Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3398
Som tittelen så fint forteller gror jeg chilli. Jeg er helt blank på området og plata frøa rett ned i en liten potte med kaktus jord. Etter rundt 2 uker med litt vanning hver dag kom jeg på at jeg hadde noe KNO3 liggende og søkte meg opp og fant ut at dette er prima gjødsel Så blandet inn en god dose i ei flaske med vann som jeg vanner med litt om gangen.
Men, minne spørsmål er:

1. Burde jeg vanne med KNO3 så tidlig?
2. Planten har ikke spira noe etter snart 1 måned er det noe galt?
3. Burde jeg kanskje vente til det blir varmere vær før jeg gror chilli? er rundt 19-21 grader på rommet mitt.

Noen med grønne fingre som kan hjelpe meg?
Jeg bare gjetter her, men tror da Chilli trenger litt mer solys enn det som er på vinteren? Kanskje en UV lampe hadde vært tingen
Begynn på nytt med en lett jordsammensetning, så frøene og få opp fuktigheten, f.eks. ved å trekke plastfolie over potta og stikke luftehull. Spirene burde da komme etter noen dager. Kanskje noe variasjon mtp. artsvariant, men en måned synes jeg hørtes merkverdig lenge ut. Chili kan trives helt greit på rommet ditt, så lenge den har en tilstrekkelig lyskilde.
Frøet skal ikke ha gjødsel før det har spiret. Dvs, du kan godt gjødsle jorden men det har null effekt. Har det ikke kommet opp etter en måned har det enten skjedd noe feil eller så la du det for dypt. Kjøp ordentlige frø og start på nytt. Det koster ti kroner. Chili vokser fint i 20 grader. Den skal stå varmt under spiring, så kaldt med masse lys når spiren skal vokse seg sterk, og så varmt igjen når den er et par-tre cm.
Mener å ha lest at chili dyrkes optimalt med et hydrosystem, men det spørs jo litt hvor mye tid og penger du vil investere.
Kan bygge et eget hydrosystem for en grei penge om man er litt praktisk anrettet.
ArbeidsledigProletar
Du må ikke overdrive fóringa, jeg har ikke peil på chilli, men skal ikke mye plantemat før jorda blir utrivelig for planter.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Takk takk da blir det å trashe det jeg har nå og starte på nytt.
Vil det ikke lønne seg å spire frøene først? Før man putter de i jorden.
Sist endret av Mr. Flash; 17. februar 2013 kl. 16:58.
huh? Jeg har grod chili mange ganger, det er drit simpelt, aldri trengt noe annent enn vanlig jord, og vanne når det er tørt! Planter både på vinter og sommer, så klart vokser det større, fortere og mer chili om sommeren. Har pottene i vinduskarmen.

Glemte og si, jeg startet med å ta frø fra vanlig chili man får kjøpt i butikken. Etter det tar jeg bare frø fra de chiliene jeg selv har vokst fram.
Sist endret av DrOctagon; 17. februar 2013 kl. 18:41.
Kanskje litt off-topic, men kan bruke frø fra vanlig chilli man kjøper i dagligvarebutikker til å plante chilliplanter?
Sitat av Stupebrett Vis innlegg
Kanskje litt off-topic, men kan bruke frø fra vanlig chilli man kjøper i dagligvarebutikker til å plante chilliplanter?
Vis hele sitatet...
Ja det kan du, men det er mye større sjanse for å få opp gode planter ved å kjøpe frø i plantebutikken. Det koster omtrent ingenting.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Jada her spirer det og gror! Er en stund siden jeg sådden dem nå og her er resultatet!

Hva tror der? Selv er jeg stor fornøyd med dem!
Sist endret av knivibaguet; 13. mai 2013 kl. 19:24.
De har vokst for fort og det er det som gjør at stenglene er alt for tynne. En chiliplante skal være i stand til å bære seg selv. Du må sette dem kaldere i et rom med masse lys, 13-18 grader er mer enn nok.
Sist endret av DonTomaso; 13. mai 2013 kl. 19:31.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Så de må ha mer lys en det er dag? For da har jeg et problem...
Neida, men de trenger mye direkte lys. På bildet du tok så det ut som om de står midt i en stue. Men det viktigste er at de ikke bør stå i innetemperatur lengre før de er blitt større og sterkere.
Hohihohaho!
knivibaguet's Avatar
Trådstarter
Ja, er midt ute i stua, men det var fordi jeg trengte et bedre sted å ta bildet. Har dem i en karm med masse solys, og når det blir litt varmere setter jeg sem ut
Kvalitetsmerke (thompson & morgan) som forteller litt rundt chilli. Har hatt drivhus tidligere der vi kun bestille fra dem, og plantene ble konge bra (grønnsaker & blomster).

http://www.thompson-morgan.com/how-t...chilli-peppers
Sist endret av Egget; 14. mai 2013 kl. 21:55.
Jeg gror også min egen chilli... her en bra blog om chilli http://chillipepperheaven.blogspot.d...wing-tips.html