Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 5354
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/v...p?artid=566983

jeg blir rett og slett skremt.
Sist endret av flashback; 29. august 2009 kl. 15:38.
Skremt? Hva med å utdype litt hva du blir skremt over og hvorfor? Ser for eksempel ikke hva som kan være så skremmende med:

"** Utvide bruken av kapasitet hos private rus-,
rehabiliterings- og spesialisthelsetjenester ved instruks til de regionale helseforetakene. Dette vil raskt bedre kapasiteten innenfor disse sektorene og gi raskere behandling."

"** Etablere et prosjekt for å redusere omfanget av ufrivillig deltid innenfor helse- og omsorgssektoren."

Et par av de andre punktene skjønner jeg selvsagt, men det er da lov å komme med litt mer kjøtt selv om det er FrP du kritiserer?

Vil til og med gå så langt som å si at jeg støtter en håndfull av forslagene deres, selv om jeg ikke nødvendigvis støtter partiet som en helhet. For eksempel:

"** Fremme forslag om å fjerne obligatorisk eksamen og undervisning i sidemål."
Sist endret av Nichotin; 29. august 2009 kl. 15:46.
Jeg synes dette ser ut til å være svært vanskelig å gjøre de første 100 dagene. Hvis de får det til synes jeg det høres bra ut.
jeg blir ikke skremt av selve partiplanen, men argumentene de bruker. et eksempel er at de mener alkohol bør bli billigere, slik at smuglingen minskes. jeg forstår faktisk ikke hvorfor de bagatelliserer smugling. samme med fylleslåssing. istedenfor å bannlyse det at folk sloss når de har for mye innabords, så skal det bli lenger serveringstid slik at det ikke blir krangel i køen for å rekke å kjøpe en halvliter før baren stenges.

korttenkt, rett og slett.

ja, jeg er enig med deg i det siste du der sier, frp har faktisk en del gode synspunkter. men det er andre ting som trekker ned noe så ekstremt at det ikke en gang er morsomt.
Bygging i strandsonen var noe som skremte meg, har Siv tenkt å få seg hytte med sjøen eller?


Edit: så litt feil, står at det er kommunen som skal få bestemme dette

Er forøvrig enig i mange av frp sine meninger men er veldig i mot innvandringspolitikken dems, samt for mye privatisering
Sist endret av Thriller; 29. august 2009 kl. 15:58.
Sitat av flashback Vis innlegg
jeg blir ikke skremt av selve partiplanen, men argumentene de bruker. et eksempel er at de mener alkohol bør bli billigere, slik at smuglingen minskes. jeg forstår faktisk ikke hvorfor de bagatelliserer smugling. samme med fylleslåssing. istedenfor å bannlyse det at folk sloss når de har for mye innabords, så skal det bli lenger serveringstid slik at det ikke blir krangel i køen for å rekke å kjøpe en halvliter før baren stenges.

korttenkt, rett og slett.

ja, jeg er enig med deg i det siste du der sier, frp har faktisk en del gode synspunkter. men det er andre ting som trekker ned noe så ekstremt at det ikke en gang er morsomt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er dessverre mye av det som preger FrP sin politikk. Korttenkthet. Et ganske godt eksempel er kriminalpolitikken deres, der med fraser som "mer omtanke for offeret, ikke den kriminelle", og med forslag som full soning. I første omgang kan dette høres rettferdig ut - kriminelle bør av mange grunner ikke sys puter under armene på. Med en gang man setter seg litt ordentlig inn i kriminalitet finner man derimot ut at et slikt forslag er tullete og vil føre til mer kriminalitet. Mennesker som sitter i fengsel skal slippe ut en gang også, og da er det en veldig stor fordel at de ikke har pådratt seg mer problemer under soning. En som blir dømt til tre år i fengsel kan slippe ut på prøve etter to år. Det tredje året FrP vil at han skal sitte kan være det som får vedkomne til å bikke over til et evig kriminelt liv. Slik det fungerer i dag prøveløslates vedkomne i mange tilfeller etter to år, på betingelser som å holde seg rusfri, skaffe arbeid etc. Vi bør jobbe med å perfeksjonere dette systemet.

Nok om det, du traff spikeren på hodet når det gjelder FrP-politikk. Det er veldig synd at de holder på sånn når de har skjønt et par ting mange andre partier _ikke_ har skjønt, slik som aktiv dødshjelp og valgfri nynorskundervisning.
Sitat av flashback Vis innlegg
jeg blir ikke skremt av selve partiplanen, men argumentene de bruker. et eksempel er at de mener alkohol bør bli billigere, slik at smuglingen minskes. jeg forstår faktisk ikke hvorfor de bagatelliserer smugling. samme med fylleslåssing. istedenfor å bannlyse det at folk sloss når de har for mye innabords, så skal det bli lenger serveringstid slik at det ikke blir krangel i køen for å rekke å kjøpe en halvliter før baren stenges.

korttenkt, rett og slett.

ja, jeg er enig med deg i det siste du der sier, frp har faktisk en del gode synspunkter. men det er andre ting som trekker ned noe så ekstremt at det ikke en gang er morsomt.
Vis hele sitatet...
Visst dette er dine argumenter på hva som "trekker ned noe ekstremt", så forstår jeg egentlig ikke din ekstreme skepsis. Hva i huleste granskauen er så korttenkt med billigere sprit og lengre åpningstider? Jeg bare lurer. Jeg mener, alle mennesker som faktisk ikke er for dette, er de siste menneske jeg ønsker å treffe på polet og på byen, og de er vel forsåvidt faktisk de siste jeg treffer uansett.

Poenget er at man skal kunne velge. Man skal kunne kjøpe øl etter klokken 18 på lørdag, man burde kunne kjøpe seg noe vin i butikken, man burde kunne velge om man vil sitte å ta seg en halvliter kl 01 eller kl 05. Man knebler igjen folket med å finne på helt idiotiske regler, som alle andre enn bananer her i Norge, ler av.

Det er flaut. Rett og slett...

Men jeg ser gjerne frem mot et svar på hvorfor nettopp DU mener at JEG ikke skal kunne være lengre på byen? Hvem er du som skal bestemme over hva jeg kan gjøre å ikke gjøre? Er du over meg i samfunnet?
Sist endret av tafsern; 29. august 2009 kl. 16:17.
som jeg sa; i utgangspunktet er ikke det at de vil sette ned prisen på sprit og forlenge sjenketidene som er korttenkt, det er agumentene. meningene til frp er logiske frem til de kommer med hvorfor de mener det.
Sist endret av flashback; 29. august 2009 kl. 16:19.
Sitat av flashback Vis innlegg
jeg blir ikke skremt av selve partiplanen, men argumentene de bruker. et eksempel er at de mener alkohol bør bli billigere, slik at smuglingen minskes. jeg forstår faktisk ikke hvorfor de bagatelliserer smugling. samme med fylleslåssing. istedenfor å bannlyse det at folk sloss når de har for mye innabords, så skal det bli lenger serveringstid slik at det ikke blir krangel i køen for å rekke å kjøpe en halvliter før baren stenges.

korttenkt, rett og slett.

ja, jeg er enig med deg i det siste du der sier, frp har faktisk en del gode synspunkter. men det er andre ting som trekker ned noe så ekstremt at det ikke en gang er morsomt.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er så interessant at det finnes folk i Norge som tror at med en mer liberal alkoholpolitikk, så vil helvete bryte løs. Det er bare vi og muslimske land som har denne nissetilnærmingen til alkoholpolitikk, og jeg bare lurer på hvorfor ikke resten av verden har gått under. De selger jo øl klokken 8 på lørdagskvelder!
Sist endret av Marken; 29. august 2009 kl. 16:20.
For meg er det ikke så mange enkeltsaker som skremmer, men totalpakken.
Man ser at her spiller det mye på småting som folk egentlig forstår hvorfor er der, men som det ville vært "komfortabelt at man blir kvitt". NRK lisens, alkoholpriser, UP, avgifter på bensin, tobakksavgifter etc etc etc. Alle "vet" hvorfor det er slik, men det er ting folk irriterer seg over i små doser.

Det som skremmer i det større bildet, er fokuset på at den private husholdning skal få større kjøpekraft. Med lavere priser på det meste, lavere skatter og lavere avgifter, vil hver husholdning få mer kjøpekraft. Argumentet til Frp er at "de fleste er smarte nok til å spare". Men man trenger ikke å se lengere tilbake enn for 3 år siden, for å se hva som skjer med Norge når private får større handlefrihet. Renta går i været, kronekursen går i været, eksportbransjen lider, familier med lav lønn som har høye boliglån lider osv...

Nå skal Frp gjøre hele øvelsen på nytt, som om korttidsminnet er totalt slettet.....DET er skremmende.
Sitat av Marken Vis innlegg
Jeg synes det er så interessant at det finnes folk i Norge som tror at med en mer liberal alkoholpolitikk, så vil helvete bryte løs. Det er bare vi og muslimske land som har denne nissetilnærmingen til alkoholpolitikk, og jeg bare lurer på hvorfor ikke resten av verden har gått under. De selger jo øl klokken 8 på lørdagskvelder!
Vis hele sitatet...
Jeg tror det må gjøres noe samtidig som man eventuelt liberaliserer alkoholpolitikken, for å minske problemene. Norge (og mange andre land) har en tendens til å prøve å motvirke mange problemer med simple og primitive virkemidler. For å unngå at folk drikker begrenser vi åpningstider og setter høye avgifter. Dette "fungerer" fordi de som drikker som verst ramler inn i butikken etter at ølsalget har stengt, eller så har de ikke råd. Problemet er at vi fremdeles har en pill råtten drikkekultur i bånn, selv om omfanget av drikkingen kanskje begrenses litt av åpningstidene og prisene.

Er ikke helt sikker på hva vi skal gjøre, men kanskje det å gi unge og voksne noe bedre å drive med enn å drikke ville vært en idé?
Sitat av Marken Vis innlegg
Jeg synes det er så interessant at det finnes folk i Norge som tror at med en mer liberal alkoholpolitikk, så vil helvete bryte løs. Det er bare vi og muslimske land som har denne nissetilnærmingen til alkoholpolitikk, og jeg bare lurer på hvorfor ikke resten av verden har gått under. De selger jo øl klokken 8 på lørdagskvelder!
Vis hele sitatet...

HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!
Du trenger jo ikke se lenger enn til Sverige, for å se strengere politikk.
Der selger de jo kun lettøl i butikkene, og aldergrensene for alkohol er høyere...

Er vel heller du som er nissen?

Fakta om en del andre land:

- Danmark topper statistikken over fosterskader pga alkoholbruk under svangerskap.
- Frankrike topper statistikken over leverskader i Europa pga alkoholforbruk.
- Island må bare oppleves...der er det fest på byen hver eneste helg. Og fylle er hardere enn hva jeg har opplevd i Norge (flere som drikker seg sanseløse offentlig), men med mindre vold og bedre humør enn hva vi har.
- Tyskland har mye hardere helgefyll enn oss (beskrevet av medlemmer her på nff i andre tråder)
- Finland har enorme problemer med spritfyll (også beskrevet av medlemmer her på nff i andre tråder, men har jo også vært på nyhetene ved flere anledninger)

Tror posten din er mer basert på "jeg vil ha det bedre og bestemme selv" enn realiteten. Altså en typisk populistisk og egoistisk holdning på lik linje med å ville bli kvitt NRK lisens, UP, bensinavgifter osv, uten å se hva disse bidrar med i det større bildet
Stem Frp. Du har funnet partiet ditt.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Problemet er at vi fremdeles har en pill råtten drikkekultur i bånn, selv om omfanget av drikkingen kanskje begrenses litt av åpningstidene og prisene.

Er ikke helt sikker på hva vi skal gjøre, men kanskje det å gi unge og voksne noe bedre å drive med enn å drikke ville vært en idé?
Vis hele sitatet...
Vår drikkekultur har faktisk blitt litt bedre de siste årene, sammenlignet med andre land. Vi begrenser i det minste "fylla" til helgene, hvor ungdommer og voksne i andre land drikker mer i løpet av et år. Men ungdomsfylla i Norge er fortsatt ille...

Jeg tror spesielt festivaler og arrangementer med alkoholservering har hjulpet nordmenn til å bli "bedre" på å ikke drikke seg drita hver eneste gang man har tilgang til alkohol. Slike ting kan ha en bedre effekt enn avgifter og åpningstider...
Sist endret av Carrier Return; 29. august 2009 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eneste jeg reagerte på, var at de skulle kutte all støtte til Palestina, så lenge det var styrt av Hamas. Men ellers ser det greit ut for min del. Og det skader ikke å gi FrP en sjanse.
Sist endret av Mexxy; 29. august 2009 kl. 17:43.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg tror det kan skade ganske så mye å gi FrP en sjangse, sett at de (i teorien) fikk flertall alene, de ville klart å fucke opp rimelig mye på fire år.
Carrier Return

Typisk argumentasjon som jeg tror får folk til stemme FRP, du fremstår som arrogant, og uten evne til og diskutere, du virker som en av sikkert hundretusener som har blitt fortalt av en eller annen dement 70 åring (som har jobba veldig lenge i tiedemanns tobakksfabrikk) at FRP er ekstremister og at det bare er dumme folk som stemmer det, uten og egentlig gjøre opp noen mening selv.

For det første er dine argumenter syltynne, " I Tyskland erre iafall ille, det har jeg lest på en tråd her et eller annet sted" osv.

Du misforstår hva faktisk liberalisme er, jeg har lyst til og bestemme over mine egne valg, jeg har lyst til bestemme over mine penger, jeg har ikke lyst til og møte hindringer som lover, skatter eller avgifter hele tiden når jeg vil gjøre noe med livet mitt, eller forsovet skeie ut litt en helg.
Jeg er smart nok til og tenke selv.

Godt mulig det kan virke som egoistisk holdning, men alle har da de samme mulighetene, hardt arbeid betaler seg.

Jeg stemmer forøvrig langt unna FRP, og liker ikke FRP, men lei av at folk av av at folk langer ut mot i hytt og gevær, uten og egentlig tenke noe særlig igjennom det.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Du misforstår hva faktisk liberalisme er, jeg har lyst til og bestemme over mine egne valg, jeg har lyst til bestemme over mine penger, jeg har ikke lyst til og møte hindringer som lover, skatter eller avgifter hele tiden når jeg vil gjøre noe med livet mitt, eller forsovet skeie ut litt en helg.
Jeg er smart nok til og tenke selv.
Vis hele sitatet...
Helt stuerent å ønske dette, men å hevde mange land med en mer liberal alkoholpolitikk ikke sliter med alkoholisme og alkoholrelaterte sykdommer er direkte feil.

Godt mulig det kan virke som egoistisk holdning, men alle har da de samme mulighetene, hardt arbeid betaler seg.
Vis hele sitatet...
At argumentere for at alle har de samme mulighetene vil ofte neglisjere at ikke alle har samme utgangspunkt og forutsetninger. For eksempel vil en som må ta seg av småsøsknene sine ha mulighet til å gjøre det bra på skolen, men han eller hun har langt dårligere forutsetninger enn et barn som får masse hjelp med leksene. Når en må jobbe dobbelt så hardt for å oppnå det samme som en annen vil ikke "alle har da de samme mulighetene, hardt arbeid betaler seg." gjøre stort godt.
Når noen av oss betaler skatt med glede er det ofte fordi man ønsker å gi flere et mer rettferdig utgangspunkt for å lykkes.
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Carrier Return

Typisk argumentasjon som jeg tror får folk til stemme FRP, du fremstår som arrogant, og uten evne til og diskutere, du virker som en av sikkert hundretusener som har blitt fortalt av en eller annen dement 70 åring (som har jobba veldig lenge i tiedemanns tobakksfabrikk) at FRP er ekstremister og at det bare er dumme folk som stemmer det, uten og egentlig gjøre opp noen mening selv.

For det første er dine argumenter syltynne, " I Tyskland erre iafall ille, det har jeg lest på en tråd her et eller annet sted" osv.

Du misforstår hva faktisk liberalisme er, jeg har lyst til og bestemme over mine egne valg, jeg har lyst til bestemme over mine penger, jeg har ikke lyst til og møte hindringer som lover, skatter eller avgifter hele tiden når jeg vil gjøre noe med livet mitt, eller forsovet skeie ut litt en helg.
Jeg er smart nok til og tenke selv.

Godt mulig det kan virke som egoistisk holdning, men alle har da de samme mulighetene, hardt arbeid betaler seg.

Jeg stemmer forøvrig langt unna FRP, og liker ikke FRP, men lei av at folk av av at folk langer ut mot i hytt og gevær, uten og egentlig tenke noe særlig igjennom det.
Vis hele sitatet...
Ja, for personangrep er jo aldri arrogant
Jeg misforstår ikke hva liberalisme er, men poengterer hva som skjedde for kun få år siden da private husholdninger fikk større handlekraft. Som jeg sier høyere opp, er jeg redd for at Frp skaffer oss en ny runde med dette.

Og jeg er også lei. Lei av andre folk som slenger ut av seg at "alt er så bedre i alle andre land", og så kommer med en påstand som er feil bare man ser rett over grensen til Sverige. Og som deretter bare blir enda mer feil jo lengre vekk fra Norge man ser. Trenger du linker på at spritfylla er et problem i Finland? Eller link til NRK sin dokumentar om fosterskader og alkohol? Island har jeg erfart med egne øyne etter mange turer dit, men det er kanskje ikke "tykt nok" argument? Tyskland har jeg selv besøkt flere ganger, men valgte å referere til andre her inne som har fortalt om festingen der med helt annen motivasjon enn det diskusjonen her gjelder.

Ingen evne til å diskutere? Og det kommer fra en som går direkte på person, før han drar raske slutninger om arroganse, tillegger meninger motparten aldri har nevnt noe om og samtidig kommer med absolutt null selv i debatten...med unntak av litt selvhevdelse. Joda. Kjempeflott!
Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Du trenger jo ikke se lenger enn til Sverige, for å se strengere politikk.
Der selger de jo kun lettøl i butikkene, og aldergrensene for alkohol er høyere....
Vis hele sitatet...
Sverige selger ikke kun lettøl i butikkene. De selger Mellanöl med en alkoholprosent opp til 3,6% alkoholprosent. Aldersgrenser er 18 år for disse øltypene og 20 år for å handle på Systembolaget. Er du på byen kan du som 18-åring kjøpe det du vil. Du skal få et halvt poeng for denne.

Sitat av Carrier Return Vis innlegg
- Danmark topper statistikken over fosterskader pga alkoholbruk under svangerskap.
Vis hele sitatet...
Danmark er nummer 17 på listen over alkoholkonsum. Hvorfor er det ikke ett av de 16 landene med mere alkoholkonsum landet med flest fosterskader? Argumentet ditt holder ikke vann.

Sitat av Carrier Return Vis innlegg
- Frankrike topper statistikken over leverskader i Europa pga alkoholforbruk.
Vis hele sitatet...
Forbruket av vin i Norge var i 1995 6,4 1 pr. innbygger, i Frankrike 73,81. 35 år tidligere var forbruket av vin pr. innbygger i Norge 1,26 (gj. snitt 1959-62), i Frankrike 161,11. I Frankrike er vinforbruket på disse 30 årene omtrent halvert og levealderen økt med ca.5 år, mens vinforbruket i Norge er femdoblet, og levealderen har økt med ca. 4 år. Ingen reell sammenheng mellom alkoholkonsum og levealder. Frankrike har forøvrig langt færre tilfeller av hjerte og karsykdommer (som forårsaker nesten halvparten av norske dødsfall) på grunn av at de drikker så mye mer vin enn oss.

Sitat av Carrier Return Vis innlegg
- Island må bare oppleves...der er det fest på byen hver eneste helg. Og fylle er hardere enn hva jeg har opplevd i Norge (flere som drikker seg sanseløse offentlig), men med mindre vold og bedre humør enn hva vi har.
Vis hele sitatet...
De drikker altså mer, men har ferre problemer? Påstanden din styrker mitt tidligere innlegg, takk. Det er forøvrig fest i Norge hver eneste helg også. Det er til og med noen som går på byen på ukedager må du vite!

Sitat av Carrier Return Vis innlegg
- Tyskland har mye hardere helgefyll enn oss (beskrevet av medlemmer her på nff i andre tråder)
Vis hele sitatet...
Dersom du skraper ut innmaten av en banan og røyker den så får du en fantastisk rus som du aldri før har opplevd. Det er nesten like bra som å sniffe lim. Det er ikke farlig heller (beskriver medlemmer her på nff i andre tråder).

Sitat av Carrier Return Vis innlegg
- Finland har enorme problemer med spritfyll (også beskrevet av medlemmer her på nff i andre tråder, men har jo også vært på nyhetene ved flere anledninger)
Vis hele sitatet...
Jeg elsker hvordan du utdyper dine argumenter og trekker inn gode kilder. Ja, Finland som er nummer 25 på listen over alkoholkonsum har lenge hatt et problem med alkohol og dødsfall. Luxemburg ligger som nummer to i konsum, men har nesten ikke dødsfall knyttet til alkoholkonsum. Ingen sammenheng mellom konsum og alkoholrelaterte dødsfall her heller?

Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Tror posten din er mer basert på "jeg vil ha det bedre og bestemme selv" enn realiteten. Altså en typisk populistisk og egoistisk holdning på lik linje med å ville bli kvitt NRK lisens, UP, bensinavgifter osv, uten å se hva disse bidrar med i det større bildet
Stem Frp. Du har funnet partiet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror posten din er basert på... Nei, jeg aner faktisk ikke hva posten din er basert på. Får jeg forresten anbefale deg at du leser gjennom ditt eget innlegg før du begynner å trekke inn "det større bildet"? Du tar ut små segmenter av diverse fakta du mener å ha lest og presenterer dette på en måte som er så random at jeg nesten får vondt. Jeg har forøvrig aldri stemt Frp.


Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Vår drikkekultur har faktisk blitt litt bedre de siste årene, sammenlignet med andre land. Vi begrenser i det minste "fylla" til helgene, hvor ungdommer og voksne i andre land drikker mer i løpet av et år. Men ungdomsfylla i Norge er fortsatt ille...
Vis hele sitatet...
Vittig. Alkoholkonsumet har økt i Norge, men vi har blitt bedre på drikkekultur? Jøsses.

Sitat av Carrier Return Vis innlegg
Jeg tror spesielt festivaler og arrangementer med alkoholservering har hjulpet nordmenn til å bli "bedre" på å ikke drikke seg drita hver eneste gang man har tilgang til alkohol. Slike ting kan ha en bedre effekt enn avgifter og åpningstider...
Vis hele sitatet...
Sier du at økt tilgang til alkohol skaper bedre drikkekultur? Hvorfor får jeg følelsen av at du konkluderer med stikk motsatt mening av hva du åpner innlegget med?
Sitat av Marken Vis innlegg
Danmark er nummer 17 på listen over alkoholkonsum. Hvorfor er det ikke ett av de 16 landene med mere alkoholkonsum landet med flest fosterskader? Argumentet ditt holder ikke vann.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger ikke i den totale mengden alkohol danskene drikker, men i omgangen med den mengden som drikkes. At alkohol i mindre mengder nytes mer til hverdags, av folk som er gravide, før man skal kjøre bil etc. Din direkte link til totale alkoholkonsum holder ikke vann. Det er ikke det totale forbruker som er skadelig, men det at det nytes til feil tid.

Sitat av Marken Vis innlegg
Forbruket av vin i Norge var i 1995 6,4 1 pr. innbygger, i Frankrike 73,81. 35 år tidligere var forbruket av vin pr. innbygger i Norge 1,26 (gj. snitt 1959-62), i Frankrike 161,11. I Frankrike er vinforbruket på disse 30 årene omtrent halvert og levealderen økt med ca.5 år, mens vinforbruket i Norge er femdoblet, og levealderen har økt med ca. 4 år. Ingen reell sammenheng mellom alkoholkonsum og levealder. Frankrike har forøvrig langt færre tilfeller av hjerte og karsykdommer (som forårsaker nesten halvparten av norske dødsfall) på grunn av at de drikker så mye mer vin enn oss.
Vis hele sitatet...
LeveRskader var det jeg skrev om. Ikke levealder.

Sitat av Marken Vis innlegg
Dersom du skraper ut innmaten av en banan og røyker den så får du en fantastisk rus som du aldri før har opplevd. Det er nesten like bra som å sniffe lim. Det er ikke farlig heller (beskriver medlemmer her på nff i andre tråder).
Vis hele sitatet...
Legger du her lista for hvordan jeg skal lese dine argumenter også, uten kildehenvisninger?

Sitat av Marken Vis innlegg
Jeg elsker hvordan du utdyper dine argumenter og trekker inn gode kilder. Ja, Finland som er nummer 25 på listen over alkoholkonsum har lenge hatt et problem med alkohol og dødsfall. Luxemburg ligger som nummer to i konsum, men har nesten ikke dødsfall knyttet til alkoholkonsum. Ingen sammenheng mellom konsum og alkoholrelaterte dødsfall her heller?
Vis hele sitatet...
Ja for du er jo fantastisk med kildehenvisningene dine selv også
I mange land kan man drikke ofte og lite, istedenfor sjelden og mye. Finland er kjent for spritfyll, som gir en raske og mindre kontrollert rus. Beneluxområdet og nedover mot Frankrike og videre er kjent for å nyte moderate mengder alkohol ofte, noe som resulterer i mer kontrollert omgang med alkohol. Selv om de tilsammen drikker mer. Hvor er det du forsøker å komme med ditt argument egentlig?

Sitat av Marken Vis innlegg
Jeg tror posten din er basert på... Nei, jeg aner faktisk ikke hva posten din er basert på. Får jeg forresten anbefale deg at du leser gjennom ditt eget innlegg før du begynner å trekke inn "det større bildet"? Du tar ut små segmenter av diverse fakta du mener å ha lest og presenterer dette på en måte som er så random at jeg nesten får vondt. Jeg har forøvrig aldri stemt Frp.
Vis hele sitatet...
Ja, da er vi tydeligvis to da, siden du kun drar en direkte kobling mellom det totale alkoholkonsument til et land, og deretter tolker noe...eehh..et eller annet som passer deg utifra dette. Jeg ser lite, om noe i det hele tatt, som verken styrker eller svekker det jeg selv har skrevet. Men du fikk da laget en post med en del nye fakta, som du jo sikkert hadde glede av å sette sammen


Sitat av Marken Vis innlegg
Vittig. Alkoholkonsumet har økt i Norge, men vi har blitt bedre på drikkekultur? Jøsses.
Vis hele sitatet...
I noen områder, absolutt. Når de større festivalene begynte å ta av i Norge, var det store problemer med fyll. Dette har dempet veldig de siste årene, og det ser ut til at norske festivalgjengere har fått en bedre "kultur". Men da kanskje fordi man fort har fått sett konsekvensene av hva fyll blir møtt med. Vakter og politi har jo slått rimelig hardt ned på festivalfylla.

Sitat av Marken Vis innlegg
Sier du at økt tilgang til alkohol skaper bedre drikkekultur?
Vis hele sitatet...
Tilgangen på en festival er jo ikke større enn tilgangen langs utestedene i Oslo. Men festivalene får en annen innpakning.

Sitat av Marken Vis innlegg
Hvorfor får jeg følelsen av at du konkluderer med stikk motsatt mening av hva du åpner innlegget med?
Vis hele sitatet...
Nå var innlegget mitt et svar på et annet innlegg som mente at norsk alkoholpolitikk var på tryne, mens alt var så mye bedre i andre land. Poenget var altså at det kanskje ikke var så mye bedre i andre land. Men samtidig har vi kanskje blitt bedre her også?

Her finner du forresten mine kilder andre kilder (bortsett fra nff og NRK):

http://www.who.int/topics/alcohol_drinking/en/ (en oversikt over problemene med alkohol og alkoholrelaterte saker rundt om i verden)
http://www.medscape.com/viewarticle/556169_5 (en gjennomgang av alkoholforbruk og alkoholpolitikk til de 30 OECD landene. Norge blir her dratt fram av new york medical college til å ha den beste politikken)
** Nedsette et utvalg i samarbeid med partene i arbeidslivet
for å utarbeide forslag om lønnsløft i kvinnedominerte yrker i offentlig sektor.

Denne synes jeg er kjempefin og beviser bare hvor motstridene frp er.
I partiprogrammet deres så heter det ''Arbeidstakere skal ha rett til å forhandle egne lønns- og ansettelsesvilkår''
Selve forslaget i seg selv er greit og nyttig, men tror jeg virkelig at frp vil gjøre noe for å fremme lønnsvekst i kvinnedominerte yrker?
Nei, rett og slett på bakgrunn av diverse andre utspill.

Nr 1. I fjor så foreslår Carl I. Hagen om å kutte støtten til NAV med 300 millioner i revudertstatsbudsjett.
Når arbeidslediheten er på vei opp, så kommer samme mann inn på banen og raker ned på den rødgtrønne regjeringen fordi de ikke har forusett denne krisen og økt bevilligene til NAV.

Nr 2. For ikke så lenge siden så var det tp utslipp fra frp som virkelig fanget min oppmerksomhet.
UP (utrykknignspoliti) burde ha våpen og en uke etterpå så burde UP fokusere mer på å fange kriminelle.
Men i partiprogrammet deres så vil frp legge ned UP og sette inn tjenestefolkene inn i bekjempelsen av andre kriminelle.

Hvordan kan et sånt jojo parti forsatt ha noen troverdighet der ute?
Er folk blinde?
Sist endret av boiler; 29. august 2009 kl. 19:54.
Greit at Frp ser veldig kortsiktig, men jeg har aldri sett på det som noe positivt. De kan godt ha en veldig bra 100 dagersplan, men uansett hvor mye de klarer å holde av de utallige løftene deres, vil de ikke kunne holde alt. Man må jo helt klart se lengre enn 100 dager, det tror jeg rett og slett ikke Frp gjør. Og jeg synes det er latterlig at så mange går på en så enkel politikk.
Jeg ser jo veldig godt at alle vil ha alt billigere og alle vil betale mindre skatt og mindre avgifter. Og at det burde bygges sinnsyke motorveier uten at noen skal betale. Men det er greit å se på utviklinga videre, hvis man skal sprenge alle budsjetter, pluss at man skal kutte masse inntekter til staten, ser man jo fort at det ikke kan gå i lengden.
Mer frihet / mer ansvar. Ansvar for egne handlinger.Mindre byråkrati.Egne valg.

En annen økonomisk modul/isme . Blå.

Ok de driver med litt populiseme og tatikkeri . Men det er bare en del av det politiske scenen.

Ofte er det samfunnet rundt som trenger å bli moden nok for å gå i nye retninger.
Den typiske norske velgeren stemmer rødt ved dårlige tider.
Den typiske norke velgeren stemmer blått i gode tider.

Det som er bra med Frp er at de kommer med nye ider og tanker på å drive samfunnet fremover.
Det som er mindre bra er "privatiser alltid" fastlåst i sin egen isme (ideologi).
Nei alkoholpolitikk er ikke en stor del av frp programmet.Frihet til å velge er viktigst.For folk flest.
Men de tar sikkert gjerne en øl..
Det er et viktig valgt vi skal ta for oss nå om 9 dager! Skal vi fortsatt ha en rødgrønn løftebruddsregjering, eller skal vi ha en ny regjering som ønsker å fornye dette samfunnet?
Lørdag (29.08.2009) la FrP fram deres 100-dagersplan og hva er nå det? Jo! Vi har jo sett at FrPs konkurenter og motspillere har sagt mye rart! De har f.eks. sagt at de vingler!?
og når de la fram deres 100-dagersplan, da fikk de nesten kjeft. For de la fram deres politikk! FrP går selvsagt til valg på landets beste politikk! FrP går til valg for det de mener skal til for å rydde opp uverdige forhold i helsevesenet, eldreomsorgen, kriminalpolitikken og samferdselspolitikken, for å nevne noe.

Det er mange myter ute å går om FrP, så til dere anti-FrP-folk lese dette (eller er dere for trangsynte til å endre parti?): http://www.frp.no/no/Vi_mener/Kampanjer/Myter_om_FrP/

Til slutt vil jeg nevne noen ting FrP IKKE skal gjøre:
FrP skal ikke som Jens bruke 500 milliarder på lyntog i Norge!
FrP skal ikke som Jens forsette å støtte korrupte diktaturer i Afrika!
FrP skal ikke som Jens øke asyltilstømningen - Dette gjør at vi kan fjerne det på statsbudsjettet!
FrP skal ikke som Jens opprettholde pressestøtten!
FrP skal ikke som Jens fortsette et omfattende byrokrati!
Dette utgjør et stort kutt og gjør at vi kan bruke penger på, eldreomsorg, skattelette og samferdsel!

STEM FrP!
Sist endret av RampLest; 5. september 2009 kl. 23:37.
"VG skriver stygt om FRP, Dagbladet og. Derfor liker jeg de ikke." De som kjenner seg igjen i disse tankene kan heller prøve å drite i politikk og prøve å gjøre noe annet. Hva som skal være "skremmende" med den artikkelen vet jeg ikke, men at du leser en artikkel fra en avis og synes politikken dems er skremmende istedet for å lese det ofisielle partiprogrammet skremmer meg mer!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg snakket med en fra FpU her om dagen. Og han sier at de IKKE vil fjerne pressestøtten. Men at de vil fjerne en del av pressestøtten, den som gir momsfritak. Er det noen som kan bekrefte dette?

Og selv om journalistene ikke liker FRP generelt tror jeg de brenner for FRP sin rett til og få sakene sine frem.
Sitat av Evelyn Beatrice Hall
«Jeg utstår ikke det du sier, men skal forsvare til min død din rett til å si det.»
Vis hele sitatet...
Ja foressten, jeg studerer politikk på innføringsnivå på VGS. Ikke så mye og hente derfra enda etter to uker, men en jente skulle ramse opp de største kjennetegnene på Demokrati. Hun klarte dem alle, nesten. Hun glemte ytringsfrihet og læreren ble forbanna, det var den nest viktigeste av dem alle. All bekjempelse av pressestøtten er bekjempelse av demokratiet slik som vi kjenner det i dag.
Sist endret av Sio; 6. september 2009 kl. 00:26.
Sitat av Marken Vis innlegg
Jeg synes det er så interessant at det finnes folk i Norge som tror at med en mer liberal alkoholpolitikk, så vil helvete bryte løs. Det er bare vi og muslimske land som har denne nissetilnærmingen til alkoholpolitikk, og jeg bare lurer på hvorfor ikke resten av verden har gått under. De selger jo øl klokken 8 på lørdagskvelder!
Vis hele sitatet...
Oppholder meg store deler av året i Herzeg Novi i Monte Negro. Her kan selv mindreårige få kjøpt HB på butikken på hjørnet.
De få gangene man ser en overstadig beuset person er det enten en Nordmann elller en Svenske. Nordmenna er i flertall, greit at politiet lar de "tørke ut" over natten uten noe mer pes.
Ja hadde de fått til alt det der så!
Endelig får vi litt handling i infrastrukteren og politikken her i landet!
Til alle som seriøst vurderer å stemme FRP: the fuck? seriøst, the fuck?

Mer er det egentlig ikke å si om den saken.
Sitat av RampLest Vis innlegg
Det er et viktig valgt vi skal ta for oss nå om 9 dager! Skal vi fortsatt ha en rødgrønn løftebruddsregjering, eller skal vi ha en ny regjering som ønsker å fornye dette samfunnet? Lørdag (29.08.2009) la FrP fram deres 100-dagersplan og hva er nå det? Jo! Vi har jo sett at FrPs konkurenter og motspillere har sagt mye rart! De har f.eks. sagt at de vingler!? og når de la fram deres 100-dagersplan, da fikk de nesten kjeft. For de la fram deres politikk! FrP går selvsagt til valg på landets beste politikk! FrP går til valg for det de mener skal til for å rydde opp uverdige forhold i helsevesenet, eldreomsorgen, kriminalpolitikken og samferdselspolitikken, for å nevne noe. Det er mange myter ute å går om FrP, så til dere anti-FrP-folk lese dette (eller er dere for trangsynte til å endre parti?): http://www.frp.no/no/Vi_mener/Kampanjer/Myter_om_FrP/ Til slutt vil jeg nevne noen ting FrP IKKE skal gjøre: FrP skal ikke som Jens bruke 500 milliarder på lyntog i Norge! FrP skal ikke som Jens forsette å støtte korrupte diktaturer i Afrika! FrP skal ikke som Jens øke asyltilstømningen - Dette gjør at vi kan fjerne det på statsbudsjettet! FrP skal ikke som Jens opprettholde pressestøtten! FrP skal ikke som Jens fortsette et omfattende byrokrati! Dette utgjør et stort kutt og gjør at vi kan bruke penger på, eldreomsorg, skattelette og samferdsel! STEM FrP!
Vis hele sitatet...
Hehe, du ser blindt på hva FRP faktisk står for.
Det du nevner fra starten av med "løftebruddsregjering" stemmer overhodet ikke. Det er lett som en motstander av en regjering å trekke frem hva de ikke har klart i skyggen av hva de faktisk har klart.
Dette er noen få eksempler på hva den sittende regjering har klart de siste 4 årene:
  • Aldri har flere fått barnehageplass.
  • De har styrket lærerutdanningen og etter- og videreutdanningen av lærere, og satset på rekruttering.
  • Aldri har sykehusene behandlet flere.
  • Norske kommuner har fått om lag 32 milliarder kroner mer til å løse viktige oppgaver som eldreomsorg og skole.
  • Aldri har det vært flere ansatte i omsorgssektoren
  • Kraftig økning av minstepensjonen
  • Det har vært en større satsing på veg og jernbane enn på mange tiår
  • Kultur og frivillighet er styrket over hele landet gjennom oppfølgingen av kulturløftet.

«Alle overfallsvoldtekter de siste tre årene begås av ikke-vestlige innvandrere» sa Per Sandberg (FRP) under et intervju med TV 2. Dette sier bare om hvorvidt FRP’s politikere kjører på med rasistiske utsagn. Og når det er sagt, utsagnet er helt feil, hvis vi ser på en gjennomgang av kjente voldtektssaker, viser det seg at Sandberg har tatt grådig feil. (BT)

Selv er jeg motstander av en SV, SP og Arbeiderpartisregjering. Men jeg er en enda sterkere motstander av en FRP, eller FRP og Høyre regjering.
Sist endret av DerComment; 6. september 2009 kl. 04:40.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Til alle som seriøst vurderer å stemme FRP: the fuck? seriøst, the fuck?

Mer er det egentlig ikke å si om den saken.
Vis hele sitatet...

Slike poster som du kom med der forsøpler NFF. Og det mener jeg.
Viktig at du leser partiprogrammet, litt mer nøye enn å lese aviser for å dømme et parti. ok?
Det er helt klart at asylpolitikk og skatter og avgifter er noen av de viktigste valgkamptemaene. Det jeg lurer på er hvorfor det ikke er blitt lagd et regnskap på innvandring, noe som er blitt gjort i Danmark. Danmark går 30-50 milliarder kr i minus hvert år i innvandringsregnskapet.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1348280.ece
FrP har faktisk de mest oppegående folkene bak seg, som f.eks forretningsledere som har oppnåd noe, i stedet for SV's kommunister som mener alle skal ha det likt. SÅNN FUNGERER IKKE VERDEN. Hvem skal da gidde å starte en forretning? Uten forretninger ville det vært snaut med arbeidsplasser, så hvis du vil minske arbeidsledighet trenger vi flere forretninger.
FrP kan klare de fleste av sine utfordrninger fordi de har tenkt å åpne for større bruk av oljefondet's RENTEinntekter. I dag brukes bare 2% mens FrP vil øke dette til mellom 8- og 10%. Det betyr at de kan bruke FEM ganger så mye penger til infrastruktur og helsetjenester UTEN en èneste krone mer i skatt! Personlig skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke bruker 20-30% av Oljefondets renteinntekter da det bare er renter..

Gå inn på Oljefondet.no så kan du se hvor mye penger vi tjener hvert sekund. Tror det er rundt 5000kr/sekundet eller noe. Hvorfor skal vi da ha ØKTE skatter fra SV, AP, V og KRF?
Alle sier "OM BARE NOEN FÅ ÅR (rundt 150?!) KOMMER OLJEN TIL Å GÅ SLUTT!!!" - vel, da har vi kanskje 300 år å leve på GASSEN vi henter ut fra havet!

Tenk deg at du startet en bedrift og klarte deg veldig bra (5 mill i utbytte f.eks). Når du da tar ut disse pengene må du skatte utbytteavgiften- og inntektsskatt (50%). Deretter når dine etterkommere skal arve disse allerede skattede pengene må de skatte 33% IGJEN til staten?! Mange av dere tenker "Ja, det er jo det her som er rettferdig. Jeg kan sitte i sofaen som 30-åring å ha det like bra som en som jobber hardt."
I dag har vi en håpløs regjering, og hvis det ikke skjer noe snart kan vi like godt flytte til Russland eller Kina. Der fører de samme politikk, bare litt mer ekstrem. Det er èn stor forskjell derfra og hit, og det er at man faktisk lever som fanger i fengselet der, og ikke bedre enn minstepensjonister! Her får man hund, soverom, TV, massasjedusj, osv. fordi man skal bli INTEGRERT i det norske samfunnet?!

En ting til: Hvorfor kan vi ikke bare slippe inn alle innvandrerne som kommer å spør, å bli Afrika 2.0... - Vent: vi gjør nesten det. Og de får betalt husleie, mat og andre levekostnader av staten i ett bare fordi de ikke "finner" jobb eller lignende.

Nei, hvis du vil ha en endring i hvordan Norge som et land fremstår,
så STEM FrP!
Sitat av nicholasolsen Vis innlegg
FrP har faktisk de mest oppegående folkene bak seg, som f.eks forretningsledere som har oppnåd noe, i stedet for SV's kommunister som mener alle skal ha det likt. SÅNN FUNGERER IKKE VERDEN. Hvem skal da gidde å starte en forretning? Uten forretninger ville det vært snaut med arbeidsplasser, så hvis du vil minske arbeidsledighet trenger vi flere forretninger.
FrP kan klare de fleste av sine utfordrninger fordi de har tenkt å åpne for større bruk av oljefondet's RENTEinntekter. I dag brukes bare 2% mens FrP vil øke dette til mellom 8- og 10%. Det betyr at de kan bruke FEM ganger så mye penger til infrastruktur og helsetjenester UTEN en èneste krone mer i skatt! Personlig skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke bruker 20-30% av Oljefondets renteinntekter da det bare er renter..

Gå inn på Oljefondet.no så kan du se hvor mye penger vi tjener hvert sekund. Tror det er rundt 5000kr/sekundet eller noe. Hvorfor skal vi da ha ØKTE skatter fra SV, AP, V og KRF?
Alle sier "OM BARE NOEN FÅ ÅR (rundt 150?!) KOMMER OLJEN TIL Å GÅ SLUTT!!!" - vel, da har vi kanskje 300 år å leve på GASSEN vi henter ut fra havet!

Tenk deg at du startet en bedrift og klarte deg veldig bra (5 mill i utbytte f.eks). Når du da tar ut disse pengene må du skatte utbytteavgiften- og inntektsskatt (50%). Deretter når dine etterkommere skal arve disse allerede skattede pengene må de skatte 33% IGJEN til staten?! Mange av dere tenker "Ja, det er jo det her som er rettferdig. Jeg kan sitte i sofaen som 30-åring å ha det like bra som en som jobber hardt."
I dag har vi en håpløs regjering, og hvis det ikke skjer noe snart kan vi like godt flytte til Russland eller Kina. Der fører de samme politikk, bare litt mer ekstrem. Det er èn stor forskjell derfra og hit, og det er at man faktisk lever som fanger i fengselet der, og ikke bedre enn minstepensjonister! Her får man hund, soverom, TV, massasjedusj, osv. fordi man skal bli INTEGRERT i det norske samfunnet?!

En ting til: Hvorfor kan vi ikke bare slippe inn alle innvandrerne som kommer å spør, å bli Afrika 2.0... - Vent: vi gjør nesten det. Og de får betalt husleie, mat og andre levekostnader av staten i ett bare fordi de ikke "finner" jobb eller lignende.

Nei, hvis du vil ha en endring i hvordan Norge som et land fremstår,
så STEM FrP!
Vis hele sitatet...
Det er sjelden man ser et såpass langt innlegg som i realiteten ikke inneholder ett eneste fakta, bare synsing, fordommer og svada.
Sitat av nicholasolsen Vis innlegg
snip...
Vis hele sitatet...
Det er gutten sin som har sett debatter på tv2.
Klage på at innsatte har det for bra, "afrika 2.0" og snakk om å bruke 20-30% av oljefondsrentene beviser bare at du ikke har peiling på hva du snakker om.
Sist endret av Mith; 6. september 2009 kl. 11:51.
Mith, hva mener du vi skal gjøre?
Spare alle pengene, eller bruke det på å forbedre Norge?
Tillate at forbrytere ikke får strengere straffer hvis de raner 3 banker enn 2?
Gi de fengselceller som er finere enn leilighetene bodde i før de ble tatt?
Sitat av nicholasolsen Vis innlegg
Tillate at forbrytere ikke får strengere straffer hvis de raner 3 banker enn 2?
Gi de fengselceller som er finere enn leilighetene bodde i før de ble tatt?
Vis hele sitatet...
Her viser du manglende innsikt i kriminalpolitikk. Straff er bare avskrekkende opptil et visst nivå. Tenk konedrap for eksempel, det blir ikke færre av dem om drapsmennene så hadde måttet sitte livstid i fengsel. Norske fengsler har ganske høy standard, men den dagen du ender med å måtte sone for noe kommer du absolutt ikke til å føle at det er særlig luksuriøst. Tvert i mot kommer du til å skjønne litt om hvorfor det å behandle fanger mest mulig verdig er med på å forebygge kriminalitet.

Vi skal ikke sy puter under armene på kriminelle, samtidig er det å behandle dem verdig med på å hindre en del kriminalitet og gjøre den mindre brutal. Ja, vi har hatt en oppsving og du leser fra tid til annen om kriminelle bander som raner bestemødre. For å bli kvitt disse er det andre strenger i samfunnet vi må spille på, ikke true med lengre straff og dårligere soningsforhold!

FrP vil ha strengere straffer og væpnet politi. Gled deg til å bli ranet mer med skytevåpen, av enda mer desperate kriminelle som har enda mer å tape på å bli satt inn.
Sitat av nicholasolsen Vis innlegg
Mith, hva mener du vi skal gjøre?
Spare alle pengene, eller bruke det på å forbedre Norge?
Tillate at forbrytere ikke får strengere straffer hvis de raner 3 banker enn 2?
Gi de fengselceller som er finere enn leilighetene bodde i før de ble tatt?
Vis hele sitatet...
Alt du tar opp er diskutert mange ganger her på forumet og jeg gidder ikke dra denne tråden off-topic.
Søk så finner du nok en tråd som passer bedre også kan vi ta det derifra.
Sist endret av Mith; 6. september 2009 kl. 12:23.
Sitat av nicholasolsen Vis innlegg
Mith, hva mener du vi skal gjøre?
Spare alle pengene, eller bruke det på å forbedre Norge?
Tillate at forbrytere ikke får strengere straffer hvis de raner 3 banker enn 2?
Gi de fengselceller som er finere enn leilighetene bodde i før de ble tatt?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bare bruke alle pengene i oljefondet uten videre. Da blir det inflasjon. Det er et paradoks, men vi er for rike til og bruke alle pengene våre. Så det er langt mer fornuftig og holde forbruket der det er idag, dog kunne vi kansje blitt litt mindre rigide på bruk av oljefondet i enkeltsaker.

Etter at alle samfunn i verden har benyttet lange fengselsstraffer klarer jeg bare komme til en konklusjon. DET VIRKER IKKE. Dødsstraff virker ikke. Lange straffer virker ikke. USA har latterlig høye straffer for mye rart, og sliter enormt med kriminalitet. Folk som har bestemt seg for og bryte loven driter i fengsell, mange har kansje heller ikke noe valg.

Jeg mener jo selvfølgelig at personer som du vet er en trussel for samfunnet må sperres inne for alles beste. Men når 55% av USA fangepopulasjon sitter inne for narkotikarelaterte dommer er det noe som er galt. Men nei vi skal ikke sy puter under fangene våre, men vi skal da heller ikke prøve og gjøre dem til monster. Fengsell har tre funksjoner.

-Preventativ effekt: Man skal være redd for og havne i fengsell siden det er kjipt der, og derfor ikke gjøre noe galt.

-Rehabiliterende: Vi skal bli bedre mennesker der inne og kunne gjøre nytte for oss når vi slipper ut.

-Beskyttelse for samfunnet: Vi skal slippe og gå rundt i samfunnet og føle oss utrygge. Derfor må farlige fanger holdes borte fra resten.

Det er ingen sammenheng mellom lav kriminalitet i noen land som jeg kan finne. Det er heller ikke mye rehabilitering i og sitte inne i 10-15 år for noe som kansje ikke engang skadet noen. Kansje vi heller burde se llitt på lovene og grunnen til at så mange begår kriminelle handlinger?

Inspirert av en annen tråd som går her. Si at du har hatt tidenes kjipeste dag på jobb, kansje du fikk sparken. På vei hjem krasjer du bilen din, så du må gå to mil siden du bor litt på bygda. Den eneste trøsten din er at din kone/kjæreste venter hjemme på deg. Når du kommer hjem finner du en annen mann svettende over henne. Du blir RASENDE og dreper mannen. Men etter to sekunder skjønner du hva du har gjort og melder deg til politiet. Du blir dømt og sitter inne i 10 år for forsettelig drap. Men er egentlig denne mannen som sitter inne en trussel for samfunnet? Ville ikke mange kansje kunne reagert slik?


Edit: you beat me to it Nichotin
Sist endret av murloc; 6. september 2009 kl. 12:39.
Sitat av murloc Vis innlegg
Inspirert av en annen tråd som går her. Si at du har hatt tidenes kjipeste dag på jobb, kansje du fikk sparken. På vei hjem krasjer du bilen din, så du må gå to mil siden du bor litt på bygda. Den eneste trøsten din er at din kone/kjæreste venter hjemme på deg. Når du kommer hjem finner du en annen mann svettende over henne. Du blir RASENDE og dreper mannen. Men etter to sekunder skjønner du hva du har gjort og melder deg til politiet. Du blir dømt og sitter inne i 10 år for forsettelig drap. Men er egentlig denne mannen som sitter inne en trussel for samfunnet? Ville ikke mange kansje kunne reagert slik?
Vis hele sitatet...
Ehh... Ja? Det er jo helt feil å bli rasende på mannen. Det er jo kvinnfolket i det tilfellet som har gjort noe galt.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ehh... Ja? Det er jo helt feil å bli rasende på mannen. Det er jo kvinnfolket i det tilfellet som har gjort noe galt.
Vis hele sitatet...
Spiller da virkelig ingen rolle hvem som har gjort hva. Klikker du i vinkel og dreper for en sånn småting, så er du "en trussel for samfunnet" uansett hvor kjip dagen din har vært.
Sist endret av Gamgee; 6. september 2009 kl. 16:30.
Sitat av DerComment Vis innlegg
  • Aldri har flere fått barnehageplass.
  • De har styrket lærerutdanningen og etter- og videreutdanningen av lærere, og satset på rekruttering.
  • Aldri har sykehusene behandlet flere.
  • Norske kommuner har fått om lag 32 milliarder kroner mer til å løse viktige oppgaver som eldreomsorg og skole.
  • Aldri har det vært flere ansatte i omsorgssektoren
  • Kraftig økning av minstepensjonen
  • Det har vært en større satsing på veg og jernbane enn på mange tiår
  • Kultur og frivillighet er styrket over hele landet gjennom oppfølgingen av kulturløftet.
Vis hele sitatet...
Begynner å bli temmelig lei nå av å diskutere politikk, vi kommer aldri til å bli enige uansett, vi står for forskjellige ting og det er det som gjør politikk så morsomt!
Det første punktet begynte jeg faktisk å le av:
"Aldri har flere fått barnehageplass." - Det var faktisk SIV JENSEN som kom opp med dette forslaget om å tillate flere private barnehager og gjøre disse like "billig" som offentlige barnehager. Privatisering kalles dette, og det gjør slik at køene i den offentlige sektoren går ned!

"Aldri har sykehusene behandlet flere." - Jaha? Og aldri har sykehuskøene vært så store! Det er enda 270 000 som står i kø for en eller annen operasjon! Hva vil FrP? De vil ha flere private sykehus! (Offentlige sykehusene skal fortsatt være der) men de som vil drive private sykehus skal få lov til det! Det er anslått at køene vil gå ned med 30 000 personer!

ang. det med veg og jernbane: Bompenger, bompenger, bompenger, bompenger og hvor mange ganger trenger jeg å skrive "BOMPENGER"? Gleder meg til FrP kommer i regjering og Siv Jensen har hengt opp et skilt, ved hver bomstasjon!: "Gratis så lenge FrP er i regjering"...

Ang. det med kulturlivet:
FrP er for et rikt og bredt kulturliv. FrP er imot å byråkratisere kulturlivet, samt å tvinge andre til å betale for egne fornøyleser.

Tror du dine barnebarn vil ha akjser i bedrifter i Guatemala når de vokser opp? Eller tror du at de vil ha en moderne motorveg? Jeg satser pengene mine på den siste!

Til slutt vil jeg spørre dere alle: Hva er farlig med å privatisere? Hva er farlig med å legge ned fylkeskommunen (den koster oss bare penger for svarte!)???

Sitat av Kalakov Vis innlegg
Til alle som seriøst vurderer å stemme FRP: the fuck? seriøst, the fuck?

Mer er det egentlig ikke å si om den saken.
Vis hele sitatet...
Så det er ikke mer å si om denne saken? Er det da fordi du ikke har noen argumenter mot FrP? Er du for trangsynt til å ikke bytte parti? Vil du virkelig fortsatt ha en løftebruddregjering som er en skam for dette samfunnet? Vi har blitt kåret til verdens beste land å bo i! Om Siv kommer til makten skal jeg love deg at vi kommer til å bli universets beste land å bo på!

Kalakov: Må bare si at du dreit litt på draget der! Hvordan kan du vite at Dagbladet/VG er "korrupte sosialist-aviser", hvis du ikke har lest de under valgkampen? *Ler*


Jeg har kunnet skrevet bok om alt det dumme AP har gjort, men FrP er mer opptatt av å si hva de står for, de skal ikke drive valgkamp uten å få frem hva de egentlig skal gjøre om de får sitte i regjering, som nå AP har gjort gjennom hele valgkampen!
Sist endret av RampLest; 6. september 2009 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av RampLest Vis innlegg
Begynner å bli temmelig lei nå av å diskutere politikk, vi kommer aldri til å bli enige uansett, vi står for forskjellige ting og det er det som gjør politikk så morsomt.
Vis hele sitatet...
Men vi kan inngå kompromisser, hvorfor er du lei av diskusjonen om du syntes det er så morsomt?

Sitat av RampLest Vis innlegg
Det første punktet begynte jeg faktisk å le av:
"Aldri har flere fått barnehageplass." - Det var faktisk SIV JENSEN som kom opp med dette forslaget om å tillate flere private barnehager og gjøre disse like "billig" som offentlige barnehager. Privatisering kalles dette, og det gjør slik at køene i den offentlige sektoren går ned!
Vis hele sitatet...
SV har jobbet for dette i 25år. Om Siv Jensen foreslo denne privatiseringen relativt nylig gir det ikke FrP noen rett til og ta æren for at der endelig er barnehageplasser for alle. Dette er en strategi vi ser Siv Jensen bruker ofte.

Sitat av RampLest Vis innlegg
"Aldri har sykehusene behandlet flere." - Jaha? Og aldri har sykehuskøene vært så store! Det er enda 270 000 som står i kø for en eller annen operasjon! Hva vil FrP? De vil ha flere private sykehus! (Offentlige sykehusene skal fortsatt være der) men de som vil drive private sykehus skal få lov til det! Det er anslått at køene vil gå ned med 30 000 personer!
Vis hele sitatet...
Det er i alles interesse at vi skal behandle flest mulig mennesker til lavest mulig pris. Kostnadene for individet som skal behandles veier også en del. Å ha offentlig helsetjeneste er et fantastisk tilbud og et prakt-kjennetegn på en velferdsstat. Men det kommer på en bekostning, nemlig disse køene. Det er en kamp vi bare må ta, men og støtte private helsetjeneste er feil innfallsvinkel. Hvorfor? Jo fordi alle har ikke råd til disse.

Men og gjøre private helsetjeneste offentlige (les: betalte av staten) er en god ide da alle vil kunne benytte seg av disse. Det er det som er målet, at alle skal kunne benytte seg av helsetjeneste, vente like lenge i kø og få samme behandling. Rik som fattig.

Sitat av RampLest Vis innlegg
ang. det med veg og jernbane: Bompenger, bompenger, bompenger, bompenger og hvor mange ganger trenger jeg å skrive "BOMPENGER"? Gleder meg til FrP kommer i regjering og Siv Jensen har hengt opp et skilt, ved hver bomstasjon!: "Gratis så lenge FrP er i regjering"...
Vis hele sitatet...
Siden FrP neppe vil være i flertall over de rødgrønne uansett om de slår AP eller ei så blir det nok ikke gratis uansett om FrP sitter i regjering. Men bompenger er ikke så galt egentlig. Men om man vil bli kvitt disse så er jo rushtidsavgift et bra alternativ som har blitt en hit i Sverige.

Sitat av RampLest Vis innlegg
Ang. det med kulturlivet:
FrP er for et rikt og bredt kulturliv. FrP er imot å byråkratisere kulturlivet, samt å tvinge andre til å betale for egne fornøyleser.
Vis hele sitatet...
Jeg bedriver en del innen kulturlivet, gidder ikke gå innpå det akkurat nå, men:
- Det kreves av meg at jeg sender inn en del papirer for at jeg skal motta støtte. Dette er få timers arbeid I ÅRET. Byråkrati finnes nesten ikke.
- Jeg betaler allerede for mine egne fornøyelser, gikk i -40.000 over forrige toårsperiode. Skal jeg betale MER? Skal jeg få MINDRE billettinntekter? Forklar deg nærmere. For forrige gang jeg sjekket ville ikke FrP sin politikk gagne meg vel.
Sitat av RampLest Vis innlegg
Tror du dine barnebarn vil ha akjser i bedrifter i Guatemala når de vokser opp? Eller tror du at de vil ha en moderne motorveg? Jeg satser pengene mine på den siste!
Vis hele sitatet...
Jeg tror de vil ta tog til onkel Sio. Fort, effektivt og det krever ikke at de har bil. Ja, allerede som 10åringer kan de på få timer besøke meg!
Sitat av RampLest Vis innlegg
Til slutt vil jeg spørre dere alle: Hva er farlig med å privatisere? Hva er farlig med å legge ned fylkeskommunen (den koster oss bare penger for svarte!)???
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg ikke nok om til å kunne svare. Men gi meg gjerne informasjon (i form av lenker elns.)

Sitat av RampLest Vis innlegg
Så det er ikke mer å si om denne saken? Er det da fordi du ikke har noen argumenter mot FrP? Er du for trangsynt til å ikke bytte parti? Vil du virkelig fortsatt ha en løftebruddregjering som er en skam for dette samfunnet? Vi har blitt kåret til verdens beste land å bo i! Om Siv kommer til makten skal jeg love deg at vi kommer til å bli universets beste land å bo på!
Vis hele sitatet...
Selv om jeg på ingen måte er en APer så syntes jeg regjeringen har gjort det skarpt. Noen flauser her og der, men hva kan man forvente? Jeg stoler heller på noen som sier "Jeg skal være forsiktig med og love for mye der" enn noen som sier "101 tilltak på 100 dager, bare stem på oss så lover vi gull og grønne skoger!"
Sitat av RampLest Vis innlegg
Til slutt vil jeg spørre dere alle: Hva er farlig med å privatisere?
Vis hele sitatet...
Når du privatiserer en sektor, blir det en bedrift. Du legger da utomatisk makten over i pengene. I et "privatisert land" legger man menneskelivene i kapitalismens hender, et system som overhodet ikke er egnet for å være en rettferdig makt. Det er der det skurrer for min del.

Alikevel skal jeg skal ikke argumentere imot FrP's (og høyres) forslag om å åpne for privatiserte sykehus, fordi om det fungerer slik de legger det frem er det ingen dårlig ide. Alikevel syns jeg det lukter skjult agenda av mye av disse forslagene, og resten av politikken til FrP (som de ikke putter i klartekst på websidene) er ganske så skummel. FrP virker egentlig veldig lite troverdige i mine øyne, de lover penger til alt mulig, samtidig som de skal kutte avgifter. Hvor skal de få pengene fra? (Oljefondet er ikke et gyldig svar. Det blir en altfor kjapp og enkel løsning på å fylle et utømmelig pengesluk!)
Sitat av Opptur Vis innlegg
Hvor skal de få pengene fra?
Vis hele sitatet...
Jeg har samlet noen av områdene her.

For å oppsummere: fra svake grupper.
Sitat av Opptur Vis innlegg
FrP virker egentlig veldig lite troverdige i mine øyne, de lover penger til alt mulig, samtidig som de skal kutte avgifter. Hvor skal de få pengene fra? (Oljefondet er ikke et gyldig svar. Det blir en altfor kjapp og enkel løsning på å fylle et utømmelig pengesluk!)
Vis hele sitatet...
Lurer på hvor mange ganger jeg må skrive dette?:
FrP skal ikke som Jens bruke 500 milliarder på lyntog i Norge!
FrP skal ikke som Jens forsette å støtte korrupte diktaturer i Afrika!
FrP skal ikke som Jens øke asyltilstømningen - Dette gjør at vi kan fjerne det på statsbudsjettet!
FrP skal ikke som Jens opprettholde pressestøtten!
FrP skal ikke som Jens fortsette et omfattende byrokrati!
Bare for å nevne noe.....
Dette utgjør et enormt kutt og gjør at vi kan bruke penger på, eldreomsorg, skattelette og samferdsel!


Ang. det med privatisering har vi et eksempel på; altså barnehagene. Før var det lange køer i offentlige barnehager og bare de "rike" fikk råd til å ha barna sine i private barnehager. Staten (les: Siv Jensens forslag) tok fatt og nå er det det samme om man er i en privat barnehage eller om man er i en offentlig barnehage! Og hva har skjedd? JO! Barnehagekøene har gått drastisk ned!
Sist endret av RampLest; 6. september 2009 kl. 22:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RampLest Vis innlegg
Lurer på hvor mange ganger jeg må skrive dette?:
FrP skal ikke som Jens bruke 500 milliarder på lyntog i Norge!
FrP skal ikke som Jens forsette å støtte korrupte diktaturer i Afrika!
FrP skal ikke som Jens øke asyltilstømningen - Dette gjør at vi kan fjerne det på statsbudsjettet!
FrP skal ikke som Jens opprettholde pressestøtten!
FrP skal ikke som Jens fortsette et omfattende byrokrati!
Bare for å nevne noe.....
Dette utgjør et enormt kutt og gjør at vi kan bruke penger på, eldreomsorg, skattelette og samferdsel!
Vis hele sitatet...
Skal Stoltenberg bruke femhundremilliarder på lyntog? Har ikkje eg fått med meg, men eg trur det vil vere eit samfunnsøkonomisk lønnsamt tiltak, og det har også DB konkludert med.
Støtter Noreg i dag korrupte diktaturer? Det vil nok gjerne NORAD høyre om, ettersom det er rimelig tett oppfølging av bistandsmidler.

The list goes on. Du oppfører deg som om du prøver å selge knapper og glansbilder mot gull, til ei uopplyst forsamling. FYI; dette er ikkje rett plass for misjonering. Du presterer jo virkelig ingen argumenter, du presterer bare påstander.
Sitat av Sio Vis innlegg
Men vi kan inngå kompromisser, hvorfor er du lei av diskusjonen om du syntes det er så morsomt?
Vis hele sitatet...
Jeg er lei av å diskutere akkurat de samme temaene om og om igjen! Det som er morsomt er at folk ikke tar til fornuft og er så trangsynte at de ikke tørr å skifte mening! Det er så sinnsykt morsomt å høre på folk som sier at FrP er noen rasister, de vingler, de er ikke styredyktig, de kommer til å ødelegge kulturnorge, de kommer til å gjøre Norge dårlig økonomisk under finanskrisen, de vil frislippe kapitalkreftene, folk sier at innvandrere ikke bør stemme FrP, FrP vil rase velferdsstaten og hvem er det som først og fremst sier dette? Jo! det er AP, som bruker valgkampen sin på å rakke ned på FrP! Isteden for å legge fram sin politikk! (Som FrP har gjort, ved å legge fram sin 100-dagers plan!)..
Sist endret av RampLest; 6. september 2009 kl. 22:40.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Spiller da virkelig ingen rolle hvem som har gjort hva. Klikker du i vinkel og dreper for en sånn småting, så er du "en trussel for samfunnet" uansett hvor kjip dagen din har vært.
Vis hele sitatet...
Dere tok eksemplet litt vel bokstavlig. Poenget var at selv om noen dreper i et særdeles svekket øyeblikk. Hvor man mister dømmekraft og en hel del andre faktorer spiller inn betyr ikke det at dette noen sinne vil gjenta seg. Og jeg tror ikke nødvendigvis det er riktig at man skal dømme et menneske til livsvarig eller døden av denne grunn. Det eneste jeg kan se som forsvarer noe sånt er sett fra ståstedet til de etterlatte. Men hjelper det egentlig dem om mannen blir drept eller må sitte inne i masse herrens år.