Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6682
Hei.

Skal om ikke altfor lenge ta min jomfrutur med Ryanair.
Har derfor noen spørsmål til dere med erfaring med selskapet.
Har lest meg opp på andres erfaringer på div. nettsider og lest kjapt over noe av reglementet på Ryanair's nettsider.

Det jeg har fått med meg til nå er følgende:
  • • Håndbagasje på maks 10kg [max: 55x40x20 cm]
  • • 20€ pr. overstigende kilo < 10kg.
  • • Kun 1 kolli håndbagasje (eks: Sekk, avis, laptop regnes som 3 kolli dersom ikke alt er oppi sekken).
  • • Innsjekk må skje online og minst 4 timer før avgang ellers blir det gebyr.
  • • Innsjekk må skje minst 30min. før avgang.
  • • Innsjekk av bagasje må skje minst 40min. før avgang.
  • • Ingen seteplassering på forhånd (førstemann til mølla eller evt. betale ekstra).
  • • Ingen gratis servering om bord

Er det noe utover dette det er greit å vite om?
Utifra hva jeg også forstår så må man betale for å ha med seg bagasje utover håndbagasjen, stemmer det?
Har dere noen tips og triks for å få en smertefri tur?
Jeg har bare flydd med Ryanair én gang, som gikk rimelig smertefritt, da det var skolen som ordnet alt (Studietur), og det faktum at sekken min akkurat var innenfor både størrelse og vekt (Etter at jeg hadde flyttet to svære Toblerone-pakker nedi koffert på forhånd). Derfor gikk hele prosessen smertefritt for min del. Det er dog ikke mye plass til megakomfort på flyet, da det føles mindre ut enn andre fly jeg har tatt.
Det er virkelig ingen heksekunst å fly med Ryanair, bare ikke forvent det samme som fra SAS o.l.
Så lenge man sjekker inn online, og ikke har med mer enn håndbaggasje, er de helt suverene!
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Det er virkelig ingen heksekunst å fly med Ryanair, bare ikke forvent det samme som fra SAS o.l.
Så lenge man sjekker inn online, og ikke har med mer enn håndbaggasje, er de helt suverene!
Vis hele sitatet...
Tingen her er at jeg gjerne skal ha med 1 kolli utover håndbagasje, men regner med det går bra så lenge det ikke overstiger maksvekten og sjekker den inn i tide.
Sist endret av junkpal; 15. oktober 2013 kl. 13:56.
Ta med masse ekstra cash. De sier at du skal møte opp 40 minutter før avgang. Jeg har opplevd at de først åpner for innsjekk 39 minutter før avgang, og starter med å ta straffegebyr fra alle i køa. Jeg hadde ikke cash, fikk ikke være med, og måtte overnatte på flyplassen. De får masse "problemer" underveis, som legges på passasjerene. Og det eneste som kan løse disse "problemene" er kontanter rett i hånda. (Bare tenk at du er i et U-land, så går det helt fint.)

Eller bruk akkurat like mye penger på en ekte flybillett.
Sist endret av Ramaskrik; 15. oktober 2013 kl. 15:29.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Ta med masse ekstra cash. De sier at du skal møte opp 40 minutter før avgang. Jeg har opplevd at de først åpner for innsjekk 39 minutter før avgang, og starter med å ta straffegebyr fra alle i køa. Jeg hadde ikke cash, fikk ikke være med, og måtte overnatte på flyplassen. De får masse "problemer" underveis, som legges på passasjerene. Og det eneste som kan løse disse "problemene" er kontanter rett i hånda. (Bare tenk at du er i et U-land, så går det helt fint.)

Eller bruk akkurat like mye penger på en ekte flybillett.
Vis hele sitatet...
Tull og tøv. Jeg sjekket akkurat nå, og har selv flydd 26 strekninger med Ryanair. Samtlige flygninger har vært bra. Aldri noe tull med innsjekk, og jeg har kun 2 (av 26) ganger opplevd at håndbagasje blir nøye kontrollert, i.e. veiing og sjekk av størrelse. Én gang ble flyet forsinket, men da var det så tåkete på flyplassen at jeg selv ikke ville kjørt bil på rullebanen. Ble da fraktet i buss til nærmeste flyplass og alt i alt landet flyet 1,5 timer forsinket.

Så lenge man er oppegående nok til å huske å skrive ut boardingpass, sørge for at håndbagasje og evt. koffert er innenfor både vekt- og størrelsesbegrensningene samt at man møter opp i rimelig tid (for min del 1 time) så er Ryanair helt supert.

Og, om en legger til grunn at jeg har flydd én gang for 24 kroner samt flere ganger for 80 kroner inkludert alle avgifter er det ikke for mye forlangt å skrive ut boardingpass og å ta med pass.
Jeg har flydd med Ryanair én gang, og da skjedde dette. En helt bevisst manipulasjon med innsjekkingstiden som førte til at de som hadde penger på seg måtte betale gebyr for å få bli med, og resten måtte vente til neste fly, neste dag. Boardingkort, pass og alt var selvsagt i orden. Det sier også seg selv at folka i skranken møtte kraftige protester, og var tydelig trent i å "dodge" disse.

Det er fullt mulig at de har skjerpet seg på de årene som er gått siden denne episoden. Det hadde i så fall gjort meg glad. Men det sier også seg selv at jeg ikke har brukt dem noe mer etter dette, og anbefaler alle å være forberedt på "problemer".
Sist endret av Ramaskrik; 15. oktober 2013 kl. 15:57.
"• 20€ pr. overstigende kilo < 10kg." Så da koster det mao. 200 € for å ta med seg 10 kg? Jeg antar det bare var en liten bommert?
Husk pass! Uansett om du skal reise innenfor schengen eller ikke.

Vi fant ikke ut av det med pass før vi skulle sjekke inn 5 timer før avgang, måtte skaffe nødpass og var 10 min forsinket til innsjekket. 500 kr nødpass og 500 kr gebyr for innsjekk på flyplassen. Kunne like gjerne reist med Norwegian for samme prisen.
Sitat av kv81 Vis innlegg
"• 20€ pr. overstigende kilo < 10kg." Så da koster det mao. 200 € for å ta med seg 10 kg? Jeg antar det bare var en liten bommert?
Vis hele sitatet...
Mente 20€ for hvert kilo over 10kg.
Det meste negative man leser om Ryanair i media og på forum er fordi folk ikke har lest grundig nok igjennom regler og vilkår som gjelder for reisen. Som man atpåtil selv har trykket "Godta" ved bestilling(!).

Hvis man faktisk leser igjennom regler og vilkår, ikke tar med for mye bagasje (og rett størrelse), har med pass, osv. Så skal det like mye til for at man opplever problemer med Ryanair kontra andre flyselskaper.

Servicen er kanskje ikke like bra som andre flyselskaper. Men hvem faen bryr seg om det når man betaler 89,- billetten? Da gjør det ikke meg noe at hun ene flyvertinna er litt gretten, eller at kaffien ikke er gratis som hos SAS ....

At det er mindre plass til sete forran deg er også bare piss. Både Ryanair, Norwegian og SAS opererer med 29"-31", alt etter flytype på økonomiklasse.

Har flydd mye med Ryanair og andre flyselskaper, og har aldri hatt noen negative opplevelser med Ryanair.
Sist endret av TopGun; 15. oktober 2013 kl. 20:36.
Jo mindre du flyr et skikkelig fullt fly kan det lønne seg å spørre kabinpersonalet pent om du kan sette deg ved nødutgangen når du kommer på flyet selv om de har sperra de av. Deilig med den ekstra benplassen.
Er du av typen med lange bein vil du like deg særdeles dårlig på et av Ryanair sine fly. Jeg er 193, og knærne mine støter i setet forran, og ryggen er alt for rett. Sas er virkelig en drøm i forhold, men det kjennes godt på lommeboka.
Not my final form
Har ikke lest alt. Dersom du printer a4 boardingkort så får du pluss i boke fra de ansatte om du klipper halve "klipp her" - linjen. Dette gjør rivejobben deres lettere.
Ellers er det erfaringsvis ingen mulighet for å legge ned setet.
Sitat av Sølvsjel Vis innlegg
Ellers er det erfaringsvis ingen mulighet for å legge ned setet.
Vis hele sitatet...
Og godt er det! Mennesker som legger ned setet på fly, og da spesielt i så trange fly som Ryanair benytter, er ufolk!
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Og godt er det! Mennesker som legger ned setet på fly, og da spesielt i så trange fly som Ryanair benytter, er ufolk!
Vis hele sitatet...
KLM sine CityHopper Fokker 70 har også fått seter som ikke kan justere rygg Endelig!
Eneste negative jeg kan komme på med ryanair, er at jeg betalte med 30€ seddel(?) en gang for noe til ca 5€, også hadde de ikke veksel til meg, så de begynte å mase på gebrokken engelsk om jeg ville ta i mot sjokolade for 25€.

Endte med at de fant noe vekslepenger etter en liten stund.
Sist endret av Bruskork1; 15. oktober 2013 kl. 22:39.
Har fløyet fast med Ryanair de siste 10 årene (?) til Skottland. Som Ryanair passasjer med familie har vi lært oss et par triks.
Hvis man har f.eks. en tax free pose man ikkr har plass til i baggen kan man ta av seg jakken sin og bruke jakken som cover for posen. Gjort dette gnaske ofte og har aldri blitt bedt om å ta på jakken eller legge i håndbagasje. Det er anbefalt å være førstemann til mølla hvis man reisere flere, men ikke nødvendig om man reiser alene.
Press på i køen. De mister ofte kontroll i koffertstørrelse kontrollen og hvis du har for stor bagasje og vet det, så grip sjansjen ved å smette videre når de ansatte holder på med andre. Lat som om du pakker om også bare løp av gårde når de ikke ser.
Pass er alltid nødvendig, uansett.
Bruk jakke med store lommer, hvis det er ting du vil smugle med deg forbi koffertkontroll.
Det er INGEN lomme bak på setene (sånn som på SAS til aviser og annet)
så man bør helst ha en liten bag/pose til evt. mobiltelefon osv.
Priorityboarding er ikke nødvendig om man er litt kordinert og tidlig ute.
Anbefales og kjøpe drikke og evt. mat på flyplassen (da flymaten ikke er veldig god og det er blodpriser på 250 ml bokser med Pepsi).
Tror Ryanair bruker samme fly som SAS og Norwegian som de bruker i Europa.
De tar kun sedler i kontant (utenom Euro?).
Har hatt skrekkhistorier selv med Ryanair, men nå begynner det å bli en del år siden forrige gang. Mener selv at de har forbedret seg kraftig generelt
Dette var det jeg kom på i farten.
Ryanair flyr 737-800 som de har proppet med max antall seter. 189. Så har du lange bein, ikke fly Ryanair, med mindre du tåler smerte. Sas og norwegian har forskjellige sete konfig. Rundt 174, 176. 18x. Men ikke så mange som 189. Det kommer helt ann på hva flyet brukes mest til.. I charter sesong så bygger f.eks sad om 737-800ene sine til 186 ca mens når det er buisness class ombord er det rundt 174. Ryanair er sleipe, men om du tilpasser deg kan det være gunstig. Ellers er flyvertenr og vertinnene masete med å prøve å selge deg ting. Mat, drikke og skrapelodd. Ignorer:-)
Følg reglene. Ryanair er løsningen for de som krever samme service som på flybussen.
Bussflyet er billigst så lenge du klarer å følge reglene.
For de som trenger "holde i hånden" og "klappe på kinnet" så er det SAS som gjelder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jim114 Vis innlegg
For de som trenger "holde i hånden" og "klappe på kinnet" så er det SAS som gjelder.
Vis hele sitatet...
Nettverksselskap har også fordeler om du reiser mykje, eller har ei reiserute med layovers.

Reiser du mykje, behandler dei deg mykje betre.

Ved layovers tar nettverksselskapa ansvar for at du kjem deg med neste fly; det gjer ikkje Ryanair - der har du kun enkeltstrekninger, så om Ryanair er seint ute, er det ditt problem at du ikkje rekk neste fly. I tillegg flyr SAS mange avganger, og har alliansepartnere, så om SAS ikkje kan fly deg til destinasjonen, kan dei kanskje booke deg om til f.eks. Lufthansa og få deg fram. Eg har sjølv opplevd at KLM har booka meg inn på business med SAS for å få meg til Korea i tide - altså utanfor alliansesen. Det kan du drite i med lavpris...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har nå flydd med Ryanair tur/retur og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer:

• Kune betale med kort på flyet (til tross for at flere har nevnt at de bare tar kontakt)
• Benplassen var grei - hadde ikke noe problemer der.
• Flymaten var ikke noe spesielt god (men det er heller ikke tilfellet hos div. andre flyselskaper heller)
• Ingen som sjekket størrelsen på håndbagasjen etter hva jeg kunne se - ingen vektkontroll heller.
• Ingen problemer med å få sitteplass sammen selvom man ikke var først i køen.

Alt i alt så følte jeg at jeg fløy med et hvilket-som-helst annet flyselskap.
Flyr gjerne med Ryanair igjen for å spare penger.

Det eneste jeg har å utsette på var at flyvertinnen hørte feil i bestillingen av mat.
Da jeg fikk maten og påpekte at det skulle være 2 av x og ikke 2 av y svarte hun at det var 2 av y hun skreiv ned på lappen sin.
Etter det gikk hun bare videre og jeg fikk inntrykk at hun bare antok saken som løst.
Orket ikke å krangle og var i grunn ikke noe stort problem da y smakte bedre enn x.
Ryanair har nok fått et litt ufortjent dårlig rykte. Det aller meste negative man får høre / lese om Ryanair i avisene og i forskjellige diskusjonsforum på internett handler om personer som overhodet ikke har lest gjennom alle reglene og vilkårene som gjelder for flyturene grundig nok på forhånd (og som dem faktisk har trykket Godta / Aksepter på ved bestilling).

Hvis man faktisk leser grundig gjennom alle reglene og vilkårene som gjelder, ikke tar med seg for mye bagasje eller bagasje i for stor størrelse, og huske pass og flybilletten. Så skal det litt til før det oppstår noen veldig store problemer, selv med Ryanair. Dessuten lønner det seg alltid å kjøpe mat og drikke på flyplassen før avreise, fordi dem krever blodpris for alle produkter på flyet, men dette gjelder for de aller fleste fly-selskapene...

Servicen ombord på selve flyene er kanskje ikke like bra som hos alle andre flyselskaper, men hvem bryr seg egentlig om det når flybillettene er så mye billigere? Hva betaler du egentlig for? Å komme billigst mulig frem til den destinasjonen du ønsker, eller alt mulig ekstra dilldall under selve flyturen? Det er vanligvis ikke så fryktelig mange timer man blir sittende på flyet uansett, kontra hvor lang tid man bruker på selve destinasjonen.
Sist endret av Poppis; 10. november 2013 kl. 13:39.
Sitat av junkpal Vis innlegg
• Flymaten var ikke noe spesielt god (men det er heller ikke tilfellet hos div. andre flyselskaper heller)
Vis hele sitatet...
Vil du ha god flymat reiser du med Swiss, hvor du får servert varm mat du ikke måtte betale noe ekstra for. (jeg fikk i hvertfall det på den ene flyturen jeg har hatt med det flyselskapet)
Sist endret av øyvind95; 10. november 2013 kl. 14:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Vil du ha god flymat reiser du med Swiss, hvor du får servert varm mat du ikke måtte betale noe ekstra for. (jeg fikk i hvertfall det på den ene flyturen jeg har hatt med det flyselskapet)
Vis hele sitatet...
Alle fullpriscarriers har det på longhaul, og ganske mange har det på shorthaul også. Men om den er god er ei anna sak... næraste eg har komt god flymat er Singapore Airlines. På f.eks. KLM og SAS rører eg ikkje maten ombord; den er uspiselig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Alle fullpriscarriers har det på longhaul, og ganske mange har det på shorthaul også. Men om den er god er ei anna sak... næraste eg har komt god flymat er Singapore Airlines. På f.eks. KLM og SAS rører eg ikkje maten ombord; den er uspiselig.
Vis hele sitatet...
fun fact: mat på fly smaker sjeldent godt grunnet støy. Mye støy fører til at man rett og slett føler maten blir smakløs og kjedelig. Altså er det i mange tilfeller slik at maten du får på flyene er helt grei, hadde du spist den i vanlige omgivelser men i situasjoner som ved flytur blir det en kjip smaksopplevelse. Smak med sterke smaker, og ekstra krydder (og gjerne ganske salt) er derfor å anbefale.

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-11525897

Nå skal det bemerkes at det er gjort relativt lite forskning på akkurat dette - men ting tyder i hvertfall på at støy reduserer evnene vi har til å smake salt og søtt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
fun fact: mat på fly smaker sjeldent godt grunnet støy.
Vis hele sitatet...
Konsistensen er yucky, og kvaliteten er lav er også mitt inntrykk. Eg har spist bedre mat på kvegklasse hos Singapore enn business på KLM, så er nok neppe bare støy og slikt som påvirker...
Litt seint tips, ettersom du allerede har dratt, men kanskje noen andre får nytte av det en gang i fremtiden:
- Dersom du kjøper en kartong røyk eller en flaske sprit i taxfreebutikken må dette pakkes inn i håndbagasjen. En handlepose fra taxfree-en regnes nemlig som et ekstra kolli, og du må betale gebyr for å få den med.
Har flydd med Ryanair en haug av ganger, aldri hatt noen problemer med de. Bare å sette seg inn i hva man har å forholde seg til, så går det veldig smooth. Har sånnsett heller ikke opplevd det noe bedre å fly med andre flyselskaper.

Flyvertene og flyvertinnene pleier også å være veldig hyggelige.

De er også i ferd med å innføre snillere regler på enkelte ting, blant annet det med håndbagasje:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ry...r-7351819.html

Fra 1. desember vil Ryanair tillate at passasjerer tar med seg én ekstra håndbagasje (liten dameveske eller liten handlepose fra flyplassen) i tillegg til dagens tillatte håndbagasje.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser etter en grunn for å boikotte Ryanair så gjør det ikke pga. service eller smale regler. Gjør det fordi dem underbetaler sine ansatte og fordi dem har uholdbare policyer ovenfor deres ansatte:
Utdrag fra vilkårene for kabinansatte
Generelt:
* Kontrakten gjelder for tre år. Den kan når som helst sies opp av arbeidsgiveren. Oppsigelsestid fra null dager og opp til to uker for dem med lengst ansiennitet. Prøvetiden er 12 måneder.
* Den ansatte trekkes 200 euro dersom han eller hun sier opp før det er gått 15 måneder. Dette kalles «administrative kostnader».
* Streik og deltakelse i markering ved arbeidskonflikt som går ut over servicen er oppsigelsesgrunn.
* Arbeidssted er Rygge, men flytting kan når som helst pålegges. Kostnadene må i så fall dekkes av den enkelte.
* Alt ved arbeidsforholdet er underlagt strenge taushetsbelagte regler. Brudd anses som grov tjenesteforsømmelse og er oppsigelsesgrunn. Rettslige krav følger.
Lønn:
* Timelønnen er 16,20 euro – ca. 122 kroner – per flytime. Ingen tillegg for arbeid i helger eller på helligdager. Årslønn tilsvarende ca. 115.000 kroner.
* Alt fravær, uansett grunn, trekkes i lønn.
* Den ansatte må være tilgjengelig på et visst antall «stand by»-vakter der vedkommende må kunne stille på jobb i løpet av en time. Ingen kompensasjon.
* Kursing blir holdt av Ryanair, betalt av den ansatte, og trekkes fra lønnen over de første seks månedene
* Lønnen utbetales av ulike bemanningsselskaper i Irland
* Prøvetid 12 måneder, ingen fravær fra jobben blir betalt i denne perioden
* Kan bli oppsagt på dagen de tre første månedene
Trekk:
* Arbeidstaker må selv dekke kostnadene til ID-kort og uniform. Uniform-trekket er 30 euro i måneden i ett år.
* Selskapet har rett til å trekke den ansatte i lønn for blant annet manko i kassen etter ombordsalg, varesvinn, utestående parkeringsbilletter, kursavgift, uniform og ID-kort. Det presiseres at listen ikke er utfyllende.
* Dersom trekket skulle overstige lønnsutbetalingen, forfaller resten innen 14 dager. Deretter påløper gebyr, renter og eventuelle rettslige utgifter.
Sykdom:
* Ingen sykepenger fra arbeidsgiver.
* Egenmelding må fylles ut og leveres første fraværsdag med inngående beskrivelse av symptomer og plager
* Er du syk i mer enn tre dager kan Ryanair sende en lege hjem til deg
* Den ansatte kan pålegges å oppsøke lege som Ryanair har avtale med. All informasjon fra konsultasjonen tilhører selskapet.
Ferie og fri:
* 20 feriedager i året må avtales i god tid. Det presiseres at ferien når som helst kan inndras. Ubrukt ferie kan ikke overføres.
* Den ansatte kan pålegges å ta ut minimum fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.
* Ubetalt permisjon kan i tillegg innvilges etter søknad. Den kan når som helst inndras dersom selskapet har behov for at du likevel stiller på jobb. Dagens Næringsliv har fått innsyn i og sitter på kabinansattes arbeidskontrakter i Ryanair som gjelder for flertallet på Rygge. DN sitter også på en rekke arbeidsvilkår og lønnslipper.
Vis hele sitatet...



Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg har opplevd at de først åpner for innsjekk 39 minutter før avgang, og starter med å ta straffegebyr fra alle i køa.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg har flydd med Ryanair én gang, og da skjedde dette. En helt bevisst manipulasjon med innsjekkingstiden som førte til at de som hadde penger på seg måtte betale gebyr for å få bli med, og resten måtte vente til neste fly, neste dag.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull! De kan ikke ta straffegebyr for at du møter for sent til innsjekking, lykke til med å finne dette under reisevilkårene deres. Det jeg tror har skjedd er at du har glemt å printe ut boardingkort eller glemt å sjekke inn på nettet, og har feiltolket beskjeden du har fått ved innsjekking.