Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 10282
Uberman sleep er en relativt kjent "hjernehack", sånn rent teoretisk. men jeg, personlig, kjenner ikke noen som benytter seg av den. tenkte jeg skulle lage denne tråden for å se om noen på freak har erfaring med den? førstehåndserfaring eller via venner og bekjente. begge deler er interessante å høre om.

drøftinger rundt positive og negative trekk ved Uberman sleep er også noe jeg vil oppfordre. :-)








TIL DERE SOM IKKE VET HVA UBERMAN SLEEP ER: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep

i bunn og grunn dreier det seg om systematisk hviler; d.v.s. å ikke sove lenge. istedenfor å sove kanskje ni timer per natt, så tar man seks 20-30 minutters "power naps" hver dag. og som dere jo kanskje kan legge ihop, blir 6 * 30 = 180. det vil si at man sover maks *tre timer per dag*. (det optimale er vel rundt to timer.) det beste av alt? disse to-tre timene med søvn per dag vil føre til at kroppen din er *mer uthvilt enn de ni timene du sov før*. helt sant!

grunnen? hjernen din blir hvilt under REM-søvn. REM-søvn får du c.a. en og en halv time av hver natt, når du sover ni timer. men når du lærer hjernen din til å ha korte hviler istedenfor en lang, dyp søvn, så skjønner hjernen at den må gå rett i REM-søvn. dette fører til at hver "power nap" er ren REM-søvn. dette betyr at alle "power naps" er 100% ren hjernehviling. altså, du får to-tre timer REM-søvn, istedenfor en og en halv, og som resultat av dette vil du føle deg mye mer uthvilt om dagene.

dette er bevisst og akseptert i vitenskapsverdenen, og tester har blitt utført som har etablert at det ikke er noen helserisikoer forbundet med dette. grunnen til denne tråden er bare at jeg vil vite om noen har prøvd dette selv - eller om de eventuelt kjenner noen som har gjort det.
Sjekk ut denne linken. Står om flere forskjellige måter å gjøre dette, og å trene seg opp til dette på. En annen tråd her på Freak.no inneholder også mye interessant om samme tema.

Jeg har ekstremt lyst til å lære meg uberman, men det er visstnok veldig vanskelig. Når man først har klart å komme så langt som til uberman, så er det også veldig lett å fall ut igjen. Man er nødt til å ta "napsene" på faste tider hver dag ellers må man begynne helt fra scratch igjen.

Jeg har dog ingen kilder for disse påstandene mine, så det hadde vært supert med personlige erfaringer.
@boo-boo
det er ikke så vanskelig å "lære seg" Uberman, ifølge rapporter jeg har lest. det tar en tre-fire dager hvor du er helt utmattet, fordi hjernen din får absolutt ingen REM-søvn. så blir hjernen din "overbevist" om at den må tilpasse seg. vips, er du i mål.

ulempene såvidt jeg har skjønt er at man kan bli utmattet om man ikke får de forventede hvilene, men også dette skal man kunne klare å lære seg å takle. en annen "negativ" ting er at man kommer til å spise mye mer mat. naturlig nok, da man går ifra ni til to timer søvn hver dag, og da trenger mer energi per dag.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
For vanlige mennesker som ikke går arbeidsledige hjemme og bor hos mor er jo dette bortimot umulig egentlig.

Hvis man ser for seg et vanlig menneske som jobber fra 08-16 og trolig må stå opp 06\07 og kanskje ikke er hjemme før 18 på kvelden er det jo passelig idiotisk å hive inn 20-30 minutters powernaps seks ganger om dagen uten å :

- Sove på jobb (interessant..)
- Sove på vei til \ fra jobb (mulig, men da snakker vi jo om kun de som bruker offentlig transport, og å sove på slikt i rushen, tja)
- Sove mange smålurer på kvelden (upraktisk før man skal legge seg og "sove i 9 timer").
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
For vanlige mennesker som ikke går arbeidsledige hjemme og bor hos mor er jo dette bortimot umulig egentlig.
Vis hele sitatet...
Jeg fyller begge kriteriene så tror jeg skal prøve dette!
Tror dette måtte bli veldig upraktisk om kroppen vender seg til dette. Se for seg at du står i kø på kassa på rema 1000 og skal betale. Skal du legge deg på båndet til kassa dama og sove da?
Og skal du følge vanlige menneskers døgnrytme blir jo dette klin umulig. Om du skal på dagstur til sverige for eksempel. Tror de du drar med blir rimelig irritert om du legger deg for å sove flere ganger i løpet av turen.
Har prøvd dette før og det funker utrolig bra, jeg pleier og sove i 3 timer noen ganger da føler jeg meg mere opplagt en om jeg sover 8 - 9 timer, for da sover jeg veldig dypt så da syntes jeg naps funker bedre
Enig med atx og mp34567, dette høres ut som en ekstremt usosial og lite praktisk døgnrytme, den vil jo aldri fungere viss man har jobb/skole/venner
Det finnes nok av yrker hvor denne søvn ryttmen ville vært opptimal.
Husk du MÅ ikke nødvendigvis gjøre alt arbeid mellom 7 til 5 på ett utvalgt kontor kun fordi det er det vi gjør idag.

Bare det og kunne ha 6 timer mere våken gir deg mye muligheter og laaaaaangt mere tid og utføre arbeid enn andre i en 8 timers søvnfase.
Hvis dette hadde blitt dokumentert bedre og lagt fram som en konstruktiv ide med ressultater i ryggen regner jeg med at de fleste store selskaper ville hatt interesse for og endre sin arbeids tid og jobb kultur for de ansatte, dette gir ikke bare en bedrift mange fordeler men også arbeider.

Når jeg tenker meg om ser jeg egentlig ingen yrker dette ikke kunne passet inn i. Er det noen yrker du jobber konstant 4 timer strekk hvor det er krise om du stopper?

Forhåpentligvis er dette en ide vi mennesker blir mere åpen for og utforske og kansje ta ibruk, dermed endret samfundets rutiner utifra søvnsyklusen, dette ville økt vår produktivitet ekstremt mye, og ikke minst gitt oss mere "fritid"
Det er forsåvidt bevist at menneskenes kreativitet er mye høyere rundt 3-4 på natten, noe vi ikke får utnyttet i dagens rutiner.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Hvis dette hadde blitt dokumentert bedre og lagt fram som en konstruktiv ide med ressultater i ryggen regner jeg med at de fleste store selskaper ville hatt interesse for og endre sin arbeids tid og jobb kultur for de ansatte, dette gir ikke bare en bedrift mange fordeler men også arbeider.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke fordelen for bedriften.. Nå har de ansatte som er våkne og arbeider i 7,5 timer. Hvorfor skal det tjene de at du tar sovepauser i arbeidsdagen?

Sitat av Sigurd4u
Det er forsåvidt bevist at menneskenes kreativitet er mye høyere rundt 3-4 på natten, noe vi ikke får utnyttet i dagens rutiner.
Vis hele sitatet...
Kilde? Det vil overraske meg om dette ikke er veldig individuelt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg ser ikke fordelen for bedriften.. Nå har de ansatte som er våkne og arbeider i 7,5 timer. Hvorfor skal det tjene de at du tar sovepauser i arbeidsdagen?
Vis hele sitatet...
Tja, om arbeiderne er 6 timer ekstra våkne hver dag kan de sikkert jobbe mer enn de gjør i utgangspunktet.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Det finnes nok av yrker hvor denne søvn ryttmen ville vært opptimal.
Husk du MÅ ikke nødvendigvis gjøre alt arbeid mellom 7 til 5 på ett utvalgt kontor kun fordi det er det vi gjør idag.

Bare det og kunne ha 6 timer mere våken gir deg mye muligheter og laaaaaangt mere tid og utføre arbeid enn andre i en 8 timers søvnfase.
Hvis dette hadde blitt dokumentert bedre og lagt fram som en konstruktiv ide med ressultater i ryggen regner jeg med at de fleste store selskaper ville hatt interesse for og endre sin arbeids tid og jobb kultur for de ansatte, dette gir ikke bare en bedrift mange fordeler men også arbeider.

Når jeg tenker meg om ser jeg egentlig ingen yrker dette ikke kunne passet inn i. Er det noen yrker du jobber konstant 4 timer strekk hvor det er krise om du stopper?

Forhåpentligvis er dette en ide vi mennesker blir mere åpen for og utforske og kansje ta ibruk, dermed endret samfundets rutiner utifra søvnsyklusen, dette ville økt vår produktivitet ekstremt mye, og ikke minst gitt oss mere "fritid"
Det er forsåvidt bevist at menneskenes kreativitet er mye høyere rundt 3-4 på natten, noe vi ikke får utnyttet i dagens rutiner.
Vis hele sitatet...
Anestesi-lege, tror ikke det er så bra om h*n går å legger seg under en operasjon...
Etter å ha lest litt mer om dette virker det interessant, men med altfor mange ulemper. Som selvstendig næringsdrivende har jeg strengt tatt muligheten til å gjennomføre dette, og noen ekstra timer med våken hver dag hadde vært nyttig, men det blir veldig upraktisk på ferier eller på sosiale sammenkomster.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Tja, om arbeiderne er 6 timer ekstra våkne hver dag kan de sikkert jobbe mer enn de gjør i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være interessant for arbeidstakerne? De fleste er fullt i stand til å jobbe mer allerede, men 7,5 timer arbeid fem dager i uken er nok for folk flest.
prøvde dette en sommer for en del år siden da jeg var 16(om jeg husker riktig). det fungerte bedre en jeg trodde. har du null forpliktelser og ingen planer om å ha noe særlig sosialt liv er det vel bare å kjøre på. jeg ga meg fordi det rett og slett passet jævlig dårlig å ha noen form for liv ved siden av.
Sist endret av paragone; 29. juni 2011 kl. 13:51.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor skulle det være interessant for arbeidstakerne? De fleste er fullt i stand til å jobbe mer allerede, men 7,5 timer arbeid fem dager i uken er nok for folk flest.
Vis hele sitatet...
Ja, men det jeg mente er om dette blir den nye standarden vil nok arbeidsdagene forlenges, siden man trenger mindre søvn.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor skulle det være interessant for arbeidstakerne? De fleste er fullt i stand til å jobbe mer allerede, men 7,5 timer arbeid fem dager i uken er nok for folk flest.
Vis hele sitatet...
Og de av oss som jobber 50-70 timers uker har uansett arbeidsplasser som tilpasser seg dette og lar oss sove når vi trenger det.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Ja, men det jeg mente er om dette blir den nye standarden vil nok arbeidsdagene forlenges, siden man trenger mindre søvn.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at det aldri i verden vil bli noen standard, fordi svært mange har barn i barnehage eller på skole som ikke kan være alene hjemme i timesvis. En annen ting er at dette slett ikke trenger å gi folk lyst til å jobbe mer – trenden går heller i motsatt retning. 8 timer på jobb føles nok like lenge selv om man er våken lenger..

Sitat av AtXbYeA
Og de av oss som jobber 50-70 timers uker har uansett arbeidsplasser som tilpasser seg dette og lar oss sove når vi trenger det.
Vis hele sitatet...
Ja, for det er jo ikke som at dere jobber så mye fordi arbeidsplassen har behov for at dere faktisk jobber.
Sjekk denne for en kort forklaring på flere forskjellige poly-søvnmetoder:
http://www.stumbleupon.com/su/8lVceB...e-sleep-cycles

Her er en som har blogget om da han prøvde uberman:
http://www.stevepavlina.com/blog/200...eep-log-day-1/


"Jeg har ekstremt lyst til å lære meg uberman, men det er visstnok veldig vanskelig. Når man først har klart å komme så langt som til uberman, så er det også veldig lett å fall ut igjen. Man er nødt til å ta "napsene" på faste tider hver dag ellers må man begynne helt fra scratch igjen."

Hvis dere leser gjennom bloggen jeg linket til så vil dere oppdage følgende:
- Det er IKKE veldig lett å falle ut igjen av rytmen når man først har kommet inn i den
- Det er IKKE sånn at man MÅ ta hvilepausene slavisk på gitte tidspunkter.

I bloggen skriver denne personen at han etter 1-2 uker uberman ble med kona og barna på ferie.
Da tok han en del av hvilepausene sine i bilen mens kona kjørte, og utsatte også hvilepausene ganske mye flere ganger. Dette måtte han av og til kompansere for ved å ta en ekstra hvilepause i løpet av natta.
Det aller viktigste, virker det som, er at man ikke lar seg selv sove så lenge at man går fra REM til dypsøvn.
Han skriver at hvis han våknet opp rett etter, eller i løpet av, en drøm, så var han fullstendig utvilt når han sto opp.
Hvis han derimot sov litt for lenge og våknet opp fra dypsøvn så var han veldig groggy og utmattet.

Men, bedre at dere leser bloggen selv en at jeg gjenforteller. Jeg har ikke prøvd dette selv, men har brukt en del timer på å lese om det.
Jeg har tenkt å prøve det når jeg får sjangsen. Kanskje allerede til høsten, men det gjenstår å se!
Sist endret av harald25; 29. juni 2011 kl. 15:38.
@harald takk!


@dere andre

man trenger, som både jeg og Harald har poengtert, hvile slavisk på det og det tidspunktet. videre er det mange som ikke jobber på kontor kl 09-17, eller på ei brygge kl 07-15, eller lignende. for f.eks programmerere (da særlig freelance) så er jo dette en *meget* spennende idé.


videre tror jeg mange her ikke ser denne frynsegoden, så tenkte jeg skulle påpeke den: man lever lengre! OK - man gjør jo ikke det. men om man sover ni timer per dag så sover man bort langt mer av livet enn om man sover to-tre timer per dag.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
@harald takk!


@dere andre

man trenger, som både jeg og Harald har poengtert, hvile slavisk på det og det tidspunktet. videre er det mange som ikke jobber på kontor kl 09-17, eller på ei brygge kl 07-15, eller lignende. for f.eks programmerere (da særlig freelance) så er jo dette en *meget* spennende idé.


videre tror jeg mange her ikke ser denne frynsegoden, så tenkte jeg skulle påpeke den: man lever lengre! OK - man gjør jo ikke det. men om man sover ni timer per dag så sover man bort langt mer av livet enn om man sover to-tre timer per dag.
Vis hele sitatet...
Tja, de siste 15+ årene har jeg sovet alt mellom 0 og 24 timer per dag, jeg sover når det passer seg og når jeg er trøtt og lever i troen på at det er den stilen som passer meg.

Mao, jeg kan godt jobbe i 35 timer uten å sove, og jeg kan godt ligge hjemme hele dagen hvis det passer seg.
Sist endret av AtXbYeA; 29. juni 2011 kl. 18:20.
jeg ser ikke helt hva du tilføyer diskusjonen rundt polyfasisk vs. monofasisk søvn - og du har heller ingen erfaringer rundt førstnevnte, så jeg ser ikke helt grunnen til at du poster her. greit at du ikke er interessert i Uberman, men det er jo bare å lukke fanen isåfall?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
jeg ser ikke helt hva du tilføyer diskusjonen rundt polyfasisk vs. monofasisk søvn - og du har heller ingen erfaringer rundt førstnevnte, så jeg ser ikke helt grunnen til at du poster her. greit at du ikke er interessert i Uberman, men det er jo bare å lukke fanen isåfall?
Vis hele sitatet...
Etter 15+år med søvnforstyrrelser har jeg god erfaring med både mono og polysoving selv om jeg ikke har prøvd ubermanrutinen i seg selv.
Sitat av Mathsterk Vis innlegg
Anestesi-lege, tror ikke det er så bra om h*n går å legger seg under en operasjon...
Vis hele sitatet...
Nå regner jeg med at du mente dette sarkastisk, Ingen leger går vel å legger seg under en operasjon, det sier seg jo selv!

Min far er faktisk anestesispesialist, og teamet hans har brukt slike power-naps i noen ekstrem-perioder på vakt på både Seaking for forsvaret og Luftambulansen.
Når han er på vakt kan de få oppdrag når som helst på døgnet. De har brukt ikke helt direkte Uberman-teknikken men heller powernaps, i noen få perioder hvor teamet har vært på vakt i opptil to uker.

Dette er en del år siden, men dette var de plent nødt til fordi en av luftambulansebasene ikke var tilgjengelige for oppdrag pga. tekniske problemer med helikopteret.
Da dekket det samme teamet (hvor min far deltok) to regioner i to uker for å redde flest mulig. Pappa fortalte at dette fungerte sinnsykt bra, dog fikk han sinnsykt fucka døgnrytme, noe han syntes var mer eller mindre ukomfortabelt.

Denne teknikken må da fungere glimrende om man er litt sent ute til en eksamen med tanke på pugging, eller lignende?
Skal bort 2 uker nå. Når jeg kommer tillbake skal jeg se om jeg ha rmulighet til å teste ut uberman, isåfall poster jeg selvfølgelig resultat
Jeg anbelaler deg å sove litt mindre enn vanligt og ta 20 min powernaps når du har tid, feks, etter skolen (hvis du går på skolen) og litt senere ca, kl 6-8 tiden, dette er systemet som jeg følger, og jeg somver 4-5 timer om natten. våkner opp i topp form. Men husk mind over body, så klarer du det (beklager for skrivefeil, kom nettop hvem fra en bar)
Leste en del om dette for rundt ett år siden, men slo tanken fra meg da jeg leste litt om Ubermans mulige virkning på veksthormoner eller noe slikt, at dette er noe som virker når man sover og at man da vil få en mangel av dette. Som 16-17 åring er jeg litt i tvil om at å sette hindringer for veksthormoner er det smarteste å gjøre.. er det noen som vet noe mer om dette? En annen ting er jo hva man skal bruke all våketiden til, kan jo bli lei av sitte mutters alene i time etter time i mørket foran PC'en også.
Sitat av Mokko Vis innlegg
En annen ting er jo hva man skal bruke all våketiden til, kan jo bli lei av sitte mutters alene i time etter time i mørket foran PC'en også.
Vis hele sitatet...
noen av oss har arbeid, hobbyer og samboer/familie/venner. ;-)


@tap
takk!
Sist endret av Anonym57965; 29. juni 2011 kl. 22:35.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
noen av oss har arbeid, hobbyer og samboer/familie/venner. ;-)
Vis hele sitatet...
Midt på svarte natta, mens ikke en levende sjel er våken?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mokko Vis innlegg
Midt på svarte natta, mens ikke en levende sjel er våken?
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis aldri bodd i nordnorge.

Og selv om jeg nå bor sør har jeg både samboer \ jobb og hobbyer å holde på med om natten.
Kan jo alltid gå for den mer fleksible "Polyphasic sleep" (http://en.wikipedia.org/wiki/Polypha...Biphasic_sleep). Sparer ikke like mye sovetid, men funker svært bra
@flyball du mener bifasisk? Uberman er polyfasisk.


anbefaler alle som er interessert i Uberman å lese den bloggen Tap posta. helt sykt interessant. på dag 6 er bloggeren "inne i det", og lurer på hvorfor han ikke visste dette for ti år sida! tenk deg å gå ifra 6-9 timer til bare to timer søvn per dag, også føler du deg like våken mentalt og fysisk!

på dag 8-11 drar han på en tur, og må hvile når han har tid/mulighet, istedenfor til faste tidspunkt som før - og det går helt fint. seks timer eller fire timer - god fisk uansett. disse situasjonene sammenligner han med å være dotrengt. om du er i et selskap, og må på do, så kan du jo fint holde deg ganske lenge. men når du først kommer inn på doet, så blir trykket stort, og du klarer å pisse med en gang. på samme måte sovner du med en gang når hjernen din skjønner at "OK, her kan vi sove, ja." høres supert ut for meg og mine søvnproblemer.

en ting til - bloggeren nevner også hvor ekstrem følelsen av å "aldri sove" er. det føles som om man er bevisst hele tida, og bare tar noen små pauser innimellom. og det er jo det man gjør. man er våken hele dagen. for en utrolig følelse det må være!

edit: senere så velger han å til en viss grad vrake "timeplanen", og bare sove når han må. søvn er ikke det samme lengre for ham - det blir som å pisse. han gjør det når han må. det er bare et biologisk behov, ikke en ubeviss periode på flere timer. søvn blir bare et behov på lik linje med pissing! helt sykt.
Men altså.. jeg har litt vanskelig for å tro at alle de timene uten REM-søvn som vi som sover vanlig hver natt får i oss, ikke er godt for noe. Hvordan gir det på noen måte mening, fra et evolusjonistisk perspektiv, at mennesker lever i en ubevisst tilstand som ikke bidrar positivt på noen måte, en fjerdedel av døgnet?
@mokko
hvorfor drømmer du? hvorfor gjesper du? hvorfor rødmer du? hvorfor går du igjennom puberteten? det finnes mange ting som ikke gir mening fra et vitenskapelig ståsted.

den overflødige søvnen fører til at du blir gretten og trøtt av og til. faktisk så leser jeg at polyfasiske sovere foretrekker å sove for kort over å sove for lenge, da sistnevnte gir samme effekt som monofasisk søvn kan gi.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
@mokko
hvorfor drømmer du? hvorfor gjesper du? hvorfor rødmer du? hvorfor går du igjennom puberteten? det finnes mange ting som ikke gir mening fra et vitenskapelig ståsted.

den overflødige søvnen fører til at du blir gretten og trøtt av og til. faktisk så leser jeg at polyfasiske sovere foretrekker å sove for kort over å sove for lenge, da sistnevnte gir samme effekt som monofasisk søvn kan gi.
Vis hele sitatet...
Alle tingene du nevner kan beskrives vitenskaplig, så ikke helt hva du ville fram til.
nevn gjerne aksepterte vitenskapelige forklaringer, for det har ikke jeg sett. det finnes mange mulige forklaringer, men ingen beviste og aksepterte.
Selv om de ikke er helt enige, så har forskerne har flere teorier, og de er vel stort sett enige om at det har en funksjon, selv om den kanskje ikke er like nødvendig i dag. At vi sover i 3-4-5 timer hver eneste dag uten at det er godt for noen verdens ting har jeg vanskelig for tro.
@mokko du får tro hva du vil. fakta er at det finnes mange mennesker som lever med polyfasisk søvn uten problemer. det finnes til og med et og annet menneske som har levd i flere tiår *helt uten søvn*. sistnevnte er for meg veldig... vanskelig å forklare. men polyfasisk søvn virker å være god fisk. trenger vel ikke påpeke at babyer jo bedriver polyfasisk søvn.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
@mokko du får tro hva du vil. fakta er at det finnes mange mennesker som lever med polyfasisk søvn uten problemer.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at det visstnok er slik, og jeg skal ikke benekte bevis. Men er det nok av dem? Håndfaste bevis, altså? Har det blitt gjort skikkelige studier som både tar for seg korttidsvirkninger, men kanskje særlig også langtidsvirkninger?

Sitat av alexanderb Vis innlegg
det finnes til og med et og annet menneske som har levd i flere tiår *helt uten søvn*.
Vis hele sitatet...
Dette må du nesten komme med en skikkelig kilde på, for det har jeg veldig vanskelig for å tro.
Sist endret av Mokko; 30. juni 2011 kl. 00:18.
Sitat av Mokko Vis innlegg
Jeg er klar over at det visstnok er slik, og jeg skal ikke benekte bevis. Men er det nok av dem? Håndfaste bevis, altså? Har det blitt gjort skikkelige studier som både tar for seg korttidsvirkninger, men kanskje særlig også langtidsvirkninger?
Vis hele sitatet...
de håndfaste bevisa jeg forholder meg til er journaler til folk som har prøvd dette. har lest noen mer vitenskapelige rapporter óg, og jeg kan bekrefte at det ikke finnes noen - til nå - påviste medisinske ulemper ved polyfasisk søvnmønstre.

men det skal óg sies at det er ikke mange som holder ut med polyfasisk søvn, da familie og venner ofte (nesten alltid) ikke følger disse rutinene. dette fører jo til at du får se din familie og dine venner *mindre* enn med monofasisk søvn. du får til gjengjeld se mer til verdenen. :-)


Sitat av Mokko Vis innlegg
Dette må du nesten komme med en skikkelig kilde på, for det har jeg veldig vanskelig for å tro.
Vis hele sitatet...
eneste eksemplet jeg kommer på akkurat nå er Thai Ngoc. søk ham opp. han gikk i over tredve år uten søvn. han meldte til slutt fra at han følte seg som "en plante som ikke har blitt vannet". men før det gikk han altså i 33 år eller noe uten søvn, og medisinske undersøkelser avdekket ingen negative bivirkninger.
Det er en vanlig oppfatning at REM-søvn er alt man trenger, og at det er det som gjør en uthvilt, men det beror på misforståelser og begrensede kunnskaper om det komplekse nevrologiske samspillet som søvn er. Helt forskjellige deler av hjernen og forskjellige transmittersystemer er i funksjon under de forskjellige søvnstadiene, som deles opp i stadium 1-4, og REM-søvn. REM-søvnen, altså drømmesøvnen er sannsynligvis viktig for hjernens evne til å konsolidere inntrykk man har fått i løpet av dagen og hukommelsen. Den er også viktig for nervesystemets utvikling i ung alder.

De dypeste søvnstadiene, stadium 3 og 4 (regnes ofte som ett stadium), eller deltasøvn som det kalles, er faktisk sannsynligvis de viktigste for følelsen av uthvilthet. Det ses blant annet av stoffer som hemmer disse stadiene fører til at man blir uopplagt og at denne delen av søvnen øker i mengde etter fravær av søvn. Under våkenhet øker mengden av søvnfremmende stoffer, som adenosin, i basale forhjerne og mengden av de dypeste søvnstadiene øker proposjonalt.
@afasar dette står da i merkverdig sterk kontrast til samtlige journaler ført av mennesker som har adoptert polyfasiske søvnmønstre med godt hell? en del av de merker at de blir *mer* opplagt og uthvilt enn før, mens resten føler seg like opplagt som på sitt mest opplagte ved monofasisk søvn - hele tiden. d.v.s. at man har bare to timer søvn, men føler seg 10/10 hva form og uthvilthet angår.

og nå mener jeg uthvilt både fysisk og mentalt. ene journalen som er postet her er ført av en programmerer/datavitenskapsmann. han merket at mentale oppgaver - både i sitt yrke og i kreative prosesser som å føre journal - var langt enklere å takle med Uberman. han skrev ikke raskere på tastaturet, men "ordene kom lettere", og databasen satt seg nesten opp selv. fysisk var han i minst like god form som før, og gikk fint opp og ned fjell mens han bar sønnen sin - slik han gjorde før.
Sist endret av Anonym57965; 30. juni 2011 kl. 00:36.
Mandag som kommer nå skal jeg begynne med Uberman!
skal prøve i 2 ukers tid, kanskje litt lenger vist jeg liker det.
http://www.stumbleupon.com/su/8lVceB...e-sleep-cycles
http://www.supermemo.com/articles/polyphasic.htm


It appears that polyphasic sleep encounters the precisely same problems as seen in jet lag or shift-work. Human body clock is not adapted to sleeping in patterns other than monophasic or biphasic sleep. In other words, the only known healthy alternatives are: (1) a single 6-8 hours sleep block in the night, or (2) a night sleep of 5-7 hours combined with a 15-90 min. siesta nap. Those numbers differ substantially across the population and there is no single recommended dose of sleep for everyone.
Vis hele sitatet...
Sakset fra artikkelen


Når det gjelder Ngoc Thai er dette vas fra ende til annen

for some insomniacs, the ability to clearly observe the difference between sleep and wakefulness may be lacking. “The subject may feel they are merely resting when in actuality they are sleeping. They may also be having “Micro naps”—very short naps lasting minutes,”
Vis hele sitatet...
http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/2855/

This is something that few polyphasic sleepers mention (probably because they're too concerned with polyphasic sleep being a wholly positive experience, which it isn't), but my creativity dropped like hell while on Uberman. That semester, I had a lot of brain-intensive work: I had two 400-level physics classes and two 400-level math classes. I found it very difficult to study those subjects. Not to be an elitist *******, but 400-level physics classes require a certain amount of brain power (focus, attention, creativity, abstract thinking, etc) that most people aren't familiar using. It's the exact opposite of a routine task. And using that level of brain power was a huge, huge struggle while on polyphasic sleep.
Vis hele sitatet...
In Stampi's Why We Nap book, an Uberman sleeper gave an account of his 6 months on Uberman and his main complaint was that his creativity dropped as well (he was an artist, I believe -- note: this wasn't the same guy who Stampi did research on). The guy stopped having dreams (counter to what other polyphasic sleepers report), and his artistic creativity was severely stunted.
Vis hele sitatet...
http://www.stevepavlina.com/forums/h...p-dangers.html

Ser at det er mange som klager over at de sliter med kreative oppgaver, i tillegg er det også naturligvis den sosiale delen. Klarer heller ikke finne noen troverdige artikler ang skader dette kan ha over lengre tid.
@danseku noen sliter med kreative oppgaver, mens andre rapporterer *større* hell med kreative oppgaver - så det er nok individuelt. den førstnevnte fyren skjønner jeg forresten ikke. matemattik og fysikk er ikke noe jeg ser på som kreativt arbeid.

når det gjelder dette med en "jet lag"-følelse rapporterer f.eks Steve Pavlina at noe av det merkeligste med Uberman (iallfall innledende) er at han ikke har noen særlig følelse for hvilken dag det er. han føler seg som om han er bevisst til enhver tid. dette er noe man må psykologisk vende seg til, men ser ikke på dette som noe som er utelukkende negativt.

jeg tror vi kan vel alle være enige i at polyfasiske søvnmønstre er langt ifra "for alle", men mangelen på bevis på "skade over tid", kombinert med en del journaler som rapporterer at fører fint klarer å komme seg inn i det, så tror jeg nok at det kan virke - for noen.

funderer på å prøve dette selv til høsten, kombinert med å kutte heftig ned på inntak av brus, koffein og kjøtt. går det dårlig så er det jo bare å bytte tilbake.

om jeg velger Uberman eller et annen polyfasisk mønster har jeg vel forsåvidt ikke helt bestemt meg for.

takk for lenka til det foruminlegget! spennende lesning med både positiv og negativ feedback på saken.

edit: en som har lest kritikken du referer til sin referanse, samt gjort et skriv om temaet, prøvd forskjellige mønstre, etc - kreativitetsmangelen stammer - i hans erfaring/mening/forskning ifra for lang søvn. i begynnelsen, før du har vendt hjernen til mønsteret, så vil du så klart merke nedsatt kreativitet. men klarer du så å forsikre deg om at du ikke sover *for lenge*, så er det i hans mening ikke et problem med nedsatt kreativitet.

igjen tar jeg forbehold om at dette kan være individuelt.
Jeg leste gjennom hele denne: http://www.stevepavlina.com/forums/h...p-dangers.html

Det innlegget jeg synes var mest informativt var det jeg quoter under, og jeg anbefaler å lese dette.
Han anbefaler blandt annet å ikke drastisk legge om kostholdet samtidig med at man begynner å legge om søvnmønsteret.
Han gir ikke egentlig noen grunn, men jeg kan tenke meg at å gjøre to store endringer i livet samtidig ikke er den beste måten å gjennomføre dem på.


I'll start by saying I've slept polyphasically (Everyman schedule) probably 10+ times, but only a few times long enough to matter (a month or longer). I've done Everyman three times, two times for a month long each, and once for a month and a half. Each time I stopped was simply because of social reasons. I've written a 12 page paper on it, and read all but the last two Chapters of Stampi's book.

From my experience: There aren't any long-term effects of polyphasic sleep. Of course your creativity will drop if you aren't getting enough sleep. Once you start getting enough, and stop oversleeping, you'll feel fine. That's why Steve did so well, he didn't oversleep.

It takes a long time to adapt, but eventually just about everyone can do it. My first month was miserable, and it took about 5-6 days before I was sleeping alright. The second time, about 6 months later, it took me 2-3 days to sleep right. The last time I did it, I was tired for about 1-2 days, and felt fine until I stopped a month later. I would estimate that it would take about 2 months before you won't be tired between any naps.

Social problems will most likely outweigh everything else. NO ONE will support you. Out of the 20 or so people that knew I was doing it, all of them questioned it, none of them believed it would work, and about 1/2 of them tried to talk me out of it. One friend almost tried it with me, but backed out because he was afraid of the consequences. No one will remember that you're napping, so turn your phone off if possible, because they will call you. In one month, I was probably woken up 30-40 times from calls. This was the reason I stopped the last two times (the first time was out of boredom, with too much time and not enough to fill it). When you're woken up three naps in a row, you're completely exhausted for the next few days. Also my mom would call me over to get some stuff out of her garage, or a friend just shows up at my door without calling, banging on the door. After about a month, most people will give up trying to convince you out of it, but they won't remember your nap times for at least another month.

Most people seem to want to change eating habits while polyphasic, like moving to vegetarian. Don't do that. After about 3 weeks, when you're at least mostly adapted to sleeping, you can try changing eating habits. You'll probably need to eat more while polyphasic though, and that's okay. Just don't drastically change your diet until you feel comfortable with the schedule.

Exercise when you get tired, but not immediately after a nap. It'll wake you up for about an hour or two, but then you'll be tired again. Wait until about two hours before a nap to exercise.

The first few weeks, do something that will require you to wake and walk at least 20-30 feet. I had one alarm in my room, one in the kitchen down the hall 3 minutes later, and one in the basement 2 minutes after that.

Don't sleep too comfortably. If it's cold in your room, don't bundle up in the covers, or you'll never want to leave the bed. Put a few extra layers on so when you get up, the bed might seem a little 'too' warm to stay in, and getting up will be easy.

If you oversleep, don't give up. I've probably overslept about 20 times, but if I'd start polyphasic again (which I plan to soon), I might oversleep once every 10 days or so, which isn't bad at all (some even say a long sleep every once in a while might prevent potential sleep problems, which seems logical to me).

Plan ahead. Give yourself a TON to do your first week. I'd say give yourself 2-3 times more than you think you can do. 1) You'll get more done than you think. 2) You'll want extra options in case you don't feel like doing something.

Don't take 5 minutes to rest your eyes. You'll fall asleep. If you HAVE to, take another 20 minute nap ( or however long you nap). It's better to take a 20 minute nap than a 5 minute nap, because there's about a 95% chance you'll oversleep with the 5 minute nap. Also you should consistently take the same length naps. Don't take a 30-minute nap when you don't think a 20-minute will last long enough. If you really feel like you can't make it to the next nap, take another 20-minute nap. Some people need 6 naps a day, some need 5, 7, or 8.

At the end of the first week, almost everyone feels like they can't make it. Remember that studies have shown that no long term side effects form from one month of sleep deprivation (I don't remember where I read this though). So give yourself at least two weeks to try it. If you're not feeling better after 2 weeks, you're not doing it right. If you can't fix whatever you're doing wrong, then you can give up. But don't give up after a week, there's no way of telling whether you can do it just by the first week.

That's all I can think of talking about right now.

I think I'll try polyphasic again this week.
Vis hele sitatet...
Sitat av alexanderb
@danseku noen sliter med kreative oppgaver, mens andre rapporterer *større* hell med kreative oppgaver - så det er nok individuelt. den førstnevnte fyren skjønner jeg forresten ikke. matemattik og fysikk er ikke noe jeg ser på som kreativt arbeid.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de fleste deler ditt syn på at matte og fysikk ikke er kreativt arbeid, men det kommer jo av at det har blitt presentert for oss som ikke-kreativt gjennom hele skolen.
Sånn jeg ser det krever all problemløsning kreativitet, og matte er i stor grad problemløsning.

Uansett er jeg enig med deg. Noen opplever økt kreativitet, andre mindre kreativitet. Jeg tror det har mye med din egen innstilling å gjøre.

Sånn totalt har jeg lest mye flere positive sider ved polyfasisk søvn enn negative. Så når noen kommer og bastant sier at polyfasisk søvn "reduserer kreativiteten" så tar jeg det med mange klyper salt.
Jeg vil uansett prøve det selv, som er den eneste måten å finne ut med sikkerthet hvordan det vil påvirke deg!

Per i dag har jeg utrolig mange ting jeg vil gjøre men ikke får gjort.
Jeg føler også at jeg får gjort mye mer kreativt arbeid (designe websider, tegne, male, lage musikk, etc) utover kvelden og på natten. Så jeg tror at jeg kunne hatt god nytte av å bruke nattetimene mine bedre.
Merker at jeg får skikkelig lyst til å prøve dette hver gang jeg leser om det, men så er det alltid ett eller annet som gjør at det ikke passer.
Må nok bare TA meg tid snart tror jeg!
jeg vurderer også Everyman Sleep Schedule. her er erfaringene til en som har gjort dette i seks måneder: http://www.puredoxyk.com/index.php/2...s-on-everyman/

denne "kaster bort" to timer ekstra, og krever fire timer søvn per dag. den er ikke-equifasisk (d.v.s. den har bare hviler, men en "hovedhvil" i tillegg). til gjengjeld er denne langt mer fleksibel. noen rapporterer at å miste (merk: MISTE, ikke flytte) en Uberman-hvil kan føre til ekstrem trøtthet i en stund.

Everyman tillater deg å justere i henhold til behovet ditt. dersom du må være lenge våken en dag, da tar du en lengre "hovedhvil", og kortere hviler. eller så kan du til og med eliminere hele hovedhvilen og bare ha korte hviler en dag, om du måtte ønske det. Everyman er også ganske tilgivende, i og med at du kan fint flytte på hviler - og til og med miste hviler - uten å føle deg som dritt.


men så er det nå den utrolig fristende følelsen - å være konstant bevisst. mange ser på dette som en psykologisk *ulempe* (f.eks danseku), men for meg virker det som noe nærmest ifra et fantasy-vesen - en slags Gud eller overvåker. virker utrolig spenennde, og noe som må oppleves.

"Note that Uberman gives you a total of 2 hours’ sleep in a 24-hour period, and all the permutations of Everyman which are known to work give about 4 hours’ sleep. The reason for the difference is simply that napping is a more efficient way to sleep. (I can’t back that scientifically, but I can sure as heck back it experientially, and there’s plenty more sources of corroborating data besides me.)"

edit: en ting til med Everyman og dens fleksibilitet og evne til tilgivelse - det er visstnok mye enklere å komme tilbake inn i Everyman enn Uberman. dette er viktig når man blir kastet av mønsteret grunnet f.eks sykdom. jeg har ikke nevnt dette før, men det er jo selvsagt slik at når man er syk da har man behov for søvn i mye større grad. deltasøvn er forøvrig antatt viktig for unge mennesker og eldre mennesker med tanke på hormoner.

edit2: "Also, myself and every other successful adopter of Uberman I've read or spoken to has reported impressive effects on consciousness -- increased awareness / energy, sharpened senses, a feeling that the whole world is moving in slow motion and you're not, so you have all the time in the world for everything, even small things like catching a ball. My friend and I, when we first did the experiment, couldn't get over how awesome this was, and while the effect was less noticeable after 3 or 4 months, it was there right up until I quit. On Everyman, you get something of the same effect, but much less so. The feeling of being superhuman that caused us to name the Uberman schedule what we did is more muted and practical on Everyman -- you're gaining about four hours onto your day, but you don't feel as though you've "beaten sleep" or transcended it. The altered-consciousness part is pretty much invisible; I've felt a flicker of it here and there, but nothing like before."

følelsen av å ha "beaten sleep", hehe. sykt.
Sist endret av Anonym57965; 30. juni 2011 kl. 14:59.
Dette må vel være genialt med tanke på lucid dreaming.
Ser for meg å skrive drømmedagbok mellom napsene.
Med så mange drømmer i døgnet vil man kansje øke drømme minnet drastisk på kort tid om man gidder å skrive dagbok.
Og antall lucid dreams vil naturligvis bli mange, ser for meg uante muligheter her

Har desverre ikke tid til og gjennomføre ett slikt prosjekt i nærmeste fremtid selv.
Definitivt en veldig intressant metode som jeg håper jeg får anledning en gang til å prøve ut selv.
Særlig med tanke på at jeg har endel lucid dreams som er ett fenomen jeg finner meget intressant.
Blir intressant med tilbake melding fra dere som vil prøve ut dette.
en av bloggerene lenket til her fikk klardrømmer. han hadde erfaring med klardrømming før han prøvde Uberman.

om jeg ender opp med å prøve Everyman eller Uberman til høsten, så kommer jeg til å sette opp en side med dette.