Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7175
Hei.

Trenger hjelp til å finne ut om det er noe lovverk som gjør at jeg kan levere inn en oppsigelse og slutte på dagen? Grunnen til dette er at jeg har jobbet i bedriften i snart 7mnd og jeg er lei av alt tullet og den useriøse oppførselen til sjefen. Dessverre så er jeg rimelig sikker på at jeg ikke får slutte på dagen uten å ha evt noe lovverk å støtte meg på.

Grunnen til at jeg ønsker å slutte er fordi han baksnakker både andre ansatte og kunder fremfor meg. Dette er noe han har holdt på med lenge og det frister veldig å fortelle det til de ansatte som blir baksnakket. Han er alltids negativ og det er aldri noe som er bra nok for han.

Det som virkelig var siste dråpe var en dag jeg våknet med kraftig tannpine. Jeg sendte han en melding der jeg fortalte at jeg ikke kunne komme på arbeid pga det. Hadde forventet å få "god bedring" eller noe sånt i stedet så fikk jeg "Helt utrolig". Senere så fikk jeg melding om at han aldri hadde hørt om et tannlege besøk som tok hele dagen. Forklarte han da at jeg ikke hadde time før utpå ettermiddagen. Har meldt to dager syk siden jeg startet...

Meldte også i fra for flere mnd siden om at jeg måtte ha fri i slutten av desember til litt uti januar pga reise. Det var ikke noe problem da, men nylig så sa han at han ikke hadde hørt noe om det og at ingen kunne få fri sånn plutselig....


Jeg vil nesten gå så langt som å kalle dette trakassering av meg og andre ansatte, men trenger råd. Det er flere episoder enn det jeg skriver, men det får bare være.


Takker for all hjelp!
Jeg er ikke organisert selv, men jeg skulle ønske jeg var det i begynnelsen av mitt arbeidsliv.

Det er et stort svartetall for dårlig behandling av folk på arbeidsplasser i Norge. Folk er for redde til å ta tak i det. En arbeidsplass skal fordre individers fremgang ved samspill og positiv oppmuntring og solid opplæring. Man skal drive alt fremover, ikke presse folk bakover og nedover.

Du bør melde deg inn i LO snarest og søke hjelp der.

De hendelsene du skriver om her vitner om at sjefen din er inkompetent til å være leder! Han kan være verdens flinkeste på jobb, men han kan ikke hanskes mennesker, siden du føler deg behandla som du har gjort.

Hvis jeg var deg, ville jeg ikke dratt tilbake på den arbeidsplassen i det hele tatt. Ikke svar med personlig mine. Svar at du har blitt syk og at du vil forbli sykemeldt på ubestemt tid. Bestill time hos fastlegen når ditt legekontor åpner på Mandag, og si at du er utbrent på grunn av miljøet på arbeidsplassen, og at du trenger noen uker til å finne deg ny jobb og komme til hektene igjen. En lege vil forstå dette.

Jeg ville aldri satt mine ben på den arbeidsplassen igjen. Du som menneske presses nedover av en høyerestående makt og du vil aldri greie å trives der hvor det finnes baksnakking og mistillit.

Mange trives i sånne miljøer. Mange trives ved å snike seg til god behandling og godt omdømme ved å snakke negativt om andre. Jeg trives ikke å sånne miljøer. Det finnes andre jobber og muligheter for sånne som oss. Økonomisk så er vi heldige i Norge, vi får støtte via velferdsordninger til å få tid til å tenke oss om.

Håper du gjør de riktige valgene.
Sist endret av Taurean; 7. desember 2013 kl. 03:39.
Sitat av srheim Vis innlegg
Hei.

Trenger hjelp til å finne ut om det er noe lovverk som gjør at jeg kan levere inn en oppsigelse og slutte på dagen? Grunnen til dette er at jeg har jobbet i bedriften i snart 7mnd og jeg er lei av alt tullet og den useriøse oppførselen til sjefen. Dessverre så er jeg rimelig sikker på at jeg ikke får slutte på dagen uten å ha evt noe lovverk å støtte meg på.

Grunnen til at jeg ønsker å slutte er fordi han baksnakker både andre ansatte og kunder fremfor meg. Dette er noe han har holdt på med lenge og det frister veldig å fortelle det til de ansatte som blir baksnakket. Han er alltids negativ og det er aldri noe som er bra nok for han.

Det som virkelig var siste dråpe var en dag jeg våknet med kraftig tannpine. Jeg sendte han en melding der jeg fortalte at jeg ikke kunne komme på arbeid pga det. Hadde forventet å få "god bedring" eller noe sånt i stedet så fikk jeg "Helt utrolig". Senere så fikk jeg melding om at han aldri hadde hørt om et tannlege besøk som tok hele dagen. Forklarte han da at jeg ikke hadde time før utpå ettermiddagen. Har meldt to dager syk siden jeg startet...

Meldte også i fra for flere mnd siden om at jeg måtte ha fri i slutten av desember til litt uti januar pga reise. Det var ikke noe problem da, men nylig så sa han at han ikke hadde hørt noe om det og at ingen kunne få fri sånn plutselig....


Jeg vil nesten gå så langt som å kalle dette trakassering av meg og andre ansatte, men trenger råd. Det er flere episoder enn det jeg skriver, men det får bare være.


Takker for all hjelp!
Vis hele sitatet...
er jo godt mulig at han aldri har opplevd sikkelig tannverk og hvor vondt det det gjør, neste gang tar du lunka vann med litt nelikk oppi og gurgler det noen sekunder så spytter ut..

Nelikk ble brukt mot tannpine før i gammle dager og funker bra.. hvertfall mens du venter på tannlege.

Lever oppsigelse og en sykmelding
Ja, lever oppsigelse og skriv at du ønsker å slutte før oppsigelsestiden går ut. (Dere blir sikkert enig om noe.)
Neste gang du tar en egenmelding pga sykdom så bare meld fra at du er syk (sjefen behøver ikke vite hva som feiler deg)...
En nær venn av meg var i en lignende situasjon tidligere i år. Han ble utbrent og slet med dårlig søvn fordi han gruet seg til å gå på jobb. Han gikk til fastlegen sin og forklarte situasjonen.

Legen sykemeldte han i 3 måneder (riktignok 1 mnd om gangen) til oppsigelsestiden var utløpt.

Lykke til.
Kan det gå å skrive oppsigelse med uholdbare arbeidsforhold som grunn, og be om signert kopi tilbake fra arbeidsgiver? Da er det vel bare å gå ut døra uten å se seg tilbake, og vise frem denne til ny arbeidsgiver for å forklare mangel på referanse/oppsigelsestid?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er ikke organisert selv, men jeg skulle ønske jeg var det i begynnelsen av mitt arbeidsliv.

Det er et stort svartetall for dårlig behandling av folk på arbeidsplasser i Norge. Folk er for redde til å ta tak i det. En arbeidsplass skal fordre individers fremgang ved samspill og positiv oppmuntring og solid opplæring. Man skal drive alt fremover, ikke presse folk bakover og nedover.

Du bør melde deg inn i LO snarest og søke hjelp der.
Vis hele sitatet...
Det er alltid en god ide å være organisert. Det hjelper dog ikke for trådstarter å melde seg inn for å få hjelp i denne saken. Man får ikke hjelp til forhold som oppstod / startet før man meldte seg inn.

Videre vil jeg si at selv om jeg oppfordrer alle til å organisere seg oppfordrer jeg ikke nødvendigvis til å melde seg inn i LO. Personlig ville jeg aldri meldt meg inn i LO av politiske grunner.

Det finnes veldig mange gode alternativer som er politisk uavhengige alt etter hvilken bransje man er i, og også mange bransjeuavhengige som kan anbefales.

TS: Sjefen din høres ut som en utrolig dårlig leder. Likevel synes jeg forslagene som kommer her er i overkant drastiske. Er det ille nok til at du gå på dagen? Husk at det alltid er lettere å få jobb når du er i jobb enn når du er arbeidsledig.

Dersom forholdene på jobben går ut over helsen din (psykisk eller fysisk) ville jeg fått meg en sykemelding og begynt å søke ny jobb. Husk også at dersom du selv sier opp jobben din så har du karantenetid fra NAV før du får støtte (tror dette er tre måneder).

Klarer du gå på jobb ville jeg fortsatt og begynt å søke alternative jobber asap.
Ingen kan hindre deg i å gå på dagen. Men hvis du gjør det har arbeidsgiver rett til å ikke betale ut feriepenger som du har opparbeidet deg.
Så da får du vurdere om de pengene er viktig for deg.

Gidder ikke søke opp kilder på dette, men hørte dette fra el & it når jeg hørte om muligheten for å gå på dagen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jøss - her var det mye bubbel!!!

1. Det er ikke du, men arbeidsgiver som bestemmer om du kan gå før oppsigelsestiden.
2. Går du før så er det skoft og avskjedigelsesgrunn. Blir du avskjediget så kan arbeidsgiver skrive dette på arbeidsattesten din - og da et dette arbeidsforholdet null verdt.

Fortsatt -i 2013 - så finnes det en bråte folk som tror at en legeerklæring styrer arbeidsforholdet: får du legeerklæring så tror man at det er bare å slenge papiret på pulten til sjefen - og deretter jogge ut!!

3. En legeerklæring er en faglig anbefaling fra lege - der arbeidsgiver bl.a. skal ta dette med i vurderingen om hvordan vedkommende og du skal tilrettelegge for det videre arbeidet (evt. fraværet).

Jeg har jobb hvor jeg må gå mye. Så brakk jeg ankelen. Arbeidsgiver sponset drosje på meg - og jeg fikk inne-jobb med tilgang til rullestol i perioder.

Før sa man at 50% sykemelding var 50% fravær fra jobb. Men det er arbeidsevnen som er redusert i arbeidstiden.
Sitat av Sambuca12 Vis innlegg
Jøss - her var det mye bubbel!!!

1. Det er ikke du, men arbeidsgiver som bestemmer om du kan gå før oppsigelsestiden.
2. Går du før så er det skoft og avskjedigelsesgrunn. Blir du avskjediget så kan arbeidsgiver skrive dette på arbeidsattesten din - og da et dette arbeidsforholdet null verdt.

Fortsatt -i 2013 - så finnes det en bråte folk som tror at en legeerklæring styrer arbeidsforholdet: får du legeerklæring så tror man at det er bare å slenge papiret på pulten til sjefen - og deretter jogge ut!!

3. En legeerklæring er en faglig anbefaling fra lege - der arbeidsgiver bl.a. skal ta dette med i vurderingen om hvordan vedkommende og du skal tilrettelegge for det videre arbeidet (evt. fraværet).

Jeg har jobb hvor jeg må gå mye. Så brakk jeg ankelen. Arbeidsgiver sponset drosje på meg - og jeg fikk inne-jobb med tilgang til rullestol i perioder.

Før sa man at 50% sykemelding var 50% fravær fra jobb. Men det er arbeidsevnen som er redusert i arbeidstiden.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver og trur du har ditt på det tørre ?

1. Begge parter kan avslutte avtalen på dagen. Hva resultatet av at en av partene avslutter avtalen på dagen avgjøres seinere. Verken arbeidsgiver eller arbeidstaker kan gjøre dette uten følger dersom ikke kriterier er møtt.

2. Dette kommer da helt ann på omstendighetene, og arbeidsgiver har ikke lov å skrive dette utifra egene følelser dersom frastigningen har skjedd under riktige kriterier.

3. Delvis korrekt, men arbeidsgiver kan ikke uten videre se bort ifra en legeattest uten at den er etterprøvd hos annen fagperson.


Dette var ot, men det var det jeg svarte på også.

Til TS, se deg om etter en ny jobb. Ikke havn utenfor arbeidslivet for dette, du vil angre. Legger du for mye i dette vil du slite selv.
Sitat av Sambuca12 Vis innlegg
Jøss - her var det mye bubbel!!!

1. Det er ikke du, men arbeidsgiver som bestemmer om du kan gå før oppsigelsestiden.
2. Går du før så er det skoft og avskjedigelsesgrunn. Blir du avskjediget så kan arbeidsgiver skrive dette på arbeidsattesten din - og da et dette arbeidsforholdet null verdt.

Fortsatt -i 2013 - så finnes det en bråte folk som tror at en legeerklæring styrer arbeidsforholdet: får du legeerklæring så tror man at det er bare å slenge papiret på pulten til sjefen - og deretter jogge ut!!

3. En legeerklæring er en faglig anbefaling fra lege - der arbeidsgiver bl.a. skal ta dette med i vurderingen om hvordan vedkommende og du skal tilrettelegge for det videre arbeidet (evt. fraværet).

Jeg har jobb hvor jeg må gå mye. Så brakk jeg ankelen. Arbeidsgiver sponset drosje på meg - og jeg fikk inne-jobb med tilgang til rullestol i perioder.

Før sa man at 50% sykemelding var 50% fravær fra jobb. Men det er arbeidsevnen som er redusert i arbeidstiden.
Vis hele sitatet...
Hvordan du kom frem til dette skjønner jeg ikke all den tid arbeidsgiver ikke har krav på å vite hvorfor du er sykemeldt. Arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen, men det er en helt annen historie.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Sambuca12 Vis innlegg
Jøss - her var det mye bubbel!!!

1. Det er ikke du, men arbeidsgiver som bestemmer om du kan gå før oppsigelsestiden.
2. Går du før så er det skoft og avskjedigelsesgrunn. Blir du avskjediget så kan arbeidsgiver skrive dette på arbeidsattesten din - og da et dette arbeidsforholdet null verdt.

Fortsatt -i 2013 - så finnes det en bråte folk som tror at en legeerklæring styrer arbeidsforholdet: får du legeerklæring så tror man at det er bare å slenge papiret på pulten til sjefen - og deretter jogge ut!!

3. En legeerklæring er en faglig anbefaling fra lege - der arbeidsgiver bl.a. skal ta dette med i vurderingen om hvordan vedkommende og du skal tilrettelegge for det videre arbeidet (evt. fraværet).

Jeg har jobb hvor jeg må gå mye. Så brakk jeg ankelen. Arbeidsgiver sponset drosje på meg - og jeg fikk inne-jobb med tilgang til rullestol i perioder.

Før sa man at 50% sykemelding var 50% fravær fra jobb. Men det er arbeidsevnen som er redusert i arbeidstiden.
Vis hele sitatet...

Jeg er rimelig sikker på at en arbeidstaker kan slutte på dagen hvis han selv ønsker dette. Grunnen til det er at ingen kan tvinge folk til å jobbe. Du er kanskje en "drittsekk" hvis du gjør det, men det er ingen som kommer å henter deg på døra.

Derimot å bli sagt opp på dagen er ganske strengt, og kun grove brudd på arbeidsavtalen er tilstrekkelig grunn.

(En kjekk link om oppsigelse som alle burde lese
)


Du har delvis rett i gradert sykemelding.
Arbeidsgiver i samråd med lege skal tilrettelegge arbeidet slik at personen kan jobbe selvom h*n er sykemeldt, så lenge det er medisinsk forsvarlig.
Men som oftest så blir personer 100% sykemeldt hvis de ønsker det selv.
(link om gradert sykemelding)

Til OP må jeg bare si at det er utrolig lite profesjonelt å sende melding om at man ikke kommer på jobb. Med mindre du er dausjuk så tar du telefon å forklarer situasjonen.
Sist endret av r0bin; 30. desember 2013 kl. 23:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at en arbeidstaker kan slutte på dagen hvis han selv ønsker dette. Grunnen til det er at ingen kan tvinge folk til å jobbe. Du er kanskje en "drittsekk" hvis du gjør det, men det er ingen som kommer å henter deg på døra.
Vis hele sitatet...
Det er som med dei fleste sivile avtaler - brot kan få konsekvensar. Du godtek ei oppseeingstid i det du signerer arbeidskontrakta, og at du må jobbe ut den tida. Om du bryt det kan det få konsekvensar, m.a. trekk i opptente feriepengar.

Om det er brot på arbeidskontrakta frå arbeidsgjevar si side, og arbeidsgivar ikkje rettar opp i det trass i varsel vil ein nok stå sterkare.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at en arbeidstaker kan slutte på dagen hvis han selv ønsker dette. Grunnen til det er at ingen kan tvinge folk til å jobbe. Du er kanskje en "drittsekk" hvis du gjør det, men det er ingen som kommer å henter deg på døra.

Derimot å bli sagt opp på dagen er ganske strengt, og kun grove brudd på arbeidsavtalen er tilstrekkelig grunn.

(En kjekk link om oppsigelse som alle burde lese
)


Du har delvis rett i gradert sykemelding.
Arbeidsgiver i samråd med lege skal tilrettelegge arbeidet slik at personen kan jobbe selvom h*n er sykemeldt, så lenge det er medisinsk forsvarlig.
Men som oftest så blir personer 100% sykemeldt hvis de ønsker det selv.
(link om gradert sykemelding)

Til OP må jeg bare si at det er utrolig lite profesjonelt å sende melding om at man ikke kommer på jobb. Med mindre du er dausjuk så tar du telefon å forklarer situasjonen.
Vis hele sitatet...
Dersom du går på dagen og ikke kan forsvare dette _KAN_ du få problemer om bedriften lider tap eller lignende.

Enig med deg på bruk av SMS.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Dersom du går på dagen og ikke kan forsvare dette _KAN_ du få problemer om bedriften lider tap eller lignende.

Enig med deg på bruk av SMS.
Vis hele sitatet...
Er nysgjerrig på hva slags problemer han kan få? Det eneste jeg ser er feriepenger og referanser. Hva andre problemer kan han få?
Huff ...... Og f... heller!

Tenk om det var slik at man som arbeidstaker kunne gå på dagen .... et helv... rot.

Oppsigelsesfrisyer gjelder! Her er litt bibelstoff http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229

Sitat av Jinsei no deshi Vis innlegg
Er nysgjerrig på hva slags problemer han kan få? Det eneste jeg ser er feriepenger og referanser. Hva andre problemer kan han få?
Vis hele sitatet...
I verst tenkelige fall: erstatningskrav! (Han, som skulle passe proppen i demningen!)

Sitat av r0bin Vis innlegg
?.......

Men som oftest så blir personer 100% sykemeldt hvis de ønsker det selv.
Vis hele sitatet...
tja, har du en sau til fastlege - og et null som arbeidsgiver .... så ok!!

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvordan du kom frem til dette skjønner jeg ikke all den tid arbeidsgiver ikke har krav på å vite hvorfor du er sykemeldt. Arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen, men det er en helt annen historie.
Vis hele sitatet...
Du er nødt å begynne i en annen ende:

1. En arbeidsavtale er juridisk bindende mellom to parter; skal du som ansatt fravike denne avtalen, så må du godtgjøre ved tilstrekkelig informasjon hvorfor du midlertidig har rett til å fravike denne.

2. Arbeidsgiver skal legge forholdene til rette osv., osv., osv. Som arbeidstaker plikter du å bidra osv., osv.

Og - som du selv nevner, en arbeidsgiver kan bestride en sykemelding. Det er ingen annen historie - men en klar følge av det jeg nevner som pkt. 1.
Sitat av srheim Vis innlegg
Hei.

Trenger hjelp til å finne ut om det er noe lovverk som gjør at jeg kan levere inn en oppsigelse og slutte på dagen? Grunnen til dette er at jeg har jobbet i bedriften i snart 7mnd og jeg er lei av alt tullet og den useriøse oppførselen til sjefen. Dessverre så er jeg rimelig sikker på at jeg ikke får slutte på dagen uten å ha evt noe lovverk å støtte meg på.

Grunnen til at jeg ønsker å slutte er fordi han baksnakker både andre ansatte og kunder fremfor meg. Dette er noe han har holdt på med lenge og det frister veldig å fortelle det til de ansatte som blir baksnakket. Han er alltids negativ og det er aldri noe som er bra nok for han.

Det som virkelig var siste dråpe var en dag jeg våknet med kraftig tannpine. Jeg sendte han en melding der jeg fortalte at jeg ikke kunne komme på arbeid pga det. Hadde forventet å få "god bedring" eller noe sånt i stedet så fikk jeg "Helt utrolig". Senere så fikk jeg melding om at han aldri hadde hørt om et tannlege besøk som tok hele dagen. Forklarte han da at jeg ikke hadde time før utpå ettermiddagen. Har meldt to dager syk siden jeg startet...

Meldte også i fra for flere mnd siden om at jeg måtte ha fri i slutten av desember til litt uti januar pga reise. Det var ikke noe problem da, men nylig så sa han at han ikke hadde hørt noe om det og at ingen kunne få fri sånn plutselig....


Jeg vil nesten gå så langt som å kalle dette trakassering av meg og andre ansatte, men trenger råd. Det er flere episoder enn det jeg skriver, men det får bare være.


Takker for all hjelp!
Vis hele sitatet...
Sykemeld deg grunnet arbeidsmiljø. En oppsigelse er uungåelig, uansett hvilken side den kommer fra.
Det kloke rådet må være å si opp, følg regler for oppsigelse og hold deg til oppsigelsesfrister.

Flere kommer med "råd" om sykemelding begrunnet i arbeidsforhold. Vit da at det kun er sykdom og skade som gir deg rett til sykepenger. Lov om folketrygd gir deg regler om dette. Å bli lynings og deretter potte sur på sjefen gir ikke grunn for sykepenger. Et dårlig arbeidsmiljø gir deg slett ikke umiddelbar rett til sykepenger. Men over tid kan dette utvikle seg til sykdom.
Sitat av Sambuca12 Vis innlegg
Det kloke rådet må være å si opp, følg regler for oppsigelse og hold deg til oppsigelsesfrister.

Flere kommer med "råd" om sykemelding begrunnet i arbeidsforhold. Vit da at det kun er sykdom og skade som gir deg rett til sykepenger. Lov om folketrygd gir deg regler om dette. Å bli lynings og deretter potte sur på sjefen gir ikke grunn for sykepenger. Et dårlig arbeidsmiljø gir deg slett ikke umiddelbar rett til sykepenger. Men over tid kan dette utvikle seg til sykdom.
Vis hele sitatet...
Kloke ord.

Sitat av Antonymus Vis innlegg
Sykemeld deg grunnet arbeidsmiljø. En oppsigelse er uungåelig, uansett hvilken side den kommer fra.
Vis hele sitatet...
Oppsigelsestiden kan umulig være så lang at han må sykemelde seg i denne perioden. Drive dank kan være farlig for helsa det også ^^
Om man ser litt i perspektiv på det hele, så er i bunn og grunn den økonomiske sikkerheten det viktigste. Sier man opp på dagen uten å ha en annen jobb å gå til, hva da?
Sykemelding er det beste om man ikke kan jobbe på plassen en dag til. Det er kanskje ikke det "rette" hvist man skal følge en firkantet rute av lover, regler og etikk, men det er definivt det beste for ens egen økonomiske situasjon.
Sist endret av Antonymus; 31. desember 2013 kl. 03:09. Grunn: siteringsfeil.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Om man ser litt i perspektiv på det hele, så er i bunn og grunn den økonomiske sikkerheten det viktigste. Sier man opp på dagen uten å ha en annen jobb å gå til, hva da?
Sykemelding er det beste om man ikke kan jobbe på plassen en dag til. Det er kanskje ikke det "rette" hvist man skal følge en firkantet rute av lover, regler og etikk, men det er definivt det beste for ens egen økonomiske situasjon.
Vis hele sitatet...
Da er det stor kjangse for at du blir værende sykemeldt eller i nav systemet også. Det er ikke så atraktivt å ansette en som er sykemeldt. Og forteller man årsaken til sykemeldingen til mulig ny arbeidsgiver kan det slå negativt ut. I tillegg bidrar det til at de som faktisk er ordentelig sykemeldte får mer restriksjoner og kontroll organer tredd nedover halsen fordi noen velger å missbruke ordninger vi har for de som er uheldige.