Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 658
Har tatt på meg et oppdrag idag, skal prøve på å sette opp en nettside. Har fått design, og skal kode resten selv. Er lenge siden jeg har drevet med html/php/sql nå, og kunnskapene er ikke noe særlig lenger. Skulle gjerne hatt et program til jobben!

Snakker med en som har litt mer peiling på vt nå, og han tror ikke det finnes programmer for sånt. Det må være det dummeste jeg har hørt, aldri i verden om jeg kan poste en tråd på nFF uten å få gode resultater!

Kravene er få, han vil ha prisoversikt over 2-3 produkter, bestillingskjema, og nyhetsscript. Det jeg sliter med er å lage login, vet jeg må ordne med databaser osv for dette. Finnes det noen programmer som kan hjelpe meg? Vil kode så lite som mulig på egen hånd.


Takk for svar!
Det finnes programmer som hjelper deg å designe databaser, til dette har vi f.eks phpMyAdmin , dog må du kunne det grunnleggende før du eventuellt kan få bruk for noe sånn .
Når vi går over til html og css finnes det drøssevis av WYSIWYG editorer ute ,det beste er vel kanskje Adobe Dreamweaver .
- Dette programmet har et helt OK grensesnitt og du kan faktisk lage helt OK, simple nettsider selv om du er noob .
(Det skal sies at de beste resultatene får du når du koder alt selv, WYSIWYG editorer er for late drittunger som vil lære seg å "programmere", men ikke orker å lære seg noe ).

PHP kodingen:
Aldri hørt om noen editor som gjør det du vil her, selv bruker jeg Adobe Dreamweaver til alt som har med koding å gjøre pga. den deilige highlightfunksjonen + intellisense .

Noe du bør gjøre før du i det hele tatt tenker på å kode et nytt prosjekt er å lage problemstilling .
Det høres retardet ut, men når jeg koder større ting er det godt med litt struktur .

Noen spørsmål du kan stille deg selv:
- Hvor mange brukere skal få lov til å logge inn/ut ?
- Kommer det til å være mye nyhetsskriving ?
- Produkter, mange av disse ?

Om det kun er et par brukere og noen få nyheter / produkter kan du faktisk gå for et flatfiloppsett (om du ikke føler deg trygg på databaser ?), selv om jeg anbefaler å bruke databaser .

Anyway, lykke til .

Ligger i en meget ubekvem posisjon og holder på å sovne, så ta forbehold om skrivefeil .
Problemstilling er allerede gjort
Adobe Dreamweaver har jeg vurdert uten å vite helt hva det gjør, så da skal jeg se litt på det i morgen.

Å få linker til å fungere osv, altså standard koding, kan jeg greit fra før. Blir værre når data skal overføres fra en "mappe" til annen ved å trykke submit. Håper Dreamweaver hjelper meg med jobben.

Tusen takk for innlegget ditt!


edit: Prøver å gi deg KP, men det er tydeligvis ikke mulig atm
Sist endret av enanthate; 1. april 2009 kl. 01:44.
Hvis du skal flytte data fra et forms (submit) til et annet må du skrive method="POST" eller method="GET" i skjemaet. Så henter du ut informasjonen ved å skrive $dinvariabel = $_GET['navnpaaentekstboks']; eller $dinvariabel = $_POST['navnpaaentekstboks'];
Virker ikke som du har helt peiling på hva det er du begir deg ut på her?

Det finnes ikke noe program som programmerer PHP for deg. Du kommer ikke unna å måtte skrive koden selv. Det finnes dog et hav av tutorials på nett du kan benytte deg av, samt. at det finnes hundrevis av ferdige CMS og nyhetsløsninger som det også er mulig å benytte seg av.
Vel, personlig bruker jeg Notepad++ når jeg programmerer i PHP.

Kode så lite som mulig på egenhånd? Du kan alltids finne en tutorial, kopiere koden og si at du har skrevet den.
Men ærlig talt, det er så patetisk som det overhode er mulig å få det.

Det virker som om du har begitt deg ut på noe du ikke har peiling på. Så enten må du sette deg ned foran PC-en, lese og lære.
Eller så kan du si fra deg prosjektet.

Som danielsk sier, det finnes det mange gode CMS-er der ute. Kanskje dette er noe for deg?
Prophet: W3PHP - Les og lær .
er det noe sånt her du er på utkikk etter?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du kan jo se på noen rammeverk. Er det det ikke en spesiell løsning finnes det jo også veldig mange ferdige løsninger du kan bruke, eller du kan sette det sammen fra flere. Dette kan sikre kvaliteten selv om du har lite kunnskaper, så lenge du velger gode løsninger.

Om dette er mot betaling synes jeg det er litt drøyt å ta på seg en jobb man ikke kan, men det er vel like mye opp til oppdragsgiver.