Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 6879
Hei!
Jeg skal kjøpe meg en ny konsoll i nær framtid, og lurer på hva jeg burde velge. Det står mellom Playstation 3 og Xbox 360 selvfølgelig.

fordeler med Xbox 360 jeg vet av:
Billigere
Mulighet for chipping(erfaringer?)

Fordeler med Ps3:
Mediasenter
Fetest grafikk
Heavy Rain

Kan noen hjelpe med å fylle ut denne listen litt, slik at jeg kan finne ut hva som passer meg best?
Hvorfor burde jeg kjøpe den ene konsollen framfor den andre, og hvorfor burde jeg droppe den ene?
på Xbox 360 så må du kjøpe Xbox live for å kunne spille online, men på PS3 er det gratis
Xbox koster noen lapper mindre, mange som spiller det, mye spill og Microsoft som er mega gigant innenfor spill/data er den som står bak Xbox.

Selv har jeg XBOX, først og fremst fordi vennene mine har det, men skulle gjerne hatt en PS3.
Men XBOX er bedre på noen ting, spørs hva du vil ha.

btw: du skal ha litt peiling på chipping, skal du unngå å bli banna i nær framtid.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Men Xbox live skal visstnok ha fordeler som PS3 ikke har (visstnok, for jeg har kun PS3 selv).

Prisforskjellen er ikke like stor nå lenger, PS3 Slim med 120gb HDD koster 2.5k på www.elkjop.no mens div Xboxpakker går fra 1.6k-2.9k
xbox er mye bedre egnet for online, du kan være i såkalt "party" hvor alle kan snakke sammen, og spille sammen
På 360 kan du spille brente spill, kjøre ordentlig homebrew, linux og det som følger med XBReboot.
Også er det solgt flere 360'er enn ps3, så snittet vil ha 360..
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
360 har bedre kontroller (smak og behag, men PS kontrollene suger i mine øyne.)
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
I mine øyne er PS kontrollere hundre ganger bedre enn Xbox, det er en ren smakssak.
Trådstarter
39 4
Sitat av Splendid Vis innlegg
På 360 kan du spille brente spill, kjøre ordentlig homebrew, linux og det som følger med XBReboot.
Også er det solgt flere 360'er enn ps3, så snittet vil ha 360..
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? At man kan spille brente spill uten en chip?

Mange folk her som mener mye forskjellig, blir bare mer forvirret nå. Skulle helst hatt begge 2 for å bli fornøyd ser det ut som.
Playstation 3 koster mer, men du får også med muligheten til å spille av Blu-Ray, så du sparer jo de pengene du ellers ville brukt på en Blu-Ray-spiller i fremtiden.

Edit: har XBox fått dette også kanskje?
Sist endret av Viva la Opium; 31. desember 2009 kl. 16:06.
Trådstarter
39 4
Sant, men jeg laster uansett sett ned filmer i HD-kvalitet. Får jeg til å spille MKV filer via PS3?
Jeg har hatt ps3 i to år og den har vært ødelagt 4 ganger. Grafikken er fet og blueray er fett! Men nå er jeg drittlei at det skal være noe tull med den, så nå kommer jeg til å kjøpe meg en 360 i nærmeste framtid. Større utvalg for spill og bedre onlinemuligheter!

Jeg syns ikke det er så stor forskjell på grafikken på konsollene. Litt er det jo, men ikke noe som jeg gidder å værken legge merke til eller bry meg om.

Det som er greit er jo at du får mange klassikkere til playstation som mange er glade i. Samme med X-box.

Jeg har også hørt at man kan for eksempel leie filmer med x-box live? Vet ikke om dette stemmer..

Glemte å nevne at jeg syns servicene på ps3 er elendige! Tar evigheter, og det virker som om de ikke gjør jobben sin riktig. Tungvinne og dårlige metode. Hvertfall det jeg har opplevd. Vet ikke hvordan det er med X-box..
Sist endret av Zohan; 31. desember 2009 kl. 16:24.
Jeg tror nok at du blir fornøyd uansett hva du velger. Personlig liker jeg PS3 best.

PS3:
Blu-ray
Gratis online.
Bedre meny system.
Bedre kontroller.
Bråker lite.

X box:
Billig
Bedre design enn PS3
Man kan chippe og brenne spill
Bråker ekstremt mye?

Husk, dette er mine meninger. Det er sikkert mange som synes at de store klumpete xbox kontrollene er deilige, og viftebråket fra xbox er behagelig.
Sist endret av Gunnar Gul; 31. desember 2009 kl. 16:26.
Sitat av FS92 Vis innlegg
Hva mener du med dette? At man kan spille brente spill uten en chip?

Mange folk her som mener mye forskjellig, blir bare mer forvirret nå. Skulle helst hatt begge 2 for å bli fornøyd ser det ut som.
Vis hele sitatet...
Ja, du trenger ikke chip. Du må flashe om dvd spilleren med IXtreme firmware, finnes nok av tråder om emnet.

Gunnar gul: Har du i det hele tatt sett på en 360 meny ?
Sist endret av Splendid; 31. desember 2009 kl. 16:27.
Sitat av FS92 Vis innlegg
Sant, men jeg laster uansett sett ned filmer i HD-kvalitet. Får jeg til å spille MKV filer via PS3?
Vis hele sitatet...
Lagre stæsj på en minnepenn, og plugg det i PS3! Da kan du også lagre det i HDD, eller så spille det av.

Men har et spørsmål.. hvor kan jeg skaffe PS3 Phat? altså den feite? 80 gb. Hadde en PS3 Phat 80 gb men solgte den for noen måneder siden, og nå angrer jeg på at jeg solgte den, siden folka spiller MW2
Trådstarter
39 4
Sitat av Splendid Vis innlegg
Ja, du trenger ikke chip. Du må flashe om dvd spilleren med IXtreme firmware, finnes nok av tråder om emnet.

Gunnar gul: Har du i det hele tatt sett på en 360 meny ?
Vis hele sitatet...
Åja. Dette betyr at jeg ikke trenger bytte av noen hardware? Fører dette til en ban på Xbox Live isåfall?

Har en Wii fra før av jeg har hatt i et par år, og den har jeg omtrent 50 spill til. Brente, selvfølgelig: )
Sitat av DonSelf Vis innlegg
Lagre stæsj på en minnepenn, og plugg det i PS3! Da kan du også lagre det i HDD, eller så spille det av.

Men har et spørsmål.. hvor kan jeg skaffe PS3 Phat? altså den feite? 80 gb. Hadde en PS3 Phat 80 gb men solgte den for noen måneder siden, og nå angrer jeg på at jeg solgte den, siden folka spiller MW2
Vis hele sitatet...
Hadde jeg ikke kasta min ut av vinduet skulle du fått den billig

Ikke ta det vondt ment, men jeg har bare hatt maks uflaks, Nesten hver gang jeg kjøpte meg et nytt spill og skulle kose meg så gikk noe til h***. Vurderer nesten og kjøpe den nye for å se om det kansje er mindre feil på den
Spørs, må være forsiktig med bruk av abgx før du i det heletatt spiller spillet. Ikke spill pre rls eller online med spillene heller ikke oppdater dem. Sikkert lurt og vente på ix lite touch før du flasher, men ingen fasitt på at du blir bannet med dagens firmwares..
Sitat av Zohan Vis innlegg
Hadde jeg ikke kasta min ut av vinduet skulle du fått den billig

Ikke ta det vondt ment, men jeg har bare hatt maks uflaks, Nesten hver gang jeg kjøpte meg et nytt spill og skulle kose meg så gikk noe til h***. Vurderer nesten og kjøpe den nye for å se om det kansje er mindre feil på den
Vis hele sitatet...
hehe, hva gikk til helvette? Det som jeg liker med PS3 Phat er det at det har pianolakk men den slimen er helt matt..
Trådstarter
39 4
Høres litt riski ut, Splendid.

har en TB-disk nesten full av filmer jeg tenkte jeg skulle plugge inn i konsollen og kose meg med.

Akkurat nå heller jeg over på PS3 siden, nettopp fordi jeg er glad i High-def film og liker utseendet/meny. Jeg vil ikke gå glipp av Heavy Rain og Uncharted 2 og kjenner mange som spiller PS3.: ) Kjenner også endel som spiller Xbox 360 vel og merke.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
X360 har Gears of War, så for meg er valget ganske enkelt.
( men du har forøvrig red rings of death da. som er litt kjedlig til tider )
Trådstarter
39 4
Ps3 Phat har flere USB innganger og bedre kjølesystem enn Slim, stemmer ikke det?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Her har du en sammenligning av de forskjellige PS3-modellene:
http://en.wikipedia.org/wiki/PlaySta...del_comparison

Som du ser så har alle PS3er i produksjon per idag to USB-innganger, men såvidt meg bekjent funker det fint å bruke en switch.
Selv har jeg både PS3 og Xbox, så jeg snakker av erfaring. Begge to har sine ulemper og fordeler, men det som kanskje skiller de mest er mulighetene for modding, slik at man kan spille brente spill på xboxen. Kan godt nevne at min xbox ikke er moddet fordi jeg vil ikke risikere å bli banna fra live. Ellers er det slik, og dette er den største grunnen til at jeg har både ps3 og xbox, at noen spill kommer eksklusivt til PS3 og omvendt. Syns forøvrig at PS3 kontrollen er bedre, men det er smak å behag.

Ellers får du bare spør hvis det er noe mer du lurer på.
PS3 støtter bare FAT32. Så om ikke HDDn din er formatert i det, så får du lite nytte i den
Men, er bare å kaste opp mediaserver på pc'n og steame via WLAN når du skal se på noe, det fungerer minst like bra, om ikke bedre
Trådstarter
39 4
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
PS3 støtter bare FAT32. Så om ikke HDDn din er formatert i det, så får du lite nytte i den
Men, er bare å kaste opp mediaserver på pc'n og steame via WLAN når du skal se på noe, det fungerer minst like bra, om ikke bedre
Vis hele sitatet...
FFFFFFUUUUUU
Har den selvfølgelig formatert i NTFS da FAT32 ikke takler filer større enn 4 gb.
Ja, da får det bli mediaserveren, men da må jeg bruke WMP i Windows, right?
jaja..
Skulle helst hatt begge 2 for å bli fornøyd ser det ut som.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte PS3 fordi A) jeg hadde PS1 og 2 fra før, og det var flere spillserier som var ekslusive på PlayStation.
B) Bedre hardware-->bedre grafikk
C) bluray
D) gratis online-spilling
E) var relativt godt kjent med Playstation og kontrolleren (på hvilken måte er xbox-kontrolleren bedre? )

Kunne likevel tenke meg Xbox 360, pga noen av de xbox-eksklusive spillene (Halo etc).

TL;DR: Kjøp begge, så blir du fornøyd.
PS3 spill har flere tilleggsmaterialer enn xbox 360 har, bare se på blant annet mirrors edge
Sitat av Splendid Vis innlegg
På 360 kan du spille brente spill, kjøre ordentlig homebrew, linux og det som følger med XBReboot.
Også er det solgt flere 360'er enn ps3, så snittet vil ha 360..
Vis hele sitatet...

De er faktisk ikke langt unna (PS3)... Og XBox har vært ute i et år mere
Forresten er PS3 laget for å være på markedet lenger enn Xbox 360. Sony hevder at PS3 kan måle seg med neste generasjon. (Ikke at jeg tror det..)
Jeg skal gjøre det så enkelt som og si; ikke gjør tabben og kjøp deg xbox. PS3 er det du burde kjøpe. Jeg skal ikke komme med noen argumenter.
Hvofor? Fordi dette er diskutert så mange ganger, det finnes utallige tester der ute, det er diskutert et tonn etter det igjen, og igjen, og igjen...

(Til syvende og sist finner du mest sannsynlig ut at det er akkurat det samme, det kommer bare ned til hva du foretrekker, kontrollene, spillene etc)
Sist endret av Volch0k; 31. desember 2009 kl. 17:50.
Trådstarter
39 4
Okei. Ser ut som jeg kommer til å gå for PS3: )

Det jeg liker best er film, FPS-spill, adventure spill og kanksje litt party spill.

Minuset med PS3 er at alt er så sinnsykt dyrt. Jeg kan få lånt meg til noen spill i starten tror jeg, men synes fortsatt 500kr for et spill er for dyrt: )
Takket være Dealextreme.com og Focalprice.com får jeg en kontroller til 170kr: )
Har både 360 og PS3.
Ring of death skjer skjeldent med de nye konsollene siden de har mye bedre kjøling og ikke like mange fuckups som de 1ste utgavene. Så det er nok ikke noe problem med en ny xbox..

Kan vel sies at xboxlive er bedre enn Playstation network når det gjelder antall spillere og stabilitet.
Xbox sitt chat system er vel å bedre enn på ps3.
Men liker ps3 best. Mer stilrent system og har ikke de frakins Avatards som suger mye balle..

Kan vel nevne at ebay.com e tingen for PS3 spill. Handlet mange spill til under 200,-
Og får de fleste nye spill til halv pris. Handler som regel fra hong kong selgere som har fri frakt.
Sist endret av Magnus; 31. desember 2009 kl. 18:09.
Var bare launch xbox'n som fikk rrod i 53% av tilfellene, har ikke kilder på tall men de nyeste jasper bretta har nok ingen større failrate enn 360. Og til dre som skal brenne ut spill til ps3 må jo nesten ha blue-ray brenner og blue ray plater til 200kr stykket.

Jeg sitter og venter på at xbmc skal komme til 360, da blir det andre boller.
Trådstarter
39 4
Sitat av Magnus Vis innlegg
Har både 360 og PS3.
Ring of death skjer skjeldent med de nye konsollene siden de har mye bedre kjøling og ikke like mange fuckups som de 1ste utgavene. Så det er nok ikke noe problem med en ny xbox..

Kan vel sies at xboxlive er bedre enn Playstation network når det gjelder antall spillere og stabilitet.
Xbox sitt chat system er vel å bedre enn på ps3.
Men liker ps3 best. Mer stilrent system og har ikke de frakins Avatards som suger mye balle..

Kan vel nevne at ebay.com e tingen for PS3 spill. Handlet mange spill til under 200,-
Og får de fleste nye spill til halv pris. Handler som regel fra hong kong selgere som har fri frakt.
Vis hele sitatet...
Avatards?
Ebay kan vell være et godt marked for spill og utstyr ja!

Kan du si noe om det er mange cheatere på PSN?
Sitat av Splendid Vis innlegg
Var bare launch xbox'n som fikk rrod i 53% av tilfellene, har ikke kilder på tall men de nyeste jasper bretta har nok ingen større failrate enn 360.
Vis hele sitatet...
Mente selvfølgelig PS3 på slutten der. : P
"Red Ring of Death" bør ikke regnes som et argument mot Xbox lenger, om du spørr meg. Fikk det selv, ringte Xbox support, de henta maskinen på døra dagen etter, og 3 dager senere var den tilbake, i perfekt stand!
Samme gjelder for alle andre jeg kjenner som fikk Red Ring og gadd å ringe Xbox supporten.
Sitat av FS92 Vis innlegg
Avatards?
Ebay kan vell være et godt marked for spill og utstyr ja!

Kan du si noe om det er mange cheatere på PSN?
Vis hele sitatet...
Heter egentlig Avatars. Er slike dukker som Nintendo Wii har.
Kan kle dem ut og slikt.. Sikkert phun vist man er 7år.

*savner gamle dash*
Min sammenligning, hvor jeg påpeker pluss og minus:

XBOX 360
Pluss
- Stort spillbibliotek
- Overlegen onlinetjeneste
- XBOX Live Arcade
- Best kontroll (smak og behag)
- Project Natal
- Billig

Minus
- Mangler trådløs tilkobling til internett (kan kjøpes separat for 700,-)
- Bråker mer enn PS3
- XBOX Live Gold koster 500,- i året (250,- fra maximuscards.com)
- Får ikke oppladbart batteri med kontrollen
- Harddisken til XBOX 360 er custom , skal du ha ny harddisk du kjøpe en orginal fra Microsoft, og de er ikke akkurat kjent for å være billige

PS3
Pluss

- Utskiftbar harddisk
- Litt overlegen på grafikk (kan diskuteres)
- Oppladbar kontroller
- Motion controll innebygget i kontrollene
- Særs stille konsoll
- Blu Ray spiller; Kan spille blu ray filmer, og har mye større kapasitet på discene til spillene enn XBOX 360s DVD format, som igjen betyr mer spillinnhold
- Sonefri (bare på spill, ikke filmer)
- Gratis fullverdig nettverkstjeneste

Minus
- PlayStation Network er ikke like bra som XBOX Live (smak og behag)
- Kontrollene er av samme utforming som første Play Station
- Mindre spillbibliotek enn XBOX 360
- Mister ofte eksklusive titler til XBOX 360 (Metal Gear Rising, Tekken)
- Er dyrere enn XBOX 360
Sist endret av tagefo; 31. desember 2009 kl. 18:29.
^^^^ Du kan ikke bytte hardisken på en slim ps3 uten å bryte garantien. ^^^^

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365847

komplett har noen "tjukke" igjen
Sist endret av Zalderach; 31. desember 2009 kl. 18:30.
Skal du spille online med en xbox, og du må benytte deg av trådløst nett, så er jo xbox noen par hundre kroner dyrere enn ps3. Og så øker fortjenesten med 500 kr per år med ps3 iforhold til xbox.

Og selv om online ikke er direkte aktuelt, så vil fremdeles PS3 være ca det beste valget. Alt ettersom hvilke spill man liker best. (aka hva som er eksklusivt til hver konsoll.)
Sitat av FS92 Vis innlegg
Hei!
Jeg skal kjøpe meg en ny konsoll i nær framtid, og lurer på hva jeg burde velge. Det står mellom Playstation 3 og Xbox 360 selvfølgelig.

fordeler med Xbox 360 jeg vet av:
Billigere
Mulighet for chipping(erfaringer?)

Fordeler med Ps3:
Mediasenter
Fetest grafikk
Heavy Rain

Kan noen hjelpe med å fylle ut denne listen litt, slik at jeg kan finne ut hva som passer meg best?
Hvorfor burde jeg kjøpe den ene konsollen framfor den andre, og hvorfor burde jeg droppe den ene?
Vis hele sitatet...

Xbox og PS3 er lame.
Alle spill som noen gang er laga på PS3 har blitt lansert på PC også.
Og du får en PC som OWNER PS3 lett for 5-7k.
Sitat av Dezlix Vis innlegg
Alle spill som noen gang er laga på PS3 har blitt lansert på PC også.
Vis hele sitatet...
Feil. Det er en del eksklusive spill, både gjennom PSN og på fysisk format.
Sitat av Dezlix Vis innlegg
Og du får en PC som OWNER PS3 lett for 5-7k.
Vis hele sitatet...
Dèt er derimot sant.
Vent med å kjøpe noe som helst, gå heller for ONLIVE: http://www.youtube.com/watch?v=OGdecNDDr9g
Sitat av Dezlix Vis innlegg
Alle spill som noen gang er laga på PS3 har blitt lansert på PC også.
Vis hele sitatet...
ikke sant, ta Tekken for eks. det får du ikke til pc
Det jeg synes er fordelen ved PS3 er muligheten til å bruke den som mediacenter. Jeg streamer 1080p filmer, spotify, itunes o.l. helt problemfritt og i tillegg har jeg mulighet for å se blu-ray og spille mine favorittspill. Jeg spiller lite online med konsollen, så det gjør ikke stort for mitt vedkommende at PSN er ansett som dårligere enn XBL. Valget blir egentlig mest en smakssak, men dersom det kun er en spillmaskin man er ute etter får man mer for pengene ved å gå for Xbox.

Synes ikke at en PC til 5-7k er et fullgodt alternativ til PS3, da det ofte medfører endel mer knoting. PS3 koster bare rundt 2,5-2,6k og alt fungerer "out of the box".
Har også lest (husker ikke link) at man i år vil kunne se blue ray i 3D, et format som PS3 støtter/vil støtte. Det gjør ikke Xbox. I tillegg er PS3 Mediasenter en helt rå opplevelse. Man kan overføre bilder/musikk/video. Bildene legger man oversiktlig inn i et fotoalbum, videoer/musikk legges i playlister. Kvaliteten på spill/film dersom du bruker hdmi kabel er sinnsyk etter min mening. Har aldri hatt Xbox sjøl, men velger likevel å si at PS3 er 100 ganger bedre. Det er en så velbygd og stilrein spillkonsoll som jeg ikke har en damn dritt å utsette på!
Når guttn ikke har råd til begge deler, hvorfor skal han da ha råd til en 3D TV egentlig for å kunne utnytte Blu-ray 3D støtten ? xD
Sitat av grandiz Vis innlegg
Har aldri hatt Xbox sjøl, men velger likevel å si at PS3 er 100 ganger bedre.!
Vis hele sitatet...
Har du ikke hatt videre befatning med begge to så kan du vel egentlig holde kjeft?

Jeg er selv i besittelse av begge to, og forskjellen bør i bunn og grunn være hvilke spill du er interessert i. Begge konsollene har en rekke eksklusive titler, og selv om det er mange nyanser utover det så er det der den store forskjellen ligger. Xbox Live har også et langt bedre system for å spille med venner, og det kan jo være noe å ta med i betraktningen.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det jeg synes er fordelen ved PS3 er muligheten til å bruke den som mediacenter. Jeg streamer 1080p filmer, spotify, itunes o.l. helt problemfritt og i tillegg har jeg mulighet for å se blu-ray og spille mine favorittspill. Jeg spiller lite online med konsollen, så det gjør ikke stort for mitt vedkommende at PSN er ansett som dårligere enn XBL. Valget blir egentlig mest en smakssak, men dersom det kun er en spillmaskin man er ute etter får man mer for pengene ved å gå for Xbox.

Synes ikke at en PC til 5-7k er et fullgodt alternativ til PS3, da det ofte medfører endel mer knoting. PS3 koster bare rundt 2,5-2,6k og alt fungerer "out of the box".
Vis hele sitatet...
Hvordan streamer du Spotify og iTunes?

On-Topic: Jeg har begge konsollene og jeg kan si at jeg liker PS3'en best til mediastreaming / lagring, og Xbox 360 best til online spilling og spilling generelt, da Xbox'en har et mye større utvalg. Men hadde jeg ikke hatt noen av konsollene ville jeg egentlig gått for PS3'en, da jeg ser ekstremt mye film og slikt. Har oppgradert HDD'en i PS3'en min til en 320gb, as opposed to the original 80gb. :>