Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 8915
Tittelen virker kanskje en smule jovial, men dette er i høyeste grad sakelig: En østerriksk professor mener at å spise snørr er sunt. Forklaringen bak er at immunforsvaret blir kjent med enkelte bakterietyper slik at man blir immun mot sykdommer før man får dem. Å spise snørr er altså styrkende for immunforsvaret.

Så kommer diskusjonen: Alle vet at barn ganske naturlig spiser snørr, men at dette ikke aksepteres i den «voksne verden». Men hvis dette er sunt, hvorfor er det da slik at dette er et fy-fy? Det er en naturlig ting, og det er i bunn og grunn ikke noe negativt ved det heller.

Hva er deres meninger? Bør vi begynne å oppfordre barna til å spise snørr? Er det andre grunner til ikke å gjøre det?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Er vel mer det at jeg ikke tror at mennesker er helt bekvemme med å spise sitt eget avfall. For å sette det litt på spissen: Om en forsker hadde sagt at urin og avføring hadde vært sunt, og oppfordret folk til å drikke/spise det, hadde jeg nok likevel ikke gjort det.
Holder meg til å snyte meg, jeg.
Sist endret av M72; 23. oktober 2010 kl. 22:49.
Jeg driver ikke med og har aldri spist mitt eget snørr, og har vel alltid sett med stor skepsis på de som gjør det.

Men når jeg tenker over hva som ofte skjer i dyreriket med de som har evnen til det, så ser man at f.eks. de fleste apearter spiser sitt eget snørr. Tolker man det utifra evolusjon så må det være en gunstig grunn til nettopp det.

Dog. Hvorfor stikker vi ikke også fingra i rumpa og slikker den etterpå? Det er vel noe som går ut på roughly det samme? Gjør noen dyrearter mye av det samme? Mange gjør vel et poeng av å lukte/se på fingeren etterpå, men spiser mange den?
Kanskje barn faktisk spiser snørr fordi det egentlig er et instinkt men slutter etterhvert fordi de voksne ikke liker at de gjør det og ber de slutte. what you think?
Det er dritnasty å spise klissete snørr. Jeg gjorde det da jeg var barn, men slutta faktisk med en gang jeg fikk beskjed om det. Heller et par sykdommer enn å være som Joachim Löw.
tenk på det slik : du puster igjennom nesen, alt drite blir sittende fast i snottet. du spiser snotet.
æsj og bæsj.
Er dette en topic bare for å skape høy innleggscount?

Quote wikipedia: "Snørr er en blanding av vann, proteiner, enkle sukkerarter og bakteriedrepende stoffer som produseres av slimhinnene i nesa."

bakteriedrepende stoff..??

Quote wikipedia: "Snørr er en del av immunforsvaret. Det utfører sin oppgave ved å fange støv, bakterier, pollen, virus og lignende slik at det ikke følger med lufta ned i lungene når vi puster."
Sist endret av Kejerith; 23. oktober 2010 kl. 22:54.
Ei dame kan fint suge på pikken til en mann hun aldri har sett før en sen lørdagskveld, men ser hun noen med fingeren i nesen, da er de ekle!

Det er tydeligvis livsfarlig med snørr.
Vil det være sunt om du 'sniffer' så hardt du klarer når du har nesen full av snørr at alt snørret kommer ned i ganen din og du kan svelge det?
Sitat av Pollyy Vis innlegg
Vil det være sunt om du 'sniffer' så hardt du klarer når du har nesen full av snørr at alt snørret kommer ned i ganen din og du kan svelge det?
Vis hele sitatet...
ikke lurt, broren min var tett i nesen over lengre tid og sniffa innover eller ka jeg skal kalle det, og han fikk det i bihullene
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg driver ikke med og har aldri spist mitt eget snørr, og har vel alltid sett med stor skepsis på de som gjør det.

Men når jeg tenker over hva som ofte skjer i dyreriket med de som har evnen til det, så ser man at f.eks. de fleste apearter spiser sitt eget snørr. Tolker man det utifra evolusjon så må det være en gunstig grunn til nettopp det.

Dog. Hvorfor stikker vi ikke også fingra i rumpa og slikker den etterpå? Det er vel noe som går ut på roughly det samme? Gjør noen dyrearter mye av det samme? Mange gjør vel et poeng av å lukte/se på fingeren etterpå, men spiser mange den?
Vis hele sitatet...
Haha, er vel bare litt mer naturlig å spise snørr? Som å bite negler osv.

Også er det jo det at man kan bli dødssyk av å få sine egne tarmbakterier inn i sitt eget system igjen... Eller andre for den saks skyld ...
Unger eter alt.
Det er mange som gjør og hevder mye rart, men selv tror jeg at det kroppen prøver å kvitte seg med, er det en god ide' å bli kvitt. Som når man hoster opp slim fra lungene, tror jeg ikke det er noen fordel å sende dette gjennom fordøyelsen.

Off topic, men noe som er eklere enn å spise snørr, er å spise kviser, noe en bigbrother deltager gjorde, til alles beskuelse for noen år tilbake, æsj og grøss.
Sist endret av Veggen; 23. oktober 2010 kl. 23:15.
Jeg eter snørr til daglig og er nesten aldri syk
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Haha, er vel bare litt mer naturlig å spise snørr? Som å bite negler osv..
Vis hele sitatet...
Intetsigende begrep, i beste fall sirkulær logikk.

Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Også er det jo det at man kan bli dødssyk av å få sine egne tarmbakterier inn i sitt eget system igjen... Eller andre for den saks skyld ...
Vis hele sitatet...
Men snått er annerledes? Det fordrer jo en viss begrunnelse... Man skulle jo tro at kroppen var alldeles bekvem med sine egne tarmbakterier. Hvorfor skulle tilbakeførelsen av noe man allerede har være farlig?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er mange som gjør og hevder mye rart, men selv tror jeg at det kroppen prøver å kvitte seg med, er det en god ide' å bli kvitt. Som når man hoster opp slim fra lungene, tror jeg ikke det er noen fordel å sende dette gjennom fordøyelsen.
Vis hele sitatet...
Kanskje. Men hvorfor later det til å være så instinktmessig blant barn (og visse voksne?) og dyr? Det må vel da ha vært en fordel eller fravær av ulempe ved å gjøre det, sånn rent evolusjonsmessig?
Sist endret av Kinseek; 23. oktober 2010 kl. 23:18.
Jeg er en av de, for å være helt erlig. Vet ikke hvorfor jeg gjør det, men har vel bare vært sånn fra jeg har vært barn og aldri gjort det offentlig.

Har vært sjuk kanskje 1 gang i året, og aldri noe utover det. Så kanskje det ligger noe i det, hvem vet. Aldri tenk over dette før nå. Syntes selv det er ekkelt når andre gjør det tho, døryt å gjøre slik forran folk imo.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Snørrspisere: Snufser dere inn snørret og svelger det, eller drar dere det ut gjennom nesa og putter det elegant inn i munnen? Lurte litt

Snodig påstand dette, virker en smule logisk da.
æsj! det maker ikke sense. jeg tror nok at det er en forsker som bare håper på det sånn at han kan vinne noen priser elns. for det var bare rart, da er det vel sikkert også sunt å spise sin egen bajs.
Sitat av zapfap Vis innlegg
ikke lurt, broren min var tett i nesen over lengre tid og sniffa innover eller ka jeg skal kalle det, og han fikk det i bihullene
Vis hele sitatet...
Er bedre å snufse enn å snyte seg, når det kommer til bihulene =)
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Kanskje. Men hvorfor later det til å være så instinktmessig blant barn (og visse voksne?) og dyr? Det må vel da ha vært en fordel eller fravær av ulempe ved å gjøre det, sånn rent evolusjonsmessig?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være så sikker på at barn gjør det instinktivt?

Jeg mener at det er mer en utvikling som skjer naturlig hos barnet. Barnet blir snørrete for første gang, tyngdekraften fører snørra til munnen. Barnet smaker snørr for første gang, snørr smaker salt (og ikke kom å si at du ikke vet hvordan snørr smaker, for det vet du, alle har smakt snørr, hvertfall som barn ), noen liker smaken andre ikke. Du kan hevde at vi er for-programmert til å like smaken, men dette vet du vel ikke?

Og bare fordi om mange gjør det, er det vel ikke selvsagt at dette er en fordel?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Snørrspisere: Snufser dere inn snørret og svelger det, eller drar dere det ut gjennom nesa og putter det elegant inn i munnen? Lurte litt

Snodig påstand dette, virker en smule logisk da.
Vis hele sitatet...
Snufser det og svelger hele tiden jeg
Tried it... tasted like shit... not going to do again...


Er nokk bare en forsker som prøver å beskytte det han gjør fordi de andre forskerne har mobbet han fordi han eter snott!

Hadde det ikke vert bedre og tatt injeksjoner av div virus/bakterier for og bygge opp til det punktet hvor vi er immun?
Sist endret av xShadyx; 24. oktober 2010 kl. 00:38.
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Hadde det ikke vert bedre og tatt injeksjoner av div virus/bakterier for og bygge opp til det punktet hvor vi er immun?
Vis hele sitatet...
Det kalles vaksiner!
Jeg spiser busemennene mine. Jeg gjør det i forsiktighet så ingen andre skal vite om det. :-) Tror jeg er avhengig!..
Sitat av Znerk Vis innlegg
Det kalles vaksiner!
Vis hele sitatet...
Ja... hvorfor blir jeg forkjølet da?
Hobby-lingvist.
http://no.wikipedia.org/wiki/Alexander_Fleming

Lysozym ble oppdaget ved at litt snørr fra hans nese dryppet ned i en bakteriekultur i en Petriskål da han hadde et nysetilfelle. Noen dager senere oppdaget han at bakteriene rundt det området hvor snørrdråpen hadde falt, var destruert.

Ligger vell NOE i det?
Sitat av ballestank Vis innlegg
Kanskje barn faktisk spiser snørr fordi det egentlig er et instinkt men slutter etterhvert fordi de voksne ikke liker at de gjør det og ber de slutte. what you think?
Vis hele sitatet...
Jeg tror de gjør det når de kjeder seg. Også har snørret en salt smak som kan være godt for dem xD
Ingen som har blitt sjuk av å spise snørr. Litt ufint å se på, men så lenge man gjør det diskré, altså bak fire vegger, så sier jeg bare kjør på om du liker den slags.
jeg drar gjerne ut litt snørr fra nesen og spiser det. litt samme måte som å spise negler : ingen vits men en vane.

det er ekkelt å se på andre som gjør det. tviler også på det er "bra" å spise avfallet.

hunden min spiser gjerne hele besjer.
har jeg hard og crispy snott, som bare venter på å bli plukket ut og gomlet på så er det vanskelig for meg å la være. Dessuten er jeg faktisk skjeldent syk også.. kansje det har en sammenheng.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg driver ikke med og har aldri spist mitt eget snørr, og har vel alltid sett med stor skepsis på de som gjør det.

Men når jeg tenker over hva som ofte skjer i dyreriket med de som har evnen til det, så ser man at f.eks. de fleste apearter spiser sitt eget snørr. Tolker man det utifra evolusjon så må det være en gunstig grunn til nettopp det.

Dog. Hvorfor stikker vi ikke også fingra i rumpa og slikker den etterpå? Det er vel noe som går ut på roughly det samme? Gjør noen dyrearter mye av det samme? Mange gjør vel et poeng av å lukte/se på fingeren etterpå, men spiser mange den?
Vis hele sitatet...
Her er noen som gjøre det.
Sist endret av Capital Vices; 24. oktober 2010 kl. 04:16.
Hadde en lærer i sløyd når jeg gikk på barneskolen.
Når han trodde at vi ikke så han så satt han og pirket seg i snyteskaftet, dro ut noen store buser som han så tvinnet inn i skjegget dersom han ikke orket å spise opp alle.
Det kunne nesten se ut som en snobb som satt og nippet på en kjeks med ost på.
Et par år etterpå ble han sykemeldt og kom aldri tilbake...

Men dersom noen er keen på å prøve ut denne spekulative teorien som omhandler "sunt snørr", be my guest.
Jeg kan til og med spe på med litt om det er ønskelig.
Tenker vell heller at når det blir så mye inni nesa og så snørrete så må barna få gjort noe med det, og hvis de setter den klysa på veggen så får de kjeft så da spiser de det for å gærli for å bli kvitt det
Sitat av Kyrios Vis innlegg

Så kommer diskusjonen: Alle vet at barn ganske naturlig spiser snørr, men at dette ikke aksepteres i den «voksne verden». Men hvis dette er sunt, hvorfor er det da slik at dette er et fy-fy? Det er en naturlig ting, og det er i bunn og grunn ikke noe negativt ved det heller.
Vis hele sitatet...
Fordi det er motbydelig. Ingen som onanerer i full offentlighet, selv om det også er både naturlig og sunt. Svelg heller snørret ved å dra det bakover hvis man absolutt har så lyst til å styrke immunforsvaret, til tross at det finnes andre måter, som f.eks spise hvitløk.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Kanskje. Men hvorfor later det til å være så instinktmessig blant barn (og visse voksne?) og dyr? Det må vel da ha vært en fordel eller fravær av ulempe ved å gjøre det, sånn rent evolusjonsmessig?
Vis hele sitatet...
Barn spiser også hundebæsj hvis de skulle komme over det, men de slutter gjerne med det så vel som snørrspising. Man skal ikke se bort fra at foreldre er noe strengere på spising av hundebæsj enn på spising av snørr, samt at man ofte lukter at barnet har spist førstnevnte, og at det er derfor man ser så få voksne mennesker spise dette. Og de fleste er nok enige i at å spise avføring fra dyr i det hele tatt er langt fra sunt, men faktisk kan føre til sykdom og parasitter, og denne kunnskapen bidrar selvsagt også til at få voksne spiser avføring, mens spising av snørr kan virke mer harmløst.

Fra et evolusjonsperspektiv så er det et par ting å tenke på. Det ene er at apenes spising av snørr ikke behøver å bety at det er en fordel eller fravær av en ulempe ved å gjøre det, for det kan også bety at det er en negativ konsekvens av et mer positivt trekk. Som et litt banalt eksempel, kanskje de har en veldig gunstig iver etter å spise salt, og at dette har flere positive enn negative konsekvenser, hvor en negativ er spising av snørr.

Det andre er at mange dyr har kultur i form av læring fra foreldre til barn, noe som også inntrer i et slik argument. For eksempel, forutsatt at man har en forelder som kan modulere atferden så er det kanskje positivt at avkommet prøver så mye som mulig. Negative konsekvenser av å prøve så mye som mulig er kanskje spising av dyreavføring og snørr, men så lenge dette moduleres av foreldres inngripen og oppdragelse så kan de positive sidene av dette være bedre enn de negative er dårlige.

Begge disse tingene er egentlig bare en konsekvens av at evolusjonen virker på fenotypen fremfor genotypen.

Sitat av xShadyx Vis innlegg
Ja... hvorfor blir jeg forkjølet da?
Vis hele sitatet...
Fordi forkjølelse kommer fra over to hundre forskjellige virus, noe som i praksis gjør det umulig å bli immun.
Dette var da virkelig en god nyhet for meg! Husker på skolen, da folk syntes jeg var ekkel og motbydelig fordi jeg fra tid til annen puttet fingeren i munn etter å ha hatt den oppe i nesen. Nå kan jeg altså være ekkel og motbydelig med god samvittighet, i visshet om at jeg holder meg frisk og rask! Mens alle de andre får kreft, kan jeg forsikre meg om at mitt immunforsvar virkelig står imot der andres svikter!
Ikke smaker det så ille heller, til tider kan konsistensen være noe klissete, men smaken er alltid den samme, sett bortifra at man akkurat har gått ut av et offentlig toalett. Smaken er litt besk, salt, men ellers tipp topp!

Ja til buser!
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Man skulle jo tro at kroppen var alldeles bekvem med sine egne tarmbakterier. Hvorfor skulle tilbakeførelsen av noe man allerede har være farlig?
Vis hele sitatet...
Å jaså? Hvor tror du E. coli-smitte kommer fra? Det er faktisk en grunn til at vi har adskilte organer. Med andre ord, tarmen din er bekvem med dine tarmbakterier, magesekken din er ikke det.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Dette var da virkelig en god nyhet for meg! Husker på skolen, da folk syntes jeg var ekkel og motbydelig fordi jeg fra tid til annen puttet fingeren i munn etter å ha hatt den oppe i nesen. Nå kan jeg altså være ekkel og motbydelig med god samvittighet, i visshet om at jeg holder meg frisk og rask! Mens alle de andre får kreft, kan jeg forsikre meg om at mitt immunforsvar virkelig står imot der andres svikter!
Ikke smaker det så ille heller, til tider kan konsistensen være noe klissete, men smaken er alltid den samme, sett bortifra at man akkurat har gått ut av et offentlig toalett. Smaken er litt besk, salt, men ellers tipp topp!

Ja til buser!
Vis hele sitatet...
Neineinei det er bare ikke verdt det.
Så og si alle ser på dette som motbydelig og det er skjeldent et pluss. Kan diskutetes om det er sunt, men har en fast mening om hva man bør gjøre i offentlighet. Hadde jeg hatt en uvane andre ikke følte seg vel men ville jeg vennet meg fra det så fort som mulig.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Å jaså? Hvor tror du E. coli-smitte kommer fra? Det er faktisk en grunn til at vi har adskilte organer. Med andre ord, tarmen din er bekvem med dine tarmbakterier, magesekken din er ikke det.
Vis hele sitatet...
E. coli er en rekke bakterier, hvor de man normalt har i fordøyelsessystemet er harmløse. De kan imidlertid forårsake urinveisinfeksjon, men jeg kan ikke finne noe informasjon som tyder på at det skulle være farlig å innta de samme E. coli-bakteriene som man allerede har i fordøyelsessystemet via systemets "normale innfartsrute". Med andre ord kan jeg ikke finne noe som tyder på at E. coli-bakterier som ikke er patogen når den befinner seg i endetarmen er patogen i andre deler av fordøyelsessystemet. Kan du vise til slik informasjon?
Snufser og svelger snørr når jeg ikke gidder å snyte meg, og har ikke noe problemer når andre gjør det. Vil si det er mer uappetitlig å harke det frem og spytte det ut. Når folk snufser slipper man hvertfall å se gørret.. Noen ganger er det dog digg med et skikkelig hark for å få dritten ut haha.. Lurer på om det å spise snørr er "tabu" i andre land som f.eks. Sør-Afrika.. De kan jo ikke bry seg mye om noen piller seg i nesa og spiser det når de knapt får mat på bordet hver dag.. I Tyskland er det f.eks. helt vanlig å snyte seg så det rister i veggene ved matbordet..
Sist endret av nilsern; 26. oktober 2010 kl. 18:07.
Flere måter å se det på. Det er nasty å se folk som spiser snør. Men dog er det også nasty å se plasser der anti-snørrspisere tørker av snørret sitt. Så det finnes flere ekle måter å kvitte seg med snørr på en de som putter den tilbake i kroppen.
Sitat av Corre Vis innlegg
Ei dame kan fint suge på pikken til en mann hun aldri har sett før en sen lørdagskveld, men ser hun noen med fingeren i nesen, da er de ekle!

Det er tydeligvis livsfarlig med snørr.
Vis hele sitatet...
Ahahhaa! Den kommentaren fikk meg til å spyle tastaturet med den varme kaffen som var halveis nede n_n
Sitat av Vangen Vis innlegg
Flere måter å se det på. Det er nasty å se folk som spiser snør. Men dog er det også nasty å se plasser der anti-snørrspisere tørker av snørret sitt. Så det finnes flere ekle måter å kvitte seg med snørr på en de som putter den tilbake i kroppen.
Vis hele sitatet...
Der sa du noe, der fikk du meg til å tenke på noe jeg har tenkt utallige mange ganger. Hva er greia her: I og med at man har en viss spyttproduksjon, så svelger man fra tid til annen sitt eget spytt, med mindre man flyr rundt å spytter hele tiden selvsagt.
Men hvis jeg for eksempel spytter i en spiseskje, forså å putte den i munn og svelge det, DA blir det ekkelt. Hvorfor det?
Nesespray <3
Kan innrømme selv at det hender jeg plukker en nå og da. Men, da blir det hjemme innenfor fire vegger. Er også fryktelig skjelden syk (tror jeg hadde feber èn dag ifjor, og thats it).
Sitat av Huztle Vis innlegg
Kan innrømme selv at det hender jeg plukker en nå og da. Men, da blir det hjemme innenfor fire vegger. Er også fryktelig skjelden syk (tror jeg hadde feber èn dag ifjor, og thats it).
Vis hele sitatet...
Der tror jeg mange kjenner seg godt igjen! Har også hendt jeg rett og slett har hatt så mange hardinger oppe i nesa, at jeg har måtte ty til fingeren i offentlighet - Da på en litt mer diskré måte enn jeg ellers ville gjort innenfor husets fire vegger.

*Snu seg bort, late som jeg hoster eller noe i den duren, mens jeg egentlig bare er på fisketur i egen nese*
Har en kompis som spiser buser. Jeg brekker meg nesten hver gang han gjør det, men han sier bare at det er helt normalt og han vet jeg også gjør det, men vil bare ikke si det
Han drar ofte den at det visst nok skal være sunt også.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men snått er annerledes? Det fordrer jo en viss begrunnelse... Man skulle jo tro at kroppen var alldeles bekvem med sine egne tarmbakterier. Hvorfor skulle tilbakeførelsen av noe man allerede har være farlig?
Vis hele sitatet...
Vi har jo også magesyre i magesekken, men det er jo ikke særlig gunstig å få magesyre andre steder i kroppen? Samme poeng som med tarmbakteriene.

Generelt sett er det jo forskjell på å få i seg snørr og å spise buser, når det gjelder ekkelhet. Jeg ser ikke problemet med å diskré svelge litt snørr i ny og ne (man kan ikke snyte seg til enhver tid …), men å sitte å høylydt dra inn snørr eller spise buser i full offentlighet bare fordi det er sunt, blir å dra det litt for langt.
Men samtidig er det å faktisk si at å spise buser er en ekkel handling, en selvmotsigelse som allikevel rommer sannhet.
Tenk på det!