Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3781
Er det noen som holder på med UE i kongsberg omerådet eller vil begynne med det?

Jeg studerer på høyskolen her nå å siden det har hvert en del gruvedrift her å Kongsberg var en veldig stor by i norge for mange mange år siden må det jo være noen perler å utforske her! derfor lurer jeg på om noen har lyst til å være med eller vet om steder osv

alle forslag mottas med åpne armer å om du vet om noen/vil være med på noen turer så kan dere gjerne PM'e meg
det er masse åpne gruvehull rundtomkring oppe i funkelia du kan sjekke ut, men vær jævlig forsiktig da mange av disse er dårlig sikret og relativt dype.
Det er også endel av de ute i Sagrenda, men du skal være litt forsiktig med hovedinngangen til sølvgruvene. Litt security der, men ikke all verdens.

Oppe på heistadmoen så er det flere underjordiske bunkre og ganger rundt omkring.
Mange av disse ligger på militært område, så pass litt på.
Det er kun Heimevernet distrikt 03 som holder til der oppe nå, så jeg regner med det skal gå fint om du kikker deg litt rundt. Bruk litt logikk så skjønner du hvor du kan gå og ikke gå.
Hvis du tar til høyre ved leirinngangen og følger den veien innover så kommer du til mange spennende bunkere og slikt, men jeg vil spesifisere at det ikke er noe av intr inni de.
Det er også endel skytebaner videre innover denne veien bare så du vet det.

Videre innover den veien jeg nevnte over her så står det forresten ei utbrent gammal stridsvogn. Artig å se på nært hold hvis du ikke har sett før.

Er det aktivitet der den dagen du er der så blir du bare mest sannsynlig bortvist av fungerende skytebaneleder.

Om det er mer du lurer på kan jeg prøve å svare litt mer utfyllende om du spør konkret.
Bodde 18 år i byen
Sist endret av UncleAndy; 20. september 2011 kl. 14:59.
mye som høres inntresant ut her! Men har ikke planer om å gå inn i en gruve aleine hvertfall
Takk for fine tips forresten, må nesten sjekke ut litt først før jeg bare stiller dumme spørsmål.
var oppe i funkelia, kjørte nedover turistløypa og bestemte meg for å kjøre litt offpiste. endte opp nedi noe ruiner midt uti skogen med utsikt over hele byen. det var visst der kristian 4de hadde stått å pekt ut hvor kongsberg by skulle ligge iflg mi bestemor

på veien kom jeg over flere gruveåpninger. det ligger også en god del innganger rett ved løypene
Det er mulig og komme seg opp i siloen men vært forsiktig for all del! Kommer du deg opp er det max win utsikt!
men pass på og ikke og bli busta, snuten er ikke glade at folk går opp der.
Runardo: tenker du på siloen nede ved kjøpesenteret?

Var en tur oppe i funkelia på sykkel istad, gikk ikke noe særlig uttafor løypene, men fant en gammal hoppbakke mitt oppi der, ganske grei utsikt. kan legge ut bilder om noen er keene :P

Ellers så høres bunkerene tøft ut, selvom det ikke er noe i dem er det alltid kult å se selv
Men som sakt utsetter jeg hvertfall gruveturene til jeg har noen å være med, sånn just in case bare. men takk for tips å kom gjerne med mer

Er det for eks noe inne i byen? siden dette er en gammel by er det sikkert noe som ett hemmelig rom under kirka kanskje!
▼ ... over en uke senere ... ▼
dumt spørsmål kanskje, men åssen kommer mann seg inn i gruvene? jeg har for det meste bare fulgt løypene oppe ved skibakken, men det er vell ikke meninga å klatre med tau ned de store hullene? det finnes vell en eller annen inngang? hvis noen vet om noen innganger så får dere gjerne skrike ut!

åssen er det hvis man snakker med kommunen, er det muligheter for en omvisning eller lignende? hva med de som har gruveturer(der de kjører tog inn i gruvene) kan man snakke med dem å kanskje få en omvisning der, som går lenger inn å kanskje viser noe som ikke alle andre får se?
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg har vært på alle tak i hele den byen, samt de fleste gruver.
Veit om et par grotter hvis du er interessert. Spesielt 1 som ble brukt av tyskerne under krigen. Er det ikke sånn man er ute etter i UE? Må nok ha kjentmann men.

Er et par oppholdsrom og en gammel rusten sprinkel dør med pigger på.

Også har man sandågrotta oppe ved lauarvann, 140- 150 meter dyp. er skikkelig kul om vinteren da det fryser i inngangen der. kan lønne seg og ha kjentmann der å

Ingen av disse er gruver btw.
Sist endret av Skauman; 29. oktober 2011 kl. 19:17.
skaumann: fortell gjerne mer om den tyskerbunkeren?
Hehe jo nå skal du høre:
Grotten ble brukt til å føre tømmer forbi en foss før krigen. Deretter kom det noen surkålelskene folk og bygde bunker der.

Inngangen er et sted i nærheten av Heistadmoen leir.
Først går man inn en betonginngang som leder ned en bakke nedover i fjellet. Der var det engang en trapp(råtnet bort). Denne bakken er bratt men det er no tau der.
Midt i bakken går det en gang til siden hvor man kommer inn til 3 lager\oppholdsrom. Gangen fortsetter innover til den kommer til nevnt sprinkeldør. på andre siden av døren kommer man ut og får fin utsikt over en 32 meter høy foss! hvis man fortsetter ned bakken inne i fjellet kommer man ut veldig tett på fossen.
Flott tur, har hvert der flere ganger og blir aldri skuffet. De rommene er helt rensket så er ikke håp om å finne no kult.
Man trenger hodelykt og klær som tåler litt.

Skal se om jeg finner noen bilder
Sist endret av Skauman; 29. oktober 2011 kl. 19:36.
stemmer da har jeg vært der inne.. inngangen ligger midt i bakken? også må man over et jordet for å komme inn?
Sist endret av slapshot; 29. oktober 2011 kl. 19:39.
Da har du gått andre veien tenker jeg

Ja altså bakken jeg skriver om er inne i fjellet. Og midt i den bakken er den gangen som oppholdsrommene er i.

Vil som Uncelandy, også anbefale hele Heistadmoen området da det utallige skyttegraver, gamle hus osv!

Har hatt mange kule turer oppi der jeg og Uncelandy gitt!

Bare ta av mot høyre før du kommer til Burgers. Altså mot skistadion og forbi.

Er dog et lite stykke fra Kongsberg by da. Spesielt hvis man bare har sykkel eller sko.
▼ ... over en uke senere ... ▼
må få tura bort til heistadmoen virker det som, har lappen, men ikke bil gitt
hvert litt opptatt med skole i det siste, men må få ordna meg en tur før det blir snø å jævlig
takk for tips btw!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kan du utdype hvordan man kommer dit? f.eks. hva heter elva som den ligger ved?

Sitat av Skauman Vis innlegg
Hehe jo nå skal du høre:
Grotten ble brukt til å føre tømmer forbi en foss før krigen. Deretter kom det noen surkålelskene folk og bygde bunker der.

Inngangen er et sted i nærheten av Heistadmoen leir.
Først går man inn en betonginngang som leder ned en bakke nedover i fjellet. Der var det engang en trapp(råtnet bort). Denne bakken er bratt men det er no tau der.
Midt i bakken går det en gang til siden hvor man kommer inn til 3 lager\oppholdsrom. Gangen fortsetter innover til den kommer til nevnt sprinkeldør. på andre siden av døren kommer man ut og får fin utsikt over en 32 meter høy foss! hvis man fortsetter ned bakken inne i fjellet kommer man ut veldig tett på fossen.
Flott tur, har hvert der flere ganger og blir aldri skuffet. De rommene er helt rensket så er ikke håp om å finne no kult.
Man trenger hodelykt og klær som tåler litt.

Skal se om jeg finner noen bilder
Vis hele sitatet...