Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  218 8568
Perkele: OK, men burde han ikke gitt indianerne, asiaterne, afrikanerne, grekerne, vikingene, osv. osv. noen hint om at han faktisk var Gud? Istedenfor å la dem finne opp totalt andre guder og dermed forsegle sin skjebne til helvete?
Jeg tror at de som ikke har hørt evangeliet, og fått en sjanse til å tro på det, eller forkaste det, kommer til himmelen.
Men står det ikke ganske sort på hvitt i Bibelen at de som ikke tror på Kristus kommer til helvete? Jeg har ihvertfall ikke fått inntrykk av at denne tar høyde for om folk har hørt om den eller ei.
En ting jeg lurer paa, hvis man doer som en unge(1 aar) blir man 1 aar i himelen og? Naar man er et aar gammel saa vet man garantert ikke hva gud og religion er da. saa da kan man ikke tro paa gud? eller tar jeg helt feil..
Og hvis man doer som 120 vil man sikkert ikke vaere 120 i himelen.
Og rune240, du tenker paa de i afrika som ikke har en skjangs til aa vite om kristendom/gud og saant.. derfor vi sender misjonaerer ned dit
Det jeg tror er at Gud er rettferdig. Jeg har ikke studert bibelen så utrolig mye, men jeg vet en del.

Et spebarn som dør tror jeg kommer til himmelen ja.. Det og bortgjemte infødte folk er to sider av samme sak.

Katolikker, Jøder, Jehovas Vitner osv er opptatt av å handle rett for å komme til himmelen. Kristne tror at Jesus er eneste veien til felleskap med Gud.
Opprinnelig postet av Perkele
The amount of Helium 4 in the atmosphere, divided by the formation rate on earth, gives only 175,000 years.

The erosion rate of the continents is such that they would erode to sea level in less than 14,000,000 years, destroying all old fossils.

Topsoil formation rates indicate only a few thousand years of formation.

Niagara Falls’ erosion rate (four to five feet per year) indicates an age of less than 10,000 years.

The oceans are getting saltier. If they were billions of years old, they would be much saltier than they are now.

The oldest living coral reef is less than 4200 years old.

The oldest living tree in the world is about 4300 years old.

Vis hele sitatet...

Jeg skal prøve å svare på de jeg tror jeg kan svare på noen av disse (noen andre so m kanskje har/ har hatt kjemi kan svare på de andre


-The erosion rate of the continents is such that they would erode to sea level in less than 14,000,000 years, destroying all old fossils.
Vis hele sitatet...
Har du hørt om platedrift og slik? Det blir dannet nye fjell heletiden ved at kontineltal platene driver å bøyer hverandre oppover og skaper nye høyder og fjell, ved erosjon blir landmasser slipt ned og avsettnings stoffene havner i havet for så å bli en del av de nye fjellene som platene danner. Man kan finne fosiler som har vært i havet i himalaya fjellene f.eks

Topsoil formation rates indicate only a few thousand years of formation.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på denne, men merk deg topsoil, den bakken vi står på i dag, er garantert ikke den samme som var for flere mrd år siden pgrunn av diverse hendelser som har gjort hveltninger i jorda.

Niagara Falls’ erosion rate (four to five feet per year) indicates an age of less than 10,000 years.
Vis hele sitatet...
Ei elv har ikke samme elveløp heletida da. Elva som leder til Niagara fossen har nok ikke vært på den samme plassen hele tiden, elver har en tendens til å skifte løp fra tid til annen

The oldest living tree in the world is about 4300 years old.
The oldest living coral reef is less than 4200 years old.
Vis hele sitatet...
Reproduksjon? Trær pleier å gjøre det, du har kanskje sett pollen og slik? det er sånn trærne sprer frøene sine slik at det vokser opp nye trær. De gamle trærne dør. Det blir også dannet nye korallrev mens gamle korallrev dør.

Arkeologer bruker karbon14 metoden, den er veldig nøyaktig og har fastslått at ting er mye eldre en 4500år f.eks dinosaur skjelett.

puh, noen som har lyst til å svare på de andre?
*edit. her var det kommet mye nytt innen jeg fikk posta. mye bra *synes nesten litt synd på en viss person som er litt alene her*

Ikke alle kristne som deler holdningen din Perkele. veldig mange som ikke gjør det faktisk. Det blir veldig vanskelig for oss andre å vite hvem vi skal høre på...hehe.
men det er jo så klart akkurat du som har rett de andre har bare misforstått..

Perkele: "Og de som tolker ting i alle mulige retninger gjør feil." akkurat den holdningen jeg snakker om.. alltid det samme, uansett fra hvilken sekt eller forgreining. Forskjellig forståelse av teksten, og vektlegging av forskjellige deler. Den forskjellige forståelsen må jo være fordi "gud" har skapt oss slik..

Ble litt feil å kalle NT en revisjon, men det kom like fullt etter det GT. hvorfor endre læren så radikalt på grunn av en "profet"? er rimelig sketchy å stole på at alt er sant.
Men jeg er ingen bibel- ekspert og det blir for dumt å prøve å diskutere detaljer. Her er det eneste jeg trenger for å ikke tro på gud: Hvis gud er så allmektig hvorfor ikke "starte" den riktige religionen på mer enn ett sted? Det hadde vært utrolig mye mer overbevisende! Tenk hvis Columbus hadde møtt kristne indianere da han kom til Amerika? afrika, australia osv... Tenk så lite som hadde trengtes for å overbevise utrolig mange flere! men guds veier er jo uransaklige :P
Alle religioner har oppstått på ett sted, og er veldig tilpasset en levemåte på det aktuelle stedet. Med radikale forskjeller mellom religionene.
Men det jeg må innrømme at religion er en praktisk måte å organisere livet sitt på. Ikke så mange bekymringer. Men jeg har ingen tro på at det finnes EN riktig religion.

*ny på thread'en, sjekk mine og rune's poster, omtrent samme syn og mer utdypende
Sist endret av Damnyou; 10. februar 2004 kl. 21:18.


Rune420:
Perkele: OK, men burde han ikke gitt indianerne, asiaterne, afrikanerne, grekerne, vikingene, osv. osv. noen hint om at han faktisk var Gud? Istedenfor å la dem finne opp totalt andre guder og dermed forsegle sin skjebne til helvete?
Vis hele sitatet...
Perkele:
Jeg tror at de som ikke har hørt evangeliet, og fått en sjanse til å tro på det, eller forkaste det, kommer til himmelen.
Vis hele sitatet...

Enig med Rune420
Hva med når "evangeliet" fantes ikke da, du er klar over at det finnes (fantes) religioner som er mye eldre enn kristendommen? Burde egentlig ikke de religionene være de rette å følge?

Se f.eks Grekerne, de sin religion kom lenge før kristendommen (correct me if i'm wrong)
Tror ikke det var det han mente med aa paste alt det der..
Jepp gud har jo alltid vært til, litt dumt å la noen starte religioner før han starter sin egen...
Poenget mitt med den posten der var ikke å målbinde noen. Det finnes "svar" på mange av de der.

Poenget mitt derimot er at vitenskapen ikke har svar på alt. Fordi evolusjon i mine øyne ikke kan fungere. Det naturlige utvalg og evolusjon passer ikke sammen.

Jeg er overbevist om at joden er få tusen år gammel. Men nå er jeg en av de ekstreme da (er en kranglefant)

Har også liten kunnskap om c14.. Men les denne her.
http://www.drdino.com/cse.asp?pg=articles&specific=10
eller denne..
http://www.drdino.com/cse.asp?pg=faq&specific=3

Ikke spør meg om de der, send dem heller mail.. (Jeg vil ikke kunne svare)...

Ang. korallrev og trær osv:
Poenget mitt var at bibelen skriver at for ca 4000 år f.kr var det en flom som dekket hele jorden. Og at trær og korallrev ikke har blitt funnet, som er eldre en så, er en "god tilfeldighet" for mitt syn. Syndefloden fikk også fosiler på mount everest
Opprinnelig postet av Damnyou
[BBle litt feil å kalle NT en revisjon, men det kom like fullt etter det GT. hvorfor endre læren så radikalt på grunn av en "profet"? er rimelig sketchy å stole på at alt er sant.
[/b]
Vis hele sitatet...
Problemet som oppstår:
Kristendommen handler om at Jesus er den han sa han var. Guds sønn..
Opprinnelig postet av FotSopp
Hva med når "evangeliet" fantes ikke da, du er klar over at det finnes (fantes) religioner som er mye eldre enn kristendommen? Burde egentlig ikke de religionene være de rette å følge?

Se f.eks Grekerne, de sin religion kom lenge før kristendommen (correct me if i'm wrong)
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Kristendommen ca 2000 år. Mange andre religioner og livsyn er eldre. Dette er jo litt rart. Hvordan avgjorde Gud hvem som skulle "hvor"..? Dette lurer jeg også på.. Skal undersøke
Det som forundrer meg mens jeg har diskusjoner om evangeliet med ikke-kristne er:

Har dere ikke hørt om Helbredelse?
Tror dere det er svindel?, og en illusjon noen mennesker har?

Jeg har sett mye, og kjent Gud. Han er personlig for meg. I alle teorier og tenker, så har jeg fortsatt en relasjon til han, og har sett hva han kan gjøre. Selv om alt jeg sier blir motbevist, så finner jeg ikke noen logisk forklaring på Guds makt.

Han viser seg jo faktisk for oss..
Svindel? svært mye av det.

Illusjon? Nå har gud en tendens til å bare vise seg for de som tror på han. Mennesket har en tendens til å se de vi ønsker å se.

ville det vært mye mer overbevisende hvis han f.eks gjorde noe mirakuløst på direkten i FN rådet eller noe sånt? Slik at vi som ikke tror også kunne få se?

Gud viser seg for "dere"

Edit: btw har ingenting personelig imot kristne, synes det bare er gøy å diskutere
Angående helbredelse tror jeg heller det er selvhelvbredelse enn en inngripen fra gud. Tror det er mulig å få til utrolig mye bare man tror sterkt nok på det, på en ironisk måte gir det også en viss integritet til de kristne.. det er jo bare de religiøse som klarer å tro så sterkt på noe! Bli frisk og hjernevasket

Bare se på alt mange buddistmunker og forksjellige yoga utøvere klarer å få til. De kan utsette kroppen for ekstreme prøvelser som ingen andre har en sjanse til å klare. Så f.eks. en dokumentar hvor en gruppe munker klarte å sove ute i -20 en hel natt med bare et tynt pledd. de smeltet faktisk snøen rundt seg.
Disse tingene er like bra/dårlig dokumentert som kristne helbredelser..
tror ikke vi trenger å trekke inn en gud her.

Forresten hvorfor har du det navnet perkele? blir veldig nysgjerrig
Greit.. Før jeg legger meg.. Skal lese til Naturfagsprøve.

Svindel: Når noe nytt "oppdages" skal vi mennesker tjene penger på det. Desverre er det mange, spes i usa, som har iscenesatt mye for å tjene penger. Men det skjer så ufattelig mye helbredelse.

Gud helbreder ikke bra troende.. Mange blir troende av det etterpå, skulle bare mangle.

Det er her i rike vesten det ikke er så mye helbredelse. I Afrika skjer dette jo stadig vekk..

"Gud viser seg for "dere"...
Han hadde sikkert vist seg for deg hvis du hadde oppsøkt ham også.. Det er mange som vil fortelle folk om hva de har opplevd, men folk nekter å tro / høre etter.

Kort liten en.. :
En var døv, hadde psykiske lidelser, pisset i sengen hver natt (nesten), taleproblemer (seff)..

Nå kan han alt som alle andre 7åringer kan..


Natta...
Mitt navn "Perkele", aka Helvete..
kommer kun fra at jeg liker humor med finner, samer osv.. Pirka sa det btw..

Persoreika
Opprinnelig postet av Perkele
Det som forundrer meg mens jeg har diskusjoner om evangeliet med ikke-kristne er:

Har dere ikke hørt om Helbredelse?
Tror dere det er svindel?, og en illusjon noen mennesker har?

Jeg har sett mye, og kjent Gud. Han er personlig for meg. I alle teorier og tenker, så har jeg fortsatt en relasjon til han, og har sett hva han kan gjøre. Selv om alt jeg sier blir motbevist, så finner jeg ikke noen logisk forklaring på Guds makt.

Han viser seg jo faktisk for oss..
Vis hele sitatet...
En ting jeg har merket meg er at de fleste argumenter ateister har mot Gud, er mot den kristne guden, eller Gud slik han er beskrevet i bibelen. Denne guden har jeg også mine tvil om, men jeg benekter på ingen måte at der er en mulighet (om en liten, slik jeg ser det) for at dere har rett.

Men jeg ser ingen god grunn, hverken vitenskapelig eller rent logisk for at det ikke skal være en slags bevissthet/vilje som står bak hele greia. Virker ihvertfall ikke mindre sannsynlig enn noen andre teorier jeg har hørt. Mrk. dette er ikke noe jeg tror på, bare noe jeg ser på som en fullt gyldig metafysisk teori.

Men så kan man selvfølgelig spørre seg om den logikken/fatteevnen menneskene/jeg besitter i det hele tatt kan klare å forstå disse tingene fullt ut. Dette er en like gyldig metafysisk teori slik jeg ser det.

(Metafysisk teori = teori som ikke kan motbevises rent vitenskapelig)

EDIT: Åja, det var det med helbredelse ja. Spora litt av Det jeg egentlig ville fram til var at dette er ett fenomen som jeg kan være enig i at på mange måter taler for kristendommen, men da det ikke har forekommet for meg eller noen jeg kjenner til (med unntak av bruun, da, som fikk fastere avføring), vet jeg ikke om jeg skal ta det alvorlig eller ikke. Hvis det hadde skjedd med meg, ville jeg sikkert vurdert en del ting på nytt. Men slik jeg ser det kan det likegodt være en-eller-annen-gud som den kristne guden som står bak disse handlingene.
Sist endret av rune420; 10. februar 2004 kl. 22:05.
En kort en, Hvorfor ikke ta kontakt, helbrede og omvende osv. folk fra andre religioner før kristne folk kom og prøvde å omvende dem?? Hvis Gud driver med det hele tiden nå, hvorfor gjorde han ikke det før MENNESKER spredte kristendommen
Sist endret av Damnyou; 10. februar 2004 kl. 22:16.
Opprinnelig postet av Perkele
Det som forundrer meg mens jeg har diskusjoner om evangeliet med ikke-kristne er:

Har dere ikke hørt om Helbredelse?
Tror dere det er svindel?, og en illusjon noen mennesker har?
Vis hele sitatet...
Det ergrer meg at man i sterk tro alltid ser bort i fra det åpenbare; i dette tilfellet placebo-effekten. En annen ting: Hvorfor er farsfiguren din selektiv med hvem han helbreder?

For øvrig så jeg en dokumentar om helbredelsesmøter for en stund siden, der en kar påstod helbredelsesevner. Dette trakk selvfølgelig svake mennesker i hopetall. Det som slo meg var at "miraklene" aldri var fullkomne. Karen med krykker kunne "gå litt lengre uten krykker" og den svaksynte kunne "se litt bedre". I mine øyne tyder det i retning placebo, ikke en usynlig far i himmelen.

Les forresten denne artikkelen som forteller om en undersøkelse som avviser helbredelse ved bønn.
Hvis alt du har hørt om er noen som ble "litt friskere", så har du ikke hørt og opplevd så mye.

Jeg skjønner at noen tenker at det kan være andre ting enn Gud. Men jeg skjønner absoulutt ikke når noen påstår at de kan forklare helbredelse eller sier at det er noe som skjer av seg selv..

Mennesker blir kvitt kreft, døvhet, blindhet osv..
Opprinnelig postet av Perkele
Hvis alt du har hørt om er noen som ble "litt friskere", så har du ikke hørt og opplevd så mye.
Vis hele sitatet...


Hva forutsetter du da, at jeg sitter i hjernevaskelsesmøtene deres for å bli "overbevist","høre", og "oppleve" den fantastiske suggesjonseffekten? Det er greit om du forteller meg om dine egne opplevelser som eventuelt tilsier noe annet enn en placebo-effekt. Du har forresten ikke besvart spørsmålet mitt i min første post, nøkkelord: selektiv.

Jeg skjønner at noen tenker at det kan være andre ting enn Gud. Men jeg skjønner absoulutt ikke når noen påstår at de kan forklare helbredelse eller sier at det er noe som skjer av seg selv..
Vis hele sitatet...


Hadde du lest placebo-effekt lenken jeg gav deg, hadde du kanskje skjønt det. Det virker som at du er overbevist om at farsfiguren din er en forutsettelse for at du kan oppleve helseforbedringer utenfor medisinpillene til legen din, er det slik å forstå?

Mennesker blir kvitt kreft, døvhet, blindhet osv..
Vis hele sitatet...


Denne påstanden alene er ikke verdt tastetrykkene engang. Kan du komme med noe mer håndfast enn "ditt og datt har skjedd"?
Vel.. Det er jo aldri håndfast nok. Hvis jeg forteller om hva som ha skjedd så blånekter for at dette er en skikkelig historie. Det er bare at dette skjer over kort tid, og ikke bare på disse møtene som du kaller "hjernevaskelsesmøter"... Dette har jeg sett skjer når man bare ber en helt vanlig bønn, står helt vanlig opp og ned, og prater som om det var en samtale.

Dette med placebo-effekten har jeg ingen meninger om egentlig..
Har vi noen vitenskapelig teori på dette?
Opprinnelig postet av Perkele
Vel.. Det er jo aldri håndfast nok. Hvis jeg forteller om hva som ha skjedd så blånekter for at dette er en skikkelig historie.
Vis hele sitatet...


Du kan ikke gi meg noe håndfast. Greit.

Det er bare at dette skjer over kort tid, og ikke bare på disse møtene som du kaller "hjernevaskelsesmøter"... Dette har jeg sett skjer når man bare ber en helt vanlig bønn, står helt vanlig opp og ned, og prater som om det var en samtale.
Vis hele sitatet...


Jeg har gitt deg en artikkel om en undersøkelse som avviser helbredelse ved nettopp bønn.

Dette med placebo-effekten har jeg ingen meninger om egentlig..Har vi noen vitenskapelig teori på dette?
Vis hele sitatet...
1 Jeg har gitt deg en lenke til en vitenskaplig teori på helbredelse ved bønn.

2 Du har ingen formening om placebo-effekten. Jeg ser derfor ingen mening i å lese eller forklare den for deg.

For øvrig har du ignorert to av mine spørsmål, ikke gitt meg noe håndfast å besvare, og til slutt resirkulert noe jeg allerede i første post gav deg informasjon om. På grunnlag av det, melder jeg meg ut av denne diskusjonen.
Opprinnelig postet av web0
Det ergrer meg at man i sterk tro alltid ser bort i fra det åpenbare; i dette tilfellet placebo-effekten. En annen ting: Hvorfor er farsfiguren din selektiv med hvem han helbreder?
Les forresten denne artikkelen som forteller om en undersøkelse som avviser helbredelse ved bønn.
Vis hele sitatet...
Denne undersøkelsen beviser 0 og niks.. Fordi jeg er fullstendig klar over at folk ikke blir helbredet når man ber for dem også. Men vi stopper ikke å be for folk pga. av at de fleste ikke blir helbredet når noen faktisk blir det. Jeg har ikke svar på hvorfor Gud kun helbreder noen. Men jeg tror ikke "mindre" på grunnlag av det.

Placebo..
Det er mye bra vitenskap. Alt er ikke noe vi kan se. Og det er det jeg også tror. Men har de eksempler hvor stor skade blir fikset? Kreft (skikkelig ille kreft), Ødelagte bein osv..
Jeg har vitnet en som hadde noe så lite som eksem over hele foten. Han skjekket det 5 min før.. og 5 min etterpå, helt fin glatt hud. Dette hadde han vært plaget for over lang tid..

Det har seg sånn at det er ikke bare Gud som helbreder. Det skjer helbredelse i andre merkelige omstendigheter også.. I andre religioner også. Det tror jeg er åndeverdenen. Det er en kosmisk krig på gang. Og "onde krefter" ønsker også å forvirre mennesker.
Det finnes flere dokumenterte tilfeller av placebo effekt, men ikke et eneste av mirakler.
Opprinnelig postet av FotSopp
Det finnes flere dokumenterte tilfeller av placebo effekt, men ikke et eneste av mirakler.
Vis hele sitatet...
Mener du seriøst det?

Vet ikke om det er noen dokumenter jeg.. gi meg en liten tid, så skal jeg finne mye rart..
Det er jo litt trangt å mene noe sånt da, (at det ikke finnes miralker)..
Dette skjer jo all the time i Afrika f.eks.
Det finnes ingen bevis for at mirakler virkelig fungerer i praksis. Alle kildene man har hatt har svekket troverdighet eller ingen troverdighet. Som f.eks. at de er sterkt troende selv.
Opprinnelig postet av Perkele
Dette er i følge ny forskning feil. Universet utvider seg, men kommer ikke til å trekke seg tilsammen igjen. Det er fordi vi har funnet ut at farten universet bremser ikke opp for å så trekke seg sammen, men akselererer. mao. utvider seg mer og mer.
Vis hele sitatet...
Følte nesten jeg bare måtte rette på en ting her.
Det kan jo alltids hende at denne akselerasjonen vil minke over tid og til slutt bli negativ, slik at farten vil minke og minke og til slutt blir motsatt rettet.

For de som ikke har hatt 2MX (vid.g. matte) eller høyere blir dette litt vanskelig å forklare nærmere, men at det er vanskelig å si noe sikkert om den deriverte til akselerasjonen (eller den n-te deriverte av denne) er vel egentlig poenget mitt.
Så dette på 60minutes en dag.
Og det du kommer med er en teori du ikke har mye å støtte deg til. Men en god tankegang.
Akkurat som alle religioner?

Edit: her er en teori f.eks http://www.bozzetto.com/Flash/Life.htm
Sist endret av FotSopp; 11. februar 2004 kl. 21:49.
Har personlige erfaringer av Gud å støtte meg til jeg da.
Det er jo litt trangt å mene noe sånt da, (at det ikke finnes miralker)..
Dette skjer jo all the time i Afrika f.eks.
Vis hele sitatet...
Har personlige erfaringer av Gud å støtte meg til jeg da.
Vis hele sitatet...
Har du noen eksempler?
Perkele: Var den myntet mot meg? Isåfall, det var ikke så mye en teori som ett usikkerhets-moment i det du sa.

Det du sier er vel mest sannsynlig sant, da gravitasjon er en kraft som tiltrekker mer jo nærmere enn kommer, og altså bare øker akselerasjonen mer og mer (hvis vi ser bort fra at den vil bremse opp mer jo mer vi nærmer oss lysfarten). Men denne kraften behøver jo strengt tatt ikke være gravitasjon.

Akkurat dette har jeg lest mange artige teorier om, den mest populære er vel dark matter (http://www.astro.queensu.ca/~dursi/dm-tutorial/dm0.html gir en grei innføring her, evt. http://msowww.anu.edu.au/~pfrancis/a.../DM/sld001.htm)


Jeg studerer selv for tiden fysikk og matte ved teknolog studiet (tidligere siv.ing.) på NTNU, og følger nøye med på nye teorier og observasjoner (prøver ihvertfall) både innen partikkel- og astrofysikk, derfor prøver jeg bare å være mest mulig korrekt når det gjelder uttallelser som omhandler fysikk (får vel unnskylde hvis jeg virker veldig pirkete).

EDIT: De URL'ene jeg postet virker kanskje ikke relevante, men den teorien jeg snakker om er at det ligger mye 'dark matter' veldig langt vekk i alle retninger som trekker oss utover.
Sist endret av rune420; 11. februar 2004 kl. 21:51.
jeg lurer i grunn på om ALT er relativt, noe som gjør denne diskusjonen til bortkastet energi...(jeg er ikke helt sikker på om alt er relativt, men hvis....)
Opprinnelig postet av NataS
Har du noen eksempler?
Vis hele sitatet...
Greit:
Når jeg var 13 år ca, var jeg på en leir. Det var aktiviteter osv. Jeg var der pga. fotballen, og stakk av når det var *de kjedelige bibeltimene*.

Men siste dagen sa mannen som ledet undervisningen (en ganske grunnleggende undervisning), at han ville be for oss. Nesten igjen turde i begynnelsen. Men vi turde jo etter hvert. Det var ikke noe hokkus pokkus. Etter hvert begynte folk å dette ned på gulvet. Noen ble liggende å riste/skelve. Jeg ble jo fortvilet over at ingenting skjedde med meg. Folk jeg kjente, små 13-14åringer lå på gulvet og ble berørt av Gud. Folk begynte å gråte. Han ba for meg. Vi snakket sammen. Jeg egynte å gråte så kraftig som aldri før, men uten grunn. Jeg hadde ingenting å gråte for. (Jeg gråt ikke pga jeg ikke fikk ligge å riste nei :P). Jeg kjente Gud. I ca 2 timer hold dette på. Folk lå i gangene og vekslet mellom hylgrining og latterkramper.

Det er det jeg tror er min næreste kontakt med Gud. Jeg kjente at han var nær, uansett hvor spinnvilt og latterlig det høres ut.


Helbredelser.. Det største jeg har sett.
Det var en besøkende predikant i menigheten.
Han ville ha alle alvorlig og mindre alvorlig syke..
Han ba helt enkle bønner på et gebrokkent dårlig engelsk.
Men folk ble helbredet. Det var ikke sånn som folk tenker: At de bare trodde de ble helbredet. Det var en gutt som var døv der. Hans mor tok han med opp.. De sa de ikke var kristne, men når han spurte moren om hun trodde Gud ville helbrede ham, svarte hun ja. Etter 2 min med enkle bønner og skjekking om han hørte skikkelig, kunne gutten gjenta korte ord predikanten sa.

Denne gutten var nesten 100% døv. Han hadde aldri før i sitt liv kunne si lyder likt som han hørte, (slik som predikanten fikk han til å gjøre). Jeg fikk senere bekreftet at gutten hørte ennå. Flere uker etter..

Jeg vil gjerne fortelle mer, men må stikke nå..
Snakkes
Altså, jeg sier som Karl Marx. "Religion er opium for folket. "

Jeg ser lite positivt med religion, fordi det er nemlig slik at all religion er undertrykkende. Det er bare å lese i bibelen så finner du eksempler som underbygger at religion er undertrykkende.

Jeg vil også si som Hegel sa:"Gud skapte ikke mennesket, det var omvendt..."

Jeg sier ikke at folk skal slutte å tro. Fordi det er viktig å tro, men man kan heller tro på menneskenes egenskaper og dems styrke.
Opprinnelig postet av Panybs
Jeg ser lite positivt med religion, fordi det er nemlig slik at all religion er undertrykkende. Det er bare å lese i bibelen så finner du eksempler som underbygger at religion er undertrykkende.
Vis hele sitatet...
Religion har mange former, mange navn:

Heroinisme( denne religionen har som mål å svekke sine medmennesker for selv å bli sterkere )
Onanisme( egosentrisk monofil religion )
Kristendom( [edit]har til hensikt å være[/edit]moraliserende og fornedrende )
Folk som gambler på børs( dopamin og adrenalin berg og dalbane fanatikerne er svake for denne )
Alkoholisme( denne religionen har som mål å svekke sine medmennesker for selv å bli sterkere )
Fotball fanatikere( denne religionen har basis i holde folk i ro )
MacOS( Vi mac brukere blir ofte omtalt som religiøse fanatikere )
Okultisme( i slekt med agorafobi? Ingen må se hva vi finner på nå )
osv
.
.
...

...det er vanskelig å ikke tro
---
BTW Enig i resten av det du postet...
Sist endret av fxxked; 12. februar 2004 kl. 15:27.
Opprinnelig postet av fxxked
Kristendom( moraliserende og fornedrende )
Vis hele sitatet...
Vel... Har fått inntrykk av at det var nettopp moraliserende den ikke var, jeg.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...875#post297875
Stjernestøv jdG - Stjernestøv

Då Vacchagotta spurte Buddah om om det er ein øvarste svarte ikkje Buddah. Jesus var vel ikkje sein med å svare.

Mener å ha lest om ein vitenskapsmann i Russland (oceanologi) som meinte at "Gud" styrer gjennom naturens lover. Det er både logisk og dumt -> kan og være sjølvforklart..

Men litt fakta har vi:
Den som styrer brukar eit tellesystem fra 1 til 10 (1,2,3,4,5 planar, stjerner og alt vil telle fra 1 til 10 og gå på nytt)

Hvis hawkings teori om svarte hull og holografi og tid og rom blir lagra på utsida av desse kan du spekulere -> the giant way-back-machine. Den teorien byggjer på at tastaturet du trykjer på no eller alt rundt deg ikkje eksisterar i praksis, men er opplyst.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av OrIx
Stjernestøv jdG - Stjernestøv

Då Vacchagotta spurte Buddah om om det er ein øvarste svarte ikkje Buddah. Jesus var vel ikkje sein med å svare.

Mener å ha lest om ein vitenskapsmann i Russland (oceanologi) som meinte at "Gud" styrer gjennom naturens lover. Det er både logisk og dumt -> kan og være sjølvforklart..

Men litt fakta har vi:
Den som styrer brukar eit tellesystem fra 1 til 10 (1,2,3,4,5 planar, stjerner og alt vil telle fra 1 til 10 og gå på nytt)

Hvis hawkings teori om svarte hull og holografi og tid og rom blir lagra på utsida av desse kan du spekulere -> the giant way-back-machine. Den teorien byggjer på at tastaturet du trykjer på no eller alt rundt deg ikkje eksisterar i praksis, men er opplyst.
Vis hele sitatet...
w00t? :P Kan du forklare deg litt enklere? I hvilken sammenheng har du tenkt at dette skulle være i..?
For det første har Buddah og Jesus forskjellige syn på Gud. For det andre er det andre teoriar....

hawking: Does God Play Dice?
http://www.hawking.org.uk/lectures/dice2.html
Sist endret av OrIx; 12. februar 2004 kl. 04:39.
mennesket vil aldri kunne begripe at noe er evig. det kommer rett og slett av at vi lever forholdsvis ubetydelig korte liv i forhold til ting rundt oss. noen av oss søker trøst i å tro på en gud.

i og for seg er det å tro på gud greit nok, selv om jeg som agnostiker synes det er noe forbanna pølsevev. så lenge troen til disse menneskene ikke er derivert fra en av utallet religionsvirus vi har her i verden, skal ikke jeg klage. alle har rett på sin egen mening om livet og hvordan det har oppstått.

men kom for all del ikke og prakk på meg en religion. da blir jeg forbanna.
Opprinnelig postet av Perkele
Er med på den.. Vil du ha en tilbake?

Vi to kjører bil. Hvis jeg kjører 10 ganger fortere (f.eks du 10 km/t og jeg 100 km/t) enn deg, og du starter 100 meter foran meg... Vil jeg noengang ta deg igjen?
Vis hele sitatet...
For et toskete og totalt urelatert svar.

Allmektig er et ord som ikke burde finnes egentlig.
Opprinnelig postet av Perkele
Greit:
Når jeg var 13 år ca, var jeg på en leir. Det var aktiviteter osv. Jeg var der pga. fotballen, og stakk av når det var *de kjedelige bibeltimene*.

Men siste dagen sa mannen som ledet undervisningen (en ganske grunnleggende undervisning), at han ville be for oss. Nesten igjen turde i begynnelsen. Men vi turde jo etter hvert. Det var ikke noe hokkus pokkus. Etter hvert begynte folk å dette ned på gulvet. Noen ble liggende å riste/skelve. Jeg ble jo fortvilet over at ingenting skjedde med meg. Folk jeg kjente, små 13-14åringer lå på gulvet og ble berørt av Gud. Folk begynte å gråte. Han ba for meg. Vi snakket sammen. Jeg egynte å gråte så kraftig som aldri før, men uten grunn. Jeg hadde ingenting å gråte for. (Jeg gråt ikke pga jeg ikke fikk ligge å riste nei :P). Jeg kjente Gud. I ca 2 timer hold dette på. Folk lå i gangene og vekslet mellom hylgrining og latterkramper.

Det er det jeg tror er min næreste kontakt med Gud. Jeg kjente at han var nær, uansett hvor spinnvilt og latterlig det høres ut.


Helbredelser.. Det største jeg har sett.
Det var en besøkende predikant i menigheten.
Han ville ha alle alvorlig og mindre alvorlig syke..
Han ba helt enkle bønner på et gebrokkent dårlig engelsk.
Men folk ble helbredet. Det var ikke sånn som folk tenker: At de bare trodde de ble helbredet. Det var en gutt som var døv der. Hans mor tok han med opp.. De sa de ikke var kristne, men når han spurte moren om hun trodde Gud ville helbrede ham, svarte hun ja. Etter 2 min med enkle bønner og skjekking om han hørte skikkelig, kunne gutten gjenta korte ord predikanten sa.

Denne gutten var nesten 100% døv. Han hadde aldri før i sitt liv kunne si lyder likt som han hørte, (slik som predikanten fikk han til å gjøre). Jeg fikk senere bekreftet at gutten hørte ennå. Flere uker etter..

Jeg vil gjerne fortelle mer, men må stikke nå..
Snakkes
Vis hele sitatet...
Dette er akkurat hvorfor jeg har sterke fordommer mot prester og predikanter. De utnytter folk i svake tilstander, enten det er unge barn eller fulle folk etter slåsskamp på byen.

Kvalmendes hele greia
Fordi han hjalp dem?
De svake kan enten utnyttes,overses eller hjelpes. Hva er best?
Hvem kunne ellers hjelpe dem?
Hvis det hjelper deg og sier at han gjør ditt og datt for å hjelpe deg, tviler du da på ditt og datt når det funker?
Faktum er at første del av quoten omhandlet ekkel utnytting av følelsesmessig svake personer (altså prefjortiser)

Andre del har jeg null og niks tro på, og burde egentlig fjerna den fra quoten...
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Jeg lurer på om hvis jeg hadde vært noen år eldre og utgitt meg for å være prest, om jeg da hadde fått folk til å grine og le som de som blir "helbredet" bare ved å finne på noen tåplige bønner og snakk..? Hadde vært litt tøft å prøvd, bare for å se om det er placebo-effekt eller om de er bare domme..?
Det tror jeg du ikke hadde klart