Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  218 8569
I min mening er Gud en illusjon.
Eller så er han en av mange der oppe/nede.

Jeg nekter å tro at om det finnes gudelignende vesener, så finnes det bare ett.
I min mening finnes ikke gud, gud er en historie som er bare funne opp. En god historie, noe allà LOTR, bare LOTR er bedre.
Enig med rune420. Alle ser ut til å tro at nettopp de har forstått alt om livet, universet og alt mulig annet.
Opprinnelig postet av SkiM
I min mening finnes ikke gud, gud er en historie som er bare funne opp. En god historie, noe allà LOTR, bare LOTR er bedre.
Vis hele sitatet...
Åjavisst. Alle vet at LOTR dasker Bibelen.
Gud er iallefall ikke både god og allmektig. Hvis han er god er han ikke allmektig (se på verden!) og hvis han er allmektig, at han står bak alt som skjer til enhver tid, er han ikke god.
Opprinnelig postet av LocHolmez
Åjavisst. Alle vet at LOTR dasker Bibelen.
Vis hele sitatet...
Ikke så rart, J.R.R. Tolkien var kristen, han leste sikkert bibelen eller deler av den. Med sine litterære kunnskaper er det ikke rart han lagde noe bedre, bibelen var jo gammel selv da, det mindste han kunne gjøre var å overgå bibelen.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Er det noen som vet om noen bøker, url'er angående dette temaet? Og ting som "Vitenskap vs Religion" og sånne ting?
Opprinnelig postet av jdG
Er det noen som vet om noen bøker, url'er angående dette temaet? Og ting som "Vitenskap vs Religion" og sånne ting?
Vis hele sitatet...
En god side:

Creation Science Evangelism
Opprinnelig postet av Golder

For og forklare dette må jeg gå helt til fri vilje:
At jdG lagde denne tråden var bestemt for lenge siden, det samme var det at jeg skulle lage denne posten.
Har dere lagt merke til at planeter og ting går i baner, og at astronomer kan fortelle når en komet passerer oss igjen? Det er bestemt fra universet ble skapt at kometer skal passere jorden.
Det er også bestemt at jeg skal skrive denne posten.

Alt dette er det en kraft som har bestemt. Det ble bestemt i startem av alt. Dette gjør at jeg ikke tror vi har fri vilje.
Og denne kraften kaller vi i kristendommen "Gud", mens i andre religioner kaller de kraften for noe annet.
Vis hele sitatet...
En frihet som inndras hver gang den er i ferd i å misbrukes, er ikke en frihet i det hele tatt..

Hvis jeg gir en venn 50 kroner, kan jeg, eller bør jeg overvåke hvordan han bruker dem? Hvis jeg blandet meg inn hver gang han evt. skulle bruke pengene uklokt, eller ba ham bruke dem på det jeg ville at han skulle. Er det da vedkommendes penger i det hele tatt? Har jeg egentlig gitt han noe i det hele tatt? Det er vel mer mine penger som jeg bruker indirekte gjennom min venn.

Hvis Gud gir oss frihet, må den i stor grad være ugjenkallelig. Innenfor visse grenser må Gud ha en holdning av "fingrene fra fatet" i forhold til det. Gud skaper frie mennesker som gjør hva de vil, ikke "programert" til å alltid ende opp med å gjøre det som behager ham.
litt offtopic:
i kristendommen skal det være en vekt som du skal måles på.
om hva godt du har gjort. eller hvor mye slemt du har gjort.?
er dette riktig?
Opprinnelig postet av ZeroZ
litt offtopic:
i kristendommen skal det være en vekt som du skal måles på.
om hva godt du har gjort. eller hvor mye slemt du har gjort.?
er dette riktig?
Vis hele sitatet...
I kristendommen handler det kun om Jesus. Ens tro på Jesus vil avgjøre hvor du "ender opp"..

Våre synder ble forsonet når Jesus døde for oss.
Opprinnelig postet av jdG
Er det noen som vet om noen bøker, url'er angående dette temaet? Og ting som "Vitenskap vs Religion" og sånne ting?
Vis hele sitatet...
Den britiske matematikeren, ateisten og filosofen Bertrand Russell, skrev i 1957 boken "Why I am not a christian". Foruten å ta for seg en rekke spørsmål rundt temaene liv/død/religion, inneholder boken en gjengivelse av den ikke-innøvde radio-debatten mellom Dr. Russell og presten og filosofen F.C. Copleston SJ. Debatten omhandler guds eksistens og ble sendt på BBC i 1948.

Forfatteren appellerer til fornuft istedet for frykt (for død), håp (om belønning) og ansvarsfraskrivelse, som brorparten av religiøse gjør. Trosspørsmål er viktige spørsmål - som man bør vurdere uavhengig av predikanter med tvilsomme intensjoner. Jeg vil av den grunn anbefale denne boken fremfor enhver suspekt nettside.
Svaret på livet, universet og alt mulig er 42. jeg trodde alle snart hadde fått med seg det!

(Douglas Addams anyone!?)
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Damnyou
Svaret på livet, universet og alt mulig er 42. jeg trodde alle snart hadde fått med seg det!

(Douglas Addams anyone!?)
Vis hele sitatet...
42. ?
jDG.. oppi alt det der han skapte. gav han ikke også fri vilje da?
Sist endret av Bruun; 9. februar 2004 kl. 19:51.
Douglas Adams ruler.
"6 times 7?"
"We`re gonna be lynched now, right?"

Anywhom: Religion er noe mennesket fannt opp dfor å slippe å tenke på hva som skulle skje etter døden. Det har kanskje blitt sagt tidligere men jeg har ikke lest hele topicen.
jdG
jdG's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Bruun
jDG.. oppi alt det der han skapte. gav han ikke også fri vilje da?
Vis hele sitatet...
Vel, ikke vet jeg.. men jeg regner med det.. Og da er det ganske idiotisk at hvis vi velger selv og ikke tro på han så kommer vi til helvete.. er ikke mye fri vilje i det..?
Med fare for å havne litt offtopic: Douglas Addams har skrevet "The hitchhikers guide to the galaxy". elementær bok for alle, spes. "oss"
en ekstremt morsom og velskrevet forklaring på livet universet og alt mulig! Hvis vi først snakker om gud'er noe jeg ikke tar så seriøst. (Derimot er de store religionene noe som må tas veldig seriøst!) Så mener jeg svaret like godt kan ligge i den boka som i noen annen.

Få litt backup fra andre "frelste" her nå!
men husk å ikke kjøre thread'en helt off topic. Da kommer nok en av forum gud'ene og stenger.
Mitt navn er Martin, men dere kan kalle meg Zaphod, Agrajag, Slartibartfast eller The Ravenous Bugblatterbeast of Traal.
Bah. Lest HHGTTG og noen andre Adams bøker.

Guder er noe som absolutt ikke kan bevises.
Opprinnelig postet av Trollet
Guder er noe som absolutt ikke kan bevises.
Vis hele sitatet...
... Må være veldig gjennomtenkt det der :P
Er ikke så mange ting innen dette emnet (eksistensielle spørsmål) som kan "besvises".. Vitenskapen har også huller..
Jeg tror heller på "The Big Bang" enn "Adam Og Eva" for å si det sånn.
Det meste non-materiale kan ikke bevises
Opprinnelig postet av Magnus
Jeg tror heller på "The Big Bang" enn "Adam Og Eva" for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tror ikke at du vet så mye om Big bang heller.. Så du trenger ikke være så usaklig..
Hvor var jeg usaklig?
Jeg har lest min del om The big bang og i min forstand vil jeg si det høres mer realistisk ut enn at gud sa "la det bli liv".
Heh, jeg kan ikke fatte og begripe va som var usaklig der men der kan være din sak.

Vist det faktisk er folk som er villig til å gi opp all fornuft og tro på at en "gud" va nå enn det skulle være "lagde" jorda og universet så værsegod. Jeg sier bare at mitt personlige vett tror bare ikke på noe slikt.
Det er bare dette at du ikke har lest så utrolig mye om kristendommens gud at du kan uttale deg om hva som er mest "sansynlig" i følge ens personlige vett.. Men ja, det er veldig mange som tar evolusjon som god fisk, og tror at system blir til av rot. Et 15binds leksikon blir ikke til ved en eksplosjon i en printer.
Nå er det du som er usaklig. har lest min del innenfor kristendom. ikke for ingenting at jeg gikk ut med 6 i religion.
Kristendommen var bare som en god historie for meg.
Akkurat som om man skulle bynne å tro at ringenes herre var basert på virkeligheten.
Man skal ikke tro på alt man leser vettu
Opprinnelig postet av Perkele
... Må være veldig gjennomtenkt det der :P
Er ikke så mange ting innen dette emnet (eksistensielle spørsmål) som kan "besvises".. Vitenskapen har også huller..
Vis hele sitatet...
Så hvorfor tro på noe i det hele tatt?
Kristendommen er ingen historie.. Du kan få 6 i krl ved å skrape på toppen.. Gt er for det meste historier ja.. Men kristendommen handler i grunn om NT.. Man kan tro det man leser jo. Bibelen er på lik linje like god som historisk dokument som alle andre skrifter på den tiden...
Opprinnelig postet av Magnus
Jeg tror heller på "The Big Bang" enn "Adam Og Eva" for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
det der var akkuat som om jeg skulle sagt at "jeg tror heller på at datamaskinen min ble dannet ved et stort smell, enn at det var noen som planla og bygde den"

jah..så du vil heller tro at alt vi ser i dag oppstod i fra ingenting , enn at det faktisk stod en skaper bak det hele..?

etter min fornuft så er det mye mer sannsynlig med en skaper.
Gud har skapt oss med en hensikt, og det er å ha fellesskap med han. Men vi bæsja på leggen i edens hage, og gikk imot Gud...noe som gjorde at vi ikke kan være sammen med Gud. Fordi Gud er perfekt, så kan han ikke ha kontakt med noen som ikke er perfekte...
Derfor sendte han sønnen sin, Jesus hit ned på jorda for å ta straffen for oss, og gjenopprette kontakten da han døde på korset. så det gjelder bare for oss om vi vil ta imot tilgivelsen eller ikke...
heh. jeg er kristen. jeg orket ikke å lese alt dere skrev. men en ting er sikkert.
jeg har hatt cøliaki fra jeg har vært liten. (hva er cøliaki ? -> http://www.ncf.no/?dokId=12 les) spesielt den delen hvor det står :

KAN CØLIAKI HELBREDES?
Intoleransen overfor gluten er livsvarig, og i den forstand kan en cøliaker ikke bli frisk. Fullstendig symptomfrihet oppnås imidlertid så godt som alltid når gluten fjernes fra kosten. Dette vedvarer så lenge dette spesielle kostholdet opprettholdes. Dersom det startes med glutenfri kost i høy alder, kan virkningen inntre langsommere og være mindre fullstendig.

i mitt siste år på barneskolen var jeg på et møte i min lokale pinsekirke. møtet var rettet mot ungdom og det var en konsert der. det skjedde noen ting som der ble kalt "helbredelser" jeg ble som en vanlig ung gutt redd men alikevel nysgjerrig. jeg ble bedt for av en mann som heter Odd Arve Røed, jeg begynnte først å gråte. jeg var glad på innsiden, men alikevell så gråt jeg. etter en god stund begynte jeg å le. høyt. folk så på meg og jeg klarte ikke å unngå å le. broren min kom bort til meg og denne Odd sto å ba for meg. dette var ganske nytt for meg, men det var alikevel helt utrolig. da skjedde det, det føltes ut som jeg spydde, men ingen ting kom ut. dette gjentok seg selv 3 ganger. etter den tredje gangen var jeg bombesikker. jeg var helbredet! dagen etter spiste jeg en smultring med mel/hvete -> gluten. og ingenting skjedde.

9.mnd gammel og veldig syk, fikk jeg (eller foreldrene mine) vite at jeg hadde cøliaki. jeg var veldig syk. Jeg la om dietten til glutenfritt brød, glutenfrie kaker, glutenfritt hos mc donalds, glutenfritt hos peppes. slik levde jeg til siste året på barneskolen.

legen min har bevis på at jeg har hatt cøliaki. kan helt sikkert scanne den om noen vil se denne.

mange som har hørt denne historien fornekter den til de har bevis og så sier de at det er naturens gang.
Naturens gang eller ikke, jeg ble helbreda, jeg spiser nå så mye gluten jeg vil og jeg har det jeg liker å kalle et personlig liv med jesus der jeg har opplevd en masse. jeg regner med at jeg får mye negative svar på denne posten. men det skjønner jeg. jeg hadde ikke trodd det selv om det var jeg som satt i din data stol. men, jeg for min del bruker ikke jesus som noe unnskjyldning på hverdagsproblemene mine.

amen

Because of Jesus, i've got faith in tomorrow!
Det du sier er at datamaskinen ble oppfunnet ved at en mann sa "la det bli transistorer" og da var det igang. og så kom compaq og bæsja på leggen.

Vist du hadde vist va Big Bang handlet om hadde kanskje forstått logikken ved det jeg prøvde å fortelle.
JA, Jeg tror heller på at det hele startet ved en implosjon og det ble sprett ut organismer og lignende ut i universet.
Hvordan kan du forklare at det er funnet levende organismer på mars? at gud bomma litt med tryllestaven og tilfeldigvis traff mars?
hvorfor skal ikke gud ha skapt liv på mars ??
hvorfor ikke skape liv på mars som "han" "skapte" på jorden?
gud skapte jorden og menneskene i sitt bilde.. hvorfor skulle han ikke ha skapt liv på mars.. når folk mener liv på mars, mener ikke forskere små grønne menn. da er det snakk om noen organismer her ^^
ja, organismer er vell liv det også sant?
Denne diskusjonen går ingen vei om du spør meg.
Ingen kan få meg til å tro at gud skapte verden.
Jeg tror på mitt med mindre gud kommer ned og stiller seg på trappa mi.
Jeg trenger bevis. jeg kan ikke tro på noe bare fordi andre sier så.
Jeg er kanskje skeptisk men der er slik jeg er ivertfall
skjønner helt hva du mener men det som skulle til for at jeg ble overbevist var bare å teste det ut. jeg hadde nok reagert prikk likt deg det som er så dumt med oss mennesker. jeg er jo overbevist for jeg har opplevd mye, om jeg forteller det til noen sier de at jeg er hjernevasket.. kjipt det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Bare for å presisere, gud er ikke en han. Gud er en hun. Egentlig er gud et det, men siden han/hun/det sikkert er veldig moderne av seg så liker jeg å si at gud er en hun.

Så det så.
hehe.. kan vær det eneste jeg har lagt merke til er at gud utgir seg som far.. regner med at far er mann
Gud er bare oppdiktet. Det var kansje bare noen som køddet seg så begynte folk å tro på det. alle de tingene som står i bibelen er bare innbilning fra folk. (dere vet jo hvor mange rare folk det er der ute?)

Hvorfor kommer ikke gud å viser seg for oss mennesker?
Sist endret av tigerkatt; 9. februar 2004 kl. 20:13.
ja, sant det. Alle har sin tro.
For alt vi vet kunne det jo vært svært oppfinnsomme menn som skrev bibelen, og for alt jeg vet kan det jo være sant. Men jeg vet jo ikke og det gjør ingen andre heller.
så skjønner ditt synspunkt også
kult at du i det minste klarer å tenke på den måten. du av noen sjeldne.
Opprinnelig postet av tigerkatt
Gud er bare oppdiktet. Det var kansje bare noen som køddet seg så begynte folk å tro på det. alle de tingene som står i bibelen er bare innbilning fra folk. (dere vet jo hvor mange rare folk det er der ute?)
Vis hele sitatet...
jeg er vel en av de rare! :P eneste som er er at jeg har opplevd noe. å da gidder jeg ikke å nekte å tro det. det forandret jo hele livet mitt. men men :P
hva var det du opplevde da?
les noen poster litt over.. eller ctrl + f søk på cøliaki
Jeg liker å tro at det finnes en Gud. Men jeg er ikke sånn overdrevent kristen, jeg liker bare å tro at han eksisterer, det betyr ikke at jeg tror på alt som det står i bibelen.

Jeg tror Gud er et vesen. Som ikke kan ta fysisk form. Gud er.
ja hva opplevde du? jeg har snakket med en del som tror på gud de sier at det tror på gud for at det har opplevd noe men de kan ikke si hva det er.
Opprinnelig postet av tigerkatt
Hvorfor kommer ikke gud å viser seg for oss mennesker?
Vis hele sitatet...
Gud har skapt mennesket med en fri vilje. har du lyst til å oppleve noe med gud er det bare å ta kontakt med ham. så enkelt er det. står det i bibelen. jeg kjenner en som sa i dusjen: jesus, om du virkelig finnes så bevis det for meg her og nå. han holdtpå å drukne i dusjen. ikke negativt asså..

og tigerkatt.. posten min om cøliaki litt lenger oppe. der står en liten del av hva jeg har opplevd med gud ! =)
Bruun: jeg har også cøliaki, og jeg har en viss terskel før jeg må på ramma og drite. mange jeg kjenner har oppdaget cøliakien ved ren rutinesjekk i fjortenårsalderen, med andre ord, de har aldri hatt symptomer. kanskje du er enda en sånn en? symptomene kan ha gått over mer eller mindre i løpet av årene.
det kan ikke være til feldig sannt?
Gi meg noe flere eks. da.