Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4491
Hei. Bare lurer på om noen her kan komme med en kjapp måte å tine Kylling filet' på? Haster i grunn litt
Putt i pose og legg i varmeste vannet du har i krana di. Mikrobølgeovn?
King of Destructions
lilpsych's Avatar
microbølgeovn?

edit: han over var kjappere.. Men ja Microbølgeovn, enten på tine funksjonen hvis den har det på 5 min ellerno..eller kanskje 50 sek på 750MWH .
Sist endret av lilpsych; 11. august 2013 kl. 04:06.
Legg de i kjøleskapet.
Varmt vann vil tine saktere enn kaldt vann.
Micro har jeg ikke tilgang på , så da får jeg prøve pose, både med varmt vann og kaldt vann.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Legg de i kjøleskapet.
Varmt vann vil tine saktere enn kaldt vann.
Vis hele sitatet...
Sikker? Leste nettopp litt om mpemba effect, dette du tenker på?
fortere du tiner å mere dritt smaker khøttet
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Legg de i kjøleskapet.
Varmt vann vil tine saktere enn kaldt vann.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du blander inn litt andre effekter her, slik som at varmt vann fryser fortere enn kaldt vann. Men, det er ikke dermed sagt at det er bedre å tine kjøttet i varmt vann. Når temperaturen stiger et lite stykke over 30 grader så vil kjøttet nærmest bli kokt og relativt kjapt bli seigt og smake dårlig. Normalt pleier jeg å bare la kjøttet ligge på kjøkkenbenken over natten.
Av ren nysjerrighet, hvorfor lurer du på dette?
Sist endret av Kriis; 11. august 2013 kl. 07:11.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Legg de i kjøleskapet.
Varmt vann vil tine saktere enn kaldt vann.
Vis hele sitatet...
Dette gir ingen mening ut fra et termodynamisk ståsted Det er temperaturgradienten som avgjør hvor mye varme som overføres. En god analogi er spenning og strøm, hvor temperaturforskjellen er spenning og varme er strøm. Formlene for å regne på de to er så å si de samme.

Ut fra erfaring kan jeg også si at dette ikke er sant.

Dog vil jeg advare mot å tine kjøtt i vann som er varmere enn ~35 grader siden en del varmeprosesser starter i kjøttet rundt den temperaturen. For all del, sous vide er basert på denne tankegangen men da må du gå "all the way" og passe på at det er vakumpakket, og dessuten er det bare negativt om man ikke gir det nok tid da f.eks kjøttsaften vil "lekke".
Det beste hvis du skal tine kjøtt raskt er å legge det i saltlake.

Det beste er såklart å ikke tine kjøtt raskt og tine det over tid, så nære 0 grader som mulig.
Det er hygienisk mest riktig å tine ting i plastpose og -kaldt- vann. Hvis du legger det i varmt vann, så vil du egentlig begynne å koke maten på utsiden mens det er kaldt inni, og det blir bakterievekst.

I egen erfaring bruker jeg en ny plastpose utenpå det jeg skal tine, for å være sikker på at det ikke kommer vann til det som skal tines - noe som visstnok også er uhygienisk, skaper bakterievekst. Alt av vann på kjøkkenet skaper visst bakterievekst. Fordel å tørke ting fort.

Men det skal sies at da jeg var mindre så tinte vi søren meg noen ganger kjøtt i varmt vann i vasken, i plastpose riktignok, men den ble det nesten alltid hull og masse vann rundt... hehe. Noen ganger var kjøttet lyst og nesten kokt før vi lagde maten ^^ Men vi ble aldri syke og maten ble alltid god .. så man kan jo tenke seg om litt.

Har ikke de vanene nå lenger!

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det beste hvis du skal tine kjøtt raskt er å legge det i saltlake.

Det beste er såklart å ikke tine kjøtt raskt og tine det over tid, så nære 0 grader som mulig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i saltlake? Har hørt at ved å la kjøtt ligge i saltlake så vil det ta til seg mer vann og bli mer saftig. Har det noen sammenheng her eller er det kun for å tine raskere?

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Legg de i kjøleskapet.
Varmt vann vil tine saktere enn kaldt vann.
Vis hele sitatet...
Det er det mest riktige å tine ting i kjøleskapet, men det tar jo minst to døgn. Selvsagt avhengig av tykkelsen på ting ...
Sist endret av Taurean; 11. august 2013 kl. 12:37.
Sitat av Kriis Vis innlegg
Av ren nysjerrighet, hvorfor lurer du på dette?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål, skjønner at du blir nysgjerrig på dette som er så vanskelig å skjønne hvorfor noen spør om. Vil anta det er fordi han hadde en fryst kyllingfilet som han hadde lyst å spise med en gang. Men det blir jo selvsagt bare VILL gjetting fra min side.
Sitat av Taurean Vis innlegg


Hvorfor i saltlake? Har hørt at ved å la kjøtt ligge i saltlake så vil det ta til seg mer vann og bli mer saftig. Har det noen sammenheng her eller er det kun for å tine raskere?
Vis hele sitatet...
To grunner - en er at saltlaken vil gå i kjøttet - og hindrer avrenning av kjøttvæske. Den andre er at salt vann har lavere frysepunkt enn ferskt vann. Det bedrer overføringen av varme bittelitt.

Sammenligna med kaldt vann og plastpose blir det nok raskere, og en får de gode effektene av saltlaken. Hvis det ikke passer å salte kjøttet er kaldt vann og plast ikke et dårlig alternativ.
Legg i pose i lunka vann (ikke varmt, da blir den kokt!). Når den har tint nok til at du klarer å skjære den opp i mindre biter gjør du det.

Det tiner også fortere om den legges på rist fremfor på en tallerken da den får kontakt med luft på alle kanter.
Sist endret av Susa; 11. august 2013 kl. 13:01.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det beste hvis du skal tine kjøtt raskt er å legge det i saltlake.

Det beste er såklart å ikke tine kjøtt raskt og tine det over tid, så nære 0 grader som mulig.
Vis hele sitatet...
Joda, et kjøleskap for tiningen er det beste hvis man har tid Saltlake er dog ikke å anbefale om man ikke liker veldig salt mat.

Et lite protip:

Hvis du skal lage en perfekt biff, sørg for at kjøttet er "forvarmet" til 20-30 grader. Det er enorm forskjell på å steke kjøttet fra 27 til 57 og fra 4 til 57 grader.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/Series_RC_capacitor_voltage.svg/720px-Series_RC_capacitor_voltage.svg.png

Dette er en enkel RC-krets (elektronikk), men temperatur oppfører seg på akkurat samme måte, der "R" er varmeledningsevnen til kjøttet og "C" er spesifikk varmekapasitet. Jo mindre temperaturgradient, jo lenger tid tar det å nå "equilibrium".

Du kan direkte overføre dette til en biff på en stekeplate Eventuelt et lammelår i stekeovn om du vil...

Edit: For å forklare grafen over; du legger "et egg" fra kjøleskapet i kokende vann. Etter 1 "tidsenhet" er temperaturen 63.7 grader. Etter 4t er den 95 grader. Jo mindre temperaturforskjell, jo lengre tid tar det.

Y-aksen er temperaturforskjell, og X er tid

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
To grunner - en er at saltlaken vil gå i kjøttet - og hindrer avrenning av kjøttvæske. Den andre er at salt vann har lavere frysepunkt enn ferskt vann. Det bedrer overføringen av varme bittelitt.

Sammenligna med kaldt vann og plastpose blir det nok raskere, og en får de gode effektene av saltlaken. Hvis det ikke passer å salte kjøttet er kaldt vann og plast ikke et dårlig alternativ.
Vis hele sitatet...
At salt har lavere frysepunkt betyr ikke noe da man uansett må gjennomgå faseendring fra "is" til "vann". Det som derimot er den viktigste årsaken er at saltvann er en ionisk løsning med Na+ og Cl- -ioner og vil treng gjennom osmotiske mebraner via osmotisk trykk. Du vil da "dytte" varmt saltvann inn i kjøttet, som igjen presser ut ferskvannet for at den totale saltbalansen skal nå likevekt...

I praksis ender du opp med saltlaken inni kjøttet om du lar det ligge lenge nok

(samme konsentrasjon av salt i kjøttet og væsken det ligger i) Salt tiltrekker seg forøvrig vann så du vil også få "saftigere" kjøtt, men det er altså bare ekstra saltvann...
"Hei. Bare lurer på om noen her kan komme med en kjapp måte å tine Kylling filet' på?"

Hvis du ikke har mikrobølgeovn, så sleng dem i panna/gryta og la det stå til.
Smaken blir ikke optimal, men du får stillet sulten.
Krydder skjuler mye.

Prøv å se om du har en bedre plan neste gang.
Jeg mener fortsatt at varmt vann (30 grader) er det beste

Hvis du har mulighet til å dele kjøttet underveis vil dette øke overflatearealet enormt og gjøre det hele til en kjapp prosess.

Hvis du skulle være maks uheldig og ha bakterier på kjøttet vil 30 grader sette fart på spredningen, men du kan skylle kjøttet godt i kaldt vann etterpå for å fjerne de fleste. De resterende vil dø om kjøttet bikker ~60 grader.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Hei. Bare lurer på om noen her kan komme med en kjapp måte å tine Kylling filet' på? Haster i grunn litt
Vis hele sitatet...
har dere ikke fått opplæring i dette på kjell fresh eller?

Eller lærer dere bare å legge smash i bolla?