Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4713
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Relatert: xkcd: Wright Brothers

Fra Eksperiment: Omvendt argumentasjon og standpunkt:
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Okay folkens. Jeg tenkte vi skulle gjennomføre et lite eksperiment sammen. Jeg mistenker at responsen fra motparten kanskje vil være litt laber, men jeg gir det allikevel et forsøk. La oss se på det som et uhøytidelig eksperiment. Det hadde vært skikkelig kult å få det til, men i verste fall så dør jo bare tråden ut.

Eksperimentet har to formål. Det primære formålet er å bidra til litt økt bevissthet rundt retoriske virkemidler i egen og andres argumentasjon. Sekundærformålet er å øke viljen og evnen til å se bakgrunnen for motpartens standpunkt i den spesifikke saken vi debatterer. Med litt flaks vil dette kanskje også kunne smitte over på andre debatter i fremtiden.


Spillereglene er slik:

1. Du skal innta det motsatte standpunktet av det du vanligvis ville stått for, og argumentere så godt du kan utifra det. Har du ikke et klart standpunkt i saken, så bare velg det du er mest skeptisk til. Ikke fall for fristelsen til å argumentere fra ditt egentlige standpunkt. Da forsvinner hele poenget.

2. En god debattant vet å innrømme når vedkommende har latt seg overbevise av motparten. I denne debatten derimot, er ikke dette så viktig, siden du strengt tatt allerede er overbevist. Stå derfor på ditt til alle tenkelige argumenter er oppbrukt.

3. Alle retoriske virkemidler er tillatt. Bruk gjerne retorikk du anser som ugyldig hvis du vil, altså argumenter av den typen som du vanligvis pleier å tilbakevise gjennom logikk. Prøv å masker eventuelle fallgruver så godt du kan. Motparten har også som regel noen gode og gyldige argumenter. Prøv å finn frem til disse og bruk dem.

4. Unngå unyttige oneliners og annet tull som ikke bidrar til eksperimentet og diskusjonen.

5. Er det noe du lurer på om spillereglene, så ikke bruk tråden til å spørre om det. Send meg heller en PM.
Vis hele sitatet...
Eksperimentet synes jeg var kjempeflott, og jeg har lenge pønsket på hva jeg ville ta som tema ved et forsøk nummer to. Det er litt vanskelig på nFF, da det ofte er tydelig overvekt av folk på én side av en sak. Takk til Sinken, som foreslo dette.

Prostitusjon er det mange aspekter ved, og kanskje ikke en like klar ja/nei-sak som dødsstraff, men jeg tror det likevel vil være et artig eksperiment.

Nei til kjøp og salg av sex!

Sex er noe veldig personlig, og å selge det er bare falskt. La oss ta en mildere form for intimitet: Klemmen. Er klemmen så god når du vet du får den fordi den som gir den ble betalt? Nei. Og slik er det med sex også.

Men det er ikke bare de som selger sex som er falske, kundene er det også. Skitne gamle grisemenn, som ikke får seg noe på andre måter. Skjønner de ikke at det er en grunn til at ingen vil ligge med dem? Har ikke evolusjonen noe som helst å si lengre? De burde heller kastreres. Å kjøpe sex er tilståelsen «jeg er ikke verdt å forplantes».

Hører støtt og stadig at horer har det så forferdelig, men jeg har lest om horer som har det skikkelig fint jeg. Har du sett hvor mye de tar betalt?! Timelønn på 2000 kroner og mer jo! Er konsulentlønn og mer til. Uten utdanning!

Og om man tenker litt skjønner man jo at det er en ganske chill jobb. Arbeidsbeskrivelse: Ha sex. Hvem kunne vel ikke tenkt seg dét?!

«Åh, men de er i vanskelige livssituasjoner, og lever i stor fare, og mange regjeringer bryr seg ikke om dem!» Skjønner dem godt jeg. Hva så om horene blir voldtatt (er jo heller tyveri da ), mishandlet eller drept? De driter jo i all moral, og sier dermed fra seg menneskeverdet.

Det at horer kan bli normale igjen tror jeg ikke noe på. Én gang hore, alltid hore.

Og hva med oss andre? Har hørt om flere som har blitt belemret av dem på Karl Johan og slikt. Kan faktisk være veldig ubehagelig. Hvorfor skal luddere tjene penger på praksisen sin, imens ærlige borgere får psykiske vansker?

Avslutningsvis: Det er mange som kjøper sex for å kunne leve ut sine syke, unaturlige fantasier, om sære ting som ballonger og slikt. Dette bidrar til spredningen av slike ville fantasier, som underminerer det ellers sunne samfunnet vårt.

Setter strek der for å la andre komme til orde. Så folk kan se at jeg på langt nær er den eneste som mener dette. Demokrati folkens!
Men alle vet jo at kvinner er horer alle som en uansett, det er bare ikke alle som innrømmer, eller i det hele tatt er klar over det selv.
Selv om vi liksom skal ha likestilling her i landet, vet jo alle at kvinner aldri kommer til å ta igjen menn når det gjelder lønnsnivå.
Og dermed kan man si at kvinner som tjener mindre enn mannen de er i et parforhold med, om de har felles økonomi, i praksis prostituerer seg?
Jeg tror alle kvinner spiller på dette, og i hemmelighet foretrekker å være den svake parten i et forhold for dermed å slippe å jobbe like hardt som mannen, og heller kunne ligge seg til økonomisk spillerom.
wow. Er du sånn typisk kristen eller noe? Er som regel de som er veldig opptatte av hva andre driver med.
Jeg finner ikke noe negativt i denne modellen her:

kåt mann villig til å betale for sex + pen jente som er villig til å selge sex = Begge vinner.

Jeg sier ikke at jeg hadde kjøpt ei hore. Det hadde blitt litt for rart for meg. Men det er helt sikkert andre der ute som kunne gjort det, jeg dømmer de ikke for det.

Og hvorfor er du egentlig ikke verdt noe om du har tatt i mot penger for sex? Blir som å ta imot penger for å massere (minus orgasme tho). Du bruker kroppen din til å glede andre.
Det er nok ikke bare gamle grisemenn som kjøper sex. Det fins vel også de som har vanskeli for å komme i kontakt med damer på en ordentlig måte ellers, og som går rundt frustrert over aldri å få pule
Jeg synes at alle som ikke klarer å plukke opp en dame fra byen kan droppe å ha sex. Kjøpe en tjeneste fordi man har problemer med eget sexliv, nei da synes jeg folk kan gå over til høyrehånda, selv om dette ikke er godtatt oppførsel av oss i den norske kirke. Alle som vil kjøpe sexuelle tjenester burde legges inn på psykiatriske institusjoner for å få bukt med disse problemene. Man skal jo ikke ha seksuell omgang med mennesker uten at man er gift.

Kanskje man skal straffe denne slags oppførsel som diseltyveri, inndragning av utstyrt....
Sitat av Nissen1995 Vis innlegg
Jeg synes at alle som ikke klarer å plukke opp en dame fra byen kan droppe å ha sex. Kjøpe en tjeneste fordi man har problemer med eget sexliv, nei da synes jeg folk kan gå over til høyrehånda, selv om dette ikke er godtatt oppførsel av oss i den norske kirke. Alle som vil kjøpe sexuelle tjenester burde legges inn på psykiatriske institusjoner for å få bukt med disse problemene. Man skal jo ikke ha seksuell omgang med mennesker uten at man er gift.

Kanskje man skal straffe denne slags oppførsel som diseltyveri, inndragning av utstyrt....
Vis hele sitatet...
Så å plukke opp ei dame fra byen er greit, samtidig som man ikke skal seksuell omgang utenfor ekteskapet?
Sitat av ee221 Vis innlegg
Så å plukke opp ei dame fra byen er greit, samtidig som man ikke skal seksuell omgang utenfor ekteskapet?
Vis hele sitatet...
Nei, han sier ikke at man skal ha sex med denne personen, men et sted må jo man finne sine ene sanne kjærlighet. For min del så hadde jeg foretrukket at vi alle hadde blitt tvangsgiftet i ung alder. Det løser problemene til mange folk som ikke klarer seg så bra sosialt.
Sist endret av Sinken; 22. november 2012 kl. 09:12.
Sitat av Nissen1995 Vis innlegg
Jeg synes at alle som ikke klarer å plukke opp en dame fra byen kan droppe å ha sex. Kjøpe en tjeneste fordi man har problemer med eget sexliv, nei da synes jeg folk kan gå over til høyrehånda, selv om dette ikke er godtatt oppførsel av oss i den norske kirke. Alle som vil kjøpe sexuelle tjenester burde legges inn på psykiatriske institusjoner for å få bukt med disse problemene. Man skal jo ikke ha seksuell omgang med mennesker uten at man er gift.

Kanskje man skal straffe denne slags oppførsel som diseltyveri, inndragning av utstyrt....
Vis hele sitatet...
Satt litt på kanten blir dette som å si du har en ødelagt bil, god venn av deg er bilmekaniker og kan fikse dette svart,veldig billig. Hadde du heller levert inn bilen på verksted? Bare for å skille mellom "rett" og "galt"? Jeg mener prostituering er bra i noen tilfeller, der det blir valgt av fri vilje. Regner også med at prostitusjon er med på og dra ned antall voldtektsofre. Og jeg mener da ikke at alle som kjøper horer er voldtektsmenn.

Og om du bare er ute etter sex er vel horer et greit valg? Da du slipper og såre noen.

Ignorer innlegget mitt da jeg falt for fristelsen og kommentere utifra eget standpunkt...
Sist endret av Hydroide; 22. november 2012 kl. 10:27.
Den ene sanne kjærligheten,, det er Gud det!
Jeg som resten av samfunnet tenker og synes det er moralskt forkastelig å i det hele tatt
tenke på så utrolig skittne ting som horer, sex, individualisme, o.l.
Slike ting undergraver mannens makt og posisjon her i samfunnet så til de grader
at ingen får med seg at horene får både i pose å sekk; penger OG pikk!
Det finnes nok av eksempler der ute på hva disse kvinnene får menn til og gjøre,
og hvilken konsekvenser det har fått for verden.

Det burde vært mye harderer straffer rundt prostitusjon/konspirering.

Bare se her: Bill Clinton,
Sist endret av Eyeamare; 22. november 2012 kl. 10:53.
Ikke alle sexarbeidere har en skummel pimp og er narkoman. Eskorter/prostituerte gjør ikke noe galt, og de ikke har noe i mot arbeidet sitt (hva er galt med sex?) og det er gode penger i det. Hva folk vil bruke penger på og gjøre på fritiden er ingen andre sin business.

Og, folk som kjøper sex er ikke bare feite/gamle/stygge menn... og det finns også kvinner som kjøper sex.
Sitat av stuntaa Vis innlegg
Ikke alle sexarbeidere har en skummel pimp og er narkoman. Eskorter/prostituerte gjør ikke noe galt, og de ikke har noe i mot arbeidet sitt (hva er galt med sex?) og det er gode penger i det. Hva folk vil bruke penger på og gjøre på fritiden er ingen andre sin business.

Og, folk som kjøper sex er ikke bare feite/gamle/stygge menn... og det finns også kvinner som kjøper sex.
Vis hele sitatet...
Tuller du eller?? Horene som ikke er narkoman, og eller heller ikke har pimp
er jo de værste og farligste av dem, de er jo oppegående og målbevisste, med skjulte agendaer.
De har ikke noe imot arbeidet sitt fordi målet helliger alle midler;
koruptere, skandalere, konspirere for mannens fall.
Hadde blitt jævlig kjedelig å dratt på ferie uten horer. Neida, men fra spøk til revolver, det er jo ganske åpenbart enkelt å forholde seg til ei hore da, og derfor mange velger det istendenfor å drive med et forhold. I det lange løp koster det vel like mye.
Du betale for at ei jente skal gå ned på kne, bli ferdig, også stikker du. Uten å få sms, venneforespørsler ol. DET er jo halvparten av grunnen for å betale for sex i mine øyne i hvertfall
Kjøp av sex bygger opp under menneskehandel, og samfunnet har plikt til å beskytte de svakeste blant oss. Generelt så er det også slik at det er de færreste som velger prostitusjon som yrke. Ofte ligger det psykisk problemer og rusproblematikk bak, og på dette grunnlaget synes jeg ikke noe om at samfunnet legitimerer prostitusjon som er ordinært yrkevalg.

Jeg finner det også etisk betenkelig å legalisere kjøp av sex og kjøp av kvinnekroppen. Kjøp og salg av sex bør ikke legitimeres, og sidestilles med et hvilket som helst annet yrke, for det er det ikke!


Når det er sagt, så mener jeg selvsagt ikke at kjøp av sex bør forbys. Jeg er enig i at menneskehandel og tvungen prostitusjon er en stor uting, men det har jo ingenting å gjøre med den frisinnede norske jenta som velger prostitusjon som et særdeles lukrativt og kanskje til og med spennende yrke frivillig.

Jeg synes frie mennesker bør kunne få lov til å bestemme selv om de ønsker å utveksle sex for penger. Jeg synes det er en uting at en statsmakt gjør seg selv til en moralsk overdommer, og overstyrer frie mennekers valg med hensyn til eget liv.
Helt enig med Taurean på forumet her i at kjøp og salg av sex er fundamentalt og grunnleggende uetisk, umoralskt og forkastelig. Salg av sex må også bli forbudt ved lov. Her må vi ikke tillate mennesker å handle etter sin egen subjektive oppfatning av hva som føles greit for dem selv. Den overordnede og bestemte sannheten er jo at dette selvsagt er så galt som det kan få blitt, det gjelder for alle. At det er deres egen kropp og at det ikke går utover andre enn to samtykkende individer, har ingenting å si. Slike verdispørsmål må samfunnet bestemme over med loven i hånd, ellers vil alt spinne ut av kontroll. Jeg er redd for at min datter en dag sier at hun har lyst til å bli prostituert når hun blir stor, siden staten tillater det. Hvilket samfunn ville vi fått om kjøp og salg av sex skulle vært akseptert? Et pill råttent, gjennomsyret umoralskt drittsamfunn der alle vil havne i helvete, akkurat som Westboro Baptist Church sier det!
Sist endret av Don Veto; 22. november 2012 kl. 13:15.
Helt enig med TS.

1) Å selge seg selv er å bekrefte at du ikke syns du er verdt like mye som andre. Du setter en pris på deg selv. Ingen menneske har en prislapp.

2) Hvis man har barn; vil man at de skal tjene penger på den måten? Hvordan ville man reagert?

3) Menn som "ikke får seg noe" (hater det teite uttrykket) burde ha ryggrad nok til å klare seg på egen hånd. Dette ville gjort at de mange tusentalls jenter som selger seg selv måtte la være. Og det ville blitt flere lykkelige parforhold. Poenget her er at menn som kjøper sex mangler ryggrad. Klarer vi oss virkelig ikke uten disse kvinnfolka?? (Satt på spissen).

Dessuten - Jeg har en filosofi om at -alle- .. mann og kvinne.. kan finne seg noen om de bare prøver hardt nok lenge nok. Hvis man trener og blir sunn og sprek, går ut blant folk, ikke blir for full, er sosial og hyggelig, lar de negative tinga være, holder det ryddig hjemme.. så vil man til slutt bli lagt merke til av en eller annen. Utseendet kan alltids pyntes på, men personligheten har alt å si.

4) Hvem vil vel leve i en verden hvor vi kan kjøpe mennesker til bruk av intim kontakt? Vi er ikke ting, vi er levende vesener. Vi burde ikke være til salgs.

5) Prostitusjon er verdens eldste yrke sies det. Det er kanskje på tide å gjøre noe med det.

Jeg må også få sagt, jeg er ikke kristen. Liker ikke religion overhodet. Rock'n roll og sunn fornuft er min "religion"
Sist endret av Taurean; 22. november 2012 kl. 15:15.
Selge seg selv. Dere definerer dette helt feil. Alle som er i jobb selger seg selv.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Selge seg selv. Dere definerer dette helt feil. Alle som er i jobb selger seg selv.
Vis hele sitatet...
Det er to forskjellige ting å "kjøpe" noen til å måke gårdsplassen din for snø, eller noen til å pøke med. Å kjøpe det intime fra et annet menneske blir som at det andre mennesket selger sjela si. Penga vil bli brukt opp, men minnene vil alltid sitte der. Ikke så lett å legge bak seg, som hvis du har måkt en gårdsplass med snø. Det har noe med moral og selvrespekt å gjøre også.

Er veldig vanskelig å forklare ... men alle skjønner hva det dreier seg om.
Folk snakker om at man skal kunne bestemme over egen kropp, dette mener jeg blir rett og slett for dum. Som et medlem av et felleskap, er også kroppen din en del av dette felleskapet - og du står derfor ikke helt fritt til å bestemme over denne.

Prosititusjon er noe som fører til høyere sansynlighet for at du blir smittet av ulike kjønnssykdommer, noe osm igjen fører til at personen trenger behandling. - Denne behandlingen vil da skje på skattebetalerenes regning. Og jeg vil ikke betale for at andre skal selge seg selv.

Videre synes jeg også at å ha sex utenfor forhold rett og slett er forkastelig, og det gjør det ikke bedre at de får betalt for det. Bare se til bibelen :
Fly hor! Enhver synd som et menneske kan gjøre, er utenfor legemet; men den som driver hor, synder mot sitt eget legeme. Eller vet I ikke at eders legeme er et tempel for den Hellige Ånd, som bor i eder, og som I har fra Gud, og at I ikke hører eder selv til? for I er dyrt kjøpt. Ær da Gud i eders legeme! 1Kor 6:18-20
Vis hele sitatet...
Som et kristent land mener jeg det er viktig at vi veklegger kristne verdier når man skal vurdere moral.
Sist endret av etse; 22. november 2012 kl. 15:49.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er to forskjellige ting å "kjøpe" noen til å måke gårdsplassen din for snø, eller noen til å pøke med. Å kjøpe det intime fra et annet menneske blir som at det andre mennesket selger sjela si.
Vis hele sitatet...
Hva er en sjel, hvordan vet du at den finnes? Og hvis den finnes, hvorfor selger man ikke sjela si ved å gjøre andre "dritt"-jobber?
Hvordan er dette relevant?

Sitat av Taurean Vis innlegg
Penga vil bli brukt opp, men minnene vil alltid sitte der. Ikke så lett å legge bak seg, som hvis du har måkt en gårdsplass med snø.
Det har noe med moral og selvrespekt å gjøre også.
Vis hele sitatet...
Finnes mange andre jobber som folk kan få negative virkninger av. Snømåking er ikke den eneste jobben som finnes i verden.

Dessuten, om en person frivillig velger noe, og ikke skader andre (og ikke nødvendigvis seg selv heller), hvilken rett har du til å nekte dem det? Og hvilken rett har du til å påføre dem et onde (straff) for at de velger en jobb som kan ha negative virkninger? Vet du hvilke prinsipper en rettsstat som Norge skal legge til grunne for å vedta lover, spesielt der lovene vil få juridiske/rettslige konsekvenser? Foreslår at folk her leser seg opp litt på kriminologi.


Sitat av Taurean Vis innlegg
Er veldig vanskelig å forklare ... men alle skjønner hva det dreier seg om.
Vis hele sitatet...
Appeal to popularity.
Sist endret av Vargas; 22. november 2012 kl. 17:18.
G4nj1 har et viktig poeng, alle kvinner er horer og fortjener sjeldent bedre! Det er helt genialt med sexforbudet da det holder markedet lukket slik at det er lettere å utnytte jenter fra andre deler av verden. Det er godt med litt variasjon! De har det uansett ikke godt hvor de kommer fra og er vandt med å gjøre som de får beskjed om.

Om bakmenn tjener penger på dette spiller vel ingen rolle? Det er bakmenn som tjener penger i matvarebransjen også, kjøtt er kjøtt sier nå jeg.

Hva har skjedd etter at sexkjøpsloven kom? Jo, det kryr av nigerianske horer i alle større byer. Mange menn er redde for å kjøpe tjenestene deres av frykt for å bli tatt og bøtlagt. Dette har igjen ført til at horene driver aggressiv markedsføring mot fulle menn, og mange som nok aldri hadde sett seg selv for seg med ei hore våkner opp dagen derpå med vage minner om ubeskyttet samleie med ei mørk ei som skulle ha penger for det. Det må vel kalles å utvide horisonten?
Jeg synes ikke innleggene i tråden her er teite og uinteressante (siden det ikke skinner så igjennom hva dere egentlig mener) i det hele tatt.

Det gjelder heller ikke den andre tråden.

Beklager at jeg er kjip.
Sist endret av exocytose; 22. november 2012 kl. 18:40.
Ååååja.. Eh, det er fullstendig mulig at jeg ikke leste Jontas innlegg godt nok. Jeg fikk det for meg at det bare var han som skulle argumentere motsatt av sitt egentlige syn... Det var jo det ikke!

Ikke at jeg vil "ødelegge" eksperimentet, men ettersom jeg her har argumentert mot forbud, ser det jo ut som jeg i "virkeligheten" er for
forbud. Vil bare ikke at det skal se ut som om jeg er en "prohibitionist".
Selv om dere skal argumentere for det motsatte synet så betyr det ikke at dere skal sette opp flåsete stråmenn. Jeg kommer til å moderere påfølgende poster som om de var seriøse innlegg.
For å ta et litt mer seriøst innlegg til debatten.

Sex er for mange et veldig intimt tema, og noe som blir sett på som veldig personlig - og kulturen vår er at dette er noe som er forbeholdt mellom 2 parter som elsker hverandre, men også gjerne etter litt fuktige kvelder på byen. Vil vi virkelig å objektivisere sex, ved å la det bli en ting som man kjøper og/eller selger? Eller ønsker vi å prøve å holde det til noe personlig og spesielt. For her mener jeg at ved å åpne opp for sexkjøp, så er vi som samfunn med på å si at denne trenden er greit.

Samfunnet har og i dag allerede masse problemer med Nigerianske horer, spesielt i Oslo. Disse kommer gjerne via menneskehandel til Norge - og det er store bakmenn som står å tar i mot pengene for at de har sex med oss Normenn. Ved å tillate kjøpt og salg av sex vil vi gjøre det mye vanskeliggere å stoppe disse bakmennene - siden handelen i seg selv er lovelig. Ja, det er mulig å lovliggjøre kjøp og salg av sex, men fortsatt forby hallikvirksomhet, men det er ikke poenget. For selv om det er ulovlig å drive hallikvirksomhet er det vanskelig å nå bakmenenne, og både horene og horekundene kan "skule" seg bak at det er lovlig virksomhet.

På toppen av dette vil vi nok og risikere at det kan bli mer menneskehandel til Norge om man gjør kjøp av sex lovlig. Det blir jo mye lettere å "markedsføre" seg, samt man trenger ikke lenger gjøre det i skulte. For slik det er i dag er det ikke lov å kjøpe sex, så man må være forsiktig for å ikke bli tatt for dette - dette blir en ekstra terskel for mange, som gjør at de velger å la være. Om dette var lovlig, betyr det flere potensielle kunder, og da rissikerer man også at "hallikene" vil prøve å drive mer menneskesmugling for å prøve å få tjent ekstra penger.

Men hva med disse jentene som gjør det enten fordi de har lyst / tenner på at noen kjøper sex av del - eller bare rett og slett har lyst på litt ekstra penger. (Men ikke trenger de egentlig)? For disse vil ikke tingene jeg sa over lenger gjelde, men det er andre ting å ta hensyn til. Når du selger sex kan du rissikere og komme borti mange "kunder" som kanskje ikke er så hyggelige som du først trodde. Gjerne folk som ikke bryr seg så veldig mye om dine personlige grenser når det kommer til sex - og dermed ender man i en situasjon som kan minne om voldtekt.
- Viktig å bemerke at jeg ikke sier at alle kundene her er på denne måten, men jeg vil påstå at sansynligheten øker betraktelig om man arbeider som hore.

Man kan selvfølgelig argumentere for at det kanskje ville vært litt tryggere å selge sex om det var lovlig - men det blir kun spekulasjoner. Og jeg vil si at de negative sidene ved å gjøre det lovlig helt klart her er større en godene ved å gjøre det lovlig. Og dermed burde man si nei til kjøp og salg av sex.
Sitat av etse Vis innlegg
Sex er for mange et veldig intimt tema, og noe som blir sett på som veldig personlig - og kulturen vår er at dette er noe som er forbeholdt mellom 2 parter som elsker hverandre, men også gjerne etter litt fuktige kvelder på byen. Vil vi virkelig å objektivisere sex, ved å la det bli en ting som man kjøper og/eller selger? Eller ønsker vi å prøve å holde det til noe personlig og spesielt. For her mener jeg at ved å åpne opp for sexkjøp, så er vi som samfunn med på å si at denne trenden er greit.
Vis hele sitatet...
Sex kun mellom 2 parter som elsker hverandre eller fyllasex? Veldig intimt?
Hvem mener det? Dypt religiøse mennesker, noen få i bibelbeltet og du?
Vet om mange som mener kyssing er way mere intimt enn sex. Og det er da mange som har sex men en eller ei de kjenner når de ikke er i forhold slik at de bare kjører litt vennesex for å slippe å løse alt på egenhånd. Terskelen for å ha sex er ikke veldig stor for dagens unge mennesker. Var sikkert annerledes før men da snakker vi typ før krigen.


Sitat av etse Vis innlegg
Samfunnet har og i dag allerede masse problemer med Nigerianske horer, spesielt i Oslo. Disse kommer gjerne via menneskehandel til Norge - og det er store bakmenn som står å tar i mot pengene for at de har sex med oss Normenn. Ved å tillate kjøpt og salg av sex vil vi gjøre det mye vanskeliggere å stoppe disse bakmennene - siden handelen i seg selv er lovelig. Ja, det er mulig å lovliggjøre kjøp og salg av sex, men fortsatt forby hallikvirksomhet, men det er ikke poenget. For selv om det er ulovlig å drive hallikvirksomhet er det vanskelig å nå bakmenenne, og både horene og horekundene kan "skule" seg bak at det er lovlig virksomhet.
Vis hele sitatet...
Salg av sex og menneskehandel er to forskjellige ting. Det er fult mulig å tillate horehus men å nekte kyniske bakmenn. Av USA's 50 stater er vel prostitusjon ulovlig i 49. I den 50 staten er det bordeller. Ryddige forhold, legesjekk og der har ikke vært tilfeller av grov vold eller drap på horene, i motsetning til de 49 statene som kjører forbudslinjen.


Sitat av etse Vis innlegg
På toppen av dette vil vi nok og risikere at det kan bli mer menneskehandel til Norge om man gjør kjøp av sex lovlig. Det blir jo mye lettere å "markedsføre" seg, samt man trenger ikke lenger gjøre det i skulte. For slik det er i dag er det ikke lov å kjøpe sex, så man må være forsiktig for å ikke bli tatt for dette - dette blir en ekstra terskel for mange, som gjør at de velger å la være. Om dette var lovlig, betyr det flere potensielle kunder, og da rissikerer man også at "hallikene" vil prøve å drive mer menneskesmugling for å prøve å få tjent ekstra penger.
Vis hele sitatet...

Mer menneskehandel? Det tyter over av horer i hele norges land. Det er estlender og polakker, nigerianere og andre afrikanere så langt øye kan se. Vil si at jeg tror alle som ønsker å tjene penger på menneskehandel allerede er godt etablert i Norge. Denne typen for prostitusjon kan vi gjøre noe med. Og vi bør styrke innsatsen.

Men å si eller tro at legale bordeller automatisk fører til flere gateluddere det er i mine øyne en feil konklusjon, eller i det minste en konklusjon på sviktende eller mangelfullt grunnlag. Hvordan kan du si at legalisering vil gi økt menneskehandel? Om vi kjører bordeller så kan vi kreve arbeidstillatelse, skattekort, etc. Er ikke så lett å drive med trafficing i en slik setting.

Dessuten så vet vi nå at forbud ikke hjelper mot menneskehandel. Det er bare å gå en tur gjennom Oslos gater. Det er horer overalt. Og veldig mange horer fra fattige land. Med kyniske bakmenn. Menneskehandel har virkelig blomstret opp de siste årene, og kan for alt vi vet sammenfalle med forbudet mot kjøp av sex.


Sitat av etse Vis innlegg
Man kan selvfølgelig argumentere for at det kanskje ville vært litt tryggere å selge sex om det var lovlig - men det blir kun spekulasjoner. Og jeg vil si at de negative sidene ved å gjøre det lovlig helt klart her er større en godene ved å gjøre det lovlig. Og dermed burde man si nei til kjøp og salg av sex.
Vis hele sitatet...
Nei det blir ikke kun spekulasjoner. Tryggere rammer gjør at hverdagen til horene blir tryggere. Det er nok en langt høyere terskel for å skamslå en hore inne på et bordell enn på en avsides parkeringsplass uten vitner.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Selv om dere skal argumentere for det motsatte synet så betyr det ikke at dere skal sette opp flåsete stråmenn. Jeg kommer til å moderere påfølgende poster som om de var seriøse innlegg.
Vis hele sitatet...
Sitat av OP
3. Alle retoriske virkemidler er tillatt. Bruk gjerne retorikk du anser som ugyldig hvis du vil, altså argumenter av den typen som du vanligvis pleier å tilbakevise gjennom logikk. Prøv å masker eventuelle fallgruver så godt du kan. Motparten har også som regel noen gode og gyldige argumenter. Prøv å finn frem til disse og bruk dem.
Vis hele sitatet...
Eller ikke det godt nok, og det vil bli moderert så hardt allikevel?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Salg av sex og menneskehandel er to forskjellige ting. Det er fult mulig å tillate horehus men å nekte kyniske bakmenn. Av USA's 50 stater er vel prostitusjon ulovlig i 49. I den 50 staten er det bordeller. Ryddige forhold, legesjekk og der har ikke vært tilfeller av grov vold eller drap på horene, i motsetning til de 49 statene som kjører forbudslinjen.
Vis hele sitatet...
Jeg sa aldri noe annet enn at det var 2 ulike ting. Men jeg viser og til at de henger sammen. De som smugler mennesker til Norge gjør det for å tjene penger. Siden personene ikke har penger fra før av, blir dette da som en framtidig inntekt og personene vil derfor være "slaver" for bakmennene. Og her blir de satt til å enten selge sex eller tigge. Om vi legaliserer sex, så vil det kunne føre til større etterspørsel, fordi kundene ikke gjør noe galt og ikke trenger å være redde for å ble straffet. Denne etterspørselen kan da fange interessen av menneskesmuglere, og indirekte føre til at de skalerer opp.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Mer menneskehandel? Det tyter over av horer i hele norges land. Det er estlender og polakker, nigerianere og andre afrikanere så langt øye kan se. Vil si at jeg tror alle som ønsker å tjene penger på menneskehandel allerede er godt etablert i Norge. Denne typen for prostitusjon kan vi gjøre noe med. Og vi bør styrke innsatsen.
Vis hele sitatet...
Absolutt, og å legge til rette for at bakmennene lettere kan skaffe seg kunder og klientell - og dermed tjene mer penger på dette er ikke rette veien å gå.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Men å si eller tro at legale bordeller automatisk fører til flere gateluddere det er i mine øyne en feil konklusjon, eller i det minste en konklusjon på sviktende eller mangelfullt grunnlag. Hvordan kan du si at legalisering vil gi økt menneskehandel? Om vi kjører bordeller så kan vi kreve arbeidstillatelse, skattekort, etc. Er ikke så lett å drive med trafficing i en slik setting.
Vis hele sitatet...
Det er allerede lov å selge sex, så akkurat der blir ingenting forandret. Eneste endringen vil eventuelt være at det blir lov å kjøpe. Dette vil føre til at flere tørr å kjøpe sex -> større etterspørsel. Denne etterspørselen mener jeg her kan føre til at folk som jobber som "pimper" kanskje vil skalere opp.

Husk at disse bakmennene allerede gjør noe som er ulovelig, og de er ikke redd for å bryte loven. De som er redd for det er i hovedsak kundene. Og om de får en lavere terskel for å kunne kjøpe sex vil det være lettere for de å få seg kunder.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Dessuten så vet vi nå at forbud ikke hjelper mot menneskehandel. Det er bare å gå en tur gjennom Oslos gater. Det er horer overalt. Og veldig mange horer fra fattige land. Med kyniske bakmenn. Menneskehandel har virkelig blomstret opp de siste årene, og kan for alt vi vet sammenfalle med forbudet mot kjøp av sex.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil det ikke løse problemer alene. Man må ha flere og større tiltak, og man må jobbe aktivt for å ta bakmennene. Men det at A ikke løser problemer helt betyr ikke at "IKKE-A" automatisk vil være en god løsning. Det å legalisere ser det kan fint være med på å gjøre situasjonen mye værre.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei det blir ikke kun spekulasjoner. Tryggere rammer gjør at hverdagen til horene blir tryggere. Det er nok en langt høyere terskel for å skamslå en hore inne på et bordell enn på en avsides parkeringsplass uten vitner.
Vis hele sitatet...
Hverdagen for horer på bordeller kanskje, men hva med de som jobber alene? Hvordan gir dette dem tryggere rammer? Disse har ikke dørvakter som står utenfor og kan bryte inn om noen skulle vise seg å ikke oppføre seg ordentlig. Eller mener du her at alle horer må jobbe aktivt på en form for bordell og ikke på "freelance"?

Og om man begynner å tillate bordeller, i tillegg til at man tillater kjøp og salg av hor kan man jo ende opp med strøk lignende "red-light-district". Dette er noe jeg mener ikke er bra for bybildet.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg sa aldri noe annet enn at det var 2 ulike ting. Men jeg viser og til at de henger sammen. De som smugler mennesker til Norge gjør det for å tjene penger. Siden personene ikke har penger fra før av, blir dette da som en framtidig inntekt og personene vil derfor være "slaver" for bakmennene. Og her blir de satt til å enten selge sex eller tigge. Om vi legaliserer sex, så vil det kunne føre til større etterspørsel, fordi kundene ikke gjør noe galt og ikke trenger å være redde for å ble straffet. Denne etterspørselen kan da fange interessen av menneskesmuglere, og indirekte føre til at de skalerer opp.
Vis hele sitatet...

Du konkluderer med at de henger sammen, igjen konkluderer du på sviktende eller mangelfullt grunnlag. Om det ikke var ulovlig å kjøpe sex så kan det like gjerne være at markedet for nigeriahorer går kraftig ned.

Det eneste vi med sikkerhet vet er at forbudslinja ikke virker.


Sitat av etse Vis innlegg
Absolutt, og å legge til rette for at bakmennene lettere kan skaffe seg kunder og klientell - og dermed tjene mer penger på dette er ikke rette veien å gå.
Vis hele sitatet...

Igjen forgriper du begivenheten. Vi vet ikke hva som skjer om vi tillater sexkjøp, og liketil kjører bordeller. Kanskje blir det et tilnærmet null-marked for menneskehandel.

Kjøperne får et legalt alternativ, hvor ville du selv kjøpt hore? Midt på Karl Johan med alles øyne på deg eller på et avslappet bordell vekk fra fordømmende blikk i hyggelige omgivelser hvor du er veldig trygg i forhold til å bli robbet og hvor horene har legepapirer?

Sitat av etse Vis innlegg
Det er allerede lov å selge sex, så akkurat der blir ingenting forandret. Eneste endringen vil eventuelt være at det blir lov å kjøpe. Dette vil føre til at flere tørr å kjøpe sex -> større etterspørsel. Denne etterspørselen mener jeg her kan føre til at folk som jobber som "pimper" kanskje vil skalere opp.
Vis hele sitatet...
De som jobber med prostituerte sier at forbudet ikke har dempet etterspørselen.
Det er minst like mye prostitusjon som før. Altså det eneste vi gjør med forbudslinja er å tilrettelegge slik at kyniske menneskehandlere tjener rått med penger på å tvinge utenlandske jenter til å selge sex. Mens vi lukker øynene å klapper oss på brystet forsøker å trøste oss selv med å si at det er jo forbudt å kjøpe sex så da er jo ting greit. Om du åpner øynene så du hundrevis om ikke tusenvis av horer bare i Oslo. Og brorparten av dette markedet er kontrollert av menneskehandlere. Forbud mot kjøp av sex virker ikke!


Sitat av etse Vis innlegg
Husk at disse bakmennene allerede gjør noe som er ulovelig, og de er ikke redd for å bryte loven. De som er redd for det er i hovedsak kundene. Og om de får en lavere terskel for å kunne kjøpe sex vil det være lettere for de å få seg kunder.
Vis hele sitatet...

Kundene er heller ikke redde. Det er en eneste grunn til at det strømmer horer i tusentall til Norge. Det er svært gode penger å tjene på prostitusjon og lett for menneskehandlere å opptre. Store penger tjenes hver eneste dag.



Sitat av etse Vis innlegg
Selvfølgelig vil det ikke løse problemer alene. Man må ha flere og større tiltak, og man må jobbe aktivt for å ta bakmennene. Men det at A ikke løser problemer helt betyr ikke at "IKKE-A" automatisk vil være en god løsning. Det å legalisere ser det kan fint være med på å gjøre situasjonen mye værre.
Vis hele sitatet...
For meg virker det som om hovedproblemet ditt ikke er å se hva som er den beste løsningen. Det virker på meg som om det som plager deg mest er at du synes prostitusjon er en styggedom. Og så moralskt forkastelig at vi må forby.

Hva eller gjør at du velger politiker-konklusjoner i hele denne tråden? Du er en aktiv debattant her på freak og jeg har lest mange innlegg av deg i mange tråder. Og jeg vet du kan argumentere for det har jeg sett mange ganger. Likevel så forholder du deg ikke til fakta i denne saken men til følelser. Hvorfor det?


Sitat av etse Vis innlegg
Hverdagen for horer på bordeller kanskje, men hva med de som jobber alene? Hvordan gir dette dem tryggere rammer? Disse har ikke dørvakter som står utenfor og kan bryte inn om noen skulle vise seg å ikke oppføre seg ordentlig. Eller mener du her at alle horer må jobbe aktivt på en form for bordell og ikke på "freelance"?
Vis hele sitatet...
Blir ikke det litt som å med fartgrenser? De fleste holder 60 sonene men noen blåser i det? Selvsagt vil noen velge å stå utenfor. Men om vi kan nå de aller fleste er det likevel en seier.

Alle horer på bordell ville naturligvis vært det aller beste både for samfunnet og for horene. Større trygghet for alle parter.

Det vil jo ikke skje at alle favner en løsning. Men om vi klarer å få hovedtyngden av horer og kunder inn på bordeller så har vi likevel kommet langt. Det blir mindre marked for gateprostituerte, mindre marked for menneskehandlernes slave-horer og forhåpentligvis så skrumper menneskehandlernes slave-horers marked så kraftig inn at vi ser økt retur av slave-horer til sine hjemland.


Sitat av etse Vis innlegg
Og om man begynner å tillate bordeller, i tillegg til at man tillater kjøp og salg av hor kan man jo ende opp med strøk lignende "red-light-district". Dette er noe jeg mener ikke er bra for bybildet.
Vis hele sitatet...
Men at det flommer over med så mange horer av barnefamilier ikke orker å gå på Karl Johan en lørdags formiddag er heller spesielt bra for bybildet. Jeg vil si det er mye verre at det flommer over av aggressive pågående horer i våre felles rom enn om horene var på bordeller.

Hva er galt med bordeller i bybildet? Vi har hatt ullike hore-gater i Oslo i flere hundre år alt. Men i det siste etter forbudet så er horene overalt.
Sitat av etse Vis innlegg
Folk snakker om at man skal kunne bestemme over egen kropp, dette mener jeg blir rett og slett for dum. Som et medlem av et felleskap, er også kroppen din en del av dette felleskapet - og du står derfor ikke helt fritt til å bestemme over denne.

Prosititusjon er noe som fører til høyere sansynlighet for at du blir smittet av ulike kjønnssykdommer, noe osm igjen fører til at personen trenger behandling. - Denne behandlingen vil da skje på skattebetalerenes regning. Og jeg vil ikke betale for at andre skal selge seg selv.

Videre synes jeg også at å ha sex utenfor forhold rett og slett er forkastelig, og det gjør det ikke bedre at de får betalt for det. Bare se til bibelen :

Som et kristent land mener jeg det er viktig at vi veklegger kristne verdier når man skal vurdere moral.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal noen bestemme hva du skal gjøre med kroppe din bare fordi du lever i et fellesskap? Så lenge det ikke plager noen andre burde det ikke folk bry seg. De har sikkert nok av uinteressante problemer i livet sitt de kan bry seg om.

Med et lovlig regulert marked er beskyttelse svært viktig. Det blir mye mer smitte med et ulovlig og ukontrollert marked.

Du synes det er forkastelig å ha sex utenfor ekteskap, så la vær! Selv om jeg ikke liker fisk skal ikek jeg nekte deg å spise det.

Og nei, bibelen er ikke en politelig kilde å henvise til... Norge er IKKE et kristent land, så kristne eller andre religiøse verdier og moraler kan komme seg langt vekk herfra! Bare fordi gud sier ditt og datt trenger dere ikke å la det gå ut over oss. Greit nok at han hvisker dere i ørene i ny og ne, men jeg har ikke tatt nok psykadeliske stoffer for det enda..!

Kom forøvrig just hjem fra Amsterdam, og må si horene der var i drøyeste laget. Gikk å kikka i redlight den ene dagen... Tror jeg må gifte meg med alle sammen!

(og nei, min moral og etikk er noe imot å betale for sex, så det hadde jeg ikke gjort uansett. Men ser ikke hvorfor min moral skal gjelde andre mennesker enn meg selv..)
Først og fremst, ser ut som VELDIG mange her i tråden har mistet poenget med tråden. Du skal argumentere for det motsatte av hva du egentlig står for. Det vil si, at om du er for kjøp/salg av sex, så skal du argumentere som om du var i mot dette. Er du i mot det, skal du argumentere for.
- Se førstepost, står klart å tydelig.

Detter er også grunnen til at i hvertfall jeg synes det er meget vanskelig å ta denne diskusjonen, siden jeg må argumentere for noe jeg mener blir feil. Og de vanlige rasjonelle argumentene kan jeg derfor ikke bruke, siden de er for mitt egentlige syn - og ikke det jeg skal debattere for i denne tråden.

Med det sagt, skal jeg prøve å ta diskusjonen videre så ikke tråden dør. Da jeg tror man kan lære masse av å prøve å se ting fra den andre personens synvinkel, i tillegg får man god øvelse i debatt-teknikk ved å gjøre et forsøk.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Du konkluderer med at de henger sammen, igjen konkluderer du på sviktende eller mangelfullt grunnlag. Om det ikke var ulovlig å kjøpe sex så kan det like gjerne være at markedet for nigeriahorer går kraftig ned.

Det eneste vi med sikkerhet vet er at forbudslinja ikke virker.
Vis hele sitatet...
Først og fremst, salg av sex er per dags dato allerede lovlig. Det er kun kjøp som er illegalt. Det betyr at om jeg selger kroppen min kan jeg ikke bli straffet for det, men kunden min kan bli straffet. Det vil si at ved en eventuell legalisering er det kundene som blir lovliggjort.

Hvorfor vil menn heller kjøpe sex fra det man kan kalle mer "ordentlige horer", i stede for nigeriahorer om dette bli tilfellet? Norske horer vil fortsatt være betydelig dyrere og fortsatt vanskelig å få tak i. Og jeg har ikke stor tro at på at betydelig større andel jenter vil selge seg selv bare fordi det plutselig er lov til å kjøpe sex; for per dags dato er det uansett allerede lovlig for de å selge seg selv om de ønsker dette.


Sitat av ompapa Vis innlegg
Igjen forgriper du begivenheten. Vi vet ikke hva som skjer om vi tillater sexkjøp, og liketil kjører bordeller. Kanskje blir det et tilnærmet null-marked for menneskehandel.

Kjøperne får et legalt alternativ, hvor ville du selv kjøpt hore? Midt på Karl Johan med alles øyne på deg eller på et avslappet bordell vekk fra fordømmende blikk i hyggelige omgivelser hvor du er veldig trygg i forhold til å bli robbet og hvor horene har legepapirer?
Vis hele sitatet...
Her igjen forutsetter du at tilgjengeligheten på lovlige tilbud går opp om dette blir lovlig. Hvis man da definerer lovlige horer som folk som ikke driver hallikvirksomhet eller menneskesmugling så tror jeg rett og slett man har håpene for høyt.

Kan her f.eks. vise til strippeklubben i kristiansand. Det denne driver med er på papiret helt legalt om de hadde gjort det ordentlig. Altså hentet inn frivillige jenter som jobbet som strippere. Men det har vist seg å rett og slett være for vanskelig å få tak i folk som er villige til å ta et slikt yrke, og de har derfor måtte importere folk (illegalt) fra øst-europe som skal arbeide som strippere hos de. Disse blir da betalt luselønn - og har vært årsaken til at denne klubben har vært stengt flere ganger. Dette på tross av at de helt fint kunne drevet lovlig.

Sitat av ompapa Vis innlegg
De som jobber med prostituerte sier at forbudet ikke har dempet etterspørselen.
Det er minst like mye prostitusjon som før. Altså det eneste vi gjør med forbudslinja er å tilrettelegge slik at kyniske menneskehandlere tjener rått med penger på å tvinge utenlandske jenter til å selge sex. Mens vi lukker øynene å klapper oss på brystet forsøker å trøste oss selv med å si at det er jo forbudt å kjøpe sex så da er jo ting greit. Om du åpner øynene så du hundrevis om ikke tusenvis av horer bare i Oslo. Og brorparten av dette markedet er kontrollert av menneskehandlere. Forbud mot kjøp av sex virker ikke!
Vis hele sitatet...
Om man da tar forutsetningen i at forbudet mot kjøp ikke har gjort endringer i etterspørsel, så blir mitt spørsmål hvordan vil det å gjøre det lovlig gjøre noen endringer?
De samme folkene vil fortsatt ønske å kjøpe sex fra horer - og gjerne til en pris de har råd til å betale. Hvordan vil man ved å fjerne forbudet klare å rydde opp i markedet?

Ved å gjøre kjøp lovlig er det eneste jeg ser som kan være mer på å faktisk klare å rydde opp i markedet rett og slett konkuranse. At de "svarte" markedet dør ut fordi det finnes et bedre tilbud som drives på en mer ordentlig måte som folk rett og slett vil benytte seg av. Problemet er bare at jeg ikke ser helt hvor dette tilbudet skal komme fra? Hvem er det som skal drive dette, og eventuelt hvem er det som skal være disse mer legale horene? Og i tillegg, hvordan skal du klare å få disse menneskene til å ha denne jobben men fortsatt ha en timebetaling som mange av de som benytter seg av nigerianske horer ville funnet akseptabel, slik at de ville gått dit i stede for?

For er viktig å presisere at vi allerede har masse horer som gjør ting på en skikkelig måte her i Norge, på tross av at ting er ulovlige. Problemet er bare at disse er i et betydelig mindretall, gjerne er veldig spesifikke i hvem de ønsker i sitt klientell. (Bare se i trådene om norske-horer her på forumet, der f.eks. JT89 tar seg god tid med å bli kjent med "kunden"). Jeg ser ikke hvordan en legalisering vil gjøre noen endringer på dette. Jeg tror rett og slett tilgjengeligheten på ordentlige horer vil være betydelig lav selv etter en legalisering, og at vi derfor ikke klarer å bekjempe det svarte markedet på noen måte.





Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er en eneste grunn til at det strømmer horer i tusentall til Norge. Det er svært gode penger å tjene på prostitusjon og lett for menneskehandlere å opptre. Store penger tjenes hver eneste dag.
Vis hele sitatet...
Og dette vil ikke endre seg om vi gjør det legalt. Se argumentet over om at tilgjengeligheten ikke vil øke, og dermed er det fortsatt marked for dem.

Sitat av ompapa Vis innlegg
For meg virker det som om hovedproblemet ditt ikke er å se hva som er den beste løsningen. Det virker på meg som om det som plager deg mest er at du synes prostitusjon er en styggedom. Og så moralskt forkastelig at vi må forby.
Vis hele sitatet...
Poenget her er at legaliseringen ikke vil løse noen form for problemer, og dermed kan man ikke bruke det som argument. Derfor må man se på det moralske ved å faktiske si at det er greit at man kjøper sex av andre. Jeg mener det er at man som samfunn sier det er greit å gjøre sex til en ting, en handselsvare. Dette ønsker jeg ikke at vi som samfunn skal gjøre.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Hva eller gjør at du velger politiker-konklusjoner i hele denne tråden? Du er en aktiv debattant her på freak og jeg har lest mange innlegg av deg i mange tråder. Og jeg vet du kan argumentere for det har jeg sett mange ganger. Likevel så forholder du deg ikke til fakta i denne saken men til følelser. Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Tror du bommet litt på tråden. Dette er en vanskelig diskusjon, og er ikke lettere av at man må argumentere for det motsatte av hva man egentlig mener. Les førstepost.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Blir ikke det litt som å med fartgrenser? De fleste holder 60 sonene men noen blåser i det? Selvsagt vil noen velge å stå utenfor. Men om vi kan nå de aller fleste er det likevel en seier.
Vis hele sitatet...
Det forutsetter slevfølgelig også en grei tilgjengelighet på et lovlig tilbud. Det er veldig lett å kjøre lovlig i forhold til ulovlig. Men derimot å få tak i ei lovlig hore er mye værre enn å få tak i ei som er ulovlig. Rett og slett fordi de som arbeider skikkelig er i klart mindretall, og kan velge sine egne kunder ut i fra hva de ønsker. Mens de på det ulovlige markedet må drive oppsøkende markedsføring for å få tak i kunder. Prisene er og på helt ulike skalaer.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Alle horer på bordell ville naturligvis vært det aller beste både for samfunnet og for horene. Større trygghet for alle parter.

Det vil jo ikke skje at alle favner en løsning. Men om vi klarer å få hovedtyngden av horer og kunder inn på bordeller så har vi likevel kommet langt. Det blir mindre marked for gateprostituerte, mindre marked for menneskehandlernes slave-horer og forhåpentligvis så skrumper menneskehandlernes slave-horers marked så kraftig inn at vi ser økt retur av slave-horer til sine hjemland.
Vis hele sitatet...
Men hvem skal drive bordellet? Om vi ønsker bordeller må vi også gjøre "hallikvirksomhet" lovlig. Og grunnen til at bordeller per dags dato ikke er lovlig, er at dette vil falle under hallikparagrafen, selv om den er statlig drevet. Og å tillate hallikvirksomhet er noe jeg vil anse som meget skummelt, og noe som gjør det mye værre å ta bakmennene på det svarte markedet.

Og igjen, hvem skal jobbe på dette bordellet, om ikke disse nigerianske horene?


Sitat av ompapa Vis innlegg
Men at det flommer over med så mange horer av barnefamilier ikke orker å gå på Karl Johan en lørdags formiddag er heller spesielt bra for bybildet. Jeg vil si det er mye verre at det flommer over av aggressive pågående horer i våre felles rom enn om horene var på bordeller.

Hva er galt med bordeller i bybildet? Vi har hatt ullike hore-gater i Oslo i flere hundre år alt. Men i det siste etter forbudet så er horene overalt.
Vis hele sitatet...
Selv om man gjør det lovlig vil de nigerianske horene fortsatt være her. Jeg ser for meg an enten vil bordellene bli overfylt med nigerianske horer, eller så vil de bare måtte være enda mer aggresive i sin egen markedsføring om det blir laget lovlige bordeller. Men jeg har fortsatt lite tro på at man vil klare å fylle opp bordeller med "lovlige" horer, som leverer til en pris de fleste horekundene som i dag benytter seg av nigerianske horer har råd til å betale.

Sitat av frø Vis innlegg
Hvorfor skal noen bestemme hva du skal gjøre med kroppe din bare fordi du lever i et fellesskap? Så lenge det ikke plager noen andre burde det ikke folk bry seg. De har sikkert nok av uinteressante problemer i livet sitt de kan bry seg om.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å ta med i betraktning at vi lever i et samfunn, og med dette kommer det at man av og till må sette begrensninger som er til folk flests sitt beste. Vi har allerede mange begrensninger, f.eks. innen rusmiddler hvor du f.eks. ikke har lov til å bruke amfetamin, selv om det egentlig bare skader din egen kropp.

Men her kommer argumenter som at det er faktisk resten av oss som må leve med valgene du gjør. Om man gjør et valg som gjør at du selv får en skade eller sykdom, så er det resten av samfunnet som må ta seg av behandlingen og kostnadene rundt denne. Dette er noe av det som hører sammen med å være i et samfunn; man må av og til ofre litt av sin egen individuelle frihet, for å oppnå noe som er til det beste for folk flest.

Sitat av frø Vis innlegg
Med et lovlig regulert marked er beskyttelse svært viktig. Det blir mye mer smitte med et ulovlig og ukontrollert marked.
Vis hele sitatet...
Dette forutsetter jo at du får til et regulert marked. Hvordan vil du regulere dette markedet når det allerede er veldig tabu-belagt og folk egentlig ikke vil innrømme at de er luksushorer - i frykt for fordommer av sine bekjente.

Og i tillegg, hvem som jobbe i dette markedet? Jeg tror du her overvurderer hvor mange det er som ønsker å jobbe som horer i Norge. Selv om det hadde blitt gjort på en litt ordentlig måte.

Sitat av frø Vis innlegg
Du synes det er forkastelig å ha sex utenfor ekteskap, så la vær! Selv om jeg ikke liker fisk skal ikek jeg nekte deg å spise det.
Vis hele sitatet...
Det er alltid viktig å diskutere moral og etikk i samfunnet - fordi slike ting "smitter". Om man bare overser ting man kan anse som dårlig moral og etikk vil dette smitte videre til neste generasjon som kanskje vil ta steget enda lengre. Det er derfor viktig å prøve å holde fast i enkelte gode og viktige verdier man har i samfunnet. Som forholdet mellom 2 personer som elsker hverandre, og det magiske rundt det seksuelle. Mye av dette har for mange mistet mye av sin verdi, og det ville vært synd om det ble gjort til noe som ikke var noe spesielt i det hele tatt. Det er en retning jeg ikke ønsker samfunnet skal gå i.

Sitat av frø Vis innlegg
Og nei, bibelen er ikke en politelig kilde å henvise til... Norge er IKKE et kristent land, så kristne eller andre religiøse verdier og moraler kan komme seg langt vekk herfra! Bare fordi gud sier ditt og datt trenger dere ikke å la det gå ut over oss. Greit nok at han hvisker dere i ørene i ny og ne, men jeg har ikke tatt nok psykadeliske stoffer for det enda..!
Vis hele sitatet...
Bibelen er ikke en faktabok, det er en bok som forteller om etikk og moral og hva som er gode verdier å leve etter.

Og jo, Norge var en kristient land sist jeg sjekket. Selv om vi er et multikulturerlt samfunn med mange muslimer, jøder, ateister o.s.v. så er vi fortsatt et kristent land, som er bygget på kristne verdier. Selv om mange ikke tror på Gud og Jesus, kan man ikke se bort i fra at den Norske kulturen er bygget på en kristen arv, og verdiene vi har i samfunnet stammer fra dette.
Sitat av etse Vis innlegg
Først og fremst, ser ut som VELDIG mange her i tråden har mistet poenget med tråden. Du skal argumentere for det motsatte av hva du egentlig står for. Det vil si, at om du er for kjøp/salg av sex, så skal du argumentere som om du var i mot dette. Er du i mot det, skal du argumentere for.
- Se førstepost, står klart å tydelig.
Vis hele sitatet...


Hohoho. LoL. Ja da får jeg bare beklage jeg har tydeligvis ikke lest post #1 skikkelig.
Da trekker jeg meg stille og rolig ut av denne diskusjonen så kommer jeg heller tilbake en dag jeg har fått fyr på pipa mi
Sist endret av ompapa; 23. november 2012 kl. 14:15.