Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  301 42980
valar morghulis
skralle's Avatar
Legaliser det så vi endelig kan regulere det!

Momsen går til forebygging.
I de landenene som de har avkriminilisert narkotika så har faktisk forbruke av narkotiske stoffer godt ned. I nederland så deler de ut gratis heroin for misbrukere. Det gjør at mange har oppsøkt hjelp. Og det er ikke så kult og gå inn til en klinikk. Folk som bruker har ett problem og jeg synes det ikke er noe de skal straffes for. Det hadde faktisk ikke tatt helt av med rus om man hadde legalisert. Det hadde blitt mindre av det. Det er de landene som har gjort det prakteksemplarer på. Slå opp statistikken selv og se.
Sitat av ganesh Vis innlegg
I de landenene som de har avkriminilisert narkotika så har faktisk forbruke av narkotiske stoffer godt ned.
Vis hele sitatet...
Det der skulle jeg gjerne hatt statistikk på. Jeg finner ingen statistikk på det du sier, men en interessant artikkel:
http://www.parl.gc.ca/Content/SEN/Co...%20Netherlands
Nederland er jo et fint eksempel.
Sist endret av bendiks; 26. september 2012 kl. 16:02.
Har sett det selv noen ganger men gidder ikke lete...
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av bendiks Vis innlegg
Det der skulle jeg gjerne hatt statistikk på. Jeg finner ingen statistikk på det du sier, men en interessant artikkel:
http://www.parl.gc.ca/Content/SEN/Co...%20Netherlands
Nederland er jo et fint eksempel.
Vis hele sitatet...
http://www1.ucsc.edu/currents/03-04/...rug_study.html
En artikkel jeg fant
Sitat av bendiks Vis innlegg
Det der skulle jeg gjerne hatt statistikk på. Jeg finner ingen statistikk på det du sier, men en interessant artikkel:
http://www.parl.gc.ca/Content/SEN/Co...%20Netherlands
Nederland er jo et fint eksempel.
Vis hele sitatet...
Portugal er et fint eksempel.

Ten Years After Decriminalization, Drug Abuse Down by Half in Portugal

Drugs in Portugal: Did Decriminalization Work?

illegal drug use among teens in Portugal declined and rates of new HIV infections caused by sharing of dirty needles dropped, while the number of people seeking treatment for drug addiction more than doubled.
Vis hele sitatet...
Også verdt å nevne -
deaths related to heroin and similar drugs were cut by more than half.
Vis hele sitatet...
Sitat av fetter Vis innlegg
Skal vi kriminalisere nøtter da, siden det er så trist for de med nøttallergi?
Vis hele sitatet...
Nøtter har da ikke like stort misbrukspotensiale som det Cannabis har.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Nøtter har da ikke like stort misbrukspotensiale som det Cannabis har.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det relevant? Det her var ikke snakk om de negative virkningene til Cannabis, men hvor triste mennesker som ikke liker rusen kommer til og bli om det blir legalisert. Definitivt en av de merkeligste argumentene mot legalisering jeg har hørt.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Hvordan er det relevant? Det her var ikke snakk om de negative virkningene til Cannabis, men hvor triste mennesker som ikke liker rusen kommer til og bli om det blir legalisert. Definitivt en av de merkeligste argumentene mot legalisering jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Jeg besvarte svada med svada.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg besvarte svada med svada.
Vis hele sitatet...
Han brukte svada som et virkemiddel for å få fram poenget sitt mens du var helt ute av kontekst. Og hva er vitsen med å svare søppel med søppel? Du havner jo rett nede på deres nivå, samtidig som du forsøpler tråden. Du må være lurere om du skal bekjempe teit med teitere.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Han brukte svada som et virkemiddel for å få fram poenget sitt mens du var helt ute av kontekst. Og hva er vitsen med å svare søppel med søppel? Du havner jo rett nede på deres nivå, samtidig som du forsøpler tråden. Du må være lurere om du skal bekjempe teit med teitere.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at ettersom nøtter har null misbrukspotensiale i form av rus blir det dumt å sammenligne kriminalisering av dette til avkriminalisering av Cannabis.

Han kunne i det minste sammenlignet alkohol og cannabis, der misbrukspotensiale er veldig tilstedeværende.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det jeg mener er at ettersom nøtter har null misbrukspotensiale i form av rus blir det dumt å sammenligne kriminalisering av dette til avkriminalisering av Cannabis.

Han kunne i det minste sammenlignet alkohol og cannabis, der misbrukspotensiale er veldig tilstedeværende.
Vis hele sitatet...
Misbrukspotensialet er som sagt helt irrelevant i den analogien. Det var et svar på argumentet om at noen få ikke tåler cannabis, og derfor er det "urettferdig" å legalisere det.

Misforstod du med vilje, eller forstår du ikke forskjellen på en analogi og en sammenligning?
Jeg skjønner ikke hva du mener med: "urettferdig". De som ikke kan ha cannabis føler vel ikke at de blir utestengt i samfunnet, bare fordi sånn 1/10 av demmes venner får medisinsk marihuana. Jeg syns marihuana skal deles ut med fornuft, men at cannabis er helt illegalt er ganske absurd for å være 2012. Men igjen, hvis det skal bli legalisering av cannabis må vi innføre noen ordninger, så ikke folk missbruker det og eventuelt blir "ødelagt" pga selv-medisinering.
Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva du mener med: "urettferdig". De som ikke kan ha cannabis føler vel ikke at de blir utestengt i samfunnet, bare fordi sånn 1/10 av demmes venner får medisinsk marihuana. Jeg syns marihuana skal deles ut med fornuft, men at cannabis er helt illegalt er ganske absurd for å være 2012. Men igjen, hvis det skal bli legalisering av cannabis må vi innføre noen ordninger, så ikke folk missbruker det og eventuelt blir "ødelagt" pga selv-medisinering.
Vis hele sitatet...
Det kommer til å bli missbruk, folk kommer til å få psykiske plager, spesielt de yngre. Derfor burde det blir legalisert, sånn at vi får en aldersgrense på det, og kan opplyse ungdommer om fakta, istedet for propaganda. Noen mennesker kommer alltid til å misbruke rus, lovlig eller ikke.
Personlig blir jeg enten for total legalisering, eller nulltoleranse politikk, når jeg tenker på drugkrigen i mexico. Er det noen som har følgt med på den? 50 000 folk har dødd siden 2006.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Personlig blir jeg enten for total legalisering, eller nulltoleranse politikk, når jeg tenker på drugkrigen i mexico. Er det noen som har følgt med på den? 50 000 folk har dødd siden 2006.
Vis hele sitatet...
Så har jo Mexico en befolkning på 112 000 000 også da..
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av larsen9 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Joa, mye god informasjon om det positive ved cannabis. Det den ikke forteller noe særlig om er det negative som kan forekomme ved bruk av cannabis (som ærlig talt ikke er så veldig mye ).

Men et mer objektivt syn på cannabis, det burde de hatt.
Sist endret av Marr; 28. september 2012 kl. 13:55.
Sitat av tgod Vis innlegg
Så har jo Mexico en befolkning på 112 000 000 også da..
Vis hele sitatet...
Vel, til sammenligning døde 3000 mennesker 11. september, og det stopper man jo ikke å høre om.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Det kommer til å bli missbruk, folk kommer til å få psykiske plager, spesielt de yngre. Derfor burde det blir legalisert, sånn at vi får en aldersgrense på det, og kan opplyse ungdommer om fakta, istedet for propaganda. Noen mennesker kommer alltid til å misbruke rus, lovlig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at legalisering også kan hjelpe på det med psykiske plager gjennom kvalitetskontroll og varedeklarasjon. Riktig dyrket, høstet på rett tidspunkt, kjent CBD/THC forhold. Ikke rart folk får angst/psykose når de røyker våt weed som er høstet for tidlig og er full i THC. (Prøver ikke å si at det ikke kan gå gale ellers.)
Men virker som det er veldig mange forbudstilhengere som tenker at weed bare er weed, uten typer og variasjoner. Blir som å tenke at alkohol bare er alkohol, og når man drikker det blir man helt ute (hjemmebrent), derfor er alkohol helt ukontrollerbart og bør være forbudt, uten å skjønne at gjennom legalisering kan man velge å kjøpe øl (med kjent alkohol%) i stedet for hjemmebrent sprit.
Er det seriøst ingen som tenker på at hasjen du røyker kanskje kommer fra Afghanistan, og muligens finansierer talibaner. Jeg vet jeg overdriver, men ihvertfall når det gjelder opiater, la oss si ved kjøp av kokain og heroin, da går pengene rett i lomma på terrorister. Jeg tenker at det hadde vært sunt for verden generelt om alle legaliserte cannabis, fordi pengene fra cannabis-kjøp går til staten, og ikke en random druglord i Colombia.

(PS: Jeg vet jeg overdriver, så ikke nevn det. Just sayin')
Sist endret av RealistDrømmer; 29. september 2012 kl. 11:07.
RealistDrømmer, hva er det du mener du overdriver med? Selvsagt går pengene fra dette til landene hvor det er dyrket. Med mindre det er dyrket i norge, så sender vi penger til organisasjoner utenfor landet, jeg skjønner ikke helt hvor du mener du overdriver?

Og jo, de aller fleste i norge ser selvsagt dette og velger derfor å la være gi disse organisasjonene penger om det var det du lurte på? Det er ikke slik at mennesker må ha hasj for å overleve og derfor ikke har noe annet valg enn å støtte opp under organisert kriminalitet.
Dette er noe hver og enkelt velger, men som altså flertallet velger å si nei takk til.
Sist endret av seven_up; 29. september 2012 kl. 12:18.
seven_up: du (og forsåvidt jeg) har rett. Jeg har bare fått inntrykket av at folk har en tendens til å pirke på hver minste ting på dette forumet, så derfor legger jeg meg litt defensivt når jeg skriver noe. Men, så kan jo hasj bli laget andre plasser i verden også. Det er også mange som gror cannabis i Norge, så man MÅ jo ikke støtte organisert kriminalitet for å få tak i cannabis.

Men for meg er det mere nok grunn til å legalisere det.
ArbeidsledigProletar
Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
Er det seriøst ingen som tenker på at hasjen du røyker kanskje kommer fra Afghanistan, og muligens finansierer talibaner. Jeg vet jeg overdriver, men ihvertfall når det gjelder opiater, la oss si ved kjøp av kokain og heroin, da går pengene rett i lomma på terrorister. Jeg tenker at det hadde vært sunt for verden generelt om alle legaliserte cannabis, fordi pengene fra cannabis-kjøp går til staten, og ikke en random druglord i Colombia.

(PS: Jeg vet jeg overdriver, så ikke nevn det. Just sayin')
Vis hele sitatet...
Det er ikke en overdrivelse i det hele tatt, mesteparten av Afghanen jeg har sett har hatt stempel "Mazar El Sharif"... I tillegg er hasjen dårlig.
Sitat av fetter Vis innlegg
Vel, til sammenligning døde 3000 mennesker 11. september, og det stopper man jo ikke å høre om.
Vis hele sitatet...
Det blir litt feil å sammenligne USA's største terrorangrep med statistikk over døde narkomane de 7 siste årene i Mexico.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av tgod Vis innlegg
Det blir litt feil å sammenligne USA's største terrorangrep med statistikk over døde narkomane de 7 siste årene i Mexico.
Vis hele sitatet...
Om du tror at tallet FriTenker kom med tidligere bare var narkomane så har du en god del å lære om den Meksikanske narkotikakrigen.
Sitat av tgod Vis innlegg
Det blir litt feil å sammenligne USA's største terrorangrep med statistikk over døde narkomane de 7 siste årene i Mexico.
Vis hele sitatet...
Dessuten var det ikke en sammenligning, men en analogi på argumentet basert på antall døde kontra befolkning og viktigheten dermed.
Sist endret av fetter; 2. oktober 2012 kl. 11:12.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Paradigm Vis innlegg
1. Fornektelse
2. Sinne
3. Sorg
4. Forhandling
5. Aksept

Du vet hvor jeg vil.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er noe tvil om at denne typen her troller. Med mindre han er komplett idiot.

Denne tråden handler om hvorfor cannabis er ulovlig
Og hvorfor du mener det burde være lov/ulovlig.

De eneste argumentene du har mot legalisering er "Jo det er ulovlig, derfor er jeg imot en lovendring. Og dere er narkomane/rusmisbrukere/psykisk syke hvis dere ikke er som meg og bare bruker alkohol, for det er mye sunnere og bedre for samfunnet, fordi det er lov..".. donk

Da spør jeg deg, er du alkoholiker? For hvis du nekter, så er det du, right? ergo du har et rusproblem?

Ser at du senere i tråden nevner denne berømte gateway teorien din og alle andre som henger igjen 30 år bak i tid. Den teorien blir bare mer og mer motbevist og jeg liker å forholde meg til nye studier og ikke studier/faktaløse- og trangsynte hondinger fra 70 tallet.
Jeg har røyket cannabis i 5 år. Noe som har ført til at jeg har hengt med med chilenske narkisser som tilbyr alt mulig. Og ja, jeg har prøvd litt av vært (prøvd ja, ikke bruker), men dette har ingenting med cannabisen å gjøre. Det har noe med hvem jeg ble kjent med i dette miljøet. Etter å ha prøvd alle disse forskjellige tingene har jeg lært en ting: Det meste dop er søppel og kommer aldri til å bli brukt igjen av meg. Cannabis derimot har ikke gitt meg noen problemer enda (annet en ei lita bot).
Mine erfaringer bekrefter at forbudet har ført til at jeg har prøvd andre, sterkere saker.
Jeg er for medisinsk legalisering da dette er noe som kan tjene samfunnet og enkelt personer da det kan være et alternativ til alt annet piss som diverse piller som i hovedgrunn bare fucker deg opp.



Men jeg er ikke for at vi får det slik som i nederland at det er fri flyt.
Jeg tror ingen har hodt av å røyke seg stinna stein hver dag.


Så ja for medisinsk.
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Jeg er for medisinsk legalisering da dette er noe som kan tjene samfunnet og enkelt personer da det kan være et alternativ til alt annet piss som diverse piller som i hovedgrunn bare fucker deg opp.



Men jeg er ikke for at vi får det slik som i nederland at det er fri flyt.
Jeg tror ingen har hodt av å røyke seg stinna stein hver dag.


Så ja for medisinsk.
Vis hele sitatet...
Ingen har da vell godt av å ruse seg hver dag?
Ingen som sier at alle trenger å ruse seg hver dag bare fordi det er lov?
Det er da vell ikke det som skjedde med alkoholen? Ja en minimal brøkdel drikker kanskje hver dag, men de er alkoholikere. Det er en vesentlig forskjell på disse og normale mennesker.

Det blir like dumt som ei jeg gikk i klasse med som sa dette i sosiologitimen der vi diskuterte cannabis legalisering:
"Jamen himmel og hav, da blir jo alle narkomane!"

Medisinsk marjuana er også en løsning, men det blir misbrukt uansett. Bare se på alle andre land som har medisinsk marijuana. Alle har tilgang. Så det blir nesten som å legalisere det.
Jeg vil starte med mitt syn på debatten og litt info før jeg skriver videre:
Jeg ønsker avkriminalisering og kontroll. Ikke nødvendigvis et statlig monopol som f.eks vinmonopolet men egne egnede steder for utsalg av brukerutstyr og Cannabis som gjerne har et eget rom for nyting. Aldersgrensen bør være 20 år.
Personlig røyker jeg kanskje fire-fem kvelder i mnd og klarer meg fint med det.

Når mennesker skriver at Jeg eier kroppen min, jeg bestemmer hva jeg vil gjøre med den! så blir jeg litt oppgitt. Vi lever i et samfunn hvor lover og regler er til for å passe på deg som individ og samfunnet i sin helhet.

Dette er kun spekulasjoner, og det vil ikke bli mulig å se hva som skjer med mindre vi lar det skje. Men jeg regner med at vi vil se ekstremt mye høyere tall av avhengihet og skadeomfang dersom vi bare lar alle gjøre som de vil med seg selv. Det vil si at totallegalisere alle rusmiddler vil føre til at større deler av samfunnet vil kolapse. Flere vil være ute av stand til å jobbe og bidra til samfunnet. Her spiller da lovene som sørger for at samfunnet blir ivaretatt inn.

Når det er sakt, så ser jeg ikke at det skulle blitt et problem dersom Cannabis skulle blitt avkriminalisert og regulert.

Da jeg var 13 så hadde jeg en klar formening: -Alkohol? jajaja.. -Hasj? Hvorfor ikke.... -Alt annet av rusmiddler? Neitakk..

For min del så var det ekstremt vanskelig å skaffe alkohol på den tiden. Jeg kjente ikke så mange som var over 18, og enda færre som ville kjøpe alkohol til meg. Jeg hadde testa Hasj på en fest en gang, og jeg tenkte at jeg like greit kunne kjøpe det i steden. Det var MYE lettere å få tak i, rusen var bedre og jeg kjente meg ikke som en overkjørt sokk dagen etterpå. Så jeg gikk bare på grønland i 3 min før jeg fikk tilbud. Så lett var det.

Tror du det vil være like stort omfang av hasjnarkotikasprøyeselgere dersom det reguleres slik som alkohol? Jeg har i allefall ikke sett en sliten narkoman stå på hjørnet å slinge øl.

Uansett hvor gammel man er så får man tak i hasj. Dersom det reguleres og heller settes strengere straffer for de som kjøper til mindreårige tror jeg dette vil føre til en nedgang i antall hasjrøykere. Det er ikke sånn at alle kjøper hasj i Nederland fordi det går ann uten å bli straffet. Det er en helt normalisert ting, og jeg kjenner fler der nede som ikke røyker, og de har ingen spesiell grunn. Akkuratt som jeg ikke har noen spesiell grunn til å leke med Barbie, det bare appelerer ikke til meg.

I tillegg så syns jeg ikke det er så kult å finansiere drap, menneskehandel, våpenhandel og mye værre ting bare fordi jeg har lyst på ei bønne.

Jeg har en million andre grunner til avkriminalisering men de er allerede nevnt.
Sist endret av elytsmoorhs; 1. november 2012 kl. 20:03.
Sitat av frø Vis innlegg
Ingen har da vell godt av å ruse seg hver dag?
Ingen som sier at alle trenger å ruse seg hver dag bare fordi det er lov?
Det er da vell ikke det som skjedde med alkoholen? Ja en minimal brøkdel drikker kanskje hver dag, men de er alkoholikere. Det er en vesentlig forskjell på disse og normale mennesker.

Det blir like dumt som ei jeg gikk i klasse med som sa dette i sosiologitimen der vi diskuterte cannabis legalisering:
"Jamen himmel og hav, da blir jo alle narkomane!"

Medisinsk marjuana er også en løsning, men det blir misbrukt uansett. Bare se på alle andre land som har medisinsk marijuana. Alle har tilgang. Så det blir nesten som å legalisere det.
Vis hele sitatet...

La oss si det slikt. Først og fremst medisink mary J før noe annet. Du kan alltid få deg et kort da og gjøre det lovlig.

Men at Norge hadde blitt et land hvor det er okei å røyke er ikke noe jeg har lyst til.
Sist endret av kizzaw; 1. november 2012 kl. 21:19.
http://www.youtube.com/watch?v=fpm0Wn7fMJk

Denne viser cannabisdebatten veldig godt, de som er imot legalisering har vanligvis kraftig mangel på kunnskap om hva en legalisering er, hva det vil være godt for og hva og hvordan cannabis fungerer. Imens legaliserings-forkjempere kommer med dokumenterte, gode og historiske grunner til at Cannabis bør legaliserer så sitter anti-legaseringerne og bare rister på hodet og mener at narkotika er narkotika og narkotika er farlig. Selv om begrepet narkotika er et fordummende begrep som setter alle substanser og alle som bruker disse substansene i samme gruppe.
Jeg er FOR legalisering av flere grunner.

- Regulering/utsalgssteder med aldersgrense kan føre til mindre kriminalitet/vold, i tillegg setter man seg ikke i risiko for å bli tilbudt andre potensielt farligere rusmidler.
- Medisinsk cannabis for de som lider av smertefulle tilstander - opioider vil man raskt utvikle toleranse/avhengighet av, noe man ikke gjør med cannabis (vel, så vidt jeg vet.)
- Det frigjør store mengder ressurser som politiet kan bruke på andre typer kriminalitet i steden for (vold, drap, svinkjørere, osv).
- Om det ikke blir legalisert fullstendig, synes jeg politikerne bør avkriminalisere cannabis. Det virker så meningsløst at mine skattepenger finansierer politiets headhunting av "kriminelle" stonere.
Sist endret av spykose; 4. november 2012 kl. 01:27.
for 1,5 års siden var jeg imot alle former for rusmidler, men det var mest noe jeg sa for å tilfredsstille barnevernet og deres behov for å bestemme over andres meninger. Det var det de ville høre.

Jeg har siden jeg var lite barn hatt alvorlige smerter i kroppen. Smerter som legene ikke finner noen årsak til.
Men så fikk jeg en joint av min søster, og hele min verden endret seg. I dag kjenner jeg effekten av cannabis som medisin daglig. Nå kan jeg gå, stå, dusje, vaske, lage mat og spise, jeg kan sove og våkne. Jeg kan nå gjøre mye som andre tar for gitt. Jeg kan røyke medisinen, jeg kan spise den. Jeg kan til og med dyrke den hjemme, og den gir meg ingen alvorlige negative bivirkninger, så langt iallefall. Jeg føler meg tryggere på cannabis enn ibux og paracet.
Så, for min del er det kanskje ikke så rart at jeg er for legalisering :P

Jeg har sett mange godt begrunnede argumenter mot, som har latt tankekverna gå litt, men oftest fra folk som har prøvd cannabis. Mens mange av de latterligste argumentene kommer fra folk som aldri har hatt noe med cannabis å gjøre. De påstår mye og mangt om cannabisen, dens virkning og bivirkninger, og faenskapen som følger. Men aldri om de har prøvd, og aldri om dem skal prøve.
I mine øyne blir det like dumt som å skrive en anmeldelse på en film man ikke har sett, men kun sett traileren, som ofte er klippet til slik at det skal virke mer imponerende en det er.
Jeg flirer bare til argumentene de kommer med. Man merker at de ikke aner hva de prater og, og baserer synet sitt på myter, ting de har hørt, eller så vet de ikke forskjellen på en som bruker heroin, og en som bruker cannabis.

Beklager at innlegget mitt er litt rotete. Håper dere skjønner hva jeg mener :P
Hvorfor dette i det hele tatt blir tatt opp til debatt og at folk ikke innser hvor sykt det er å være imot noe som dette er ubegripelig. Forbrytelser uten offer er ingen forbrytelse. (Heldigvis er det ikke mange her inne som er imot)
Sitat av Klorofyll Vis innlegg
for 1,5 års siden var jeg imot alle former for rusmidler, men det var mest noe jeg sa for å tilfredsstille barnevernet og deres behov for å bestemme over andres meninger. Det var det de ville høre.

Jeg har siden jeg var lite barn hatt alvorlige smerter i kroppen. Smerter som legene ikke finner noen årsak til.
Men så fikk jeg en joint av min søster, og hele min verden endret seg. I dag kjenner jeg effekten av cannabis som medisin daglig. Nå kan jeg gå, stå, dusje, vaske, lage mat og spise, jeg kan sove og våkne. Jeg kan nå gjøre mye som andre tar for gitt. Jeg kan røyke medisinen, jeg kan spise den. Jeg kan til og med dyrke den hjemme, og den gir meg ingen alvorlige negative bivirkninger, så langt iallefall. Jeg føler meg tryggere på cannabis enn ibux og paracet.
Så, for min del er det kanskje ikke så rart at jeg er for legalisering :P




Jeg flirer bare til argumentene de kommer med. Man merker at de ikke aner hva de prater og, og baserer synet sitt på myter, ting de har hørt, eller så vet de
Vis hele sitatet...



My points exactly.

Ser jo at cannabis er i samme kategori som METHamfetamin i Schedule II.
De to kan ikke en gang sammenlignes! Jeg fatter ikke logikken bak det.

Et annet viktig argument for legalisering, er alle disse syntetiske cannabinoidene som kan være svært farlig, og potensielt dødelig. Man vet jo ganske lite om skadeeffektene av disse stoffene, og så lenge cannabis er ulovlig, vil folk fortsette å snike rundt lovverket ved å røyke syntetisk..(og utsette seg for helseskader)

Jeg er en av de, simpelthen fordi jeg ikke kjenner noen dealere.
Sist endret av spykose; 4. november 2012 kl. 03:43.
Jeg mener at cannabis bør bli legalisert, det er dermed ikke sagt at hver og en må drive med dette med tanke på at det er like frivillig som alkohol. Det er kanskje ikke alle som nødvendigvis tåler cannabis psykisk like mye som andre og da mener jeg at de bør holde seg unna.

Kan bruke meg selv som et eksempel. Jeg har røyka nesten hver dag, til hver tid i over et år. Følgene av dette er at jeg har fått et såkalt "rusutløst" schizofreni, dette er da en god grunn til å slutte med cannabis, men hey! Hvorfor fortsetter man å røyke hvis man har like jævlig psykisk som meg? Jo, på grunn av at når jeg har røyka meg, så forsvinner det problemet mens jeg er fjern. Det ender med at jeg må røyke hele tiden for å slippe disse schizofreniske symptomene eller slutte helt.

Med tanke på at det er ulovlig så har jeg bestemt meg for å slutte helt, klart å holde meg nykter i snart en måneds tid. Men hadde det blitt lovlig så hadde jeg selvfølgelig røyka med tanke på at jeg føler jeg kan kun slappe av fullstendig om jeg er fjern. Hadde det blitt legalisert hadde ikke jeg gått rundt og pressa folk til å ta et trekk eller to, tvert i mot. Jeg hadde heller sagt noe sånt som "Du får bestemme selv om du vil røyke eller ikke, det er ditt ansvar om du vil ta den lille sjangsen det er, på å bli psykotisk." Som sagt, jeg er en av de uheldige som har veldig liten "psykotisk terskel" som jeg liker å kalle det. Jeg har da større sannsynlighet for å bli psykotisk enn de aller fleste. Men skader jeg andre om jeg velger å fyre? Nei. Jeg skader kun meg selv.

Sammenlignet cannabis med alkohol, så mener jeg at cannabis er så utrolig mye bedre med tanke på at om du blir skikkelig skikkelig dritings, så har du ikke kontroll på hverken deg selv eller omgivelsene dine. Men uansett hvor mye man røyker, så har man kontroll, til en viss grad selvfølgelig. Jeg tror også det hadde blitt en helt annen opplevelse å fyre om man hadde visst for eksempel "ey, hvis jeg blir tatt nå så spiller det ingen rolle, for jeg har jo ikke gjort noe annet enn å fyre, noe som er lovlig!" og dermed ikke fått skikkelig noia og trodd at politiet skal ha razzia på grunn av hasjen osv osv.

Folk nå til dags sier det at hvis man skal ruse seg på cannabis så kommer livet deres til å gå rett i dass. Ikke no' jobb, utdanning eller lignende. Det jeg tenker da er at hadde det blitt legalisert, så hadde flere selvfølgelig kommet seg på jobb. Hadde det vært legalisert, så hadde jeg selvfølgelig gått på jobb. Jeg hadde nok ikke jobba med papirarbeid med tanke på at papirarbeid blir for krevende for meg. Fysisk arbeid hadde jeg klart veldig mye bedre enn jeg hadde klart i edru tilstand. Når man sliter med seg selv og ikke er helt fornøyd med seg selv, så kunne for eksempel jeg ha fyra en liten en før, i mens og etter jobb. Hvorfor det hadde fungert bra for meg er fordi jeg er fornøyd med meg selv når jeg har fyrt opp og dermed mer effektiv hadde jeg visst at det jeg drev med kom til å bli gjort av meg uten at jeg hadde trengt å tenke på at "nå har jeg gjort noe ulovlig, tenk om noen merker det? Er det tydelig?" osv.

Hadde det blitt legalisert, men ikke vært "lovlig" samtidig som man er på jobb, så hadde jeg fortsatt vært effektiv, mener jeg da.

Jeg mener også det er ganske mange som faktisk burde bruke det som selvmedisinering mot depresjoner, det er grunnen til at jeg startet og det er grunnen til at jeg fortsatte. Alle vet jo at cannabis har veldig stor sannsynlighet for å gjøre en glad og lykkelig i rusa tilstand.

Hvorfor skal vi ikke få lov til å nyte det moder jord har gitt oss? Hvorfor skal vi heller kunne nyte et rusmiddel som er tukla ganske mye med?

Alt i alt mener jeg at det er urettferdig for de som ikke liker alkohol på grunn av at det tar for lang tid før man får no virkning, er ikke alltid man er så tørst at man orker å drikke så så mye eller at man rett og slett ikke liker hverken smaken eller rusen. Jeg for eksempel er ikke glad i alkohol på grunn av de tingene. Men jeg liker jo å slå meg løs av og til jeg også, så hvorfor ikke røyke? noe som ikke tar så lang tid, men allikevel får en rus som man liker. Det er som sagt mange grunner til hvorfor man kan like rusen som for eksempel at man kan faktisk slappe av både psykisk og fysisk, man føler seg bra inni seg, man kan ha det gøy uten å faktisk ha det gøy og mange flere grunner.

Men for alle de som er i mot legalisering, husk at hadde det blitt legalisert, så er dere da faen ikke nødt til å drive med det selv. Det er opp til hver individuell. Man er selvfølgelig ikke nødt til å røyke hvert eneste sekund resten av livet men jeg tenker at det hadde vært mye lettere å sette "grenser" på forbruket hadde det vært legalisert. Hvorfor? JO, fordi det er LOVLIG. Selv tror jeg at cannabis hadde blitt "kjedelig" på grunn av at det er lovlig, men det er dermed ikke sagt at jeg hadde gått over på andre ting heller. Da hadde jeg heller valgt enten alkohol eller cannabis. Muligens mange mener at folk hadde gått over på sterkere ting, men jeg tror at færre hadde gått over på sterkere ting. Om man går over på sterkere ting om cannabis var legalisert, hvem kan si at de ikke hadde gjort det sånn som det er nå?

Ganske rotete tekst, men det er hvertfall en liten del av mitt/min synspunkt/mening.
Sitat av Glennissen Vis innlegg
Det er kanskje ikke alle som nødvendigvis tåler cannabis psykisk like mye som andre og da mener jeg at de bør holde seg unna.
Vis hele sitatet...
Sitat av Glennissen Vis innlegg
Jeg har røyka nesten hver dag, til hver tid i over et år. Følgene av dette er at jeg har fått et såkalt "rusutløst" schizofreni
Vis hele sitatet...
Du velger å fortsette å røyke?

Noe som skurrer Uansett grunn så anser jeg dette som en smule hyklersk.

Cannabis er ikke noe antipsykotika.
Sist endret av Mofse; 4. november 2012 kl. 12:33.
Hvis du hadde lest alt så hadde du sett at jeg sa at jeg har valgt å slutte

Men ja, hadde det vært lovlig så hadde jeg gjort det til en helgeting og prøvd å holde meg til det
Er man i mot en legalisering vil jeg si at det er det samme som om korn og havre hadde blitt forbudt. Cannabis/hamp kommer fra naturen, samme gjøre korn og havre. Eneste forskjellen mellom korn og cannabis er at alle mennesker har reseptorer for cannabis i hodet. Så med andre ord så er vi lagd for å motta/bruke/misbruke(?) den planta. Er nok en grunn til at cannabisen ikke har blitt legalisert enda. Man kan ikke ta patent på noe som vokser vilt i naturen, der av sativex..
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Er man i mot en legalisering vil jeg si at det er det samme som om korn og havre hadde blitt forbudt. Cannabis/hamp kommer fra naturen, samme gjøre korn og havre. Eneste forskjellen mellom korn og cannabis er at alle mennesker har reseptorer for cannabis i hodet. Så med andre ord så er vi lagd for å motta/bruke/misbruke(?) den planta. Er nok en grunn til at cannabisen ikke har blitt legalisert enda. Man kan ikke ta patent på noe som vokser vilt i naturen, der av sativex..
Vis hele sitatet...
Det gjør opium også.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Er man i mot en legalisering vil jeg si at det er det samme som om korn og havre hadde blitt forbudt. Cannabis/hamp kommer fra naturen, samme gjøre korn og havre.
Vis hele sitatet...
Dette er bare idioti. Kokain, heroin, fluesopp og arsenikk er andre ting som kommer ifra naturen. Disse er langt i fra ufarlige.

Sitat av RESpekt Vis innlegg
Eneste forskjellen mellom korn og cannabis er at alle mennesker har reseptorer for cannabis i hodet. Så med andre ord så er vi lagd for å motta/bruke/misbruke(?) den planta.
Vis hele sitatet...
Når du skriver "lagd for", betyr det at du tror på en intelligent skaper? Er planter og natur på jorden tilpasset menneskerasen?

Sitat av RESpekt Vis innlegg
Er nok en grunn til at cannabisen ikke har blitt legalisert enda. Man kan ikke ta patent på noe som vokser vilt i naturen, der av sativex..
Vis hele sitatet...
Hva har patent med saken å gjøre?

Fint at du er for legalisering, men sålenge det er på såpass fjåsete grunnlag er det ingen som vil ta deg seriøst.
Sist endret av fetter; 5. november 2012 kl. 10:21.
det jeg mener med "lagd for" er reseptor systemet anandamid. Google it. intelligent skaper? nei tror ikke det ass

Patent har med saken å gjøre for de legemiddel firmaer er altfor opptatt med å ivareta sine "vel tjente" penger. Tviler på at de er interreserte i at en haug med mennesker skal foredle sin egen medisin og dermed tape masse penger. Så en legalisering vil neppe skje så lenge de kan syntetisere innholdet i den planten og eie patenten på den i 5 år.

selv om de stoffene du nevner må igjennom en del prosseser for å ende opp med sluttproduktet så trenger cannabis bare å tørkes..
Sitat av RESpekt Vis innlegg
det jeg mener med "lagd for" er reseptor systemet anandamid. Google it. intelligent skaper? nei tror ikke det ass
Vis hele sitatet...
Syntetiske cannabinoider er også "lagd for" cannabinoid-reseptorene i hjernen.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
det jeg mener med "lagd for" er reseptor systemet anandamid. Google it. intelligent skaper? nei tror ikke det ass
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok du bør google litt selv, for dette har du tydelig ikke peiling på.

Sitat av RESpekt Vis innlegg
Patent har med saken å gjøre for de legemiddel firmaer er altfor opptatt med å ivareta sine "vel tjente" penger. Tviler på at de er interreserte i at en haug med mennesker skal foredle sin egen medisin og dermed tape masse penger. Så en legalisering vil neppe skje så lenge de kan syntetisere innholdet i den planten og eie patenten på den i 5 år.
Vis hele sitatet...
Er det noen som helst sammenheng i det du skriver her?
Forøvrig har allerede THC blitt lansert som syntetisk legemiddel, under navnen Marinol.

Sitat av RESpekt Vis innlegg
selv om de stoffene du nevner må igjennom en del prosseser for å ende opp med sluttproduktet så trenger cannabis bare å tørkes..
Vis hele sitatet...
Poenget var at generaliseringen din er feil. Det finnes masse i naturen som er giftig, og dette vet du fohåpentligvis godt. Forøvrig:
Fluesopp er like forbanna giftig om det spises rått, tørt eller tilberedt i pai.
"Det er jo naturlig, derfor må det være lov"

Dette må være det mest irriterende argumentet ever. Ikke fordi jeg er imot legalisering, tvert imot. Men fordi det er et sinnsykt dårlig argument. Det gjør det ikke noe mindre farlig at det er naturlig. som nevnt over her så er opium, fluesopp osv også naturlig. Det gjør det ikke mindre farlig. Venligst heller kom med bedre argumenter enn dette for det setter oss som er for legalisering i et dårlig bilde. Vi kommer ikke noe vei med slikt
Sitat av frø Vis innlegg
"Det er jo naturlig, derfor må det være lov"

Dette må være det mest irriterende argumentet ever. Ikke fordi jeg er imot legalisering, tvert imot. Men fordi det er et sinnsykt dårlig argument. Det gjør det ikke noe mindre farlig at det er naturlig. som nevnt over her så er opium, fluesopp osv også naturlig. Det gjør det ikke mindre farlig. Venligst heller kom med bedre argumenter enn dette for det setter oss som er for legalisering i et dårlig bilde. Vi kommer ikke noe vei med slikt
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det er like idiotisk som "Det er mindre farlig, derfor må det være lov".
Det er ingen automatikk i at farlige ting er ulovlige, eller at alt som er lovlig er ufarlig. Hvorfor skulle det liksom plutselig bli hele temaet under en legaliseringsdebatt?

"Forbudet fungerer ikke", er kort og godt.
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg syntes det er like idiotisk som "Det er mindre farlig, derfor må det være lov".
Det er ingen automatikk i at farlige ting er ulovlige, eller at alt som er lovlig er ufarlig. Hvorfor skulle det liksom plutselig bli hele temaet under en legaliseringsdebatt?

"Forbudet fungerer ikke", er kort og godt.
Vis hele sitatet...
Nå sa jeg ikke noe om at jeg er for noen som helst forbud.

Sa bare at det argumentet ikke fungerer. Men med tanke på å prøve å få folk på vår side (denne tråden handler da om cannabis, right?) så kan det fort hjelpe at cannabis faktisk er ganske ufarlig i forhold til andre lovlige ting, eller tar jeg helt feil?

Jeg er fullt klar over at forbudspolitikken gikk rett i dass med en gang den startet. Men jeg prøver å forholde meg til denne tråden.