Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1749
Hei

Hvis jeg skulle ha et enkeltpersonforetak som ved slutten av regnskapsåret kjøper bitcoins for hele overskuddet, vil jeg da måtte betale skatt?

Selskapet eier jo i realiteten ingen penger/reelle verdier, og har derfor ikke gått med noe overskudd. Det er ingen overskudd igjen utenom bitcoinsa som vel formelt sett ikke ansees som penger?
Vil nok gå det, men det er endel fordeler med og faktisk ha ett overskudd også da.
Det er vel vanskelig å få "utgiftsført" kjøpet? Det bilr vel mer om å ta ut overskuddet i kontanter?
Jeg mistenker muligens at bitcons er en investering som er -svært- skattegunstig, på lik linje med feks eiendom.
Det er dog litt vanskelig å kjøpe eiendom for overskuddet når vi kun snakker om noen få hundre tusen i året..

Så spørsmålet blir vel, er bitcoins en utgift, eller er det en investering? Og isåfall må det skattes av denne investeringen?

lovdata.no omtaler hverken bitcoins eller kryptovaluta.
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Jeg mistenker muligens at bitcons er en investering som er -svært- skattegunstig, på lik linje med feks eiendom.
Det er dog litt vanskelig å kjøpe eiendom for overskuddet når vi kun snakker om noen få hundre tusen i året..

Så spørsmålet blir vel, er bitcoins en utgift, eller er det en investering? Og isåfall må det skattes av denne investeringen?

lovdata.no omtaler hverken bitcoins eller kryptovaluta.
Vis hele sitatet...
En Utgift kan både være kostnad og investering. Utgift betyr bare at man har gjort en utbetaling... Spiller ingen rolle hva lovdata omtaler dette som. Det vil ikke være en kostnad før man eventuelt har hatt et verdifall og tapet får man skattemessig først når dette er realisert.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Vil nok gå det, men det er endel fordeler med og faktisk ha ett overskudd også da.
Vis hele sitatet...
Nei det vil det ikke.
Sist endret av Saerdna; 17. september 2015 kl. 06:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Bitcoins ses på som en elektronisk tjeneste og det skal mva på det når det blir handlet av næringsdrivende. Man skal også skatte av fortjeneste ved salg og man kan utgiftsføre tap ved salg.
Skatteetatens uttalelse kan leses her:
http://www.skatteetaten.no/no/Radgiv...-konsekvenser/

Bitcoins er formuesobjekt.
Om du så skal gjøre det, så ville jeg ha handlet nå, nå som Agora er nede og BTC prisen er lav. Når Agora kommer opp igjen kommer prisen til å stige. Nå er den på 203€ stk, under Hellas maset så var den oppe i 280€.

Her kan du både unndra skatt OG tjene samtidig.
Sist endret av Skyfx; 17. september 2015 kl. 08:12.