Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør jeg oppgradere fra Win7 til Win10?
Ja 4 80,00%
Nei 1 20,00%
Stemmegivere: 5. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  8 1728
God morgen, mine med-freaks.
I dag fikk jeg plutselig en tanke inn i hodet om å muligens oppgradere fra Windows 7 til Windows 10. Her er det snakk om piratutgaver, så å oppgradere gjennom Microsofts kanaler utgår.
Det jeg lurer på er:
Dere freaks som bruker Win10 dag inn og dag ut, er det verdt det å oppgradere fra et Windows 7 OS jeg elsker og har tilpasset til nøyaktig mitt bruk, eller skal jeg bare fortsette med Win7?
Er det noen nevneverdige problemer knyttet til piratutgavene av Win10? Tenker da på aktiverings-mas osv. som mange kamerater hadde med sine piratversjoner av Win7.
Lastet ned win 10 på laptopen rett etter jul, det endte med at så fort jeg trykker på oppgavelinjen eller programmene der, så krasjer den og må restartes.
win10 er vel og skulle være gratis også såvidt jeg forsto det så piratutgave er vel unødvendig?
Ville nok bare holdt meg på win 7, angrer for at jeg upgraderte ifra det.
Faktisk er windows 10 mindre plagsom for pirater, eneste ulempen det står hvit tekst " Aktivere windows go til innstillingene for å aktivere windows" og man mister mulighet å endre skrivebordbakgrunn etc.

Ellers er windows 7 mer plagsom for pirater det er en god ting.
Men ja du må nok regne med å legge inn windows 10 sidebar og Aero glas etc hvis du liker det i windows 7.
Av egen erfaring har det ikke oppstått store problemer med oppgradering til w10 fra w7

Har ikke hatt problemer med installerte programmer og lignende selv uten clean install. Har heller ikke merket forskjeller på ytelse heller. Har hatt win10 ca en måned nå og er egentlig fornøyd! ( prøvde win8/8.1 som var helt ubrukelig i mine øyne men win10 er jeg fornøyd med )

Eneste jeg opplevde med win10 er at den er helt nazi på updates! Den skyr ingenting bare den får truet igjennom oppdateringer. Oppdateringer er en selvfølge men hvis du ikke er i nærheten når den ønsker å oppdatere så bare kjører den igjennom! Hadde en del notepads/dokumenter opp som jeg ikke lagret før den bare ga faen og restarta hele pcen, selvfølgelig uten å spørre om å lukke programmer som windows7 gjør hvis noe ikke er blitt lagret. Eneste rant jeg har på windows10. Men løste dette med å være obs på snikoppdateringer og fulgte med på når den hadde planlagt oppdatering som den ikke alltid har vært flink til å si ifra på!

EDIT: Beklager hvis tekst er rotete, skrevet på telefon med liten skjerm!
Sist endret av WhiteHat; 8. februar 2016 kl. 12:37.
Ta en titt her: https://www.youtube.com/watch?v=u1kGMCfb2xw så slipper du å benytte båndbredde unødig.
Har noen merket windows 10 (som kom sommeren 2015) muligens kan ha en bug som gjør at windows muligens ikke bryr seg om hvor mange dager man bruker windows 10 uten å aktivere? Så et lite tips hvis du ikke skal aktivere windows er å bruke den elste windows 10 isoen. Laster du ny i dag slipper du muligens oppdateringene men kanskje microsoft har mulighet å slå av muligheten å la være å aktivere i fremtiden.

Oppdateringene siden da tar kanskje bare 1-2 timer ekstra men verdt å bruke det for å slippe unna aktiveringen.
Sist endret av lmh1; 8. februar 2016 kl. 13:30.
Om din Windows 7 er "aktivert" kan du oppgradere på vanlig måte å få en ekte lisens av Windows 10. Jeg bruker Windows 7 Loader eXtreme, og har nå lovlig Windows 10 lisens på flere av mine pcer. Lisensen blir da linket til pcen din, så neste gang du eventuelt vil kjøre en clean install av Windows 10 aktiveres den uten at du trenger å surre med lisensnøkler.

Jeg ble lei av Windows 10 etter et par måneder, og gikk tilbake til Windows 7.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg bruker 8.1 privat, 7 på jobb, og har ikke oppgradert, ei heller planer om å gjøre det med det første. Grunnen til det er vel først og fremst at jeg ikke stoler på all den nye telemetrien som tydeligvis er vanskelig å slå av. NSA spionerer nok på alt og alle uten at de skal få masse ekstra informasjon fra operativsystemet mitt.

Når det kommer en ordentlig utredning av hva som lagres/sendes samt måter å stoppe det på, og en eller annen oversikt over updates som inneholder mer av faenskapet, skal jeg kanskje revurdere.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg bruker 8.1 privat, 7 på jobb, og har ikke oppgradert, ei heller planer om å gjøre det med det første. Grunnen til det er vel først og fremst at jeg ikke stoler på all den nye telemetrien som tydeligvis er vanskelig å slå av. NSA spionerer nok på alt og alle uten at de skal få masse ekstra informasjon fra operativsystemet mitt.

Når det kommer en ordentlig utredning av hva som lagres/sendes samt måter å stoppe det på, og en eller annen oversikt over updates som inneholder mer av faenskapet, skal jeg kanskje revurdere.
Vis hele sitatet...
Win7 kjører også telemetry nå etter oppdatering visstnok. Hentet fra datasikkerhetsforum. Har ikke sjekket hva telemetry oppdateringen henter inn men bare leste den for noen dager siden og bare kopierte den her.

UPDATE: 5th February 2015
KB2952664 triggers daily telemetry run in Windows 7 (Basically snooping your data and collects information to make Windows 10 upgrade more attractive to other Microsoft users)
KB3123862 the "mystery patch" which swaps your explorer.exe, explorerFrame.dll, shell32.dll, authui.dll to support "updated telemetry" aka. snooping.
Microsoft very recently released 2 updates called KB3075249 and KB3080149. The second one is especially suspicious because it expands the functionality of already existing feature called "Windows Customer Experience Improvement Program", which is enabled by default on your Windows under many navigation panels.

UPDATE: 2th September 2015

Microsoft Released 2 more KB updates with same functionality. These are:

KB3068708
KB3022345

Both of these new ones are configured to bypass hosts files as well. (You can't block them in hosts)

Having these installed will result your computer calling home into following addresses:
vortex-win.data.microsoft.com
settings-win.data.microsoft.com
settings-win.data.microsoft.com
Sist endret av WhiteHat; 8. februar 2016 kl. 14:47.