Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7047
SharQ
Det kan tenkes at noen i avisene bruker PC for å skrive litt tekst i Word og sende til den grafiske avdelingen. Men om Aftenposten eller VG skulle skrive og oversende trykk med XP tror jeg de skulle slite og særlig om de sitter med InDesign (nå vet ikke jeg hva de bruker da) men det suger minne. Å stuffe 70-80 sider med bilder i 150-300 DPI er tung fil for Windows

Går det ikke fint med ACDSee til bilder i Mac da? Browseren til photoshop er fin og med ranklister, selv om den er kanskje litt treg på 4200RMP disker mot 7200 på desktopper.

Men OS X er sykelig bra uansett
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
OS X har et bildevisningsprogram innebygget i systemet som heter Preview. Kjapt på bilder og LYNKJAPT på pdf.
Opprinnelig postet av Gusto
OS X har et bildevisningsprogram innebygget i systemet som heter Preview. Kjapt på bilder og LYNKJAPT på pdf.
Vis hele sitatet...
Og som alle veit er ikkje Windows akuratt lynraskt på PDF, det går 10-15 sekund her og 10-15 sekunder der og vips har ein blåst ein halvtime på tull.. PDF dokument for trykk over 50MB hvertfall ikkje spes happy på Windows med mindre ein har ekstreme specs
nå er det jo ikke slik at noen aviser bruker indesign (så vidt jeg vet). jeg sitter selv og jobber med annonseproduksjonen i en avis, og alt foregår i quarkXpress. sideombrekking foregår i pagelayout, og alt er (foreløpig) basert på mac. men store stygge orkla sitter og leker med sin egen lille syke fetisj om at alt skal over på pc. ikke spør meg hvorfor. eneste kontakten jeg har med en pc i løpet av arbeidsdagen er det at jeg har mailen min i en metaframe som er pc.... og det stinker....

Opprinnelig postet av OrIx
Men om Aftenposten eller VG skulle skrive og oversende trykk med XP tror jeg de skulle slite og særlig om de sitter med InDesign (nå vet ikke jeg hva de bruker da) men det suger minne.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av OrIx
Peter Jackson redigerte LOTR der i Videoprogrammet Final Cut og ikke på Windows XP og Windows Movie Maker om noen lurte!
Vis hele sitatet...
Har du aldri hørt om Premiere eller Avid? (selv om jeg foretrekker finalcut selv da)

Opprinnelig postet av OrIx
...men det suger minne. Å stuffe 70-80 sider med bilder i 150-300 DPI er tung fil for Windows...
Vis hele sitatet...
Suger jo like mye minne fra mac som fra pc, men mac klarer nok å håndtere fila litt bedre... uansett er pc-utviklinga raskere enn mac, så fler og fler går over til pc.. (en pc me 2gb dual ddr og fete scsi-disker klarer fint å takle store filer i quark)

Opprinnelig postet av mynameissatan
.....jobber med annonseproduksjonen i en avis, og alt foregår i quarkXpress
Vis hele sitatet...
dette finnes jo til pc også, så det er egentlig ikke så veldig relevant...

Uansett finnes det ikke systemer som kan sette seg opp i mot mac-os i henhold til stabilitet og sikkerhet. er det noe som henger seg (noe som sjeldent skjer), kan man lukke programmet uten at alt annet avbrytes (windows-dudes kjenner til dette).
er jo en grunn til at pentagon kun bruker mac. og når jeg først er i gang; satt og lekte meg med konsollen i mac forledendag, og klarte da å lage en mappe som jeg ikke klarer å slette igjen (selv ikke med root-brukeren). er sånn lås på mappen når eg ser den i mac os x-en.....snålt (noen som vet hvordan eg kan slette den, eller?)
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av media
Suger jo like mye minne fra mac som fra pc, men mac klarer nok å håndtere fila litt bedre... uansett er pc-utviklinga raskere enn mac, så fler og fler går over til pc.. (en pc me 2gb dual ddr og fete scsi-disker klarer fint å takle store filer i quark)
Vis hele sitatet...
Errr.. ? Jasså.. Jeg synes det virker som om PC er i ferd å bli dratt fra jeg. Steve Jobs regner med at PowerPC prosessorne vil nå 3,5 Ghz i løpet av sommeren, og intel regner med 4 Ghz til jul. Altså vil stillingen innen jul kanskje være 3,75 G5 vs 4Ghz Intel P4... Og vi vet alle hvor mye bedre G5ene er enn P4 pr mhz. En 2ghz G5 er nesten like bra som en 3Ghz P4..

Dessuten har PowerMac maskinene overlegen minnebåndbredde. Jeg tror apple er i ferd med å ta igjen x86 maskinene, selv om de har henget litt etter en stund. Lurt å gå over til IBM med prosessorne.. Virker som om PowerPC prosessorne komme til å bli brukt i en del andre ting og... bla.a. XBox 2. Jeg mener.. hvem er det som bruker Motorola (som Apple fikk CPU fra før)?? :P
poenget var ikke det å få det til å virke som om at quarkXpress er et mac-program, men at man ikke bruker indesign til å produsere avisene....

Opprinnelig postet av media
dette finnes jo til pc også, så det er egentlig ikke så veldig relevant...
Vis hele sitatet...
Det som fasinerer meg er at ikke noen har laget et nytt operativsystem som konkurerer direkte mot Windows, OS X og UNIX.

Men en hel verden av arbeidsledige IT folk og ingeniører så er det muligheter for at noen mekker sammen sitt eget PC-system og satser på det.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av OrIx
Det som fasinerer meg er at ikke noen har laget et nytt operativsystem som konkurerer direkte mot Windows, OS X og UNIX.
Vis hele sitatet...
Hørt om Linux? (Nei, Linux er ikke UNIX)

Av andre operativsystemer har vi OBOS, B.E.OS og SkyOS som er interessante. SkyOS er det som har vist best resultat det siste året, men ennå er det ikke klart for prime time. OpenBeOS og BlueEyedOS har ennå ikke kommet ut med Alpha eller Beta.

Opprinnelig postet av OrIx
Men en hel verden av arbeidsledige IT folk og ingeniører så er det muligheter for at noen mekker sammen sitt eget PC-system og satser på det.
Vis hele sitatet...
Aner du virkelig hvor mange år det tar å lage et stabilt desktopsystem MED nok software til at det skal bli bra? Da sier jeg heller at de bør joine Linux, BSD, SkyOS eller BeOS-campen og gjøre nytte av seg i allerede eksisterende prosjekter.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Innteresant tema, ER Linux UNIX eller ikke?
http://www.linuxinsider.com/perl/story/32719.html
Morro lesning, men bør kanskje taes med en klype salt.

Jeg personlig ser på Linux som UNIX i den forstand at det følger POSIX standarden og fungerer på noe lunde samme måte, men det er ikke UNIX på samme måten som *BSD ikke er Linux.
Ser på Linux som en billig UNIX erstatning jeg og!
Opprinnelig postet av media
...satt og lekte meg med konsollen i mac forledendag, og klarte da å lage en mappe som jeg ikke klarer å slette igjen (selv ikke med root-brukeren). er sånn lås på mappen når eg ser den i mac os x-en.....snålt (noen som vet hvordan eg kan slette den, eller?)
Vis hele sitatet...
Noen som vet hva dette er? Er jo ikke en tilfeldighet, siden det er et eget icon for denne mappen.........
åssen ser ikonet ut?
vanlig mac-icon, bare med en hengelås nede i høyre hjørne av ikonet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
i høyre hjørne? hmmm... og det går ikke an å låse den opp når du går inn på "vis info"?
han er bannet. wee.
ja, jeg fikk nettopp vite det. kjekt det å ikke være på forumet og gå glipp av moroa!
Opprinnelig postet av mynameissatan
ja, jeg fikk nettopp vite det. kjekt det å ikke være på forumet og gå glipp av moroa!
Vis hele sitatet...
Han visste nok at han ikke burde være her i utgangspunktet