Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilke poster konsepter skal vi jobbe videre på og henge opp?
Kugies forslag 146 66,97%
Antonalds forslag 60 27,52%
MeTheWalls forslag 12 5,50%
Stemmegivere: 218. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  33 4100
Ettersom det ble veldig lite aktivitet i denne tråden har jeg satt sammen de plakat konseptene som var de mest populære. Tenkte vi kunne stemme på den posteren vi skal jobbe videre med og henge opp. (Beklager på forhånd om det evt er noen som manglet, og ber dere isåfall poste dem i kommentarfeltet.)

Nr.1 Kugies forslag

Nr.2 Antonalds forslag

Nr. 3 MeTheWalls forslag

Videre inneholder det mange gullkorn og forslag til hvordan vi skal argumentere på posterne i original tråden og jeg anbefaler alle til å lese den.
Tanken bak denne pollen er at vi skal få oss en bestemmelse på hvilke postere vi skal utvikle videre på og henge opp.
Sist endret av Psytrip; 21. mars 2011 kl. 23:33.
Jeg må nesten si Kugies sin plakat, hvorfor? Fordi den fokuserer ikke så nøye inn på junkien som vil legalisere men tar liksom alle under en plakat. For junkiene er med på legaliseringen uansett plakat :')
Kugies var lett den beste. Lite knot, å fikk frem budskapet på en enkel måte.

MeTheWall sin ble for mye tekst til at jeg tror det er effektivt i plakatform.

Antdonalds ble en blanding av de to.
o shit waddup
klart, de må alle gjennom en runde eller tre til med finpussing, og man burde ta bilder selv slik at man ikke tråkker på tær og bryter opphavsrett, men av de tre er i mine øyne desidert Kugie sitt forslag det beste. Alternativ nr. 2 klarer dog å illustrere data på en god måte. Kanskje man burde tatt litt fra hver, eller noe i den duren, hva vet jeg. Bra tiltak, just keep it civil. Stat eller mafia blir litt for kraftig for min smak, men uansett... Lykke til
Sist endret av ulldott; 21. mars 2011 kl. 23:40.
Likte også Kugies best. De andre to var fine og informative, men slik jeg ser det så er det viktigste at folk ser plakten i forbifarten og tenker litt over det. Kanskje vi kan klare å få igang en ordentlig politisk debatt om tema!?
Viktige ting for å få den normale nordmanns blikkfang! (og fortsette å huske det)!
- Noe til å fange blikk(oppsynsvekkente tittel, bruk av farger og forskjellige virkemiddler
- Kort og informativ tekst
- Linker videre som fører leseren videre fra plakaten så personen ikke går 10 meter også er den glemt

Det må helt klart til noen små justeringer men det er jeg sikker på de kan fikse de som har laget utkastene
Sist endret av Oransje; 21. mars 2011 kl. 23:55.
Ikke Antdonalds ihvertfall. Gjør det enklere.

Tror Kugies definitivt fungerer best som plakat.
Kugie's plakat er "kort og godt". Klart, man kunne tenke seg informasjonen som står på dem alle, men jeg tror fargene, og det at du vil slippe å stoppe opp og bli stående for å få det med deg er det virkelig viktige med en plakat som dette.

Og kriminalitet, hvem liker vel det?
o shit waddup
altså, etter litt kjapp hoderegning har jeg følgende idé. Illustrasjonene på den plakaten Antdonald har lagd, kombinert med "slagkraften" til en enklere plakat, kan være en grei kombinasjon i nasjonens tilstand av smartphone-hysteri og virtuell virkelighet. Lag en enkel, slagkraftig og iøynefallende plakat. Sleng inn ein slik ein QR-kode til en mobil-formatert side der man kan 1. lese litt videre mens man sitter på trikken, og 2. skrive in mailen sin om man vil ha mer informasjon. Det finnes sikkert andre gode forslag også.

Jeg tror nøkkelen i denne saken er å hele tiden være bevisst på at man ikke skal prøve å belære noen, men heller få de til å lese informasjon fra "pålitelige" kilder som wikipedia, diverse statistikk og så videre. Prøv å få de til å se fordelene og ulempene selv, for så å ta et standpunkt. For det er jo det vi vil? At folk tenker over det og gjør seg opp en egen mening.

Vær realistiske, vi får aldri hengt opp disse plakatene på trikken eller bussen uten å drive geriljavirksomhet. Få folk interessert og la de avgjøre selv om de vil studere fakta på vei til jobb, i lunsjen, eller når det enn passer de.
Sist endret av ulldott; 22. mars 2011 kl. 00:07.
Alle var flotte!
Når det er sagt er jo de med mye tekst best egnet på steder man tilbringer litt lengre tid som buss, tog, holdeplasser og lignende.
Kugies er nok den som oppfattes best i forbifarten..
Hvis det skal settes i gang en plakatoppheng-bevegelse - Sign me up!
Har tidligere foreslått dette i debatter og mener det er en av de beste måtene å nå ut til folket på. Ikke nødvendigvis legg SÅ mye fokus på legalisering og at staten skal overta pushinga, men avkriminalisering og normalisering av stoffet for å få det og brukerne mindre tabubelagt.

De trikkeplakatene som var i fjor var ganske unike, og jeg skulle ønske det ble opprettet fler i samme bane og også for eksempel illustrasjoner som viser cannabisens multi-bruk. (Hudkrem, drivstoff, leddgiktmedisin, klær osv)
Sist endret av vacant; 22. mars 2011 kl. 00:24.
Psytrip's Avatar
Trådstarter
Sitat av vacant Vis innlegg
Hvis det skal settes i gang en plakatoppheng-bevegelse - Sign me up!
Har tidligere foreslått dette i debatter og mener det er en av de beste måtene å nå ut til folket på. Ikke nødvendigvis legg SÅ mye fokus på legalisering og at staten skal overta pushinga, men avkriminalisering og normalisering av stoffet for å få det og brukerne mindre tabubelagt.

De trikkeplakatene som var i fjor var ganske unike, og jeg skulle ønske det ble opprettet fler i samme bane og også for eksempel illustrasjoner som viser cannabisens multi-bruk. (Hudkrem, drivstoff, leddgiktmedisin, klær osv)
Vis hele sitatet...
Om vi ikke setter fokus på legalisering og statlig regulering og heller dekriminalisering mister vi det beste argumentet: Om en legaliserer cannabis vil vi putte store kjepper i hjulene på narkokartellene. Om en bare dekriminaliserte cannabis vil det i stor grad forstatt være pusherne og narkokartellene som tjener penger på stoffet.
Men å få mannen i gata til å slutte å assosiere cannabis med "farlige narkotiske stoffer" derimot er viktig. Som er en av grunnene til at vi ikke bør inkludere symboler av planten.
Jeg blir mer enn gjerne med på å henge opp plakater.
Første steg mot legalisering er at mannen i gata får opp øynene.
Vil bare nevne den lille leifen som Kugie har på plakaten sin
Antonald sin er vel den som kommer til å nå en størst målgruppe. Fordi den er informativ. Og den forteller mer enn Kugie sin, selv om jeg personlig likte designet til Kugie best. Plakaten til MeTheWall hadde masse informasjon, nesten for mye tror jeg. Jeg stemte for Antonald, men noe av designet burde endres på syns jeg. Jeg likte veldig godt de figuriske elementene som blir brukt som grafer eller oversikter på tall. Og informasjonen var passende og dette er det folk flest ville stoppet opp for å lest tror jeg.
Hvorfor må vi velge en av de 3? Kan vi ikke henge opp alle 3 da? Ser ikke att det kan være negativt. Men ser jo at det er best å prioritere 1 kanskje, men må huske at folk er forskjellige og tenker anderledes. Noen går kanskje fort forbi og tar mer nytte ut av en kort plakat, mens andre stopper å leser og da er mye info kanskje ikke så dumt.

Ellers har MyTheWall(?) en skrive leif, en av overskriftene står det "KANNABIS", som jo selvfølgelig skal være med en C.
en ting jeg er skeptisk tiler de statistikkene. alkohol f.eks er det regnet med ting man gjør i fylla?
jeg vet om folk som har dødd under cannabis pga noe de har gjort. så atemmer den alkohol tabellen?
Psytrip's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Hvorfor må vi velge en av de 3? Kan vi ikke henge opp alle 3 da? Ser ikke att det kan være negativt. Men ser jo at det er best å prioritere 1 kanskje, men må huske at folk er forskjellige og tenker anderledes. Noen går kanskje fort forbi og tar mer nytte ut av en kort plakat, mens andre stopper å leser og da er mye info kanskje ikke så dumt.

Ellers har MyTheWall(?) en skrive leif, en av overskriftene står det "KANNABIS", som jo selvfølgelig skal være med en C.
Vis hele sitatet...
Et veldig godt forslag, syntest iallefall at både Kugie og Antonalds postere er mer enn verdige til å henges opp rundt om i det Norske land. Men siden vi er så mange brukere med flere ulike meninger tenkte jeg at vi virkelig trengte en poll og en bestemmelse for å få fremskyndet prossesen.
Jeg stemte på Kugies forslag, fordi var enkle og konkrete, og fanger folks oppmerksomhet og rekker å fortelle budskapet før folk går lei.

Antonalds forslag var også meget bra, men det ble litt stort og langt, tviler på at mange som ikke allerede er engasjert i den debatten orker å lese gjennom alt.

Samme problemet hos Methewall, pluss at den selvfølgelig kunne trengt litt grafikk og luft.
Sist endret av Grix; 22. mars 2011 kl. 20:57.
ikke topic, men hvordan skal postingen av disse plakatene skje? Hvordan kan jeg bidra, med andre ord?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
ikke topic, men hvordan skal postingen av disse plakatene skje? Hvordan kan jeg bidra, med andre ord?
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår en felles donasjons-kasse, der noen tar på seg ansvaret til å nytte pengene best, dvs få plakaten opptrykket, og tilsendt de som sier seg villig til å henge disse opp (merk på lovlige oppslagsplasser, der de har fått lov til osv. trenger ikke folk som henger seg opp i "ville stonere som henger opp legliseringspropaganda i hele byen"). Bare det første forslaget som slår meg. Men dette må jo i så fall bli diskutert for å få mest mulig nytte ut av.
Donerer gledelig til et slikt formål

Bare "donasjons-kassen" ligger i rette hender.

Stemte forøvrig for Kugies forslag. Kort og konsist, slik jeg liker det. Kanskje det hadde vært en idé å printe en nettadresse folk kunne besøkt om de ville finne ut mer?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Det beste er vel å ha en 5-10 forskjellige plakater, siden hvermannsen ikke gidder å lese samme plakat flere ganger. får de litt variert info inn i de forskjellige plakatene vil de lese alle og trolig sitte igjen med en bedre totaloversikt over cannabis.

De burde absolutt være i et A4-format, hvis det er snakk om gerilija-føring. Printer gjerne ut noen hundre og klistrer opp her og der jeg. Bare husk at det er ulovlig å henge plakater utenom godkjente plakatvegger, eller ved spesiell tilatelse. Be careful!

EDIT: Så det ble litt rotete, så vi prøver igjen.
Det jeg mener er at det er bedre med en minimalistisk, oppmerksomhetsfangene plakat alà forslag 1. Problemet med disse er at de ikke gir ut alt for mye infomasjon, så derfor er vel det beste å ha alle de viktige punktene transformert til en lettleslig plakat med fine farger og glitter og alt mulig fint.
Sist endret av Screwdriver; 23. mars 2011 kl. 12:26.
Wow hadde nesten glemt hele plakat-aksjonen Flott at dette blir tatt opp igjen. Min ide var å ha et par forskjellige "typer" plakater, der f.eks Kugies plakater, som er korte, oversiktlige og fanger oppmerksomhet, kan henges opp der folk travler forbi (i butikker, på gata o.l.), Og så f.eks min plakat, som er mer omfattende med mye informasjon, kan henges opp der folk har tid til å lese den (på busser, trikker, holdeplasser o.l.).

Kan jo også nevne at alle tall i plakaten stemmer, men har rotet bort kildene jeg brukte De skal uansett være å finne på nettet, kanskje jeg leter de frem en gang jeg har lite å gjøre... Ang. alkoholrelaterte dødsfall: http://statbank.ssb.no/statistikkban...nWeb=dodsarsak.

Sitat av ulldott
Sleng inn ein slik ein QR-kode til en mobil-formatert side der man kan 1. lese litt videre mens man sitter på trikken, og 2. skrive in mailen sin om man vil ha mer informasjon.
Vis hele sitatet...
En kjempeide som absolutt burde inkluderes! Mye enklere enn å gå rundt å huske webadresser.
Hvis vi satser på Kurgies plakater er det vesentlig at det blir lagd mange forskjellige plakater slik at alle de kraftigste argumentene våres kommer ut.
Hvis vi satser på Antonald sin plakat er det viktig at plakatene er store med svært god bildekvalitet. Ingen på bussen gidder å nistirre på en plakat der man må ha fingern under linjene for å ungå å hopper over noen.

Er i og for seg helt enig i forslaget til Antonald; At vi kan henge Kurgies plakater der folk kun travler forbi, og Antonald sin plakat der folk har litt døtid, som f eks bussholdeplassen, bussen, t-banen, trikken osv.

Jeg håper virkelig at dette prosjektet blir gjennomført på en ordentlig, skikkelig måte, så fort som mulig.
Jeg er selvfølgelig med på å henge opp
jeg kan sikert printe ut noen med mine egne penger og henge opp litt i lokaler der jeg bor
Ok. Nå har vi fått vite folkets meninger angående hvordan plakaten(e) skal/burde ta seg ut, via diverse kommentarer, og stemme-pollen. Nå er det på tide å få noe igjen for arbeidet enkelte har lagt inn i prosjektet.

Selv er jeg verken spesielt god til å redigere eller formulere gode setninger på tastaturet. Men disse egenskapene har vi da en hel drøss av her på forumet, eller?
Jeg har ikke lest så mye her at jeg vet akkurat hvem som er gode til hva, men kunne ikke f.eks Kugie, Antonald og MeTheWall sammarbeidet med å lage ferdig plakaten(e)? Mens andre tok på seg litt av ansvaret når det gjelder printing, osv.
Vi kunne jo også satt opp en slags frist for når prosjektet skal være i boks, slik at ikke hele prosjektet blir drøyd til det kjedsomme og til slutt går i dass.

Just a thought
Kugies forslag var enklest å forstå, ikke så mye skrift.

Antonalds forslag inneholdt mange gode argumenter, og var stilig laga.


Hva med å bruke begge? eller alle? Mange forskjellige plakater for samme sak..
Hmm... Vet ikke om det er stemning for nye forslag, men her er iallefall en "flyer" jeg postet på norcan for en liten tid tilbake. Kan kanskje modifiseres til en plakat om det er interesse for det:

http://i.imgur.com/cs4KK.jpg

Her er en zip fil med forside/bakside i full oppløsning i farge og svart/hvitt.
Last ned
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av skytouch Vis innlegg
Hmm... Vet ikke om det er stemning for nye forslag, men her er iallefall en "flyer" jeg postet på norcan for en liten tid tilbake. Kan kanskje modifiseres til en plakat om det er interesse for det:

http://i.imgur.com/cs4KK.jpg

Her er en zip fil med forside/bakside i full oppløsning i farge og svart/hvitt.
Last ned
Vis hele sitatet...
Vis dere skal gjøre det fjern vertfall Bladet, for den vanlige mannen i gata skriker det bildet av bladet, stoner lang vei.
Likte og stemte på Nr.1.
Det står lite tekst, men bringer et sterkt budskap!

Hvor står politikerne i Norge idag når det gjelder legalisering? I igråsona?
Jeg vil anbefale og henge opp alle 3.

- Ved å henge opp 1 type plakat, kan folk tenke: "Sikkert samma stonern som har hengt den opp", og går videre.

- Alle 3 er ulike, og ved å henge alle opp, så vil flere fange dens oppmerksomhet.

- Og synes det ble litt for mye "cannabis". Den vanlig Ola Nordmann har bare hørt om "hasj og heroin", og vet neppe hva cannabis er.
Sist endret av Mexxy; 19. april 2011 kl. 14:24.
Både 1 og 2. Ikke 3, den er preget av konspirasjonsteorier.
vis noen starter printing kjøper jeg noen og henger de opp