Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9124
Har brukt TV-en(LCD skjerm) som dataskjerm.
Så har jeg slått av skjermbeskytteren.

Etter at jeg glemte, å slå av tv-en, før jeg la meg. Ser jeg at det har oppstått innbrenning på skjermen. Det er lettest å se, når jeg ser ser en mørk sene, i en film.


Hvordan kan jeg fjerne innbrenningen?
Trodde ikke det skulle være mulig med LCD
trodde ikke det gikk an å innbrenne bilde på lcd ?? sikker på att det ikke er plasma det er snakk om?
Et slikt tåkete bilde (test bilde) skal visst fungere
Ser ikonene fra Windows Vista, i bakgrunnen, når jeg ser film.
Du nevner liksom ikke det viktigste her, er du helt sikker på at det er lcd skjerm og ikke plasma ?

Det kan oppstå , men er ofte kortvarlig på lcd skjermer dog , du kan lese mer om det her

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_persistence

Det beste er å kjøre det snøbildet du får når du ikke har signal på antenna, men aldri hørt om noen som har fått brent inn bildet på en lcd skjerm,.
OK Jeg skal kjøre snøbildet i natt. Takk
Jeg har alltid forestilt meg at det burde funke å vise bildet som er inverst av det innbrendte... Eg. Screenshot, lime inn i paint, klippe vekk alt annet enn start-menyen, Select all -> Rightclick -> Inverse colours.

Prove me wrong?
Jeg googlet frem til et tips. Der leste jeg, at man kan kjøre bilde slide-show. Der det byttes mellom svart og hvit bilde. Med andre ord, at skjermen blinker mellom svart og hvit. Men denne metoden er for LCD-skjermer med Image_persistence.

Jeg har ikke PC-skjerm.
Men en Tv, hvor jeg kan kjøre snøbildet.
Så jeg prøver det først.
"snø" er svarte og hvite prikker som blinker omenannen hele tiden..
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
"snø" er svarte og hvite prikker som blinker omenannen hele tiden..
Vis hele sitatet...
Skjønte det da
Nei, det kan det vel egentlig ikke være? Hadde dette vært tilfelle så ville man sett streker som går fram og tilbake vertikalt eller på en 45 graders vinkel, avhengig om det hadde vært forskyvning fra rad til rad?
Sist endret av m0b; 19. desember 2010 kl. 21:08.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Nei, det kan det vel egentlig ikke være? Hadde dette vært tilfelle så ville man sett streker som går fram og tilbake vertikalt eller på en 45 graders vinkel, avhengig om det hadde vært forskyvning fra rad til rad?
Vis hele sitatet...
Ja, de blinker ikke systematisk og annenhver. Disse prikkene er faktisk "signalet" som oppstår av at AGC-kretsen (Automatic Gain Control) i apparatet forsøker å forsterke opp et signal som ikke finnes inntil det blir så forsterket at elektronenes tilfeldige (termiske) bevegelse viser seg på skjermen, og vi kjenner igjen det resulterende bildet som "snø". Det er også akkurat dette fenomenet som gjør at man får hvit støy i en radio uten signal. Hvis det var dette du mente, da..?
Sist endret av Provo; 19. desember 2010 kl. 21:29.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Du nevner liksom ikke det viktigste her, er du helt sikker på at det er lcd skjerm og ikke plasma ?

Det kan oppstå , men er ofte kortvarlig på lcd skjermer dog , du kan lese mer om det her

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_persistence

Det beste er å kjøre det snøbildet du får når du ikke har signal på antenna, men aldri hørt om noen som har fått brent inn bildet på en lcd skjerm,.
Vis hele sitatet...
say what! Jeg har alltid blitt fortalt at det er flere tusen maur, ikke noe snø tull.
Sitat av tripflag Vis innlegg
Jeg har alltid forestilt meg at det burde funke å vise bildet som er inverst av det innbrendte... Eg. Screenshot, lime inn i paint, klippe vekk alt annet enn start-menyen, Select all -> Rightclick -> Inverse colours.

Prove me wrong?
Vis hele sitatet...
Så om man har Mac, skal man ifølge din teori kunne trykke CMD + ALT + CTRL + 8 og la maskinen stå slik en stund for å få bort det innbrente motivet?
Aye, men må selvsagt stå omtremt like lenge som originalbildet. Selvsagt i den forstand at jeg ikke er helt ute på vidda i første omgang.
Sist endret av tripflag; 19. desember 2010 kl. 21:44. Grunn: and this time I forgot the bbocdes all together
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, de blinker ikke systematisk og annenhver. Disse prikkene er faktisk "signalet" som oppstår av at AGC-kretsen (Automatic Gain Control) i apparatet forsøker å forsterke opp et signal som ikke finnes inntil det blir så forsterket at elektronenes tilfeldige (termiske) bevegelse viser seg på skjermen, og vi kjenner igjen det resulterende bildet som "snø". Det er også akkurat dette fenomenet som gjør at man får hvit støy i en radio uten signal. Hvis det var dette du mente, da..?
Vis hele sitatet...
Haha, ja nettopp! Nei jeg hadde i utgangspunktet ikke peiling på hvordan det oppstår, men det jeg i hovedssak mente var å illustrere at det ikke kunne være på den måten han beskrev det.
Har du prøvd og oppdatere drivere på skjermkortet? bruker du media player eller VLC når du ser på film?
Et annet spørsmål er om du bruker to bildekilder, altså du ser film fra DVD-spilleren mens du lar pcen sumle og gå (men med tven på signalkilde dvd).

Mange dårligere tver har problemer med å isolere inn-signalene skikkelig og du vil ofte oppleve at et signal blør igjennom tiltross for at du har valgt en annen inngang.

Som et "har du satt i kontakten?"-spørsmål :-).
Har ingen stilt spørsmål på hvorfor dette må ordnest så "fort som mulig" ?

... har du brent fast pupper på skjermen? ))
eller hardcore gaypron
Feed skjermen med hvit bilde (helhvit) så bør problemet løse seg...
Sitat av devotio Vis innlegg
Feed skjermen med hvit bilde (helhvit) så bør problemet løse seg...
Vis hele sitatet...
Hvor lenge skal jeg feede skjermen med helhvit bilde?
Blir ikke problemet verre, hvis jeg overdriver?
Sist endret av davidentotre; 20. desember 2010 kl. 15:39.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hvor lenge skal jeg feede skjermen med helhvit bilde?
Blir ikke problemet verre, hvis jeg overdriver?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg er helt på jordet om jeg påstår at dette er noe devotio bare fant opp. For en LCD-skjerm med image persistence er det anbefalt å la TV-en stå helt av (trekk ut kontakten) i alt fra noen timer til et par døgn, avhengig av hvor kraftig det henger igjen.

Dette kan du lese selv her: http://en.wikipedia.org/wiki/Image_p...on.2Ftreatment
▼ ... over en uke senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har en skjerm på jobb som brukes til overvåking og derfor står med samme bilde nesten hele tiden. Blir denne stående på over natta kan man se rester etter bildet. Når den står avskrudd over helgen blir dette som regel borte.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror ikke jeg er helt på jordet om jeg påstår at dette er noe devotio bare fant opp. For en LCD-skjerm med image persistence er det anbefalt å la TV-en stå helt av (trekk ut kontakten) i alt fra noen timer til et par døgn, avhengig av hvor kraftig det henger igjen.

Dette kan du lese selv her: http://en.wikipedia.org/wiki/Image_p...on.2Ftreatment
Vis hele sitatet...
Sorry for å dra opp en gammel tråd, men nei. Dette har jeg ikke funnet på. Mulig det kun fungerer med plasma men det fungerer.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Når jeg postet innlegget over i 2010 var det fortsatt mulig å få bort det som hang igjen, men siden har det blitt enda verre og blir ikke lenger borte.
Skjermen var en gammel Mirai 32" fra 2007 som ble byttet ut i dag.