Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  157 13071
> implying
sqrt's Avatar
Som en flittig musikklytter har jeg spart noen tusen siden Spotify kom på markedet - dette trass i at jeg har vært betalende bruker hele tiden og en skammelig prosentandel av musikken min tidligere kom fra ikke navngitte lugubre kilder på internettet. Spotify er definitivt ikke en be-all end-all musikkilde. Det er derimot en god begynnelse og er mer enn verdt ~50-100kr.

Kommer det et bedre tilbud (Noe jeg håper og tror), vil jeg gå over umiddelbart, men slettes ikke på grunn av at "Spotify er grusomme mennesker som forventer at jeg skal betale for å høre på musikk!" Dette er likevel kun noe en liten, men høylytt gruppe gir uttrykk for å mene.

Ærlig talt forstår jeg ikke hvordan gratisbrukere holder ut med reklamen. Ikke for å stå på en moral high ground, men hvis du forventer at du skal få ting gratis bare fordi det er mer beleilig for deg, vil du møte et par vegger iløpet av livet. Beklager å måtte være den som forteller deg dette.

/rant. Har hørt litt for mange skrike ut over nettopp dette for én dag. Bare se på kommentarfeltene... Oh, the humanity.
Sist endret av sqrt; 14. april 2011 kl. 16:07.
100 kronasjer er latterlig billig for så mye musikk, Offline-lister og Spotify til mobilen. Jeg syns det er dumt at de har en gratis versjon, men det ser jo nå ut som om de prøver å få flere over til Premium.

Spotify er relativt nytt, men det er først nå de virkelig begynner å tjene penger! Jeg tror dette kan bli bra
Jeg betaler ikke for spotify fordi jeg vet ikke hvor grunkene går. For alt jeg vet så kan jeg betale 100 kroner for å høre masse kul musikk så går alt i lommene til Rihanna.
Kan med ganske stor sikkerhet si deg at det gjør de nok ikke.
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Jeg betaler ikke for spotify fordi jeg vet ikke hvor grunkene går. For alt jeg vet så kan jeg betale 100 kroner for å høre masse kul musikk så går alt i lommene til Rihanna.
Vis hele sitatet...
De store plateselskapene tar seg grovt betalt for å åpne katalogene sine for Spotify. Lady Gaga fikk ikke mer enn 167 dollar (elns) for 2010, selv om hun er en av de aller mest spilte artistene på spotify. Så ikke bekymre deg over at artister du ikke liker får penga dine - dem er det plateselskapene som tar.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Jævlig dårlig av slike som deg. Millioner av låter - Og dere har ikke råd til å betale 99,- hver måned, for å ha høy-kvalitets musikk på mobilen, offline mode, ubegrenset hver måned, uten noe form for reklame.

Ikke engang 49,- for ubegrenset hver måned.

Snakker om snyltere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg betale når det er gratis å laste det ned? Hvis du har valg mellom gratis brus eller samme brus for 15kr, hva velger du?

Personlig kommer jeg ikke til å bruke spotify lengere. Synes også det er dårlig utvalg av musikk der, sier litt når de ikke har Pink Floyd der engang.
Sist endret av Dr.Feelgood; 14. april 2011 kl. 16:58.
Sitat av F4celess Vis innlegg
hade spotify, ohai bukta.

snakk om å drive vekk kundegruppa si.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du kalle det "kundegruppa" om dere bare utnytter dere av et gratis tilbud?
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Hvorfor skal jeg betale når det er gratis å laste det ned? Hvis du har valg mellom gratis brus eller samme brus for 15kr, hva velger du?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde gledelig betalt 15 kroner for samme brus hvis jeg hadd sluppet å gå to kilometer for å hente den.
Et spørsmål;
Om jeg nå oppgraderer til 100 kroners premium i måneden. Må jeg være på mobilt nett (la oss si det ikke er trådløst nett på hytta) for å streame musikk fra spotify? Og blir ikke det jææævla dyrt i lengden om en ikke har noe superdeal på gang med sin mobiloperatør? Jeg trenger virkelig ikke spotify på mobilen om jeg må være tilkoblet trådløst nett for å spille av musikken (da har jeg PC med meg)

Ellers synes jeg at 50 usle kroner i mnd for ubegrenset lytting og uten reklame er helt toppers
Sist endret av Liverbird; 14. april 2011 kl. 17:23.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Et spørsmål;
Om jeg nå oppgraderer til 100 kroners premium i måneden. Må jeg være på mobilt nett (la oss si det ikke er trådløst nett på hytta) for å streame musikk fra spotify?
Vis hele sitatet...
Nope, du kan synkronisere låter for offline-høring på mobilversjonen også.

For å streame, må du selvsagt være på nett - trenger dog ikke å være mobilt nett, men du må ha tilgang (holder ikke med lokalt)
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Jeg hadde gledelig betalt 15 kroner for samme brus hvis jeg hadd sluppet å gå to kilometer for å hente den.
Vis hele sitatet...
Men du hadde ikke betalt hvis du hadde begge to foran deg vel? Men for guds skyld, dere som vil betal så mye dere vil og kos dere med spotify, men at dere kommer med utsagn som at vi som ikke vil betale 100/50 kr i måneden når man får det samme gratis, er gjerrig og fattig, synes jeg er på grensen.
Sist endret av Dr.Feelgood; 14. april 2011 kl. 17:35.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Nope, du kan synkronisere låter for offline-høring på mobilversjonen også.

For å streame, må du selvsagt være på nett - trenger dog ikke å være mobilt nett, men du må ha tilgang (holder ikke med lokalt)
Vis hele sitatet...
Er det ubegrenset hvor mye musikk man kan synkronisere? Kjipt å ha en spilleliste på 20 sanger liksom....Kan jeg ha tilgang til 1000 sanger offline om jeg ønsker?
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Er det ubegrenset hvor mye musikk man kan synkronisere? Kjipt å ha en spilleliste på 20 sanger liksom....Kan jeg ha tilgang til 1000 sanger offline om jeg ønsker?
Vis hele sitatet...
Tror de har en grense på 3333 sanger eller noe slikt, altså mer enn nok

edit: http://www.spotify.com/int/help/faq/.../#offline-sync
Sist endret av fy0phn; 14. april 2011 kl. 17:41.
Oki. Da blir jeg glatt en større betalende kunde
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Men du hadde ikke betalt hvis du hadde begge to foran deg vel? Men for guds skyld, dere som vil betal så mye dere vil og kos dere med spotify, men at dere kommer med utsagn som at vi som ikke vil betale 100/50 kr i måneden når man får det samme gratis, er gjerrig og fattig, synes jeg er på grensen.
Vis hele sitatet...
Men her er tilfellet at du ikke har begge forran deg, spotify ligger hele tiden rett forran deg. Å skaffe piratkopierte sanger kan være tidkrevende og det er en usikkerhet om hva du faktisk får når du DL den.

Og du kan synce 3333 sanger per enhet. x3 enheter = 10000 sanger totalt.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Men her er tilfellet at du ikke har begge forran deg, spotify ligger hele tiden rett forran deg. Å skaffe piratkopierte sanger kan være tidkrevende og det er en usikkerhet om hva du faktisk får når du DL den.

Og du kan synce 3333 sanger per enhet. x3 enheter = 10000 sanger totalt.
Vis hele sitatet...
Jaja, hvis det er så vanskelig å søke på navnet til artisten og klikke last ned, så må du vel være helt utslitt etter å ha lest gjennom denne tråden?

Jeg har lastet ned musikk i 8 år nå og har alltid fått den musikken jeg vil ha og i topp kvalitet.

Og igjen, Spotify har ikke mange KJENTE artister som ACDC, Pink Floyd, Metallica osv... men nei, dem har ikke det og i tillegg skal dem ha penger for det.
Sist endret av Dr.Feelgood; 14. april 2011 kl. 17:50.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Jaja, hvis det er så vanskelig å søke på navnet til artisten og klikke last ned, så må du vel være helt utslitt etter å ha lest gjennom denne tråden?

Jeg har lastet ned musikk i 8 år nå og har alltid fått den musikken jeg vil ha og i topp kvalitet.

Og igjen, Spotify har ikke mange KJENTE artister som ACDC, Pink Floyd, Metallica osv... men nei, dem har ikke det og i tillegg skal dem ha penger for det.
Vis hele sitatet...
Spotify er så mye mer enn å bare høre på og ha musikk. Man kan dele spillelister via lenker, lage collaborative playlists hvor flere kan legge til sine favorittsanger, man kan lett finne related artists, og for ikke å snakke om muligheten for å koble opp med facebook.

Og la oss ikke glemme hvor kjekt det er å alltid ha nesten all musikk tilgjengelig hvor som helst via telefonen.

Men greit, om du ikke er villig til å betale 99 kr/mnd for disse fantastiske fordelene er det helt greit for meg. Men klage på spotify fordi det ikke er gratis lengre skal du absolutt ikke gjøre, spotify er for herlig for det.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Og igjen, Spotify har ikke mange KJENTE artister som ACDC, Pink Floyd, Metallica osv... men nei, dem har ikke det og i tillegg skal dem ha penger for det.
Vis hele sitatet...
Om alle hadde vært med og bidratt så hadde de muligens vært der.
Sitat av fy0phn Vis innlegg
Spotify er så mye mer enn å bare høre på og ha musikk. Man kan dele spillelister via lenker, lage collaborative playlists hvor flere kan legge til sine favorittsanger, man kan lett finne related artists, og for ikke å snakke om muligheten for å koble opp med facebook.

Og la oss ikke glemme hvor kjekt det er å alltid ha nesten all musikk tilgjengelig hvor som helst via telefonen.

Men greit, om du ikke er villig til å betale 99 kr/mnd for disse fantastiske fordelene er det helt greit for meg. Men klage på spotify fordi det ikke er gratis lengre skal du absolutt ikke gjøre, spotify er for herlig for det.
Vis hele sitatet...
Alle er forskjellige og takk gud for det, om du vil dele musikken din med alle andre eller høre på andres musikk og betale for det 100 kr, så værsågod, men jeg har ikke interesse av å se hva slaks musikk nabojenta mi hører på, eller vise alle sammen hva jeg hører på og overføre musikken jeg vil høre på mobilen er ikke så fryktelig vanskelig synes jeg.
Sist endret av Dr.Feelgood; 14. april 2011 kl. 18:08.
Det her er den enkle grunnen til at jeg aldri gadd å begynne å bruke Spotify, det er klart det kom til å gå denne veien. Med en sånn radikal vekst i popularitet som Spotify fikk var det for godt til å forbli gratis og dette er nok bare et første steg til større rikdom fra eierne av Spotify.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Men du hadde ikke betalt hvis du hadde begge to foran deg vel? Men for guds skyld, dere som vil betal så mye dere vil og kos dere med spotify, men at dere kommer med utsagn som at vi som ikke vil betale 100/50 kr i måneden når man får det samme gratis, er gjerrig og fattig, synes jeg er på grensen.
Vis hele sitatet...
Om du ikke vil betale for noe og heller stjele det. Da er du gjerrig!
Helt siden jeg kom på nett for 13 år siden har folk argumentert for ulovlig nedlasting med at det ikke finnes noen gode alternativer som er lovlige.

Nå har vi flere tilbud som er lovlige og da burde folk støtte opp under forsøkene med å gi oss det vi vil ha for en veldig billig penge.
For 1 cd i butikken får 2-3mnd med musikk online. Selv om jeg mener at mange artister (di som holder mest konserter og tjener 3-400 mill) syter veldig over at di ikke selger cd'er lenger så synes jeg di fortjener 50kr mnd for ett spotify abb.

Det jeg synes er litt bra (om alle hadde betalt for spotify) er at det blir en sum med penger som fordeles til artistene etter hvor mye sangen deres blir spillt av. Da er det lytterne som bestemmer hvor mye musikken er verdt, ikke plateselskapene som setter en prislapp.
Sist endret av Cybergasm; 14. april 2011 kl. 19:12.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Det her er den enkle grunnen til at jeg aldri gadd å begynne å bruke Spotify, det er klart det kom til å gå denne veien. Med en sånn radikal vekst i popularitet som Spotify fikk var det for godt til å forbli gratis og dette er nok bare et første steg til større rikdom fra eierne av Spotify.
Vis hele sitatet...
Gidd nå hvertfall lese tråden før du poster.. Det er blitt gjenntatt flere ganger at spotify fortsatt ikke tjener penger, og noe er de jo nødt til å gjøre for å få flere betalende kunder.. Uten å tjene mer penger går Spotify rett vest, så uansett betyr det bye bye til gratisversjonen slik vi kjenner den i dag.

Og de som mener at 50/100 kr per mnd er for mye/en sum de ikke ønsker å betale så får de bare tåle å bli kalt gniene etc. Musikk og annen media har da aldri vært gratis, og det å gjøre seg til kjeltring (dra rett tilbake til piratbukta) for en femtilap synes jeg er forkastelig. Piracy begynte ikke fordi alle ville ha gratis musikk men fordi folk ønsket bedre, raskere, billigere og mer brukervennlige måter å få tak i musikk på. Platebransjen hadde tåkelapper på og nektet å høre på forbrukerne og i mange år "protesterte" vi ved å piratkopiere, og nå har vi endelig fått en løsning (Spotify) som gir oss så og si alt vi ønsket å oppnå i utgangspunktet - også er det for dyrt? Nei ta dere en bolle og lær dere verdien av penger. Den holdninga der kommer til å bite noen av dere i rævva seinere i livet..
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Wow lol. Må jeg virkelig begynne med piratmusikk igjen? Jeez.
Sist endret av kribw; 14. april 2011 kl. 19:20.
Jeg betaler ikke Spotify av den grunnen at de ikke har halvparten av den musikken jeg vil ha en gang. Og ja 100kr er dyrt for noen som er vant til at det er gratis.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Om du ikke vil betale for noe og heller stjele det. Da er du gjerrig!
Helt siden jeg kom på nett for 13 år siden har folk argumentert for ulovlig nedlasting med at det ikke finnes noen gode alternativer som er lovlige.

Nå har vi flere tilbud som er lovlige og da burde folk støtte opp under forsøkene med å gi oss det vi vil ha for en veldig billig penge.
For 1 cd i butikken får 2-3mnd med musikk online. Selv om jeg mener at mange artister (di som holder mest konserter og tjener 3-400 mill) syter veldig over at di ikke selger cd'er lenger så synes jeg di fortjener 50kr mnd for ett spotify abb.

Det jeg synes er litt bra (om alle hadde betalt for spotify) er at det blir en sum med penger som fordeles til artistene etter hvor mye sangen deres blir spillt av. Da er det lytterne som bestemmer hvor mye musikken er verdt, ikke plateselskapene som setter en prislapp.
Vis hele sitatet...
Nei, det heter økonomisk. Og du mener at jeg kriminell fordi jeg laster ned musikk gratis, det er jo latterlig.
Sist endret av Dr.Feelgood; 14. april 2011 kl. 19:26.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Nei, det heter økonomisk. Og du mener at jeg kriminell fordi jeg laster ned musikk gratis, det er jo latterlig.
Vis hele sitatet...
Teknisk sett er du det. Vertfall hvis du laster ned med torrent og musikken deles samtidig.
Sist endret av Katalysator; 14. april 2011 kl. 19:29.
Fikk meg spotify da de var i Beta, skjønte ganske tidlig at dette kom til å bli noe jeg virkelig kom til å like!
Og å gå fra å laste ned musikk fra å bare streame på Spotify var virkelig herlig.
haha, sjekka hvor mange jeg har invitert, invitert over 200 personer. Har enda mætt av invites, var en gang man kunne si man bodde i Frankrike så fikk man invites hver dag. Det var tider det.
Tilbake til gode gamle fildelingsnettverket
99,- i mnd på autotrekk er så lite at du ikke engang merker at pengene forsvinner fra konto.

e: Med mindre du er blant de som har stålkontroll på all aktivitet på kontoen da.
Sist endret av commie; 14. april 2011 kl. 19:45.
Betale for musikk? Jeg fatter det ikke.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Nei, det heter økonomisk. Og du mener at jeg kriminell fordi jeg laster ned musikk gratis, det er jo latterlig.
Vis hele sitatet...
Det som er latterlig er at du faktisk mener at du ikke bryter loven når du laster ned musikk uten å betale for den. Jeg trodde en gang at piratene gjorde oss alle en tjeneste ved å protestere mot platebransjens idiotiske og eldgamle forretningsmodell, men nå begynner jeg å lure på om vi egentlig bare har skapt en lat "jeg vil ha alt gratis" generasjon som virkelig ikke skjønner at musikk og film faktisk koster penger..

Og ja, før du spør så har jeg lasted ned mine gb med musikk (og jeg laster fortsatt ned filmer og serier) opp igjennom årene men da Spotify kom og man fikk mulighet til å ha offline playlists og spotify på telefonen så skaffe jeg meg premium med en gang - rett og slett fordi Spotify er mye enklere enn å laste ned ulovlig. Den dagene en lignende tjeneste for film og serier blir tilgjengelig kommer jeg til å benytte meg av denne også, desverre er tilbudet altfor dårlig per dags dato (med mindre du bor i USA..).
Sist endret av emphi; 14. april 2011 kl. 20:14.
Synes det er greit jeg, Spotify fortjener all sum, for den ubeskrivelige tjenesten!

Betaler glatt 99,- måneden!
Sitat av emphi Vis innlegg
Det som er latterlig er at du faktisk mener at du ikke bryter loven når du laster ned musikk uten å betale for den. Jeg trodde en gang at piratene gjorde oss alle en tjeneste ved å protestere mot platebransjens idiotiske og eldgamle forretningsmodell, men nå begynner jeg å lure på om vi egentlig bare har skapt en lat "jeg vil ha alt gratis" generasjon som virkelig ikke skjønner at musikk og film faktisk koster penger..

Og ja, før du spør så har jeg lasted ned mine gb med musikk (og jeg laster fortsatt ned filmer og serier) opp igjennom årene men da Spotify kom og man fikk mulighet til å ha offline playlists og spotify på telefonen så skaffe jeg meg premium med en gang - rett og slett fordi Spotify er mye enklere enn å laste ned ulovlig. Den dagene en lignende tjeneste for film og serier blir tilgjengelig kommer jeg til å benytte meg av denne også, desverre er tilbudet altfor dårlig per dags dato (med mindre du bor i USA..).
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at ikke bryter loven, jeg sa bare at det er latterlig å bli kalt kriminell fordi du laster ned musikk, så bestemoren min som kjører 5 km/t over fartsgrensen er kriminell? Hun bryter loven, men man kan da ikke stemple henne som kriminell vel?
Sist endret av Dr.Feelgood; 14. april 2011 kl. 20:21.
Buhu, 99 kr i månden for musikk man ville ha betalt usakelig my mer for gjennom Itunes ol.

Dere må forstå at de ikke driver med veldedighet.
Sist endret av hitsfromthebong; 14. april 2011 kl. 20:23.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at ikke bryter loven, jeg sa bare at det er latterlig å bli kalt kriminell fordi du laster ned musikk, så bestemoren min som kjører 5 km/t over fartsgrensen er kriminell? Hun bryter loven, men man kan da ikke stemple henne som kriminell vel?
Vis hele sitatet...
Per definisjon stjeler du. Da er du kriminell. Joda, jeg er enig i at å bruke ordet kriminell kanskje blir litt drastisk, hva synes du om lovbryter? Uansett så blir det kverulering.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Nei, det heter økonomisk. Og du mener at jeg kriminell fordi jeg laster ned musikk gratis, det er jo latterlig.
Vis hele sitatet...
Ja jøss, er jeg økonomisk om jeg går å stjeler filmer på narvesen?
Eller om jeg går å stjeler bukser hos dressmann?
Og ja, per definisjon er du kriminell. Ikke den verste sorten men å drive å fortelle seg selv at man ikke gjør noe galt i laste ned musikk blir for dumt.

Her er det endelig ett alternativ til nedlasting og jeg synes folk skal ta det i mot med åpne armer, ja det kan bli flere sanger etc. Men det kommer når artister merker at det er penger å tjene.

Det du gjør nå er faktisk å gi fingeren til artistene du synes lager bra musikk. Hva med å vise litt respekt for hva andre gjør?
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Jeg betaler ikke for spotify fordi jeg vet ikke hvor grunkene går. For alt jeg vet så kan jeg betale 100 kroner for å høre masse kul musikk så går alt i lommene til Rihanna.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg har noen kilde, så spekuleres det i at inntektene fordeles på antall spillinger og de som har Premium må betale for de som hører på gratis. Et forenklet eksempel:

Forutsetninger:
-Totalt 10 brukere på Spotify
-Én bruker har Premium
-Ni brukere hører på gratis
-Hver bruker hører på én låt i måneden
-Vedkommende med Premium hører på obskurt band
-De ni som hører på gratis hører på Rihanna.

Fordeling av penger:
Rihanna (les: plateselskapet hennes) får 90 kroner
Obskurt band (les: plateselskapet deres) får 10 kroner

Dette skal være grunnen til at mange plateselskap har trukket seg fra Spotify, rett og slett fordi kun de store selskapene tjener på en gratisløsning. Og av akkurat samme grunn liker alle plateselskapene WiMP, fordi der er betalingen rettferdig fordelt.
Sitat av Joey Vis innlegg
At artistane tener penger på Spotify er nå heller ein overdrivelse. http://www.dagbladet.no/2010/07/20/k...tify/12635613/

Eg betaler ikkje for Spotify. Skal eg først betale for musikk så vil eg heller betale artisten, ikkje plateselskapet eller nokon andre. Kan verke hyklersk, for eg lastar ned musikk og brukar Spotify Free, men frå meg er det totalt nekt å betale for Spotify før artistane blir betalt for det dei produserar.
Vis hele sitatet...
Haha tror dem tjener mere penger på youtube ? Eller at dere laster sangene fra bukta?
Jeg vil kalle det du nettopp sa rettferdig. Den som lager en sang flest vil ha, skal ha mest penger....
For de som enda ikke har skjønt det, så er det 10 timer i måneden som er maks, ikke 20 minutter per dag. Det er kun gjennomsnittet
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg har vært ganske sikker på at dette kom til å skje. Rett hadde jeg.
Det er egentlig ganske genialt, det Spotify har gjort. Først var det gratis mot invites o.l, de fikk ganske mye blest om seg. Mange begynte å få Spotify. Med tiden kjøpte fler og fler Premium, inkludert meg selv. MEn de som fortsatt fikk ha det gratis ble "avhengige" Det ble en del av det de gjorde hver dag. Det ble en vane. De organiserte musikken sin og mange jeg kjenner sluttet helt å laste ned. Så all den "nye" musikken de hører på har de kun på spotify, ingen andre steder.
Nå kutter de dramatisk ned på gratistilbudet, så mange kjøper seg premium eller noen av de andre valgmulighetene.
Genialt spør du meg. .
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg har vært ganske sikker på at dette kom til å skje. Rett hadde jeg.
Det er egentlig ganske genialt, det Spotify har gjort. Først var det gratis mot invites o.l, de fikk ganske mye blest om seg. Mange begynte å få Spotify. Med tiden kjøpte fler og fler Premium, inkludert meg selv. MEn de som fortsatt fikk ha det gratis ble "avhengige" Det ble en del av det de gjorde hver dag. Det ble en vane. De organiserte musikken sin og mange jeg kjenner sluttet helt å laste ned. Så all den "nye" musikken de hører på har de kun på spotify, ingen andre steder.
Nå kutter de dramatisk ned på gratistilbudet, så mange kjøper seg premium eller noen av de andre valgmulighetene.
Genialt spør du meg. .
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke akkurat som om di har funnet opp hjulet.
Du har vel spillt demoer, lastet ned trail versjoner av spill og programmer?
Sist endret av Cybergasm; 14. april 2011 kl. 21:40.
Men dette er hakket over en demo. Det blir som om du skulle gitt ut fullversjonen av WOW gratis, så begynt å begrense antall spilletimer i uken og så begrense mer til folk kjøper fullversjonen.
Nå har vi fått en smakebit av hva Spotify har og tilby. De som ikke har oppgradert for å utnytte de andre godene som ligger der kan ta seg en bolle! Nå er smakebitfatet tomt og det blir likt for alle. Alle som bruker programmet (tror ikke mange klarer seg med de begrensningene) må betale! Fair and square!
Planlagt og tima perfekt fra Spotify sin side. Glad man kan lage playlists på youtube og
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Jeg vil kalle det du nettopp sa rettferdig. Den som lager en sang flest vil ha, skal ha mest penger....
Vis hele sitatet...
Antar du svarte på mitt innlegg...

Jeg er uenig i at det er rettferdig, da pengene til de som betaler ikke går til de artistene som de betalende hører på, men til de artistene _alle_ hører på. Dette forutsetter da at de betalende og de ikke-betalende hører på forskjellige ting, noe jeg tror faktisk er tilfelle.

Det blir litt som at Bruce Springsteen holder en gratiskonsert og 100000 møter opp. Så holder du en konsert samtidig og krever 100 kroner i inngangspenger og ti stykk møter opp. Synes du det da er rettferdig at Bruce Springsteen får 999 kroner og 90 øre av inngangspengene dine, siden han tross alt spilte for flest?
Sist endret av walbergz; 14. april 2011 kl. 22:47.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Flere og flere artister og plateselskaper misliker de dårlige marginene de får på Spotify, og bestemmer seg for at det ikke lønner seg for dem. Poff! Så forsvinner de. Forhåpentligvis kommer de tilbake etterhvert.
Vis hele sitatet...
...det ironiske er at de tjener vanvittig mye mer "pr lytting" enn de gjør på å bli spilt på radio... men vi får nå se. Spotify har ihvertfall gjort meg lovlig igjen, før spotify kom lasta jeg ned det aller meste ulovlig, etter at spotify kom har jeg brukt vanlige mp3'er mindre og mindre, og har vel vært betalende kunde hos spotify siden ... tja, 2008 tror jeg?

Sitat av walbergz Vis innlegg
Uten at jeg har noen kilde, så spekuleres det i at inntektene fordeles på antall spillinger og de som har Premium må betale for de som hører på gratis. Et forenklet eksempel:

Forutsetninger:
-Totalt 10 brukere på Spotify
-Én bruker har Premium
-Ni brukere hører på gratis
-Hver bruker hører på én låt i måneden
-Vedkommende med Premium hører på obskurt band
-De ni som hører på gratis hører på Rihanna.

Fordeling av penger:
Rihanna (les: plateselskapet hennes) får 90 kroner
Obskurt band (les: plateselskapet deres) får 10 kroner

Dette skal være grunnen til at mange plateselskap har trukket seg fra Spotify, rett og slett fordi kun de store selskapene tjener på en gratisløsning. Og av akkurat samme grunn liker alle plateselskapene WiMP, fordi der er betalingen rettferdig fordelt.
Vis hele sitatet...
uh, hvordan skal det ellers være rettferdig med betalinga, enn pr avspilte låt?
Sist endret av atomet; 14. april 2011 kl. 22:54.
Sitat av atomet Vis innlegg
uh, hvordan skal det ellers være rettferdig med betalinga, enn pr avspilte låt?
Vis hele sitatet...
Det måtte være at de artistene som høres på av gratisbrukere får inntekter basert på annonseinntekter, mens de artistene som høres på av betalende får inntekter basert på månedsavgiften til de betalende. Se for øvrig det jeg skrev to innlegg opp om Bruce Springsteen.
Jeg skjønner tankegangen, du liker ikke at et betalende medlem som hører på alternativ musikk skal bidra med penger til populærartister?

Jeg ser det fra et annet perspektiv: Alle artister skal ha like mye penger på hver gang sanges deres blir avspilt, enten det er annonsefinansiert eller betalt direkte. Så er det Spotify som betaler gratiskonserten for annonsebrukerne, i håp om at de skal komme og betale på senere konserter.

Men dette er vel rent filosofisk og forskjellene mellom meningene til folk her er like store som mellom KrF og FRP.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Litt OT
Men vist du har iphone eller en annen mobil der du kan få spotify appen er det verdt kronene