Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2575
Hei!

Jeg har et par miniplakater (på størrelse med en iPod) som jeg har tenkt å henge opp rundt om i Oslo sentrum.

Kan jeg komme meg unna med dette? Ja, de er til et kommersielt formål. Ser partiet Rødt fikk 2000 kroner i bot - tenker jeg isåfall vil få mer "return on investment" enn jeg må betale i bot, så kanskje det er verdt det?

Er det enkelte steder jeg helst bør unngå å sette de opp, som på døren til mine konkurrenter osv.? Går buss- og trikkholdeplasser greit?

Takker!

Hard Fela
Sist endret av hardingfele82; 28. mars 2011 kl. 08:12.
Husk at det finnes folk der ute som ikke liker at det henges opp plakater, og som kan finne på å dukke opp på døra di for å slå inn ansiktet ditt med balltre el.l. Best å være forsiktig.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Husk at det finnes folk der ute som ikke liker at det henges opp plakater, og som kan finne på å dukke opp på døra di for å slå inn ansiktet ditt med balltre el.l. Best å være forsiktig.
Vis hele sitatet...
Dessuten er det uhyre vanlig at folk gjør sånt på grunn av bitte små ubetydelige plakater.
Om du blir tatt for det. nekt for at du har laget plakatene og at det sikkert er noen som vil kødde med deg. Og la deg komme i trøbbel.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Tror det skal gå bra med miniplakater på holdeplasser bare ikke sett dem opp foran folk som ser ut som dem har stått opp med feil bein, selv klistrer jeg opp masse stickers/plakater til demonstrasjoner etc. for formål jeg støtter. Lykke til!
For et par år siden ble det hengt opp klistremerker på alle vinduer og dører på et senter i oslo sentrum. Var for et program på National Geographic mener jeg. Endte med at de måtte betale for at en vaktmester tok det ned igjen, han jobbet TREGT! Tipper det tok en hel dag. Fakturaen gikk til National Geographic.
Sett minst mulig av informasjon som fører tilbake til deg som enkeltperson på plakaten
og gjerne snik rundt på nattestid og med tapetlimet. Se opp for vektere og politi.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Angående alibiet «Jammen det var ikke _jeg_ som hang dem opp?!»: Alt ettersom er det mulig å spore jobben tilbake til trykkeriet, og få kontaktinfoen din fra dem.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Angående alibiet «Jammen det var ikke _jeg_ som hang dem opp?!»: Alt ettersom er det mulig å spore jobben tilbake til trykkeriet, og få kontaktinfoen din fra dem.
Vis hele sitatet...
I teorien ja. Om de gjør det tviler jeg på.

Alle større kopi/trykkemaskiner legger igjen en "usynlig" kode på papiret, som inneholder serienummeret på maskinen og modellen. Dermed kan politiet i teorien kontakte produsenten av maskinen, og få tak i hvilken kunde som eier maskin nummer xxxxxx. Deretter må dem få trykkeriet til å oppgi hvilke kunde som fikk dette trykket opp.

Som sagt, jeg tviler på at dem tar seg bryet, eller om dem i det hele tatt har lov
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Tenkte mer på åpenbare ting som «Uggabugga trykkeri 2011»
Sitat av djxfade Vis innlegg
Alle større kopi/trykkemaskiner legger igjen en "usynlig" kode på papiret, som inneholder serienummeret på maskinen og modellen. Dermed kan politiet i teorien kontakte produsenten av maskinen, og få tak i hvilken kunde som eier maskin nummer xxxxxx. Deretter må dem få trykkeriet til å oppgi hvilke kunde som fikk dette trykket opp.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Det hørtes da veldig csi ut og må uansett gjelde kun nyere maskineri. Mye gammelt der ute i bruk av mindre bedrifter, har sjøl trykket billetter til et stevne på førkrigsmateriell (heidelberg) så jeg føler påstanden din trenger nyanser

OnTopic: It ain't a crime if you don't get caught
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
Seriøst? Det hørtes da veldig csi ut og må uansett gjelde kun nyere maskineri. Mye gammelt der ute i bruk av mindre bedrifter, har sjøl trykket billetter til et stevne på førkrigsmateriell (heidelberg) så jeg føler påstanden din trenger nyanser

OnTopic: It ain't a crime if you don't get caught
Vis hele sitatet...
Nei. Xerox f.eks har hatt dette på alle sine digitale maskiner opp igjennom tidene.
Det er svært lett å teste om trykket ditt har slike koder på seg. Skriv ut ett blankt dokument. Ta så å lys på det med ett blått lys. Du vil da se noen sorte prikker som går igjen i ett mønster på hele papiret. Disse prikkene er egentlig gul, og svært vanskelig å se under vanlig hvitt lys.
I følge politivedtektene til Oslo kommune så står det at: "§ 5-1. Hindre tilgrising o.l.
På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:å henge opp, utplassere eller transportere omkring kunngjøringer, plakater, oppslag e.l. uten
tillatelse fra berørt kommunal myndighet. Dette gjelder ikke oppslag på tavler eller lignende
som er godkjent av kommunen til slik bruk, eller oppslag på egen grunn. Det er forbudt å rive,
skade eller skjemme oppslag som er lovlig satt opp. Oppslag skal fjernes av den som har satt
det opp når de er foreldet."

Kilde: http://www.miljo.oslo.kommune.no/get...vedtektene.pdf
Sitat av djxfade Vis innlegg
Nei. Xerox f.eks har hatt dette på alle sine digitale maskiner opp igjennom tidene.
Det er svært lett å teste om trykket ditt har slike koder på seg. Skriv ut ett blankt dokument. Ta så å lys på det med ett blått lys. Du vil da se noen sorte prikker som går igjen i ett mønster på hele papiret. Disse prikkene er egentlig gul, og svært vanskelig å se under vanlig hvitt lys.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at politiet vil bruke noe sånt for å finne ut hvem som har satt opp et par plakater, med mindre plakatene oppfordrer til virkelig alvorlig kriminalitet, det er som del av etterforskningen av noe annet alvorlig, eller liknende. Rett og slett fordi det ville koste mer enn det smaker.
ufattelig hva politiet tar seg tid til så ikke vær for sikker!