Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 11444
Hei, om noen måneder har vi jobb-uke på skolen. Jeg har allerede begynt å tenke på hva jeg skal gjøre. Er det noen som kan komme med ideér?

Har tenkt på å jobbe hos ekspert. :P
Ta deg et par dager på hurtigruta eller colorline å få opplevd noe nytt
Når vi hadde arbeidsuke i niende klasse var jeg hos lokalavisen, og det var meget bra! Er noen år siden nå, men de har sikkert et opplegg der du bor også.
Prøv å gjøre noe litt uvanlig som du kanskje vanligvis ikke ville fått til utenom utplassering. En kassejobb hos expert er ganske kjedelig og kanskje uten den helt store lærdommen du kan få andre steder. Tenk at du skal bli kjent med de som driver det og hvordan de driver det. Kanskje kan du få jobb der når du er ferdig på skolen og evt. vil ta deg et friår, eller når desperasjonen banker på døra. Prøv å finne noe du oppriktig interesserer deg for.
Prøv å få deg til ei "bedrift" og ikke butikkkjeder der du må sitte i kassa å stable varer. En dag når du skal søke jobb eller lærlingplass kan det jo hende at bedriften husker deg: "men han var jo her på arbeidsuke, veldig hyggelig og arbeidsom gutt/jente". Dessuten er det mye mer lærdom etter min mening.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg var hos en motebutikk, vil ikke anbefale butikk i det hele tatt. Det gir deg nesten ikke noe læring. Du bør velge noe som kan gi deg noe, som for eksempel jobbe på Hurtigruten slik som det ble foreslått litt lengre opp.
Jeg var på en kystvakt båt. Ganske morsomt, anbefalt!
Ellers gå til et flyselskap. Kommer an på hva du liker.
Sist endret av Xernox; 26. august 2011 kl. 08:58.
Trådstarter
Takker for svar! Tror jeg tar meg en tur til hurtigruta å snakker til de jeg
Jeg og 2 jenter var i en førsteklasse på jobbuka Var veldig gøy, iværtfall når ungene begynte å bli kjent med deg.. Alle guttene ville ha meg tilbake
Hifi-klubben, var utrolig morsomt. Solgte faktisk et lite høyttalersystem til en kunde. Lærte også en god del av og jobbe der.
Jeg var på en militær flyplass. Brukte hele uka på å skru på f-16 og det ble også tid til en tur med sea-kingen den siste dagen.
var utplassert på en it avdeling på NTNU når jeg gjikk i 9 ende. var utrolig morro og lærte mye
Jobbet selv i en helikopter bedrift i arbeidsuka, nå går jeg på Flyfag VG2.
Jeg var hos Politiet. Nå skal jeg søke på PHS!
Sitat av Lundern Vis innlegg
Jeg var hos Politiet. Nå skal jeg søke på PHS!
Vis hele sitatet...
og her er du.. på freakforum.. Vi er fucked folkens!
Jeg var på bilverksted.
Jeg var på Statoil. Kjedeligste uka jeg noen gang har vært med på.
Sist endret av OlavGal; 26. august 2011 kl. 16:18.
Svarte til mange delikate jobber da?
Jobbet kun som elektriker
Sist endret av Flexxnes; 26. august 2011 kl. 16:53.
In the kitchen
muRit's Avatar
Var hos en lokal fotograf under jobb-uka, jeg. Jævlig gøy å jobbe der!
Jeg var hos NRK lokalt, veldig morsomt egentlig, morsomt med masse dyrt utstyr osv
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Ta deg et par dager på hurtigruta eller colorline å få opplevd noe nytt
Vis hele sitatet...
Colorline, noe nytt? Kan love deg at du har sett alt det der på charterfeber tidligere.
De få timene i f.eks Hirtshals er heller ikke noe å skryte av. Og når man i tillegg er for ung til å ta med seg kvoten...
Jeg var hos det lokale brannvesenet... Fikk være med på en storbrann. Interesann uke fikk til å med kjøre bilene ut og inn av portene da mamma jobber der og jeg er vant med å kjøre store kjøretøyer ( oppvokst i lastebilbransjen). Fikk også sommerjobb der senere. Fikk da også være med på utrykning, men denne gangen i brannvesenets hovedutrykningsbil.. Drtfett å ligge i 140-150 på den lokale stripa der det er 70 i en Ford F-350 Superduty med full sirene og Blålys.

var ei meget lærerik uke, noe jeg vil annbefale...
Sitat av paddus Vis innlegg
var utplassert på en it avdeling på NTNU når jeg gjikk i 9 ende. var utrolig morro og lærte mye
Vis hele sitatet...
jeg var også der i niende, men jeg syntes d var kjedelig! Formaterte en haug med PCer, installerte programmer og hjalp folk (var artig å hjelpe folk)

Men hvilke intresser har du?
Sist endret av GreenRay; 26. august 2011 kl. 23:46.
Når jeg var på utplasering så måtte vi ordne alt selv.. Vi måtte skaffe jobb igjenom kjente / Foreldre
Jeg var en uke hos en it-bedrift. Rydda på et trangt serverrom i en uke.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
jeg var også der i niende, men jeg syntes d var kjedelig! Formaterte en haug med PCer, installerte programmer og hjalp folk (var artig å hjelpe folk)

Men hvilke intresser har du?
Vis hele sitatet...
var med onkeln min der. formaterte pcer, og tokk utt HDD fra pcer som skulle hives, det var selvsakt en kjedelig jobb, men fikk være med på mye annet morro som og se på flere store server rom osv.

har intresser for data så klart
Jeg var på en antenne fabrikk! Der sveisa jeg i snitt plastikk på ca. 1500 antenner til dagen... Må si det var lærerikt gitt.
Jeg jobba i sjokolade fabrikk... Kunne spise så mye sjokolade du ville, men uheldigvis ble jeg kvalm rett før jeg kom dit -.- Jobben er også helt for jævlig. Jeg gjorde den samme bevegelsen i 8 timer. Skulka de to siste dagene ;O
Sist endret av sweetgraphic; 27. august 2011 kl. 02:49. Grunn: feil
Jobbet i hafjell skianlegg, Sinnsykt morsomt! Sikkert en av de beste ukene jeg har hatt i hele mitt liv ettersom jeg er ganske så ski innteresert. Bodde på hytta som vi har på hafjell og sto opp klokken 09.00 og sto på ski, kjørte snøscooter,kjørte heis osv. Anbefaler arbeidsuke i ski anlegg hvis det passer, feks at det må være snø og du er interesert i å stå på ski.
Jobba på et Baker Hughes verksted i 7 klasse, fikk sparken etter 2 dager da jeg satt bakpå en truck i fart
Og i 9 klasse jobba jeg på en MC sjappe her i området, det var ganske kjekt iom at jeg er veldig interessert i motorsykler
Sitat av tRNAcloverleaf Vis innlegg
Colorline, noe nytt? Kan love deg at du har sett alt det der på charterfeber tidligere.
De få timene i f.eks Hirtshals er heller ikke noe å skryte av. Og når man i tillegg er for ung til å ta med seg kvoten...
Vis hele sitatet...
Man har jo sikkert tatt danskebåten før, er jo artig og se litt hva som foregår bak kulisene, som eks være med på lasting, hvordan man fortøyer, være med i maskin, på brua, i resturangen, lære mye om båter som du aldri har tenk på før. Har du planer om å gå maritim utdannelse så har du mye igjen for å ha en uke utplassering på båt
Selv jobbet jeg en uke hos veterinær, noe jeg elsket!

Men trenger du en jobb, kan du jobbe hos meg som selger av animerte reklamefilmer. Så lenge du er i Oslo
Nå er jeg ferdig på skolen, men hadde jeg gått niende klasse igjen, da ville jeg søkt arbeidsuke hos Forsvaret.
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Ta deg et par dager på hurtigruta eller colorline å få opplevd noe nytt
Vis hele sitatet...
Jeg var selv på hurtigruten i 11 dager, var helt utrolig!
Jeg fikk gjøre alle yrkene ombord på båten, og kan med sikkerhet si at det er de beste 11 dagene i strekk av livet mitt!

For det første får du oppleve hele norske kysten, hvis du er like heldig som meg (med familie ombord) blir du fort litt VIP og får prøve deg på alt.

Kan nevne hva jeg gjorde ombord:

Byssegutt i byssa, lagde feks soppstuing som ble servert i luksusresturangen.
Jobbet i caféen, jobbet i souvernirbutikken (stod i kassa, gikk litt rundt å rydda)
Ryddet lugarer med de pene lærling jentene
Dekkmatros! Malte pipa og annet diverse
Kjørte palleheisen
jobbet med lagerforvalter
jobbet som servitør i resturangen
var instruktør for de nye passasjerende ombord, demonsterte hvordan man tok på en livredningsdrakt, delte ut brosjyrer osv.
jobbet også i baren som assistent
og mer som jeg ikke kommer på i farta!

Ble kjent med masse nye folk og fikk god kontakt, en fantastisk erfaring å ta med seg videre i livet!

Det er noe å fortelle når man sitter i klassen og de ander snakker om da de rydda klær på H&M.

Sitat av tRNAcloverleaf Vis innlegg
Colorline, noe nytt? Kan love deg at du har sett alt det der på charterfeber tidligere.
De få timene i f.eks Hirtshals er heller ikke noe å skryte av. Og når man i tillegg er for ung til å ta med seg kvoten...
Vis hele sitatet...
Så har det noe med å skille mellom TV og virkelighet
Sitat av twixtor Vis innlegg
Så har det noe med å skille mellom TV og virkelighet
Vis hele sitatet...
Har tatt colorlinebåten flere ganger enn jeg har sett Charterfeber på tv muligens derfor jeg aldri kunne tatt jobbuka mi der
Butikk er bah, det er noe du gjør bare for å få penger.

Nei, finn deg en spesiell og plass, en som folk ikke tenker over. Sånn som jeg gjorde, jeg var på et bakeri ei hel uke

Måtte opp i 4-tia men fy søren så artig. Ingen kunder som maser om ditten og datten, du kan gjøre nesten alt i ditt eget tempo og i tillegg lærer du endel. Som f.eks hvor mye 80 kilo brøddeig er, og hvor stor plass du trenger for å lage en batch wienerbrød

Jeg var ferdig kl.11 omtrent hver dag, så mens klassekamerater slet livet av seg og sorterte tamponger, så lå jeg og sov I tillegg så fikk jeg lage min egen-designa kake, fikk være med konditoren som jobba i nabobygget og spise så mye wienerbrød/osteloff/solboller etc. som jeg ville

(Og btw, melis er ikke nødvendigvis melis )
Eat to bite?
Curver's Avatar
Jeg jobba hos en kokk i 3 dager
Masse mat som man kunne prøvesmake. Den ene dagen lagde kokkedama også middag til meg. DET VAR GODT DET! YUMMY! (det var også den retten dem er mest kjent for også ^^)

Har jobba 2 ganger hos en it bedrift, den ene gangen rydda jeg et rom som var stapp full av pappesker og masse annet skiit. Den andre gangen rødda jeg hele kjelleren, newer again!
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Selv jobbet jeg en uke hos veterinær, noe jeg elsket!

Men trenger du en jobb, kan du jobbe hos meg som selger av animerte reklamefilmer. Så lenge du er i Oslo
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg absolutt elsket Desverre bor jeg i Trondheim :/
Selv jobbet jeg i NSB å fikk bli med til Kristiansand og Bergen fra Oslo, samt at overnating på hotell ble også betalt. Jeg fikk ikke gjort så mye på den uka(4dager bare fikk en dag fri ) -bare jobbet litt i kiosken og ellers så hvar jeg bare med som en helt vaneli passasjer
Kan få anbefale flytårn eller kontrollsentralene til avinor. Da får du hvertfall oppleve noe ikke alle får, det kan jeg garantere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blåser liv i denne tråden igjen jeg... Jeg skal ha arbeidsuke om noen uker, og jeg lurer på om noen har andre tips enn det som er skrevet over her. Jeg er generelt litt nerdete, datainteresert, og kan en del. Jeg kunne helst tenkt meg å jobbe innenfor data (alt mulig), elektronikk (som hi-fiklubben for eksempel), eller andre intresante plasser.

Jeg jobber i butikk til vanlig, så jeg er serviceinnstillt og vennlig, men jeg ønsker ikke å jobbe i mat/klesbutikker denne uka.

Jeg hadde planlagt å dra hjem etter hver arbeidsdag, men en annen løsning er ikke noe problem. Bedriften bør helst ligge i Oslo, og jeg har ikke planer om å dra til gokk for å jobbe

Hvis noen kan gi litt anbefalinger og erfaringer rundt dette hadde jeg blitt meget takknemmelig

Peace out!
I jobb uka søkte jeg og en kompis sammen og begge fikk jobb på saga kino i oslo, vi hadde det dødskult.
Så mange kino filmer den uka, da vi var ferdige fikk vi også 5 gratis kino biletter
Er det jobbuke på ungdomsskolen eller utplassering på videregående det er snakk om?
Selv jobbet jeg en uke på Tryvann alpinsenter på ungdomsskolen med en kompis.
Det var drit gøy med tanke på at vi jobbet ca 1-3 timer hver dag og kunne stå på snowboard gratis resten av dagen

I utplasserings ukene jobbet jeg hos Relacom som fibernett installatør ^^
Sitat av Zetta Vis innlegg
Er det jobbuke på ungdomsskolen eller utplassering på videregående det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne det, dette er jobbuke på ungdomsskolen
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
I jobb uka søkte jeg og en kompis sammen og begge fikk jobb på saga kino i oslo, vi hadde det dødskult.
Så mange kino filmer den uka, da vi var ferdige fikk vi også 5 gratis kino biletter
Vis hele sitatet...
Har vurdert å søke saga, men så er spørsmålet: hva gjorde dere der? Har ikke veldig lyst til å feie popcorn i en uke heller
Ikke jobb i hverdagsbutikk!

SPESIELT MENY

Det er helt sykt hvor mye de utnytter deg...
Husker når jeg hadde det. Den ene gangen jobbet jeg på Rema, hvor jeg bare stablet varer o.l. (helt greit, men lærer ikke noe av det).

Det andre året jobbet jeg med fysioterapeuter, hvor jeg lærte masse. Gjorde så og si ingenting, men var med de med pasientene og hørte om skader de hadde, behandlinger og var med på div treninger. Spennende jobb!


Dere som skal ha det, tenk på yrker hvor dere kunne jobbet i fremtiden, hvor dere kan få innsikt i yrket og se hvordan det er å jobbe innenfor yrket.
På ungdomsskulen haddde eg jobbuke hos Airlift, fikk være med på en del helikopterturer, og fikk sveise en del..

Kan andbefales.
▼ ... over et år senere ... ▼
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Er klar over at dette er en gammel tråd, men håper at noen tar seg tid til å være behjelpelig.

Hva gjør man vanligvis hvis man har arbeidsuke på en ungdomskole?
Hva gjør man hvis man har arbeidsuke i en avis/noe innenfor journalistikk?

Noen andre gode tips enn det som er nevnt?
Sist endret av nso; 17. april 2013 kl. 20:54.
Parkettetterligning
Jeg var noen dager i lokalradioen på barneskolen. Veldig greit egentlig. Også var jeg en uke på en stor kino. Veldig greit det også. Annbefaler virkelig Trondheim kino. Spurte 2 uker før utplasseringa. 2 dager senere fikk jeg vaktliste og all info jeg trengte. De jeg jobbet med var også ganske hyggelige.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Er det en god måte å gå frem på for å få seg en jobb til arbeidsuken?