Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2063
Jeg sa paa et britisk flyplass reality show her om dagen hvor det var en pols brite som ble stoppet paa flyplassen med en ganske stor koffert stappet full av sigaretterbokser. Forventet sterkere reaksjon, men siden fyren hadde pent rulleblad og det ikke var noe ulovlig ga de han en advarsel og lot han gaa.

Er det normal praksis i norge ogsaa?

I saa fall skjoenner jeg hvorfor mange faller for den fristelsen, naar gevinsten er saa stor og konsekvensene saa smaa. Likevel tenker jeg at norge kanskje er litt strengere paa sant. Dette er en diskusjon om lover, regler og konsekvenser hva smugling angaar, ikke oppfordringer eller tips til aa bryte loven, bare saa det er sagt!
Sist endret av Picard; 19. mai 2011 kl. 18:17.
Det spørs helt på antallet sigaretter, men man kan vel si på generell basis at noe særlig mer enn 1-2 kartonger over kvota ville blitt straffet i og med at Norge fører en relativt streng innførselspolitikk.
Men som i det tilfellet i england; han hadde en koffert full og fikk en advarsel, hva hadde vi gjort her i norge?
England er medlem av EU og følger EU sine tollbestemmelser. I Norge kunne du forventet deg en helt annen straff. (Les STOR bot eller fengsel)
Du kan ta med deg 200 sigaretter. Eller 250 gram røyketobakk. Har du med deg en kartong ekstra koster det deg 300 kroner. Toll kan skrive forenklet forelegg på opp til 1000 sigaretter. Over dette overskrider Tollvesenets mulighet for utsteding, og derfor blir du anmeldt til Politiet.
Sist endret av Billy Carter; 19. mai 2011 kl. 19:41.
England har ganske snåle regler for hva som er lov å ta med av tobakk, for å si det pent...