Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1140
Så var det ut i skogen og finne en ny laptop igjen.

Jeg har opp gjennom årene gått gjennom et par laptoper, men sett bort fra en gammel HP-laptop (som holdt i over 6 år) og Mac-laptoper, har jeg hatt veldig dårlige erfaringer med laptoper.

De funker vanligvis utmerket de første 6 månedene, men etter det starter helvete. Maskinene går seg fryktelig varm (ja, jeg bruker sånn pute-plate-greier så vifteutganger er åpne), batteri-tiden reduseres drastisk, og andre tåpelige feil.

Grunnen til at jeg har kjøpt meg Mac før er at jeg føler meg veldig trygg på produktet, samt at Apple bruker litt lengre enn 40 minutter på estetikken til maskinene.

Grunnen til at jeg derimot ikke vil ha Mac nå er at jeg ønsker å kjøre GNU/Linux på laptopen. Og så klart at det er flaut å ha Mac.

Oppsumert; jeg trenger en laptop som er behagelig å se på, behagelig å ta på, og som holder lengre enn ett år. Den skal brukes til mye rart, men ikke spilling. Drar den Minecraft på fult er jeg fornøyd.

Størrelse er jeg ikke så nøye på. Har hatt 12" og vært storfornøyd med det før. Hadde vært kjekt med 3G og god batteritid dog. Har et par lange togturer i året.

Har sett litt rundt på anmeldelser, men føler ikke jeg får noe særlig ut av det. Klarer ikke skille den ene maskinen fra den neste. Smådetaljer som skiller de, og de fleste ser kjedelige ut.
Grunnen til at jeg derimot ikke vil ha Mac nå er at jeg ønsker å kjøre GNU/Linux på laptopen. Og så klart at det er flaut å ha Mac.
Vis hele sitatet...
#1 - Du vil kunne kjøre Linux på maskinen.
#2 - Flaut? Klarer ikke helt surre hodet rundt denne.

Dette vil resultere i gode dager fremover
Omtrent innenfor hvilken prisklasse ønsker du at det aller helst pene ikke-macen med 3G og gode batteri skal ligge på?
En think-pad er ikke feil, disse er robuste og sjelden feil med.
Du får riktignok ikke så mye for pengene, men fortsatt bedre enn disse eplekassene.

Specs er det bare å lese seg til da maskinene i seg selv er gjennomtenkte.
Kalakov's Avatar
Trådstarter
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Omtrent innenfor hvilken prisklasse ønsker du at det aller helst pene ikke-macen med 3G og gode batteri skal ligge på?
Vis hele sitatet...
Fra 7.000 kr og nedover så jeg for meg.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
De funker vanligvis utmerket de første 6 månedene, men etter det starter helvete. Maskinene går seg fryktelig varm (ja, jeg bruker sånn pute-plate-greier så vifteutganger er åpne), batteri-tiden reduseres drastisk, og andre tåpelige feil.
Vis hele sitatet...
Du må åpne maskinen og ta ut støvet som sitter i kjøleribba. Det holder normalt å gjøre det en gang i året, men du kan gjøre det både to og tre ganger hvis du har behov.
Kan Apple disiplene la være å spørre hvorfor TS ikke vil ha Mac? TS spør om en PC ikke Mac, da kan dere gi TS noen PC alternativer istedet for å si at det TS sier om Macene er feil.
Sist endret av Xernox; 11. mai 2011 kl. 11:49.
Kalakov's Avatar
Trådstarter
Monkey_Drone: Ja, har vært interessert i ThinkPad og generelt Lenovo. I min forrige jobb hadde vi ThinkPads, men de var forholdsvis dyre. Så på IdeaPad nettopp og det så litt interessant ut. Noen med erfaringer?


Kråkelefse: Jeg har fjernet støv regelmessige fra laptopene mine ved bruk av trykkluft. Men jeg har fokusert veldig på viftene da. Skal ha tipset ditt i bakhodet neste gang jeg fikler.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Kan Apple disiplene la være å spørre hvorfor TS ikke vil ha Mac? TS spør om en PC ikke Mac, da kan dere gi TS noen PC alternativer istedet for å si at det TS sier om Macene er feil.
Vis hele sitatet...
så lenge argumentene hans for å ikke kjøpe Mac ikke stemmer, ser jeg ingen grunn til å ikke informere om dette.
Lenovo X220 med IPS-skjerm.
Lett valg.

Får de for under 7k om du dropshipper fra USA.

Ikke finn på å kjøpe noe annet enn Thinkpad fra Lenovo dog.
Sist endret av Goophy; 11. mai 2011 kl. 12:31.
Spør du meg er Lenovo like oppskrytt som Apple, dyrt pga navn. Andre pcer er minst like gjennomtenkt. Har hatt en helt greit acer laptop i snart 4 år og den fungerer fortsatt fjell. Har en stasjonær som jeg bruker mest da.

Men å se etter en feks Acer Timeline PC, disse ser litt classy ut og er ikke så verst.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630931 Denne er jo ganske kraftig.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632843 HP PRO BOOK, satt ned 2000 ellernoe, tror jeg hadde gått for den :P

eller så har du jo denne : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632846
Et spørsmål...
Hvorfor er du flau over at du har Mac?
Jeg synes dell laptoper fungerer utmerket. Stort sett problemfrie, og de er veldig greie på å rette opp evt. feil innenfor reklamasjonstiden (5 år). Mye for pengene får du også.
Har bare en ting å si

IKKE KJØP HP G62, makan til mye tull det har vært med denne her altså.. 3 nye hardisker på 1/2 år..
+ ekstra sett knapper (en av dem er da praktisk, den er for internett) som bare er i vien..
Skulle jeg gått for noe annet enn Apple til hjemmebruk hadde valget falt på Dell. Så lenge man ikke går for de billige modellene er det stort sett solide maskiner, i tillegg til at de ser greie ut. En stor fordel er det også med serviceavtale hvor Dell kommer hjem til deg for å fikse maskinen din ved eventuelle hardware-relaterte feil.
Unlicensed Surgeon
Dell, spesielt Latitude, og Alienware serien har en overlegen byggekvalitet! Med "Complete Care" og "next business day" er man også uten laptop maksimalt noen dager uansett hvor i verden man er (untatt svaldbar, ingen support der) om uhellet skulle være ute.

Hadde selv en Dell Latutude D620 som overlevde røft bruk i 4 år, før den endelig tok kvelden etter å ha vært ute 1 time i ekstremt regnevær. Desverre koster disse laptopene litt, men man får absulutt hva man betaler for!
Kalakov's Avatar
Trådstarter
Takker for alle tips! Dell Latitude virket interessant.