Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2625
Hei alle sammen!

Det er ikke meningen å reklamere for "egen bedrift" med dette innlegget. Faktumet er at jeg har skrevet en liten bok på 15 sider som omhandler HDR. Jeg kaller denne "Introduksjon av HDR". Dette er ment for de som ønsker å vite mer om hva HDR omfatter. Ser at interessen for denne teknikken øker gradvis

Boken kan du laste ned gratis på fotobloggen jeg driver. Og igjen, den er gratis!

Gi meg gjerne en tilbakemelding her eller på fotobloggen. Ønsker gjerne å høre hva du synes om boken. Og skulle det komme så langt, post gjerne linker til dine HDR bilder!

Last ned boken i PDF format

Fotobloggen: http://www.rubenmolnes.com

[CENTER]http://www.rubenmolnes.com/wp-content/uploads/2010/11/Ruben-Molnes-Introduksjon-av-HDR-565x800.jpg[/CENTER]
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Takk for denne, skal leses nå som jeg drar fram kameraet igjen!.
Lastet ned! Takk!
Syns forsidebildet var ganske bra, sett bort fra «glorien» til tårnet. Innholdet er nok greit for folk som er totalt blanke på hva HDR er for noe, da du forklarer relativt nøye.

Dog syns det blir litt vel plagsomt med «Skjønner du nå? Ja? Nei? Forstår du? Hmmm? Ikke?» på annenhvert avsnitt, og det er også noen skrivefeil her og der.

Alt i alt en fin innføring i HDR for de som er helt nybegynnere.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Denne skal jeg også lese! Sett kjapt gjennom og det ser veldig bra ut. Nå må jeg bare få lest hele nøye. Blitt veldig glad i HDR bilder selv føler jeg begynner å finne en stil som ikke bare blir harry-hdr. Myye dårlig HDR der ute og er jo mange som ikke liker det i det hele tatt. (Typisk tradisjonelle gamle yrkesfotografer som syns film og ikke digital foto er best f.eks. fnyser ofte av hdr har jeg erfart... )

Nå skal det leses.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Fin bok, bra jobba!

Skummet gjennom den og syntes teksten virket som et manus på et muntlig foredrag. Som noen nevnte over her, ble det litt mye spørsmål. Og var det bare jeg som reagerte på banneren/logoen som er øverst på hver side? Men for all del, flott bok, og veldig enkel og grei fremstilling av hdr.
Hvordan har du laget forsiden?
MrMolnes's Avatar
Trådstarter
@Viva la Opium
Takk for tilbakemeldingen! Boken er ment for nybegynnere og de som da har fått interesse for HDR. Skrivefeil vil nok dukke opp en gang i blant, har ingen som kan korrekturlese. Måten jeg har valgt å skrive boken på, henger litt sammen med en tilbakemelding jeg har fått tidligere. Da bestod boken av ren fakta, og dette ble av en eller annen grunn ikke godt mottatt. Nå har jeg forsvart alt du har sagt om den, hehe, men jeg må legge til at jeg tar det til meg

@Nemizz
Ja, det blir litt i stilen av et muntlig foredrag. Og når du sier det kan jeg kan se hvordan logoen kan være forstyrrende når den dukker opp som header på hver side.

@Pokkem00
Hvordan jeg har laget selve bildet, eller selve forsiden i boken? Forsiden i boken har jeg laget i Photoshop og deretter satt inn i Pages (Word for Mac), deretter lagret arbeidet i PDF format.
For oss som ikke har et kamera som har AEB (Sitter med et Nikon D40 for tiden), er det da bare så enkelt som å forandre lukkertiden så du får et for lyst, et "normalt" og et for mørkt?

Likte god guiden forresten, skal slenge inn en donasjon når jeg kommer hjem.
Sist endret av staM; 12. mai 2011 kl. 11:51.
Wow!

Meget bra for folk som trenger en generell innføring og noen grunnlinjer å gå etter.
Bra arbeid!
MrMolnes's Avatar
Trådstarter
Sitat av staM Vis innlegg
For oss som ikke har et kamera som har AEB (Sitter med et Nikon D40 for tiden), er det da bare så enkelt som å forandre lukkertiden så du får et for lyst, et "normalt" og et for mørkt?

Likte god guiden forresten, skal slenge inn en donasjon når jeg kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Hei! På kameraet vil du kunne stille lukkertiden selv i de fleste tilfeller ved hjelp av et lite tannhjul. Noen kameraer krever "to klikk" for et fullt trinn, noen krever "tre klikk".

Så om du lar kameraet først finne ut hva som blir "0" bildet (normal eksponering), så kan du ut fra dette punktet stille 6 opp (+2), og deretter 6 ned (-2).

Første bildet: 0
Andre bildet: +2 (seks klikk opp)
Tredje bildet: -2 (seks klikk ned)

Både blendertallet og ISO verdien forblir den samme. Det er kun lukkertiden som endres i serien.
Sist endret av MrMolnes; 12. mai 2011 kl. 12:11.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Fikk lest hele innføringen din igår kveld og syns den var bra. Er som du sier veldig passende for nybegynnere så jeg lærte ikke så mye. Men fikk jo en bekreftelse på at metodene mine er veldig lik dine så det er jo fint. Bruker Photomatix også og opplever det som det beste programmet ja.

Bruker selv Canon 5dm2 på stativ, Av, AEB (-2,0+2) og selvutløser på 2 sek. Kjøpte meg fjernkontroll med ledning en gang men da må man såvidt jeg husker trykke 3 ganger for å få alle tre eksponeringene og jeg kan gå litt surr i hvilken eksponering jeg har kommet til. Med selvutløser på kamera 2 eller 10 sek, tar den alle eksponeringene etterhverandre selv. (til den velkjente lyden av *KLiKK* *KLiiiiik* *KLiiiiiiiiiiiiKK*.. noe smal referanse kanskje...) Har nå kjøpt meg sånn liten RC-6 infrarød utløser og så da slipper man jo å røre kamera helt.



Jeg burde kanskje bli flinkere til å bruke lavere ISO hvis det er som du sier at isonoisen tripples. Bruker ofte iso400 innendørs på mørke steder for at det ikke skal ta altfor lang tid.
Sist endret av MrNorUe; 12. mai 2011 kl. 12:38.
MrMolnes's Avatar
Trådstarter
@MrNorUe
Hehe, jeg kjenner til "*KLiKK* *KLiiiiik* *KLiiiiiiiiiiiiKK*" ja
Jeg bruker, som deg, selvutløseren på 2 sek men jeg har kjøpt meg en førsteklasses fjernkontroll på eBay til 200 kroner, denne ser mer ut som den kan falle fra hverandre om du nyser hardt, men så lenge du behandler den pent, så får du dine tre eksponeringer

Jeg har fått sansen for bildene dine, og må si at interessen for UE er der! Jeg er omringet av bunkere her i Ålesund og ikke mye annet innen UE, så det er som regel de som blir oppsøkt når UE tankene blomstrer.

Link: Bunkerbilde

Canon 5Dm2 er helt topp på ISO mener da jeg. Blir ofte sammenlignet med Nikon D700 som i for seg er Nikon D3 i Ola-bukse. Så ja, så lenge det kameraet takler ISO støyen bra, vil det ikke utgjøre så mye når du bruker ISO 400.

Ganger du et godt resultat med tre, vil det ikke alltid bli fryktelig. Om det ga noen mening
Sist endret av MrMolnes; 12. mai 2011 kl. 12:48.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er mye flott ved denne guiden. Innføringen er god for nybegynnere, men samtidig syns jeg eksempelbildene er lite engasjerende for å være en veiledning innen fotografi – samtidig som det påvirker hvor troverdig man framstår som mentor. Tekstene er tidvis litt for biased med din mening til å være en god innføring i en teknikk. Eksempelvis hvor du forklarer om Tone Mapping. «Jeg» vil vite hva funksjonene gjør, hva de betyr, ikke dine personlige preferanser. Men thumbs up for et godt initiativ
MrMolnes's Avatar
Trådstarter
Takk for tilbakemeldingen Cadex! Jeg setter veldig stor pris på at du tok deg tid for å gå gjennom punktene! Alle tilbakemeldingene blir notert og vurdert til en eventuell versjon 2 av eboken
Likte boken men en veldig enkel 1-2-3 guide for nikon og canon kunne kanskje vært med
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Cadex Vis innlegg
Det er mye flott ved denne guiden. Innføringen er god for nybegynnere, men samtidig syns jeg eksempelbildene er lite engasjerende for å være en veiledning innen fotografi – samtidig som det påvirker hvor troverdig man framstår som mentor.
Vis hele sitatet...
Etter å ha vist denne guiden til flere, blandt annet på jobben, som lurer på hva HDR bilder er for noe er dette noe jeg også tenker at kan forbedres - eksemåpelbildene. Eksempelet med solen og stranden osv hadde jo vært supert å fått illustrert med 3 bilder. Eller noe annet med mye større rekkevidde på lyst og mørkt.

Som sagt veldig flott innføring sålangt og v2 kommer sikkert til å bli enda bedre.
MrMolnes's Avatar
Trådstarter
Takker så meget for tilbakemeldingene!

Om ikke så alt for lenge tenker jeg å sette meg ned med råmaterialet til boken og se over selve teksten for å gjøre denne mer formell, og ikke i en form av et muntlig foredrag. Jeg skal også få noen til å korrekturlese innholdet.

Bildene skal skiftes ut, og jeg skal ha større fokus på det å legge ved eksempelbilder som virkelig tar for seg eksemplene jeg forklarer.

Som nummer tre skal jeg se litt på selve utformingen av boken og om dette kan endres til det bedre. Der jeg har merket meg forstyrrende elementer som logoer og diverse andre saker.

Dette er de hovedpunktene jeg har merket meg godt, og etterhvert skal få orden på!

Tillegg: Sitter og leser over boken for å markere hva som skal endres. Jeg var klar over den lite høytidelige tonen i boken, men det var mye mer enn jeg ante - og slik den er nå, kan jeg komme ut som rett arogant når jeg forklarer!

15.05.2011 - 20:42

Hei igjen! Link til det pågående prosjektet "Versjon 2"
Fikk opp samme dokumentet, men ved å oppdatere nettsiden fikk jeg den frem. Ser bedre ut!