Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6676
Hei.
En kompis av meg har hatt en del fester på hybelen, og fått klager på dette.
Nå har husverten sett seg lei, og sendt ham en SMS idag der han skriver at han må flytte den 1. mai. (Det står i kontrakten at fest og fyll er utkastelsesgrunn)

Har han noen rettigheter, som f.eks. at oppsigelsestiden på 3 måneder overholdes? Det står altså i kontrakten at om leieboer sier opp, har han tre måneders oppsigelsestid. Gjelder dette også om utleier kaster ham ut?

Han har også funnet en annen hybel i nærheten som er til leie først fra 1. juni, noe som gjør at han trenger en måned ekstra, har han noen mulighet til å bli på hybelen helt til 1. juni?
Ja, det er 3 måneders oppsigelse.
Sist endret av Tyrkeren; 28. april 2011 kl. 21:24.
Trådstarter
Så han kan ikke hive ut kompisen min før om 3 måneder?
Jeg tror det er andre regler ved kontraktsbrudd, men er ikke sikker.
Respektløst av kompisen din å fortsette med fanteriet når han alt har fått klager. Uansett, så er det kjipt av huseieren og kaste han ut via sms. Det må da være mulig å få prata med huseier slik at han får bli boende til 1.Juni slik at han kan flytte inn i den andre hybelen.
Han kan trolig ikke sende namsmann etter kompisen din før 3 mnder fra 1. mai, men bare dersom huseier gir den samme beskjeden skriftlig før 1. mai. SMS er å betrakte som muntlig, sett fra juridisk ståsted. Kontraktsbrudd eller ei oppsigelsen er med andre ord ikke gyldig før han får skriftlig oppsigelse.
Sist endret av fxxked; 28. april 2011 kl. 21:36.
Den beste måten her er at kompisen din møter husverten face to face, og forklarer situasjonen. Hvis det er en sur gammel grinebiter, da hjelper ikke det. Men har ikke kompisen din venner som han bor hos framtil 1.juni?
Har han fått advarsel først? Står vel i kontrakten om det gjelder med advarsler. -Tror- ikke det er lov for en huseier å bare kaste ut folk uten videre.

Det er dessuten ikke bare å be folk flytte etter 3 mnd oppsigelsestid. Han får be om pent vær i 1 mnd til, jeg vet ikke hvilken instans som svarer på spm om sånt...
Trådstarter
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Den beste måten her er at kompisen din møter husverten face to face, og forklarer situasjonen. Hvis det er en sur gammel grinebiter, da hjelper ikke det. Men har ikke kompisen din venner som han bor hos framtil 1.juni?
Vis hele sitatet...
Husverten har vært snill ved tidligere anledninger. Nå går det nok ikke
Og nei, det er ingen kompiser i nærheten av ham, så han må nesten vifte med noen paragrafer / rettigheter for å klare å bo der så lenge som mulig.
Sikkerhetsklarert
Huseier kan anse avtalen som hevet pga mislighold. Og da kan man kreve at kompisen din flytter ut umiddelbart.

Les litt mer om dette her:
http://www.regjeringen.no/upload/KRD...eieavtalen.pdf


Hva er heving?
Å heve en leieavtale betyr at leier må flytte ut fra boligen straks. Heving er
med andre ord en måte å avslutte leieforholdet med en gang.

Må jeg heve leieavtalen skriftlig? Ja, en hevingserklæring skal
være skriftlig. Du skal oppgi grunnen til hvorfor leieavtalen heves, og du kan
pålegge leier straks å flytte og levere boligen tilbake.

Hva er mislighold?
Leier misligholder hvis han ikke gjør det han skal etter
leieavtalen eller husleieloven. Mislighold kan for eksempel være:
• Leier betaler ikke husleien, eller betaler husleien gjentatte ganger for sent.
• Leier følger ikke husordensreglene eller gjør forandringer i boligen som han
ikke har lov til.
• Leier vedlikeholder ikke boligen.
Hva gjør jeg hvis leier ikke flytter etter jeg har hevet?

Du må få bistand fra domstolen hvis leier ikke flytter. Det er ulovlig å gjøre grep på
egenhånd, for eksempel å bytte lås eller skru av strømmen.

Jeg har hørt at det skal veldig mye til før jeg kan heve leieavtalen?
Stemmer det?
Ja, du kan bare heve leieavtalen hvis det er et veldig alvorlig
eller omfattende mislighold. Det skal veldig mye til før du kan heve, og du
bør derfor alltid ta kontakt med noen som kan gi deg råd om du kan heve
eller ikke. Hvis du hever en leieavtale, og det i etterkant viser seg at du ikke
hadde rett til det, kan du bli erstatningsansvarlig overfor leier.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Pjukern; 28. april 2011 kl. 21:45.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er dessuten ikke bare å be folk flytte etter 3 mnd oppsigelsestid. Han får be om pent vær i 1 mnd til, jeg vet ikke hvilken instans som svarer på spm om sånt...
Vis hele sitatet...
Namsmann ordner opp i sånt.

Sitat av Pjukern Vis innlegg
veldig alvorlig eller omfattende mislighold.
Vis hele sitatet...
Dette tilfellet er trolig verken alvorlig eller omfattende.
Trådstarter
Ordner seg dette, takk for svar, FREAKS! :-)
oppsigelse fra huseier skal være skriftelig.., ellers er den ikke gyldig
Trådstarter
Jeg vil gjerne få BEKREFTET at en SKRIFTLIG oppsigelse på et PAPIR med hans underskrift ER DEN ENESTE GYLDIGE OPPSIGELSESORDREN. Stemmer det?

Og, stemmer det at vi må ha 1-2 skriftlige advarsler før vi kan bli kastet ut?
jasså, det var ikke bare kompisen din

fest og fyll står som utkastelses grunn i kontrakta som dere har underskrevet, og godtatt så hus eier har full rett til og kaste dere ut, men er vel en lov som tilsier att man har ikke lov og gjøre folk husløse(mener det var en tråd om dette for en stund siden), finner du den, så kan du jo vifte og håpe dere får den mnd lengre
Trådstarter
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
jasså, det var ikke bare kompisen din

fest og fyll står som utkastelses grunn i kontrakta som dere har underskrevet, og godtatt så hus eier har full rett til og kaste dere ut, men er vel en lov som tilsier att man har ikke lov og gjøre folk husløse(mener det var en tråd om dette for en stund siden), finner du den, så kan du jo vifte og håpe dere får den mnd lengre
Vis hele sitatet...
Ja, er bare kompisen som er hivd ut ja?

Men, jeg fant utkastelse.no

Lurer fortsatt på det med advarsler..
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Ja, er bare kompisen som er hivd ut ja?
Vis hele sitatet...
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Og, stemmer det at vi må ha 1-2 skriftlige advarsler før vi kan bli kastet ut?
Vis hele sitatet...
bare kompisen din ja?
Trådstarter
Sitat av Parasitic Vis innlegg
bare kompisen din ja?
Vis hele sitatet...
Nåh, ikke vær så pirkete
Det er bare kompisen som er kastet ut, og det at jeg skrev "vi" er vel bare et generelt ordtak..?

Kutt ut.
Sikkerhetsklarert
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Og, stemmer det at vi må ha 1-2 skriftlige advarsler før vi kan bli kastet ut?
Vis hele sitatet...
Nei.

Les hva jeg skrev. Du har ikke krav på advarsler i forkant om han går til heving av leieavtale.

Da kan han i teorien vise dere papiret der det står at leieavtalen anses som hevet, og han kan jage dere ut der og da.

Igjen: "Må jeg heve leieavtalen skriftlig? Ja, en hevingserklæring skal
være skriftlig. Du skal oppgi grunnen til hvorfor leieavtalen heves, og du kan
pålegge leier straks å flytte og levere boligen tilbake."
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg vil gjerne få BEKREFTET at en SKRIFTLIG oppsigelse på et PAPIR med hans underskrift ER DEN ENESTE GYLDIGE OPPSIGELSESORDREN. Stemmer det?

Og, stemmer det at vi må ha 1-2 skriftlige advarsler før vi kan bli kastet ut?
Vis hele sitatet...
Ja det er riktig, og det er krav til hva denne skal inneholde for å være gyldig.
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
han kan jage dere ut der og da.
Vis hele sitatet...
Takk for resten av svaret, men det jeg siterte stemmer ikke Han har ikke lov til det.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Nei.

Les hva jeg skrev. Du har ikke krav på advarsler i forkant om han går til heving av leieavtale.

Da kan han i teorien vise dere papiret der det står at leieavtalen anses som hevet, og han kan jage dere ut der og da.

Igjen: "Må jeg heve leieavtalen skriftlig? Ja, en hevingserklæring skal
være skriftlig. Du skal oppgi grunnen til hvorfor leieavtalen heves, og du kan
pålegge leier straks å flytte og levere boligen tilbake."
Vis hele sitatet...
Hvis leietager nekter/bestrider hevelsen, så stiller huseier seg sterkere med å ha skriftelige advarsler å vise til!Man skal også ha sendt advarsel først!, Så jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at man ikke skal sende noen advarsler først!
https://www.politi.no/tjenester/tvan...Tema_129.xhtml

http://lovdata.no/all/hl-19920626-086.html#4-18

§ 4-18. Særlige tvangsgrunnlag

Et særlig tvangsgrunnlag kan begjæres tvangsfullbyrdet når to uker er gått etter at saksøkeren har sendt skriftlig varsel til saksøkte. I varselet, som tidligst kan sendes på forfallsdagen, skal det gjøres oppmerksom på at fullbyrdelse vil bli begjært dersom kravet ikke blir oppfylt

Og bare Namsmannen kan "kaste" noen ut
Sist endret av MyDarkSide; 5. mai 2011 kl. 13:47.
Sikkerhetsklarert
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Så jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at man ikke skal sende noen advarsler først!
Vis hele sitatet...
Her har jeg det fra: http://www.regjeringen.no/upload/KRD...eieavtalen.pdf

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Og bare Namsmannen kan "kaste" noen ut
Vis hele sitatet...
Nei, du kan selv "kaste" ut leietaker, men du kan ikke bli fysisk. Letteste er å ringe politiet og ha de med ved en slik utkastelse.. Been there done that, så dette vet jeg fra førstehåndserfaring.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Her har jeg det fra: http://www.regjeringen.no/upload/KRD...eieavtalen.pdf


Nei, du kan selv "kaste" ut leietaker, men du kan ikke bli fysisk. Letteste er å ringe politiet og ha de med ved en slik utkastelse.. Been there done that, så dette vet jeg fra førstehåndserfaring.
Vis hele sitatet...
Står på side 2 der at du skal sende skriftelig advarsel først når avtalen misligholdes, høres merkelig ut at politiet har kommet på ordre fra deg og ikke namsmannen..., politiet har ikke myndighet å utføre sivile saker

Så enten juger du, eller så har namsmannen beordret dette , eller så har politiet gjort noe dem ikke skal og som muligens er straffbart!

http://www.utkastelse.no/sporsmal_sv...smal_svar.html

Og hvis det har skjedd på måten du sier, uten at namsmannen er med i bilden, kunne du blitt holdt erstatningspliktig ang leiers utgifter osv...
Sist endret av MyDarkSide; 5. mai 2011 kl. 15:06.
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Står på side 2 der at du skal sende skriftelig advarsel først når avtalen misligholdes, høres merkelig ut at politiet har kommet på ordre fra deg og ikke namsmannen..., politiet har ikke myndighet å utføre sivile saker

Så enten juger du, eller så har namsmannen beordret dette , eller så har politiet gjort noe dem ikke skal og som muligens er straffbart!

http://www.utkastelse.no/sporsmal_sv...smal_svar.html

Og hvis det har skjedd på måten du sier, uten at namsmannen er med i bilden, kunne du blitt holdt erstatningspliktig ang leiers utgifter osv...
Vis hele sitatet...
Namsmann = Politi.

Jeg googlet noe, og fikk: "I lensmannsdistrikt er det lensmannen som er namsmann"

Og om du så absolutt må ha kilder, google denne setningen " I lensmannsdistrikt er det lensmannen som er namsmann" så ser du.
Dagens paragrafer: Utleiers hevingsrett - Husleielovens § 9-9 bokstav b. Det interessante med dette er at det kreves skriftlig advarsel før heving kan gjennomføres. Hyppig festing er god nok grunn for heving, men igjen etter skriftlig advarsel. Antall advarsler er for øvrig ikke spesifisert. Det står intet om unntak i denne paragrafen, og således kan det ikke avtales andre hevingsgrunner. Samme paragrafs andre ledd er stedet å lete for bestemmelsen om at heving skal være skriftlig, og som vi ser skal den være både skriftlig og begrunnet.

Utleiers oppsigelse: Husleielovens § 9-7. Denne skal være skriftlig og begrunnet, og det er anledning til å klage innen en måned. Sier utleier opp gjelder for øvrig oppsigelsesfrister. Oppsigelsesfristen er videre gjensidig, og det vil dermed kunne kreves leie ut oppsigelsesfristen.
Sist endret av Blåskimmelost; 5. mai 2011 kl. 16:44. Grunn: KNOT!
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Namsmann = Politi.

Jeg googlet noe, og fikk: "I lensmannsdistrikt er det lensmannen som er namsmann"

Og om du så absolutt må ha kilder, google denne setningen " I lensmannsdistrikt er det lensmannen som er namsmann" så ser du.
Vis hele sitatet...
Korrekt..., men da er Lensmannen - Namsmannen, politiet i seg selv har ikke noe myndighet til å foreta utkastelse, når lensmannen gjør det, gjør han det i regi av å være namsmann, ring politiet selv å hør!

Og det er ikke sånn at man kan ta en tlf , så kommer lensmannen tvert å hiver ut noen, er nok noen papirer som må sendes først!

Google og finn det selv...
Trådstarter
Det er ganske hett for kompisen min nå, men det burde ordne seg så lenge han ikke får noe brev
Sikkerhetsklarert
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Og det er ikke sånn at man kan ta en tlf , så kommer lensmannen tvert å hiver ut noen, er nok noen papirer som må sendes først!

Google og finn det selv...
Vis hele sitatet...
Vel i mitt tilfelle så hevet jeg leieavtalen, ga de 1 uke på å komme seg ut. Dette godtok de da jeg leverte papiret.

Da det var gått 6 dager og ingenting hadde skjedd, dvs ikke noe var flyttet ringte jeg politiet og spurte om de hadde mulighet til å komme å bistå med en bil neste dag, avtalte tid og sted. Neste dag dukket politiet opp, var med å snakket med leieboerene og forklarte de hvordan ting lå ann, og at de måtte starte utflytting og være ferdige i løpet av dagen. Det var ikke noe problem, og da gikk alt rolig for seg.

Trengte ikke noen papirer hit og dit. Politiet stiller lett opp på sånt så lenge de har ledig kapasitet. Og ja, i mitt tilfelle er det til lensmannskontoret man kommer til når man ringer "namsmannen". Men jeg ba bare om en bil som kunne være tilstede der for å unngå bråk og for at leietakerene skulle skjønne alvoret.

Har flere eksempler på politi som stiller opp ved utkastelser.

En nabo leier ut et helt hus. Der sleit han lenge med å få inn husleie. Etter et par skriftlige klager, sendte han også papir om at avtalen var hevet. Men de flyttet allikevel ikke ut.. Da valgte han å ta saken i egne hender, dvs han byttet låsene når leieboeren var på sommerferie i utlandet. (Det rant litt over for naboen når han fant ut at de hadde råd til sydentur, men ikke husleie). Så til poenget:
Når disse leieboerene kommer hjem og nøklene ikke passer, ser brevet fra naboen om at låsen er byttet, og de skal ringe han for å få låst opp slik at de får hentet ut tingene sine. Så ringer de politiet, politiet dukker opp. Og dette ender opp med at politiet tar naboens side, blir på gården der frem til leieboerene har fått flyttet ut alt av eiendeler ut på gårdplassen. Naboen ble riktignok pålagt å oppbevare eiendelene deres i et uthus frem til de rakk å hente det.

Sitat av KRS93 Vis innlegg
Det er ganske hett for kompisen min nå, men det burde ordne seg så lenge han ikke får noe brev
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge han ikke har fått skriftlig beskjed om at leieavtalen er opphevet så kan han ikke kastes ut med makt.
Sitat av Pjukern Vis innlegg

Har flere eksempler på politi som stiller opp ved utkastelser.
Så til poenget:
Når disse leieboerene kommer hjem og nøklene ikke passer, ser brevet fra naboen om at låsen er byttet, og de skal ringe han for å få låst opp slik at de får hentet ut tingene sine. Så ringer de politiet, politiet dukker opp. Og dette ender opp med at politiet tar naboens side, blir på gården der frem til leieboerene har fått flyttet ut alt av eiendeler ut på gårdplassen. Naboen ble riktignok pålagt å oppbevare eiendelene deres i et uthus frem til de rakk å hente det.
Vis hele sitatet...
Minner om at inngripen i form av å hindre adgang til leillighet ikke er lov, derimot er jeg glad for å høre at de hadde mulighet til å komme inn, på tross av konflikten.
Sikkerhetsklarert
Ja det han gjorde der er ikke lov, ingen tvil om det
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Hvis leietager nekter/bestrider hevelsen, så stiller huseier seg sterkere med å ha skriftelige advarsler å vise til!Man skal også ha sendt advarsel først!, Så jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at man ikke skal sende noen advarsler først!
https://www.politi.no/tjenester/tvan...Tema_129.xhtml

http://lovdata.no/all/hl-19920626-086.html#4-18

§ 4-18. Særlige tvangsgrunnlag

Et særlig tvangsgrunnlag kan begjæres tvangsfullbyrdet når to uker er gått etter at saksøkeren har sendt skriftlig varsel til saksøkte. I varselet, som tidligst kan sendes på forfallsdagen, skal det gjøres oppmerksom på at fullbyrdelse vil bli begjært dersom kravet ikke blir oppfylt

Og bare Namsmannen kan "kaste" noen ut
Vis hele sitatet...
Den "advarselen" du refererer til er jo selve utkastelsen, altså ett varsel. Er det kontraktsbrudd trengs ikke noen advarsler.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Den "advarselen" du refererer til er jo selve utkastelsen, altså ett varsel. Er det kontraktsbrudd trengs ikke noen advarsler.
Vis hele sitatet...
Ja men refererte til det lengre opp, du skjønner vel at huseieren må bevise at leieren faktisk har bryti leieavtalen, og at det skal være vesentlig mislighold, og at det skal MYE til for å heve avtalen!, Ikke sant bråk 1 gang, forsent betaling 1 gang, er ikke nok, derfor man sender skriftlige advarsler først!

Du får aldri namsmannen til å kaste ut leietager uten noen form for beviser, hvis leietageren slår seg vrang nekter for allt og ikke gidder å flytte frivillig!

http://www.regjeringen.no/upload/KRD.../Nr_08_web.pdf

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Vel i mitt tilfelle så hevet jeg leieavtalen, ga de 1 uke på å komme seg ut. Dette godtok de da jeg leverte papiret.

Da det var gått 6 dager og ingenting hadde skjedd, dvs ikke noe var flyttet ringte jeg politiet og spurte om de hadde mulighet til å komme å bistå med en bil neste dag, avtalte tid og sted. Neste dag dukket politiet opp, var med å snakket med leieboerene og forklarte de hvordan ting lå ann, og at de måtte starte utflytting og være ferdige i løpet av dagen. Det var ikke noe problem, og da gikk alt rolig for seg.

Trengte ikke noen papirer hit og dit. Politiet stiller lett opp på sånt så lenge de har ledig kapasitet. Og ja, i mitt tilfelle er det til lensmannskontoret man kommer til når man ringer "namsmannen". Men jeg ba bare om en bil som kunne være tilstede der for å unngå bråk og for at leietakerene skulle skjønne alvoret.

Har flere eksempler på politi som stiller opp ved utkastelser.

En nabo leier ut et helt hus. Der sleit han lenge med å få inn husleie. Etter et par skriftlige klager, sendte han også papir om at avtalen var hevet. Men de flyttet allikevel ikke ut.. Da valgte han å ta saken i egne hender, dvs han byttet låsene når leieboeren var på sommerferie i utlandet. (Det rant litt over for naboen når han fant ut at de hadde råd til sydentur, men ikke husleie). Så til poenget:
Når disse leieboerene kommer hjem og nøklene ikke passer, ser brevet fra naboen om at låsen er byttet, og de skal ringe han for å få låst opp slik at de får hentet ut tingene sine. Så ringer de politiet, politiet dukker opp. Og dette ender opp med at politiet tar naboens side, blir på gården der frem til leieboerene har fått flyttet ut alt av eiendeler ut på gårdplassen. Naboen ble riktignok pålagt å oppbevare eiendelene deres i et uthus frem til de rakk å hente det.



Ja, så lenge han ikke har fått skriftlig beskjed om at leieavtalen er opphevet så kan han ikke kastes ut med makt.
Vis hele sitatet...
Dine leietagere godtok jo, så da blir din sak annerledes, når dem har signert og godtatt , oppholder dem seg jo der ulovlig etter hevelses daton er utgått..

I naboensak stiller jeg meg egentlig undrene siden naboen din brøyt loven, skiftet lås og skulle jage ut noen som tydligvis ikke hadde godtatt hevelse/utkastelse

Da virker det som politiet selv har vært delaktig i et lovbrudd, hvis ikke politiet da pratet å lurte leietageren til å gjøre dette frivillig, hvis dem ikke hadde gjort det frivillig hadde det vært straffbart! ikke det at dem ikke fortjente å bli hivd ut når dem reiser til syden, men ikke betaler husleia, hadde nok gjort det samme som naboen din selv..

Men nå skal vi også huske på at det er veldig mange dårlige husutleiere der ute også, mange skulle aldri hatt lov til å leie ut bolig, og det er egentlig merkelig at man ikke trenger en slags sertifikat for å leie ut en bolig!

Tror jeg har hørt flere historier om lugubre huseiere enn leietagere....
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Ja men refererte til det lengre opp, du skjønner vel at huseieren må bevise at leieren faktisk har bryti leieavtalen, og at det skal være vesentlig mislighold, og at det skal MYE til for å heve avtalen!, Ikke sant bråk 1 gang, forsent betaling 1 gang, er ikke nok, derfor man sender skriftlige advarsler først!

Du får aldri namsmannen til å kaste ut leietager uten noen form for beviser, hvis leietageren slår seg vrang nekter for allt og ikke gidder å flytte frivillig!
Vis hele sitatet...
Om det står i kontrakten at festing er utkastelsesgrunn så blir han kastet ut.
Forliksråd og namsmann stiller ikke store krav til håndfaste bevis.
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Om det står i kontrakten at festing er utkastelsesgrunn så blir han kastet ut.
Forliksråd og namsmann stiller ikke store krav til håndfaste bevis.
Vis hele sitatet...
Selv om det er jeg som lagde tråden, bidrar jeg likevel
De trenger nok ikke håndfaste bevis, men de må også synes at grunnen er god nok.

Det virker virkelig som denne husverten ikke har noe lyst til å snakke med Politiet, da det var full fest igjen for noen dager siden (ETTER at han hadde sagt han skal kastes ut) (OG JA, han ga faen), da sendte han bare en SMS "Jeg hører det er full fest igjen.", og kompisen min svarte da "Ring Politiet og få de til å kaste oss ut da, så skal jeg rette meg etter det."

Null politi, null svar, null klager senere, absolutt ingenting har skjedd hittil. Han var på NAV igår og snakket med de, fordi han ville få et midlertidig bosted helt til han får flytte inn i den andre hybelen (Bare for å være litt grei med stakkars husverten som har vært så snill og sånt). NAV nektet å gi ham et annet sted å bo, og kontaktet heller husverten for å kjefte ham opp fordi han ikke fulgte loven og diverse forskrifter. Stakkars tenker nå jeg
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Det virker virkelig som denne husverten ikke har noe lyst til å snakke med Politiet, da det var full fest igjen for noen dager siden (ETTER at han hadde sagt han skal kastes ut) (OG JA, han ga faen), da sendte han bare en SMS "Jeg hører det er full fest igjen.", og kompisen min svarte da "Ring Politiet og få de til å kaste oss ut da, så skal jeg rette meg etter det."
Vis hele sitatet...
Må si jeg virkelig begynner å miste all sympati for denne kompisen din. Det høres ut som han oppfører seg som et ordentlig rasshøl, og utnytter husvertens manglende evne til å ta til motmæle på det groveste. "Kompisen din" burde ha vett nok til å skjønne at om han ønsker å ha et sted å bo frem til han kan flytte inn i den nye hybelen er det ganske mot sin hensikt å oppføre seg som en drittunge. Det virker ikke akkurat som han prøver å møte noen som helst på halvveien, noe han burde, da det er han som blir sittende på et gatehjørne til syvende sist.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Selv om det er jeg som lagde tråden, bidrar jeg likevel
De trenger nok ikke håndfaste bevis, men de må også synes at grunnen er god nok.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er grunnen huseieren bruker god nok. Om det står i kontrakten at festing gir grunn til utkastelse så er det jo leier som er ganske dum spør du meg.
med fest og fyll hver helg , kommer dere til å bli lovlig og ulovlig hivd ut , kommer ann pà hus eieren , gàr fint ann à feste uten â bråke som noen fjortiser...
Sitat av MannY Vis innlegg
Må si jeg virkelig begynner å miste all sympati for denne kompisen din. Det høres ut som han oppfører seg som et ordentlig rasshøl, og utnytter husvertens manglende evne til å ta til motmæle på det groveste. "Kompisen din" burde ha vett nok til å skjønne at om han ønsker å ha et sted å bo frem til han kan flytte inn i den nye hybelen er det ganske mot sin hensikt å oppføre seg som en drittunge. Det virker ikke akkurat som han prøver å møte noen som helst på halvveien, noe han burde, da det er han som blir sittende på et gatehjørne til syvende sist.
Vis hele sitatet...

Helt enig, tenk å være så lite voksen at man fester som galninger etter man har fått beskjed om å flytte ut men samtidig prøve alt for å bli boende lengre? Håper kameraten blir kastet ut, og lærer en god lekse av dette, nemlig at om man oppfører seg mot huseier får man somregel lov å bo der og!
Jeg ville ofret en liten tanke på det at om husverten ikke ønsker Politiet innblandet, kan det hende han vet å ordne slike saker selv. Men jeg kan ta feil, det kan også være en Nirvana-Nils!
Trådstarter
Og vips, idag hjalp jeg ham med å pakke og rydde og flytte alle tingene hans over til et hotellrom som foreldrene hans betaler

Thank you
Trådstarter
Jaaaa.. Da har'n fått brevet fra husverten, men har lyst til å pirke litt for å få muligheten til å bo der litt lenger, selv om han bor på hotell

I brevet står det:

Sitat av Husvert av dato 06.05.2011
Heving av leieavtale med **** i **** på grunn av vesentlig mislighold.

Leietaker **** har over en lengre periode misligholdt leiekontrakt inngått med utleier **** v/ ****.

Følgende saker ses på som mislighold:

* GRUNN 1 (Gyldig)

* GRUNN 2 (Gyldig)

* GRUNN 3 (Gyldig)

* GRUNN 4 (Gyldig)

* GRUNN 5 (Gyldig)

Utleier v/** har ved flere anledninger kommunisert med leieboer om at nevnte saker ikke er akseptable og gitt påpaktning om at dette må ordnes opp i. Selv om dette er tatt opp og leieboer har sett seg enig i dette, har det ikke blitt noen bedring.

Utleier *** v/****, hever med dette eksistrende leieavtale med *** med umiddelbar virkning på bakgrunn av forhold nevnt ovenfor.

Leietaker gis frist frem til fredag 13.05.2011 med å flytte ut av hybelen. Minner om at hybelen da må leveres rengjort tilbake til utleier i samme stand som da han overtok den.

Gjør også oppmerksom på at leietaker plikter ifølge pkt 14. i leiekontrakt å betale utleier for gjenstående del av leietiden med fradrag av det utleier får inn ved ny utleie. Dette vil det bli sendt ut krav for i ettertid når utleier vet hvor mye dette vil utgjøre.
Vis hele sitatet...
Her står det altså ingenting om klagefrist og lignede, og som jeg ser her:
http://www.utkastelse.no/artikler/ny...tkastelse.html

Så er det ikke riktig at han må ut innen fredag, stemmer det?
JADA, jeg vet at han burde akseptere det og gå...
Husk at han bor på hotell nå, så det er ikke krise, men vi vil finne ut om dette EGENTLIG er gyldig.
Sist endret av KRS93; 11. mai 2011 kl. 13:14.
Hva med å bare godta at "han" har oppført seg som en drittsekk og gjøre som huseier sier for å i alle fall ha litt selvrespekt igjen?
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jaaaa.. Da har'n fått brevet fra husverten, men har lyst til å pirke litt for å få muligheten til å bo der litt lenger, selv om han bor på hotell

I brevet står det:



Her står det altså ingenting om klagefrist og lignede, og som jeg ser her:
http://www.utkastelse.no/artikler/ny...tkastelse.html

Så er det ikke riktig at han må ut innen fredag, stemmer det?
JADA, jeg vet at han burde akseptere det og gå...
Husk at han bor på hotell nå, så det er ikke krise, men vi vil finne ut om dette EGENTLIG er gyldig.
Vis hele sitatet...
Kan jo hende det er forskjell på utkastelse og heving av kontrakten.