Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2678
Nettopp tilbake fra kamp, og må bare få ristet av meg en opplevelse jeg hadde på tribunen.

Var på Godset - Brann. Sto som vanlig på Union, og legger merker til ei ung jente som diskret hadde på seg ett brannskjerf under jakka. Denne jenta var en del av en vennegjeng der alle bortsett fra henne holdt med Godset ( var fra Drammen ). Like etter kommer 3 karer ( gjengangere i Union-miljøet ) bort til henne, og oppfører seg truende fordi de hadde lagt merke til skjerfet under jakka. Gjennom kampen ble det sporadisk slengt drittkommentarer mot jenta.
Jeg ble mektig provosert av dette, og klarte ikke å unngå å stelle meg i forsvarsposisjon ( klar til å gå i mellom ).

Har norsk fotballmiljø virkelig hatt en så skeiv utvikling at vi aksepterer slik trakassering av person? Er det slike signaler vi vil sende videre til våre barn?

Hva mener dere?
Er jo passe idiotisk å stelle seg med en loff midt i Afrika hvis du skjønner hva jeg mener. Når det er sagt så syntes jeg jo selvfølgelig at det er dumt å skjelle ut en liten jente over et spill.
Jeg må si at jeg synes enklete av supporterene har ikkje stort mye vett i hodet, har selv sett flere av disse episodene hvor det har vært ett barn (under 16) på storestå på brann stadion som har holdt med det motsatte laget og det har kommet supportere bort og begynt å svært urovekkende kommentarer til en ung jente/gutt.
Er en grunn til at supportere blir sluset inn på hver sin side av stadion og har hver sine tribune halvdel. Nettopp for å unngå episoder som dette.
Jeg som vekter som har visitert utallig personer på vei inn til ullevål har ved et uhell klart og sluse en brann supporter inn til 10,000 hardnakket vålerenga fans. Måtte nesten 50 vektere til for å få han ut igjen. Han skal være glad han ikke blir lynsja. Er en gruppe mentalitet som skjer når de står der og synger sangene sine osv.
Er det feks kamper mellom Vålerenga og LSK er det høy beredskap og politiet hjelper til med å sluse lsk supporterne sine inn i bussene sine etter kampen.
Det er kanskje ikke bra at det er blitt sånn men skal du stå på en tribune full av fans av det ene laget burde du ikke ha på deg skjerf og flagge at du støtter motsatt lag. Folk har jo blitt stukket ned for mindre. Skal du stå i en kanne med bensin trenger du ikke tenne en fakkel
Selv er jeg ingen fotball-patriot og har kun vært på et fåtall kamper, men har sett en god del dårlig oppførsel. Men helt seriøst, Norge må vell være et av de snilleste landene når det kommer til fotballsupportere. Du skal ikke dra lengre enn til vårt ''kjære'' naboland, Russland for å finne verre bane-adferd.
Sist endret av ZELDUR; 20. mai 2011 kl. 01:45.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Det er virkelig en middel alder mentalitet på mange av disse fotball supporterne.
Det må jeg virkelig si.
Det meste av seriøs internasjonal fotball er jo bare et "kort hus" som venter på og falle ned.

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Er en grunn til at supportere blir sluset inn på hver sin side av stadion og har hver sine tribune halvdel. Nettopp for å unngå episoder som dette.
Jeg som vekter som har visitert utallig personer på vei inn til ullevål har ved et uhell klart og sluse en brann supporter inn til 10,000 hardnakket vålerenga fans. Måtte nesten 50 vektere til for å få han ut igjen. Han skal være glad han ikke blir lynsja. Er en gruppe mentalitet som skjer når de står der og synger sangene sine osv.
Er det feks kamper mellom Vålerenga og LSK er det høy beredskap og politiet hjelper til med å sluse lsk supporterne sine inn i bussene sine etter kampen.
Det er kanskje ikke bra at det er blitt sånn men skal du stå på en tribune full av fans av det ene laget burde du ikke ha på deg skjerf og flagge at du støtter motsatt lag. Folk har jo blitt stukket ned for mindre. Skal du stå i en kanne med bensin trenger du ikke tenne en fakkel
Vis hele sitatet...


Disse folkene her har tydeligvis inget liv.
Når de må starte bråk på et seriøst sports stevne.
Er de tydeligvis ute av stand til og tenke som eget individ.
Eller er de analfabetisk tullinger som ikke kan og håndtere gruppe press.
Kast dem ut fra fotball banen.
Hvorfor skal tullinger som dette fucke opp stemningen for oss andre.
Ekstremt mye følelser i fotball. Og når en svær gruppe med hovedsakelig karer (og noe høyere enn gjennomsnittet maskuliner damer) samler seg, mange med "noen" øl innabords, har det en tendens til å bli rimelig usjarmerende.

Jeg tror da ikke at det er slik at mennesker som drar på fotballkamp generelt oppfører seg dårligere enn andre? Eller?

Casuals o.l er en merkverdig greie. Miljøet har blitt den letteste veien til organiserte slåsskamper for de som liker det, dermed tror jeg ikke det kommer til å dø ut med første. Tror det er en god ting at det ikke er altfor mange her til lands som synes det er _så_ morro å slåss.
Sist endret av RonaTa; 20. mai 2011 kl. 02:06.
Mange som kjemper seg tilbake i evolusjonen når det er fotball på menyen. Ta en titt på vg sine diskusjonssider om fotball, og spesielt chatten under kamper. Er TOTALT hjernedødt.
Det er fint med lidenskap for laget man holder med, men når voksne folk begynner å klikke helt på ungdommer som ikke gjør noe mer enn å ha feil farge på skjerfet sitt, da blir det litt for mye. Er nå heldigvis ikke så gale i Norge, drar man til feks. Tyrkia så blir man jo sukket ned med sverd og stag hvis man står med feil drakt på feil sted.
Personlig mener jeg at individer som driver og bøller seg i skyggen av et eller annet fotballag må få seg en meget grundig hjerneundersøkelse.

Da handler det ikke om sport lengre.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Altså, det at dem skjælte ut jenta var unødvendig.
Men unødvendig og stå med dette brann skjerfet og, da ber man om trøbbel.
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Altså, det at dem skjælte ut jenta var unødvendig.
Men unødvendig og stå med dette brann skjerfet og, da ber man om trøbbel.
Vis hele sitatet...
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Folk har jo blitt stukket ned for mindre. Skal du stå i en kanne med bensin trenger du ikke tenne en fakkel
Vis hele sitatet...
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Er jo passe idiotisk å stelle seg med en loff midt i Afrika hvis du skjønner hva jeg mener. Når det er sagt så syntes jeg jo selvfølgelig at det er dumt å skjelle ut en liten jente over et spill.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette det samme som å si at jenter som går med utfordrende klær på byen ber om å bli voldtatt? Skal ikke en person få lov til å se fotballkamp med vennene sine, selv om de støtter forskjellige lag?
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Altså, det at dem skjælte ut jenta var unødvendig.
Men unødvendig og stå med dette brann skjerfet og, da ber man om trøbbel.
Vis hele sitatet...
Helt uenig med deg, motivet til denne jenta - slik det går frem av det trådstarter har skrevet - var å hygge seg i på en fotballkamp med venninnegjengen, ikke å komme seg i ulage med en gjeng menn, fylt med testosteron, idioti og sikkert et par øl også.

Helt latterlig når voksne menn driver på slikt.
Jeg trur hun dama burde vist bedre enn og ta på seg et brann skjerf på Godset tribunen. Blir som og "trolle"
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Helt uenig med deg, motivet til denne jenta - slik det går frem av det trådstarter har skrevet - var å hygge seg i på en fotballkamp med venninnegjengen, ikke å komme seg i ulage med en gjeng menn, fylt med testosteron, idioti og sikkert et par øl også.

Helt latterlig når voksne menn driver på slikt.
Vis hele sitatet...
Når man skal hygge seg med vennegjengen som er godset fans og på godset tribunen så gir man faen i og ta på seg et brann skjerf.
Vil hun heie på brann og sitte med brann skjerf får hun sitte på bortelag tribunen.
Men som sagt, di gutta kunne sagt at hun skulle gå uten og true henne.
Sist endret av Anda22; 20. mai 2011 kl. 05:35.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Sto som vanlig på Union, og legger merker til ei ung jente som diskret hadde på seg ett brannskjerf under jakka.
Vis hele sitatet...
Vektene på stadion gjorde ikke jobben sin hvis de slapp inn en med supporterutstyr for bortelaget inn på hjemmetribunen. Uten at det forsvarer truende oppførsel, selvfølgelig.

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Har norsk fotballmiljø virkelig hatt en så skeiv utvikling at vi aksepterer slik trakassering av person? Er det slike signaler vi vil sende videre til våre barn?
Vis hele sitatet...
Jeg har gått på Vålerenga-kamper litt av og på i snart femten år nå (begynte ung). På slutten av nittitallet hørte jeg med småjevne mellomrom tilrop som "svarting" o.l., og en gang i blant ble det kastet bananer etter afrikanske spillere. Heldigvis er denne type lavpannet idioti borte nå, og det er en stund siden sist jeg hørte rasistiske tilrop fra tribunen på VIF-kamp. Sånn sett har vel ikke utviklingen vært skeiv.

En ting irriterer meg, though - tilrop som "jævla soper" og "homo". Dette er det fortsatt en del av, og er rop jeg aldri selv deltar i. Slike rop er en uting. Det er en grunn til at homofile fotballspillere ikke står frem, for å si det slik.

-Zorro
Er ikke noen stor fotball-fan men har fått med meg noen kamper både i Norge og utlandet. Blir like satt ut av hvor ville folk er hver gang jeg drar. Hvis jeg ser noen som blir trakassert på en fotballkamp gjør jeg som jeg gjør i 99.9% av andre slike situasjoner, ser på uten å gjøre noe.
Det er jo en grunn til skillene vi har på stadionet og det er for å unngå og blande supportere fra forskjellige lag.
Nettopp fordi det er så sterke følelser i sving. Når laget ditt slipper inn et mål og du er superskuffa og en reiser seg og opp og jubler for full hals er det veldig fristende og kline ned vedkommende og få ut litt aggresjon.
Jeg syntes ikke det har blitt så mye bedre på fotball stadionen og vet at lagene gjør sitt ytterste for å provosere hverandre. Feks rett ovenfor bendit svingen (vålerenga tribunene for de som ikke vet det) satt feks Start med et stort banner som sa Vår Kirke Står Fortsatt! Så er bevist ute etter å provosere litt.
Eller vålerenga sitt tilrop til kanari fuglene (lsk) Tramp tramp tramp på en fugl... Er jo en indirekte oppfordring til vold.
Har selv gått imellom supportere før og det er en feil jeg ikke gjør igjen. Vi var 3 vektere som skulle hindre noen vålerenga apekatter fra å klatre over til lyn supporterne, starta med at de kastet diverse objekter før de skulle forsere barrieren. Vi grep tak i hver vår supporter og skulle rive de ned av gjerdet og vise de ut, endte med at et 20 talls andre skulle hjelpe dem og det ble ikke et pent syn. Neste gang får politiet gjøre det og håpe at de nyter noe mere respekt.
Eneste som faktisk slipper ekle tilrop osv er som regel Unge enga. Men det sier seg vel selv at stå og slenge ekle tilrop til 6 åringer holder vel de fleste seg for god til.
Men norge er ikke så ille som andre steder hvor du nesten må regne med at de nærmeste 20 kvartalene blir stukket i brann om ikke hjemmelaget vinner
Jeg tror det kan være sunt for mennesker å få ut sinne, glede og frustrasjon i en gruppe de føler seg hjemme i, slik en supportergjeng for et fotball-lag så til de grader tilbyr. Jeg tror de fleste av disse menneskene er velfungerende, oppegående mennesker som får ut det litt ekstreme i sitt engasjement rundt laget de støtter - og jeg vil heller at de får det ut der enn bak rattet, på fylla eller hjemme.

Saken Ozzfan tar opp er jo litt kjedelig, siden det er et barn og man burde virkelig ikke gi barnet stygge bemerkninger for slikt. Men dette er, som nevnt tidligere, dårlig av sikkerhetspersonellet på stadion å slippe gjennom personen (samt dårlig av jentas foresatte).

Det finnes tross alt tribuneplasser ment for 'alle', hvor jeg ikke har sett liknende problemer tidligere - uansett hvilket skjerf man måtte ha rundt halsen eller hvilke scoringer man jubler for.

Ja, fotballstadioner er arena for mye rart, litt ekkelt og mye vakkert, men jeg synes ikke man skal stemple alle (harde) supportere som idioter for det. Det har nettopp vært 17. mai og folk går i tog og hoier, samtidig som noen slenger bemerkninger til de som går med et annet lands flagg i toget. Kan vel være en sammenliknbar reaksjon/situasjon.
Her har vell alle involverte parter en del av skylden:

1: Vekterne for å slippe inn en bortesupporter med effekter på hjemmetribunen.
2: Supportern for å ha tatt på seg, med viten å vilje, et supporterskjerf som er for "feil lag", i den aktuelle kampen.
3: Supporterne som oppfører seg som lobotomerte aper når de ser feil skjerf på sin tribune.

Å diskutere hvem som hadde mest feil, blir etter min mening litt idiotisk.
Alle parter burde ta til seg litt lærdom i situasjonen, samtidig som supporterne, uansett side (særlig om det er eldre menn), burde holde øynene på banen, det de har betalt for å se, ikke på småripsene ved siden av de på tribunen.
Kan ikke forstå at noen forsvarer dette tullet mot den lille jenta. At det før i tiden ble ropt rasistiske strofer regner jeg bare med at de måtte slutte med når 80% av de fleste klubber nesten kan kalle seg "utenlandske".
Uansett - det må kunne gå fint på en fotballkamp for ei lita jente uten å måtte tenne sitt bengalske lys og få rødøyner i synet av "feil farger". Dumbasses..
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Ja, fotballstadioner er arena for mye rart, litt ekkelt og mye vakkert, men jeg synes ikke man skal stemple alle (harde) supportere som idioter for det. Det har nettopp vært 17. mai og folk går i tog og hoier, samtidig som noen slenger bemerkninger til de som går med et annet lands flagg i toget. Kan vel være en sammenliknbar reaksjon/situasjon.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er den beste sammenligningen, 17 mai, er tross alt Norges nasjonaldag, ikke alle andre land.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Vet ikke om det er den beste sammenligningen, 17 mai, er tross alt Norges nasjonaldag, ikke alle andre land.
Vis hele sitatet...
Og dette var tross alt på Godset-tribunen, ikke iblant Branns egen supportergjeng.
Sist endret av httpwhat; 20. mai 2011 kl. 12:50.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Vet ikke om det er den beste sammenligningen, 17 mai, er tross alt Norges nasjonaldag, ikke alle andre land.
Vis hele sitatet...
Man skal gå med det norske flaget i toget pga det er norges nasjonal dag og ikke andre sitt.
Settoz understreker poenget mitt.

Ja, jeg kan se likheten mellom de to situasjonene, men jeg mener det da vitterlig er stor forskjell på en fotballkamp og nasjonaldagen. 17 mai er noe hele landet feirer (med untakk av fyllesyke russ), en fotballkamp er noe et par tusen pr lag "feirer". Nei, er nok ingen ivrig supporter, ivrig nok til å få med meg størsteparten av hjemmekampene til laget mitt, men jeg kan fortsatt se at den sammenligningen blir feil.
Det spørs hvor mye denne jenta vet om fotball og om hun har vært på kamper før. Men å gå feil farger der er selvforskyldt om du vet hva som foregår på en fotball kamp.
Som folk har påpekt her man oppfører seg som lobotomerte apekatter og når man vet det burde man kanskje tenke litt lenger enn å stelle seg blandt en gjeng lobotomerte apekatter med noe du vet kan provosere.
For å sette det litt på spissen, hvis jeg tattoverte et hakekors og gikk ned på grønland hvor lang tid tror du det hadde gått før noen slo meg ned?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
For å sette det litt på spissen, hvis jeg tattoverte et hakekors og gikk ned på grønland hvor lang tid tror du det hadde gått før noen slo meg ned?
Vis hele sitatet...
Sammenligningen din har overhodet ingenting med saken å gjøre så det spiller ingen rolle hvor lang tid det hadde tatt før du ble slått ned.

Så vidt meg bekjent er ikke millioner av mennesker døde pga. favorisering av feil fotballag.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Eneste som faktisk slipper ekle tilrop osv er som regel Unge enga. Men det sier seg vel selv at stå og slenge ekle tilrop til 6 åringer holder vel de fleste seg for god til.
Vis hele sitatet...
Unge Enga finnes ikke lenger. Dessverre er det for mange som motarbeider ultras-kultur på tribunen. Vi lar oss ikke tråkke på, ultras-grupperingene blir stadig flere igjen.

Var en idiot med LSK-skjerf på i Bendit-svingen i VIF-LSK matchen tidligere i år. Jeg oppfordrer ikke til vold, men det gjorde meg ingenting når han ble knocket rett ned. Vaktene fikk heldigvis fjernet mobben før han ble for alvorlig skadet.