Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4707
Hei! Jeg har hytte en plass for det er en del vann oppe i skogen. Flere av disse ble i gamle dager brukt som drikkevann, og jeg lurer nå på om de enda er egnet for dette. Hvordan og hva bør jeg teste etter for å finne ut dette?
Er dessverre ingen god ide å drikke vann fra naturen denne sommeren.

Fordi det er lemen år og stor sjangse for lemen og harepest.

men hvordan man tester kvaliteten er jeg dessverre ikke sikker på. men ihvertfall å drikke utendørs er ihvertfall ikke anbefalt om det er planen din

EDIT: god link fra mentalmelt nedenfor fant den ikke selv før mentalmelt.
Sist endret av WhiteHat; 9. mai 2011 kl. 23:35.
cryo's Avatar
Trådstarter
Vel, disse vannene er på ei lita øy, men jeg vet det ferdes rådyr der. Uansett så lurer jeg på hvordan og hva man tester etter Feks PH verdier osv osv, det må vel finnes et kit for dette her?
Hvis du kunn ska teste PH så er det bare å gå til nærmeste dyrebutikk og kjøpe deg en ph test der, der har de både strips og dråpe tester... Dråpe tester er mest nøyaktig. Men for å finne ut om vannet er drikkenes er ikkje PH nok.
Sikreste måten og få vekk evt. farlige bakterier er å koke vannet
cryo's Avatar
Trådstarter
Hmmm, skulle likt å vite nøyaktig va man må teste etter. Planen min er å gå lengre turer oppe i denne skogen, men å slippe å ha med vann i en sekk, da dette hemmer hurtighet og bevegelighet. Før i tia drakk man fra disse vannene, som er veldig fint spredt utover og derfor fungerer glimrende som vannkilde, om det da er drikkelig.
Sitat av cryo Vis innlegg
Vel, disse vannene er på ei lita øy, men jeg vet det ferdes rådyr der. Uansett så lurer jeg på hvordan og hva man tester etter Feks PH verdier osv osv, det må vel finnes et kit for dette her?
Vis hele sitatet...
Har du googlet? Det finnes mange måter å gjøre dette på, enten med enkle kits (se googletreff) eller ved å bruke private til å teste for deg. Du kan også kontakte kommunen din.
Vi hadde et kit på jobben fra unitor for å teste vannet. Da testet vi blant annet PH, saltinnhold, hardhet og noen andre verdier som jeg ikke kommer på i farten. Men merk at vi ikke testet drikkevannet, så jeg vet ikke hva du bør se etter der utenom saltinnholdet.
Det du bør teste etter er store mengder ammonium/ammoniakk. Ett godt tegn på om vannet er av god kvalitet er å se etter ett riktg dyreliv ved vannet, som f.eks. på vann overflaten og ved vannkanten.
cryo's Avatar
Trådstarter
I våres var det masse frosk, og sist helg var det tusenvis av rumpetroll, samt ender Er også vannliljer osv, så det virker som om vannet skal være sunt
Ja, det er tegn på at vannet er av god vannkvalitet med ett så rikt dyreliv. Og det at det ligges egg der er ett enda bedre tegn. Så da er nok det trygt å drikke av dette vannet.
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Er dessverre ingen god ide å drikke vann fra naturen denne sommeren
Vis hele sitatet...
Hvor tror du egentli vannet du har i springen kommer fra ?
Jeg vil tro WhiteHat forstår den kompliserte prosessen der, men hva han la i vann fra naturen, er nok det at du helst bør ha en form for rensing av vannet før du velger å svelge det - om det så være vassverk eller panna di hjemme.
Ett godt tips er jo å bare drikke vann fra elver / vann som renner.
De er som oftes trygge å drikke av.
Og i å med det er mye dyreliv i vanne TS tenker på er nokk dette vannet helt trygt å drikke av.

Beklager skriveleifter, er sent nå.
Får bare gå å legge meg !
Sitat av Gromega Vis innlegg
Hvor tror du egentli vannet du har i springen kommer fra ?
Vis hele sitatet...
Haha, morsomt oneliner innlegg du!

Selvfølgelig vet jeg hvor vannet kommer fra. og hvordan det blir prosessert hos vannverket. men å drikke fra direkte fra naturen er noe man skal være forsiktig med.

altså vær ekstra forsiktig med stillestående vann. er det stillestående vann så er det rene lagringsstedet for bakterier og organismer. er litt bedre om det er rennende vann ( etter det jeg har lært, Mulig det er feil men vær forsiktig uansett)

og det med dyreliv rundt vannet er kanskje heller ikke så bra, for hvis f.eks lemen dør ved vannet vil de infisere vannet med bakterier og sykdommer. sjekk at det ikke er døde dyr osv rundt eller i vannet.
Sist endret av WhiteHat; 10. mai 2011 kl. 01:07.
Psssss drikker vann fra naturen nu jeg, men det spørs hvor du du bor, og hvor hytta din ligget
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Vi hadde et kit på jobben fra unitor for å teste vannet. Da testet vi blant annet PH, saltinnhold, hardhet og noen andre verdier som jeg ikke kommer på i farten. Men merk at vi ikke testet drikkevannet, så jeg vet ikke hva du bør se etter der utenom saltinnholdet.
Vis hele sitatet...
pH, saltinnhald, hardhet og alt slikt er nær sagt totalt uinteressant i drikkevatn som blir brukt over korte perioder. Det einaste interessante er om det finst farlige bakterier i det, typisk tarmbakterier som kjem frå andre dyr. Meg bekjent finst det ingen kjappe tester på det, men det finst ein del filter utvikla for militært bruk som filtrerer ut såpass små partikler i vatnet. Kanskje dei er verdt en kik?

Uansett inneheld sannsynlegvis ingen norske vatn farleg nivå av gifter, så akkurat den biten ville eg ikkje bekymra meg for så lenge du ikkje skal drikke vatnet til dagleg.
Ta en titt på følgende artikkel:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10093337

" Hittil i 2011 er det påvist dobbelt så mange tilfeller av tularemi - hare- eller lemenpest - sammenlignet med fjoråret. Nå advarer myndighetene folk mot den alvorlige sykdommen.

- Drikk ikke vann direkte fra naturen, skriver Folkehelseinstituttet på sine nettsider."
Sist endret av Spelly; 10. mai 2011 kl. 01:22.
cryo's Avatar
Trådstarter
Voldsomt med advarlser Hytta befinner seg i vest-agder, og meg bekjent er det heller lite av lemen og hare i denne skogen, tror også det er betryggende at det er på ei øy, så vandrende sykdommer har vel heller lav risiko. Et av vannene renner ned til et annet vann via en bekk, som igjen renner lenger ned til en brønn, dette er kanskje den mest sikre plassen å drikke fra, litt kjipt med tanke på at dette er et godt stykke i fra kjernen av skogen. Jeg skal forhøre meg på nærmeste ungdomsskole om de har slike testesett liggende som jeg kanskje kan få kjøpt Et slikt militært rensefilter kan også være interessant!
Jeg har drukket vann fra bekk i 15 år på hytta. Uten plager. Men dette vannet er helt "rent" fobudt med båtmotor, masse dyreliv i og over vannet og bra med vannliljer, så jeg vil tro at det vannet du snakker om er trygt, men går jo ann å forhøre seg med noen av lokalbefolkningen før man stikker koppen i vannet
Sitat av cryo Vis innlegg
Voldsomt med advarlser Hytta befinner seg i vest-agder, og meg bekjent er det heller lite av lemen og hare i denne skogen, tror også det er betryggende at det er på ei øy, så vandrende sykdommer har vel heller lav risiko. Et av vannene renner ned til et annet vann via en bekk, som igjen renner lenger ned til en brønn, dette er kanskje den mest sikre plassen å drikke fra, litt kjipt med tanke på at dette er et godt stykke i fra kjernen av skogen. Jeg skal forhøre meg på nærmeste ungdomsskole om de har slike testesett liggende som jeg kanskje kan få kjøpt Et slikt militært rensefilter kan også være interessant!
Vis hele sitatet...
Du spør jo. Hva forventer du? Ubegrunnet synsing? Det virker nesten som om du forsøker å overbevise oss om at vannet er drikkbart

Forkeleseinstituttet har spesifikt gått ut og advart mot å drikke vann rett fra naturen hele dette året, grunnet store mengder gnagere over hele landet. Hvis du ikke er interessert i å ta til deg denne helt klare advarselen, så er det vel ikke noe mer å snakke om.
Hehe, hadde faktisk tenkt til å skrive at man "kan vel drikke vann fra en rennende bekk", men så leste jeg artikkelen.

Men hvis jeg befinner meg på vandring, tom for drikke, tørst, så drikker jeg fra bekken :P Men det er ikke før jeg må da.
Happy Birthday
clarionify's Avatar
For å svare på spørsmålet ditt:
Du må ta vannprøver og sende dem inn til analyse ved et laboratorium. Et laboratorium som tilbyr slike tjenester er TosLab as, som er lokalisert i Tromsø. Men der er mange flere i hele landet, klarte ikke å finne et i vest-agder da.

Du kan se igjennom denne listen og finne noen som tilbyr slike tjenester nær deg.
cryo's Avatar
Trådstarter
Oh! Bedre enn det blir det ikke! Takk for godt svar clarionify
Folk har drukket vann fra skogen i alle tider. DU dør mest sansynelig ikke. bare ikke drikk rett ved ett kadaver så går det nok heeeelt fint. Svært da så pinglete folk har blitt nå for tiden...
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Folk har drukket vann fra skogen i alle tider. DU dør mest sansynelig ikke. bare ikke drikk rett ved ett kadaver så går det nok heeeelt fint. Svært da så pinglete folk har blitt nå for tiden...
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har påstått at man dør, men man kan bli skikkelig sjuk.

Sitat av Folkehelseinstituttet
Tularemi gir vanligvis et forholdsvis mildt sykdomsbilde hos mennesker. Sykdommen starter vanligvis akutt med feber, frysninger, hodepine og tretthet. Den europeiske varianten av tularemi er ikke regnet å være dødelig, i motsetning til den amerikanske hvor dødeligheten ubehandlet kan være opp til 20 %.

Inkubasjonstiden er oftest 3-5 dager, men spenner fra under ett døgn til tre uker.
Vis hele sitatet...
Sansynligvis går det fint ja, men sjansen for å bli smittet er i år doblet i store deler av landet, så det er ikke en helt ubetydelig risiko. Dette er konkrete faktaopplysninger som det er greit å ta med i vurderingen, ikke noe annet.
Sist endret av mentalmelt; 11. mai 2011 kl. 00:05.
Ta en flaske av dette vannet og kjøl det ned med fryseelementer, send inn til mattilsynet, de vil sjekke for coliforme bakterier og spør spesielt etter om de kan bruke en agar for campylobakter, det er en bakterie som spesielt fugl drar med seg, den gjør deg skikkelig syk selv i små mengder.

Det finnes også tester man kan kjøpe og dyrke opp selv for finne ulike bakterier.