Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2173
Har et problem med svchost.exe og system. Den går opp til 100% hvert 5 minutt og freezer hele pcen. Fikk mirakel vis reinstallert Windows 8, skrudd av Windows update og defender, har ingen program utenom ccleaner likevel gir den meg 100% disk usage. Veldig defekt, hvis den ikke er på 100% så hopper den mellom 0-75%.

Jeg har internett Explorer 10, men ikke 11 siden Windows 8.1 ikke vil bli installert.

Aner ikke hva jeg skal gjøre, føler jeg har prøvd det meste. Har vi en Einstein her?
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Aner ikke hva jeg skal gjøre, føler jeg har prøvd det meste. Har vi en Einstein her?
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å google da?

http://lmgtfy.com/?q=svchost.exe+fre...very+5+minutes
Om ikke jeg husker helt feil så pleier RATs å kalle filen sin for svchost.exe i registeret på pcen - kan hende du har en eller annen sleip jævel som bruker datamaskinen din som en server eller et eller annet helvete.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Morsom du, så klart har jeg googlet i noen timer før jeg skrev her.

Sitat av MBTI Vis innlegg
Om ikke jeg husker helt feil så pleier RATs å kalle filen sin for svchost.exe i registeret på pcen - kan hende du har en eller annen sleip jævel som bruker datamaskinen din som en server eller et eller annet helvete.
Vis hele sitatet...
Da burde vel en reinstallasjon gjøre biffen? Så tror ikke det er problemet.
Sist endret av FlyWithMe; 9. mars 2014 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bygdetulling
varg300's Avatar
svchost er en såkalt vertsprosess som kjører alle tjeneste på pc'en.
Tjenester er i utgangspunktet programmer og funksjoner som altid kjører i bakgrunnen for å tilby -vel... tjenester for andre programmer, som f.eks fil- og skriverdeling, nettverksfunksjoner, feil-logging osv.
For å se en liste over alle tjenester som er tilgjengelige (Da altså alle installerte tjenester, både kjørende og "deaktiverte")
kan du kjøre kommandoen services.msc her kan ulike tjenester startes og stoppes. Kan også gjøres via kommandolinja f.eks net stop wuauserv for å stoppe tjenesten Windows Update, kjekt viss pc'en maser i det uendelige om omstart etter oppdateringer når du på ingen måte kan eller vil starte på nytt nå.

Uansett, viss du laster ned Process Explorer som Rolsen foreslår, så kan du finne den prosessen som bruker så mye disk (det er som regel flere svchost'er som kjører samtidig) og finne ut hvilket image som kjører i den aktuelle prosessen og da eventuelt deaktivere eller fjerne denne tjenesten.
I eksemplet under så er det Remote Procedure Call som kjører i svchost'en jeg har merket av:
http://bildr.no/thumb/ZXk5c3Bx.jpeg

Vær oppmerksom på at det er også noen virus som skjuler seg i en svchost-prosess