Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 908
Har 2 Windows 8.1 klienter i nettverk, begger er koblet til samme homegroup. Deler noen mapper mellom disse klientene. Problemet kommer når jeg skal åpne en mappe på den andre klienten, av og til fungerer det av og til ikke.

Jeg kan sitte å trykke enter etterfulgt av cancel diagnostics opptil 10 ganger hver reboot før jeg får adgang. Får jeg først adgang har jeg det hele booten. Har veldig lite erfaring med win nettverk og deling fra før. Er det noe jeg overser? Begge er meldt på samme homegroup, ligger bak samme ruter. Om jeg prøver diagnostic saken finner den ingen feil hver gang.

Tips?
Under: Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings
så velger du: use user accounts and passwords to connect to other computers

for å dele: høyreklikk på mappen, velg properities, fanen sharing og så advanced sharing. Huk av "share this folder" velg navn som skal vises til de som skal koble til. Under "permissions" kan du velge om det skal være read only eller full access, og hvem som skal ha hvilke rettigheter.

Så lenge begge pc'ene er i samme workgroup (standard = WORKGROUP) så vil de nå komme opp under network på My Computer. For å logge på klikker du på pc'n du skal koble deg til og skriver inn brukernavn og passord. Feks du skal koble til pc'n STUE som har brukernavn LEIF skriver du STUE\LEIF som brukernavn. (pcnavn\brukernavn) og passordet til brukeren LEIF på pc'n STUE. Huk av for husk meg så slipper du å skrive passord flere ganger. Skulle du trenge å koble fra kan du gjøre det fra control panel\credentials manager.

HomeGroup har jeg ikke prøvd og har heller ingen planer om det, mulig ting lar seg gjøre griseenkelt der og men det veit kansje noen litt mer open minded enn meg. :P