Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1597
Hei, freaks!
Hva er best av Socket LGA 1150 og Socket 2011?
Og hva er best om 2 - 4 år?

Jeg skal kjøpe et nytt hovedkort og prossesor, og trenger litt datahjelp ettersom jeg ikke kan så mye om data
Sist endret av Z99; 14. november 2014 kl. 14:13.
Med LGA2011 har du muligheten for prosessorer med 6 og 8 kjerner, samt DDR4-minne og flere PCIe-lanes, for å nevne noe. Så sånn sett er LGA2011 «best», men det spørs jo veldig på bruksområdet ditt om det er verdt det eller i det hele tatt har noen hensikt, for prisen er en god del høyere. Til typiske spill- og hjemmeoppsett gir LGA1150 mye mer bang for the buck, og vil fremdeles være mer enn kraftig nok. Er fokuset primært spill er det mye lurere å legge pengene i kraftigere skjermkort enn å prioritere LGA2011.
Sist endret av Nichotin; 14. november 2014 kl. 14:19.
Z99
Trådstarter
44 8
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Med LGA2011 har du muligheten for prosessorer med 6 og 8 kjerner, samt DDR4-minne og flere PCIe-lanes, for å nevne noe. Så sånn sett er LGA2011 «best», men det spørs jo veldig på bruksområdet ditt om det er verdt det eller i det hele tatt har noen hensikt, for prisen er en god del høyere. Til typiske spill- og hjemmeoppsett gir LGA1150 mye mer bang for the buck, og vil fremdeles være mer enn kraftig nok. Er fokuset primært spill er det mye lurere å legge pengene i kraftigere skjermkort enn å prioritere LGA2011.
Vis hele sitatet...
Jeg spiller ganske mye, driver også med Photoshop CS6 og Cinema 4D R14, er Socket 2011 best for dette da?

Glemte å nevne at jeg har et GTX 770 som skjermkort.
Vil anbefale deg å gå for 1150. 2011 er god high-end hardware, men som ikke vil gjøre all verden forskjell på dine bruksområder kontra 1150. Hvis du går for en i7 4690k og 2133 mhz DDR3 minne, så ligger du uansett ikke mange prosentene bak f.eks. i7 5820k og DDR4 minne, som vil koste en del mer.
Z99
Trådstarter
44 8
Sitat av danielsk Vis innlegg
Vil anbefale deg å gå for 1150. 2011 er god high-end hardware, men som ikke vil gjøre all verden forskjell på dine bruksområder kontra 1150. Hvis du går for en i7 4690k og 2133 mhz DDR3 minne, så ligger du uansett ikke mange prosentene bak f.eks. i7 5820k og DDR4 minne, som vil koste en del mer.
Vis hele sitatet...
Men, om jeg bestemmer meg for å selge datamaskinen min om noen år, får jeg mer penger for datamaskinen hvis jeg har Socket 1150 eller 2011?
Sist endret av Z99; 14. november 2014 kl. 14:36.
Du får aldri særlige mye for en brukt/utrangert PC. Bruktpris er det siste du burde tenke på når du kjøper hardware
Du kommer ikke til å få tilbake en eventuell investering i 2011 over 1150 ved salg om noen år. Intels 5. generasjon (broadwell) er ikke noen særlig oppgradering over 4. generasjon (haswell).
Z99
Trådstarter
44 8
Takk for alle svar!
Kjøper da hovedkort med socket 1150, har også sett litt på i7 prossesorer,
og hva er forskjellen mellom i7 4770S og i7 4770K?

Jeg vet at med "K" versjonen kan man overklokke, men kan man overklokke med "S" versjonen også?
Nei. S er en "low-power" versjon.
Z99
Trådstarter
44 8
Sitat av danielsk Vis innlegg
Nei. S er en "low-power" versjon.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan ikke overklokke med S? Får man mere FPS i f.eks Battlefield 4 om man overklokker prossesoren?
Nei, du kan ikke overclocke med S. Kun K.

Om man får mer FPS handler om hvor flaskehalsen til enhver tid ligger. I ditt tilfelle tror jeg at skjermkortet (GTX 770) blir flaskehals før cpuen blir det, så dermed trenger ikke en overclock å gi mer fps. Som regel i spill er det GPUen som gjør mesteparten av jobben, og som dermed blir flaskehals.

Overclock er som regel ikke nødvendig for dagens spill. Om noen år kan det komme spill som er så cpu intensive at overclock kan være fordelaktig.
Z99
Trådstarter
44 8
Sitat av danielsk Vis innlegg
Nei, du kan ikke overclocke med S. Kun K.

Om man får mer FPS handler om hvor flaskehalsen til enhver tid ligger. I ditt tilfelle tror jeg at skjermkortet (GTX 770) blir flaskehals før cpuen blir det, så dermed trenger ikke en overclock å gi mer fps. Som regel i spill er det GPUen som gjør mesteparten av jobben, og som dermed blir flaskehals.

Overclock er som regel ikke nødvendig for dagens spill. Om noen år kan det komme spill som er så cpu intensive at overclock kan være fordelaktig.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at skjermkortet blir flaskehals? Blir det dårligere ytelse i Battlefield 4 med i7 4770S?
nei i7 er CPU og GTX 770 er GPU

nesten alle spil nå tildags kjører stort sett i fra GPU, så til spill er det vanligere å legge pengene sine i kraftige skjermkort \ GPU en det lønner seg å legge i CPU

det er også mange maskiner med i5 CPU som knuser maskiner med i7 CPU i gaming siden dem har kraftigere GPU \ skjermkort

Edit: ser at du skal drive med en del grafikk som PS og Cinnema, er det sånn at du prioriterer rendring \ redigereing av bilder \ video eller er det spilling som er fokus for denne maskinen?

Hva kommer du til å bruke mest tid til? da det er forskjell på god gaming maskin kontra god spille maskin, eller ønsker du en god allrounder maskin der det ikke er kritisk til at det tar litt lengre tid å rendre video \ bilder og ikke takle alle spill på ultra men ok på high?

dette er også ting som spiller inn på valg av hardware og pris
Sist endret av knutazz; 14. november 2014 kl. 15:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, det blir ikke dårligere ytelse. Det vil alltid være en flaskehals i et hvert system. Det handler bare om hva som er den svakeste komponenten. I spill så gjør skjermkortet mesteparten av jobben. Da er det som oftest skjermkortet som er flaskehalsen. Hvis du har 60 fps, skjermkortet jobber på 100% og cpu jobber på 30-40%, så hjelper det ikke å overclocke cpu for å få høyere fps, da det er skjermkortet som ikke klarer å presse ut mer.
Z99
Trådstarter
44 8
Sitat av knutazz Vis innlegg
nei i7 er CPU og GTX 770 er GPU

nesten alle spil nå tildags kjører stort sett i fra GPU, så til spill er det vanligere å legge pengene sine i kraftige skjermkort \ GPU en det lønner seg å legge i CPU

det er også mange maskiner med i5 CPU som knuser maskiner med i7 CPU i gaming siden dem har kraftigere GPU \ skjermkort

Edit: ser at du skal drive med en del grafikk som PS og Cinnema, er det sånn at du prioriterer rendring \ redigereing av bilder \ video eller er det spilling som er fokus for denne maskinen?

Hva kommer du til å bruke mest tid til? da det er forskjell på god gaming maskin kontra god spille maskin, eller ønsker du en god allrounder maskin der det ikke er kritisk til at det tar litt lengre tid å rendre video \ bilder og ikke takle alle spill på ultra men ok på high?

dette er også ting som spiller inn på valg av hardware og pris
Vis hele sitatet...
Jeg kommer til å redigere bilder og 3D rendering 50% og gaming 50%.

Sitat av danielsk Vis innlegg
Nei, det blir ikke dårligere ytelse. Det vil alltid være en flaskehals i et hvert system. Det handler bare om hva som er den svakeste komponenten. I spill så gjør skjermkortet mesteparten av jobben. Da er det som oftest skjermkortet som er flaskehalsen. Hvis du har 60 fps, skjermkortet jobber på 100% og cpu jobber på 30-40%, så hjelper det ikke å overclocke cpu for å få høyere fps, da det er skjermkortet som ikke klarer å presse ut mer.
Vis hele sitatet...
Så det går bra at jeg velger en i7 4770S? Jeg kommer ikke til å overklokke.
Sist endret av Z99; 14. november 2014 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja dette kommer til å gå helt fint, det som er kritisk i valget her er skjermkort

uten at jeg vet noe budsjett du tenker å bruke ville jeg valgt R9 290X kort eventuelt om det er sluppet noe nyere er jeg usiker på

eventuelt 2stk R9 290X i Crossfire så skal det være liten flaskehals i skjermkortene, bakedelen her er at det kreves en del strøm og det genereres mye varme så det må vurderes vannkjøing eller mange bråkete vifter
Z99
Trådstarter
44 8
Sitat av knutazz Vis innlegg
Ja dette kommer til å gå helt fint, det som er kritisk i valget her er skjermkort

uten at jeg vet noe budsjett du tenker å bruke ville jeg valgt R9 290X kort eventuelt om det er sluppet noe nyere er jeg usiker på

eventuelt 2stk R9 290X i Crossfire så skal det være liten flaskehals i skjermkortene, bakedelen her er at det kreves en del strøm og det genereres mye varme så det må vurderes vannkjøing eller mange bråkete vifter
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke kjøpe et nytt skjermkort, ettersom jeg bare har bruk for å kjøpe et nytt hovedkort og prosessor, men hvis jeg bestemmer meg for crossfire i fremtiden, så har jeg en Corsair RM 750W
ok leste posten din som om du skulle bygge helt ny maskin jeg
Til info, så er GTX 970 bedre og litt rimeligere enn R9 290x.
Jeg ser ingen grunn til at du skal gå for Core i7-4770S over f.eks. i7-4790K. Sistnevnte har høyere klokkefrekvens og vil yte bedre, og etter det jeg kan se koster de omtrent det samme. Det er ikke vits å gå for S-prosessor med mindre du har spesifikt behov for disse, slik som en kompakt maskin hvor det at den har noe lavere TDP er avgjørende.