Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 9768
Hvordan sier man opp som daglig leder?
Er det forskjell fra en vanlig oppsigelse?
Leverer jeg oppsigelsen til meg selv?
Lever skriftlig beskjed til sjefen, det er vell en sjef over deg?
Sist endret av Vod0; 2. oktober 2012 kl. 12:53.
Hvilken selskapsform er det snakk om?
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Det er et A/S, og for alt jeg vet, så er jo jeg sjefen?
Eieren har jeg aldri sett.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Det er et A/S, og for alt jeg vet, så er jo jeg sjefen?
Eieren har jeg aldri sett.
Vis hele sitatet...
Hvem ga deg jobben..?
Du trenger vel ikke akkuratt og ha sett eieren for å vite at det er en.

Noen må vel ha satt deg i den stillingen også.
Styret/styreleder vil være riktig person.
Er ikke dette noe du må presentere for styret, da dette er et AS? Det går i hvertfall andre veien. Om du gjør en dårlig jobb så er det styret som sier opp deg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
er dette et spørsmål basert på virkeligheten? i så fall, hvordan i alle dager har du blitt daglig leder i et AS uten å engang vite hvordan man sier opp stillingen sin? ja, spørsmålet mitt er reellt og ikke frekt ment.

svaret til deg blir uansett; du skal gi skriftlig varsling til styret og styreleder, og du må fortsette å jobbe ut oppsigelsestiden din som står beskrevet i arbeidskontrakten din.
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Takk somnium, da blir det vel en ordning tenker jeg
Høres ut som et klassisk tilfelle der lyssky personer med lyssky hensikter "ansetter" daglig ledere i tvilsomme selskaper uten at disse personen i realiteten har noe som helst med selskapet å gjøre. De står kun som DL slik at eiern(e) av selskapet har en "fall-guy" når dritten treffer vifta.

Om dette stemmer ts så gi beskjed til brreg umiddelbart samt til revisor at du trekker deg med umiddelbar virkning.
Så får du levere skriftlig oppsigelse til styreleder.
Haha.. Jeg må le.

Du kan gjennomføre det som kalles "Egenfratreden"; da gir du beskjed rett til Brønnøysundregisteret via Altinn.no, tror skjemaet er Samordnet Registermelding (søk på Altinn så finner du det).
▼ ... over et år senere ... ▼
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Jau jau, mr. boss har benyttet seg av situasjonen, og jeg må i tingretten.
Det har seg slik at han har ikke betalt til en leverandør, nektet for å ha mottatt de, og nå vil de ha nesten en million kronasjer.
Dette blir nok en lærepenge du aldri kommer til å glemme, mister royce.

Daglig leder har dessverre 100% solidarisk ansvar for alle ubetalte krav, selv etter konkursen til A/S'et.
Du har også regnskapsplikt, noe namsmannen kan kreve lang tid etter konkurs/nedleggelse.

Uavhengig av hva som kommer frem i saken, nå eller senere, vil du uansett sitte igjen med svarteper.
Det eneste jeg kommer på i farten, er om det er andre enn deg i styret. Melder du avskjed via brreg, vil en annen i styret ta din plass. Altså, siste person i styret som melder seg ut fra firmaet vil sitte igjen med svarteper.
Lykke til!
Jeg har vært i en tilsvarende situasjon en gang i tiden. Ble rekruttert som daglig leder i et NUF av noen jeg jobbet med i et annet firma. Var rundt 19 år og hadde begrensede kunnskaper om foretak, men stolte på det tidspunktet såpass på personen at jeg ikke ante noen ugler i mosen.

Etter hvert kom det frem at vedkommende brukte NUFet til humbug og svindel. Da jeg ble konfrontert med dette av en av de rammede selskapene, var det såpass åpenbart at jeg ikke hadde hatt noe med dette å gjøre, at jeg fikk råd av dem om hva jeg burde gjøre videre for å komme meg ut av situasjonen.

Det endte med at jeg sendte et brev til Brønnøysund hvor jeg skrev at jeg fratrådte alle stillinger og verv i selskapet med umiddelbar virkning, og det tok ikke lang tid før dette var registrert.
Hva legger du i såpass åpenbart?
Daglig leder kan samsvares i et AS som en kausjonist i et lån.
Solidarisk ansvar forsvinner ikke av den grunn, ei heller kravene.
Hvem betalte, om ikke deg?
Gjerne forklar litt dypere for oss spesielt interesserte.
Sist endret av CH0KE; 20. oktober 2014 kl. 08:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan gi melding til Brønnøysundregistrene om at du fratrer som daglig leder umiddelbart, og samtidig melde din oppsigelse til styret.
Dog vil du fortsatt sitte med et ansvar for hva som har foregått i firmaet i den perioden du har sittet som daglig leder. Det innebærer likevel ikke at du har et ubegrenset solidarisk ansvar. Uten at jeg husker regelverket nøyaktig mener jeg ditt ansvar er begrenset til hva du kunne eller burde hatt kjennskap til. Dersom en person i styret har bestilt varer i firmaets navn som ikke er betalt, og hvor faktura heller ikke er sendt til firmaets adresse vil ikke dette favnes av ditt solidariske ansvar.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Hva legger du i såpass åpenbart?
Daglig leder kan samsvares i et AS som en kausjonist i et lån.
Solidarisk ansvar forsvinner ikke av den grunn, ei heller kravene.
Hvem betalte, om ikke deg?
Gjerne forklar litt dypere for oss spesielt interesserte.
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle viste det seg at vedkommende hadde sonet tidligere for en momssvindelsak, og grunnen til at dette med mitt foretak kom opp var fordi han hadde rotet seg opp i nye forhold med ulike selskaper. Det var flere faktorer som gjorde at jeg ikke fikk noe problemer:

1) Det kom tydelig frem av forholdene at jeg ble håndplukket fordi jeg var ung og ikke hadde erfaring med å drive og holde oversikt over et AS eller NUF, samt at jeg var kredittverdig (de sjekker jo daglig leder på nyetablerte selskaper).
2) Vedkommende var ikke bare tidligere straffedømt, men også kjent for å være særdeles manipulativ (minst én VIF kan backe meg kraftig opp med personlige erfaringer på dette punktet).
3) Vedkommende var blant annet mistenkt for å ha gått i banken for og gjort transaksjoner på vegne av et eller flere foretak han juridisk ikke hadde noen råderett over, samt å begå underslag.

Jeg husker det ble en politisak ut av dette, men hvem som endte med å betale for gildet vet jeg ærlig talt ikke. På den tiden det smalt var jeg delvis ute av arbeidslivet og hadde hoppet av studiene, med et rus- og depresjonsproblem, så eneste jeg egentlig brydde meg om da var at jeg ikke måtte forholde meg til saken lengre.
Sist endret av Nichotin; 21. oktober 2014 kl. 00:01.