Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6261
Hei.

Beklager hvis dette er i feil underforum, men jeg har litt panikk akkurat nå. Det har seg slik at jeg var kanakas igår, og da jeg skulle betale for taxien husket jeg ikke koden på kortet, og jeg hadde ikke kontanter. Så taxidamen kjørte meg tilbake til byn hvor hun der tok kortet mitt og legitimasjonen min (passet mitt) slik at hun kunne kontakte meg neste dag (altså idag). Jeg hadde selvsagt aldri gitt hun noenting hvis jeg hadde vært edru, men alt hun sa hørtes veldig logisk ut igår.

Det er jo relativt tidlig enda, så det kan hende jeg bare freaker ut litt for tidlig da hun ikke har ringt meg enda som hun sa hun skulle, men dette er vel ikke vanlig rutine for taxisjåfører, er det? Hovedspørsmålet mitt her er vel om hun kan "skade" meg på noen måte siden hun faktisk har passet mitt og bankkortet.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... Hjelp.
Kontakte taxi-selskapet og forklare situasjonen?
Trådstarter
15 5
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Kontakte taxi-selskapet og forklare situasjonen?
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke hvilket taxiselskap det var... Jeg var såpass full. ><
Sitat av Bruto Vis innlegg
Jeg husker ikke hvilket taxiselskap det var... Jeg var såpass full. ><
Vis hele sitatet...
Da finner du ut hvilke taxiselskaper som finnes i byen din, og kontakter dem.
Man taster da ikke koden når man betaler med kort i taxi?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Man taster da ikke koden når man betaler med kort i taxi?
Vis hele sitatet...
Mange plasser som har wifi ja, er jo mange taxi selskaper som tilbyr visa electron
Ring Politi. Ingen har lov å ha passet ditt.

Usikker, men tror det samme gjelder bankkortet ditt.

Sitat av KaiN Vis innlegg
Mange plasser som har wifi ja, er jo mange taxi selskaper som tilbyr visa electron
Vis hele sitatet...
WiFi? GSM? 3G/4G?
Da kontakter du de selskapene som bruker terminal med kode, og hadde en kvinne som kjørte i natt.
Hva slags by bor du i? Det der e ikke lov.
Om du ikke hadd mulighet til å betale for deg, så skulle de bare ha notert ned personalia og kontaktet deg i morgen, eventuelt i samråd med politiet slik at du blir fulgt opp.

Ingen får ha bank kortet ditt eller passet ditt.....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Poppee Vis innlegg
Ingen får ha bank kortet ditt eller passet ditt.....
Vis hele sitatet...
Kva lovverk baserer du det på?
Sjåføren hadde rett til å kreve pant når du ikke kunne gjøre opp for deg, men i følge Norges Taxiforbunds transportvilkår skal sjåførene egentlig ikke ta identifikasjonspapirer som pant. Og du skal alltid få kvittering..
Denne personen er nok bare ute etter å få betalt, og har ingen planer om å bruke det til noe annet formål.

Er du bekymret kan du jo likevel kansellere kortet ditt.

Imellomtiden ville jeg gjort nummeret ditt oppsøkbart via nettet, og\eller kontaktet taxiselskapene og lagt igjen kontaktnummeret ditt.
Har selv lagt igjen mobilen min 2 gagner i taxi da Visa ikke har hatt dekning av en eller annen grunn. Ene gangen betalte jeg samme dagen, den andre dagen derpå. Det er vanlig at de tar noe av verdi fra deg fram til du gjør opp for deg.
Trådstarter
15 5
Oppdatering: Jeg ringte til Bergen taxi og etter beskrivelsen jeg ga av bilen sa de at det hørtes ut som deres bil. De sa også at siden dette skjedde på nattestid igår så burde jeg vente et par timer til på telefon i og med at taxisjåføren sikkert har kveldstid idag også. Han jeg snakket med nå beklaget seg også siden taxisjåføren ikke helt har fulgt boken på dette.

Så ja. Jeg får bare håpe hun taxisjåføren er en ærlig person og at hun kommer til å ringe meg senere idag. Takk for hjelpen folks. =)
For bare noen uker siden lastet sjåføren ned mobilapp fra banken min så ble det betalt via den da jeg ikke kunne gjøre opp for meg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er vel ikke en lov mot at noen har passet ditt? Skal ikke mer eller mindre samtlige hoteller verden over låne passet når du sjekker inn?
Det er vanlig at dem tar pant i for eksempel mobiltelefon. Om du tilbydde henne å ta bankkortet ditt i pant til du gjorde opp, så er det bedre enn ingenting i en taxi-sjåfør sine øyne. Om hun derimot krevde å få bankkortet ditt i pant, så er ikke dette en normal prosedyre i det hele tatt.

Du burde ha fått kontaktnummer med løyvenummer/kvittering da du gikk ut av taxi'en.

Kjørte virkelig sjåføren deg tilbake til opprinnelig påstigningsted?
Dette høres ut som en sak mellom deg og taxisjåføren. Du oppførte seg sikkert ikke noe bra mot sjåføren og kunne ikke gjøre opp for deg. Han tar noe i pant. Regner med han ringe, bare dra og møt han og betal for at du var idiot mot han,
Sitat av Detectable Vis innlegg
Det er vel ikke en lov mot at noen har passet ditt? Skal ikke mer eller mindre samtlige hoteller verden over låne passet når du sjekker inn?
Vis hele sitatet...
virker som om at han frivillig ga det fra seg.. noe som ikke er straffbart , hvis han hadde nektet men taxi sjaføren hadde truet/tatt det alikevel hadde det blitt ran/tyveri
Opplevde forrige vinter en jævel av en sjåfør som tok vinterjakken min i pant en dag i Bodø på vinterstid da det blåste nok til og selv gi Bodø-væringer problemer. En annen taxi-sjåfør blåste saken opp i media og etter det har det vell ikke skjedd.


Men ser jo ut som du har fått ordnet opp i dette selv, så da ordner det seg vell. Neste gang du drikker deg litt overstadig må du bare prøve å huske på å nekte å legge ID'er i pant.


Et protip er å ta med seg en kassért mobil å ta denne i pant, bruker jeg å ha med på homofile byer med PIN-kode taxier.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Man taster da ikke koden når man betaler med kort i taxi?
Vis hele sitatet...
Joda. Blitt ganske utbredt det i det siste.
Nå er jeg ikke helt sikker, men vil ikke tro andre personer en deg har lov til å oppbevare passet ditt. Ring til politiet, forklar situasjonen.
For så vidt kan de "skade" deg når de har passet ditt, men tror dette er lite sannsynlig i dette tilfellet.

Hadde du masse penger på kortet? Hadde jeg vert deg ville jeg sperret kortet.
Trådstarter
15 5
Beklager for sen oppdatering. På lørdagen etter dette skjedde, da altså to dager etter taxidamen tok tingene mine fikk jeg endelig en telefon tilbake fra Bergen Taxi hvor de fortalte meg at de hadde funnet ut hvem den skyldige var og at hun skulle komme hjem til meg med tingene mine og en beklagelse senere den dagen. Som "takk" for at jeg ikke gjorde noe stor sak ut av dette (anmeldelse, media etc) så skulle jeg få slippe å betale regningen. xD Joda, jeg vurderte jo anmeldelse, men media hadde jeg aldri gått til. Men jeg klagde ikke på den da. Alt ordnet seg ihvertfall! =)
Sitat av Bruto Vis innlegg
få slippe å betale regningen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle du betale om hun kjørte deg tilbake til hentestedet og ikke dit du skulle?
Trådstarter
15 5
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Hvorfor skulle du betale om hun kjørte deg tilbake til hentestedet og ikke dit du skulle?
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke, men det var det hun ville at jeg skulle ihvertfall. Det var en veldig slapp beklagelse jeg fikk for å si det sånn. Jeg antar ihvertfall at damen fikk litt juling fra sjefen sin og at hun oppfører seg litt bedre med andre kunder. =)