Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5071
Hei, satt og så på tv ista også var det et program fra Alaska. Og der hadde de en tresopp som var helt lik den som vokser i Norge. Mener de som vokser på trær og sitter veldig godt fast, men går å rive de av.
De sa at man brente de også tok asken og blandet det i stråtobakken også fikk man halliser og sånt.
Noen som har hørt om noe lignende, jeg kan prøve å finne ut hva programet heter vis noen vil ser det.
Fra "Alaska state troopers" er en tresopp som heter på fint "Phellinus igniarius" Står ikke så mye på wiki om den.
Jeg vet de tørker "punk'en" i 3 uker og brenner den før de blander asken i skråtobakk. Rusen minner om nikotinsjokk og blir kalt Eskimo Cocaine, er visstnok helt lovlig i Alaska.

http://www.punkash.com
Trådstarter
57 3
Noen som vet virkestoffet i den, og er det lovlig i norge?
btw, den ser HELT lik ut som den vi har i Norge
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Eneste kredible kilde jeg fant var et forsøk med injisering av ekstrakt fra soppen i pasienter med MS, det er visst ingredienser i soppen som påvirker immunforsvaret: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24592383

Ellers kommer man over masse mumbo-jumbo om å bruke dette som naturmedisin, antikreft, antideppresjon, anti-alt

EDIT: Kom over denne nå, det er visst ingen aktive virkestoffer i soppen, men nivåer av magnmesium, kopper, mangan, kalsium, kalium, fosfor og sodium. Soppen brennes på bål og insiden blir til et fint hvitt pulver som de blander sammen med tobakk, produktet blir skråtobakk eller 'iqmik'. Disse mineralene i soppen bidrar til en høy PH, og høy PH bidrar til mer opptak av Nikotin fra tobakken.
Sist endret av Dodecha; 26. juni 2014 kl. 09:36. Grunn: fant mer info
Phellinus igniarius heter ildkjuke på norsk. Den har ingen tradisjon innen "medisinsk" bruk. Men den har brukt til det navnet antyde, nemlig å hole på ilden i ildstedet om natten. For da var det noen glør igjen, som en kunne blåse liv i med litt brensel til. Dette er også grunnen til navnet igniarius.

Ellers har du Fomes fomentarius, som heter knuskkjuke på norsk, denne ble brukt til knusk når en skulle lage ild.
Husk begge disse var vanlig i bruk før en hadde fyrstikker og lightere. Så det å få lagd et bål, eller å fyre opp kunne by på litt problemer, og var vanskelig.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Du tenker ikke på Chaga da?
Også kalt kreftkjuke, denne har tydeligvis blitt brukt i Norge og Russland som folkemedisin siden 1500 tallet.
I dag vet jeg folk drikker denne teen som nettopp kommer fra en sopp, i sjamanistiske miljøer her i Norge. Ikke fordi dem nødvendigvis er sjuke, men fordi at den skal være ful av gode antioxidater osv.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/inon_obl.htm
Sitat av Glade Vis innlegg
Du tenker ikke på Chaga da?
Også kalt kreftkjuke, denne har tydeligvis blitt brukt i Norge og Russland som folkemedisin siden 1500 tallet.
I dag vet jeg folk drikker denne teen som nettopp kommer fra en sopp, i sjamanistiske miljøer her i Norge. Ikke fordi dem nødvendigvis er sjuke, men fordi at den skal være ful av gode antioxidater osv.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/inon_obl.htm
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde giddet å undersøke litt, så hadde du sett det vitenskapelige på kreftkjuke er Inonotus obliquus (krefkjuke er det offisielle norske navnet, mens chaga er et useriøst mumbo-bumbo navn!), mens her var det snakk om Phellinus igniarius, som heter (selje)ildkjuke på norsk!

Ellers vil jeg nevne, at det ALDRI har blitt bevist noen som helst helsemessige effekter av kreftkjuke! Og når det er en lang liste med positive effekter av en urt/droge/sopp, så er det nesten uten unntak TULL! Og hos kreftkjuke er de fleste påståtte egenskapene mest sannsynlig TULL! Vi vet ikke en gang om det er trygt å innta over tid!
Den er under forskning, så la forskerne bli ferdig, før du legger din lit til denne...
Ah, leste ikke konteksten så nøye.

Eskimo Cocaine? WOHO! Sign me up!