Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 10707
Viste ikke kor jeg skulle poste denne tråden..

Hva er forhåndsreglene når man skal beskytte seg mot politiet? kjæresten min ble tatt med 10gram amfetamin å de tok henne inn å har tatt telefonen, vi har sendt endel meldinger angående rusmidler, å de kan ta meg for salg av hasj i stort kvantum

Hva burde man gjøre for å fjerne bevis? kan de komme å ta min telefon? kan de ta datamaskinen min? isåfall, hva kan de få ut av det uten passord
Krypter PCen med TrueCrypt og hiv telefonen til helvete. Du mistet den for noen uker siden og aner ikke hvor den er. De kommer seg inn på windowsen din hvis de vil, men ikke hvis den er kryptert.
Sweet! TrippyKing. Dette skal jeg umiddelbart ta i bruk. Takk

Sorry at jeg blander meg inn i tråden her. Er man sikker, bare man har lastet ned og installert?

Til TrippyKing...

Null passord og andre ting man bør tenke på, jeg aner tydeligvis ikke hva dette innebærer..
Sist endret av BrewGrow; 27. februar 2015 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
32 2
ok telefonen er knust å kastet, hva med simkortert?

holder på å kryptere hardiskene
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Du kunne brukt Wicker på telefonen din, men når du er kommet så langt kan du knekke sim og skylle ned i dass
Simkortet gir du noen minutter i mikrobølgeovnen før du pakker det inn i dopapir og spyler det ned i do,husk at de kan slå inn døren når som helst.
Slett facebooken din.
Sist endret av eyecandy654; 27. februar 2015 kl. 21:07.
Det hjelper lite å slette meldinger, knuse telefonen og knekke sim-kort osv når politiet kan gå til teleoperatøren din og få utskrift av all kommunikasjon 6 måneder tilbake i tid.
Om datamaskinen din blir beslaglagt vil dem kunne hente ut alt som ikke er kryptert, inkludert slettede filer. Det trengs ikke noe passord for å speile en harddisk.
Skal vel være kryptert nå eller? Brukte TrippyKing sitt tips.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Det hjelper lite å slette meldinger, knuse telefonen og knekke sim-kort osv når politiet kan gå til teleoperatøren din og få utskrift av all kommunikasjon 6 måneder tilbake i tid.
Om datamaskinen din blir beslaglagt vil dem kunne hente ut alt som ikke er kryptert, inkludert slettede filer. Det trengs ikke noe passord for å speile en harddisk.
Vis hele sitatet...
Det skjer ikke i en så liten sak, du må opp på terrornivå for at slikt skal skje

EDIT: Jeg mener da at politiet må mer med en liten narkosak for at teleoperatør gir ut informasjon. Det er ganske mange tilfeller av at telenor har nektet å gi ut info, selv ved store saker, de er ganske flinke på det med personvern.
Sist endret av Dodecha; 27. februar 2015 kl. 21:44.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Skal vel være kryptert nå eller? Brukte TrippyKing sitt tips.
Vis hele sitatet...
Oh yes, Breivik brukte truecrypt og den har de ikke fått noe ut av.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det skjer ikke i en så liten sak, du må opp på terrornivå for at slikt skal skje
Vis hele sitatet...
Det har skjedd meg en gang jeg var innblandet i en sak som var like "liten" som TS sin med strafferamme på 2 år.
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Det har skjedd meg en gang jeg var innblandet i en sak som var like "liten" som TS sin med strafferamme på 2 år.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på den, politiet hadde PCen min i flere måneder for mistanke om innførsel av narkotika (eget bruk i liten postordre).
Sist endret av trikker95; 27. februar 2015 kl. 21:35.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Slenger meg på den, politiet hadde PCen min i flere måneder for mistanke om innførsel av narkotika (eget bruk i liten postordre).
Vis hele sitatet...
Datamaskinen min ble forsåvidt ikke beslaglagt, men politiet fikk utskrift av alle sendte og motatte sms og anrop fra teleoperatøren min.
Riktig som 3ndgamer sier, det hjelper ikke å flushe sim-kortet ned i dassen og kaste telefonen. Men igjen som Dodecha sa så er de veldig streng på å gi ut meldinger/informasjon hvis det ikke er alvorlig. Hvis du ikke er gira på å beholde pcen kan du knuse og brenne hele dritten så slipper du å stresse med TrueCrypt eller hva det er.

OT: Viste ikke at man sendte meldinger på mobil angående salg/kjøp du burde alltid ringe. Lykke til!
Sist endret av The Magnificent; 28. februar 2015 kl. 00:43.
la det her bli en lærdom, aldri skriv om slikt på sms eller facebook, skype osv er mye bedre å ta en telefon å prate!
Ten crack commandments
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Det hjelper lite å slette meldinger, knuse telefonen og knekke sim-kort osv når politiet kan gå til teleoperatøren din og få utskrift av all kommunikasjon 6 måneder tilbake i tid.
Om datamaskinen din blir beslaglagt vil dem kunne hente ut alt som ikke er kryptert, inkludert slettede filer. Det trengs ikke noe passord for å speile en harddisk.
Vis hele sitatet...


Kan trøste TS med at de ikke kan spore 6 måneder tilbake i tid, men maks 90 dager😊

Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Det hjelper lite å slette meldinger, knuse telefonen og knekke sim-kort osv når politiet kan gå til teleoperatøren din og få utskrift av all kommunikasjon 6 måneder tilbake i tid.
Om datamaskinen din blir beslaglagt vil dem kunne hente ut alt som ikke er kryptert, inkludert slettede filer. Det trengs ikke noe passord for å speile en harddisk.
Vis hele sitatet...


Kan trøste TS med at de ikke kan spore 6 måneder tilbake i tid, men maks 90 dager😊
Sist endret av omgomgomg; 28. februar 2015 kl. 09:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis de har en annens telefon som du har utvekslet nark-historier med så ligger vel avslørende innhold om deg der?
Sitat av omgomgomg Vis innlegg
Kan trøste TS med at de ikke kan spore 6 måneder tilbake i tid, men maks 90 dager😊

Kan trøste TS med at de ikke kan spore 6 måneder tilbake i tid, men maks 90 dager😊
Vis hele sitatet...
Vel, nå jobber jeg får en av landets teleoperatører.
Kan med gånden på hjertet si at, om du sendte norn flau meldinger i 1998 kan man uten problemer finne di!

Alt er lageret til evig tid, men man kan ikke bruke det som bevis i straffesaker, da det er ulovlig å lagre dataen i utgangspunktet.

Kripos får fortsatt tilgang om de har en god grunn though.
Sitat av hattfot Vis innlegg
Vel, nå jobber jeg får en av landets teleoperatører.
Kan med gånden på hjertet si at, om du sendte norn flau meldinger i 1998 kan man uten problemer finne di!

Alt er lageret til evig tid, men man kan ikke bruke det som bevis i straffesaker, da det er ulovlig å lagre dataen i utgangspunktet.

Kripos får fortsatt tilgang om de har en god grunn though.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke ulovlig å lagre dataen. Det som er ulovlig er å ikke følge sletteplikten. At man via innholdsleverandører kan finne meldinger som folk har sendt flere år tilbake i tid er riktig, men det har ingenting med teleoperatøren å gjøre. Da jeg jobbet i bransjen så hendte det at dataen var slettet da politiet etterspurte den, så det du sier gjelder nok ikke alle.
Hostinger.no
72 3
Vell, de kommer garantert og gå gjennom mobilen din og din kjærestes for og skjekke om det ligger noe mer der evt mellom dere eller andre.
Litt off topic, men er det virkelig sant at så gamle meldinger ligger lagret et sted? Gjelder dette også MMS?
Dere som jobber med dette kan sikkert svare. Mitt generelle råd er at dersom en skal kommunisere om kriminelle handlinger så er telefon eller direkte kontakt det beste. Politiet har ikke mulighet, eller kapasitet til å avlytte "alle" telefoner, de har heller ikke lov til det uten videre.
Klem fra Betty
Du er doomed, de vet hvor du sender meldningene FRA, altså leiligheten din.
Er det mulig å finne fram gamle MMS sendt for 10 til 8 år siden fra gammeldagse telefoner?
Meg var litt ivrig tidlig i et forhold, angrer nå dersom de kan dukke opp igjen.
Hvem kan hente ut disse meldingene? Jeg har ingenting utestående med politiet.
Klem fra Betty
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Informasjonen har blitt sendt igjennom flere nettverk som er åpne for avlytting, så potensielt sett er det flere som kan ha tilgang til dette. Teleoperatørene skal slette informasjon etter at dette ikke lengre er spesielt relevant, men hva som faktisk gjøres i praksis er og blir inntil videre strengt tatt kun spekulasjoner. Vi har heller ingen sikring mot at nettverkene ikke blir kartlagt av vår egen stat, andre stater eller omså private aktører.

Med dagens teknologi og programvare som har blitt såpass billig og heftig, så er det veldig mye en ensom privatperson kan foreta seg i form av avlytting og kartlegging. Men for meldinger som har blitt sendt for åtte til ti år tilbake, må dette enten være lagret hos en teleoperatør og noen får tilgang til informasjonen igjennom denne, eller at nettverket til teleoperatøren har blitt overvåket i tidsperioden du sendte meldingene, og de i samme tidsperiode har lagret dataen, og samtidig tatt vare på denne i alle årene.

Jeg tror dog at med mindre du har vært delaktig i en svært alvorlig sak med et omfang som setter Breivik i skammekroken, har du nok ikke noe spesielt å frykte.
Hjelper lite og kaste tlf. Dem kan bare ringe teleoperatøren og få de opplysningene dem vil fra dem.

Et tips: skaff deg en dealer telefon som er registrert på en random fyr, så hvis onkel vil ha tak i tlf din så så gir du dem din vanlige tlf.

Men 10 gram er ikke mye, har jeg forstått rett var det ikke ditt engang. Så hva skal dem med tlf din?

Edit: tror du kan få kjøpt sim kort ifra sverige som ikke krever nown opplysninger ifra deg.
Sist endret av king123; 2. mars 2015 kl. 15:10.
▼ ... over en uke senere ... ▼
det er snakk om 10g amf.. slapp helt av tror ikke politiet har planer om og bruke 2+ mill på deg
Bare slett alt fra tlf, FB og twitter og PCn... det er tryggest.. Aller tryggest er og bytte ut alt som mobil og pc hvertfall Bytte fb profil og eventuell snap. hvis du /dere brukt det

Lyjje til man..

Peace 'n' love
Sitat av hattfot Vis innlegg
Vel, nå jobber jeg får en av landets teleoperatører.
Kan med gånden på hjertet si at, om du sendte norn flau meldinger i 1998 kan man uten problemer finne di!

Alt er lageret til evig tid, men man kan ikke bruke det som bevis i straffesaker, da det er ulovlig å lagre dataen i utgangspunktet.

Kripos får fortsatt tilgang om de har en god grunn though.
Vis hele sitatet...
Her er jeg ganske sikker på at du tar krafitg feil. Ekomloven §2-7 tredje ledd er nok ganske klar: "Trafikkdata, lokaliseringsdata og data nødvendige for å identifisere abonnenten eller brukeren skal slettes eller anonymiseres så snart de ikke lenger er nødvendig"

Det er nok ikke slik at teleoperatøren lagrer alle SMS'er som noen sinne er sendt, for det første er det ikke lov, for det andre ville det krevd ganske kraftige servere for å kunne lagre alt, samt kunne søke i det.

Kripos har ikke noe "sugerør" inn i systemene til teleoperatørene og må forholde seg til norsk lov på lik linje med alle andre.
Sitat av binke Vis innlegg
Det er nok ikke slik at teleoperatøren lagrer alle SMS'er som noen sinne er sendt, for det første er det ikke lov, for det andre ville det krevd ganske kraftige servere for å kunne lagre alt, samt kunne søke i det.
Vis hele sitatet...
Huh? En full sms kan vel presses ned i 140 bytes afaik. Sikkert litt mer hvis man skal slenge inn masse spesialtegn og smileys og whatnot, men det er fortsatt bare tekst. Tekst er lett å lagre. La oss lage et lite overslag: vi slår på stortromma og sier at én sms opptar 2kB. Det betyr at én enkelt disk på 2Tb kan lagre en milliard tekstmeldinger (forskjellen mellom 1000 og 1024 er ikke relevant for poenget mitt). Hvis vi antar at 4 millioner mennesker sender 125 sms hver dag, så tilsvarer det én disk annenhver dag. Det betyr det at du trenger mindre enn 200 slike disker for å lagre et års totale smstrafikk. Det er i aller høyeste grad overkommelig, og her har jeg tatt utgangspunkt i worst case - det er ikke 4 millioner mobilkunder i landet, det er veldig få som sender 125 meldinger hver dag, og de færreste tekstmeldinger er helt fulle. Med litt kreativ komprimering osv. kunne man kanskje redusere det påkrevde antallet harddisker til under ti, eller kanskje bare én.

Skal du lagre alle MMS også blir det verre, men trolig fortsatt fullt mulig.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. mars 2015 kl. 10:31.
Hei.

Har aldri vært borti noen som har så noia at de knuser telefonen.

Du må tenke på at Politiet er egentlig ikke serlig ressursterk. De vil neppe gidde og bry seg, med mindre du er en "farligere" person enn det du utgir deg for.

Det skulle være godt nok i ditt tilfelle å slette alt av data. Meldinger og telefonsamtaler.


Det beste du kan gjøre er å sette deg inn i vilke rettigheter du har om du skulle bli tatt..
Kast all elektronikk...