Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1926
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Hei.

Jeg jobber med musikkprodusering, og er alltid redd for å miste alt jeg har gjort. Men jeg ser det også veldig tungvindt å lagre 2 steder alltid, det blir veldig vanskelig.

Dermed lurer jeg på, kan jeg ha 2 harddisker, hvor jeg jobber på den ene, og alt som blir laget/edited av filer også skjer på harddisk nr 2? Sånn at hvis jeg jobber med noe i 1 dag, og harddisk 1 streiker, så vil den siste versjonen av prosjektet mitt fortsatt ligge på harddisk 2?

-Ryden
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hei.

Jeg jobber med musikkprodusering, og er alltid redd for å miste alt jeg har gjort. Men jeg ser det også veldig tungvindt å lagre 2 steder alltid, det blir veldig vanskelig.

Dermed lurer jeg på, kan jeg ha 2 harddisker, hvor jeg jobber på den ene, og alt som blir laget/edited av filer også skjer på harddisk nr 2? Sånn at hvis jeg jobber med noe i 1 dag, og harddisk 1 streiker, så vil den siste versjonen av prosjektet mitt fortsatt ligge på harddisk 2?

-Ryden
Vis hele sitatet...
Du er ute etter Raid1. Det er basically nøyaktig det du beskriver her.
Garantert noen andre her på forumet som kan forklare litt mer detaljert hvordan du setter det opp.

Teorien er ihvertfall det at hver bit blir duplisert til 2 disker. Disse diskene er koblet sammen i en Raid array, som da gjør at 1 disk kan feile uten at du mister noe data.
https://technet.microsoft.com/en-us/.../cc733145.aspx
Søk litt rundt på nettet så finner du eksemepler:

Enkelt og greit så kan du sette opp at alt i en mappe blir kopiert til en annen mappe på en annen harddisk. Til et tidspunkt hver dag, dette funker veldig bra. Du lager en .bat fil som skal kjøres automatisk med bruk av Task Scheduler. http://www.digitalcitizen.life/how-c...ic-task-wizard
Kanskje denne fra Microsoft kan funke?

SyncToy 2.1

SyncToy 2.1 is a free application that synchronizes files and folders between locations. Typical uses include sharing files, such as photos, with other computers and creating backup copies of files and folders.
Vis hele sitatet...
Jobber du på Linux, Mac eller Windows? Én av de 2 førstnevnte? Da ville jeg gått for ZFS on linux, eller o3x for Mac. Det vil riktignok kreve 3 eller flere disker i tanken( en kombinasjon av disker i ZFS kalles en tank og oppi hvert tank lager man noe som kalles et pool, ) men sjansen for at data går tapt skal være tilnærmet elminert, med mindre diskene brenner opp. Det er alltid en problemstilling når backupen står lokalt.
Sist endret av nudo; 16. mars 2016 kl. 13:07.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det ser ut til at det er en forvirring rundt hva som faktisk er backup her: I forbindelse med at dere snakker om RAID og backup så er det viktig å presisere at et normalt RAID-oppsett ikke er backup. I tilfellene dere snakker om vil RAID kunne hjelpe til med oppetid (diskfeil og påfølgende restore) og potensielt sett ytelse, men ikke noe spesielt utover dette. RAID vil ikke beskytte data i arrayet. Får du et virus, ransomware eller du selv klarer å slette eller overskrive filene dine, vil RAID hjelpe deg fint lite.
Sist endret av m0b; 16. mars 2016 kl. 13:28.
Sett opp maskinen du jobber på til å bruke raid 1 eller 5 så er du delvis sikker på at du ikke mister filene dine hvis en av harddiskene dine dør

Der etter bør du se på muligheten sette opp en liten fil-server eller NAS hvor du lagrer alle viktige filer
er også fint om den har støtte for online backup der hvor du kan sette den til å synce filene fra NASen til et sted på Internett, da har du sikkert deg ganske godt med at filene er tilgjengelig hvis det skjer noe med maskinen din eller ved fil-serveren eller NASen
For ting som du ikke har råd til å miste, så kan det lønne seg å kjøre kontinuerlig backup til flere steder. Dette er relativt enkelt og billig å sette opp.

Personlig har jeg en løsning der enkelte mapper fra hoved-maskinen er valgt ut. Hver 8. time kjøres det en inkrementell backup (med deduplisering) til en lokal fil-server. Selv om jeg endrer en fil på 100GiB så vil den ofte bare sende ut noen få blokker med data fra denne, men det vil ta mye CPU-kraft å gå gjennom hele filen for å finne ut hva som ble endret.

Hver 24. time så kjøres det backup ut mot en internett-host også. Denne tar noe lengre tid å laste opp og ned til, og jeg ser etter å få byttet den ut med en raskere. Det finnes løsninger som Nearline og Glacier som tar mest betalt for å hente ut data, og relativt lite for å ha ting lagret. I beste fall vil du aldri trenge å hente ut dataene, og i verste fall så blir du nødt til å betale noen tusen kroner for å få dataene tilbake etter tyveri/brann.

Så anbefaler en lokal og automatisert backup-løsning + off-site backup om mulig. Du må nesten regne litt på hva det vil koste deg om huset brenner ned, eller noen rundstjeler alt du har av elektronikk. Hvis det er mye mer enn det koster for en backup-løsning, så er det sannsynligvis verdt det.

Som |d13m0b nevner, så er ikke RAID backup. Og en backup som ikke er testet, kan godt hende at ikke er en backup.
Kanskje ikke helt det du ser etter, men etter å ha brukt Dropbox i 6 år, har jeg endelig oppgradert til Dropbox Pro, hvor du får 1 TB lagring for 99 dollar i året. Da slipper du også å tenke på om begge harddiskene dine skulle ryke eller bli stjålet.

Det finnes selvsagt flere Cloudsync tjenester der ute, men jeg har hatt best erfaring med Dropbox (kontra Google Drive og MEGAsync).
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hei.

Jeg jobber med musikkprodusering, og er alltid redd for å miste alt jeg har gjort. Men jeg ser det også veldig tungvindt å lagre 2 steder alltid, det blir veldig vanskelig.

Dermed lurer jeg på, kan jeg ha 2 harddisker, hvor jeg jobber på den ene, og alt som blir laget/edited av filer også skjer på harddisk nr 2? Sånn at hvis jeg jobber med noe i 1 dag, og harddisk 1 streiker, så vil den siste versjonen av prosjektet mitt fortsatt ligge på harddisk 2?

-Ryden
Vis hele sitatet...
TS spør om noen helt annent en RAID. Han spør om at Mappe A på Disk: C blir kopiert over til Mappe B på Disk: D

Han trenger ikke speile hele disken sin.
Han trenger ikke kjøpe NAS til 10k.

Det er snakk om musikk filer, han trenger ikke en super komplisert løsning.

Her en simple kode som overfører alt fra mappeA på Disk: C til mappeB på Disk: D. Skal du overføre mappeA til en annen disk også legger bare på en ny linje:

Kode

@echo off
robocopy C:\mappeA D:\MappeB /e /mir
robocopy C:\mappeA E:\mappeC /e /mir
exit

Kode

@echo off
robocopy C:\mappeA D:\MappeB /e /mir
exit
ALLE filene, mappene. blir kopiert fra mappeA til mappeB.

Du endrer mappeA til eksempel: minMusikk mappen som inneholder dine musikk filer.

Du endrer mappeB til eksempel: BackupMusikk Der musikkfilene din blir lagret.

Du putter teksten inn i notepad og lagrer filen som .bat istedenfor .txt


Du putter .bat filen inn i task scheduler setter opp hvor mange ganger den skal ta backup. Du kan velge hvert minutt hver time hver dag.

Skal du ha null sjanse for og miste filene dine så kjøper du et medlemskap hos Jottacloud, Dropbox, Onedrive. du kan forsatt bruke robocopy for og overføre filene dine.

Hvis du trenger hjelp med dette send meg en PM så skal jeg fikse det for deg.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Det finnes selvsagt flere Cloudsync tjenester der ute, men jeg har hatt best erfaring med Dropbox (kontra Google Drive og MEGAsync).
Vis hele sitatet...
Selv har jeg hatt best erfaring med bittorent sync, det er en fantastisk løsning man kan ha på flere enheter om ønskelig.