Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 8563
Hei
Er det noen her som driver med urban exploring i Bodø og omegn? Noen steder å anbefale?
hmm.. hadde jo vært artig om det finnes noen skikkelige plasser å sjekke ut her i området.
noen som vet om noen plasser som er verdt å sjekke rundt bodø,fauske osv? :P
Sitat av Dr4rus
hmm.. hadde jo vært artig om det finnes noen skikkelige plasser å sjekke ut her i området.
noen som vet om noen plasser som er verdt å sjekke rundt bodø,fauske osv? :P
Vis hele sitatet...
Bodø HFS?
kom til mo i rana, her er der mange bra steder
var i gårkveld og kjørte en runde inne på NPS området.. ser ut til å kan være litt skummelt på natta. Kunne vært gøy å tatt seg inn på de lukkede områdene der engang
jeg slenger meg på å håper på gode svar her!

jeg tror det er noen forlatte militærleire eller noe på Tverlandet, litt utenfor bodø og de ikke er revet nå.
Sitat av pirate
var i gårkveld og kjørte en runde inne på NPS området.. ser ut til å kan være litt skummelt på natta. Kunne vært gøy å tatt seg inn på de lukkede områdene der engang
Vis hele sitatet...
Hva/Hvor er NPS da?
NPS står for "Nordland Psykiatriske Sykehjem", og ligger i helt i utkanten av rønvika.
Hva er Urban Exploring? Har aldri hørt om det før.
Nordland psykiatriske sykehus, ikke sykehjem.

jobber faktisk der.
Sitat av tness
Nordland psykiatriske sykehus, ikke sykehjem.

jobber faktisk der.
Vis hele sitatet...
har du sett noe fett der? eller noe som er verdt å utforske?
edit: som man slipper å bryte noen alvorlige lover for å se ?
Urban Exploring er å utforske plasser som gir et lite "kick".
Det finnes mange bunkere og stillinger fra 2. verdenskrig rundt bodø det går ann å sjekke ut.

Ta en titt her: http://www.atlantikwall-research-norway.de
Sitat av pirate
NPS står for "Nordland Psykiatriske Sykehjem", og ligger i helt i utkanten av rønvika.
Vis hele sitatet...
er det ikke et eller flere fårt på rønvika?
Tyskerhaugen er ganske intressang plass. Det er den haugen som ligger rett over før NPS. Var mulig og komme seg inn der for 6-7 år siden. Vært en titt
I sørfold er det mange gamle tunneller som tyskerene sprengte ut for å legge jernbanen videre nordover fra fauske.
Eller hva med gruvene i sulithjelma? De fleste er vel støpt igjen, men det er iallefall en besøksgruve som er åpen..
Sitat av hammer
I sørfold er det mange gamle tunneller som tyskerene sprengte ut for å legge jernbanen videre nordover fra fauske.
Vis hele sitatet...
Det er også flust av bunkere, skyttergraver og mitraliøsestillinger her
Man bør dog være forsiktig når man ferdes i enkelte av bunkerne; det ligger igjen skarpt ammunisjon og sannsynligvis også granater i noen av dem, dessuten er mange svært forfalne og kan lett rase sammen.
Sist endret av LeChuck; 18. juli 2007 kl. 13:10.
Sitat av Zero
Det er også flust av bunkere, skyttergraver og mitraliøsestillinger her
Man bør dog være forsiktig når man ferdes i enkelte av bunkerne; det ligger igjen skarpt ammunisjon og sannsynligvis også granater i noen av dem, dessuten er mange svært forfalne og kan lett rase sammen.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare litt nærmere hvor disse bunkerene ligger? evt sende meg en pm?
Sitat av Dr4rus
Kan du forklare litt nærmere hvor disse bunkerene ligger? evt sende meg en pm?
Vis hele sitatet...
Nordsida i Sørfold.
I Kobbelv er det noen tuneller bl.a. nedenfor Kobbelv Vertshus og i Kobbvatn. I Mørsvikbotn er det en del ruiner av fangeleiren som var ved Mørsvikvatnet/Sildhopvatnet, samt noen tuneller som er delvis rast sammen og overfylt av vann.
I Mørsvik er det 3-4 bunkere (det er sannsynligvis flere, men ikke som jeg vet hvor ligger) og en mitraliøsestilling. Selve mitraliøsen er fjernet, men skyttergrava og stilling står der fortsatt (gravde den ut for noen år siden).

Ca 6 mil fra Fauske, forøvrig.
ja, vet om værtfall en tunell i kobbvatn (besteforeldrene mine har vogn der), så tror jeg skal sjekke ut den.. har du vært der ? vet du om de går langt inn ?
Sitat av Dr4rus
ja, vet om værtfall en tunell i kobbvatn (besteforeldrene mine har vogn der), så tror jeg skal sjekke ut den.. har du vært der ? vet du om de går langt inn ?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har vært der, men jeg har ikke vært inne i den. Har tenkt litt på å ta med gummibåt til tunnellen ved Mørsvikvatnet (den er halvfull av vann) og utforske litt, men jeg er litt i tvil om hvorvidt det er trygt.
Sist endret av LeChuck; 18. juli 2007 kl. 22:03.
Sitat av hammer
I sørfold er det mange gamle tunneller som tyskerene sprengte ut for å legge jernbanen videre nordover fra fauske.
Eller hva med gruvene i sulithjelma? De fleste er vel støpt igjen, men det er iallefall en besøksgruve som er åpen..
Vis hele sitatet...
var i sulithjelma for et par uker siden, er ikke mye og se egentlig er jo det gammle inndustri byggene og besøksgruva, men var et stykke oppe på fjellene der og fant en inngang atmed en fors. Den var låst, men skal ikke vere vanskelig å kommer seg inn der. finnes sikkert flere innganger runt i område. tror det het noe såm Gjikken der inngangen er.
tror jeg skal prøve å få sjekka ut den tunellen i kobbvatn iløpet av sommern, hadde vært litt artig å sett der :P noen som vet om det er mange tuneller der i området? vet selv bare om en.
▼ ... noen uker senere ... ▼
sørfold og kobbvatn er jo langt å dra for en fra bodø.. bunkerne på norsia(rett forbi løpsmarka) er forresten ikke noe vits å sjekke ut.. men hvis du trenger å stikke fra snuten funker de fett ;>
men er det ingen som har en ordentlig god idè som angår BODØ, og er skikkelig spennende?
Sitat av pirate
har du sett noe fett der? eller noe som er verdt å utforske?
edit: som man slipper å bryte noen alvorlige lover for å se ?
Vis hele sitatet...
Nja, alt av byggninger er det stort sett folk i 24 timer i døgnet, og det er ikke noe spennende her egentlig, eneste du kan oppleve er å komme deg inn på en skjermet avd, der du blir spist opp av pasientene
Sist endret av tness; 14. august 2007 kl. 19:04.
Sitat av tness
Nja, alt av byggninger er det stort sett folk i 24 timer i døgnet, og det er ikke noe spennende her egentlig, eneste du kan oppleve er å komme deg inn på en skjermet avd, der du blir spist opp av pasientene
Vis hele sitatet...
hva legger du i "spist opp"? sånne folk er jo interessant å få se, spør du meg
Jeg kjenner en fyr som jobber på NPS, han og 2 andre går skift 24/7 for å passe på EN fyr... Treffer du på han fyren de passer på uten vaktene, ligger du dårlig ann....
Sist endret av hammer; 16. august 2007 kl. 14:40.
Times kjøring fra bodø: Laksådalen

Virkelig verdt å sjekke ut!
Sitat av Guy Fawkes
Times kjøring fra bodø: Laksådalen

Virkelig verdt å sjekke ut!
Vis hele sitatet...
bra tråd, men du hijacka denne :/
▼ ... over en uke senere ... ▼
men tness; var der inne på området en tur idag også, og la merke til ei industri/branndør(?) som går inn i fjellet. den som er rett nedfor kirka. er den døra låst, og hva fins der inne, vet du det?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
NPS er ikke så spennende lengre. Det er spennende de første gangene du lusker rundt der i skumringen og venter på at gærne NPS pasienter skal *host* spise deg

Jeg vet derimot av en plass før Fauske. En gammel millitær leir som heimeværnet enda bruker noen ganger. Det er en helt for j***** plass å være. Jeg var der i konfirmasjon en gang. Jeg drar ikke frivliig tilbake dit for å si det sånn.

Jeg har vært så (u)heldig å arvet egenskapen til farn min, at jeg kan se og/eller merke når det er noe andre ikke ser rundt meg. Og jeg sier ikke mer enn at vi var ikke alene der, det kan jeg med hånda på hjertet si.

Det skal sies at den militær leiren skal ha vært en av de første i norge som har hatt røngten utstyr(akkurat det vet jeg ikke om er sant) og det skal også ha vært et psykisk sykehus der, hvor folk med sinnslidelser skal ha vært behandlet. Krematorium var der og(det kan man antyde den dag i dag, ved at du ser ganger som ligger delvis under jorden, og slutter i en stor mur-pipe). Kjelleren i selve "hoved"-brakken er låst med hengelås(er sånn typisk bunkers dør) og eieren vil ikke slippe noen inn der. Ikke vet jeg hvorfor.

Skal noen dit, ta kontakt, så skal jeg være til hjelp så godt jeg kan Jeg har ikke lyst å dra tilbake dit hvertfall.
Sitat av hawr0
NPS er ikke så spennende lengre. Det er spennende de første gangene du lusker rundt der i skumringen og venter på at gærne NPS pasienter skal *host* spise deg

Jeg vet derimot av en plass før Fauske. En gammel millitær leir som heimeværnet enda bruker noen ganger. Det er en helt for j***** plass å være. Jeg var der i konfirmasjon en gang. Jeg drar ikke frivliig tilbake dit for å si det sånn.

Jeg har vært så (u)heldig å arvet egenskapen til farn min, at jeg kan se og/eller merke når det er noe andre ikke ser rundt meg. Og jeg sier ikke mer enn at vi var ikke alene der, det kan jeg med hånda på hjertet si.

Det skal sies at den militær leiren skal ha vært en av de første i norge som har hatt røngten utstyr(akkurat det vet jeg ikke om er sant) og det skal også ha vært et psykisk sykehus der, hvor folk med sinnslidelser skal ha vært behandlet. Krematorium var der og(det kan man antyde den dag i dag, ved at du ser ganger som ligger delvis under jorden, og slutter i en stor mur-pipe). Kjelleren i selve "hoved"-brakken er låst med hengelås(er sånn typisk bunkers dør) og eieren vil ikke slippe noen inn der. Ikke vet jeg hvorfor.

Skal noen dit, ta kontakt, så skal jeg være til hjelp så godt jeg kan Jeg har ikke lyst å dra tilbake dit hvertfall.
Vis hele sitatet...
Hei!

Hva heter denne plassen egentlig? Ser ikke for meg hvor det er, enda jeg er sånn smått lokalkjent
Hva med de gangene som er under rensåsparken, de skal vist være ganske enorme. Var en gang å gikk så langt man det gikk når skatehallen var åpen, og det var MANGE rom å velge i mellom. Du finner en gammel dør hvis du ser til venstre hvor sykebilene kjører inn til sykehuset. er sikkert litt artig å komme inn i den gammle svømmehallen også, når du førsts har kommet deg inn i "hulene" eller hva man skal kalle det.

Og de millitær husene på tverlandet er det bare leimt, er altids noe graffiti det
Rensåsen har jeg vært mange ganger i nylig. De har ingen sammenkobling med de hulene som er på sykehus-siden. Bare så det er sagt Det er to forskjellige anlegg.

Det er ganske svært inne i rensåsen, men pga helsemessige årsaker, som sopp, mugg og asbest så er det ikke åpent for folk.

Saftus:
Nå husker jeg ikke akkurat hva navnet på den var. Men det er før du kommer til fauske. Når du kommer kjørende fra Bodø, så tar du av til venstre litt før selve Fauske, og kjører oppover til du kommer til en port, og der inne er den. Kan komme tilbake når jeg har navnet på den
hawr0: Klunksett?
Klungset Leir. Tror jeg det heter.
Jeg er nå innlagt på nps for øyeblikket, kan ikke si at det er mye skummelt her nei, untatt de på lukket avdeling
Det skal vist være "uhygge" i kjelleren en plass på NPS. Ifølge hva jeg har hørt andre har opplevd. Gå ned en tur å sjekk
hehe, det kan jeg nok tro, har vært i 1 av de og det var ganske ekkelt når man tenker på at bygget er så å si 100 år gammelt
Den døra bak Domkirka som går tilsynelatende ned i bakken, er jo litt interessant. Noen som har info om den?
Mo I Rana har litt å by på. Mtp Koksverk, Industripark, og nedlagte bunkersanlegg som man finner.
Rundt lyngheim/mjølan/vika fins det et -enormt- bunkerkompleks. Det jeg med sikkerhet vet er at det strekker seg fra bakken på baksiden av lyngheim barneskole mot vanntaken som står på mjølanhaugen, og ned mot koksverket.

(bildet av utsiden av komplekset nede ved koksverket)
Om noen andre har tips om mere "undergrunn" i Rana, please tell me!
Strøumøya, etter saltstraumen, er det masse masse bunkerser i nesten hele fjell anlegget om du finner det rette fjell. Du går inn en bunker-dør, kommer ut, og finner to nye liksom. Veldig spennende. Men støvler/marsjstøvler anbefales
Er da vel ingen militærbyggninger på Klungset!? Har jeg aldri sett eller hørt om, og har faktisk bodd der i perioder.

Noen som har vært inne i militærbrakkene på Tverlandet-Høgåsen? Var inne i et av rommene som sto åpne en gang, uten at det var noe spesielt å se...
Det er en HV-leir på klungset. Rett ovenfor gravplassen. En del skal selges, noe skal fredes.
http://www.skifte.no/portal/sehvasom...fylke=Nordland
Sitat av Undercover
Er da vel ingen militærbyggninger på Klungset!? Har jeg aldri sett eller hørt om, og har faktisk bodd der i perioder.

Noen som har vært inne i militærbrakkene på Tverlandet-Høgåsen? Var inne i et av rommene som sto åpne en gang, uten at det var noe spesielt å se...
Vis hele sitatet...

har hørt at det er ganske rasert der nå, men alikevell litt kult, men pass på, folk sier at det ofte er politi der.
Jeg var på Klungset-leiren i forbindelse med en konfirmasjon for ett år siden. Faen til freaky plass altså...
Bodø kulturhus eller hva det nå heter i disse dager har en kjeller med mye spennende. Mange etasjer om jeg ikke husker feil. Var der for et par-tre år siden og fant mye rart. Det gjelder bare å finne en ulåst dør på kveldstid.
Sitat av dynamite
Bodø kulturhus eller hva det nå heter i disse dager har en kjeller med mye spennende. Mange etasjer om jeg ikke husker feil. Var der for et par-tre år siden og fant mye rart. Det gjelder bare å finne en ulåst dør på kveldstid.
Vis hele sitatet...
Du fant mye spennende, hva er spennende? :P
ok, sjekk DENNE rundt 6:48, der kan dere se det selv.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av dynamite
Bodø kulturhus eller hva det nå heter i disse dager har en kjeller med mye spennende. Mange etasjer om jeg ikke husker feil. Var der for et par-tre år siden og fant mye rart. Det gjelder bare å finne en ulåst dør på kveldstid.
Vis hele sitatet...
Vi hadde vel en fordel iom at jeg hadde nøkler til hele bygget