Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 768
Er det noen som vet hvordan jeg kan scanne et RAID 0 oppsett for å finne ut hvilken fysisk disk som gir skrive/lesefeil?

Det er en Proliant G5 maskin.

Alle forslag mottas med takk, da jeg håper på å slippe å formatere en og en disk for å finne ut hvilken av de som feiler.
Sikkerhetsklarert
Har du mulighet til å gå inn på bios for raidkontrolleren?

Har kun kjennskap til IBM sine servere, der har man mulighet til å se status på disker i raid i bios, IBM har også en software som lar deg se staut på fysiske og logiske disker fra operativsystemet. -Dette hjelper nok ikke deg noe, men mulig HP har noe slik de også?
Erm, dersom smartarraycontrolleren melder om en feilet disk forteller den også hvilken disk dette er.

F.eks disk 0 = disk koblet på bus1 og\eller nederste disk i en drivecage.

du har smartarray managment for både windows og linux, og du kan sjekke dette i smartarray BIOSen.

Og dersom du har et raid0 oppsett kan du IKKE bytte disk som feiler, du må uansett kopiere\image ut all data og så legge det inn igjen etter at du har byttet feilende disk.
M&G
Trådstarter
Skal ikke ha ut data, skal bare bytte disken og få opp volumet igjen. Dataene er ikke viktige.

Og nei, jeg har ikke tilgang til å gå inn i noe bios oppsett, stikkord: Remote Desktop.

Og nei, det er ikke fysisk feil på disken, så raid kontrolleren viser ingen feil, siden den klarer å kommunisere "normalt" med disken. Det er et eller annet som gjør at det er lese/skrivefeil, og det er denne jeg ønsker å bli kvitt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom disken har rapportert feil, typ lese/skrivefeil så vil du få tilgang til dei med administrasjonsverktøya for kontrolleren. Dei finner du på HP sine nettsider tipper eg.

Dersom disken ikkje har rapportert feil, så må du kjøre badsectors e.l. på den.
Proliant support pack har alle verktøy du trenger for diagnose av kontroller, minne, hdd etc.

Denne er gratis og ligger ute med siste versjon 7.8 tror jeg.