Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2350
Jeg satt her og tenkte, er det mulig å bruke en parabol som en "cantenna" sak?

Bare bytter ut tuppen med en N-jack plugg og kobler den til routern?

Kan noen dele sin ekspertise?
Kan vel i teorien funke, men det må da kobles på en signalforsterker, da alt den gjør er gjøre signalene mer "retningsrettet". Husk at en parabol brukes for å få inn signaler fra en større flate enn selve mottakerhodet gjør, fordi satelittene sender med rimelig lav styrke.

Jeg er langt fra noen ekspert, men som sagt, det funker vel i teorien, men om det blir bra i praksis, er noe annet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
TeeBone: kvifor må du ha forsterker? Og ja, parabol vil funke. Du må i praksis plassere ei dipolantenne i brennpunktet på parabolen.

Dipolen kan godt vere halvbølgje, sidan WLAN er såpass høgfrekvent at den blir rimelig kort. 2.4GHz burde vel gi bølgelengde på ~12cm, og ein halvbølgedipol på 6-7cm burde vere omtrent rett. Rekn ut rett verdi!!
jeg har selv mekka sånn parabol antenne, fant fort ut noen praktisk problemer.
det største er faktisk og finne en antenne som er "set" antenne og ikke "offset"
hvis du ikke veit forsjellen så er det plasering av hodet.
bruker du set så står wlan antenna midt i brenn punkte og du sikert bare helle dritten den veien.
har du offset parabol antenne så må den stå i veldig rar vinkel.

bilde av offset parabol og du kan se singalen, du skal prøve og få så den samler rett frem ikke fra himlen. http://cache.eb.com/eb/image?id=72982&rendTypeId=4

det beste jeg fant vare og bruke spageti alikapri box(eller fiske boller?) og lage cantenna av den og monter i brenn punkte.

NB: du kan ikke bruke det orginale parabol hodet, husk og ha kortest mulig kabel fra antennen til wlan kort/motaker
Sist endret av ranvik; 20. juni 2008 kl. 22:23.
slashdot: jeg tenkte på hvis det var snakk om å ha litt rekkevidde på det, noe jeg regner med er tilfellet når man først skal bruke noe så stort som en paraboldisk. Men som jeg også påpekte, jeg er ingen ekspert på området, så om jeg tar helt feil så skal jeg ikke diskutere på det.
Blir det bra rekkevidde på dette da? finnes det noen program, som gjør at du kan koble deg på flere w-lan, slik at du får mye bedre ytelse?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley
Blir det bra rekkevidde på dette da? finnes det noen program, som gjør at du kan koble deg på flere w-lan, slik at du får mye bedre ytelse?
Vis hele sitatet...
Tja, rekkevidde på parabol? Rekorden er vel 20-something kilometer... Og det er vel grei rekkevidde?

Og fleire wlan vil kreve fleire wlan-kort, ettersom radioen neppe takler veldig godt å tune inn på fleire frekvenser antar eg. Fleire wlan kort = interferens og dritt. Så nei, er neppe så veldig praktisk gjennomførbart.
Trådstarter
71 1
Sitat av ranvik
jeg har selv mekka sånn parabol antenne, fant fort ut noen praktisk problemer.
det største er faktisk og finne en antenne som er "set" antenne og ikke "offset"
hvis du ikke veit forsjellen så er det plasering av hodet.
bruker du set så står wlan antenna midt i brenn punkte og du sikert bare helle dritten den veien.
har du offset parabol antenne så må den stå i veldig rar vinkel.

bilde av offset parabol og du kan se singalen, du skal prøve og få så den samler rett frem ikke fra himlen. http://cache.eb.com/eb/image?id=72982&rendTypeId=4

det beste jeg fant vare og bruke spageti alikapri box(eller fiske boller?) og lage cantenna av den og monter i brenn punkte.

NB: du kan ikke bruke det orginale parabol hodet, husk og ha kortest mulig kabel fra antennen til wlan kort/motaker
Vis hele sitatet...
Hei, Ranvik, er det mulig å montere en CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi 2.4 GHz, N-jack kontakt på den allerede eksisterende TV-parabolen vi har, eller vil det forstyrre TV-en?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ano_o
Hei, Ranvik, er det mulig å montere en CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi 2.4 GHz, N-jack kontakt på den allerede eksisterende TV-parabolen vi har, eller vil det forstyrre TV-en?
Vis hele sitatet...
Ettersom du antakeleg har et hovud for å ta ned satelitt i brennpunktet vil det gjerne forstyrre. Og det vil forstyrre enda meir når du snur parabolen i rett retning.

Forøvrig er den antenna ei direksjonell parabolantenne av et slag tipper eg. Du vil ikkje bruke den som haud på ei anna parabolantenne trur eg.

Billegaste er å få tak i gammal tallerken, og mekke halvbølgedipol med lengde på 6cm av en binders, kjøpe en meter coax-kabel, og kjøre på.
hvis du setter den panel antenna på parabolen så vil det funke veldig dårlig siden motaker vinken på den er ikke veldig stor. (som slashdot sa i posten over her)

du må nok mekke en helt ny "hode" som er for wlan.
parabol koster liksom 329kr på biltema : http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=90835

men hvis det går greit at du har en parabol som ser ut som den detter ned fra hus veggen, så kan du bruke den jeg linka til.

her er bilde på en set parabol: http://www.satwall.se/180_parabol.jpg den er MYE enklere og stille inn, for du kan bore ette litte hull i senter i bunnen, og ta vekk der hodet skal stå og da kan du stå på baksiden og sikte på ap'en til naboen du skal sniffe fra :-)
Trådstarter
71 1
Sitat av ranvik
hvis du setter den panel antenna på parabolen så vil det funke veldig dårlig siden motaker vinken på den er ikke veldig stor. (som slashdot sa i posten over her)

du må nok mekke en helt ny "hode" som er for wlan.
parabol koster liksom 329kr på biltema : http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=90835

men hvis det går greit at du har en parabol som ser ut som den detter ned fra hus veggen, så kan du bruke den jeg linka til.

her er bilde på en set parabol: http://www.satwall.se/180_parabol.jpg den er MYE enklere og stille inn, for du kan bore ette litte hull i senter i bunnen, og ta vekk der hodet skal stå og da kan du stå på baksiden og sikte på ap'en til naboen du skal sniffe fra :-)
Vis hele sitatet...

haha. genialt. Skal prøve det. tror jeg har en sånn parabol i garasjen. men skal prøve å sikte den på et sted som har mega internet.

Takk ranvik, du hjelper mange harj eg sett. en kjernekar
▼ ... flere år senere ... ▼
Ser denne tråden er ganske gammel men "here goes nothing!" På hytta har vi ICE.net som mange vet kjører de på 450mhz båndet. Enkelt og greit; er det mulig å konsentrere dette signalet med en parabol eller er signalet såpass grovt og bredt at det ikke gir store utslaget?
Takk
Hvis du har Ice D-35 reouter modem, så kan du kjøpe deg en overgang og en 2m/70cm magnetfot antenne på ebay. Og sette den magnetfot antennen på en metall bit, og få bedre dekning. Har gjort det selv, det ble litt bedre. Men ikke forvent mirakel av dette. D-35 modemet, er maks 3.1 ned.
Hvor mange db er det i sånne antenner? Om parabolen fungerer vil jeg ha en gain på optil 30db!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Dæng Vis innlegg
Hvis du har Ice D-35 reouter modem, så kan du kjøpe deg en overgang og en 2m/70cm magnetfot antenne på ebay. Og sette den magnetfot antennen på en metall bit, og få bedre dekning. Har gjort det selv, det ble litt bedre. Men ikke forvent mirakel av dette. D-35 modemet, er maks 3.1 ned.
Vis hele sitatet...
Dette må prøves, har atm. 0.4 ned, 0,3 opp med Ice, kjempekjedelig og vente i 2 min på at en tråd skal lastes.
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Hvor mange db er det i sånne antenner? Om parabolen fungerer vil jeg ha en gain på optil 30db!
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, så det tør jeg ikke svare på.



Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Dette må prøves, har atm. 0.4 ned, 0,3 opp med Ice, kjempekjedelig og vente i 2 min på at en tråd skal lastes.
Vis hele sitatet...
http://www.ebay.com/itm/Nagoya-Dual-...item19cacada6d

http://www.ebay.com/itm/160914893461...84.m1497.l2649

Det er litt forskjellig hvor lang tid det tar, før du får det i posten. Men du sparer penger på å gjøre det. Du setter pisken (antennen), på en metall falte (som er magnetisk), som er rundt 35cm i diameter. Så kan du prøve deg frem, til du finner en plass som du ser du får best dekning. Du skal koble deg inn på antennen, som det står TX/RX på.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Dæng Vis innlegg
Det vet jeg ikke, så det tør jeg ikke svare på.





http://www.ebay.com/itm/Nagoya-Dual-...item19cacada6d

http://www.ebay.com/itm/160914893461...84.m1497.l2649

Det er litt forskjellig hvor lang tid det tar, før du får det i posten. Men du sparer penger på å gjøre det. Du setter pisken (antennen), på en metall falte (som er magnetisk), som er rundt 35cm i diameter. Så kan du prøve deg frem, til du finner en plass som du ser du får best dekning. Du skal koble deg inn på antennen, som det står TX/RX på.
Vis hele sitatet...

Ok, litt morsom historie:

Viste antenna+adapteren til far og sa at de kunne forbedre nettet på hytta, han bare tok iPaden og bestilte med en gang, på min profil, uten å si noe.

Kan gjette på hva han ville ha
For øye blikket har jeg 0.9mb ned og noe 0.3mb opp.. Hva slags antenner er mest effektive for å få dette opp til si 2-3mb ned og 1-2mb opp? Om den må lages selv får det bare bli sånn Hvor godt signal får man om man kopler på en sånn 12db forsterker? De sier jo at for hver 3db dobles det, vill det si at doblingen blir 2, 4, 8, 16, 32 osv? Så 12db gir en 16 dobling?
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
For øye blikket har jeg 0.9mb ned og noe 0.3mb opp.. Hva slags antenner er mest effektive for å få dette opp til si 2-3mb ned og 1-2mb opp? Om den må lages selv får det bare bli sånn Hvor godt signal får man om man kopler på en sånn 12db forsterker? De sier jo at for hver 3db dobles det, vill det si at doblingen blir 2, 4, 8, 16, 32 osv? Så 12db gir en 16 dobling?
Vis hele sitatet...
Veldig kort og galt, ja. (Rett under 16 hvis du skal være nøyaktig, ~15.8).

Men det er ikke bare signalet som forsterkes - så svaret er litt forenklet - men en bedre antenne kan selvfølgelig gi deg kraftigere signal.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ok, litt morsom historie:

Viste antenna+adapteren til far og sa at de kunne forbedre nettet på hytta, han bare tok iPaden og bestilte med en gang, på min profil, uten å si noe.

Kan gjette på hva han ville ha
Vis hele sitatet...
Haha Jeg skjønner han veldig godt jeg Håper det funker like bra for dere, som det gjorde for meg


Sitat av knivibaguet Vis innlegg
For øye blikket har jeg 0.9mb ned og noe 0.3mb opp.. Hva slags antenner er mest effektive for å få dette opp til si 2-3mb ned og 1-2mb opp? Om den må lages selv får det bare bli sånn Hvor godt signal får man om man kopler på en sånn 12db forsterker? De sier jo at for hver 3db dobles det, vill det si at doblingen blir 2, 4, 8, 16, 32 osv? Så 12db gir en 16 dobling?
Vis hele sitatet...
Du må kjøpe/lage deg en rettnings styrt antenne. Det finnes en hau av oppskrifter av det på nett. Beam/yagi og regne ut lengden på driver, reflektor og slikt. Og på avstanden de skal ha mellom værandre. Så er du på god vei. Jo lenger antenne du bygger, med flere refloktors, jo bedre dbi får du.

Frekvensen: 450 (prøv å finn ut den nyaktige frekvens, så er det bedre), så kan du lete etter yagi/beam oppskrift på nettet.

300 delt på frekvens.