Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 10141
Jeg er oppvokst i Sogn og fj. og snakker nynorsk til vanlig. På VGS hadde jeg bokmål som hovedmål, og nynorsk som sidemål. Jeg synes synd på alle Østlendingene som må gjennomgå nynorsk, da omtrent alle er vant med bokmål. Vi Vestlendinger har en fordel der.

Personlig, så mener jeg faktisk at vi burde kutte ut nynorsken, og kunn ha et skriftsspråk - bokmål! Bokmål blir brukt de fleste steder i landet, og det er tull og tøys å bruke så mye penger og ressurser på nynorsk som brukes i mindre deler av landet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Bokmål blir brukt de fleste steder i landet, og det er tull og tøys å bruke så mye penger og ressurser på nynorsk som brukes i mindre deler av landet.
Vis hele sitatet...
Gjerne på linje med at det er tøvete å bruke millionar på å halde kyrkjene rundt om i landet opne for dei to prosenta som nyttar dei regelmessig?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gjerne på linje med at det er tøvete å bruke millionar på å halde kyrkjene rundt om i landet opne for dei to prosenta som nyttar dei regelmessig?
Vis hele sitatet...
2%? Har du kilde på det?
Kirkene våre har eksistert i X-anntall år. Ja, det har jo sikkert nynorsken også, men du kan ikke sammenligne de to tingene. Kirkene våre MÅ eksistere, for de brukes til viktige ting som dåp, begravelse, konfirmasjon, osv.

Nynorsk er et skriftsspråk som ikke brukes mye. Jeg skjønner godt av mange Østlendinger bokstavlig talt "hater" det. Bokmål brukes over alt.

Ser du for deg nyhetene og været på nynorsk ? Neitakk.
På ungdomssskolen trodde jeg det fantes en fornuftig grunn til at vi hadde nynorsk, men orket aldri å spørre hva den fornuftige grunnen var.

I ettertid har jeg funnet ut at nynorsk er totalt ubrukelig i hverdagslivet og det burde bli et valgfag, basta!
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
2%? Har du kilde på det?
Kirkene våre har eksistert i X-anntall år. Ja, det har jo sikkert nynorsken også, men du kan ikke sammenligne de to tingene. Kirkene våre MÅ eksistere, for de brukes til viktige ting som dåp, begravelse, konfirmasjon, osv.

Nynorsk er et skriftsspråk som ikke brukes mye. Jeg skjønner godt av mange Østlendinger bokstavlig talt "hater" det. Bokmål brukes over alt.

Ser du for deg nyhetene og været på nynorsk ? Neitakk.
Vis hele sitatet...
Man trenger da ikke en kirke for å ha dåp, begravelse eller konf?

Dessuten hender det da at det er nyhetsankere som har en dialekt tilnærmet nynorsk skriftspråk, men du forstår da vel hva de sier? Ser ikke noe problem med å bruke nynorsk i nyhetene, NRK tekster da ganske mye på nynorsk allerede.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gjerne på linje med at det er tøvete å bruke millionar på å halde kyrkjene rundt om i landet opne for dei to prosenta som nyttar dei regelmessig?
Vis hele sitatet...
Ja det er tåpelig å bruke millioner på å holde kirker oppegående. På samme måte som at folk må lære å skrive nynorsk på skolen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
2%? Har du kilde på det?
Kirkene våre har eksistert i X-anntall år. Ja, det har jo sikkert nynorsken også, men du kan ikke sammenligne de to tingene. Kirkene våre MÅ eksistere, for de brukes til viktige ting som dåp, begravelse, konfirmasjon, osv.
Vis hele sitatet...
Kvifor kan eg ikkje samanlikne det? Språk er del av identiteten til folk, og det same kan vel seiast om religion?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor kan eg ikkje samanlikne det? Språk er del av identiteten til folk, og det same kan vel seiast om religion?
Vis hele sitatet...

Religion kan være identiteten til folk. Religion er kultur og tradisjon. Men det er to helt forskjellige ting, og det utgjør et dårlig eksempel. Nynorsk er et av to skriftsspråk man blir pålagt å lære i dag. Ingen blir pålagt til å lese bibelen eller å gå i kirka.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Religion kan være identiteten til folk. Religion er kultur og tradisjon. Men det er to helt forskjellige ting, og det utgjør et dårlig eksempel. Nynorsk er et av to skriftsspråk man blir pålagt å lære i dag. Ingen blir pålagt til å lese bibelen eller å gå i kirka.
Vis hele sitatet...
Språk er jo også identitet, kultur og tradisjon. Og ein vert jo pålagt å læra om religion, inkludert bibelen, i skuleverket. Kvifor skal ein ikkje då lære om andre viktige tradisjonar, som språk?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Språk er jo også identitet, kultur og tradisjon. Og ein vert jo pålagt å læra om religion, inkludert bibelen, i skuleverket. Kvifor skal ein ikkje då lære om andre viktige tradisjonar, som språk?
Vis hele sitatet...
Så du sammenligner :

RLE / Religion & Livssyn som man har noen få timer i uka, er det 2 timer man har? på ung.skolen/ vgs?. Religion som omhandler ALLE religioner. KRD, jødedommen, islam, osv. fordi det er NØDVENDIG , særlig når vi blir et mer og mer flerkulturellt samfunn. Dvs, religion er NØDVENDIG i norsk opplæring. Feks. hva faen skulle vi gjort om barna våre ikke kunne en DRITT om islam? - Det er mange muslimer i landet vårt.

Religion er et fag som er viktig på skolen. Nynorsk derrimot er ikke viktig. Hva skal man bruke det til? Jeg synes synd på Østlandsungene som blir prakka på med nynorsk!
Hvorfor er det mer synd på østlandskidsa enn resten av landet? Er selv fra vestlandet og slet oppriktig mye med å beherske nynorsk på skolen.

Snakker man dialekt kan man ikke automatisk nynorsk.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Mener at nynorsk er et "kunstig" språk siden ble lagd av et Ivar Aasen, og jeg ser ingen grunn til og bruke penger på og tvinge det på barn
Vis hele sitatet...
*Samnorsk* anyone?? DET er et oppkonstruert språk det.
Mix av elementer fra bokmål og nynorsk.

At nynorsk er konstruert er blir bare tull å si.
Fleste parten i landets tre vestligste fylker snakker den typen norsk.
Helt greit at vi har det, men behovet for det er det ikke. Folk skal på styre på med det de vil, men å lære 4 språk i skolen samtidig er for mye. Bra hvis det fjernes fra skolesystemet, ikke bra hvis det forsvinner helt. Ikke dårlig heller.

Det du skrev om at nynorsk er et mye "finere" språk enn bokmål tviler jeg ikke på, men det lærer man sjeldent i skolen. På slutten av 3vgs. gikk læreren gjennom enkel bøying av verb på nynorsk, i min klasse iallefall. :P
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Så du sammenligner :

RLE / Religion & Livssyn som man har noen få timer i uka, er det 2 timer man har? på ung.skolen/ vgs?. Religion som omhandler ALLE religioner. KRD, jødedommen, islam, osv. fordi det er NØDVENDIG , særlig når vi blir et mer og mer flerkulturellt samfunn. Dvs, religion er NØDVENDIG i norsk opplæring. Feks. hva faen skulle vi gjort om barna våre ikke kunne en DRITT om islam? - Det er mange muslimer i landet vårt.
Vis hele sitatet...
Så du mener at vi må tilpasse oss dem, fordi de fikk komme til vårt land?
Jeg tviler på at jeg er alene om dette, men jeg husker så og si ingenting av RLE på ungdomskolen. Mest fordi det bare var bs.
På barneskolen ble vi jo hjernevasket med religion. Vi fikk vite at Gud skapte verden på syv dager, Jesus var vår frelser. Adam og Eva var de første menneskene på Jorden. Det skulle ikke vært lov å si sånt til små barn.

Hadde de byttet ut RLE og nynorsk med noe vi faktisk har bruk for, feks kjemi, astronomi e.l. så hadde vi hatt noen ganske smarte barn.
Jeg prater dialekt. Jeg kommer fra nord, og har bosatt meg i nord igjen.


Jeg ble alltid fritatt fra nynorsk (da det ikke var vits engang).

Still, i hate it.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gjerne på linje med at det er tøvete å bruke millionar på å halde kyrkjene rundt om i landet opne for dei to prosenta som nyttar dei regelmessig?
Vis hele sitatet...
Aner jeg svake argumenter i kampen om å forsvare nynorsk fra Slashdot her? Ikke så rart, det er jo helt forkastelig at vi i et land med 5 millioner innbyggere skal ha to skriftspråk, spesielt med tanke på undervisning i skolen. Det er flere som mener de kan utrykke seg sterkere og argumentere bedre ved å bruke nynorsk i denne tråden, jeg snakker nok for flere når jeg sier at innlegg på forum skrevet på nynorsk blir glatt hoppet over. Selv uten å tenke over det tar jeg skriftspråket nynorsk lite seriøst i alle sammenhenger.
Går på Videregående og jeg personlig hater faget. Ikke ny-norsken, men faget. Ny-norsk virker kult å skrive, "eg høyrast litt meir ut som ein naturmann" :P

hadde vært mye bedre om faget hadde vært godkjent - ikke godkjent eller frivillig. Synes det ikke skal være med karakter hvertfall
Avskyr nynorsk som pesten, (ikke rage ennå), ser ikke grunnen til at vi burde lære det, vi burde kunne velge, og en annen ting, for meg er det ikke nok når lærern sier "det er en kulturarv" når jeg spør hvorfor vi skal lære det -_-

Jeg skiter i kulturarv, jeg er meg her og nå, og vil ikke lære nynorsk, bare fordi det er en kulturarv...
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Da det er mye negativt fokus rundt nynorsken,vil jeg gjerne dedikere en post til det nynorske målet,både positivt og negativt er velkomment.
Etter å ha hatt en særdeles reflektert og dyktig norsklærer,fikk jeg virkelig smaken på nynorsk,ikke på den måten at jeg er noe flink i nynorsk,eller mener det bør være pensum på skolen,men på den måten at en skrift eller setning kan bli så ufattelig mye mer innholdsrik og sterk om den er skrevet på nynorsk.
Nynorsken kan være et kraftig virkemiddel for å få frem følelsene i en tekst,i forhold til det mer formelle bokmålet,utrykkene blir liksom mer personlig og spennende å lese på nynorsk.
Mens jeg satt og spiste buffet i dag,tenkte jeg helt hypotetisk og spontant(litt selvunderholdning) på hvor morsomt det kunne vært å skrive et kåseri om å spise på buffet,jeg kom fram til at den nynorske varianten ville være langt mer underholdende enn på bokmål.
skal ikke lage en wallofftext her ,men vil gjerne utrykke min respekt og sans for nynorsken,gjerne også høre andres meninger om nynorsk,da ikke i sammenheng om det bør undervises i skolen,det er en annen diskusjon
Vis hele sitatet...
Er noe uenig med deg i at nynorsk gjør en tekst mer innholdsrik og personlig - dette er nok en personlig preferanse for deg, og jeg kan på samme måte si at på engelsk så føles en tekst mer personlig.

Selv har jeg vokst opp med nynorsk som hovedmål, men skiftet på VGS til bokmål da jeg skriver dette bedre, og fikk lettere bedre karakter på tekster jeg skrev på bokmål. (Strengt talt skiftet jeg hovedmål/sidemål for hver prøve, slik at resultatet ble at alt jeg skrev var på bokmål).

Når det er sagt, blir nok dette en thread full av "NED MED NYNORSKEN", og det forstår jeg godt. Nynorsk føles fort litt utdatert, selv for meg som bor på vestlandet og snakker en dialekt som bruker de fleste nynorskordene.
(er dog få dialekter som bruker 'de' og 'dykk')

[nynorsk on] Men det de skal tenke på, er at ved å bli påtvunge eit sidemål i grunnskuleopplæringa, har de fått opplæring i å lære eit nytt skriftspråk(dog eit som liknar i stor grad på hovudmålet som de allereie kan), og dermed gjort det lettare for dykk sjølve å lære nye, vanskelegare språk.
Å ha to skriftspråk i et lite land som vårt er helt greit. Men at alle skal lære begge språkene blir bare dumt. Alle som skriver bokmål klarer helt fint å lese nynorsk, og alle som skriver nynorsk klarer helt fint å lese bokmål. Jeg ser argumentene om at de som har sidemål på skolen ofte også er bedre i sitt hovedmål, men det er jo strengt tatt fordi dette er folk som faktisk bryr seg om språkfag. Jeg hadde sidemål på skolen, og fikk 5'er i både nynorsk og bokmål, men det er fordi jeg liker språkfag imotsetning til f.eks. matte hvor jeg presterte å få en 2'er. De som har sidemål som valgfag velger dette fordi de liker språkfag, ergo får de bedre karakterer i begge. Jeg mener alt av språkfag burde vært reformert i skolen. Faen heller, i norsk-faget er litt av pensumet å analysere dikt fra 1700tallet, hvor er poenget i det? Vi kunne brukt så mye av den ekstra tiden vi bruker på å lære å bøye nynorske verb og analysere eldgamle dikt til så mye mer fornuftig læring. Det er så alt for mye i den norske skolen som faktisk bare burde bli fjernet. Jeg ser virkelig ikke hvorfor jeg skal lære meg å skrive nynorsk når jeg klarer å lese det helt fint, da vil jeg heller bruke tiden på å lære meg et annet språk som faktisk kunne gitt meg nytte senere i livet. Nå har de fleste språk de lærer på skolen, tysk/fransk, engelsk og nynorsk. Hadde vi droppet nynorsken kunne jeg lært tysk, engelsk og mandarin. Jeg kan jo allerede lese og forstå nynorsk perfekt, so hvorfor i helvete skal jeg lære å skrive det korrekt også?
Hadde ikke gjort no å bytta ut nynorsk med samisk
Sitat av nightLook Vis innlegg
...og dermed gjort det lettare for dykk sjølve å lære nye, vanskelegare språk.
Vis hele sitatet...
hmm, jeg holder på å lære meg japansk (gjennom youtube videoer og annet) og klarer det, og starta ei stund før jeg begynte med nynorsk på skolen... Jeg ser ikke helt hvordan det hjelper... kanskje det bare er meg
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Avskyr nynorsk som pesten, (ikke rage ennå), ser ikke grunnen til at vi burde lære det, vi burde kunne velge, og en annen ting, for meg er det ikke nok når lærern sier "det er en kulturarv" når jeg spør hvorfor vi skal lære det -_-

Jeg skiter i kulturarv, jeg er meg her og nå, og vil ikke lære nynorsk, bare fordi det er en kulturarv...
Vis hele sitatet...
Om det er kulturarv, hvorfor skal vi ikke lære å skrive runeskrift og "viking" norsk?

sprøyt. nynorsk er ubrukelig for alle som faktisk ikke skal bruke det. det er svært få ord på nynorsk jeg ikke forstår, og de dukker IKKE opp i pensum.
Er ikke største motstanderen av faget, men syntes man skal ta et valg i tenårene en gang, for så holde seg til det målet man velger.

Jeg strøk i nynorsk på vgs, og skal ha eksamen i overimorgen, jeg skulle helt ærlig ønske at det var et valgfag.. Tiden folk bruker på å lære seg noe som tross alt er norsk 2.0 kunne de brukt på et språk man kan snakke et annet sted i verden. Mye mer nyttig.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Om det er kulturarv, hvorfor skal vi ikke lære å skrive runeskrift og "viking" norsk?

sprøyt. nynorsk er ubrukelig for alle som faktisk ikke skal bruke det. det er svært få ord på nynorsk jeg ikke forstår, og de dukker IKKE opp i pensum.
Vis hele sitatet...
Du måtte quote meg der ja
Fint vi er enige!
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er ikke største motstanderen av faget, men syntes man skal ta et valg i tenårene en gang, for så holde seg til det målet man velger.

Jeg strøk i nynorsk på vgs, og skal ha eksamen i overimorgen, jeg skulle helt ærlig ønske at det var et valgfag.. Tiden folk bruker på å lære seg noe som tross alt er norsk 2.0 kunne de brukt på et språk man kan snakke et annet sted i verden. Mye mer nyttig.
Vis hele sitatet...
Enig der Jeg som fordyper med innen realfag har 0 bruk for nynorsk. Hadde vært genialt å fått byttet ut nynorsktimene med engelsk. Har jo tross alt ikke engelsk i VG2 og VG3 om man ikke velger internasjonal engelsk istedenfor et realfag.. Nynorsktentamen i morgen har jeg og 0,0 minutter brukt på pugging til det
Sist endret av fotonewbie; 29. november 2011 kl. 16:31.
Når jeg gikk på skolen, så hata jeg nynorsk som pesten, men nå syns jeg det er ganske greit. Jeg skal tross alt aldri har mer timer med nynorsk og det er kanskje det som har fått meg til å skifte mening. Etter at jeg begynte å lese aktivt på Gamer.no, hvor mange av artiklene er på nynorsk, så fikk jeg mer og mer sansen for det. Ble mer og mer intressert frivillig.
Nå syns jeg det er morro, en artikkel på nynorsk med gjerne litt god norsk humor i er ganske kjekt å lese. Derimot å skrive på nynorsk gjør jeg ikke, av den enkle grunn at jeg ikke har kunnskaper nok til det.
Jeg personlig liker ikke nynorsk, men elevene burde få velge nynorsk som tilvalgspråk, og ikke bli påtvingt og lære to skriftspråk
Ringenes herre på nynorsk, Ringdrotten, er noe av det vakreste som noen gang er blitt skrevet, men når det er sagt synes jeg ikke sidemålsundervisning har noe i skolen å gjøre. Vi har så mye å lære, og en ekstra variasjon av norsk tror jeg ikke er givende for noen.
Så et argument tidligere i tråden om at karakterene i hovedmål ble bedre av innføring av sidemål. Det første som slo meg var at dette var på grunn av rett og slett mer undervisning i Norsk. For la oss være ærlige, språkene er ganske like. Det interessante er om man la til flere timer til timeplanen, eller om de tok timer fra den opprinnelige undervisningen.

Selv har jeg respekt for nynorsk rent historisk sett. Jeg har heller ingenting imot at språket eksisterer på lik linje med bokmål.

Mitt største problem er at nynorsk har en egen karakter på vitnemålet. Jeg kommer i fra Tromsø. Jeg kjenner ingen som er oppvokst i Troms som bruker nynorsk naturlig(dette henger selvsagt sammen med hva som læres på skolene.) Men la for guds skyld Norsk være en samlet karakter. Da jeg tok privatist eksamene i år var nynorsk min største frykt, det gikk dog greit, endte med en 3'er. Samtidig ville jeg vært utrolig sint om jeg ikke fikk gå på universitetet i ¨r fordi jeg strøk i et fag jeg ikke har hatt særlig kontakt med siden ungdomsskolen. Et fag jeg forstår HELT fint å lese.

Samtidig er det faktisk også slik at de som skriver nynorsk forstår bokmål. Jeg mener derfor at forståelse(mulighet til å lese tekster på språket) burde være nok.
fuck nynorsk, usaklig tulle språk, umulig og lære seg. Bortkastet tid, kunne brukt den skole tiden på noe bedre..
MIN mening såklart..
Sitat av lockhead Vis innlegg
fuck nynorsk, usaklig tulle språk, umulig og lære seg. Bortkastet tid, kunne brukt den skole tiden på noe bedre..
MIN mening såklart..
Vis hele sitatet...
Akkurat dét er jeg uenig i. Tull å lære begge, men rent skriftmessig ser jo nynorsk mye finere og elegant enn bokmål imo
Sitat av svartsol Vis innlegg
Nynorsk er et flott skriftspråk. Det er en viktig del av vår kulturarv, og det ligger mye nærmere mange norske dialekter enn det bokmål gjør. Hvis vi skal kutte ut noe fordi elever synes det er vanskelig/kjedelig, er det mye på læreplanen som må fjernes. Hovedårsaken til at så mange elever sliter med nynorsk, er at det er for lite av det. Lærere må bli flinkere til å bruke nynorske tekster i undervisninga, også når det ikke er nynorsk som står på planen.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke bare om at det er kjedlig, men det er språk som veldig mange ALDRI kommer til å bruke utenom når de har det på skolen. Og hvis nynorsk hadde blitt kutta ut så kan jo fortsatt de som har lært bokmål lese nynorsk lett. Man trenger ikke å lære å skrive det perfekt.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Nynorsk er kanskje en samling av ord og uttrykk fra rundt om i Norge, slik at det til enhver tid er nærmere alle dialektene enn det bokmål er. Dette trenger for så vidt ikke å bety noe som helst, da bokmål, med dansk opphav, er det som har blitt brukt i akademiske kretser i flere hundre år (for riktig lenge siden dro man til Danmark hvis man skulle ha høyere utdanning). Etter min mening blir det dermed mye riktigere med bokmål som skriftmål i Norge, da obligatorisk lærdom som skriftspråk, bør være så akademisk rettet som mulig.

Mange som mener at det høres finere ut med nynorsk, men det tror jeg er veldig nasjonalromantisk. Det er et argument som ikke holder mål for meg, da jeg ikke er en spesielt nasjonalistisk person, i tillegg til at bokmål er unikt nok til å kunne romantiseres i stedet. Hadde det vært opp til meg hadde skriftmålet du lærte på skolen vært bokmål, med valgfri undervisning i nynorsk på enten ungdomsskolen eller videregående.
Jeg liker nynorsk jeg!

Har det nå, i 9. klasse på u.skolen, og har bare fått 6ere så langt i det, så
eg likar!
Innbyggerene som skriver bokmål må kunne tilpasse seg de som skriver nynorsk, og omvendt.
Dessuten er nynorsk "ekte" norsk, da dette har blitt samlet opp fra hele landet og blitt gjort om til et skriftspråk.
Jeg er under oppfattelse av at Nynorsk definitivt burde fjernes som obligatorisk i videregående.
Jeg syns det er rett og slett idiotisk at vi som bare snakker bokmål, og ikke har tenkt til å begynne å skrive nynorsk, siden vi kan skrive bokmål, er pålagt å måtte lære nynorsk.

Jeg tok selv vgs som privatist, og det var en pest og en plage med nynorsken. Ikke det at jeg var dårlig, jeg fikk gode karakterer på innleveringen, men fikk en litt skuffende 4 på eksamen. Men problemet er at det er helt meningsløst å ha det som obligatorisk. La de som vil lære seg det ta det som valgfag. Ikke pålegg oss som ikke vil ta det og aldri har tenkt å skrive på nynorsk, å ta det.

Sitat av DharkZ Vis innlegg
Innbyggerene som skriver bokmål må kunne tilpasse seg de som skriver nynorsk, og omvendt.
Dessuten er nynorsk "ekte" norsk, da dette har blitt samlet opp fra hele landet og blitt gjort om til et skriftspråk.
Vis hele sitatet...
"Ekte norsk" er en vits, siden det er nesten ingen i norge som snakker nynorsk. Hadde vært mye bedre om alle bare kunne skrive på sin egen dialekt.
Var ikke det jeg skulle frem til da, men det kommer fra gamledager da Ivar Aasen reiste rundt hele landet og skrev ned og tok vare på det gamle norske språket.
Bokmål stammer jo fra Dansk/Tysk
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Innbyggerene som skriver bokmål må kunne tilpasse seg de som skriver nynorsk, og omvendt.
Dessuten er nynorsk "ekte" norsk, da dette har blitt samlet opp fra hele landet og blitt gjort om til et skriftspråk.
Vis hele sitatet...
Bokmål er også "ekte" norsk, enten du vil innrømme det eller ikke.

Min mening er at begge målene bør være akseptable å bruke, slik som i dag. Tvunget undervisning i et skriftspråk man aldri kommer til å bruke er imidlertid fullstendig bortkastet. Hvis enten bokmål eller nynorsk er nok til at man blir forstått, er det heller ikke noe som helst poeng i å måtte lære begge, er det?

Jeg kunne heller tenkt meg å se sidemål som et valgfag, ærlig talt. Bedre å bruke den tiden på å sette seg inn i et språk man faktisk har bruk for.
Vi hadde bare ett kapittel med sidemål i norsk, og der lærte vi det meste vi trengte for å lese, skrive og forstå sidemål.
Blir bare irritert av folk som disser ned på f.eks nynorsk uten å se saken fra begge sider.
Nynorsken har hatt en sakte men sikker nedgang siden 50 tallet.
http://www.ssb.no/norge/utd/05-Utdanning-5.gif
(figuren er hentet fra SSB og viser andel grunnskoleelever som har nynorsk
)

Figuren har ikke data etter 2001, men SSB sine tall viser at andelen i 2010 var på 13%, omlag 2 % nedgang siden 2001.
Ut fra disse dataene ser man jo hvor man pr dags dato er på vei. Obligatorisk nynorskundervisning på ungdomsskole og i videregående skoler kan ikke forsvares i all evighet. Heller ikke kravet om 25% nynorsk i det offentlige.

Personlig er det en utvikling jeg liker. Jeg ser på nynorsken som en nasjonalromantisk ide som var dømt til å misslykkes da den i sin samtid ikke ble dominerende.
Hadde nynorsken i sin tid vunnet frem hadde det vært helt greit, det er ikke nynorsken i seg selv jeg ikke liker, men det faktum at vi skal bruke unødig tid og resurser på to skriftspråk som i grunn er nesten like. Det blir som om vi skulle bygget enda en ny hoppbakke i hovedstaden, - alene i kraft av at oljeinntektene tillater det.
I tillegg ville en fjerning / valgfrihet av nynorsk på videregående frigitt mer resurser til realfag, kanskje ikke alle hadde blitt glad for det, men jeg mener oppriktig at realfag er langt mer samfunnsnyttig enn nynorsk.
Sist endret av Monod; 1. desember 2011 kl. 23:03.
Jeg synes det er viktig å bevare nynorsk, men det burde heller vært et valgfag enn tvang. Man burde kunne velge mellom spank, fransk, tysk eller nynorsk.
Holder hardt på mitt og gjentar: Lille norge, to språk? Tull sier hode mitt kjapt da..
Iblant dagens ungdom er det utrolig mange som sliter med å holde motivasjonen til å gjøre skolearbeid oppe. For meg blir det litt dumt at de som faktisk sliter fra før av, skal påtvinges enda et skriftspråk, med egen karakter i tillegg. Nynorsk bør fjernes fra grunnskole og i hver fall fra de videregående skolene. Mange velger tunge realfag og kunne godt tenke seg å slippe den tåpelige nynorsken som dessverre ligger i dagens læreplan.
101% av de som klager på nynorsk er duster som rett og slett ikke gidder å lære seg det. I denne tråden er det også mange gode eksempler på at de som klager på nynorsken ikke en gang kan skrive skikkelig bokmål! Det brukes argumenter om at dagens ungdom har det så hardt på skolen og at det er så mye og gjøre, og alle vet at dette rett og slett bare er svada. Ta dere selv i nakken, legg i en innsats og lær dere nynorsk! Tro det eller ei, men dere kommer til å få bruk for det senere i livet. I alle offentlige instanser er det et krav om at 25% av det skriftlige som forekommer skal være på nynorsk, og da er det en fordel å kunne forstå det. Jævla sutrekopper.
Nynorsk ligger tettere opp mot sånn de fleste i Norge snakker
Vis hele sitatet...
Jeg hadde satt veldig pris på det om noen kunne henvist meg til kilder som forklarer hvorfor denne påstanden er sann. Jeg har fått høre dette siden jeg var liten, men har aldri blitt gitt noe grunnlag for å tro på det.

For meg virker det som om at Ivar Aasen egentlig bare ruslet rundt i Hardanger, og ignorerte resten av landet. Det blir presisert her flere ganger at nynorsk er et skriftspråk og ikke et talemål, men det finnes da også noe som heter nynorsk normaltalemål (som er ”dialekten” man snakker med om man leser opp en nynorsk tekst). På samme måte kan man også ”snakke” bokmål, og da ender man opp med noe som ligner veldig på standard østnorsk.

Slik jeg ser det, så ”snakker” rundt 20 % prosent av Norges befolkning bokmål (Oslo og omegn), mens nynorsk ”snakkes” av rundt 3 personer fra Jondal.

Jeg er selv trønder, og kan ikke se at dialekten min ligner mer på det nynorske normaltalemålet enn det gjør bokmålsvarianten. Så tilbake til forespørselen min, kan noen vise til en forklaringsmodell eller lignende som får meg overbevist om at den siterte påstanden er sann?
Logikken bak to "nasjonale-språk", i et av verdens minste land er meg og hus forbi. For min del kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvilket skriftspråk vi lærer, så fremt de ikke overlapper såpass som bokmål/nynorsk gjør, og har NULL nyttverdi utenfor våre egne grenser (Som holder under 1% av verdens befolkning)
Sist endret av SkyMarshal; 3. desember 2011 kl. 22:20.
Sitat av Stinson Vis innlegg
101% av de som klager på nynorsk er duster som rett og slett ikke gidder å lære seg det.
I denne tråden er det også mange gode eksempler på at de som klager på nynorsken ikke en gang kan skrive skikkelig bokmål! Det brukes argumenter om at dagens ungdom har det så hardt på skolen og at det er så mye og gjøre, og alle vet at dette rett og slett bare er svada. Ta dere selv i nakken, legg i en innsats og lær dere nynorsk! Tro det eller ei, men dere kommer til å få bruk for det senere i livet.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om du hadde en skrivefeil der, for du kan da umulig mene at ALLE med et negativt syn på nynorsk er det grunnet latskap og motvilje? At det gjelder noen kan sikkert stemme, men jeg ser ikke at det kan undergrave argumentene til de andre. Og det siste du skriver, det at man får bruk for det senere i livet er jo nettopp noe mange vil til livs.


Sitat av Stinson Vis innlegg
I alle offentlige instanser er det et krav om at 25% av det skriftlige som forekommer skal være på nynorsk, og da er det en fordel å kunne forstå det. Jævla sutrekopper.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i mitt innlegg over så kan ikke dette kravet forsvares i all evighet da bruken av nynorsk er avtagende. Å argumentere for at nynorsk er viktig i kraft av 25 % regelen fordrer at den består.