Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2371
Hei,

jeg har lyst til å jobbe med å hjelpe narkomane/rusmiddelavhengige, da jeg syns dette er mye viktigere enn å jobbe i kassa på rema 1000

finnes det noen steder der man kan jobbe med dette uten at man trenger utdanning? jeg bor i trondheim


takk for svar.
du kan jo alltids søke hvilke steder du vil men uten erfaring og uten utdanning stiller du nok langt langt bak.. lite sansynelig at du kommer inn... innlegg nr 300
Sist endret av Dodecha; 18. mars 2012 kl. 08:55. Grunn: det heter hvilke, ikke hvem
Vet ikke hvordan det er i akkurat trondheim, men regner med at de har et sted hvor barn fra narkomane/alkoholiserte familier kommer ned for å ta seg fri fra å passe på foreldrene. Et slags barnehjem for dagen

De pleier hvertfall å ha det i storbyer.
Jeg jobber med narkomane og har ingen utdanning innenfor dette. Er riktignok en deltidsjobb men er fullt mulig å komme seg videre med det
Stillingen min kalles miljøarbeider og de legger da vekt på personlighet og genuin interesse for å hjelpe og bare være et medmenneske.
Elsker jobben min over alt selvom den til tider er hard og du får mye dritt uansett hvor godt du mener ting.
Gå på frelsesarmeens hjemmeside og se der. Vet det ofte er behov for miljøarbeidere og ekstravakter på forskjellige institusjoner og lavterkseltiltak overalt i Norge.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Kontakt f.eks St.Olavs hospital og be om telefonnumrene til de avdelingene som har med rusomsorg å gjøre. Ring opp avdelingene og spør om å få prate med avdelingsleder eller noen som kan svare på om det er ledige stillinger.

Jeg kjenner flere som jobber/har jobbet innenfor helsevesenet som miljøarbeidere/assistenter, så det burde ikke være noe i veien for det så lenge du er gammel nok og er en seriøs person.

Trondheimsklinikken kanskje er stedet du ser etter.
Kommer akkurat fra servicekontoret til kommunen her da jeg registrerte meg som søkende støttekontakt, da kunne man strekke under nederst om man ville arbeide med funksjonshemmede, eldre eller rusavhengige.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei. er intresert i å sette meg inn i ruspolitikk, rusomsorg i oslo og norge. er egentlig intresert i å tilegne meg kunnskap om narkomanes hverdag og situasjon. synes det er intresant med rusmiljøet i oslo og vil gjærne vite mer. er intresert i behandlingstilbudene til narkomane og hvordan rusbehandling fungerer i praksis. noen som har tips til info. eventuelt hvor man kan hendvende seg for info?
ArbeidsledigProletar
Utdann deg som vernepleier.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Utdann deg som vernepleier.
Vis hele sitatet...

jobber med psykisk utviklingshemmet ungdom og har tenkt tanken. men er ikke helt der. intreserer meg bare.

noen værnepleiere eller linende som har noe relevant litteratur f.eks?
Du kan jobbe som assistent enkelte steder.
Miljøarbeider er omsorgsarbeider, hjelpepleier eller helsefagarbeider med utdannelse.
Miljøterapaut blir man med vernepleier eller sykepleier.

Du stiller nok litt "langt" bak i køen, men det er jo bare å søke! Vær fleksibel på vakter, og vær positiv så kommer du sakte men sikkert framover
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av jabbedabbe Vis innlegg
jobber med psykisk utviklingshemmet ungdom og har tenkt tanken. men er ikke helt der. intreserer meg bare.

noen værnepleiere eller linende som har noe relevant litteratur f.eks?
Vis hele sitatet...
Du kan jo kikke på pensumlista her.
Vanskelig å få jobb med mindre du er utdanna eller går skole, alle de jeg har jobbet med av ekstravakter har gått skole som er relevant til yrket.
Sykehjem er vel veien å gå hvis du vil inn i omsorgsyrket fra scratch, de er veldig slapphendte med å få inn fagpersoner der.

Jobber selv i psykiatrien i Trondheim med utdanning.
Sitat av jabbedabbe Vis innlegg
hei. er intresert i å sette meg inn i ruspolitikk, rusomsorg i oslo og norge. er egentlig intresert i å tilegne meg kunnskap om narkomanes hverdag og situasjon. synes det er intresant med rusmiljøet i oslo og vil gjærne vite mer. er intresert i behandlingstilbudene til narkomane og hvordan rusbehandling fungerer i praksis. noen som har tips til info. eventuelt hvor man kan hendvende seg for info?
Vis hele sitatet...
Dette fikk meg til å tenke mer nyansert på ruspolitikk, pensumet til et 10poengs kurs på Universitetet, ganske lettlest stoff og spennende.

Pensumliste