Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1432
Hei! Jeg og en kompis har lyst til å lage en maskin som kan omgjøre mekanisk energi til elektrisk energi, enkelt forklart. Denne skal få plass på en europalle, og vi har lyst å gjøre så mye som overhodet mulig selv (som f.eks, lage spoler av kobbertråd selv i steden for å kjøpe el-motor). Dette vil bli veldig mye "prøv og feil", men det er vi forstått med. Planen så langt er å lage et vannhjul, som skal drive en generator (vannhjulet skal drives av vanlig hageslange). Høres kanskje ikke så spennende ut, men vi prøver ikke å finne opp hjulet igjen, strømmen skal ikke bli brukt til noe som helst, om vi får resultater på måleapparatene ser vi prosjektet som en suksess. Hvis vi omsider får spenning på maskinen, vil vi kanskje i andre omgang prøve å lage transformator for å drive en 230V lyspære eller lignende.

Har ikke noen forventninger til noe som helst ved prosjektet egentlig, annet en det skal bli gøy, og at det blir lærerikt.

Tråden her opprettet jeg for å få innspill og hjelp.
Og hvis noen andre syntes dette høres spennende ut, kan jeg ta bilder av prosessen og legge ut etter hvert.

Noen som ser noen umiddelbare problemstillinger med planen før vi begynner å bygge?
Kan nå bare si at å vikle en motor/generator kraftig nok til å generere en "brukbar" mengde strøm er sykt mye arbeid! det er for all del et kult prosjekt! men jeg ville nok heller ha startet med å lage en kraftstasjon med en brukbart stor elektromotor for å så kunne viklet en egen senere om dere framdeles orker

kan også legge til at det er tvilsomt at du vil klare å generere mye kraft fra en vannslange, du trenger litt trykk for å få noe kraft utav dette.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av elkjip Vis innlegg
kan også legge til at det er tvilsomt at du vil klare å generere mye kraft fra en vannslange, du trenger litt trykk for å få noe kraft utav dette.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil det fungere dersom man bruker en vanlig hageslange og produserer litt strøm. Nok strøm til å drive en liten pumpe som øker trykket smått på vannet, deretter sende overskuddet videre.

Mine logiske sanser sier at dette ikke vil fungere da man ikke kan bruke strøm til å produsere mer strøm, men spytter det ut allikevel..
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Hvordan vil det fungere dersom man bruker en vanlig hageslange og produserer litt strøm. Nok strøm til å drive en liten pumpe som øker trykket smått på vannet, deretter sende overskuddet videre.

Mine logiske sanser sier at dette ikke vil fungere da man ikke kan bruke strøm til å produsere mer strøm, men spytter det ut allikevel..
Vis hele sitatet...
Man får aldri mer energi ut enn man putter inn. Enkel fysikk
Hadde det vært mulig derimot, hadde du hatt en evighetsmaskin.

Altså: Du kan fint installere en pumpe som øker trykket, for så å få mer energi, men du vil ikke ha noe overskudd til å drive noe i tillegg.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Man får aldri mer energi ut enn man putter inn. Enkel fysikk
Hadde det vært mulig derimot, hadde du hatt en evighetsmaskin.

Altså: Du kan fint installere en pumpe som øker trykket, for så å få mer energi, men du vil ikke ha noe overskudd til å drive noe i tillegg.
Vis hele sitatet...
Nja, jeg tenkte ikke helt evighetsmaskin. Men om hva jeg sa faktisk fungerer, så kan man jo bare gjenta prosessen og enda opp med en relativt kraftig motor i forhold. Vannet er jo der og blir fornyet hele tiden. Mister heller ikke det lille trykket som er.

Blir vel nesten som en rakettmotor? Hvor man gjør "røret" mindre på enden, slik at man bedre utnytter energien.