Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 5413
Jeg er en (soon to be) student som blir å studere koding og grafikk. Jeg har lest på forum, og når det er noe om mac og "pc" (jeg liker ikke å kalle alt som ikke er mac for PC) så blir det krig. Når det blir diskusjoner så hører man jo: "Mac har bedre til design, men PC er bedre til gaming".

Det jeg lurer på er HVORFOR er en mac bedre til å jobbe med design? På skolen jeg går på nå (VGS) så har vi flere stasjonære mac'er, og de er mye bedre en de datamaskinene vi får utdelt. Det er fordi det vi har er maskiner som gikk ut på dato for over 2 år siden(og da var de ikke beregnet til hardt arbeid), og mac'ene up to date.

Jeg har valgt deler, og bygget mine datamaskiner, og jeg mener at jeg har over gjennomsnittet god data- og tekniskkunnskap. Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor en iMac og en maskin med Windows skal være så veldig forskjellig, når de har de samme speccsa.

Jeg vil ikke høre "OSx er myyyyyyyye mer stabilt enn windows!" eller "designet på Mac booken er så rent og pent" jeg for min del elsker store maskiner med mange vifter og hardware inni, og jeg har sjeldent problemer med maskinen min hjemme (som har win7 64bit). Det jeg vil ha er fakta, gjerne grafer og oversikter.

Og vennligst ingen flame-wars! Vil ikke at tråden skal bli stengt pga usaklighet.
Hvis du kjøper en MAC så betaler du veldig mye for den mengden med ytelse du får sammenlignet med en datamaskin fra et annet merke.

Ellers har jeg et inntrykk av at MACer er forholdsvis solide og lett å vedlikeholde. De er også enkle, og ikke for mye fiksfakseri som du ikke trenger når du er student.
Man kan vel heller ikke få virus på en Mac etter hva jeg har hørt.
Slik jeg ser det, er mac'er MEGET stabile. Jeg har alltid vært windowsbruker, og bruker kun iMacen som står i stuen når jeg trenger det, og jeg tror egentlig ikke de kan sammenlignes. For meg, er mac og windows to helt forskjellige verdener. Både når det kommer til utseendet, ytelse og brukervennlighet.

Dette var bare mine 2 cents
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Man kan vel heller ikke få virus på en Mac etter hva jeg har hørt.
Vis hele sitatet...

Backfire http://www.hardware.no/artikler/rapp...ac-virus/79608
Jeg vil absolutt anbefale denne artikkelen selv om den kanskje ikke tar for seg grafer og slikt. Men jeg synes den inneholder svært mange gode poenger (og det er ikke fra en typisk Mac fanboy)

http://www.macgeeky.no/hvorfor-skal-...ga-for-mac-nes
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Man kan vel heller ikke få virus på en Mac etter hva jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Ganske riktig Er en grunn til at PC virus lages på mac, fordi det ikke har noe innvirkning på macen selv.
Sitat av 4pekatt Vis innlegg
Slik jeg ser det, er mac'er MEGET stabile. Jeg har alltid vært windowsbruker, og bruker kun iMacen som står i stuen når jeg trenger det, og jeg tror egentlig ikke de kan sammenlignes. For meg, er mac og windows to helt forskjellige verdener. Både når det kommer til utseendet, ytelse og brukervennlighet.

Dette var bare mine 2 cents
Vis hele sitatet...
Nå kostet sikkert PCen din 4000 og iMacen din 20000. Litt forskjell.
Enkelt vedlikehold, høyt nivå av intuitivitet. Macer har generelt sett lavere TCO( Total Cost of Ownership ) enn Windowsbaserte systemer.

Litt høyere innkjøpspris for design, og utvalg av deler som faktisk passer sammen.

Den forrige Macen jeg kjøpte MBP13" m/8GB RAM og ACP( Apple Care Proectionplan ) kostet €2400
Sist endret av fxxked; 27. april 2011 kl. 09:07.
Sitat av Awarize Vis innlegg
Ganske riktig Er en grunn til at PC virus lages på mac, fordi det ikke har noe innvirkning på macen selv.
Vis hele sitatet...
Jaha? Venninne av meg greide å få seg en feit trojaner på mac'en sin, som førte til identitetstyveri. Hu nekta å installere virusprogram før det skjedde. Hu fikk angre på det.

Men On-Topic: Om man svir av 8000kr på en mac, eller om man gjør det på hardware til en PC, hvorfor er det noen forskjell? Altså, hvis man har alt likt, burde det tross alt ikke være noen kjempeforskjell grunnet software, da W7 imho er kjempestabilt og utnytter hardware bra... Kan noen komme med bånnharde bevis og fakta på forskjellen på det?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nå kostet sikkert PCen din 4000 og iMacen din 20000. Litt forskjell.
Vis hele sitatet...
Feil. Pc til omtrent 12-14k.
Anyways, jeg rakket ikke ned på noen av systemene, og jeg akter ikke å bringe dette videre til en flame-war. Let it be
Alk
Alk's Avatar
Trådstarter
37 4
Sitat av McVik Vis innlegg

Men On-Topic: Om man svir av 8000kr på en mac, eller om man gjør det på hardware til en PC, hvorfor er det noen forskjell? Altså, hvis man har alt likt, burde det tross alt ikke være noen kjempeforskjell grunnet software, da W7 imho er kjempestabilt og utnytter hardware bra... Kan noen komme med bånnharde bevis og fakta på forskjellen på det?
Vis hele sitatet...
Yes, please.

Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg vil absolutt anbefale denne artikkelen selv om den kanskje ikke tar for seg grafer og slikt. Men jeg synes den inneholder svært mange gode poenger (og det er ikke fra en typisk Mac fanboy)

http://www.macgeeky.no/hvorfor-skal-...ga-for-mac-nes
Vis hele sitatet...
Takk, skal lese på denne.
Sitat av McVik Vis innlegg
Men On-Topic: Om man svir av 8000kr på en mac, eller om man gjør det på hardware til en PC, hvorfor er det noen forskjell? Altså, hvis man har alt likt, burde det tross alt ikke være noen kjempeforskjell grunnet software, da W7 imho er kjempestabilt og utnytter hardware bra... Kan noen komme med bånnharde bevis og fakta på forskjellen på det?
Vis hele sitatet...
Det skal mye til for å få hardware til samme pris på en MAC.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det skal mye til for å få hardware til samme pris på en MAC.
Vis hele sitatet...
Fordi det er overprisa?
No pun intended, men er så lei av å høre at mac er så sinnsykt mye bedre, uten noen form for bevis.
Sitat av McVik Vis innlegg
Jaha? Venninne av meg greide å få seg en feit trojaner på mac'en sin, som førte til identitetstyveri. Hu nekta å installere virusprogram før det skjedde. Hu fikk angre på det.

Men On-Topic: Om man svir av 8000kr på en mac, eller om man gjør det på hardware til en PC, hvorfor er det noen forskjell? Altså, hvis man har alt likt, burde det tross alt ikke være noen kjempeforskjell grunnet software, da W7 imho er kjempestabilt og utnytter hardware bra... Kan noen komme med bånnharde bevis og fakta på forskjellen på det?
Vis hele sitatet...
Ganske riktig. Sa ikke at det var 100% sikkert.
Man kan få virus på selv mobiltelefoner, så det er jo alltids en liten risk, uansett OS, sikkerthet etc.
Tja, er de så veldig mye bedre? Etter å ha brukt både applemaskiner og pc-er med windows eller linux siden 2003 er jeg ikke veldig overbevist.

Jeg tror det er et spørsmål om hva man foretrekker, å bruke de verktøy som lar deg gjøre en jobb mest effektivt. Da spiller det liten rolle om logoen på maskinen er et eple eller en ananas.

Uansett, det jeg liker med Apple sine maskiner er:

1. Byggekvalitet. Ja, du betaler mer for Macbook Pro enn du gjør for en tilfeldig billig-laptop levert av Acer eller en av de andre pc-leverandørene, men om du sammenligner med hva du må betale for businessmodellene fra HP, Dell eller Lenovo er ikke forskjellen fryktelig stor (med mindre du da sammenligner priser i forskjellige land). Rå hardwarespecs er ikke alt.

2. Smarte løsninger for "ting" jeg bruker daglig uten at jeg må installere og forholde meg til en haug med tredjepartsprogramvare. f.eks Expose, Spotlight for søk, en fornuftig kommandolinje, magsafeladeren, touchpad som er overlegen alle andre jeg har testet

3. Ingen driverproblemer. Apple har en enorm fordel i at de slipper å forholde seg i tusenvis av maskinkonfigurasjoner folk har snekret samme på gutterommet, de har et lite sett konfigurasjoner og kan teste disse ihjel. Som bruker mister du valgfrihet om du er av typen som bytter skjermkort 3 ganger i året, men du tjener stabilitet (som gjerne er viktigere for de av oss som ikke bryr oss veldig mye om score i 3dmark etc)
Sitat av McVik Vis innlegg
Om man svir av 8000kr på en mac, eller om man gjør det på hardware til en PC, hvorfor er det noen forskjell? Altså, hvis man har alt likt, burde det tross alt ikke være noen kjempeforskjell grunnet software, da W7 imho er kjempestabilt og utnytter hardware bra... Kan noen komme med bånnharde bevis og fakta på forskjellen på det?
Vis hele sitatet...
Etter min mening selger Apple kun ett produkt: intuitivitet.
Sitat av McVik Vis innlegg
Jaha? Venninne av meg greide å få seg en feit trojaner på mac'en sin, som førte til identitetstyveri. Hu nekta å installere virusprogram før det skjedde. Hu fikk angre på det.
Vis hele sitatet...
Det går an på en Mac, men vi kan vel alle bli enige om at det er lettere å få virus på en Windows-PC.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det skal mye til for å få hardware til samme pris på en MAC.
Vis hele sitatet...
Nå er de dyreste iMacene til 17'000kr utrustet med ATI 5750. Kaller du dette "det skal mye til" så ja.
Jeg fikk en PC til 4000 med ATI 5770. (selvbygget, men fortsatt)

http://store.apple.com/no/browse/hom...ac/family/imac
Sitat av Awarize Vis innlegg
Ganske riktig Er en grunn til at PC virus lages på mac, fordi det ikke har noe innvirkning på macen selv.
Vis hele sitatet...
Spøk?

Uansett så er grunnen til at det har vært lite virus osv til MAC fordi brukergruppen ikke har vært noe særlig stor, før nå.
Er gøyere for personen som skal ødelegge om det er fler som blir utsatt, ikke sant?

Vil nok se mye mer av det i framtiden.

Kan jo legge til at MAC som oftest er den maskinen som blir hacket raskest på forskjellige arrangement
Sist endret av Zaim; 27. april 2011 kl. 09:33.
moridin har et godt poeng. Jeg hadde tenkt å kjøpe meg ny PC, og vurderte da Mac. Tenkte fort at "oi. Dette blir for dyrt. Går for lenovo eller en (business)HP i stedet", men så var det faktisk minst like dyrt som for en Mac.
Sitat av Zaim Vis innlegg
Spøk?

Uansett så er grunnen til at det har vært lite virus osv til MAC fordi brukergruppen ikke har vært noe særlig stor, før nå.
Er gøyere for personen som skal ødelegge om det er fler som blir utsatt, ikke sant?

Vil nok se mye mer av det i framtiden.

Kan jo legge til at MAC som oftest er den maskinen som blir hacket raskest på forskjellige arrangement
Vis hele sitatet...
Kan også legge til at Windows er sikrere, men Mac er tryggere.
http://www.digi.no/834447/windows-er...ac-er-tryggest

Så virus er ikke noe argument. Plutselig raser det ut virus på Macs


Sitat av connubialis Vis innlegg
moridin har et godt poeng. Jeg hadde tenkt å kjøpe meg ny PC, og vurderte da Mac. Tenkte fort at "oi. Dette blir for dyrt. Går for lenovo eller en (business)HP i stedet", men så var det faktisk minst like dyrt som for en Mac.
Vis hele sitatet...
Hvem kjøper merkemaskiner nå til dags?
Sist endret av Xernox; 27. april 2011 kl. 09:44.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det kan være lurt å forhøre seg om hva slags programvare som skal brukes på skolen. Det kan være lettere i lengden og kjøre samme system som læreren, så du kan kjøre den samme programvaren. Det kan derfor bli bortkastet å kjøpe en Mac kan programvaren bare kjøres på Windows.
Sitat av Zaim Vis innlegg
Uansett så er grunnen til at det har vært lite virus osv til MAC fordi brukergruppen ikke har vært noe særlig stor, før nå.
Er gøyere for personen som skal ødelegge om det er fler som blir utsatt, ikke sant?

Vil nok se mye mer av det i framtiden.

Kan jo legge til at MAC som oftest er den maskinen som blir hacket raskest på forskjellige arrangement
Vis hele sitatet...
Tja, det er en grov forenkling av problemstillingen. Mye av grunnen er at OS bygd på ymse varianter av Unix har helt andre mekanismer som hindrer virus i å spre seg selv videre uten brukerinteraksjon. Windows fikk noe lignende med UAC i Vista (som brukerne mente var såpass irriterende at de skrudde det av, jævlig glupt). Straks brukeren må inn med admin-passord for endringer som påvirker systemet, og ikke bare din egen brukerkonto, blir terskelen for innbrudd langt høyere.

Det finnes masser av malware og exploits for både OS X, Linux og andre Unix-varianter, å lage et virus som er istand til å spre seg selv har vist seg å være en vanskeligere oppgave og det som finnes der ute kan mer eller mindre avskrives som Proof of Concept, ikke en sikkerhetstrussel
Alk
Alk's Avatar
Trådstarter
37 4
Sitat av Synderen Vis innlegg
Det kan være lurt å forhøre seg om hva slags programvare som skal brukes på skolen. Det kan være lettere i lengden og kjøre samme system som læreren, så du kan kjøre den samme programvaren. Det kan derfor bli bortkastet å kjøpe en Mac kan programvaren bare kjøres på Windows.
Vis hele sitatet...
Det var en lur ting.
Aldri skjønt det, dama har mac, det er bare trøbbel får jeg inntrykk av..
Du får en jævlig deilig touchpad hvis du kjøper MAC, det er alt jeg vet.

Selv har jeg hatt PC i alle år og jobbet med MAC på skolen og litt på fritiden.
Jeg har aldri fått virus, aldri hatt et problem med malware, aldri opplevd at PCen er oppsiktsvekkende treg, alt har funket knirkfritt.
Det mest konkrete jeg har er da dama kjøpte ekstern hardisk til sin MAC, og jeg kjøpte den samme til min PC.
Hun har byttet den 5 ganger fordi operativsystemet (det var det kundeservice kom frem til) eller noe fucker de opp, min fungerer som den skal idag.
Sitat av McVik Vis innlegg
Men On-Topic: Om man svir av 8000kr på en mac, eller om man gjør det på hardware til en PC, hvorfor er det noen forskjell? Altså, hvis man har alt likt, burde det tross alt ikke være noen kjempeforskjell grunnet software, da W7 imho er kjempestabilt og utnytter hardware bra... Kan noen komme med bånnharde bevis og fakta på forskjellen på det?
Vis hele sitatet...
Linken liverbird sendte viste jo 2 bilder der de testet ytelsen på pcen og macen
her er linken igjen om du har oversett den http://www.macgeeky.no/hvorfor-skal-...ga-for-mac-nes

Jeg er verken Windows fan eller Mac fan, men jeg har både mac og windows!

synes egentlig de fungerer like bra, jeg bruker de til det samme, som Film, spill musikk downloading, spilling ( spiller wow, crysis, cod) de fungerer faktisk best på macen, men det er jo grunnet at det er pittelitt bedre specs på macen enn det jeg har på windowsen

Med mindre at en eller annen IT nettside kommer med grundig tester på alle bruksområder til mac og windows så er det ingen som helst vits i å diskutere om hva som er best, alle har forskjellige meninger.
Grunnen til at epleprodukter veldig ofte oppleves bedre og mer stabile er fordi de kommer fra ett punkt. La gå at de sikkert er produsert på de pussigste deler av planeten, men det inntrykket jeg får er at de følger bedre med på hvilke deler de putter inni maskinene sine enn typiske "pc" produsenter.

Ikke er jeg eplebruker, og jeg kjenner heller få som har de, men jeg vet mye om feilsøking på pc, og jeg vet hvordan eiere av pc fordeler skyld hvis noe er galt. I 90% av tilfellene mener de at det er lillemyke sin skyld. I 8% er det hvem nå enn som har fått påklistret logoen sin utenpå (hvis det er selvbygg er det lillemyke). I 1,9% er det produsent av en gitt komponent, og i 0,1% er det PEBCAK. Det er hvordan folk kjefter etter at maskinen ikke virker.

I virkeligheten er feilene mye mer jevnt fordelt utover, med litt opp og ned avhengig om det er stasjonære eller bærbare, PEBCAK er også mye mer vanlig(50%). For Eple som lager maskinene, lager operativsystemet og generelt sett egentlig ikke viser komponentene så mye frem, så kommer i brukers øyne 99,9% av alle feil fra de som har laget det de bruker. Det stilige utseende hjelper nok litt på moralen, for de eneste jeg egentlig har støtt på som sier at en "pc" er fin, er 14 år og har et glorete 298,- kabinett eller har sagt det litt sarkastisk. Tøff ja, pen og stilig er ikke ord som kommer ofte om "pc".

Så om enn Eple kan leve litt på utseende, ved feil vil de få all skyld. Så de må sørge for at de delene DE selger VIRKELIG fungerer sammen. Så ikke like mange deler, men mye færre problemer.

Alle kan lage deler til "pc". Sannsynligvis vil de virke sammen også, for ukjent for de mange har lillemyke verdens største test-om-dette-virker-sammen-lab, der de lager generiske drivere for all den mulige dritten som blir spydd ut på markedet, for de blir også rammet av om du kjøper en ti-kroners kinesisk kopi av ett eller annet og plugger den i maskinen. Realistisk sett skulle maskinen din trynet, men MS vet at de får skylden selv om det er en annen produsent og egentlig PEBCAK, så de må fikse det. Eple gjør det samme, bare det at de har mye større kontroll med hva som kommer med maskinene fra starten av.
Etter å ha benyttet med av windows og "pc" i 15 år av mine 20 leveår, så gikk jeg over til MacBook Pro for å teste det ut, for litt over et halvt år siden.
Og jeg kan bare si at hverdagen min ble mye lettere.
Enkel og genial kalenderløsning som synkroniseres med iphonen uten problemer og alarmfunksjon på den. En touchpad som er helt hærlig å bruke sammenlignet med alt det jeg har vært borti på windowsbaserte pc'r. Spesielt brukbar multitouch som man ikke finner noen andre plasser.
Software messig så er det mer flyt i operativsystemet, ting henger mye mer sammen og integrasjonen av programmer og funksjoner er slik at man ikke irriterer seg over så alt for mange ting som burde ha vært der.

Er enkelte småting jeg savner ifra windows verden, men de fordelene OSX gir meg er såpass store at de manglene bare får være dær.

Så software messig så er Mac og OSX kraftig overlegen Windows. Så fremt man ikke bruker unike og spesielle programmer.

Men på ytelsessiden så er det ikke så stort problem å utkonkurere det Mac kan tilby innenfor rimelighetens grenser mtp pris.
Men pga operativsystemets oppbyggelse, så trenger man ikke så sinnsykt kraftig pc for å oppleve at ting skjer og ikke står stille, slik man gjerne gjør på en windowspc, uansett hvilken ytelse man har. Så mangelen på ytelse merkes ikke ved normal bruk.
Mac er jo ganske så utbredt over verden da
Her er en liten statistikk jeg fant på top 10 landene som bruker mac

http://www.itavisen.no/865446/hvor-m...r-egentlig-mac

Det er ikke like utbredt som windows, men det er utrolig mang som bruker mac også
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvem kjøper merkemaskiner nå til dags?
Vis hele sitatet...
Hva mener du? At jeg skal bygge laptop selv?
Når vi snakker om Mac, noen som vet hvor man kan kun fp kabinettet de bruker. Synes det ser så ryddig ut inni
Sitat av connubialis Vis innlegg
Hva mener du? At jeg skal bygge laptop selv?
Vis hele sitatet...
Det kan du gjøre her.
Og ja, jeg leste linken som sammenlignet PC og MAC tidligere i diskusjonen her, og jeg leste også kommentarene under, der var det en som hadde testa selv, og sa noe annet enn testen. (Shocker, i know, men still.)

Men ok, MAC har designet, det skal dem ha.
De har også et mer stabilt OS, siden OS'et er testa til maskinene dems, som man ikke kan bytte deler i.
Selvfølgelig, brukergrensesnittet deres funker for de som syns Windows er vanskelig, og ustabilt. Personlig liker jeg det ikke, og ja, jeg har prøvd det. Men det er jo smak og behag.

Så også at det var noen som sa at PC'er ikke kan være pene og stilrene; Jo, de kan faktisk det, mange stilrene kabinetter ute. Det kommer jo igjen an på smak og behag, men man må jo ikke ha et flashy kabinett med tusen vifter og lys.

Jeg har personlig aldri hatt problemer med hverken XP, Vista eller W7, en blåskjerm i ny og ne selvfølgelig, men det er grunnet overklokking, eller defekte deler. Men jeg anser også meg selv som over gjennomsnittet flink med PC, og vet stort sett hva jeg holder på med. Hverken virus eller malware har vært et problem heller, da jeg er obs på hva jeg trykker på av linker og hva jeg laster ned, spesielt fra hvor.

Vil heller ikke påstå at det er et minus når man har et antivirus kjørende i bakgrunnen, siden nye antivirusprogrammer ikke er så veldig tunge å kjøre, i forhold til specs på pc'en. Det blir jo faktisk også anbefalt fra flere som selger mac at det er lurt med antivirus på den også, selvom dette ikke er tilfelle fra bl.a Page One og Apple.

Mac er en veldig kurant maskin for de som ikke liker windows, og som syns det er vanskelig. De er gode til å drive med animasjon og grafikk på, og har en god touchpad.

Windows er mer krevende å bruke (tydeligvis), men det kan også tweakes og konfigureres etter personlig ønske.

Funfact: Skal ikke påstå det bastant, men mener å ha lest et sted at huset til Bill Gates er designet på en mac, og han slenger ikke dritt om hverken Steve Jobs eller apple. Man ser jo hvordan Apple holder på. (Les: Reklamene dems. Søk på PC vs. MAC på google, så skjønner man det.)
Apple har i utgangspunktet ikke et OS, det er BSD som ligger til grunn,
de har Finder( Apple’s Desktop/FileManager/WindowManager ) som egentlig bare er intuitivitet og noen mediepakker( iLife, Final Cut Pro, Logic) og iWork.

OSet er BSD m/Darwinsmak
Sist endret av fxxked; 27. april 2011 kl. 12:59.
Så det var satt opp koding som et av bruksområdene. Bare husk på at Mac har flyttet rundt på mange av de mindre brukte tastene slik at tastaturet ser renere ut, men ofte blir mindre praktisk for de av oss som koder.
Blant annet er så \ {*}*flyttet.

Bare noe å være obs på når man skal kjøpe.

Selv så har jeg akkurat bestilt meg en ny Lenovo maskin for å ta over for Mac, mye på grunn av at jeg ønsker meg en liten og lett maskin hvor alle tastene er på riktig sted, og fordi Lenovoen kan tilby en virkelig flott batteritid. Prismessig så endte det faktisk opp dyrere enn for den macen utgaven som er alternativet.
Jeg synes tittelen på denne tråden er noe misvisende og har et feil utgangspunkt. Det er ingen som kan si at Mac objectivt sett er bedre enn andre platformer. Det er både positive og negative sider avhengig av hvilke interesser man har, akkurat som på andre platformer. Jeg kan dog godt si noe om hvorfor jeg velger Mac og Mac OS framfor noe annet.

Apple vet å verdsette byggekvalitet. Det koster litt ekstra, men det er så absolutt verdt det. Min forrige bærbare, en Dell Inspiron, hadde sprukket skjermfeste etter 2 års bruk. Da måtte den repareres med gaffateip, ettersom Dell mente det var 'normal slitasje'. Min Macbook har på samme tiden ikke noen antydninger til ytre skader.

Touchpaden er i mine øyne en del hakk bedre enn alt annet jeg har testet av Dell, Acer, HP, Fujitsu Siemens, og så videre. Den er stor, den er meget presis, mistolker sjelden, og kan skille mellom flere enn ti input samtidig. Dette åpner blant annet for veldig interessante gestures.

Jeg slipper å bry meg nevneverdig om hardware. Ja, jeg synes det er et pluss. Det var en tid da jeg syntes det var moro å bygge egen pc og å forstå hvordan ting henger sammen, men etter hvert blir det ganske behagelig å slippe å bry seg. Jeg har full forståelse for at andre mener dette er et minus, men forstå nå også at en del av oss bryr oss mer om software enn om hardware.

Det er basert på Unix, og med det følger en herlig terminal. Det er ikke til å stikke under en stol at enkelte oppgaver best utføres på den gammeldagse måten uten alskens knapper og andre grafiske komponenter.

Og sist, men ikke minst: jeg får lov til å kode native i Objective-C i et fabelaktig IDE. Elsket av mange, og hatet av enda flere, språket med den merkelige syntaksen man sliter med å forstå. Det er herlig bygget opp etter prinsippene bak MVC og gjør etter min mening ting en del bedre enn det Java noen sinne har klart.
Sitat av lufen Vis innlegg
Så det var satt opp koding som et av bruksområdene. Bare husk på at Mac har flyttet rundt på mange av de mindre brukte tastene slik at tastaturet ser renere ut, men ofte blir mindre praktisk for de av oss som koder.
Blant annet er så \ {*}*flyttet.
Vis hele sitatet...
Mindre praktisk? Alle de rette strekene er på tallet 7

shift +7 = /
alt + 7 = |
alt + shift + 7 = \

alle parentesene er på 8 og 9
shift + 8 = (
shift + 9 = )
alt + 8 = [
alt + 9 = ]
alt + shift + 8 = {
alt + shift + 9 = }

De flyttingene er av en karakter med klare visuelle relasjoner, og er vel i så måte å regne som langt mer praktiske?

@ har egen tast
Sist endret av fxxked; 27. april 2011 kl. 13:51.
bare for å nevne det med pris og specs fra en pc jeg har og sammenlignet macbook pro 09 ver.
Har selv en ASUS G50VT 2009 til 11.000, noen jeg ble overasket over er at MacBook Pro fra 09 til 25.000 hadde Akkuratt like mye RAM , samme GPU og noe lignende HDD
Så det vil si min ASUS G50VT til 11k har samme specsa som en MacBook Pro til 25k.
Sitat av CookieY Vis innlegg
bare for å nevne det med pris og specs fra en pc jeg har og sammenlignet macbook pro 09 ver.
Har selv en ASUS G50VT 2009 til 11.000, noen jeg ble overasket over er at MacBook Pro fra 09 til 25.000 hadde Akkuratt like mye RAM , samme GPU og noe lignende HDD
Så det vil si min ASUS G50VT til 11k har samme specsa som en MacBook Pro til 25k.
Vis hele sitatet...
Hvis du hovedsakelig baserer sammenlikningen på GPU, RAM og HDD, så har du egentlig misset store deler av bildet. Når det kommer til laptoper er det mye mer som er viktig, men dette er avhengig av hva du skal bruke maskinen til. Jeg ser logikken din hvis du for eksempel er ute etter en gamingbærbar som skal stå på skrivebordet, men hva hvis du skal ha en kraftig arbeidsmaskin med høy portabilitet? Nå har jeg aldri studert akkurat den Asus-maskinen nøye i detalj, men jeg tipper at MacBooken har et fortrinn på områder som tykkelse, støynivå, vekt, batterilevetid og generell byggekvalitet i det tilfellet.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av fxxked Vis innlegg
Apple har i utgangspunktet ikke et OS, det er BSD som ligger til grunn,
de har Finder( Apple’s Desktop/FileManager/WindowManager ) som egentlig bare er intuitivitet og noen mediepakker( iLife, Final Cut Pro, Logic) og iWork.

OSet er BSD m/Darwinsmak
Vis hele sitatet...
Mac OS X er basert på BSD, men det ligger litt mer i det enn Finder, iLife og iWork. XNU kjerna er basert på BSD, Mach-kjerna og videreutviklet av Apple. I tillegg har du Cocoa, Carbon, Core Foundation (Core Text, Core Image, Core Audio, ...), Quartz, Aqua, launchd, osv, som er Apples egne ting (enten proprietære eller open source).
Sitat av CookieY Vis innlegg
bare for å nevne det med pris og specs fra en pc jeg har og sammenlignet macbook pro 09 ver.
Har selv en ASUS G50VT 2009 til 11.000, noen jeg ble overasket over er at MacBook Pro fra 09 til 25.000 hadde Akkuratt like mye RAM , samme GPU og noe lignende HDD
Så det vil si min ASUS G50VT til 11k har samme specsa som en MacBook Pro til 25k.
Vis hele sitatet...
Startprisene på 15" Macbook Pro har de siste årene ligget på 15-17k avhengig av modellvalg, hvilket ekstrautstyr har du puttet inn i den for å dra opp prisen til 25k?

Du må nesten liste opp specs på begge maskinene for at innlegget ditt skal ha noe som helst mening, sånn det står nå ser det bare ut som en totalt useriøs sammenligning.

Et kjapt googlesøk på asus g50vt viste at maskinen ble levert med et 6cellers batteri på 4800mah, hvor lang batteritid får du på dette? 2-3 timer? Hvis jeg ikke husker helt feil rapporterte Apple om 8-9t på sine macbooks da de kom med unibody-maskiner. Selv om de nok overdriver drøyt, som alle produsenter gjør, får du langt mer enn 2-3t på dette batteriet.

Å sammenligne sjimpanser og småjenter funker dårlig, selv om begge har 2 bein,2 hender, 10 fingre,2 øyne og temmelig lik innmat.
Alk
Alk's Avatar
Trådstarter
37 4
Sitat av Glykose Vis innlegg
Jeg synes tittelen på denne tråden er noe misvisende og har et feil utgangspunkt. Det er ingen som kan si at Mac objectivt sett er bedre enn andre platformer.
Vis hele sitatet...
Beklager dette, og du har nok fullstendig rett! Det var vel bare det at jeg hele tiden hører Mac-entusiaster sier at mac er bedre, så du kan vel si at det legger seg i underbevisstheten?

Jeg har også lest mange bare tilbakemeldinger på spørsmålet mitt, og det starter neste å se ut til at det kanskje blir en Mac når jeg må kjøpe meg en ny datamaskin. Vi får se. Men gjerne fortsett å komme med innspill! Det var egentlig spennende å lese om erfaringer og meninger om temaet.
Slik jeg ser det er Mac og PC det samme. Kan garantere at alt en kan gjøre med/på Mac, kan en også gjøre på PC. Det motsatte er mindre sannsynlig. I tillegg er PC'er billigere, og i utgangspunktet er de minst like stabile som en Mac. Brukere av PC, med hovedsaklig windows, drar også nytte av det faktum at det er en større brukergruppe av PC (+ Windows), og da blir det også enklere å finne svar på spørsmål, drive problemsøking om en skulle støte på komplikasjoner og lignende.
Ja nå er jo dette en laptop som er ment for Gaming , ser litt mer ut enn en vanlig laptop de skal jeg ikke nekte på , men det er specsa som fikk meg til å lure. Selvsagt er Macbook Pro mye meg byggekvalitet , mindre støy , vekt og batteri.
Men det jeg skulle frem til var specs no more
Sitat av CookieY Vis innlegg
Selvsagt er Macbook Pro mye meg byggekvalitet , mindre støy , vekt og batteri.
Vis hele sitatet...
Kilde? Selv mener jeg dette er bullshit, hvertfall byggekvalitet. Aluminium er hvertfall mye svakere enn mange typer plastikk. En thinkpad tåler mye mer enn hvilken som helst mac.
Mac eksisterer ikke for at man skal ha sinnsyke spec. Det har man stasjonære pc'r til. Selv om man har Mac Pro som er ganske syk om pengboken er dyp nok.
Mac eksisterer for at man skal ha en helhetlig løsning som er gjennomtenkt og genial.

Er jo ikke uten grunn at pc produsenter spyr ut ny modell hver uka, med bare smålige forandringer (hovedsaklig design) - og kommer nærmere og nærmere det designet Apple benytter seg av.


Til nå, i løpet av et halvt år, så har jeg kun hatt 2-3 småproblemer med Office-pakka på min mac, i form av låsing o.l.
Og firefox har klikket 2-3 ganger.

Bortsett fra det, så har jeg ikke vært i nærheten av noen problemer på den =) På en windows pc så har man gjerne like mange feil iløpet av en god uke.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Mac eksisterer ikke for at man skal ha sinnsyke spec. Det har man stasjonære pc'r til.
Vis hele sitatet...
Apple leverer også stasjonære maskiner.

Er jo ikke uten grunn at pc produsenter spyr ut ny modell hver uka, med bare smålige forandringer (hovedsaklig design) - og kommer nærmere og nærmere det designet Apple benytter seg av.
Vis hele sitatet...
Kilder og bildereferanser på opptil flere produsenter, takk.

Bortsett fra det, så har jeg ikke vært i nærheten av noen problemer på den =) På en windows pc så har man gjerne like mange feil iløpet av en god uke.
Vis hele sitatet...
Min maskin med W7 har stått på siden tidlig i høst, uten å hatt problemer.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Bortsett fra det, så har jeg ikke vært i nærheten av noen problemer på den =) På en windows pc så har man gjerne like mange feil iløpet av en god uke.
Vis hele sitatet...
De fleste feil er brukeren sin skyld.
Min har stått 1-2 mnder uten noen feil.
Sitat av Grix Vis innlegg
Kilde? Selv mener jeg dette er bullshit, hvertfall byggekvalitet. Aluminium er hvertfall mye svakere enn mange typer plastikk. En thinkpad tåler mye mer enn hvilken som helst mac.
Vis hele sitatet...
Ikke så rart, siden thinkpads er bygd med chassis av magnesium, titanium eller karbonforsterket plast. Prisen på thinkpads blir også deretter.