Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  340 25742
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Merker meg at mange hevder at Palestinerne er noen terrorister som dreper Israelere.
Jeg tenker derfor at litt skikkelig på bordet fra en Israelsk kilde som støtter dette utsagnet kan være greit å ha:
http://www.btselem.org/english/stati...Casualties.asp

Engelsk til og med!


Også for å få slutt på denne "hvem startet" diskusjonen så har jeg laget meg en tidslinje som ser slik ut:

- Israel vet om skipene og forbereder den militære operasjonen "Havbris" (oversatt) som har som formål å stoppe skipene.
- Fra og med midnatt, i internasjonalt farvann, begynner militære speedbåter og sirkle rundt skipene. De sier skipene må stoppe.
- Skipene stopper ikke.
- Senere om kvelden sender Israel væpnede elitesoldater i Black-Hawk helikoptre og firer disse ned på dekk på et av skipene. Aktivistene ser merkelig nok på bevæpnede soldater som blir firt ned på dekk som en aggressiv handling og kaster seg over dem.
- Aktivistene drepte ingen, skadet fem, ingen alvorlig skadde.
- Soldatene drepte 9-15 (utelukkende pro-israelske kilder) og der er flere skadde aktivister på sykehus.
- Skipene ble tvunget til å snu.
- Skipene nådde aldri blokaden.

Noenting å si på denne tidslinjen?
Nå har jeg lest og lest og hørt og sett i hele dag, så kilder skal jeg ikke behøve å måtte grave frem. Google påstandene, hvilket som helst språk burde gi resultater.


Ellers er det relevant og si at Israel tilbydde og sende frem varene gjennom egne linjer. FN har brukt disse ofte og kan anslå at cirka 1/4 kommer gjennom.

Angående Israelsk farvann, det er jo egentlig Palestinsk farvann, men Palestina har ikke noe hav tydeligvis, der står nemlig rekke og rad av Israelske skip. Det er dette farvannet IDF kaller "Israelsk farvann" men det er jo slettes ikke Israel du kommer til om du setter kurs mot land derfra. Du havner i Palestina, du havne på Gaza.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Ja, men siden både FN og de fleste parter det er relevant å trekke inn anerkjenner Israel som stat og ikke en bande under felles navn så blir det bare som en morsom tanke
Vis hele sitatet...
Det er ikke piratvirksomhet, og det er heller ikke kaperfart (men nærmere), hva kaller man det når en stat begår slike handlinger?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Eg blir så helvetes forbanna av norge sitt hat mot Israel! Typisk venstre-folk som gir Israel skylda for ALL faenskap. Det var DEI som gjekk til angrep på dei israelske soldatane som firte seg ned med både stokker og kniver.. Media gjer alt dei kan for å øke Israel-hatet. Men sånn har det jo alltid vert.. det står jo klart og tydlig i bibelen at guds folk alltid vil møte masse motstand.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om at norge har noe hat mot israel, problemet er at israel igjen og igjen gjør overgrep som de KUN slipper unna med fordi USA støtter dem samme hva.

Hvis man f.ex. ser på antallet sivile på hver "side" som har blitt drept, enten du velger det siste året, de siste ti årene, eller siden staten israel ble opprettet, så er det et HELT enstydig bilde som dannes - Israel dreper konsekvent mange (10-100) ganger så mange sivile som det "motstanderne" deres gjør, er det da rart at det blir mye artikler i pressen der Israel får gjennomgå?

Hvem som "angrep" hvem ved bordingen av det skipet gidder jeg ikke engang å gå inn på.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Eg blir så helvetes forbanna av norge sitt hat mot Israel! Typisk venstre-folk som gir Israel skylda for ALL faenskap. Det var DEI som gjekk til angrep på dei israelske soldatane som firte seg ned med både stokker og kniver.. Media gjer alt dei kan for å øke Israel-hatet. Men sånn har det jo alltid vert.. det står jo klart og tydlig i bibelen at guds folk alltid vil møte masse motstand.
Vis hele sitatet...
Vi gir ikke Isreal skylden for all faenskap, vi gir dem bare skylden for at 1,5millioner mennesker den dag i dag lever i nød.

Media på sin side har de siste årene fått så mye kritikk for å være venstresympatisører at de gjør for mye for ikke å virke som venstresympatisører. Den trenden vi ser i dag er at media subjektivt taler for høyresiden bare for å unngå nettopp dette stempelet du har gitt dem, nå begynner media å bli klar over det også. Det er ingen tvil om at i Norsk media lar begge sider tale, det du sier er bullshit. Så du i det hele tatt hvordan nyhetsankerne forsvarte Israel? Så du hvordan det er filmer fra IDF som blir vist overalt og ikke aktivistenes? Hvordan reportere og journalister grillet Palestina sympatisørene med spørsmål? Siden ting er uklart og.l er det ord som "hevder" osv som brukes. Men med en gang en tittel kan virke pro Palestinsk begynner hylekoret. Nok nå.

Hva gud angår må du ikke glemme at Israel har en sterk statsreligion.


Videre hva media angår, ofte er de ikke pro Palestinske, de konstaterer bare fakta, og da blir det fort mye sympati for Palestina ute å går. Om jeg sier at 3000 Palestinere er drept av Israelske sikkerhets styrker begynner du og si at jeg må passe meg for hva jeg sier og at Israel sikkert har andre kilder og at dette er modifiserte tall fra terroristene selv. Jeg skal ikke legge ord i munnen på deg, med "deg" mener jeg en stereotype pro israelere som jeg ser tendenser til i innlegg her på bruket. Tallene har jeg fått, som jeg lenket til tidligere, fra en Israelsk kilde:


Om du vil lese ganske enkle artikler vil jeg anbefale kilden min. B'Tselem blir brukt av presse verden over og du kan lese artikler ment for pressen her: http://www.btselem.org/english/press_releases/Index.asp
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
brukertittel
Widow's Avatar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...artid=10008173

Propoganda er et kraftig verktøy.
Anbefaler dette intervjuet med Noam Chomsky med en tv-kanal fra Israel. Han ble intervjuet fordi han ble nektet adgang til Israel etter å ha blitt invitert for å holde ett foredrag på ett universitet. Han forteller her om hvordan Israels paranoia og egenprodusert propaganda er den største trusselen mot Israel. Dette var i midten av mai i år, så det blir spennende å se hvor fort han evt. får bekreftet teorien sin.

For de som ikke er kjent med Chomsky så har han vært en viktig samfunnsdebattant siden før staten Israel ble opprettet. Han er også en svært anerkjent professor, filosof og språkforsker ved MIT. En mann som vet hva han snakker om med andre ord.
Hvilken kriterier oppfyller disse menneskene for å bli omtalt som terrorister? Israel snakker nesten som om dette var ett skip med terrorister.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av sneipen Vis innlegg
Hvilken kriterier oppfyller disse menneskene for å bli omtalt som terrorister? Israel snakker nesten som om dette var ett skip med terrorister.
Vis hele sitatet...
Det som er en terrorist for noen er en frihetskjemper for noen andre.
Israel har okkupert store områder og et fåtall av innbyggerne gjør opprør mot denne okkupasjonen. Israel hindrer elementære ting som vann, skolegang, organisering, mat osv. Israel lar dog et minimum med nødhjelp komme gjennom slik at folk ikke dør på Gazastripen i en så voldsomt mye større grad enn de gjør allerede.

Om man definerer terrorist som noen som sprer terror så tror jeg innbyggerne på Gaza er ti ganger mer skremte enn innbyggerne i Israel.
Grunnen til at flere sivile fra Palestina dør enn sivile fra Israel er jo enkelt og greit fordi Israel har mye bedre militærstyrke, og er et rikere land som faktisk kan beskytte sine innbyggere med en mye større militær støtte. Det var Palestinerne som begynte å krige fra gaza-stripen da de brøt våpenhvilen mens det fortsatt var haugevis av sivile der. Det er ikke akkurat som om Israel har så veldig lyst til å drepe sivile spesielt. De sivile på gaza-stripen burde blitt evakuert før noen startet en krig der, og det var Palestina som røk fredstiden, og da kan de jo ikke vente at Israel skal vente med å skyte igjen fordi det er sivile igjen der. Jeg tror også det var det hamas spilte på, at Israel ikke ville gå så nøyaktig på når de visste at det var en stor sjanse for å drepe så mange sivile.

Hadde det vært omvendt, at hamas hadde mye større militærstyrke enn Israelerne, hadde dere vært på samme side da? For jeg kan love dere at da hadde det vært minst like høye dødstall på den Israelske siden som det er på den Palestinske idag.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
De sivile på gaza-stripen burde blitt evakuert før noen startet en krig der, og det var Palestina som røk fredstiden, og da kan de jo ikke vente at Israel skal vente med å skyte igjen fordi det er sivile igjen der.
Vis hele sitatet...
Samtidig er det veldig viktig å ta med i beregningen at det er ekstremt vanskelig å skille en sivil og en soldat fra Hamas. I tillegg er de fra Hamas i stand til å ofre alle rundt seg. Vanlig tankegang om at folk må evakueres fungerer ikke, det så vi da Israel 6 timer før hver bombing droppet plakater/flygeblader som advarte om hvilken plass som ville bli bombet. De ringte også opp mange av lederne i Hamas og sa at deres skjulested var oppdaget, og de ville bli bombet om kort tid. De gav dem muligheten til å evakuere sivile, men dette er ikke slik de tenker.

Israel har det store problemet at de faktisk aldri burde angrepet Hamas. Hamas gjemmer seg bak sivile, og når de gjør det, så mener i hvertfall jeg at da kan ikke en offansiv startes. UANSETT hvor mye raketter som sendes ut. Ja, Israel klarte å stoppe rakettene gjennom sine militære operasjoner. Men jeg tror hele verden er enige om at det ikke var verd det likevel.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
det var Palestina som røk fredstiden, og da kan de jo ikke vente at Israel skal vente med å skyte igjen fordi det er sivile igjen der. Jeg tror også det var det hamas spilte på.
Vis hele sitatet...
Tenk deg grundig om før du skriver. Hamas røk ikke fredstiden, det var det palestina som gjorde. Men Hamas spilte på at Israel ikke ville lage et blodbad
Jeg skal ikke spille dum, du mente nok å skrive at Hamas brøt fredstiden, og at Hamas spilte på at Israel ikke ville drepe mange uskyldige mennesker. Da syntes jeg at du skal skrive Hamas begge gangene, og når du skal lage en distinksjon mellom Palestina og Hamas i et innlegg, så beholder du den gjennom hele innlegget.

Jeg har for øvrig ikke noe voldsomt til overs for at Hamas styrer Palestina, men Israels hersing med Palestina har laget et så stort hat mot Israel at Hamas klarte å vinne seg frem til makten.

Resten er ikke ment som en reaksjon på Boo-Boos innlegg.

Jeg må innrømme jeg har lært mye om midtøsten i det siste, nå må jeg ned å fortelle folket at jeg ikke er for akademisk boikott allikevel. Maken til en sterk anti-Israel (eller hva skal jeg kalle det?) styrke som den Israel har i sitt eget land har jeg aldri sett maken til. Israelsk media krever at hodene i regjeringen må rulle, at skipene skulle fått kommet frem etter vanlig tollsjekk og flere akademikere uttaler seg og fordømmer Israels handlinger. Selvsagt må vi åpne opp armene for disse menneskene, en akademisk boikott hindrer dem i å snakke til oss.
Sitat av Sio Vis innlegg

Jeg må innrømme jeg har lært mye om midtøsten i det siste, nå må jeg ned å fortelle folket at jeg ikke er for akademisk boikott allikevel. Maken til en sterk anti-Israel (eller hva skal jeg kalle det?) styrke som den Israel har i sitt eget land har jeg aldri sett maken til. Israelsk media krever at hodene i regjeringen må rulle, at skipene skulle fått kommet frem etter vanlig tollsjekk og flere akademikere uttaler seg og fordømmer Israels handlinger. Selvsagt må vi åpne opp armene for disse menneskene, en akademisk boikott hindrer dem i å snakke til oss.
Vis hele sitatet...
Det er andre som påstår det motsatte. Jeg har lest artikler av Israelske intellektuelle som mener at fredsbevegelsen i Israel så godt som er død, og at kritikken har stilnet hen de siste fem-ti åra. Jeg er klar over at det ble avholde fredsdemoer i Israel etter den siste Gaza-massakren, men tror det dreide seg om noen få hundre mennesker.

Er motstanden så stor som du skriver?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er motstanden så stor som du skriver?
Vis hele sitatet...
Du sier noe, blir for lett og dømme etter Israelske nettaviser rett etter at katastrofen har skjedd. Jeg skal ta en prat med noen som kjenner Israel bedre enn meg i helgen etter eksamen også se hva folk sier om Israels motstandsbevegelse. Den vet jeg jo i bunn og grunn fryktelig lite om.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er andre som påstår det motsatte. Jeg har lest artikler av Israelske intellektuelle som mener at fredsbevegelsen i Israel så godt som er død, og at kritikken har stilnet hen de siste fem-ti åra. Jeg er klar over at det ble avholde fredsdemoer i Israel etter den siste Gaza-massakren, men tror det dreide seg om noen få hundre mennesker.

Er motstanden så stor som du skriver?
Vis hele sitatet...
Sist gang jeg var i Israel, i 2005, la jeg merke til at noen biler hadde enten blå eller oransje markering på antennen. Spurte en av mine onkler og han fortalte meg at fargene symboliserte hvilken stilling personene som eide bilen tok til konflikten, blå var med palestinerene og oransje støttet Israel. Husker ikke eksakt om jeg husker rett mht til fargene, men generelt sett var det litt flere biler med oransje enn blå markering. De fleste bilene hadde uansett ingen markering, noe som i følge min onkel betydde at de stilte seg nøytrale eller ga faen.

Jeg synes i midlertid at det er godt gjort av en Israelsk statsborger å opposere seg mot Israel's framgangsmåte når det tidvis havner raketter i båkgården, særlig med tanke på hets fra familie og venner, men de finnes utvilsomt. Den dagen israelere generelt forstår at det er lov å elske landet sitt, uten å støtte alle valg dets styre tar, vil det kanskje se lysere ut med opposisjonen, og gjerne konflikten som helhet.
Det enkleste er vel og dømme etter internasjonal lov. Staten Israel gir åpenbart blaffen i all kritikk. Om det er innenfor eller utenfor deres grenser er likegyldig, regjeringen gjør akkurat som den vil uansett.

Det internasjonale samfunn må iverksette sanksjoner for å redde den Israelske stat ifra dem selv.

De skyter jo seg selv i foten gang på gang`?
Sist endret av sugarcain; 3. juni 2010 kl. 01:29.
Sitat av Sio Vis innlegg
Tenk deg grundig om før du skriver. Hamas røk ikke fredstiden, det var det palestina som gjorde. Men Hamas spilte på at Israel ikke ville lage et blodbad
Jeg skal ikke spille dum, du mente nok å skrive at Hamas brøt fredstiden, og at Hamas spilte på at Israel ikke ville drepe mange uskyldige mennesker. Da syntes jeg at du skal skrive Hamas begge gangene, og når du skal lage en distinksjon mellom Palestina og Hamas i et innlegg, så beholder du den gjennom hele innlegget.
Vis hele sitatet...
My bad. Jeg mente hamas begge gangene. En aldri så liten "typo" fra min side.
Spørsmålet om bordingen var lovlig eller ikke, er jeg selv også en smule usikker.
All lov burde for all del tilsi at det var ulovlig.
Dette var jo som kjent i internasjonalt farvann, hvor det da enkelt nok burde være ulovlig for Israel å anngripe.

Så har vi en lov som tilsier;
SECTION V : NEUTRAL MERCHANT VESSELS AND CIVIL AIRCRAFT

Neutral merchant vessels

§ 67. Merchant vessels flying the flag of neutral States may not be attacked unless they:
(a) are believed on reasonable grounds to be carrying contraband or breaching a blockade, and after prior warning they intentionally and clearly refuse to stop, or intentionally and clearly resist visit, search or capture;
Vis hele sitatet...
Igjen blir denne loven drept av en annen jeg ikke finner igjen akuratt nå, men som sier at denne loven ikke er gyldig sålenge blokkaden ikke er godkjent. Noe den ikke var.

Sålangt vinner jo Palestinerene. Men, så har vi også Oslo avtalen som tilsier at Israel skal kunne sjekke/stoppe alt som går inn og ut av Gaza, også sjøveien.


Har jeg rett sålangt, eller finnes det mer som spiller inn?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Osloavtalen har jo israel gjort sitt beste for å sabotere i ganske mange år nå, så det blir litt komisk om de skulle prøve å bruke den som et argument.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av OoM Vis innlegg
Har jeg rett sålangt, eller finnes det mer som spiller inn?
Vis hele sitatet...
Dette var et flaggskip, altså ikke en "neutral vessel" per definisjon. Skipet var Tyrkisk og dermed var det under Tyrkisk suverenitet, med andre ord å betrakte som Tyrkisk grunn hvor Tyrkisk lov gjelder (så om du dreper noen utenfor kysten av Texas blir du straffet etter Norsk lov ombord på et Norsk skip).

Med andre ord er bordingen per definisjon en krigserklæring fra Israel, og siden Tyrkia er i NATO er i prinsippet hele NATO i krig med Israel. Men slik fungerte det ikke denne gangen, der for være grenser på hvordan vi skal forholde oss hundre prosent til teksten. Selv om jeg ikke er veldig glad i Israel tror jeg ikke at en krig er noe noen er tjent med. Det som derimot er skummelt er om Israel gjør dette igjen, eventuelt om neste forsending med varer får millitær eskorte...

Litt morsomt hvordan boardingen kunne fungert i teorien, men praksis invaderer ikke NATO Israel på grunn av at de bordet og slaktet rundt ti mann. Men Tyrkia som alltid var Israels venn ved middelhavet har per dags dato ikke noe godt forhold med Israel lengre.
Sitat av Sio Vis innlegg
Med andre ord er bordingen per definisjon en krigserklæring fra Israel, og siden Tyrkia er i NATO er i prinsippet hele NATO i krig med Israel.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt riktig. Så lenge skipet var sivilt, så utløses ingen NATO-plikt.
Nja, om skipet er sivilt eller ikke er vel ikke den utløsende faktoren her, men det er vel heller det at ingen ønsker å gå til krig. Flyene og terroristene som utløste NATO-operasjonen i Afghanistan etter 9/11 var også sivile, men det stoppet ikke USA.
Neutral vessel vil si et fartøy som ikke er part i konflikten.

Uansett, om Israel ønsker å beskytte seg bak San Remo så må de også slippe gjennom skipene om det viser seg at de ikke frakter kontraband, kontraband er i denne sammenhengen forstått som enten våpen eller varer ment til fiendens stridende tropper. I tillegg så har hjelpeorganisasjoner et ekstra vern i krig og væpnede konflikter.

Men vi vet alle at Israels mål ikke var å gjennomsøke skipene etter kontraband for så å gi de fritt leide. Om så skipene var tom så ville ikke Israel latt de fortsette til Gaza.
http://www.dagbladet.no/2010/06/02/n...riks/11977735/

Israel har nå enda ikke funnet skytevåpen har de vel? Mener dere pro-israelere at dette skipet med deres stokker og jernstenger utgjorde en trussel for Israel?

Og Israel sin "krig" mot Palestina/hamas er den samme krigen som de allierte kjempet mot Nazi-Tyskland under andre verdenskrig HVA FAEN?
Sitat av Mith Vis innlegg
Nja, om skipet er sivilt eller ikke er vel ikke den utløsende faktoren her, men det er vel heller det at ingen ønsker å gå til krig. Flyene og terroristene som utløste NATO-operasjonen i Afghanistan etter 9/11 var også sivile, men det stoppet ikke USA.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på detaljene her, men regnet egentlig med at professor i folkerett, og havrettsekspert, Geir Ulfstein har rett i sitt sitat i denne artikkelen, som jeg også nevnte tidligere i diskusjonen:
Kan angrepet på skip som seilte under blant andre tyrkiske flagg, utløse noen NATO-plikt?
- Ikke etter folkeretten, for dette var et sivilt skip, sier Ulfstein. Men han legger til at Tyrkia kan handle på vegne av skipet.
Vis hele sitatet...
Men det kan selvsagt hende han tar feil.
Det kan godt hende han gjør. Det er tydeligvis stor forskjell på teori og praksis, noe vi lærte av Bush i 2001. Vil man dra NATO inn i væpnede konflikter så kan man tydeligvis ansett advokater for å finne på ord og vendinger som teknisk sett gjør en krig mot terror lovlig og tar rettighetene fra krigsfanger.
At Tyrkia ikke oppfører seg på den måten skal både NATO, Israel og resten av midtøsten være glade for.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg har forstått det slik at skipet flagget med Tyrkisk flag og derfor var under Tyrkisk suverenitet.
Dette med NATO plikt slår jo ikke ut i praksis, bare i teorien, så det var et artig tankespill jeg la til etter svaret mitt til Boo-boo.

Det er såre enkelt, har jeg rett og skipet var under Tyrkisk suverenitet har Israel angrepet Tyrkia. Tar jeg feil og skipet var nøytralt var det ikke et angrep på Tyrkia.
Og om du og jaktlaget ditt beveger dere over russergrensa etter å ha gått feil under rypejakta så vil dere per definisjon ha angrepet Russland også, uten at det har noen diplomatisk relevanse utover å være semantisk runkeri.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Og om du og jaktlaget ditt beveger dere over russergrensa etter å ha gått feil under rypejakta så vil dere per definisjon ha angrepet Russland også, uten at det har noen diplomatisk relevanse utover å være semantisk runkeri.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til den definisjonen, eller begår du bare kverulativt runkeri?

Dette er tvert i mot ganske viktige begreper å ha klarhet i for å kunne vite hva slags konsekvenser som kan, og ikke kan, oppstå og pålegges som et resultat av en ekstremt alvorlig situasjon. Eller er du uenig i at det kan være positivt å vite hvorvidt Tyrkia har mulighet til å påberope seg Artikkel 5 og bringe den vestlige verden i væpnet konflikt med atommakten Israel?

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det var Palestinerne som begynte å krige fra gaza-stripen da de brøt våpenhvilen mens det fortsatt var haugevis av sivile der.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Det var Israel som brøt våpenhvilen som ble inngått med Hamas i juni 2008, ved å sende et massivt bakkeangrep på Gaza i november samme år.

Sitat av Boo-Boo
Hadde det vært omvendt, at hamas hadde mye større militærstyrke enn Israelerne, hadde dere vært på samme side da? For jeg kan love dere at da hadde det vært minst like høye dødstall på den Israelske siden som det er på den Palestinske idag.
Vis hele sitatet...
Totalt irrelevant, ettersom dette kun er spekulasjoner, og langt fra noe du kan "garantere". Realiteten er at Israel begår massive overgrep på palestinerne for hver dag som går, og det er realiteten vi må forholde oss til. Ikke hva som kunne skjedd hvis hamas var større, Tyrkia hissigere eller Hitler hadde vunnet krigen.
Sist endret av Provo; 3. juni 2010 kl. 13:12.
Reagerte kraftig når jeg så på de 3 nordmennene som var på bord på det skipet på vg. Måten de ble behandlet nordmennene og andre i skipet var helt brutalt rett og slett. Man turte ikke si noe et ord engang, ellers hadde man blitt skutt, eller slått ned i følge nordmennene. Det værste av alt er at Israel begynte å skyte med engang uten advarsel! WTF?

De fikk kun 1 min til å snakke til familie, venner osv på engelsk hva faen liksom?

Skjønner ikke hvorfor noen del av VERDEN støtter Israel etter det som har skjedd og før. Død over Israel sier jeg bare.
Sist endret av Zirto; 3. juni 2010 kl. 16:00.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av OoM Vis innlegg
Så har vi en lov som tilsier;
SECTION V : NEUTRAL MERCHANT VESSELS AND CIVIL AIRCRAFT

Neutral merchant vessels

§ 67. Merchant vessels flying the flag of neutral States may not be attacked unless they:
(a) are believed on reasonable grounds to be carrying contraband or breaching a blockade, and after prior warning they intentionally and clearly refuse to stop, or intentionally and clearly resist visit, search or capture;
Vis hele sitatet...
Igjen blir denne loven drept av en annen jeg ikke finner igjen akuratt nå, men som sier at denne loven ikke er gyldig sålenge blokkaden ikke er godkjent. Noe den ikke var.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du tenker på paragraf 102:
102. The declaration or establishment of a blockade is prohibited if:

(a) it has the sole purpose of starving the civilian population or denying it other objects essential for its survival; or
(b) the damage to the civilian population is, or may be expected to be, excessive in relation to the concrete and direct military advantage anticipated from the blockade.
Vis hele sitatet...
(a) er vel ikke fullt så lett å hevde. Jeg mener at Israel sulter befolkningene for å tvinge dem til å avsette Hamas, men det er ikke Israels offisielle begrunnelse for blokaden.
(b) er etter min mening opplagt tilfelle, men hvordan skal man måle skade på befolkingen opp mot militær fordel? Ban Ki-Moon ser ihvertfall ut til å være enig med meg.

Andre paragrafer jeg har sett nevnt er 98 og 146:
98. Merchant vessels believed on reasonable grounds to be breaching a blockade may be captured. Merchant vessels which, after prior warning, clearly resist capture may be attacked.

146. Neutral merchant vessels are subject to capture outside neutral waters if they are engaged in any of the activities referred to in paragraph 67 or if it is determined as a result of visit and search or by other means, that they:[...]
Vis hele sitatet...
Felles for 67, 98 og 146 er at de bruker ord som "outside neutral waters" og "breaching a blockade". Ettersom dette skjedde i internasjonalt farvann, et godt stykke fra selve blokaden, så har jeg vanskelig for å skjønne hvordan disse paragrafene kan være relevante.Det har blitt hevdet, hovedsakelig av amerikanske og israelske jurister, at båtenes klare intensjon om å bryte blokaden var tilstrekkelig grunn.

Nå er ikke jeg ekspert på internasjonal havrett, så mine tolkinger er selvfølgelig av tvilsom gyldighet.

Kilder:
San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea
Wikipedia

Angående voldshandlingene fra aktivistenes og de israelske militære styrkenes side, så synes jeg for det første at det er vanskelig å stole på Israels versjon når de sensurerer all annen informasjon en sin egen, ved å beslaglegge mobiltelefoner, kamera, laptoper, osv fra aktivistene og at de sperret radiotrafikk fra båtene. Det hendelsesforløpet vi får presentert av Israels blir således det eneste som kan bevises med annet en vitnemål fra berørte.

For det andre så er det Israel som setter inn kommandosoldater, det er Israel som velger å gå til angrep når det mørkt, det er Israel som har nattlinser og dermed har mulighet til å vurdere situasjonen og det er Israel som velger å fire kommandosoldater ned på et dekk med tydelig opprørte mennesker.
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=7584&stc=1&d=1275574024
Det er Israel som har overtaket og ansvaret for hvordan de valgte å håndtere angrepet.
Sist endret av SilverKhan; 3. juni 2010 kl. 16:12.
Har ikke fått tid til å lese gjennom hele diskusjonen, men det er noe jeg stusser på. Skipet skulle visst være full av fredskjempere som skulle hjelpe til på Gaza (slik som jeg har forstått det). Hvorfor har fredsaktivister med seg kniver og slagvåpen? Sosiale utskudd med provokasjon og bråk i sinne. I hvert fall ingen Ghandi eller Mor Teresa-typer!

Skjønner også at de ikke har lov å borde et tilsynelatende fredlig skip i internasjonalt farvann, men vi kjenner ikke hele saken. Kanskje det ikke bare var fredlige hensikter i folkemengden ombord heller?
Sist endret av staM; 3. juni 2010 kl. 19:37.
Sitat av staM Vis innlegg
Har ikke fått tid til å lese gjennom hele diskusjonen, men det er noe jeg stusser på. Skipet skulle visst være full av fredskjempere som skulle hjelpe til på Gaza (slik som jeg har forstått det). Hvorfor har fredsaktivister med seg kniver og slagvåpen? Sosiale utskudd med provokasjon og bråk i sinne. I hvert fall ingen Ghandi eller Mor Teresa-typer!

Skjønner også at de ikke har lov å borde et tilsynelatende fredlig skip i internasjonalt farvann, men vi kjenner ikke hele saken. Kanskje det ikke bare var fredlige hensikter i folkemengden ombord heller?
Vis hele sitatet...
Gratulerer. Du har bitt på propagandaen som Israel prøver å prakke på resten av verden, gjennom å skumme avisoverskriftene.

"Våpnene" som Israel har funnet er kjøkkenkniver, vinkelslipere, metallrør og trekjepper. Hvis man er i en båt som skal bringe nødhjelp til et område i verden hvor 70% av innbyggerene sulter (tall fra FN), og blir overfalt av soldater med maskinvåpen, da er det åpenbart at man forsøker å forsvare seg med det man har. De aller aller fleste av menneskene ombord i båtene overga seg med en gang, mens noen var våkne nok til å forsøke å gå til motangrep. Ære være dem for det.

For å uskadeliggjøre disse "livsfarlige aktivistene" valgte Israelske soldater å drepe ni av dem, såre omtrent 40 med maskinvåpen, tazere samt paintballkuler som var blandet med glassbiter. I følge de som ble truffet av dem ble huden og kjøttet flerret av når disse våpnene traff. I følge aktivistene ble flere mennesker skutt i sengene sine.
Sitat av staM Vis innlegg
Har ikke fått tid til å lese gjennom hele diskusjonen, men det er noe jeg stusser på. Skipet skulle visst være full av fredskjempere som skulle hjelpe til på Gaza (slik som jeg har forstått det). Hvorfor har fredsaktivister med seg kniver og slagvåpen? Sosiale utskudd med provokasjon og bråk i sinne. I hvert fall ingen Ghandi eller Mor Teresa-typer!

Skjønner også at de ikke har lov å borde et tilsynelatende fredlig skip i internasjonalt farvann, men vi kjenner ikke hele saken. Kanskje det ikke bare var fredlige hensikter i folkemengden ombord heller?
Vis hele sitatet...

Kniver og slagvåpen som er presentert er jo hva du kan finne på hurtigruta til matlaging og verktøy.

Og disse "våpnene" blir jo triumfert rundt for å legitimere Israel sitt angrep, Israel som er blandt top5 militærmakt i verden (?) er så redde for kniver og sleggeskaft?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Israel som er blandt top5 militærmakt i verden (?)
Vis hele sitatet...
Ellevte plass faktisk, men de har en ganske sterk hær i forhold til innbyggertall.

Tall fra globalfirepower som baserer sin sammenlikning på tall fra CIA, globalfirepower.com er for øvrig ingen tulleside som jeg har bedømmet som en god kilde.
Sitat av Sio Vis innlegg
Dette var et flaggskip, altså ikke en "neutral vessel" per definisjon. Skipet var Tyrkisk og dermed var det under Tyrkisk suverenitet, med andre ord å betrakte som Tyrkisk grunn hvor Tyrkisk lov gjelder (så om du dreper noen utenfor kysten av Texas blir du straffet etter Norsk lov ombord på et Norsk skip).

Med andre ord er bordingen per definisjon en krigserklæring fra Israel, og siden Tyrkia er i NATO er i prinsippet hele NATO i krig med Israel. Men slik fungerte det ikke denne gangen, der for være grenser på hvordan vi skal forholde oss hundre prosent til teksten. Selv om jeg ikke er veldig glad i Israel tror jeg ikke at en krig er noe noen er tjent med. Det som derimot er skummelt er om Israel gjør dette igjen, eventuelt om neste forsending med varer får millitær eskorte...
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke at dette er en krigserklæring. Skipene brøt loven ved å prøve å bryte gjennom en blokade. Det gir Israel rett til å gripe inn og hindre dem fra å gjøre det.

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Israel har nå enda ikke funnet skytevåpen har de vel? Mener dere pro-israelere at dette skipet med deres stokker og jernstenger utgjorde en trussel for Israel?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet ditt er en avsporing. Et skip trenger ikke å utgjøre en direkte trussel mot Israel. Det eneste vi trenger å vite er at skipene hadde som uttalt mål å bryte seg gjennom blokaden, noe som gir Israel rett til å gripe inn. De har en blokade, og visste ikke hva som var ombord på skipene. Det var derfor nødvendig for dem å gjennomsøke skipene før de tillot dem å komme noe sted. Det er slik en blokade fungerer.

Stokkene, jernstengene, knivene, m.m. utgjorde definitivt en fare mot de israelske soldatene som gikk ombord.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
"Våpnene" som Israel har funnet er kjøkkenkniver, vinkelslipere, metallrør og trekjepper. Hvis man er i en båt som skal bringe nødhjelp til et område i verden hvor 70% av innbyggerene sulter (tall fra FN), og blir overfalt av soldater med maskinvåpen, da er det åpenbart at man forsøker å forsvare seg med det man har. De aller aller fleste av menneskene ombord i båtene overga seg med en gang, mens noen var våkne nok til å forsøke å gå til motangrep. Ære være dem for det.
Vis hele sitatet...
Bildet du tegner er falskt. På alle skipene unntatt ett gikk det rolig for seg. Det var kun på skipet der en gruppe islamister med martyrdom i sikte bevæpnet seg med jernstenger, kniver, m.m. og startet med volden mot de israelske soldatene, som ikke forventet seg nettopp dette. De kom derfor med paintballgeværene sine på ryggen.

For å uskadeliggjøre disse "livsfarlige aktivistene" valgte Israelske soldater å drepe ni av dem, såre omtrent 40 med maskinvåpen, tazere samt paintballkuler som var blandet med glassbiter. I følge de som ble truffet av dem ble huden og kjøttet flerret av når disse våpnene traff. I følge aktivistene ble flere mennesker skutt i sengene sine.
Vis hele sitatet...
Det er avslørt som løgn at noen ble skutt i sengene sine. Voldelige aktivister ble drept fordi de lemlestet de israelske soldatene, som dermed ble tvunget til å legge bort paintballgeværene sine, og ta frem pistolen de hadde som backup.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det stemmer ikke at dette er en krigserklæring. Skipene brøt loven ved å prøve å bryte gjennom en blokade. Det gir Israel rett til å gripe inn og hindre dem fra å gjøre det.
Vis hele sitatet...
God kveld der, skipene nådde aldri frem til blokaden. Før når de har nådd blokaden kan de forsøke å trenge gjennom dem. Intensjoner gir ikke grunn til boringer, handlinger gjør.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Spørsmålet ditt er en avsporing. Et skip trenger ikke å utgjøre en direkte trussel mot Israel. Det eneste vi trenger å vite er at skipene hadde som uttalt mål å bryte seg gjennom blokaden, noe som gir Israel rett til å gripe inn. De har en blokade, og visste ikke hva som var ombord på skipene. Det var derfor nødvendig for dem å gjennomsøke skipene før de tillot dem å komme noe sted. Det er slik en blokade fungerer.
Vis hele sitatet...
De nådde aldri blokaden og var i internasjonalt farvann. Jeg MÅ få kilden din på at de nådde blokaden, med mindre det er en enkeltperson som lyver til deg tror jeg at jeg må en telefon.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Stokkene, jernstengene, knivene, m.m. utgjorde definitivt en fare mot de israelske soldatene som gikk ombord.
Vis hele sitatet...
Soldatene angrep med helikopter, og hva forventet de seg? En varm velkomst? Det var ikke akkurat slik at de var tollere som spurte pent om å sjekke lasten. De firte seg ned med automatvåpen og drepte rundt 10 personer og skadet enda flere. De kastet også granater. Hvem faen bryr seg vel om at de forsvarte seg med stokker, jernstenger og IKEA kjøkken kniver?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Bildet du tegner er falskt. På alle skipene unntatt ett gikk det rolig for seg. Det var kun på skipet der en gruppe islamister med martyrdom i sikte bevæpnet seg med jernstenger, kniver, m.m. og startet med volden mot de israelske soldatene, som ikke forventet seg nettopp dette. De kom derfor med paintballgeværene sine på ryggen.
Vis hele sitatet...
De angrep et skip, selvsagt skal personen om bord på skipet forsvare seg. Videre sørger i dag alle over tapet og det var nok ingen om bord på skipet som ønsket seg martyrdom, det tror jeg er et bilde du har skapt i hodet selv. Dessuten stod Israel og Tyrkia på god fot før dette, husk det.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er avslørt som løgn at noen ble skutt i sengene sine. Voldelige aktivister ble drept fordi de lemlestet de israelske soldatene, som dermed ble tvunget til å legge bort paintballgeværene sine, og ta frem pistolen de hadde som backup.
Vis hele sitatet...
Det er fremdeles ingenting her som forsvarer et angrep mot en nødhjelpskonvoi. Hva om det hadde vært palestinere i et helikopter som nektet jødene mat? Israel hadde ingen myndighet til det de gjorde.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det eneste vi trenger å vite er at skipene hadde som uttalt mål å bryte seg gjennom blokaden, noe som gir Israel rett til å gripe inn.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Bildet du tegner er falskt. På alle skipene unntatt ett gikk det rolig for seg. Det var kun på skipet der en gruppe islamister med martyrdom i sikte bevæpnet seg med jernstenger, kniver, m.m. og startet med volden mot de israelske soldatene, som ikke forventet seg nettopp dette. De kom derfor med paintballgeværene sine på ryggen.

Det er avslørt som løgn at noen ble skutt i sengene sine. Voldelige aktivister ble drept fordi de lemlestet de israelske soldatene, som dermed ble tvunget til å legge bort paintballgeværene sine, og ta frem pistolen de hadde som backup.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal påstå at andre ljuger, kom med noen kilder. Videoene som Israel har lagt ut forteller oss ingenting om hva som skjedde i forkant av at kommandosoldatene firte seg ned i en opprørt klynge. Jeg påstår at bildet du tegner er falsk, og at du bare gjentar propaganda fra det israelske militæret. Her er noen kilder:
http://www.guardian.co.uk/world/2010...counts-gunfire
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ga...rd_4811237.svd
http://www.guardian.co.uk/world/vide...-aid-floatilla
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3677796.ece

Det er selvfølgelig vanskelig å få bekreftet øyenvitnenes forklaring ettersom det israelske militæret har beslagt alle bevis, inkludert hele åstedet...
Sist endret av SilverKhan; 3. juni 2010 kl. 21:28.
http://www.dagbladet.no/2010/06/03/n...riks/11994326/

19 år gammel gutt drept med 5 nærskudd. 4 i hodet og 1 i brystet. Dette stemmer da ikke med hendelsesforløpet Israel legger fram? NEI. Er så evig provosert nå. Så kommer det en tulling å forsvarer Israel på samme måte som dere "pro Israel ekstremister" her på forumet. Er dette noe mer å diskutere? Dere er idioter og Israel er et forferdelig land.
Skal en avskrive alt Israel kommer med i denne saken som propaganda og kun høre på fanatiske aktivister, hvorav noen av dem har uttalt at de ønsket å bli martyrer på denne turen? Folk som bevisst tok med seg sin 18 måneder gamle baby på en båttur som med høy sannsynlighet kom til å bli bordet av soldater? Hva slags mennesker tar med seg barnet sitt på en så unødvendig farlig reise?

Sitat av Don Veto Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2010/06/03/n...riks/11994326/

19 år gammel gutt drept med 5 nærskudd. 4 i hodet og 1 i brystet. Dette stemmer da ikke med hendelsesforløpet Israel legger fram? NEI. Er så evig provosert nå. Så kommer det en tulling å forsvarer Israel på samme måte som dere "pro Israel ekstremister" her på forumet. Er dette noe mer å diskutere? Dere er idioter og Israel er et forferdelig land.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal israelske soldater ha skutt han så mange ganger? Rein ondskap? Er det det du insinuerer? Jeg skjønner ikke hvor mange ganger en person blir skutt er viktig. Det som er viktig er at han døde.
Sist endret av Stratops; 3. juni 2010 kl. 21:42.
Sitat av Sio Vis innlegg
God kveld der, skipene nådde aldri frem til blokaden. Før når de har nådd blokaden kan de forsøke å trenge gjennom dem. Intensjoner gir ikke grunn til boringer, handlinger gjør..
Vis hele sitatet...
"San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea" sier
98. Merchant vessels believed on reasonable grounds to be breaching a blockade may be captured. Merchant vessels which, after prior warning, clearly resist capture may be attacked.
Vis hele sitatet...
Dette betyr altså i direkte motsetning til det du hevder - at en kan basert på intensjoner ta over skip som forsøker forsere en blokade. Såvidt jeg har fått med meg er det ingen som motstrider at intensjonen var der. Så hvordan forener du den lovparagrafen med din påstand?

Om blokaden i seg selv er urimelig og ulovlig er en annen sak.

Uansett synes jeg det er en rar måte å skulle forsvare seg med at en var i internasjonalt farvann - når det er opplagt intensjonen var å forsere blokaden. Hvis man skal demonstrere så må man jo da ha litt baller. Krangler man om legitimetet til blokaden eller om noen kan stoppe noen med intensjoner om å forsere en blokade? For de i Gaza er det jo mest interessant anngående legitimiten til selve blokaden ville jeg tro og ikke posisjonen hvor skipene ble stanset.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Skal en avskrive alt Israel kommer med i denne saken som propaganda og kun høre på fanatiske aktivister, hvorav noen av dem har uttalt at de ønsket å bli martyrer på denne turen?
Vis hele sitatet...
Du er klar over at den filmen er produsert og publisert av det Israelske forsvaret selv? Ergo kanskje ikke akkurat en nøytral kilde.

Uten at det nødvendigvis må forkastes det som blir sagt - men personen som sa det burde isåfall fått muligheten til å kommentere det han sa, og vi om han faktisk er den han er presentert som.
Sist endret av Kinseek; 3. juni 2010 kl. 21:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Folk som bevisst tok med seg sin 18 måneder gamle baby på en båttur som med høy sannsynlighet kom til å bli bordet av soldater? Hva slags mennesker tar med seg barnet sitt på en så unødvendig farlig reise?
Vis hele sitatet...
For det første antar du automatisk at dei forventa det - kan du backe opp påstanden om at dei forventa å bli borda av kommandosoldater? At dei forventa konfrontasjon er greit nok, men hittil har jo Israel greid å beherske voldsbruken mot folk som ikkje er palestinarar, fordi det øydelegg ryktet utanlands.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvorfor skal israelske soldater ha skutt han så mange ganger? Rein ondskap? Er det det du insinuerer? Jeg skjønner ikke hvor mange ganger en person blir skutt er viktig. Det som er viktig er at han døde.
Vis hele sitatet...
Kor mange skot indikerer litt hensikta med å skyte. Var det for å hindre han i noko der og da, var det for å uskadeleggjere vedkommande, eller var det for å drepe? Det er ein viss skilnad på å skyte nokon i foten, og ved et uhell treffe feil, og skyte dei fem-seks ganger.

Grunnen til å skyte fleire ganger er vel enkelt og greit at om du vil drepe, så er du langt ifra sikker på at ei kule er nok.
[QUOTEHvorfor skal israelske soldater ha skutt han så mange ganger? Rein ondskap? Er det det du insinuerer? Jeg skjønner ikke hvor mange ganger en person blir skutt er viktig. Det som er viktig er at han døde.[/quote]

Hva er det for et spørsmål da? Fyren er skutt 4 ganger i hodet og en gang i brystet fra kloss hold. Han er ikke skutt én gang i selvforsvar i kaoset. Han er henrettet. Ja visst faen er det det jeg insunierer!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor mange skot indikerer litt hensikta med å skyte. Var det for å hindre han i noko der og da, var det for å uskadeleggjere vedkommande, eller var det for å drepe? Det er ein viss skilnad på å skyte nokon i foten, og ved et uhell treffe feil, og skyte dei fem-seks ganger.

Grunnen til å skyte fleire ganger er vel enkelt og greit at om du vil drepe, så er du langt ifra sikker på at ei kule er nok.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du utelater at det kan ha vært fordi soldaten rett og slett mistet fatningen. Du fremstiller det som om enten skyter en soldat for å uskadeliggjøre (ikke drepe) eller for å drepe og hvis han gjør det første kunne ikke det andre intreffe.

Hva om soldaten da mistet fatning, og skjøt relativt ukontrollert mot en person som virket truende? Jeg ville anta at det her dreier seg om nettopp det. Det var en dårlig utført operasjon hvor soldatene ble plassert veldig utsatt (firet ned i en agressiv folkemengde? wtf?) og reagerte panisk.

At det ble mange kuler trenger ikke værre fordi soldaten ønsket å være sikker, mer enn reaksjon på at nå er sitausjonen veldig truende og hvis jeg bare trykker nok ganger på denne knappen så går kanskje ting greit - muligens veldig uprofft men ikke veldig unaturlig hvis du står opp mot en folkemengde med kniver og balltre og som ser ut til å ønske drepe deg og du ikke har mulighet til retrett.


Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hva er det for et spørsmål da? Fyren er skutt 4 ganger i hodet og en gang i brystet fra kloss hold. Han er ikke skutt én gang i selvforsvar i kaoset. Han er henrettet. Ja visst faen er det det jeg insunierer!
Vis hele sitatet...
Veldig tungvint og sløsende måte å henrette noen da - hele 4 kuler i hodet og 1 i brystet? En henrettelse trenger da ikke mer enn bare 1 kule til hodet...
Sist endret av Kinseek; 3. juni 2010 kl. 22:00.
Sitat av Kinseek Vis innlegg

Du er klar over at den filmen er produsert og publisert av det Israelske forsvaret selv? Ergo kanskje ikke akkurat en nøytral kilde.

Uten at det nødvendigvis må forkastes det som blir sagt - men personen som sa det burde isåfall fått muligheten til å kommentere det han sa, og vi om han faktisk er den han er presentert som.
Vis hele sitatet...
Det er foreløpig ganske få nøytrale kilder i denne saken her.

Sitat av slashdot Vis innlegg
For det første antar du automatisk at dei forventa det - kan du backe opp påstanden om at dei forventa å bli borda av kommandosoldater? At dei forventa konfrontasjon er greit nok, men hittil har jo Israel greid å beherske voldsbruken mot folk som ikkje er palestinarar, fordi det øydelegg ryktet utanlands.
Vis hele sitatet...
De bryter en blokade. Høres ikke ut som noe et lite barn liker å være med på, ei heller har noen grunn til å være med på. Sånn bortsett fra å skape sympati i tilfelle vold selvfølgelig.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor mange skot indikerer litt hensikta med å skyte. Var det for å hindre han i noko der og da, var det for å uskadeleggjere vedkommande, eller var det for å drepe? Det er ein viss skilnad på å skyte nokon i foten, og ved et uhell treffe feil, og skyte dei fem-seks ganger.

Grunnen til å skyte fleire ganger er vel enkelt og greit at om du vil drepe, så er du langt ifra sikker på at ei kule er nok.
Vis hele sitatet...
Ingen av soldatene forventet å drepe noen i dette angrepet, og utifra forklaringene de har gitt, virker det ikke som de fikk mye tid til å tenke før stukket ned og kastet til dekket under. Selv erfarne soldater vil ha problemer i en sånn situasjon, og jeg ser ikke bortfra at de kan ha oppfattet situasjonen feil og skutt flere ganger.

Uansett er ikke dette noe å kommentere før soldaten som gjorde dette har uttalt seg. Jeg tror de fleste skjønner at Israel ikke ønsket å drepe noen. Det gavnet dem ikke på noen måte.

Sitat av Don Veto Vis innlegg

Hva er det for et spørsmål da? Fyren er skutt 4 ganger i hodet og en gang i brystet fra kloss hold. Han er ikke skutt én gang i selvforsvar i kaoset. Han er henrettet. Ja visst faen er det det jeg insunierer!
Vis hele sitatet...
Da ønsker jeg egentlig ikke diskutere det med deg lenger.
Sist endret av Stratops; 3. juni 2010 kl. 22:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Uansett er ikke dette noe å kommentere før soldaten som gjorde dette har uttalt seg. Jeg tror de fleste skjønner at Israel ikke ønsket å drepe noen. Det gavnet dem ikke på noen måte.
Vis hele sitatet...
Litt av problemet er at dei for tida har ei høgreekstrem regjering som ser ut til å drite langt i korleis omverda oppfatter dei, inkludert USA. Tidlegare regjeringer har brydd seg litt om korleis dei blir oppfatta, spesielt av USA.

Du kan jo t.d. lese denne. Det er jo i klartekst omlag det same som Hamas har blitt kritisert for - berre at Hamas vil utslette Israel.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det stemmer ikke at dette er en krigserklæring. Skipene brøt loven ved å prøve å bryte gjennom en blokade. Det gir Israel rett til å gripe inn og hindre dem fra å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Krigserklæring eller ikke, praktisk talt hele verden bortsett fra USA og Israel, inkludert FN mener at hele blokkaden er ulovlig (pga §102 (b) nevnt av silverkhan lenger opp her), og dermed også denne aksjonen. NATO har rettet skarp kritikk til israel for aksjonen, og selv USA har vært mer kritiske enn vanlig. Så det er en del som er ganske uenige med deg om dette.

Spørsmålet ditt er en avsporing. Et skip trenger ikke å utgjøre en direkte trussel mot Israel. Det eneste vi trenger å vite er at skipene hadde som uttalt mål å bryte seg gjennom blokaden, noe som gir Israel rett til å gripe inn. De har en blokade, og visste ikke hva som var ombord på skipene. Det var derfor nødvendig for dem å gjennomsøke skipene før de tillot dem å komme noe sted. Det er slik en blokade fungerer.
Vis hele sitatet...
Nei, som tidligere nevnt.

I følge FN slipper Israel kun inn ca 1/4 av den nødhjelpen som blir sendt, og dermed får befolkningen på Gaza kun 1/4 av det de faktisk helt reelt trenger for å overleve. Sement? Stoppes. Papir? Stoppes. Medisin? Stoppes. Resultat? Barn på Gaza lider av massiv feil- og underernering, folk bor i ruiner og telt/skur/rønner etter . Skjønner du hvorfor det er nødvendig å gjøre noe? Det nytter ikke å sende nødhjelpen over land, via israels kontrollpunkter, for der kommer 75% av den rett og slett ikke fram.

Stokkene, jernstengene, knivene, m.m. utgjorde definitivt en fare mot de israelske soldatene som gikk ombord.
Vis hele sitatet...
Da burde de ha nektet å utføre den ulovlige ordren, og latt være å ta seg ulovlig ombord på skipet.

Bildet du tegner er falskt. På alle skipene unntatt ett gikk det rolig for seg. Det var kun på skipet der en gruppe islamister med martyrdom i sikte bevæpnet seg med jernstenger, kniver, m.m. og startet med volden mot de israelske soldatene, som ikke forventet seg nettopp dette. De kom derfor med paintballgeværene sine på ryggen.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å fire deg ned sånn som det der noen gang? Altså "fastroping"? Jeg har ikke prøvd nøyaktig dette selv, men har en sterk magefølelse av at det er idioti å prøve det uten å ha begge hendene på tauet, kan gjerne spørre en bekjent som er instruktør/befal i MJK om det. Altså er ikke grunnen til at de kommer ned med markøren på ryggen at de er så fredelig innstilt, men en ren praktisk nødvendighet. Bildet som ligger på begynnelsen av videoen her ser også ut til å antyde at markøren kun ble lagt bort akkurat når de skulle ned: http://rt.com/Top_News/2010-06-02/ga...ck-israel.html

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg synes du utelater at det kan ha vært fordi soldaten rett og slett mistet fatningen. Du fremstiller det som om enten skyter en soldat for å uskadeliggjøre (ikke drepe) eller for å drepe og hvis han gjør det første kunne ikke det andre intreffe.

Hva om soldaten da mistet fatning, og skjøt relativt ukontrollert mot en person som virket truende? Jeg ville anta at det her dreier seg om nettopp det. Det var en dårlig utført operasjon hvor soldatene ble plassert veldig utsatt (firet ned i en agressiv folkemengde? wtf?) og reagerte panisk.

At det ble mange kuler trenger ikke værre fordi soldaten ønsket å være sikker, mer enn reaksjon på at nå er sitausjonen veldig truende og hvis jeg bare trykker nok ganger på denne knappen så går kanskje ting greit - muligens veldig uprofft men ikke veldig unaturlig hvis du står opp mot en folkemengde med kniver og balltre og som ser ut til å ønske drepe deg og du ikke har mulighet til retrett.

Veldig tungvint og sløsende måte å henrette noen da - hele 4 kuler i hodet og 1 i brystet? En henrettelse trenger da ikke mer enn bare 1 kule til hodet...
Vis hele sitatet...
Vi får nå se, de foreløpige rapportene fra obduksjonene tyder ikke akkurat på at det var så veldig ukontrollert.

Her er overskriften på forsiden av NRK.no



Når man klikker seg inn på saken er derimot overskriften litt mer forsiktig, så vi får vel se.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg synes du utelater at det kan ha vært fordi soldaten rett og slett mistet fatningen. Du fremstiller det som om enten skyter en soldat for å uskadeliggjøre (ikke drepe) eller for å drepe og hvis han gjør det første kunne ikke det andre intreffe.

Hva om soldaten da mistet fatning, og skjøt relativt ukontrollert mot en person som virket truende? Jeg ville anta at det her dreier seg om nettopp det. Det var en dårlig utført operasjon hvor soldatene ble plassert veldig utsatt (firet ned i en agressiv folkemengde? wtf?) og reagerte panisk.

At det ble mange kuler trenger ikke værre fordi soldaten ønsket å være sikker, mer enn reaksjon på at nå er sitausjonen veldig truende og hvis jeg bare trykker nok ganger på denne knappen så går kanskje ting greit - muligens veldig uprofft men ikke veldig unaturlig hvis du står opp mot en folkemengde med kniver og balltre og som ser ut til å ønske drepe deg og du ikke har mulighet til retrett.



Veldig tungvint og sløsende måte å henrette noen da - hele 4 kuler i hodet og 1 i brystet? En henrettelse trenger da ikke mer enn bare 1 kule til hodet...
Vis hele sitatet...

Disse soldatene har vel et like sterkt hat mot palestinerne som omvendt. Jeg tror heller det er raseri og hat, ikke panikk. Alt virker mer og mer hensynsløst og groteskt fra Israels side fra starten av.

Noe lenken til Atomet underbygger:

- Det var kommandosoldater med lasersikter. To personer ble skutt i pannen og drept, én ble skutt i bakhodet og én i brystet

- Yildirim beskriver videre en fotograf som ble skutt i pannen på en meters avstand. En annen aktivist ble skutt, etter at han var omringet.

- Mange er hardt skadd etter angrepet og ble behandlet på en slik måte at skadene ble forverret. De ble bundet og plassert under dekk.

Vi får vente til å se obduksjonen..

Og å kalle disse terrorister er så fullstendig bort i natten hinsides latterlig.
Ser ikke hvorfer soldatene ikke bare kunne holdt seg til paintball-kuler med glass i og gummikuler.
Vist man treffer en akrivist i fjeset med en av de painball-kulene ligger han nok nede en god stund og kankje han blir blind, men det er uanset bedre enn å bli skytt med skarp ammo i hode, jeg tviler ikke på at de kunne ha kapret skipet med bare de gummi-kulende.
Personelig synes jeg det er idiotisk å angripe noen som prøver å hjelpe -.-