Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1758
En skole i Vestfold får ikke lov å utvise eleven som har voldtatt og brennmerka en annen elev fordi det ikke skjedde i skoletida.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...fold/1.7061183

Syns Norge er på grensen til å bli dumsnille.
Hva tjener man på at voldelige voldtekstmenn IKKE får utdannelse?
Jeg går utifra at voldtektsmannen soner fengselsdommen mens offeret blir ferdig med skoletiden.

Det ville vært sykt om voldtektsmannen gikk samtidig som voldtektsofferet - hadde jeg gått på den videregående hadde jeg arrangert den vigilantegjengen med formål å holde ham utenfor. Men jeg går utifra at det ikke er snakk om det.

Kriminelle bør jo fullføre utdanning de også.
Nimrad's Avatar
Trådstarter
- Jenta som ble brennmerka, knivtrua og voldtatt slipper å gå på samme skole som han.
- Det må jo få konsekvenser. Er snakk om forebygging i tillegg til straff.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Nimrad Vis innlegg
- Jenta som ble brennmerka, knivtrua og voldtatt slipper å gå på samme skole som han.
Vis hele sitatet...
Hvem var det som måtte skifte skole? Offeret eller voldtektsmannen?
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hva tjener man på at voldelige voldtekstmenn IKKE får utdannelse?
Vis hele sitatet...
Poenget er jo ikke at han skal nektes utdannelse, men at han fullfører den et annet sted.

Ellers står det jo i artikkelen at jenta sluttet på skolen dagen etter voldtekten, så det praktiske aspektet ved å adskille offer og gjerningsmann er forsåvidt irrelevant.

Det jeg synes er interessant er hårkløyveriet om at det ikke skjedde i skoletiden når det er snakk om et internat som drives og eies av skolen. Hadde dette skjedd på en fritidsklubb etter skoletid, så er det ikke like opplagt at skolen skal blande seg inn (annet enn å mer generelt snakke med elevene om hendelsen og motvirke Bjästa-style situsjoner). Jeg vil tro at en skole med tilhørende internat i mye større grad oppleves som en enhet av elevene.
Sist endret av SilverKhan; 30. mars 2010 kl. 11:51.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvem var det som måtte skifte skole? Offeret eller voldtektsmannen?
Vis hele sitatet...

Offeret.
Jeg kjenner personlig til denne rettsaken forresten, så er det noen spørsmål - fyr løs-
Det er helt klart at jenta må få lov til å slippe å se denne gutten på en god stund. Dessuten så er en gutt som voldtar og knivstikker ikke egnet til å gå på vanlig skole. Det er noe så alvorlig galt med dem at de trenger spesialisthjelp. Man kan også spørre seg hvor oppbyggelig det er for gutten å gå på en skole hvor alle vet at han har gjort noe sånt.

Det er helt klart at jenta fortjener hjelp og støtte, men denne gutten mener jeg det er enda viktigere at reddes. Hvis han faller helt ut av samfunnet så kan ting som dette gjenta seg.
Det er vel prinsippet om at skolen tar seg av saker innad i deres regelverk, og at rettsinstansen tar seg av denne saken som ikke har noen direkte relasjon til skolen annet enn at tiltalte og offeret begge går der.

Det er fullt mulig for rettsinstansen å pålegge vedkommende å fullføre utdannelsen sin et annet sted, såfremt som å iverksette et besøksforbud som påkrever at tiltalte holder en gitt avstand fra offeret.
Tenker at med et besøksforbud så skal det bli vanskelig for voldtekstmannen/gutten å gå på samme skole som offeret.
Men dette er noe som skal iverksettes av en domstol, ikke ledelsen på en skole.

Du kan jo selv tenke deg hvilke tilstander man hadde opplevd dersom skoleledelsen ved enhver skole skulle invadere elevenes privatliv på denne måten, og at det ble friere og friere å gjøre dette.
Første steget på veien mot anarki.
Synest det var gale at offeret måtte bytte skole, voldtektsmannen var den som gjorde ugjerningen og burde bytte skole mener jeg. Og han kan da ikke vere frisk i hue når han gjør noe sånt, så han hadde nok treng noe ekstra ja, har du litt opp i hue gjør du bare ikke slikt.
Ingen enkel løsning. Men på samme måte som jeg mener at å flytte en mobber til en annen skole(slik det praktiseres idag) mener jeg at det er feil og flytte overgrepsmenn(som går på videregående) til en annen skole. Det løser ikke problemet. Personen trenger hjelp, og ikke den hjelp mer skole kan tilby. Uansett hvor gammel personen er så trenger man hjelp om man forgriper seg på noen i ung alder. Jeg snakker da om man er forgriper i ung alder. Noen må desverre mot all min tro låses inne, inntil vi har en garanti for at de ikke gjentar gjerningen. Forsovidt i samme celle som lystmordere og sossiopater.
invadere elevenes privatliv

tja
Offeret 'måtte' ikke bytte skole, hun valgte det. Om hun hadde fortsatt på skolen, ville nok domstolen satt opp et besøksforbud, og han ville måtte bytte skole.

Det at skoleledelsen ikke skal få bestemme over ting som skjer utenfor skoletiden er helt greit, for man vet jo aldri hva som foregår oppi hodene deres. De kunne bestemt seg for og være moralens vokter og utvist alle som gjorde noe dem så på som 'feil'.

murloc: Det er enkelte skoler som håndterer mobbing bedre enn andre.
Kanskje mobberen har satt seg fast i et negativt spor, og trenger å skifte omgivelser og få en ny start.
Sitat av appel Vis innlegg
Offeret 'måtte' ikke bytte skole, hun valgte det. Om hun hadde fortsatt på skolen, ville nok domstolen satt opp et besøksforbud, og han ville måtte bytte skole.

Det at skoleledelsen ikke skal få bestemme over ting som skjer utenfor skoletiden er helt greit, for man vet jo aldri hva som foregår oppi hodene deres. De kunne bestemt seg for og være moralens vokter og utvist alle som gjorde noe dem så på som 'feil'.

murloc: Det er enkelte skoler som håndterer mobbing bedre enn andre.
Kanskje mobberen har satt seg fast i et negativt spor, og trenger å skifte omgivelser og få en ny start.
Vis hele sitatet...
Uansett mener jeg at mobberen er den som må skifte skole. Det er ikke mobbe-offeret som har valgt og mobbe. Men han/hun som har valgt og mobbe burde lære at det man gjør har konsekvenser.
Jeg snakker om mobberen jeg nå, ikke mobbe-offeret. Du skrev om mobberen i posten din også. Jeg mener bare at det kan være en løsning.
På en skole, ikke så langt herifra, tar dem inn skoleleie mennesker, mobbere, og rett og slett vanskelige mennesker. På den skolen er det rundt 10-15-20 elever, og de har relativt mange lærere vet jeg. Den skolen har fått veldig bra resultater. Jeg vet det her fordi det har blitt skrivet om skolen flere ganger i lokal avisen.

Den skolen er kanskje et stjerne eksempel, men enkelte skoler takler mobbere og mobbing bedre enn andre. Og om de overfører en elev til en annen skole, tror jeg ikke det er det eneste tiltaket de (eller den nye skolen) gjør.

Når det gjelder denne saken her så valgte jenta selv og bytte skole, så akkurat den saken der er ikke noe å diskutere - hun hadde vel sine grunner.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
- Det må jo få konsekvenser. Er snakk om forebygging i tillegg til straff.
Vis hele sitatet...
2 år i fengsel for voldtekt er straff nok når du er 17 år
Han må sikkert gå i diverse møter med kriminalomsorgen i noen år i tilegg!
[quote=Dux ducis;1672858 Dessuten så er en gutt som voldtar og knivstikker ikke egnet til å gå på vanlig skole. [/QUOTE]

Hvor skal de ellers gå på skole? Meg bekjent eksisterer det ingen skole for unge voldtektsforbrytere.

Er Norge på grensen til å bli dumsnille? Nei - de har satt opp forskjellige instanser som har ansvar for sitt område. Skole og utdanning får lærere ta seg av, så kan dommere ta seg av lovbrudd!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
2 år i fengsel for voldtekt er straff nok når du er 17 år
Han må sikkert gå i diverse møter med kriminalomsorgen i noen år i tilegg!
Vis hele sitatet...
Bare ett år ubetinget. Nei det er ikke nok, det er latterlig.