Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 12369
Sitat av Staggere Vis innlegg
Tror ungene skal prise seg lykkelig over at besteforeldre generasjonen ikke er på facebook. Hvis de hadde vært der, hadde det vært mange "fjortisser" som hadde vært hengt opp i klessnora t ho bestmor.

Vask munnen din med såpe er noe jeg hørte da jeg var yngre.
Vis hele sitatet...
Vaske munnen med zalo er noe jeg opplevde

Virker ikke som det er så mange som kjører den lenger
Jeg syntes det er for tidlig. Er jo slik når at forlovelse ikke har noe "verdi" lenger. Folk forlover seg etter noen uker sammen, også er det, det. Forlovelse skal jo være ett løfte om at man skal være sammen for alltid og gifte seg. Men det skjer jo sjelden.
Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

Den gleder seg ikke over urett,
men har sin glede i sannheten.

Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Vis hele sitatet...
La nå kidsa gjøre som de vil.
Jeg synes ikke dette er noe problem. Jeg er 16 selv men jeg klarer å skjønne at jeg ikke er helt utviklet, men til de som forlover seg i min alder synes jeg ikke det er noe problem for om noen år kommer de til å innse at de har gjort noe feil. De lærer jo bare av det.
Ah, fjortis-opplegg

Da jeg ble sammen med min samboer tok det 7 måneder før jeg sa at jeg elsket henne, rett og slett fordi jeg ville være sikker, og ønska at det skulle bety noe
Sitat av unroge24 Vis innlegg
I det siste så har folk fra der jeg bor, forlovet seg. Dette er personer som har verdt sammen i rundt 5måneder max. Dette er 15-16 åringer.
Vis hele sitatet...
Nå har jo jeg vært reaksjonær siden ca. femtenårsalderen, men jeg synes det er veldig bra at folk forlover seg når de har vært sammen et halvår. Dette ser jeg på som en måte å vise seg selv og omverdenen at man er seriøs i det man driver med -- har man forlovet seg kan man ikke slå opp uken etter fordi man tilfeldigvis møter på en med litt diggere pupper eller litt fetere bil.

Kjære medfreaks: Long term commitment er et ubetinget gode. Her har vi mye å lære av besteforeldergenerasjonen.

Sitat av unroge24 Vis innlegg
[...] jeg trodde man forlovet seg etter noen år sammen, i en alder av ca 30år.
Vis hele sitatet...
Jeg begynner med stormskritt å nærme meg 30. Jeg kan si at alt for få av de jeg kjenner (både gutter og jenter) har forlovet seg. Utrolig synd egentlig. jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal utsette det å bli voksen.
Sitat av unroge24 Vis innlegg
Hey, medfreaks.
I det siste så har folk fra der jeg bor, forlovet seg. Dette er personer som har verdt sammen i rundt 5måneder max. Dette er 15-16 åringer.
Jeg bare lurer på om dette er normalt, jeg trodde man forlovet seg etter noen år sammen, i en alder av ca 30år. Er dette en såkalt "fjortis" trend, eller tror dere de mener det sånn 110%. Vil gjerne høre deres meninger, om forlovelser i tenårene.
Takk
Unroge
Vis hele sitatet...
i norge har dette tradisjonelt ikke vært "godtatt"av majoritets trenden tidl fordi sånt er IKKE ønskelig blandt vår store venstreside....folk skal KUN være venner osv osv..men jeg ser ikke problemet med det,syntes det er fint jeg...de må få velge selv,det er liksom ikke slik at du skriver under på noe som du ikke kan gå ut av....kun et symbol på kjærlighet,hva så?helt topp
Sist endret av ferrys; 19. oktober 2011 kl. 06:43.
Det at dette i det hele tatt er noe som har skjedd "i det siste", viser jo at dette bare er en trend. Rett og slett massepåvirkning, den ene begynner, så blir de andre inspirert, også vil jo alle være med på leken, osv.

Laaaaangt i fra modne nok til å ta en avgjørelse på hvem de vil dele resten av livet med!
Sitat av El-Zorro Vis innlegg

Jeg begynner med stormskritt å nærme meg 30. Jeg kan si at alt for få av de jeg kjenner (både gutter og jenter) har forlovet seg. Utrolig synd egentlig. jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal utsette det å bli voksen.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke at ungdommen nå til dags må gjøre dette fortest mulig.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Ah, fjortis-opplegg

Da jeg ble sammen med min samboer tok det 7 måneder før jeg sa at jeg elsket henne, rett og slett fordi jeg ville være sikker, og ønska at det skulle bety noe
Vis hele sitatet...
Samme med meg, 7 måneder, men vi er dog ikke samboere.
På ungdomsskolen tok det 2 uker om ikke mindre før min daværende kjæreste sa det til meg. (vi var 14/15) Jeg ble ganske paff, og følte ikke at han skjønte ordets betydning.

Husker selv fra ungdomsskoletiden at veldig mange var sultne på kjærlighet(les:sex), og jeg tror mange tenkte at om du sier de "rette" tingene så får de hverandre i seng. Det vil jo selvsagt være lettere for en jente å ha sex med noen om hun føler at han er seriøs. De skal jo gifte seg for faen.

Det kan også være en trend. Det parret som har vært sammen igjennom hele ungdomsskolen er endelig forlovet. Alle de mindre seriøse forholdene føler seg tråkket på, de vil nå opp til de perfekte. De vil alle ha det de har, men de skjønner ikke at de enda ikke har funnet det. For å kompansere, forlover de seg, for å vise at de er like gode som de, om ikke mer perfekte. Alle par føler seg plutselig tvunget til å være forlovet, for å vise at de også er seriøse, selv om de egentlig bare ville ha det litt gøy. Hormoner. Vi har alle vært der.
Sist endret av kn^tte; 19. oktober 2011 kl. 14:31.
Eller så kan det meste løses opp til 2 års krisen.

Dette er en svak teori vi i gjengen har på forandringer som blir gjort i et siste nødpust i et dødt forhold.
Det gir menneskene i forholdet noe å samles om, og bli glad for, og en forandring som så absolutt trengs.
Forandringen kan være, flytte sammen, få hund, få barn, forlove seg, gifte seg, og dette skjer gjerne når noen begynner å kjede seg i et forhold som går egentlig ganske greit.

Grunnen til at det heter 2 års krisen er fordi kameraten min som fant den på, så likheter i andre sitt forhold, på samme måte som hannes raknet, men det ble likevel gjort forandringer i en 2års periode. Kan også være 1års krisa, men vi hadde et par eksempler der det sjedde ting etter 2 år.

Når forholdet får noe annet å tenke på, istedenfor at det egentlig er ganske kjedlig, går det bedre en periode, som regel kort, men likevel.


Meeeen, hvis man er lykkelig spiller det vel ingen rolle?
Bare idioter som forlover seg så tidlig, når du forlover deg skal det være skikkelig.
Sist endret av patreco; 19. oktober 2011 kl. 23:29.
sorry, men nå må jeg le, for en idiotisk trend../greie. Forlove seg i 15/16 år alder? Virkelig?
Tipper på at det er "noe som går" i venneflokken.

Fjortiser er jo ikke lettpåvirkelige. Ler godt her nå!
Dette er en ny "fjortis"trend, helt klart.

Her jeg bor er det 4 par(som jeg vet om) der jenta i alle tilfeller er 15 eller 16, mens gutten er 16 til 21(ja, 21).

Alle disse stolte på facebook skriver "forlovet", sålangt er 3 gått hver sin vei.. 1 more to go..
Sitat av Shitbreak Vis innlegg
sorry, men nå må jeg le, for en idiotisk trend../greie. Forlove seg i 15/16 år alder? Virkelig?
Vis hele sitatet...
ja fæle greier dette...mye å bryr seg om
En forlovelse har jo ingen reell betydning utover det du selv legger i den, som ethvert muntlig løfte. Hvis du angrer på en forlovelse er det ikke noe problem, i hvert fall ikke i forhold til et ekteskap. Når man er på den alderen er mange kanskje litt veslevoksne og tror de vet alt som er verdt å vite.

På den alderen er det kanskje fort gjort at "Jeg elsker at du oppfyller behovene mine for nærhet og bekreftelse på selvbildet mitt, og at du er så sykt pen og sånn" blir til "jeg elsker deg".
▼ ... over et år senere ... ▼
Syntes det er litt synd at dere dømmer folk kun fordi de under atten år, stempler dem som harry eller fjortiser, whats the deal? La folk være folk, inngår ikke deg uansett. Vet selv veldig godt at det går an å ha en forelskelse som er utrolig sterk når man er ung, og som varer til døden skiller dem ad.
Sitat av younglove Vis innlegg
Syntes det er litt synd at dere dømmer folk kun fordi de under atten år, stempler dem som harry eller fjortiser, whats the deal? La folk være folk, inngår ikke deg uansett. Vet selv veldig godt at det går an å ha en forelskelse som er utrolig sterk når man er ung, og som varer til døden skiller dem ad.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om det generelle.. er veldig få som er sammen for alltid når de er 15-17. Er akkurat som alle andre ting hvor oddsen er mot deg.
Sitat av younglove Vis innlegg
Syntes det er litt synd at dere dømmer folk kun fordi de under atten år, stempler dem som harry eller fjortiser, whats the deal? La folk være folk, inngår ikke deg uansett. Vet selv veldig godt at det går an å ha en forelskelse som er utrolig sterk når man er ung, og som varer til døden skiller dem ad.
Vis hele sitatet...
Du er altså pensjonist idag, og møtte din avdøde ektefelle i 15-års alderen, hvorav dere forlovet dere omgående?
At å gifte seg fortsatt står så veldig høyt på lista til folk flest er bare veldig trist, ikke minst ganske rart.
Hm, her jeg bor er dem alt gravid og skal ha barn sammen før dem har vert sammen i 1 år. Så vet ikke hva som er verst av forlovelse eller graviditet jeg. x)
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Jeg mener at når man er 16, er man gammel nok til å ta en sånn avgjørelse. Derimot hvis foreldrene forlover bort ungene sine, er jeg sterkt i mot.
Vis hele sitatet...
Lurer på hvor gammel du er.

Evt. "var". Ser jo nå hvor gammel denne tråden er...
Sist endret av Realist1; 30. mars 2013 kl. 18:51.
Var det samme her for et par år sia.
Ingen av de som forlova seg i min omgangskrets holdt sammen, mens kjerringa mi og meg selv som ikke forlova oss holder godt sammen etter snart 5 år. Er forøvrig 19.

Ser ikke vitsen før man faktisk planlegger å gifte seg, en forlovelse er vel egentlig ingenting uten et planlagt giftemål.
Sist endret av Lyra; 30. mars 2013 kl. 19:41.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Litt offtopic: Lurer svært på hvordan det blir hvis jeg noensinne skal gifte meg. Jeg er ganske hardbarket ateist, og ville aldri giftet meg i kirka. Mitt inntrykk er at de fleste jenter vil ha et "romantisk bryllup" i kirka, mens jeg isåfall bare ville gjort det i en rettssal eller hvordan man nå gjør det humanetisk. Det er nok mange ateister her, noen som har giftet seg og vært borti denne problemstillingen?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Litt offtopic: Lurer svært på hvordan det blir hvis jeg noensinne skal gifte meg. Jeg er ganske hardbarket ateist, og ville aldri giftet meg i kirka. Mitt inntrykk er at de fleste jenter vil ha et "romantisk bryllup" i kirka, mens jeg isåfall bare ville gjort det i en rettssal eller hvordan man nå gjør det humanetisk. Det er nok mange ateister her, noen som har giftet seg og vært borti denne problemstillingen?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg noen gang gifter meg er det pga økonomiske fordeler etc. ved å være gift.
Er sterkt i mot religion og vil ikke assosiere meg med noen religiøse seremonier, så jeg kommer til å skrive under et papir på tinghuset og ha en helvettes fest etterpå. Høres knall ut for min del igrunn.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Lyra Vis innlegg
Hvis jeg noen gang gifter meg er det pga økonomiske fordeler etc. ved å være gift.
Er sterkt i mot religion og vil ikke assosiere meg med noen religiøse seremonier, så jeg kommer til å skrive under et papir på tinghuset og ha en helvettes fest etterpå. Høres knall ut for min del igrunn.
Vis hele sitatet...
Er akkurat det samme jeg tenker. Men som sagt, jeg vil tro at de fleste jenter som vil gifte seg vil ha et stort romantisk bryllup i kirka, kan ikke det bli et temmelig stort problem for oss ateister/ikke-religiøse?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Litt offtopic: Lurer svært på hvordan det blir hvis jeg noensinne skal gifte meg. Jeg er ganske hardbarket ateist, og ville aldri giftet meg i kirka. Mitt inntrykk er at de fleste jenter vil ha et "romantisk bryllup" i kirka, mens jeg isåfall bare ville gjort det i en rettssal eller hvordan man nå gjør det humanetisk. Det er nok mange ateister her, noen som har giftet seg og vært borti denne problemstillingen?
Vis hele sitatet...
Under halvparten av de som gifter seg (44% i 2006) gjør det i kirken, så hvor du har fått det fra vet jeg ikke. Sett litt mange amerikanske serier kanskje?

Hvis man ikke klarer å bli enige om hvordan man skal gifte seg, er det sikkert like greit at man lar være.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Litt offtopic: Lurer svært på hvordan det blir hvis jeg noensinne skal gifte meg. Jeg er ganske hardbarket ateist, og ville aldri giftet meg i kirka. Mitt inntrykk er at de fleste jenter vil ha et "romantisk bryllup" i kirka, mens jeg isåfall bare ville gjort det i en rettssal eller hvordan man nå gjør det humanetisk. Det er nok mange ateister her, noen som har giftet seg og vært borti denne problemstillingen?
Vis hele sitatet...
Tenker det samme selv, da jeg ikke er døpt, og det skjer ikke at jeg døpes heller, uansett grunn.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Under halvparten av de som gifter seg (44% i 2006) gjør det i kirken, så hvor du har fått det fra vet jeg ikke. Sett litt mange amerikanske serier kanskje?
Vis hele sitatet...
Kilde? Bare nysgjerrig
Bare Wikipedia, så 100% er det vel aldri da: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_norske_kirke

Men av alle bryllup jeg har vært i har bare ett av dem vært i kirken, så det virker nå ganske sannsynlig på meg.
Å forlove seg i ung alder er en ting, men når de har vært sammen i 7 uker (hvorav de har vært forlovet i 3) sier jo historien ofte at det plutselig popper ut en liten jævel av vaginaen til jentungen. Da blir man plutselig voksen.
Først: Jeg har drukket et par øl og et par shots tequila i godt selskap.

Det å forlove seg i en alder av 15-16 er en "trend" (Kulturelt betinget). I forskjellige samfunn er det "rett" å forlove seg fra alt fra 10-årsalderen til 50-årsalderen. (og kanskje utenfor disse grensene i spesielle tilfeller)

Men det som er viktig med forlovelse er hva du mener. Har du funnet en jente du vil dele resten av livet ditt med? Passer din livssituasjon med hennes? Ser du for deg at dette kan vare? etc...
Still deg selv vanskelige spørsmål som du kanskje ikke ønsker svaret på. Ta beslutningen din etterpå!
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Er akkurat det samme jeg tenker. Men som sagt, jeg vil tro at de fleste jenter som vil gifte seg vil ha et stort romantisk bryllup i kirka, kan ikke det bli et temmelig stort problem for oss ateister/ikke-religiøse?
Vis hele sitatet...
Mulig det, hvertfall generellt sett over hele fjøla.
Jeg er heldig på det området da min utkårede har det samme tankesettet på det området.

Det er vel en diskusjon dere får ta.
Du kan vel kanskje dra hu med på en heftig bryllupsreise istedenfor?
Sitat av Sitat: Originalt skrevet av younglove
Syntes det er litt synd at dere dømmer folk kun fordi de under atten år, stempler dem som harry eller fjortiser, whats the deal? La folk være folk, inngår ikke deg uansett. Vet selv veldig godt at det går an å ha en forelskelse som er utrolig sterk når man er ung, og som varer til døden skiller dem ad.
Vis hele sitatet...
Sitat av McLovin Vis innlegg
Du er altså pensjonist idag, og møtte din avdøde ektefelle i 15-års alderen, hvorav dere forlovet dere omgående?
Vis hele sitatet...
Mer sannsynlig kjenner hun noen med ungdomskjæreste som døde i en bilulykke.
Føler det har blitt som en trend ja. I en veldig ung alder føler jeg at det blir feil og sette en ring på fingeren, og i tillegg så har ikke forholdet vart så veldig lenge heller.
Jeg føler også at det har blitt en trend og fortelle partneren at de elsker hverandre. " Jeg elsker deg " blir fort sagt etter en- to uker. Det er jo sykt tidelig.
Var en dude jeg var sammen med for en stund siden, etter kun en uke så begynte han og kalle mamma for hans svigermor, og hvor høyt han elsket meg. Det var ganske fort over når han fortalte meg første gang at han elsket meg. Dette var etter maks en uke. Alt for tidelig og fortelle noen at de elsker hverandre.

Men, føler at ting skjer fortere blandt 96'erne og yngere. De starter tideligere og drikke, røyke, pule og teste ut drugs.
Uff!
Sitat av idontknow Vis innlegg
Var en dude jeg var sammen med for en stund siden, etter kun en uke så begynte han og kalle mamma for hans svigermor, og hvor høyt han elsket meg. Det var ganske fort over når han fortalte meg første gang at han elsket meg. Dette var etter maks en uke. Alt for tidelig og fortelle noen at de elsker hverandre.
Vis hele sitatet...
Altså, det er jo ikke noe gale i å si det, uansett hvor lenge de har vært sammen, så lenge de faktisk elsker hverandre.

Men jeg er enig, sjansen for at dette skjer, ihvertfall i 16 årsalderen, er vel heller minimal.
Sitat av T.J Vis innlegg
Både '96, '97 og '98 er helt på trynet i mine øyne...

har vært sammen i tre dager, så ser man MSN / skype nicket: Elsker deg over alt på jord, Marit! <3<3<3

Goddamn jeg blir så lei små shitkids som dette ...
Vis hele sitatet...
Litt artig å se dette igjen nå. Jeg har jo nylig fått hentet ut masse MSN-logger fra tiden på ungdomsskolen, og til og med slutten av barneskolen. Har lest mye rart fra den tiden altså, og jeg skal love deg at "vår generasjon" ikke var det spøtt bedre. Her har jeg skriftlig bevis på at både '91-, '90- og '89-modellene var akkurat like fjortis som dagens fjortiser. Jenter som begynte i åttende klasse, traff en ny gutt, ble kjærester og elsket hverandre over alt på jord, for evig og alltid, tre dager etter at de møttes for første gang. Og i dette eksempelet, var det i løpet av bare én måned hele 4 forskjellige gutter som ble elsket over alt på jord. Dette var en '90-modell, men det var samme nivå over hele fjøla.

Og for ikke å snakke om MSN-nickene. De var jo et kapittel for seg selv. Å herre.....
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Litt artig å se dette igjen nå. Jeg har jo nylig fått hentet ut masse MSN-logger fra tiden på ungdomsskolen, og til og med slutten av barneskolen. Har lest mye rart fra den tiden altså, og jeg skal love deg at "vår generasjon" ikke var det spøtt bedre. Her har jeg skriftlig bevis på at både '91-, '90- og '89-modellene var akkurat like fjortis som dagens fjortiser. Jenter som begynte i åttende klasse, traff en ny gutt, ble kjærester og elsket hverandre over alt på jord, for evig og alltid, tre dager etter at de møttes for første gang. Og i dette eksempelet, var det i løpet av bare én måned hele 4 forskjellige gutter som ble elsket over alt på jord. Dette var en '90-modell, men det var samme nivå over hele fjøla.

Og for ikke å snakke om MSN-nickene. De var jo et kapittel for seg selv. Å herre.....
Vis hele sitatet...
Joa, nå, to år etter ser jeg at det var ganske mainstream over hele fjøla og elske folk egentlig, og alt annet rammel som følger med. Selv om jeg aldri opplevde at noen forlovet seg i den alderen, bortsett fra to stykker da, men de ble jo også gravide, så det kan jo ha noe med det å gjøre . Jeg føler at "elsker deg for alltid"- problemet stort sett har forsvunnet etter at venner og omgangskrets begynte på VGS, sånn bortsett fra de som ble sammen med de som fortsatt gikk i 9. og 10., der er det fortsatt facebook innlegg og andre kjærlighetserklæringer til tid og utid.

Men det blir vel som du sier, vi aller fleste var vel like blinde og håpløse på det feltet i den alderen, men heldigvis er det noe man vokser av seg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Internett kan ha endel med saken å gjøre, for jeg (som er 84'er) la ikke merke til dette. Nå skal det også sies at jeg skydde Messenger som pesten.
IRC hadde ikke helt disse mulighetene, lengden på nick var begrenset (på under og EFnet, Dal hadde hele 32 characters tror jeg), så før messengers slo an så hang alle på IRC.

Men tilbake til mediet, for det er jo det som forandret seg, de vågale turte å skrive slikt på personlige eiendeler som var lett synlig for andre, og det er jo permanent, i hvertfall sett fra deres øyne, beskjeden er skrevet i blekk.
Andre tok det ikke helt ut og skrev det i dagbøker og slikt i timen, de ville at det de følte ble sett/vist men ikke hele tiden.

Internett derimot, gir en trygghet, man sitter bak en datamaskin, og det tar et lite sekund å skrive slike beskjeder, endre de eller slette de.
Dagens unge er som mange mener ikke værre.. det er bare mye, mye lettere for de å utrykke seg, og det gjør de så mye de kan.
Jeg har dagbøker og to "lappebøker" jeg og venninnen sendte frem og tilbake i skoletimene istedenfor å sende lapper til hverandre. Uendelig pinlig stuff, og jeg kan love at vi ikke var det spor bedre enn verken 96-ere eller 99-ere.

Det er nok som andre her sier, det er bare lettere å nå mange nå. Uendelige sjanser for drite seg ut offentlig.

Jeg er veldig glad for at jeg har bevart minnene i en privat dagbok og ikke på en blogg, for å si det sånn..
Kan jo godt hende de er 110% seriøse og at de vil gifte seg og leve rsten av livet sammen. MEN som vi vet så er det bare et fåtall voksne som klarer å holde det løftet, og når du er 15, har du fortsatt mange år med forandring og erfaring forran deg, så sanssynligheten for at det holder er vel relativt liten.

Jeg kjenner derimot noen som forlovet seg i svært ung alder, og har vært forlovet i mange år, og skal nå snart gifte seg, så umulig er det ikke!
burde vært möderatör
Nyforelskede 16-åringer er vel ihvertfall trofaste... right? Det er isåfall mer enn hva man kan si om forlovede jenter i 20-årene, når de innser at de ikke lenger kan pule hvem de vil, får panikk, prøver weed for første gang, heller nedpå med jäger og vodka og før man vet ordet av det er de utro med både flere menn og en bolle full av isbiter.

Anyways, jeg tipper dette bare er noe gutta går med på for å få seg mus så fort som mulig. Hvis jeg kunne naila en 9'er som virgin 15 åring hvis jeg bløffa om at jeg ville gifte meg med henne, da ville jeg gjort det uten å blunke
Er det slik i samfunnet nå at om folk forlover seg så forventes det at de skal planlegge å gifte seg? Er ikke det noe som hører til den eldre generasjonen. I dag føler jeg bare forlovelse er noe romantisk man gjør for å si man elsker noen veldig høyt, men at det har en litt sånn "vi jan jo gifte oss en gang i fremtiden, kanskje, om vi har lyst"
Sitat av etse Vis innlegg
Er det slik i samfunnet nå at om folk forlover seg så forventes det at de skal planlegge å gifte seg? Er ikke det noe som hører til den eldre generasjonen. I dag føler jeg bare forlovelse er noe romantisk man gjør for å si man elsker noen veldig høyt, men at det har en litt sånn "vi jan jo gifte oss en gang i fremtiden, kanskje, om vi har lyst"
Vis hele sitatet...
Er det ikke det som er definisjonen på en forlovelse da? "Vil du gifte deg med meg?" "Ja." "Fint, da er vi forlovet." ... ?

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Nyforelskede 16-åringer er vel ihvertfall trofaste... right? Det er isåfall mer enn hva man kan si om forlovede jenter i 20-årene, når de innser at de ikke lenger kan pule hvem de vil, får panikk, prøver weed for første gang, heller nedpå med jäger og vodka og før man vet ordet av det er de utro med både flere menn og en bolle full av isbiter.

Anyways, jeg tipper dette bare er noe gutta går med på for å få seg mus så fort som mulig. Hvis jeg kunne naila en 9'er som virgin 15 åring hvis jeg bløffa om at jeg ville gifte meg med henne, da ville jeg gjort det uten å blunke
Vis hele sitatet...
Nei. Hehe.

Mitt inntrykk er at folk puler rundt og er utro, uansett om man er 16, 20 eller 25. Skremmende hvor mange som faktisk er utro, og selv om man selvfølgelig ikke skal skjære alle over én kam, så gjør det jo utvilsomt noe med hva slags tillit man har til folk.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Kan jeg spørre hvilken årgang det er som gjør det, i ski? Hvis det er 96 kan jeg forstå. Årets '96 er jo helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Årets '96er?
Realist1: men er det slik i praksis? Kjenner mange som er forlovet uten planer om å gifte seg. Inkludert mine foreldre. Men det kan jo bare være miljøet jeg er i.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Hvordan gikk det med de som var forlovet da OP?
Møtte madammen da jeg var 16. Forlovet oss vel en tre år senere. Syv år etter vi møttes har vi det fortsatt fint :-)
Mine erfaringer med slike.
1. En litt utforskende jente blir kjæreste med bygdas kuling
2. De forlover seg
3. De får barn
4. Gift
5. Finne seg jobb på Shell
6. Økonomiske problemer fordi de heller prioriterte brennevin fremfor mattestykker
7. Brudd
Sist endret av Lacertosus; 2. april 2013 kl. 12:50.
Sitat av etse Vis innlegg
Realist1: men er det slik i praksis? Kjenner mange som er forlovet uten planer om å gifte seg. Inkludert mine foreldre. Men det kan jo bare være miljøet jeg er i.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke, men da vet jeg ikke hva det vil si å være forlovet. Jeg trodde som sagt at selve definisjonen på å være forlovet, var å ha planer om å gifte seg/si ja til frieri. Planene trenger ikke være konkrete, men at det i alle fall er enighet om å bli gift. Trodde jeg. Hvis du sier at dine foreldre er forlovet, uten planer om å gifte seg, så skal ikke jeg kverulere på det, da du helt sikkert har rett. Men da må jeg lære meg definisjonen på å være forlovet... Anyone?