Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 2924
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2098479.ece

I følge en undersøkelse er 9 av 10 politifolk blitt beskyldt for å være rasister. Det skjer blandt annet når de stopper folk i standardkontroller med bil og slikt.

Burde man ikke kunne gi folk bot for å kalle andre rasist uten grunn? Man får jo bot hvis man kaller en poilimann jævla dust f.eks.
Rasist blir brukt veldig ofte og som regel uten grunn. "Kaller jeg han rasist blir han sikkert satt ut og glemmer hva han kom for"- taktikken er oppbrukt! Jeg syns det burde bli slutt på det bullshitsnakket!

Og er det ikke egentlig rasistisk å kalle en som er lys i huden rasist bare fordi en som er mørk i huden blir stoppa i rutinekontroll?
her er jeg helt enig, for meg så virker det som om dem som er litt mørkere i huden er alt for rask med å kalle dem som er litt vitere i huden for rasister (blant kompiser er det greit som spøk men ikke til tilfeldige personer)
Er vel ofte slik blant lavpannede fremmedkulturelle at det å kalle noen rasist er en naturlig refleks om man får motgang. Heldigvis har integreringen kommet lengre de siste årene
Nå kan det vel diskuteres hva som er rutinekontroll eller ikke. Rutinekontroll er som oftest basert på intuisjon fra politiets side, og da spørs det jo helt hvilke meninger og erfaringer denne intuisjonen er basert på.

Dersom du googler litt, og leser noen artikler, vil du dog finne:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article303032.ece

http://www.eminol.no/art.html?artid=2796&catid=1

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article2823858.ece

http://www.su.no/Artikler/2098.html

http://www.p4.no/story.aspx?id=230408

http://www.abcnyheter.no/node/55414

http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle2035226.ece

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/15/512140.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/13/511959.html

http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1122


Edit:

La til et par kilder.
Sist endret av bronsky; 13. november 2007 kl. 12:19.
Det stemmer at de er rasistiske.
Jeg ble fratatt førerkortet i et halvt år fordi jeg var hvit og kjørte bil på en lørdagskveld.
Vi kaller det DWW Driving While White...

Politimannen var også hvit men jeg kunne se hatet i øynene hans og at han heller ville gitt meg et nakkeskudd og forlatt meg i grøfta.
lurker
Trådstarter
Men for å ta en selvopplevd episode:
Nå i helga rusla jeg rundt i byn for meg selv når en 4-5 stykker begynner å rope etter meg.
"Stikk av din hvite soper!","jævla wannabeviking!" for eksempel. Når jeg da svarte "hold kjeft, taper", kom selvfølgelig den obligatoriske "Er u rasist eller?"

Det er altfor lett å kalle folk rasister uten at det er tilfellet. Pisses me off!
Hvorfor er det helt greit å bli kalt hæstkuk i nordnorge, men ikke i sørnorge?

Å kalle en politimann i Nord-Norge for ”jævla hæstkuk” er i orden. Men kaller du en lensmannsbetjent på Karmøy for «tullekuk», vanker det 2.500 kroner i bot, skriver Haugesunds Avis.
Vis hele sitatet...
Kilde.
Fordi vi i Sør er siviliserte

Rasismekortet har utspilt sin rolle nå synes jeg. Det er altfor lett å slenge ut "rasist" hvis man ikke har noe bedre å komme med. Heldigvis begynner dette å bli et eldre fenomen og folk bryr seg ikke så mye om man blir grunnløst kalt rasist lengre. Har selv opplevd å bli kalt rasist opptil flere ganger pga meninger om innvandring. Kontrer da tilbake hvordan man kan begrunne at jeg er rasist når bestekameraten min er iraker, og flere i min omgangskrets er innvandrere. Stillhet pleier være resultatet.
Sist endret av wkL; 13. november 2007 kl. 14:11.
Sitat av Turbolego
Hvorfor er det helt greit å bli kalt hæstkuk i nordnorge, men ikke i sørnorge?



Kilde.
Vis hele sitatet...
Fordi hestkuk har en voldsom positiv kraft (som ikke må utnyttes).
Forresten, Team Antonsen går i reprise nå for tiden...
At en mørkmann kaller en hvitmann rasist er ikkeno nytt da.. Kommer alltid til og være sånn.. Mens det er ikke ofte at en hvitmann kaller en mørkhudet mann rasist :S er litt rart det der..
Mange med fremmedkulturell bakgrunn klager ofte på at vi er rasister og sånn mot dem.
Mange ganger dem som starter krangelen med "Jævla hvite potet". Vi kaller ikke en svarthudet for rasist fordet. Men om vi kaller dem feks: "uskrelt potet" så er vi plutselig rasister.
"Just because I'm black" er oppbrukt.
Sitat av Turbolego
Hvorfor er det helt greit å bli kalt hæstkuk i nordnorge, men ikke i sørnorge?



Kilde.
Vis hele sitatet...
Har du vært en tur i Nord-Norge merker du fort at 80% av alle samtaler inneholder dette ordet, det er som å si "Hei" for å være hyggelig
Sitat av wkL
Fordi vi i Sør er siviliserte
Vis hele sitatet...
Er vel heller pga forskjellig språk kultur?
Sitat av Popp
Har du vært en tur i Nord-Norge merker du fort at 80% av alle samtaler inneholder dette ordet, det er som å si "Hei" for å være hyggelig
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har noe sant å si så holder du kjeft.
Greit nok at det er mye banning,
men "Hæst-kuk" er ikke et standard ord i Nord-Norge.

GTFO, søring kuk.
=)
minner meg om en jeg kjente på videregående.
alle damene han prøvde seg på som ikke ville bli sammen med han var jævla rassister i hans øyne. faren til den 14 år (han var 20) gamle jenta som bad han (jeg kjente) slutte kjøpe dyre gaver til henne var selvfølgelig også rassist.


btw: hæstkuk er ikke så vanlig å si her oppe, men jævla søring derimot,..... (og kaller du en politimann for det Da altså)
Nå betyr ikke det at selv om 9 av 10 politimenn blir kalt rasist så vil 9 av 10 mørkhudete kalle en politimann i hederlig ærend for rasist. Men at en god del kanskje bruker begrepet for lett kan nok godt stemme.
Sitat av Rejolo
Hvis du ikke har noe sant å si så holder du kjeft.
Greit nok at det er mye banning,
men "Hæst-kuk" er ikke et standard ord i Nord-Norge.

GTFO, søring kuk.
Vis hele sitatet...
Det jeg skulle frem til var vel at det er mer akseptert på grunn av kulturen, har selv vært borti politi som har kommet fra oslo osv opp hit til trøndelag og blitt overaska over hvor mye mer politiet her tåler av f.eks. språkbruk før de ber oss roe ned..
Les ironien eller start opp scootern din og kjør en tur på vidda...
Sist endret av Popp; 13. november 2007 kl. 23:31.
Greit nok at ikke alle hele tiden bruke ordet "hæstkuk" men det er mye banning i nord...

Hadde nylig en lærer fra Trønderlag som vikarlærer på skolen og hun va helt sjokkert over elevenes språkbruk og at vi diskuterte drikkinga som foregikk forrige helg og kranglet hvordan snus som var best åpenlyst i klasserommet.

Dere "søringkuker" er ikke oppvokst i det miljøet vi er vant til så det er kansje ikke så rart at noen vil overdrive det. (Team Antonsen) Men de gjør det kansje mest for humøren i det da
Sitat av elemental
Greit nok at ikke alle hele tiden bruke ordet "hæstkuk" men det er mye banning i nord...

Hadde nylig en lærer fra Trønderlag som vikarlærer på skolen og hun va helt sjokkert over elevenes språkbruk og at vi diskuterte drikkinga som foregikk forrige helg og kranglet hvordan snus som var best åpenlyst i klasserommet.

Dere "søringkuker" er ikke oppvokst i det miljøet vi er vant til så det er kansje ikke så rart at noen vil overdrive det. (Team Antonsen) Men de gjør det kansje mest for humøren i det da
Vis hele sitatet...
Jepp, og når vi her i N-Trøndelag får lærere fra "siviliserte" oslo-området så blir de igjen sjokka over språkbruk og festinga..

Husker en lærer i 10. trinn som sa at fra mandag til onsdag i lunsjtider snakka vi kun om festen forrige helg, og fra onsdag etter lunsj til fredag var det festen neste helg som ble planlagt. Mens at lærere vi fikk som kom lengre nordfra syns dette hørtes helt på sin plass ut i en 10. klasse :P
Sitat av Popp
Jepp, og når vi her i N-Trøndelag får lærere fra "siviliserte" oslo-området så blir de igjen sjokka over språkbruk og festinga..

Husker en lærer i 10. trinn som sa at fra mandag til onsdag i lunsjtider snakka vi kun om festen forrige helg, og fra onsdag etter lunsj til fredag var det festen neste helg som ble planlagt. Mens at lærere vi fikk som kom lengre nordfra syns dette hørtes helt på sin plass ut i en 10. klasse :P
Vis hele sitatet...
Hehe, exactually my point

Tho' jeg gikk i 9. da dette skjedde, but still...
Sitat av Popp
Husker en lærer i 10. trinn som sa at fra mandag til onsdag i lunsjtider snakka vi kun om festen forrige helg, og fra onsdag etter lunsj til fredag var det festen neste helg som ble planlagt. Mens at lærere vi fikk som kom lengre nordfra syns dette hørtes helt på sin plass ut i en 10. klasse :P
Vis hele sitatet...
Eller så var bare lærerne sjokket over at dere skrøyt over å ha hvert på fylla?
Trur ikke det er SÅ mye mer festing der oppe, selv fester de fleste her hver helg også. -.-
Men er ikke noe vi snakker om hver dag.

No Offence lzm (;
Sist endret av Restyle; 14. november 2007 kl. 12:56.
Rasist er et ord som er brukt alt får mye. Det kan være sant men jeg tror (også med egne erfaringer) at folk er for hårsåre og de bruker ordet rasist alt for mye.

Jeg syns det er på tide at folk drar seg i selene og tenker seg godt om før de bruker ordet rasist. Har vært mye slaveri og dritt gjennom historien men ingen som lever nå har oppleved det. Ingen av de som lever nå har heller ikke brukt slaver.
Sitat av Popp
Jepp, og når vi her i N-Trøndelag får lærere fra "siviliserte" oslo-området så blir de igjen sjokka over språkbruk og festinga..

Husker en lærer i 10. trinn som sa at fra mandag til onsdag i lunsjtider snakka vi kun om festen forrige helg, og fra onsdag etter lunsj til fredag var det festen neste helg som ble planlagt. Mens at lærere vi fikk som kom lengre nordfra syns dette hørtes helt på sin plass ut i en 10. klasse :P
Vis hele sitatet...
For det første så er ikke alt sør for Trondheim Oslo. At vi fra Oslo er mer siviliserte kan nok kanskje stemme, fordi min lærer i tiende klasse mente faktisk at bannskap og snakk om fyll og tobakk ikke hørte klasserommet til. En lærer skal være en autoritetsperson som skal hjelpe deg med å tilegne deg kunnskap og etikette for resten av livet.
Sitat av bronsky
For det første så er ikke alt sør for Trondheim Oslo. At vi fra Oslo er mer siviliserte kan nok kanskje stemme, fordi min lærer i tiende klasse mente faktisk at bannskap og snakk om fyll og tobakk ikke hørte klasserommet til. En lærer skal være en autoritetsperson som skal hjelpe deg med å tilegne deg kunnskap og etikette for resten av livet.
Vis hele sitatet...
gidameg! etikette du liksom.
i lidet troende, hajll kjæft før du får dæ en trøkk.

ang. å hyle rasisme i tide og utide.. det er kanskje litt som å rope ulv?
Sitat av styggen
gidameg! etikette du liksom.
i lidet troende, hajll kjæft før du får dæ en trøkk.

ang. å hyle rasisme i tide og utide.. det er kanskje litt som å rope ulv?
Vis hele sitatet...
Oi, beklager! Etikette var vel kanskje litt for langt unna "hæstkuk" og "kjæft". Det er jo virkelig voksent å gjøre narr av mennesker med et velassortert ordforråd. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke er forumets eneste preseterist innen norskfaget, og i mine øyne så var mitt forrige innlegg i stor grad av retorisk art. At du, som representant for ditt folk, utviser en så naivistisk og egalitær holdning til ditt eget språk, er svært bekymringsfullt.

Selv et medlem av proletariatet som meg kan uttrykke seg litt mer kreativt.
Sitat av bronsky
For det første så er ikke alt sør for Trondheim Oslo. At vi fra Oslo er mer siviliserte kan nok kanskje stemme, fordi min lærer i tiende klasse mente faktisk at bannskap og snakk om fyll og tobakk ikke hørte klasserommet til. En lærer skal være en autoritetsperson som skal hjelpe deg med å tilegne deg kunnskap og etikette for resten av livet.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har nok sett ett kart før, så er nok klar over det, og les posten min igjen så ser du at jeg aldri har nevnt at alt sør for Trondheim heter Oslo. Oslo var enkelt å greit ett eksempell.
Og at verden ikke gjør som dere gjør, lær dere å lev med det!

Men tråden er vel nok OT nå vil jeg tro, så bare legg bort alt detta og gå tilbake til topic nå før folk kun blir slemme mot hverandre.


Selv tror jeg veldig mange har lett for å hyle rasist er fordi at vi fra før av har lagt for mye rett opp i henda på dem, altså får de ikke som DE vil, og at VI ikke tilpasser oss DEM så er vi rasister, selv om de for det meste får alt lagt oppi henda gratis..
Sitat av Wilibald
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2098479.ece

I følge en undersøkelse er 9 av 10 politifolk blitt beskyldt for å være rasister. Det skjer blandt annet når de stopper folk i standardkontroller med bil og slikt.

Burde man ikke kunne gi folk bot for å kalle andre rasist uten grunn? Man får jo bot hvis man kaller en poilimann jævla dust f.eks.
Rasist blir brukt veldig ofte og som regel uten grunn. "Kaller jeg han rasist blir han sikkert satt ut og glemmer hva han kom for"- taktikken er oppbrukt! Jeg syns det burde bli slutt på det bullshitsnakket!

Og er det ikke egentlig rasistisk å kalle en som er lys i huden rasist bare fordi en som er mørk i huden blir stoppa i rutinekontroll?
Vis hele sitatet...
Takk for at du tar opp et viktig og dagsaktuelt tema. Det kan være straffbart å kalle en politimann for rasist uten grunn. Rasismenavnet er nesten en større forulemping av en politimann enn å kalle han ved andre skjellsord.

Det er imidlertid en utfordringen VG og Dagbladet til enhver tid leter etter nyhetssaker der politiet kan anklages som rasistiske. I et politisk klima som er så betent at mange mener at neger er et rasistisk uttrykk, vil det være risikofylt å kjøre en forulempingssak fordi en politimann har blitt kalt rasist.

Det kan se ut til at vi har fått et samfunn der frykten for rasisme betyr mer enn behovet for å opprettholde et samfunn basert på likhet og rettferdighet overfor loven.
Sitat av Popp
Ja jeg har nok sett ett kart før, så er nok klar over det, og les posten min igjen så ser du at jeg aldri har nevnt at alt sør for Trondheim heter Oslo. Oslo var enkelt å greit ett eksempell.
Og at verden ikke gjør som dere gjør, lær dere å lev med det!

Men tråden er vel nok OT nå vil jeg tro, så bare legg bort alt detta og gå tilbake til topic nå før folk kun blir slemme mot hverandre.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke OT, fordi dette tydeligvis er et definisjonsspørsmål. Det eneste folk argumenter for her, er hva de ikke anser som rasisme.

Sitat av Popp
Selv tror jeg veldig mange har lett for å hyle rasist er fordi at vi fra før av har lagt for mye rett opp i henda på dem, altså får de ikke som DE vil, og at VI ikke tilpasser oss DEM så er vi rasister, selv om de for det meste får alt lagt oppi henda gratis..
Vis hele sitatet...
Her er du godt i gang med den hverdagsrasismen jeg omtalte tidligere i denne tråden; du sier "vi/oss" og "de/dem".

Hvem er "vi"? Er det folk med norsk statsborgerskap?

Hvem er "de"? Er det utlendinger, uansett opprinnelse? Er en svenske like mye utlending som en nigerianer?

Så til slutt, akkurat hva er det vi har lagt i hendene på "dem"? Hva vil det si at "de for det meste får alt lagt oppi henda gratis"?

Uvitenhet skaper rasisme, og det har du klart å bevise med én lang, horribel setning.
Leser du som sagt postene og tenker før du skriver så vil du kanskje se at jeg definerte DEM med de som har alt for lett med å si rasist til alle og enhver. Og VI, det er oss som må finnes oss i disse tullingene som løper rundt og fornærmer folk i hytt og pine, forbanna kverulant!
Sitat av Popp
Leser du som sagt postene og tenker før du skriver så vil du kanskje se at jeg definerte DEM med de som har alt for lett med å si rasist til alle og enhver. Og VI, det er oss som må finnes oss i disse tullingene som løper rundt og fornærmer folk i hytt og pine, forbanna kverulant!
Vis hele sitatet...
Jeg har fulgt med den tråden helt fra begynnelsen av, men i følge ditt system (vi/dem), så har ikke jeg noen plass i samfunnet. Jeg sier hverken rasist til alle og enhver, og jeg er heller ikke en som føler jeg må finne meg i alt folk sier til meg.

Uansett, så er jeg ikke kverulant, men jeg mener at visse sider ved rasismeproblematikken bør belyses. At du føler deg presset opp i et hjørne fordi du ikke klarer å svare for deg, får du takke din egen uvitenhet for.

Det jeg prøver å bevise og gjøre klart for deg, er at det er veldig farlig å generalisere. Det gjør du ved å bruke vi/dem. Folk med dine meninger leter alltid etter ulikheter i halvtomt glass, mens folk med mine meninger søker etter likheter i halvfullt glass. Comprende?

Edit:

Hvis jeg tar feil, og kun tolker dine utsagn feil, så får du ta meg på det. Hvis ikke, så kan jeg hjelpe deg med å formulere deg litt bedre.
Sist endret av bronsky; 14. november 2007 kl. 23:00.
Sitat av bronsky
..., men i følge ditt system (vi/dem), så har ikke jeg noen plass i samfunnet. Jeg sier hverken rasist til alle og enhver, og jeg er heller ikke en som føler jeg må finne meg i alt folk sier til meg.

...

Det jeg prøver å bevise og gjøre klart for deg, er at det er veldig farlig å generalisere. Det gjør du ved å bruke vi/dem. Folk med dine meninger leter alltid etter ulikheter i halvtomt glass, mens folk med mine meninger søker etter likheter i halvfullt glass. Comprende?
Vis hele sitatet...

Den der vi/dem greia er eksempler, er det vanskelig å forstå for deg må jeg virkelig beklage, for jeg har ikke generalisert, iallefall ikke meninga å gjøre..

Har ikke generalisert, kommer helt an på hvordan man vil tolke svara til folk, om du vil tolke dem som at alle andre enn deg selv er dumme eller om du tolker som de fleste her inne at alle har forskjellige måter å svare på og dermed legger litt ekstra godvijle til.
Sitat av Wilibald
Men for å ta en selvopplevd episode:
Nå i helga rusla jeg rundt i byn for meg selv når en 4-5 stykker begynner å rope etter meg.
"Stikk av din hvite soper!","jævla wannabeviking!" for eksempel. Når jeg da svarte "hold kjeft, taper", kom selvfølgelig den obligatoriske "Er u rasist eller?"

Det er altfor lett å kalle folk rasister uten at det er tilfellet. Pisses me off!
Vis hele sitatet...
Hvilken by gikk du i? Kan tenke meg både negerene og de hvite blir lavmåle mot hverandre
når det bor 20000 der og ser hverandre hver dag!

Flytt til en storby engang og føl friheten!! Jo større, jo bedre!
Sitat av Popp
Den der vi/dem greia er eksempler, er det vanskelig å forstå for deg må jeg virkelig beklage, for jeg har ikke generalisert, iallefall ikke meninga å gjøre..

Har ikke generalisert, kommer helt an på hvordan man vil tolke svara til folk, om du vil tolke dem som at alle andre enn deg selv er dumme eller om du tolker som de fleste her inne at alle har forskjellige måter å svare på og dermed legger litt ekstra godvijle til.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke gå ut ifra det faktum at alle skjønner hva du mener når du tilsynelatende generaliserer, og deler opp samfunnet i to grupper.

Jeg har ikke nevnt at noen er dumme, og det er bare tragisk å påstå dette. Selvfølgelig har alle forskjellige meninger, og det er nettopp det jeg prøver å få frem her.

Dersom man vil delta i en diskusjon som omhandler et såpass alvorlig tema, så får man passe på å ordlegge seg rett, slik at sjansen for misforståelser kan elimineres.

Edit:

Og det at du i skrivende stund har 904 innlegg, men bare 3 KP, sier vel sitt...
Sist endret av bronsky; 15. november 2007 kl. 00:38.
Altså nå har jeg vært vekter rimelig lenge.
Ved nesten hver pågripelse vi har foretatt av en person med utelandsk opprinnelse har vi blitt kalt rasister og det som værre er.
Rasist er noe som blir hauset opp i media i tide og utide. Se feks på ambulanse saken. Jeg tror nok at uansett om han hadde vært hvit eller svart så hadde de nektet og ta han med. Det hadde nok lite med selve fargen og gjøre men er klart det ser mye bedre ut i media om man hyler rasisme og alt det der.

Når jeg pågriper en person av utelandsk opprinnelse gjør det meg til rasist? De sier at jeg kun tar han fordi han er svart. Sist jeg sjekket så var ikke det hjemmel for å pågripe noen som helst og det skal nå sies at jeg enda ikke har blitt dømt for frihetsberøvelse enda jeg har satt håndjern på et 100 talls personer i løpet av min tid hvor samtlige har ropt rasisme og det som værre er.

Men at de kaller meg gestapo, hitler, stalin, drittsekk,hvite faen, bleiking og lignende hva er det da? En del av det går jo direkte på det fakta at jeg er hvit men det virker kanskje ikke den veien? Som regel er meget snill av meg og sier at jeg foretar en borger arrest av de på det og det grunnlaget og spør om de vennligst vil følge med meg til politiet kan ankomme stedet og ta over saken. Åssen det gjør meg til rasist er fortsatt et mysterium for meg. At jeg pågriper de for at de er utenlandske er også et meget morsomt utsagn da jeg ikke viste at de i seg selv var grunn for pågripelse.

Tror ordet rasist skal brukes veldig forsiktig og faktisk tenke på at det kanskje er noe som heter omvendt rasisme også.
Ikke bare skylde på rasisme hver gang de blir tatt i gjøre noe norsk lov ikke tillater dem.
No blir eg stempla som rasist (igjen), men eg syns mange innvandrarar har blitt altfor godt vant her i Noreg! Eg er heilt for innvandring og at vi skal hjelpe folk i andre delar av verden, her eg bor har vi mykje tamilar blant anna som er samfunnsengasjerte og gjer ein kjempejobb, her får vi satt dei i arbeid og der blir dei. Kanskje vi berre er usedvanlig gode på integrering, eg veit ikkje..

Men om eg hadde komt til utlandet og oppført meg sånn som enkelte innvandrarar gjer her hadde det nok fått konsekvensar for både mi friheit og helse. Det er ikkje mange muslimar som hadde lyfta ein finger for at eg skulle få bygge ei kirke og tilbe Gud, ikkje at eg driv med sånt.. Klart Noreg er meir sekularisert (Populært ord på forumet i det siste?) en mange andre land, og spesielt land i blant anna midtøsten, men allikevel.
At enkelte gjerne skal rope rasist i tide og utide er det ikkje noko å gjere med, og eg tek dei ikkje alvorleg lenger. Det vart jo for eksempel gjort sak av at FRP hadde brukt to farga personar i ei brosjyre om kriminalitet før valget.

Eg er sjølv fort ute og tenker "Lær deg Norsk" eller "Jævla utlendingar" når eg ser utlendingar som ikkje veit å oppføre seg, når dei kjem hit og får alt opp i henda! Mat, husly, klede, jobb og alt anna dei treng for å overleve syns eg dei kan smile pent og halde kjeft.
Og dei aller aller fleste gjer jo netopp det, tilpasser seg samfunnet i Noreg og oppfører seg som nye, gode landsmenn.
Klart det ikkje er lett å være innvandrar eller flyktning, men det skal det helle rikkje være. Det dei får her er utruleg mykje bedre en kva dei hadde fått i heimlandet sitt!

Det har ingenting med hudfarge eller tru å gjer, alt sånt har eg lært meg å ignorere for lengst!
Sjølv om eg er humanist held eg kviledagen heilag fordi eg har mange naboar som er kristne.

Når du har ein utsatt jobb i offentleg sektor slik som politiet har må du ta enkelte forhandsreglar når det gjeld ulike folk. Om ein politimann har fått problemer med ein utlending før er det klart han får enkelte holdningar, akkurat som han ville fått mot folk med maskinklipt kort hår om han hadde hatt problem med f.eks. nynazistar før.
Ellers trur eg det er mykje rasisme ute og går om dagen, men ingenting som er verdt å bry seg om.

Jau..
Sitat av Wilibald
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2098479.ece

I følge en undersøkelse er 9 av 10 politifolk blitt beskyldt for å være rasister. Det skjer blandt annet når de stopper folk i standardkontroller med bil og slikt.

Burde man ikke kunne gi folk bot for å kalle andre rasist uten grunn? Man får jo bot hvis man kaller en poilimann jævla dust f.eks.
Rasist blir brukt veldig ofte og som regel uten grunn. "Kaller jeg han rasist blir han sikkert satt ut og glemmer hva han kom for"- taktikken er oppbrukt! Jeg syns det burde bli slutt på det bullshitsnakket!

Og er det ikke egentlig rasistisk å kalle en som er lys i huden rasist bare fordi en som er mørk i huden blir stoppa i rutinekontroll?
Vis hele sitatet...
Jeg har god tro på at politiet stopper flere mørkhudete mennesker enn hvite, men dette har jo en rimelig grei forklaring: Prosentandelen av kriminelle mørkhudete mennesker er ganske mye høyere enn prosentandelen av kriminelle hvite mennesker. Om politiet stopper mørkhudete oftere en hvite, er sjansen for at de finner noe ulovlig, større. Før dere begynner å flame meg kan dere jo se litt på statistikken.
Sitat av DryYouTear
Jeg har god tro på at politiet stopper flere mørkhudete mennesker enn hvite, men dette har jo en rimelig grei forklaring: Prosentandelen av kriminelle mørkhudete mennesker er ganske mye høyere enn prosentandelen av kriminelle hvite mennesker. Om politiet stopper mørkhudete oftere en hvite, er sjansen for at de finner noe ulovlig, større. Før dere begynner å flame meg kan dere jo se litt på statistikken.
Vis hele sitatet...
får jeg se sikre bevis på dine påstander? bevis som viser i prosent i forhold til antall folk i norge
Siden det er greit av vi i nord kaller folk og fe for hæstkuk men ikke sør på, har Halvdan Sivertsen kommet opp med en litt penere variant som søringan kan bruk. "Hoppe-stokk"
Så neste gang du ser en snut du ikke liker, kan du kalle han for det.
Sitat av desperat
får jeg se sikre bevis på dine påstander? bevis som viser i prosent i forhold til antall folk i norge
Vis hele sitatet...
Det finnes flere undersøkelser som bekrefter dette. Her er en av dem.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle573462.ece
Sitat av Kaunda
Det finnes flere undersøkelser som bekrefter dette. Her er en av dem.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle573462.ece
Vis hele sitatet...
Men det er vel uansett ikke rett å stoppe mørkhudede pga. at de har en høyere prosent med kriminalitet?

Tenker du hadde vært passelig forbanna om politiet hadde stoppa deg hele tiden f.eks. fordi du har ett etternavn som også mange kriminelle har? (for å sette det helt på spissen)
Sitat av Popp
Men det er vel uansett ikke rett å stoppe mørkhudede pga. at de har en høyere prosent med kriminalitet?

Tenker du hadde vært passelig forbanna om politiet hadde stoppa deg hele tiden f.eks. fordi du har ett etternavn som også mange kriminelle har? (for å sette det helt på spissen)
Vis hele sitatet...
Det har da også gått ut i rundskriv fra riksadvokaten til politiet at opphavsland (f.eks hudfarge) ikke skal tillegges vekt ved kontroller.
Sitat av Kaunda
Det har da også gått ut i rundskriv fra riksadvokaten til politiet at opphavsland (f.eks hudfarge) ikke skal tillegges vekt ved kontroller.
Vis hele sitatet...
Ja, det er mye som ikke er lov. Tror ikke en politikvinne med rasistiske holdninger bryr seg et fnugg om et skriv fra riksadvokaten.

Sitat av Kaunda
Det finnes flere undersøkelser som bekrefter dette. Her er en av dem.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle573462.ece
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen er fire og et halvt år gammel.
Sansynligheten for at det allerede er sagt er stor men må bare si det. Obiora obiora obiora. Han ble drept av politimenn. Og da det ble kjent hva som hadde skjedd fikk de som drepte ham støtte av andre politimenn i Trondheim.

Jeg tror det er veldig lett å gå i forsvar for det man kjenner til som politibetjent. Problemene man har med innvandrere og at ordet rasist/rasisme dukker opp så mye.
Sitat av gud_er_død
Sansynligheten for at det allerede er sagt er stor men må bare si det. Obiora obiora obiora. Han ble drept av politimenn. Og da det ble kjent hva som hadde skjedd fikk de som drepte ham støtte av andre politimenn i Trondheim.

Jeg tror det er veldig lett å gå i forsvar for det man kjenner til som politibetjent. Problemene man har med innvandrere og at ordet rasist/rasisme dukker opp så mye.
Vis hele sitatet...
Selv om det er sørgelig og tragisk, er det slik at menneskekroppen ikke tåler all verden av påkjenninger. Dette er uansett hudfarge.

Uansett hvor mye politiet legger opp til å ikke skade under pågripelser, vil det å gå fullstendig bananas mot politiet være risikofullt. Politiets rett og plikt til å bruke makt er vanskelig for mange å akseptere. Negative erfaringer fra hjemlandet ser ut til å gjøre det enda vanskeligere.

Politiets arbeidsmåter i Norge bør kanskje inn i opplæringen til innvandrere, på lik linje med opplæring i kvinnesyn og likestilling?

Det største problemet i dag er at venstreradikale grupperinger i samvirke med tabloidpressen er på stadig jakt etter politifolk som har gjort noe som kan fremstilles som at det er rasisme. Det fører til at politifolk unnlater å gripe inn i situasjoner der innvandrere er involvert, av frykt for å få svertet sitt navn og rykte i VG eller Dagbladet dagen etter.

Mørkhudete innvandrere har i dag et frikort til å tillate seg mer enn det hvite kan overfor politiet.

Jeg sier nei til rasisme, men ikke minst nei til det som skaper grobunn for rasisme. Forskjellsbehandling av mørhudete på grunn av frykten hos politifolk for å bli stemplet som rasister skaper grobunn for rasisme.
Sist endret av Kaunda; 18. november 2007 kl. 14:58.
Var på tur til Lillehammer for noen år siden, satte meg ned på et bord i en pub. En mørkhudet mann kom bort og skjelte meg ut uten og grunn og sa at han ville aldri latt sin datter gifte seg meg en sånn hviting som meg. Fikk høre senere at han var alkoholiker, mistet jobben, blitt nektet på de fleste utesteder i byen og fått et hat til alle hvite. Men han ble ganske lang i trynet når kona kom og satte seg ved bordet, for hun er halvt afrikansk, fra Cape Verde...he-he, litt morsomt egentlig!

Jeg tror nok utlendingene må tåle å bli stoppet på gaten for å vise legg, det er mange illegale innvandrere her i Norge. Har jo blitt stoppet av politiet mange ganger tidligere jeg, bare fordi jeg kjørte gammel og crappy bil, men sutret ikke for det...dem gjør jo bare jobben sin!
Sist endret av Spawn2; 18. november 2007 kl. 18:20.
Sitat av (Dagbladet.no):
Politimennene som pågrep og la Eugene Obiora (48) i bakken på et offentlig servicesenter i Trondheim i fjor, har 14 voldsrelaterte anmeldelser på seg, ifølge TV2 Nyhetene. Tre av disse anmeldelsene etterforskes fremdeles av Spesialenheten for politisaker.

Anmeldt for kvelertak
De to mennene har ifølge TV2 vært makkere i tre år, blant annet i hundepatruljen.

Til tross for antall anmeldelser, har politimennene til nå blitt frikjent for alle anklager.

Tidligere i år ble det kjent at en av politimennene har tre ganger tidligere blitt anmeldt for å ha tatt kvelertak.

Han skal også ha vært delaktig i Sophia Baidoo-saken, der den svensk-ghanesiske vaskehjelpen blant annet ble kastet i bakken og kalt for «svarting».
Vis hele sitatet...
Ser man dét...
lurker
Trådstarter
Det er klart det er mye rasisme. Mange politifolk misbruker makta si. (Også overfor hvite)

Men det er feil å kalle alt mulig rart rasismi når det overhodet ikke er det! Nå for tida tror jeg nesten det er mer rasisme mot "vikinger" enn mot mørke folk.
Sitat av bronsky
Ser man dét...
Vis hele sitatet...
Du må lære deg å være kildekritisk. Dagbladet er ikke akkurat kjent for å fremstille nyheter nøytralt og objektivt. De lever kun av å skape sensasjonsnyheter, slik at folk skal velge Dagbladet foran mer seriøse aviser som Aftenposten eller Dagsavisen.

Nylig har de for eksempel blitt dømt for å ha skrevet at Spetalen gikk amok og slo og sparket mennesker på en bar i Oslo. Dette var et solid stykke fra sannheten.