Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5935
Kunne du tenke deg støtte et nytt parti som ønsker følgende ?

Være den lille manns parti
Nei til EU
Nei til EØS
Nei til innvandring
Nei til oljeboring i Lofoten
Rettferdigfordeling av samfunnets goder
Det offentlige skal eie/drive skoler,sykehus,naturressurser etc
Gi mulighet til gründere og stimulere næringsvirksomhet i Norge
Se på Putin og Russland som Europas håp og ikke en trussel
Skeptisk til USA
Sitat av Hans.G Vis innlegg
Kunne du tenke deg støtte et nytt parti som ønsker følgende ?

Være den lille manns parti
Nei til EU
Nei til EØS
Nei til innvandring
Nei til oljeboring i Lofoten
Rettferdigfordeling av samfunnets goder
Det offentlige skal eie/drive skoler,sykehus,naturressurser etc
Gi mulighet til gründere og stimulere næringsvirksomhet i Norge
Se på Putin og Russland som Europas håp og ikke en trussel
Skeptisk til USA
Vis hele sitatet...
Se på Putin og Russland som Europas håp og ikke en trussel
Skeptisk til USA


Se på Putin og Russland som Europas håp og ikke en trussel
Skeptisk til USA


Hæ? Nei takk!
Det er jo noe tynt å skulle mene noe ut fra dette. Hva legger man i "være den lille manns parti" og resten av punktene kan beskrive veldig ulik politikk i praksis.

Men uansett kan jeg klart si at jeg ikke ville støttet dette partiet.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Putin og Russland som Europas håp? Nei.
Skeptisk til USA? Ja.

Ikke ett parti jeg ville støttet, virker altfor vagt.
Hvem er det som står bak dette partiet?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Den lille manns parti lol. Hva med de store damene?

Norge kan ikke bare si nei til innvandring, vi trenger arbeidskraft. Men kvotere er jeg med på. Færre muslimer og flere polakker.
Sist endret av Bothrops; 7. mars 2014 kl. 11:44.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvem er det som står bak dette partiet?
Vis hele sitatet...
Putin! titegn
Trådstarter
2 2
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Putin! titegn
Vis hele sitatet...
Nei Putin er ikke med. Men absolutt noe å tenke på når man skal verve nye medlemmer.
Vi trenger noen som kan stå opp mot USA og co.
Men tror partiet tenker på å verve medlemmer her hjemme først.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Den lille manns parti lol. Hva med de store damene?

Norge kan ikke bare si nei til innvandring, vi trenger arbeidskraft. Men kvotere er jeg med på. Færre muslimer og flere polakker.
Vis hele sitatet...
Foretrekker litt mindre damer
Det er en myte at vi trenger mye arbeidskraft. Flere grupper av unge og eldre
mennesker kommer ikke inn på arbeidsmarkedet. De blir fortrengt av billig arbeidskraft fra øst-europa. Flere norske bygg firmaer har gått konkurs pga av stor tilstrømming av billig utenlandsk arbeidskraft. Noe som gir ulønnsomhet for norske bedrifter og som presser lønningene ned for norske arbeidstagere.
Sist endret av Hans.G; 7. mars 2014 kl. 11:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Altså, selv om jeg digger Putin på internett (de morsomme bildene og sånn), så tror jeg jeg foretrekker USA over Russland som alliert.

Kan du utdype politikken du tenker å kjøre? "Den lille manns parti" er ikke særlig spesifikt.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Hans.G Vis innlegg
Se på Putin og Russland som Europas håp og ikke en trussel
Skeptisk til USA
Vis hele sitatet...
Kan du utdype på dette? Hvordan er Russland bedre enn USA?
Se på Putin og Russland som Europas håp
Vis hele sitatet...
Eh ... lykke til.
Sitat av Hans.G Vis innlegg
Nei Putin er ikke med. Men absolutt noe å tenke på når man skal verve nye medlemmer.
Vi trenger noen som kan stå opp mot USA og co.
Men tror partiet tenker på å verve medlemmer her hjemme først.



Foretrekker litt mindre damer
Det er en myte at vi trenger mye arbeidskraft. Flere grupper av unge og eldre
mennesker kommer ikke inn på arbeidsmarkedet. De blir fortrengt av billig arbeidskraft fra øst-europa. Flere norske bygg firmaer har gått konkurs pga av stor tilstrømming av billig utenlandsk arbeidskraft. Noe som gir ulønnsomhet for norske bedrifter og som presser lønningene ned for norske arbeidstagere.
Vis hele sitatet...
støtter de andre. presentasjonen av partiet er veldig tynt men jeg ville absolutt ikke støttet de punktene - og selv om jeg hadde vært enig måtte jeg visst hva du legger i de ulike tingene. For min del virker det som et meget lite gjennomtenkt politikk.

Vi trenger arbeidskraft i Norge. Vi har en stor eldrebølge som kommer, som gjør at vi har stort behov for omsorgsarbeidere - i tillegg til dette har vi mange "drittjobber" som normenn rett og slett ikke ønsker. Noe som gjør at folk flest i dag tar seg en utdanning - dette betyr at vi har et stort mangel på folk som tar jobber som vaskehjelp og lignende. Ja i enkelte bransjer, f.eks. innen håndverkerarbeid, så konkurerer de nok direkte mot norsk arbeidskraft - men i andre bransjer er det rett og slett en stor mangel på arbeidskraft.¨

Hva legges i "Lille manns parti" og "Rettferdig fordeling"? Rettferdig for hvem, og hvordan? Hvordan tenker du å stimulere grunderer - og hvordan vil du sørge for at dette skjer på en rettferdig måte? Nei, en så enkel punktliste funker ikke, man må utarbeide et ordentlig partiprogram om man i det hele tatt skal klare å bli tatt seriøst så folk vet hva dere egentlig står for og hvordan dere tenker å utføre ting.
Sist endret av etse; 7. mars 2014 kl. 12:54.
Støtter alle punktene du lister opp!

Vil også legge til:
Nei till kjønnskvotering
Ja til legalisering av mindre farlige rusmidler (cannabis) + utvidelse av ølsalgtidene
Ja til strengere straffer generelt for ran, vold, drap etc.

EDIT: Erna Solberg oppfører seg jo som en kronidiot ved å ødelegge forholdet til Russland.
Hva tror hun at lille Norge kan begynne å kritisere Russland ved første møte mellom statsministerene.


De rødgrønne(Jagland i spissen med støtte fra de rødgrønne) klarte å ødelegge forholdet til Kina.

Kunne vært en ide å ikke legge alle kortene sine på USA som er gjeldslaver til tusen.
Norge vil få mye mer ut av et godt forhold til Russland og Kina. Isteden er vi nikkedukker for EU.
Sist endret av trikker95; 7. mars 2014 kl. 13:01.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg hadde styrt unna.

Får følelsen at agendaen til partiet er skrevet av folk som tror de har fullstendig peiling på hvordan landet skal styres, men som egentlig ikke har peiling overhodet..
Sist endret av Bombasa; 7. mars 2014 kl. 13:00.
Sitat av Hans.G Vis innlegg
Være den lille manns parti
Vis hele sitatet...
Ja takk.

Nei til EU
Vis hele sitatet...
Ja takk.

Nei til EØS
Vis hele sitatet...
Ja takk.

Nei til innvandring
Vis hele sitatet...
Dobbelt ja takk.

Nei til oljeboring i Lofoten
Vis hele sitatet...
Nei takk. Nord-Norge trenger økonomisk stimulans. Vi kommer ikke unna oljen på nåværende tidspunkt, men Norge bør investere tungt i alternative energikilder, og ta sikte på å gjøre seg selv oljeuavhenggig innen f.eks. 50 år.

Rettferdigfordeling av samfunnets goder
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvordan du velger å definere det. Jeg er for gode sosiale ordninger, og at folk skal ha et sikkerhetsnett om de får problemer i livet. Jeg er imot snyltere som tar penger ut av felleskassen uten at de har grunnlag for det. Desverre er det mange slike i samfunnet i dag. Det burde vært strengere! Ikke minst henger dette problemet sammen med innvandringen.

Det offentlige skal eie/drive skoler,sykehus,naturressurser etc
Vis hele sitatet...
Dette er jeg veldig enig i. Kapitalisme, som jo er grådighet satt i system, har sin plass i samfunnet, men ikke på områder som er kritisk viktige for overlevelse og velferd. Der bør andre verdier styre, og som du sier bør disse ressursene eies av fellesskapet.

Gi mulighet til gründere og stimulere næringsvirksomhet i Norge
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i. Om du har en gründer i magen og en god ide bør staten bidra med økonomisk støtte.

Se på Putin og Russland som Europas håp og ikke en trussel
Vis hele sitatet...
Putin er jo en diktator som dreper sine meningsmotstandere. USA er ille, men Russland er mye værre.

Skeptisk til USA
Vis hele sitatet...
Jeg er skeptisk til USA. De er rimelig gjennomkorrupte, og de står for feil verdier, men for øyeblikket er de vår alliert, og jeg tror Norge er best tjent med å ha dem i førersetet framfor Russland eller Kina.
Noen av punktene er jo helt ok, men det må nok ligge mer bak tanke bak prosjektet enn det du har gjort her. Svært dårlig forarbeid.
Nasjonalsosialismen får nok dessverre sin renessanse...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det evige rælet om oljeboring i nord. Blir folk ikke lei av å sutre om det? Ærlig talt.

Og hvorfor skal vi se på det gjennomsyrede korrupte Russland? Er det et fint forbilde? "Hvis du ikke kan kjøpes i dag, la deg kjøpes i morgen".

Den lille mann? Har du hørt om at "Makt korrumperer, og absolutt makt korrumperer absolutt."? Den lille mann vil være like utsatt med ditt parti som en hvilken som helst annens parti. Den lille mann er den lidende part uansett.
Sitat av Hans.G Vis innlegg
Kunne du tenke deg støtte et nytt parti som ønsker følgende ?

Være den lille manns parti
Nei til EU
Nei til EØS
Nei til innvandring
Nei til oljeboring i Lofoten
Rettferdigfordeling av samfunnets goder
Det offentlige skal eie/drive skoler,sykehus,naturressurser etc
Gi mulighet til gründere og stimulere næringsvirksomhet i Norge
Se på Putin og Russland som Europas håp og ikke en trussel
Skeptisk til USA
Vis hele sitatet...
Nei. *titegn*
Interessant tankegang Om det blir mer utarbeidet plan bak dette så må jeg stille meg på ja kanskje listen. Mye ideer her som er interessant.
Allerede på den tynne listen har du klart å komme med tidenes selvmotsigelse. Partiet skal være for "den lille mann", og samtidig se på Putin og Russland som forbilde? Dummeste jeg har hørt.
Med et "partiprogram" tynnere enn listen over befolkningen på Bouvetøya, så vil du ikke klare å være i nærheten av nok underskrifter til engang å starte.
Alle partier om det være seg nyopprettede bruker disse kampsakene kun for å komme til makta. Disse sakene er bare prat, luft, tynn suppe, lureri, bortkasta tid, latterlig, ingenting!
Sitat av Hans.G Vis innlegg
Rettferdigfordeling av samfunnets goder
Se på Putin og Russland som Europas håp og ikke en trussel
Vis hele sitatet...
Mannen som gir olje- og gasskontrakter til vennene sine og lar de tjene seg skamrike er nok mannen dere ser etter når dere vil fordele samfunnets goder. At han i tillegg er en diktator som innskrenker menneskerettigheter er også helt klart noe vi har å lære av.

Utenom å se til Russland, så er vel dette egentlig bare rødt.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Nord-Norge trenger økonomisk stimulans.
Vis hele sitatet...
Du tar grundig feil. De siste 10 årene har Nord-Norge hatt dobbelt så høy verdiskapning som resten av landet, og i tillegg langt større vekst i verdiskapning, 9% mot 1.5% for resten av landet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10145261
Sist endret av KultNick; 8. mars 2014 kl. 12:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KultNick Vis innlegg
Er du sikker på det? De siste 10 årene har Nord-Norge hatt dobbelt så høy vekst i verdiskapning som resten av landet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10145261
Vis hele sitatet...
Problemet er at artikkelen seier ingenting.

Om eg seier at eg dobla formuen min i fjor høyres det imponerande ut. Om formuen i utgangspunktet var ei krone, og eg panta ei flaske og dermed dobla den til to kroner er det gjerne ikkje like imponerande?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at artikkelen seier ingenting.

Om eg seier at eg dobla formuen min i fjor høyres det imponerande ut. Om formuen i utgangspunktet var ei krone, og eg panta ei flaske og dermed dobla den til to kroner er det gjerne ikkje like imponerande?
Vis hele sitatet...
Du glemmer at det står at selve verdiskapningen var dobbelt så høy, i tillegg til veksten som var enda høyere. Hadde selvsagt vært kjekt med konkrete tall, men det finner jeg ikke.
Sist endret av KultNick; 8. mars 2014 kl. 12:52.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Du glemmer at det står at selve verdiskapningen var dobbelt så høy, i tillegg til veksten som var enda høyere. Hadde selvsagt vært kjekt med konkrete tall, men det finner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Problemet er at både prosenttallet og verdiskapningen er utrolig intetsigende. På øst-landet er det allerede store verdier og vanskelig å skape nye verdier i form av arbeidsplasser, naturressurser osv. Detter er betraktelig lettere i Nord-Norge. At verdiskapningen er dobbelt så høy sier ingenting så lenge man ikke har tall fra hva den er det dobbelte av. Det samme gjelder prosentsatsen for økning, den sier absolutt ingenting med mindre man vet hva man starter med. 9% av 10 kroner er 1 krone (nesten), 9% av 100 mill er 9 mill. Ubrukelige tall som ikke viser noe som helst.
Det opprinnelige argumentet var "ja til oljeboring i Lofoten, fordi Nord-Norge trenger økonomisk stimulans."

Så linka jeg til artikkelen som sier at Nord-Norge allerede har høyere verdiskaping og vekst enn resten av landet, som et motargument. Har tallene så mye å si da? Det virker som om dere kverulerer bare for å kverulere.

Og om det ikke er kverulering for kveruleringens skyld, blir det vel riktig å anta at dere er for oljeboring i Lofoten?
Sist endret av KultNick; 8. mars 2014 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres jo veldig fascistisk ut. Vet ikke om det er noe å satse på...
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det opprinnelige argumentet var "ja til oljeboring i Lofoten, fordi Nord-Norge trenger økonomisk stimulans."

Så linka jeg til artikkelen som sier at Nord-Norge allerede har høyere verdiskaping og vekst enn resten av landet, som et motargument. Har tallene så mye å si da? Det virker som om dere kverulerer bare for å kverulere.

Og om det ikke er kverulering for kveruleringens skyld, blir det vel riktig å anta at dere er for oljeboring i Lofoten?
Vis hele sitatet...
Det står "størst vekst i verdiskapning" i artikkelen. Dette er en prosentvis sats. Hele problemet her er at det sier veldig lite - hvor stor vekst hadde de egentlig? Og hvor mye verdiskapning er det i nord-norge? Slike ting blir ikke nevnt i artikkelen.

La oss si Oslo hadde en verdiskapning på 1 milliard i 2012, mens Tromsø hadde en verdiskapning på 1 million. I 2013 har Oslo økt til 1.3 milliarder mens Tromsø økte til 2 millioner. (tallene tatt ut av fiksjonelle). Ut i fra dette ville tromsø ha betydelig større vekst enn oslo. De hadde jo en vekst på 100% mens Oslo bare på 30%. Men i realiteten betyr dette at Tromsø økte 1 million i verdiskapning mens Oslo økte 300 millioner.

Prosentvise tall gir lite mening om du ikke vet utgangspunktet.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Og om det ikke er kverulering for kveruleringens skyld, blir det vel riktig å anta at dere er for oljeboring i Lofoten?
Vis hele sitatet...
Nei, det betyr ikke nødvendigvis det.
Det bevitner bare et genuint ønske om at alle argumenter som fremstilles holder vann, uavhengig av hvilket syn de forfekter. Enten man er for eller mot oljeboring, så bør man ha gode grunner som faktisk understøtter konklusjonen. Argumentet ditt om at verdiskapningen der oppe er stor nok uansett er intetsigende, derfor er det irrelevant. Å presentere et feilaktig argument bare fordi det tilfeldigvis støtter opp under ens egen konklusjon er en ekstremt destruktiv debatteknikk. Ikke overbeviser du motparten, ikke hjelper det de som er enige med deg, og alle som sitter på gjerdet får et negativt inntrykk deg (og derfor saken din). Altså skader du saken din mer enn du gagner den ved å forfekte slike påstander.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg hadde styrt unna.

Får følelsen at agendaen til partiet er skrevet av folk som tror de har fullstendig peiling på hvordan landet skal styres, men som egentlig ikke har peiling overhodet..
Vis hele sitatet...
Og et slikt parti har vi jo allerede.

Når det gjelder Putin/Russland som alliert, ville jeg stilt meg sterkt skeptisk, om ikke annet pga. Putins holdning/praksis og at Russland i det store og hele er et høl.
Sist endret av robhol; 8. mars 2014 kl. 14:54.
Sitat av etse Vis innlegg
Det står "størst vekst i verdiskapning" i artikkelen. Dette er en prosentvis sats. Hele problemet her er at det sier veldig lite - hvor stor vekst hadde de egentlig? Og hvor mye verdiskapning er det i nord-norge? Slike ting blir ikke nevnt i artikkelen.

(irrelevant regnestykke)

Prosentvise tall gir lite mening om du ikke vet utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Det står at verdiskapningen allerede har vært dobbelt så stor som resten av landet de siste 10 årene, så veksten er naturligvis også langt større i kroner enn resten av landet. Det er ikke et konkret utgangspunkt, men det holder for å få et bilde av Nord-Norges verdiskapning i forhold til resten av landet, som var hele poenget.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, det betyr ikke nødvendigvis det.
Det bevitner bare et genuint ønske om at alle argumenter som fremstilles holder vann, uavhengig av hvilket syn de forfekter. Enten man er for eller mot oljeboring, så bør man ha gode grunner som faktisk understøtter konklusjonen. Argumentet ditt om at verdiskapningen der oppe er stor nok uansett er intetsigende, derfor er det irrelevant. Å presentere et feilaktig argument bare fordi det tilfeldigvis støtter opp under ens egen konklusjon er en ekstremt destruktiv debatteknikk. Ikke overbeviser du motparten, ikke hjelper det de som er enige med deg, og alle som sitter på gjerdet får et negativt inntrykk deg (og derfor saken din). Altså skader du saken din mer enn du gagner den ved å forfekte slike påstander.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev opprinnelig "Er du sikker på det?" istedenfor "Du tar grundig feil." Ble nok litt eplekjekk og endret på det, den feilen tar jeg på min kappe. Det var aldri meningen å påstå at verdiskapningen er stor nok i Nord-Norge, artikkelen var kun ment som et innspill i debatten. Om du får et negativt inntrykk av en sak på grunn av meg får du ta det på din egen kappe, for jeg har ikke fremmet noen sak.
Sist endret av KultNick; 8. mars 2014 kl. 15:48.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det står at verdiskapningen allerede har vært dobbelt så stor som resten av landet de siste 10 årene, så veksten er naturligvis også langt større i kroner enn resten av landet. Det er ikke et konkret utgangspunkt, men det holder for å få et bilde av Nord-Norges verdiskapning i forhold til resten av landet.
Vis hele sitatet...
Nei. For det står heller ikke om veksten er størst i prosent eller i antall kroner, så det sier absolutt ingenting. Det eneste som er nevnt i artikkelen er en prosentsats, det er derfor rimelig å anta at det er prosent som er gjeldende. Skulle det vise seg å være antall kroner så er det også intetsigende, da verdiskapning går på nye verdier, og ikke nåværende. At Nord-Norge skaper verdier for 100 millioner hvert år, mens resten skaper for 10 millioner, blir lite relevant når resten av landet har en verdi på flere tusen milliarder og nord-norge har én milliard fra før av. Tallene er selvfølgelig fiktive, men de er like relevante som hva enn du har tenkt deg, da ingen av oss har tallene, som er det jeg harpet på i første omgang.

Når man driver med prosentregning kan man ikke se seg blind på tallene. Jeg mistenker at store deler av norges befolkning, og kanskje spesielt journalister har problemer med å forstå dette.

Jeg har ingen formening om oljeboring i Lofoten, jeg bare påpeker feil i argumentasjon når jeg ser det, spesielt når det gjelder tall.