Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2076
Jeg har "drukket" kodein nå i tre dager med god funk. I dag våknet jeg med en forferdelig og ubegrunnet følelse av depressjon og slitenhet. Og det eneste jeg kan tenke kan redde meg fra det er mer kodein.

Spørsmålet er: Kan dette være tegnet på en sterk pyskisk avhengighet og vil mer kodein bare gjøre vondt verre. Eller er dette langt fra statdiet til å utvikle noen avhengighet?

Det er snakk om en daglig dose på 6-7 tabletter PF
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
du blir ikke fysisk avhengig av kodein på tre dager ihvertfall.
psykisk? hvem vet. tviler på det.

holder fingeren på at du har en dårlig dag istedet jeg.
Sist endret av somnium; 19. januar 2010 kl. 14:28.
Sitat av somnium Vis innlegg
du blir ikke fysisk avhengig av kodein på tre dager ihvertfall.
psykisk? hvem vet. tviler på det.

holder fingeren på at du har en dårlig dag istedet jeg.
Vis hele sitatet...
Flott Da kan jeg ta en dose i dag for å "pick me up"!
Ehh.. Når du tenker på at du kansje er avhengig av opiater selv, er kansje ikke det aller beste og ta mer? Selv om du ikke er avhengig av det akkurat NÅ, så kan du jo bli det!
Sitat av murloc Vis innlegg
Ehh.. Når du tenker på at du kansje er avhengig av opiater selv, er kansje ikke det aller beste og ta mer? Selv om du ikke er avhengig av det akkurat NÅ, så kan du jo bli det!
Vis hele sitatet...
Sant nok, men jeg har bare én dose igjen. Etter det har jeg ikke tilgang til mer
Å bruke kodein daglig uten noen spesiell grunn (kroniske smerter etc.) er ikke spesielt smart.
Å bruke kodein daglig uten noen spesiell grunn (kroniske smerter etc.) er ikke spesielt smart.
Vis hele sitatet...
Noen ganger har man ikke no valg.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Å bruke kodein daglig uten noen spesiell grunn (kroniske smerter etc.) er ikke spesielt smart.
Vis hele sitatet...
Hvordan da? Psykisk mener du?
Jeg bruker det ikke hver dag, men de tre siste dagene fordi jeg har blitt veldig glad i følelsen av euforia. Som sagt er det uansett ikke mer enn 6 PF-tabletter igjen og jeg har ingen måte å skaffe mer på.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Anr Bjötk Vis innlegg
Hvordan da? Psykisk mener du?
Jeg bruker det ikke hver dag, men de tre siste dagene fordi jeg har blitt veldig glad i følelsen av euforia. Som sagt er det uansett ikke mer enn 6 PF-tabletter igjen og jeg har ingen måte å skaffe mer på.
Vis hele sitatet...
du er glad i å ruse deg med andre ord, kall en spade for en spade.

grunnen til at det ikke er smart, er bl.a fordi det er veldig hardt for leveren din, og du kan skade den permanent.
Sist endret av somnium; 19. januar 2010 kl. 14:48.
Sitat av somnium Vis innlegg
du er glad i å ruse deg med andre ord, kall en spade for en spade.

grunnen til at det ikke er smart, er bl.a fordi det er veldig hardt for leveren din, og du kan skade den permanent.
Vis hele sitatet...
Kan kodein skade leveren? Hele grunnen til at jeg ekstraherer kodeinen fra paralgin forten er for å fjerne paracetamolen for å IKKE skade leveren
Nei, det er ikke veldig skadelig for leveren (forutsatt at du fjerner paracetamol). Jeg tenkte mest på faren for avhengighet. Den er STOR.

Sitat av willy Vis innlegg
Noen ganger har man ikke no valg.
Vis hele sitatet...
Det virker ikke som trådstarter er "nødt" til å ta kodein...
Ja jeg fikk ikke med meg det på de første innleggene, men ser det nå.
Sitat av somnium Vis innlegg
du blir ikke fysisk avhengig av kodein på tre dager ihvertfall.
psykisk? hvem vet. tviler på det.

holder fingeren på at du har en dårlig dag istedet jeg.
Vis hele sitatet...
Veldig skråsikkert her. Man kan godt bli psykisk avhengig av kodein på tre dager, likeså èn time.

Fysisk avhengighet er et veldig omdiskutert begrep. Om du definerer det basert på abstinenser, kan man godt si at man kan bli fysisk "avhengig" av kodein på tre dager, siden det å være ruset i tre dager gir deg en hangover (les: abstinenser). En veldig sterk fysisk avhengighet er det ikke, og du kan likestille det med fyllesjuke: Du er så og si på vei til å bli fysisk avhengig av alkohol, siden du får abstinenser og det eneste som hjelper er alkohol (eller å sove det bort).

Husk forøvrig også at det er den psykiske delen som er skumlest når det kommer til avhengighet. Hjernens evne til å lure seg selv er helt enorm!

Sålenge kodeinen er tilgjengelig vil du finne millioner av grunner til å teste det "bare" èn gang til.. Pass på!
Sist endret av fetter; 19. januar 2010 kl. 15:33.
Sitat av fetter Vis innlegg
Fysisk avhengighet er et veldig omdiskutert begrep. Om du definerer det basert på abstinenser, kan man godt si at man kan bli fysisk "avhengig" av kodein på tre dager, siden det å være ruset i tre dager gir deg en hangover (les: abstinenser). En veldig sterk fysisk avhengighet er det ikke, og du kan likestille det med fyllesjuke: Du er så og si på vei til å bli fysisk avhengig av alkohol, siden du får abstinenser og det eneste som hjelper er alkohol (eller å sove det bort).
Vis hele sitatet...
Ja, det er omdiskutert. Man kan definere det ut ifra abstinenser, men det er ikke det samme som hangover. Abstinenser får man som et resultat av nevroadaptasjon, som f.eks. nedregulering av reseptorer. Den hangoveren man får av alkohol er på grunn av det giftige stoffet acetaldehyd, en gift som etanol omdannes til. Alkoholabstinenser er noe helt annet. Det kommer av økt eksitabilitet i nervesystemet som følge av nedregulering av GABA-reseptorer.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Ja, det er omdiskutert. Man kan definere det ut ifra abstinenser, men det er ikke det samme som hangover. Abstinenser får man som et resultat av nevroadaptasjon, som f.eks. nedregulering av reseptorer. Den hangoveren man får av alkohol er på grunn av det giftige stoffet acetaldehyd, en gift som etanol omdannes til. Alkoholabstinenser er noe helt annet. Det kommer av økt eksitabilitet i nervesystemet som følge av nedregulering av GABA-reseptorer.
Vis hele sitatet...
Ser man det! Man lærer så lenge man lever (selv om noe av dette ble litt over mitt hode...)

Men da kan du kanskje klargjøre om man faktisk kan få abstinenser av kodein etter tre dagers bruk?
Det må nok mer enn tre dager til for at nervesystemet skal innføre store adaptasjoner til den økte mengden av opioider. Men små, kortvarige intracellulære forandringer er nok mulig:

Sitat av Anr Bjötk Vis innlegg
I dag våknet jeg med en forferdelig og ubegrunnet følelse av depressjon og slitenhet. Og det eneste jeg kan tenke kan redde meg fra det er mer kodein.
Vis hele sitatet...
Opioider fører til økt utslipp av dopamin i områder av hjernen som er viktige for belønning, tilfredshet, eufori o.l ved å binde seg til GABAerge internevroner i VTA. Opioider virker hemmende og vil derfor minske aktiviteten til GABA-nevronene og derfor øke aktiviteten i de nervecellene som blir påvirket av GABA-cellene. Disse nevronene er i dette tilfellet dopaminerge som sender aksoner til et annet sted i hjernen forbundet med belønning og det andre jeg beskrev ovenfor(NAcc).

Som sagt er ikke tre dagers påvirkning nok til en nedregulering av reseptorer i NAcc, men små intracellulære forandringer kan inntre. Som f.eks. mindre hemming av GABAerge nevroner, svakere intracellulær aktivitet i de dopaminerge nevronene osv. Jeg skal ikke gå nærmere inn på hvordan dette skjer(hvis det ikke er interesse for det, selvfølgelig, men siden dette er et irritasjonsmoment for noen kan det like gjerne tas på PM)

Dette betyr at det vil bli litt mindre dopaminerg aktivitet i nervesystemet. Det er, som jeg har sagt ca. tusen ganger nå, den viktigste transmitteren for eufori, belønning m.m og det er derfor du føler deg deprimert. Å "reparere" ved å ta mer kodein er selvfølgelig idiotisk.


Ordforklaringer:

Nevron: annet ord for nervecelle.

GABAerge nevroner: GABA er den viktigste hemmende/dempende transmitteren i nervesystemet og hemmer de nevronene som de binder seg til. GABAerge nevroner er nevroner som slipper ut GABA.

VTA: ventrale tegmentale området. Kjerne i hjernestammen, rik på dopaminerge nevroner

NAcc: Nucleus Accumbens. Kjerne i basalgangliene. Er viktig for blant annet belønning, som sagt ovenfor. Det er også målet til mange andre rusmidler.

Akson: celleutløper som leder impulser til andre celler.
Sist endret av exocytose; 19. januar 2010 kl. 16:22.
Kan også si at jeg går på SSRI, så det er vel fullt muig at kodeinen har kansellert effekten av anti-depressive og jeg har opplevs den typens abstinens som oppleves når man slutter brått med SSRI...hmm
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Anr Bjötk Vis innlegg
Kan kodein skade leveren? Hele grunnen til at jeg ekstraherer kodeinen fra paralgin forten er for å fjerne paracetamolen for å IKKE skade leveren
Vis hele sitatet...
jeg leste ikke godt nok, trodde du bare spiste paralgin forte.
du har rett, det er paracetamolen som skader leveren.

Sitat av fetter Vis innlegg
Veldig skråsikkert her. Man kan godt bli psykisk avhengig av kodein på tre dager, likeså èn time.
Vis hele sitatet...
vel, jeg skrev "hvem vet, men jeg tviler".. føler ikke det er å være skråsikker..
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Anr Bjötk, jeg foreslår du prøver litt mer bærekraftige metoder for å fikse formen din. En spasertur i vakre omgivelser og litt mat er en mye bedre idé enn å misbruke opiater. Du er helt klart i en sinnstilstand hvor du leter etter argumenter for å rasjonalisere det å ta litt til, og det er et dårlig tegn. Gi opp mens leken ennå er god.