Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1957
Har gått til innkjøp av speilreflekskamera nå for ikke lenge siden, så tenkte jeg skulle prøve meg litt nå som sola titter frem og bilene blir fetere.

Har ingen peiling på ISO, lukkertid og alt sånn fjas, så tenkte jeg skulle legge ut ett av bildene jeg tok idag her slik at jeg kan få litt konstruktiv kritikk og kanskje noen tips til hva jeg kan gjøre senere..

Har tatt bildet i raw format og redigert vekk ett speilbilde på bilen samt ett vindu på bygningen(vet det ikke ble bra, men det funka til jeg gidder mer:P)



Edit; Legger til exif-data og raw fila

f5,6
Iso 100
1/160
18-55@18mm

raw-fila
Sist endret av Popp; 2. april 2008 kl. 23:01.
1. Lær deg ISO, lukkertid og alt sånn fjas. Hvorfor ellers kjøpte du deg speilrefleks?
2. Hva med å ta bilde med murveggen bak bilen, istede for søppel
3. Heit bil.
heilt greitt, syntest eg.. men so snart alle "proffane" kjem so får du sikkert litt refs, trur eg. Eg har som regel ikkje peiling ka dei snakke om.:P
Det var driit stilig! ^^ Og det OracIe sier om søpla... det er jeg ikke enig i! Jeg synes at det å ha søppel i bakgrunnen fremhevde bilen ^^ Murvegg er liksom så standar :P
Så good work (Y)
Alkoholisert gamer
Jeg er ganske enig med OracIe på alle punktene...

1: Lær deg det viktigeste på kameraet

2: Jeg syntes ikke det gjør bildet så veldig fint med søppel/dritt som bakgrunn. Hadde vært mye bedre hvis f.eks. murveggen var bakgrunnen. Få søppelet ut av bildet.

3: Jævlig nice bil, hvor mye ga du for den?
Sist endret av ekoli; 2. april 2008 kl. 22:13.
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av OracIe
1. Lær deg ISO, lukkertid og alt sånn fjas. Hvorfor ellers kjøpte du deg speilrefleks?
2. Hva med å ta bilde med murveggen bak bilen, istede for søppel
3. Heit bil.
Vis hele sitatet...
1. Kjøpte det for å lære meg litt. Grunnen til at jeg la det ut for konstruktiv kritikk er at noen kanskje er litt greiere enn deg og forteller litt hva annet jeg kunne valgt og slikt.
2. Murvegg er oppbrukt dritt og alt for kjedelig, grunnen til at gamle vrak/søppel ble valgt er at det skal se litt ut som industriområde og litt shabby strøk, tok noen bilder inne på betongfabrikken også, men ble ikke så veldig bra.
3. Jeg liker meg litt pimp

Sitat av kaktusen
Det var driit stilig! ^^ Og det OracIe sier om søpla... det er jeg ikke enig i! Jeg synes at det å ha søppel i bakgrunnen fremhevde bilen ^^ Murvegg er liksom så standar :P
Så good work (Y)
Vis hele sitatet...
Tok som sagt en god del bilder på forskjellige plasser på industriområdet, men dette ble det mest brukbare, syns selv også at murvegg blir litt for standard og kjedelig bakgrunn..
jeg bruker det som bakgrunnsbilde på skrivebordet mitt om dt er greit? (Y) ^^
Det var rått syntes jeg! Bra du fikk med den kanten (border) på siden... også hvis du ser nøye på bakken, ser det drit heftig ut!
Vel, her er et tips:
Kjør bilen ut om kvelden, da det er litt mørkt. Sett den feks under et gatelys eller et område som lyser opp bilen litt. Da kan du leke med lukkeren og blenderen.
Stiller du lukkeren på feks 2 sekunder, så slipper den inn lys i bildet i 2 sekunder. (Husk stativ) Still også blenderen deretter. Den bestemmer hvor MYE lys den skal slippe inn.
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av ekoli
Jeg er ganske enig med OracIe på alle punktene...

1: Lær deg det viktigeste på kameraet

2: Jeg syntes ikke det gjør bildet så veldig fint med søppel/dritt som bakgrunn. Hadde vært mye bedre hvis f.eks. murveggen var bakgrunnen. Få søppelet ut av bildet.

3: Jævlig nice bil, hvor mye ga du for den?
Vis hele sitatet...
1. Holder på og leser litt rundt på nett for tiden, samt at det er lettere å forstå etter hvert som man får kritikk

2. Problemet er vel at det ble for lite vrakdeler egentlig tror jeg..

3. Brodern som kjøpte den hjem fra amerika nettopp, men skal påstå jeg yter godt av at han har mista lappen noen år hehe

Sitat av OracIe
Vel, her er et tips:
Kjør bilen ut om kvelden, da det er litt mørkt. Sett den feks under et gatelys eller et område som lyser opp bilen litt. Da kan du leke med lukkeren og blenderen.
Stiller du lukkeren på feks 2 sekunder, så slipper den inn lys i bildet i 2 sekunder. (Husk stativ) Still også blenderen deretter. Den bestemmer hvor MYE lys den skal slippe inn.
Vis hele sitatet...
Gjorde det også, men glemte selvølgelig stativet og alle bildene ble bare rævva, men skal legge ut noen slike så fort jeg drar ut igjenn.
Ok, skal prøve litt diverse, nå for tiden tar jeg 20 bilder fra hver vinkel for å prøve å finne innstillinga jeg er fornøyd med.
Kp for bra kritikk forresten

Sitat av kaktusen
jeg bruker det som bakgrunnsbilde på skrivebordet mitt om dt er greit? (Y) ^^
Det var rått syntes jeg! Bra du fikk med den kanten (border) på siden... også hvis du ser nøye på bakken, ser det drit heftig ut!
Vis hele sitatet...
Det er selvølgelig helt greit, bare del den med andre som vil ha det også
Sist endret av Popp; 2. april 2008 kl. 22:25.
Jeg synest bildet er veldig ok, og det eneste jeg har å si er at bilen (objektet) i bildet er ulogisk plassert. Den blir for liten i forhold til bakgrunnen.
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av Golder
Jeg synest bildet er veldig ok, og det eneste jeg har å si er at bilen (objektet) i bildet er ulogisk plassert. Den blir for liten i forhold til bakgrunnen.
Vis hele sitatet...
Litt enig, men gikk ut båt med vrak for ikke lenge siden, så var litt mindre bakgrunn enn forventa når vi dro dit..

Edit; Ser selv nå at det også burde være litt mer bakke og mindre himmel, men da har man en grunn til å låne gliset igjen....
Sist endret av Popp; 2. april 2008 kl. 22:28.
1. Drit fet bil, er selv stor fan av amcar!!!

2. Lær deg det grunleggende tekninske med kameraet, det er viktig!!! Kan ta mye bedre bilder om du lærer deg litt om lukkertid og blender...

3. Virker som en passende location, men du har brukt feil vinkel, snu deg selv og bilen slik at du slipper drit i bakgrunnen...
Tror bilen burde stått "andre veien," peke inn i bilde, ikke ut...

Noe du burde tenke over når du tar bilder er ikke bare motivet, men ogsp forgrunn og bakgrunn...
Sist endret av Chrispo; 2. april 2008 kl. 22:27.
Tror det kunne blitt fedt om du croppa vekk det meste av himmelen, ned til rett over rekkverket. Du ville fått et bredt bilde, men trur det kunne blitt kult?
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av eXpergefacio
Tror det kunne blitt fedt om du croppa vekk det meste av himmelen, ned til rett over rekkverket. Du ville fått et bredt bilde, men trur det kunne blitt kult?
Vis hele sitatet...
Her har du ett jeg kjappt bare klippa litt på...



Edit; Glemte å skru ned størrelsen på bildet, men det får holde..
Sist endret av Popp; 2. april 2008 kl. 22:49.
Fett bilde, og ikke minst RÅ bil

Selv så synes jeg at himmelen og de lyse partiene tar litt for mye oppmerksomhet. Åssen kamera har du kjøpt deg?

Etterhvert som du legger ut flere bilder kan du også prøve å få med exif-data, slik at det blir litt lettere å gi tips til hva du kunne gjort annerledes

Lykke til, stå på, ta med kamera over alt og ta bilder av (omtrent) alt.
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av MoleInOne
Fett bilde, og ikke minst RÅ bil

Selv så synes jeg at himmelen og de lyse partiene tar litt for mye oppmerksomhet. Åssen kamera har du kjøpt deg?

Etterhvert som du legger ut flere bilder kan du også prøve å få med exif-data, slik at det blir litt lettere å gi tips til hva du kunne gjort annerledes

Lykke til, stå på, ta med kamera over alt og ta bilder av (omtrent) alt.
Vis hele sitatet...
Ble EOS 400D, skal poste exif i første post..
Flotters

Kamera er utrolig artig. Kjøpte meg selv kamera rett etter jul, og angrer ikke et sekund, til tross for pengemangel.
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av MoleInOne
Flotters

Kamera er utrolig artig. Kjøpte meg selv kamera rett etter jul, og angrer ikke et sekund, til tross for pengemangel.
Vis hele sitatet...
Fikk heldigvis kamera i gave jeg da, men pengemangel er det nok uansett, er ett jævla slit å være intresert i bil og ha lite inntekt:P
Pent bilde sånn som førsteinntrykk. Er i motsetning til de fleste uenig i at du skal ha murveggen i bakgrunnen. Med den på høyre side gir det en litt leken balanse i bildet. Søppelet gjør også bildet mer interessant uten å ta for mye fokus fra bilen.

Men som de fleste her sier, lær deg basic kamerafunksjoner =)
En enkel start er jo fokus. Litt vanskelig å finne noe fokuspunkt i bildet bortsett fra starten av murveggen =/
For å dra det OracIe prater om litt videre:
- Les om HDR.
- Les en HDR tutorial.
- Finn et godt belyst sted på kvelden.
- Finn en kul vinkel.
- Ta bilder fra samme sted, med forskjellig eksponeringer, fra under- til overeksponert. (Husk stativ)
- Følg tutorialen, vær tålmodig og nøye.
- Om du har vært flink, vil du få et kult resultat.

For å gjøre dette kan det nok være lurt å lære seg basics først. Stå på!
Sist endret av Harp0; 3. april 2008 kl. 10:16.
Etter croppinga var bilde RÅTT Meget pen bil <3
Konge bil, ikke så altfor bra bilde.

Pent bilde sånn som førsteinntrykk. Er i motsetning til de fleste uenig i at du skal ha murveggen i bakgrunnen. Med den på høyre side gir det en litt leken balanse i bildet. Søppelet gjør også bildet mer interessant uten å ta for mye fokus fra bilen.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler en "kunde" ville la bilen sin bli avfotografert med søppel. Da ville bilde symbolisert at bilen er søppel, ja det kunne vært kult, nei det funker ikke. Det er ihvertfall min mening.
Jeg ville gått litt mer i denne retningen. Lokale kontrastendringer, crop, ville nok dempet himmelen litt også.

http://bildr.no/thumb/178542.jpeg
Stilig bilde, og stilig bil. Lar de som kan det ta seg av kritikken, jeg holder meg til å si at jeg synes bildet var stilig!
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av slækkern
Jeg ville gått litt mer i denne retningen. Lokale kontrastendringer, crop, ville nok dempet himmelen litt også.

http://bildr.no/thumb/178542.jpeg
Vis hele sitatet...
Ble utrolig stilig bilde med de endringene du gjorde
Sitat av Golder
Jeg synest bildet er veldig ok, og det eneste jeg har å si er at bilen (objektet) i bildet er ulogisk plassert. Den blir for liten i forhold til bakgrunnen.
Vis hele sitatet...
Var det første jeg også tenkte, og slik jeg ville gjort det;
Sitat av Popp
Vis hele sitatet...
Akkurat som du gjorde her Popp, og enten flytta bilen til venstre i bildet, eller panorert kamera mot høyre.
Altså, jeg ville hatt objektet til venstre i bildet.

Kunne faktisk blitt en "verdig" signatur til et forum, istedet for alle disse plagiere-andres-verk-og-kaste-inn-14-brushes-jeg-fant-på-nettet-signaturene.

Skjønner forresten tankegangen din med at mur er kjedelig og oppbrukt.
Sist endret av hedningen; 3. april 2008 kl. 14:19. Grunn: retta no
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av loffe
Forslag :
Vis hele sitatet...
Flott forslag, tror det hadde gjort seg veldig med en del tagging på veggen på det bildet..
jævlig nice bilde

blei rått med søppla i bakgrunnen da, ligner litt på sånn mafiastil :P
Vet at denne tråden har blitt litt gammel nå, men følte veldig for å legge opp min versjon som jeg lagde for 2 dager siden..
Det er ikke verdens undergang hvis noen sletter posten min
på bilbilder er det alltid en ting som er viktigere enn alt annet, hvertfall i mine øyne. og det er LOCATION. bakgrunnen har ALT å si på bilbilder.